¨ NECROSORTH
KŘTILI HARMONII - Onen večer plný harmonie, pátek 29.
října, si ústečtí deatheři vybrali jako příhodný pro
znesvěcení (jak se v metalistickém žargonu řiká křtinám) prvního
demáče 'Harmonie' (recenze
viz. 10/01). U takový události přece nemohl chybět 'sponzor
ústeckýho undergroundu' a jakýsi zdejší metalový guru, Miloš
'Requiem' Dvořák, ni nejen metalovým kapelám
v oblasti zvuku nápomocný Jirka 'Kristýna'
Beránek. Právě on vynesl směrem k přítomným
'středověkou' češtinou sepsaný rozsudek nad jistým Necrosorthem,
i bratrem jeho. Oba pak oběšeni byli, čímžto trest platnosti
nabyl. To 'divadýlko' měli hoši fakt dobře udělaný, jen škoda,
že některé nezvedla ze židle ani takováhle show. 'Nekráčům'
tedy do budoucna za celý Přehledy vinšuju co nejvíc koncertů
pro co nejvíc spokojených hrozičů a 14. prasince
se na ně těšim zas v Axlu.
Emilio
¨ THE
YES SYMPHONIC TOUR
- 11. 11. 01. (Průmyslový
palác - výstaviště
Praha) -
Co je tohle za budovu? Nádražní hala? Zeptal se na úvod Jon
Anderson zpěvák a frontman nejzásadnější art rockové formace
a legendy YES.
Byla to pro mne první a skoro poslední průpovídka, které jsem
z jeho úst (i když toho za celý koncert v pauzách mezi skladbami
nakecal požehnaně) díky své velmi chabé angličtině porozuměl.
Ale od začátku. Průmyslový palác je skutečně ratejna, na rockové
koncerty se příliš nehodící. Jen jsem tam vstoupil, přepadla
mne úzkost, jak to asi dopadne se zvukem. Že to bude koncert
netypický dával tušit pohled na asi třicetičlenný orchestr,
který byl zvukově izolován za plexisklem. Toto spojení - pro
styl hudby, kterou, již přes 30 let Yes
produkují - je jistě zajímavý počin a byla to jen otázka času,
kdy se tak stane. Ještě před začátkem jsme dostali hlášku,
že se Andersonovi udělalo nevolno a musel do nemocnice. Dovnitř
nás pustili, očíslovaná místa jsme našli a vše nasvědčovalo
tomu, že se vystoupení konat bude. Ve 20.15 zhasla světla
v sále a rozsvítilo se podium. Polský dirigent zvedl taktovku
a polští filharmonici zahráli asi desetiminutovou ouverturu.
Poté nastoupila kapela - v nejslavnější sestavě (Jon
Anderson, Chris
Squire, Steve
Howe, Alan
White a místo Ricka
Wakemana klávesy obsluhoval mladý šikula, ruso-američan
Igor Korachev) - a spustila 'Close
to the Edge' z mé nejoblíbenější (29 let staré)
stejnojmenné desky. Předesílané obavy z ozvučení se však potvrdily.
Byla to skutečně bída. Co nota, to ozvěna jako v Prachovských
skalách. Když se řady za námi začaly prázdnit, neváhali jsme,
přidali se k nespokojencům a utekli blíž ke kapele. Vepředu
byl o 100% lepší zvuk a díky tomu, že se neprodávaly lístky
k stání, ani jsme se netlačili. Chlapům to hrálo jako za mlada
a o generaci mladší symfonici se snažili seč jim smyčce stačily.
Jak se v průběhu koncertu ukázalo, byl to orchestr velmi dobré
úrovně. Během více než dvou a půlhodinového vystoupení jsme
zaslechli celkem 11 skladeb, většinou z období 70. let. Trochu
to připomínalo živé čtyřalbum 'Keys
to Ascension'
('97). Kdo má rád desky jako 90125,
Big Generator, nebo Union,
měl smůlu. Fragile,
Close to the Edge, Tales
from Topografic Oceans, Relayer
a Going
for the One je to nejlepší, co kapela vytvořila,
a právě z těchto alb byla hlavní část koncertu sestavena.
Z nové studiovky 'Magnification'
zahráli 'Don't
Go'. Po hodině a půl začal koncert gradovat a
při 'Starship
Trouper' to publikum v předních řadách nevydrželo,
vyskočilo z hnusných dřevěných seslí a vystoupení se proměnilo
v pravou rockovou show. Jon Anderson měl očividně radost a
snažil se právě vytvořený kotel (i když pohyby trochu připomínal
Vaška Neckáře) ještě víc rozpumpovat. Běhal po
pódiu s tamburínou jako blázen a mně zas po zádech běhal mráz.
Byl jsem k němu blízko, co by papírovým kelímkem dohodil.
Perfektní zážitek. Efektnější závěr skvěle zahraného koncertu
si nelze představit. A to ještě následoval přídavek, desetiminutovka
z 'Fragile'. Byla to parádní tečka za parádním show.
A pak, že dnes nemůže být rock ještě uměním. (PS: Děkuji
Vénovi
Pištorovi, který mne na skvělé vystoupení vytáhl.)
PAN
KLOBOUK, foto: Punpa
¨ AHOJ!
NOVÝ
STRÁNKY KAPELY HOUBA: www.houba.info.
Je to definitivní adresa, už se nikdy nebude měnit!!!! Změňte
si prosím Vaše bookmarky! DÍKY, čaues MARTÍČEK
(marticek@houba.info)
¨ Od
dubna hrají Psí
vojáci bez sága. Rozchod byl podle slov Filipa
Topola přátelský a jeho důvod zní: 'Hledám teď nový
zvuk, takový do sebe schoulený. Hledám průsvitnost v hudbě.
Ale tam se dostanu tak počítám za deset let.' Národní
dům v UL (15. 11. 01) byl na Psí vojáky tradičně našlapaný
a staré i nové písně ('mají v sobě něco operního, jsou
to příběhy' F. T.) nadchly. O své osobě se Filip Topol
po koncertu moc bavit nechtěl. Prohlásil jen: 'Já jsem
uzavřel se svým životem takovou dohodu: že se do mě nebude
moc srát a nechá mě na pokoji.' Předtím o sobě ale ještě
řekl: 'Poslouchám hudbu 18. století, sbírám hlavně opery.
To je taková paráda, že v tom kdybych se měl bláznit, tak
by mi to vůbec nevadilo, tím bych se klidně nechal sežrat.'
A potom řekl: 'Chtěl bych napsat něco o těch začátcích
Psích vojáků, když se koncerty Undergroundu organizovaly ve
sklípcích na Moravě jako James Bond. Ale vrátit bych se nechtěl.
Jsem šťastnej v přítomnosti.' Zbyněk S.
¨ PORADNA
PRO INTEGRACI NENÍ PRO CIZÍ
- Přednáška na téma Zkušenosti s realizací
novely zákona o pobytu cizinců z 5. listopadu,
na níž nás stejného dne kolega Rusín upozornil,
byla vcelku příjemným zpestřením našeho jinak fádního potulování
ústeckými nálevnami, koncertními, filmovými a jinými prostorami.
Poradna
pro integraci - Komunitní centrum Ústí n. L. se nachází
v 1. p. Horovy 6 (pro znalce: před Etrem, resp. Sklepem, po
schodech nahoru), odkud se pohledem z okna můžeme dolními
nálevnami také kochat. Prostředí přijde cizí asi málokomu,
lze si tu udělat pohodu (a v kamrliku pro děcka bordel) jako
doma. K zapůjčení sou tituly jako např. ňákej Korán,
slovníky, dětské tituly, amatérský kulturně společenský měsíčník
NAIRI, nebo francouzské noviny Le
Monde. V Poradně vyučují českému jazyku, hře na kytaru
(že by kolega Rusín?), i výtvarnu. Informace o pořádaných
akcích najdete v program. části na str. 25. Za redakci Emilio
+ foto
¨ TEPLICE
MAJÍ NOVÝ KLUB - BOŽÁK
- Pojmenován byl podle místa, kde se nachází
(Boží prst) a k jeho otevření došlo ve středu 7. listopadu
(první akce - TechnoMat - proběhla o 2 dny později). Na zahájení
nechyběl majitel Pub & Music Clubu Luboš Růžička
(BB
Band) obhospodařující lid Gambrinusem 10% (120 stojí 18,-
Kč) a paňáky zadax, dramaturg Zdeněk 'Mazavka' Mazač,
jeho kolega z kapely No
Guitars?! Kamil
Štřihavka (zároveň vystoupil s částí TP bandu
Smíšené
pocity), saxofonista UJD
Jindra D., pánové Korál, Diestler (Rock&Pop),
Němec (Beng!)
a mnohá další 'esa' z Teplic i odjinud. Program BOŽÁKU viz
str.39 red
+ foto Míra
V.
¨ deINformace
INformuje i MYstifikuje zároveň
- V pondělí 19. listopadu to Doma
docela žilo: Sice nešlo o koncert některého z oblíbených těles,
nýbrž o nový pořad Jonathan a divadlo, který uvedl
formaci 7 ústeckých studentů - improvizuální divadlo deINformace.
'Za chvíli uvidíte nový dokument, ve kterém se dozvíte
vše, co potřebujete...', láká diváky autorka námětu 'jako
dokumentu z psychiatrie' Marcelka 'Kytička' Koutková
a později vysvětluje: 'Skupina B je o způsobu řešení problémů,
který nás můžou potkat... sice absolutně absurdních, ale lidi
jsou z nich na dně...'. Druhá část nabídla Rhytm'n'Black
Party - stínovizuální go-go dance a improvizuální 'Mimohru'.
Prostě spousta nepochopitelných pochopitelností. Delší povídání
o deINformaci (vznik podzim 99) přineseme v číslech příštích
(neboj Lucko, Káťo, Marcelo, Františku,
Honzo, druhý Honzo, Ivane a další). Emilio
|