úvodník
program - obsah
linka veřejné důvěry
pozvánka do kina
bylo, je či bude...
primátoři
hvězdné okénko
ledárna
náš tip na výlet
zoo
káráme & chválíme
ústecké hospody
rozhovor
státní vědecká knihovna
činoherní studio
demo recenze
naše soutěž
vaříme s jirkou
kontakty
odkazy
hlavní
strana
|
V novoročním příspěvku NÚP se (konečně!) pustíme do CD ústeckých
MESSAGE a, taktéž ústeckého, maxi-CD-singlu kapely FERIT, kolega Strnad
za přidal WOHNOUTy. Hrr na ně… .
MESSAGE - 'Evolution' (1999) - V říjnovém mini-profilu
ústecké elektronické formace MESSAGE jsem sliboval recenzi na jejich rok
starý počin 'Evolution'. S malým zpožděním jej zcenzůrujeme až
nyní: Pochybuji, a to se mezi ústeckými muzikanty dost pohybuji, že tu
někdy někdo něco podobného natočil. To, co na 9ti skladbovém CD uslyšíte,
není ani bigbít, který je tu hodně rozšířen, ani metloš, či ňáká ta přiblblá
popina (myšleno pop-music). Je to čistě instrumentální muzika vyšlá z
klávesových nástrojů a tomu podobných aparátů. Za veškerou hudbou stojí
Sláva Pošvic, muzikant do jisté míry tak nadaný, že se divím, že
jej ještě nikdo z ostatních branž-kolegů neoslovil ke spolupráci. Ale
možná jste o něm ani nevěděli, vždyť Message hráli naživo jen dvakrát
a to po roční pauze v Kladívku. 'Evoluce' je z části společným
dílem i klávesmana Honzy Seibta a začíná skladbou 'Why?',
jejímž tématem je vybíjení slonů - vzdálený sloní dupot jí také otvírá
a uzavírá. Z reproduktorů se valí protkané klávesové plochy, nechybí jeden
všudypřítomný charakteristický prvek, obdoba jakéhosi riffu, či refrénu;
zní to velmi naléhavě. V 'Miscarriage of justice' - téma snad jasné
- lze vypozorovat jakýsi 'oldfieldovský motiv', v 'Hunters' jsou
zas slyšet mírně 'depešácké prvky', pomalejší, uspávací 'Mitch'
pojednává, jak název napovídá, o hurikánu. U páté věci mi trochu začíná
vadit délka skladeb (pohybuje se okolo 6 minut) a neustálé 'klávesové
kouzlení' také už mírně unaví, uspí a kapku nudí. Což je možná, krom absence
bookletu (zase víme, co dá práce sehnat sponzory na vydání CD), jedinou
vadou tohoto jinak naprosto ojedinělého alba. Nebýt z Ústí a chytnout
někde lano, řekl bych, že jsou muzikanti dneska už trochu jinde. Zbylé
skladby ('The last shout' - strach ze smrti, 'Bad master'
- oheň zlý pán, 'The first flight' - strach z prvního letu, 'Eclipse'
- zatmění, 'Evolution' - vznik země atd.) jedou v podobných kolejích,
do jedné však precizně vystavěných. Je vám asi opět jasné, že mě to vzalo
- je tomu tak. Tohle se opravdu jen tak neslyší a už vůbec ne u nás, v
ÚLe. Chlapi to maj promáklé a já věřím, že jevištní zpracování 'Evolution',
jež se na prkna Městského divadla chystá někdy v dubnu, květnu 2001 (první
jevištní zkouška bude 4. ledna), bude opravdovou bombou. Evoluce právě
začíná....
Kontakt: S. Pošvic, 0606-948
678, posvic@atlas.cz, www.mp3shop.cz/message
FERIT - 'Tak to jó...' (Ferit, 2000) - Čtyřskladbový
maxi-CD- singl
nejznámější (a pravděpodobně i nejlepší) ústecké oldies-zábavovky FERIT
byl pokřtěn v rámci oslavy svých patnáctých narozenin. Oč slavnostnější
událost to byla, o to menší radost je nahrávku poslouchat. Předně se nemůžu
ubránit dojmu, že Feriti vykrádaj interprety, jejichž písně hrajó, až
na půdu a docela dobře je možné i to, že po 15 letech neustálého obehrávání
známých šlágrů muzikantův tvůrčí mozek prostě zdegeneruje a je schopen
vymyslet pramálo invenčního. Ne, nechci tu pětici nepochybně dobrých muzikantů
osočovat z neumětelství, jen si říkám proč a komu je vlastně singlík určen;
pro více méně rockerskou obec, která z valné většiny koncerty Feritu
navštěvuje, to asi nebude, do rádia je to příliš málo hitové a posluchači
kvalitnějšího popu to asi také nevezmou. Takže pak mi zbývají jedině skalní
fans a kapela samotná. Konečně, na obalu je psáno: Nahrála hudební
skupina Ferit k 15tému výročí existence 'FERIT', a předchozí tvrzení
ospravedlňují dříve vyřčená i slova: 'Abysme uspokojili trochu i sami
sebe.' Rozbor 'TAK TO JÓ…' - 1) Čas: Uvede dost slyšitelný
klávesový (R. Vaněk) podklad, jenž protkává všechny věci, rytmus sklouzne
k pop-rockovému balení ve středním tempu, Švejdův zpěv by člověk ani nepoznal,
dobrý kytarový sólíčko...ale: na můj vkus příliš 'placatej' zvuk bicích
(P. Vojáček) bez potřebný šťávy. 2) Pod peřinou: Jede v podobných,
'ploužákových', kolejích, textová část se mi jaksi nepozdává a shrnu-li
to, tak to vnímám jako navoněný cukrkandl, kde ono 'ryzí muzikantství'
šlo jaksi napřed. 3) Špatné znamení: Proč mi sakra Radkův zpěv
tolik připomíná Jandu z Olympicu? Úvod se zdá v pořádku, ale proč se skladby
vždy po chvíli jakoby rozpliznou do ztracena? A co absence nosného a lehce
zapamatovatelného refrénu, věc pro střední proud tolik potřebná? 4) Pán
a paní: Ach jo, zas ten text... Švejda pro změnu zpívá jak Vojtek
z Kabátu, basa (L. Filipi) je trochu líp slyšet, ale co má ksakru znamenat
ta klávesová vložka na způsob Michala Davida, resp. přiblblého disco-popu
let 80tých? Ke konci se to trochu rozjede, ale délka 5:20 minut není zrovna
optimální. Je mi to líto. Hlavně kvůli kapele samotné (a možná i kvůli
tomu, že máme s Fredem na obalu děkovačku), ale nedá se nic dělat, existence
téhle nahrávky mi přijde jaksi zbytečná a zřejmě i míjící se s původním
úmyslem. Obal (přední strana: rej dlaní a uprostřed motýl, zadní: nahá
chodidla na prostěradle) sice nevypadá nejhůř, uvnitř jsou texty a potřebné
iniciály 'co kdy kde kdo' natočil (chybí akorát kontakt), ale... Ale velké
plus zas vidím v tom, že se Ferit konečně odhodlal něco svého natočit
a třeba tak sám sobě dokázat, jestli to má vůbec cenu, nebo je-li lepší
raději zůstat u nekonečného ohrávání cizích věcí.
Kontakt: R. Švejda, tel.: 047-514
55 57, http://ferit.musicpage.cz
Cédesa naposlouchal Emilio
Dvořák
WOHNOUT - 'Zlý noty na večeři' (Sony Music/
Bonton, 11/ 2000)
- Loňský Wohnoutův debut 'Cun del la' jsem neslyšel, takže
rovnou k novince. "Řek' mi ty seš zkaženej a celá tvoje generace, grázle!",
zpívaj' bří Wohnouti, resp. šéfíci a kytaristé skate bandu Matěj a Honza
Homolovi ve 'Zlým prckovi'. Na rozdíl od 'Ryby shnilé'
(coby ostřejšího manifestu zkušenýho skejťáka) je to spíš elegantní rockovější
funky s kytarovým sólováním. Funky letí i ve fujarkou uvedené trojce 'Šaman'
o indiánovi, snícím a kouzlícím v obláčcích dýmu. A jak že ten dým voní?
Odpovídá bossanůvka 'Sejko No Pí' a la - 123 minut, ale
česky. Dobře česky. Kam ti kluci na ty texty chodí? Vždyť takovou 'Fgjku'
by chválil i sám Werich. Hudební pestrost CD dál dosvědčuje lidová 'Čo
poudala stará mama', i metalem poučený 'Xicht'.
'Včera jsem si sednul, naproti zrcadlu… koukni na ten ksicht… za tímhle
pánem, se ty buchty neotočí…', moc si v něm Wohnout nefandí. Ale na
skejtu si člověk i ksicht vodře, ne? O kolenou a skvělým bookletu CD nemluvě.
A když už jsme u extrémů, co takhle dát si do ouška 'Číňany v Tibetu'?
Klídek, je to jen instrumenálka. Finále 'Zlý noty na večeři'
jsou sice slušně odvedená práce, ale ne taková sranda, jak tvrdí někteří.
I tak jsou ale Wohnout příjemným překvapením. Snad to i Richardovi ze
Swisu vyjde, a brzo je do Ústí přiveze. Prosím…
|
TV
KOUTEK - TV KOUTEK
CHABAŘOVICE FEST 7.
NOVÁ BYSTŘÍLNA
Zapomenutý generál Eduard Kadlec
Rozhovor s lékařem
CYKLOTOUR
Roman Holý vzpomíná

|