MUZIKUS
- 'Opus 03' (Muzikus 03) - Orchestr Základní Umělecké
Školy Evy Randové
Ústí n. L. (muzikus.wz.cz) natočil v říjnu 03 ve studiu MACAC
Českého rozhlasu Sever v UL a vydal 'pro vnitřní a reklamní
potřeby školy' toto CD, zaplněné 12ti zajímavými covery o
celkové ploše 41 minut. Jelikož protagonistů je zde několik
habadějů a nelze se zmínit o všech, vypíchnu aspoň nejdůležitější
vokalisty. Jsou to Kateřina Murgová a Sabina Slepčíková, z
hostů Pavel Houfek a Karel Černoch. Je to vážně sranda, slyšet
takovou rockovou nedotknutelnost, jako je 'Proud Mary' od
Fogertyho z CCR, v bigbandovém střihu. Houfek je v ní suverénní
(jako ostatně i jindy jinde). Jenom ten bigband se mi zrovna
v téhle mé oblíbené pecce zdá být trochu při zdi, prostě hodnotil
bych to 'velkej Houfek a v závěsu malej velkej band, šlapající
mu na paty'. Ostatní položky desky byly až na výjimky určeny
pro takovéto provedení už přímo ve chvíli svého zrodu, takže
tady jde jen o to, překročit stíny někdejších slavných interpretů.
Nutno uznat, že gershwinovky, ankovky, ellingtonovky a davisovky
se zde vesměs daří a zvláště slečna Murgová je pozoruhodná.
Prolíná se celým albem jak čer(ve)ná nit. (Která z těch micek
v bookletu to asi je - he?) Podle hlasu bych jí nehádal -náct
a snad ani -cet, ale přímo -sát. (To má bejt jako poklona,
abychom si rozuměli, jo?) Snad jen anglická výslovnost by
mohla být… - no ne, není to katastrofa, ale nic extra taky
ne. Tady zase vede Houfek, a to dokonce i nad Černochem. A
u Soukupovy 'Most přes minulost' jsem sebou po nastartování
zpěvu trhnul a říkal si 'Co sakra TOHLE je, to si někdo dělá
srandu, ne?', ale pak jsem si přečetl poznámku, zřejmě z pera
pana principála D. Straňka : 'S. Slepčíková - 11 let, srovnej
s hlasovým výkonem'. Tak to pak jo a klaním se hlasovému výkonu.
Teď už to nechápu akorát výběrem tématu (srovnej s věkem).
Musel bych šířeji rozebrat svůj nepoměr ke zpívajícím dětičkám
a smyslu takových počinů, což se mi nechce. Čili jinak - až
na tu 'Proud Mary' - band válí, Černoch si swinguje, jak staršímu
pánovi náleží, Murgová v tomhle žánru taky jak rybka v akváriu
a Houfek, to je prostě mazák. Suma sumárum zajímavá záležitost,
kterou si člověk nepustí jen jednou. Kontakt: muzikus.wz.cz
(stranek@zuserandove.cz) Yarda Pichlík
NO SYMPATHY - 'Tisíc špatných slov' (Papagájův Hlasatel
Rec. 04) - Nečekejte další
Houbu a to i když 2 její členové (Martíček - basa, Hrdla -
bicí) v No Sympathy hrajou. No Sympathy je, proč to nepřiznat,
Hřebíkova (kytara, zpěv) kapela nesoucí svůj vlastní otisk.
A přece má s Houbou ledaccos společného. Pominu-li dobrou,
za ta léta výtečně sehranou rytmiku, pak jsou to: melodika,
silné a dobře zapamatovatelné, vícehlasné (zpěv: Hřebík, Martíček
+ vokály: Hrdla a Saly - 2. kytara) refrény a solidní textové
základy. Ty nejsou nikterak prvoplánovité a nevyřvávají do
světa 'všeobecně známé punkové pravdy', ale nechají spíš prostor
představivosti, nikoliv však nějaké leckdy rádoby pře-intelektualizované
nesrozumitelnosti. Stran zvuku lze napsat jediné: plzeňský
(ex) Avik, co dodat? (neboli bez komentáře). Čiliže každému
nástroji rozumíte tak, jak si zřejmě čtverka při nahrávání
v září 2003 představovala. Navíc Pavel Brom neni žádnej nováček
a z hochama už taky párkrát spolupracoval. (Je to možná něco
jako když Láďa Veselej zvučí kapelu, která mu sedí, přičemž
ty ostatní to občas 'odserou' - bez urážky.) Hřebíkův zpěv
hodnotim všeobecně jako takovej uřvanější a o to vlastně i
kolikrát naléhavější. Nemůžu si pomoct, ale připomíná mi chlapíka,
kterej šel jednoho dne po ulici s milión dalšíma lidma a rozhod
se, že bude zpívat. Chci říct, že zpěv je takovej lidovej,
bez urážky obyčejnej a právě proto možná i nám hodně blízkej.
A abych jenom nechválil (i přestože sem si 'Tisíc špatných
slov' hned oblíbil a rozhodně nedám dohromady tisíc špatných
slov proti), může se zdát CD pro vyloženě nepunkáčského posluchače
tak trochu na jedno brdo, jeden song jak druhej. Možná je
to podobnost čistě zdánlivá, možná se to chce víc zaposlouchat,
každopádně asi hodně záleží na tom, jak je kdo poštelovanej.
Já můžu říct s klidem jedno (nebo dvě): Na první počin hodně
dobrý a rozhodně neni za co se stydět. (styl: punk-core, spíš
ale vostřejší punk, skladeb: 10, čas: 28:12, hodnocení: 4
Hřebíci z 5). Kontakt: www.volny.cz/nosympathy (CD k mání
v cdbazaaru UL a TP + nemadema.cz). Emilio
ZINA & STEREOPHONIC PUNX (Sony Music/Bonton 03)
- Tohle není žádný demo,
ale regulérní CD. Jak to dokázali, Pámbu ví. Mám o tom něco
napsat, ale jak, když z toho na počítači nedostanu víc, než
logo kapely a texty? Ukázky skladeb jsou asi 3vteřinový (to
se člověk orientuje asi jako když si v jeskyni škrtne sirkou
a hned mu ji nějakej neandrtálec sfoukne) a v Esu byli tak
trochu za blbce… (Nojo, je mi líto, ale byli, no! Ale kdo
by taky s tím Marešem za blba nebyl - vždyť to je vizitka
už jen tím, že se s ním baví.) Zina tam působila zmateně a
kluci ušlápnutě. A pak byla ta hudba. - Hmm… Bůstr, bůstr,
to je mustr… - ne, nechci se posmívat. Ten JEJICH booster
se mi docela líbí a můžu ho. Jenom je to v tom klipu takový
placatý, furt stejný… a to v Božáku na koncertě nebylo. Prostě
je to kapela, na kterou choďte naživo, dokud se tam nezmění
produkce, která by z toho teprve mohla udělat deskovou záležitost.
Teď něco k těm textům: některý docela zajímavý, dobrý je,
že tam nejsou žádný stupidity jako u tolika jinejch kapel.
A už jsem chtěl vyzdvihnout, že se nekonají ani gramatický
chyby, ale pak jsem to našel - uff! Tak teda zpět, no! Sobi
se píšou s měkkým, zatímco kecy překvapivě naopak. Nojo, fakt!
A pak nějaký ty stylistický kostrbatosti. Ale jak říkám -
celkově asi pořád nadprůměr. Zina je tepličanda, výpěstek
Konzervatoře Teplice, na níž se ještě furt plácá. Křestní
jméno signalizuje rodový kořeny. Netrpí žádnejma nepříjemnejma
manýrama, ani při zpěvu, ani při rozhovoru. Randál k ní obstarávají
pánové z Mostu, Litvínova i Teplic, a sice Pölü - kytara,
Jára - kytara, Eda - basa a Honza 69 - bicí. Nezdá se vám
snad něco na těch jménech? A co, prosímvás? Vzhledem k tomu,
že mám možnost hodnotit jen podle tý jedný skladby z Esa ('Usínám'),
řekl bych, že časem může nastat problém se Zininým poměrně
'úzkým' a nepříliš plastickým hlasem. To právě vylejzá na
desce, zatímco živě se to v rachotu ztratí a je dobře. A jestli
tomu někdo říká 'pop-punk' a někdo jinej 'pop-rock', to je
celkem dost jedno. Oni sami se považují za 'melodickej punk',
ale obávám se, že takoví Clash, který za melodickej punk považujeme
my ostatní, by se tomuhle označení smáli, až by jim z ručiček
vypadly kytárky… a bylo by po melodickým punku celosvětově…
a tím pádem i po prdeli. Tak se na mě, Zino, nezlob, ale mně
to prostě v tý zakonzervovaný verzi ňák nebere. Koncert byl
o hodně lepší. Ale to je přece docela dobrá vizitka. Kontakt:
www.zina.cz Yarda Pichlík