NOVÉ ÚSTECKÉ PŘEHLEDY
Jseš návštěvník
Pravidelné rubriky |
Bavíme
se s Jarkou KAMEŠOVOU
|
Nepravidelné rubriky |
a | a |
úvodník |
(tajemnicí uměleckého souboru ČS) Jak
jsi se dostala k divadlu? Pracovala jsem v Pozemních stavbách a měla
tam kolegyni, která odešla v osmdesátémosmém k divadlu dělat pamáka (oddělení
Práce a mezd). Pak od ní přišla nabídka, abych šla na její místo, že chce
jít jinam. No a tak jsem nastoupila do Městského divadla, tenkrát ovšem
ještě Zdeňka Nejedlého. Když se potom činohra v devadesátém třetím odtrhla,
Petr Poledňák (um. šéf ČS 1987 - 1993) mě zlanařil sem do
Činoherního studia do funkce tajemníka souboru. Šla jsem ráda, už jsem
nechtěla dělat jenom tu kancelářskou práci se samejma ženskejma. Baví
tě to tady? Baví. Samozřejmě jsem tenkrát myslela, doufala, že budu
s Petrem Poledňákem dělat déle, jenže on vzápětí odešel do Prahy. Zůstala
jsem tu a přišli jste vy (skupina okolo někdejších absolventů DAMU, z
nichž v současné době zůstali v ČS Pokorný, Havlíková, Bláhová,
Krejčíř, Lehotská, Rašťáková). Takže pracuju s vámi a jsem ráda,
nejste sice moje generace, ale jste moje divadlo. Chodila jsi do starého
Činoherního studia? Chodila. Na Heřmánka a na Zedníčka,
když tu byli, na starou Profesionální ženu s Marií
Spurnou, to bylo někdy v roce 77. Nebo si pamatuju Jelenu
Juklovou v Princezně T. (1986), Bynďu Roubala (technik
a herec ČS), když hrál sluhu v Ženitbě (1979). A vlastně toho samého sluhu
hrál nedávno v Ženitbě (1997) znova. Co tě tu drží? Že pracuju
s normálníma lidma, na který je spolehnutí, který nejsou úskočný. A že
jste mladý. Pořád se děje něco novýho. Prostě to není stereotypní. Občas
se jedu podívat na nějaké pražské divadlo a pak si cestou domů představuju,
jak bychom to zahráli my, a často si říkám, jak je dobře, že jsem tady.
Co tě tu štve? Kromě nevyklepaných popelníků snad nic. Teď... ze
začátku jsem občas nerozuměla, proč se něco dělá. Proč je najednou strop
natřený načerno a tak. Ale časem jsem snad pochopila, proč to chcete mít
právě tak. V inscenaci Lakomec jsi se dostala i na jeviště, co ti ta
zkušenost dala? Asi konečně trochu vím, co to je být na jevišti. I
když tedy - měla bych se všem omluvit za to, že tam vůbec lezu. Rozhodně
teď vím, že to není lehká práce a myslím, že ji sotva kdo může ohodnotit.
Je to strašně zajímavý! Třeba jak se na jevišti musí všichni spoléhat
na sebe navzájem. Jsem za tu zkušenost ráda (i když jsem tedy vždycky
říkala, že mě na jeviště nikdy nedostanou), těšilo mě to. Co si myslíš
o té naší uzavírající se ‘České sezóně’? Něco se mi líbí (třeba Tristan
a Isolda se mi líbí velice) a k něčemu mám samozřejmě svoje výhrady.
To víš, jsem střední generace a některý věci si musím víc přebrat. Jasně,
že když jsem poprvé viděla Odpočívej v pokoji, tak mě to
málem zabilo. Ale když jsem to pak viděla znova, už to na mě nepůsobilo
tak depresivním dojmem. Brala jsem to víc jako komix, i jsem se tomu smála.
A asi by člověk měl vidět, že se takový věci dějou, i když se s nima osobně
nesetká. Takže je to dobře, že Jiří (Pokorný, autor hry Odpočívej v pokoji)
do toho takhle šlápnul. A teď jsem moc zvědavá na festival, jak současnou
českou hru dělají třeba Hanáci nebo Činoherní klub.Máš coby tajemnice
uměleckého souboru nějaký sen? Nějakej pěknej zahraniční zájezd třeba.
A aby se na těch našich zájezdových místech pořád neptali, jestli u nás
hraje někdo známý z televize. To mě ničí. Protože všichni budou jednou
slavný. |
TV
KOUTEK - TV KOUTEK
|
©
Bavíme se s..., Činoherní studio 2000
www.cs-usti.dtg.cz/fejeton/102000.htm |