NARVAN
'Best of'
(BMG Ariola ČR 01, 18 skl., 65:58 min.) 'Boha Mária - NARVAN
bez
Maria?!' blesklo mi hlavou, když jsem zvěděl že se chystá
CD brněnské hard funky rockové úderky. Právě té, jejíž zpěvák
Mario Feinberg (jó - ten jazyk plazící xicht na obalu) a kytarista
Márty Pokora loni zahynuli cestou na štaci turné s Buty… Nicméně
jde 'jen' o výběr ze tří řadovek z let '94 - '99 od ne zcela
doceněné kapely, jejíž písničky jsou plné živočišnosti a expresivity.
Když (nespravedlivě) pominem dravý (Nebudu se bát), diskotékový
(L. O. V. E.), snad folkový (Od první chvíle s jednoznačným
'Tak rozraz hlavou zeď a leť/ místo je tady, čas je teď/ limity
jen v tvý hlavě sou, uleť jim než tě zabijou…') i něžný (Láska
nebeská) funky sound s dominantní kytarou a jistou rytmikou,
právě Mariův nezaměnitelný hlas zpívající vlastní texty BYL
poznávacím znamením pětky. Ta slova byla opravdová a ze života,
ale suďte sami: 'S doživotní garancí, bezbolestně žít, zametenou
ulicí, bezpečně si jít…nemůžeš chtít víc než dáš!' (Snadná
ulice), '…poté cos mě znásilnila narostl ti pupek…když umíš
zručně masturbovat, nebudeš hochu nikdy ženský potřebovat…'
(Já vím) a 'Časem se vrátit zpátky, já bych si přál, kdy z
prsů svojí mámy, jsem život sál' (Infantilní). Po všech stránkách
vybočující hardcountrybluesovce Trable (s foukačkou a o tom,
že 'pod mostem se daří snům') by pak tlesk i Spálenej Jan.
A mé pocity z CD? Radost že byli, smutek, že jsem je nikdy
neviděl a slzy, že už je nepotkám. Malou náplastí je, že nebýt
bouračky, asi by nevznikla skvělá Laputa. Možná… PS: Proč
výběru chybí informace o písních a sestava i bio kapely?!
R. Strnad
Bob Dylan: LOVE AND THEFT (Sony Music
01) - Dědek to zas dokázal! Do nového tisíciletí
vstupuje deskou, jakou od 'Under Red Sky' nevydal. Devízou
je navíc i to, že tu slyšíme skutečně jeho současnou koncertní
sestavu (např. letos v Roskilde) a jeho opravdový nynější
hlas a projev. Ortodoxní dylanologové se z toho poonďávají.
(Zeptejte se mě, kolikrát jsem se šel při prvním poslechu
přebalit.) Střídání poloh je důsledné. Po první odvazovce
následuje jediná 'stará' - 'Mississippi'. Tu udělala tuhle
Sheryl Crow. On ji vydává poprvé. Vše ostatní je zbrusu nová
matérie. 'Summer Days' je swingující r'n'r jak z baru 'Krásný
nálezy' v Kansas City. Nikoliv nepodobné třeba 'Shake, Rattle
And Roll' a mnoha dalším klasikám, leč přesto nekompromisně
jeho. 'Bye And Bye' - těžká nostalgie, podaná ovšem hrdinsky.
Hammondky a štětky (ne ty z Dubí), basa na pochodu. 'Lonesome
Day Blues' je valivý - Howlin' Wolf by zaplesal - škoda, že
se nedožil. 'Floater' - militantní swing, neznající slitování.
'Big Water' - pikované banjo, můj psychiatr se z toho rozjařil
(ne, že by to bylo tak na hlavu, ale on na něj umí). 'Moonlight'
- superslaďák. Velký Frankie, R. A. Dvorský, Oldřich Nový
a podobní kmotříci se tu vznášejí nad mikrofonem a souhlasně
přikyvují. 'Honest With Me' je vypalovačka jak z 'Before The
Flood'. Mý kočičce to zas připomíná Jasnou Páku. (Není daleko.)
Oslovil mě nejmíň po sedmistýosmdesátýdruhý a oslovil by i
mou prababičku… Dědek… Můj názor na tuto desku je prudce opačný,
než např. recenzního kolegy Strnada. Ten ovšem patří mezi
stěhovavé ptactvo a takové zviřátko MUSÍ být prostě geniálními
výpady kakofonického staříka zákonitě vyděšeno k smrti. Přesto
jsou oba v mém revíru hájeni. Obrázky jsou trochu legrační.
A i když na zadní straně vypadá jako mexickej sňatkovej podvodník,
vyslovovat jako prase se pořád neodnaučil. Ale to přece k
němu patří už 40 let taky. Jarda Pichlík
Ivo Cicvárek & Oko: 'VIDĚT VÍC'
(Indies Rec.) - Co a proč je 'Oko'? Ze všech možných
výkladů se podle produkce zdá nejvíc vyhovovat Opravdu Komorní
Orchestr. Proč? Velice komorní deska! Pokud nebudete poslouchat
texty naplno, nemá to vůbec cenu - to je ztracenej čas a energie
pro obě strany. Oni to ostatně tu a tam tak trochu nadhoděj
- ovšem zas jen pro toho, kdo tomu chce rozumět. Že jsou všichni
skvělí instrumentalisté, je záhodno nepochybovat. Nejvíc si,
myslím, zaslouží obdivu flétnistka. (Je to skutečně - mimo
jiné - opravdu taky za hru.) Slyšel jsem je živě v Olomouci
a na základě onoho zážitku bych nečekal takovou meditativnost.
Cicvárek je evidentní duší všeho. Řekl bych, že si dost věří
a ví co chce. A snad na to i má, i když ovšem doba, poměry
a náhoda dohromady jsou svině, takže uvidíme… nebo taky ne.
Zatím je tady tahle DOST dobrá deska. Pan kapelník sólo hrál
- na klávesy, kytary… a taky pěl. Jana Havlová má na svědomí
cello, saxík a zpěv, Petra Klementová (ňam!) příčná flétna
normoš i bambusová, dále flétny zobcové - ta si fouká! - a
ovšem zpěv. A pak je tu ještě Pavel Plch j. h. na všelijaká
chřestítka. A devět hostů. Co je to za hudbu? Snad folk, folk
rock, folk rock šanson…? Nebo kýho čerta! Každopádně moc chytrý
texty - málokdy mě v tuzemské produkci zaujmou, ale tohle…
Skladba 'Romeo, Julie a happyend' se najednou mezi vším ostatním
vynoří coby swingující jazzík. Ale nelekejte se znevážení
shakespearovské klasiky. Na konci 'Romeo říká já už k tobě
nendu/kouzlo lásky je v odloučení/a ne v ňákým blbým happyendu.'
A podobnejch perliček by se našlo! Z vokálů je nejvroucnější
a nejtklivější ten Lucie Hlaváčové (j. h.) ve 'Snu'. A tady
se taky nejvíc - až andersonovsky - vyznamenává ta krásná
Klementová. A celkově, autorsky - 16 skladeb za 55 minut taky
svědčí o invenčním potenciálu, co myslíte? Cca: Cicvárka beru!
(pic)
|