u
ART RESTAURANT - TEPLICE - SVÁŤA KARÁSEK (pá 16. 1.)
- Tedy dalším, kdo
přijel potěšit teplické do rozbíhajícího se ARTu nebyl nikdo
jiný, než jediná parlamentní mánička, evangelický kněz a svérázný
písničkář Sváťa Karásek (www.karaskovo.cz). Mělo to vše vypuknout
v sedm (samozřejmě večer), a tak - když v půl desáté Sváťa
rozrazil dveře podniku s razancí sobě vlastní - bylo mu souzeno
spatřiti více, či méně, ale spíš více ožraté partičky původem
posluchačů, z nichž již dobrá polovina pozapomněla, za jakým
to účelem se toho večera dostavila. A začalo se hrát. Většinu
repertoáru tvořily známé songy ze Sváťova předemigračního
období, jež jsou zachyceny na LP 'SAY NO TO THE DEVIL'. V
natěsnané místnosti (kde se opravdu nedalo pohnout, aniž by
tím člověk rozhýbal dalších deset sedících) se několika přítomným
zachtělo tance. Poněvadž jediné volné dva metry čtvereční
se nacházely v prostoru, kde pan farář zpíval, naskytl se
po chvíli velmi zajímavý obraz. Pod Sváťovými nohami se váleli
na zemi pán s paní, kteří klopýtli, nezvládnuvše zjevně náročnou
taneční kreaci, u jednoho ze stolů probírali halasně nějací
pánové své pracovní problémy (či co) a nad tím vším stál S.
K. a zpíval 'Kázání o zkáze Sodomy a Gomory'. Zachytit to
na kameru, mohl by to být pěkný základ pro videoklip. Zhruba
kolem půlnoci byl všemu konec a všichni se spokojeně rozešli
do svých domovů. Hlavní protagonista se tamtéž rozjel svým
vozem, neb mu již vrátili papíry a jako jediný z nás toho
večera nepil. ddr
PS: V pátek 13. února se v ART Restaurantu představí další
borec, tentokrát VLASTA TŘEŠŇÁK. Jinak ještě stojí za zmínku,
že ART je skutečnou restaurací, kde velmi dobře vaří a čepují
kvalitní Plzeň. Prostory jsou k dispozici také zájemcům o
prezentování svých výtvarných děl, uspořádání koncertů a jiných
vykutálených akcí. Připomínám, že se ART nachází v prostoru
mezi Krupskou ulicí a novou budovou magistrátu. Tel. č. na
paní majitelky, kde lze sjednat podrobnosti, jsou: 603-447
570 a 605-256469.
u
SVATOPLUK KARÁSEK přijel do Ústí - Svůj osobitý a neméně
zajímavý koncert uskutečnil v rámci Hudebních sklepů v klubu
Circus 15. ledna, kam přišlo tak kolem 30ti návštěvníků. Pravdou
je, že Sváťa patří mezi tu starší generaci (např. mezi generaci
mého otce, který s ním též studoval Libverdu - Střední zahradnická
škola Děčín - Libverda). Takže si ho ta mladší pamatuje pouze
z doby, kdy se stal aktivním na politické scéně (např. člen
Rady České televize, poslanec Parlamentu ČR atp.). Proto asi
nebyla návštěvnost tak výrazná, ale je to též dáno tím, že
má Sváťa svůj hudební projev zaměřen spíše na interpretaci
OBSAHU písně - než její muzikálnosti. Jako písničkář si moc
s rytmem či melodií hlavu neláme, důraz ale klade na text,
kterým přináší to, co nelze zdůraznit hudbou. Jako evangelický
farář (který se narodil 18. října 1942 v Praze a vystudoval
Evangelickou bohosloveckou fakultu Univerzity Karlovy), započal
svou dráhu ve Hvozdnici u Davle (1968 - 69), dále pak od počátku
r. 1970 působí v Novém městě pod Smrkem. Hned 2 roky poté
přichází o státní souhlas k výkonu duchovenské služby, je
kastelánem na zámku Houska. V tu dobu skládá svá zpívaná kázání,
zpívá všude a seznamuje se s pražským undergroundovým kulturním
hnutím. V r. 1976 je zatčen a odsouzen v procesu s legendární
skupinou Plastic People of the Universe. Od ledna 1977 se
účastní hnutí Charty 77, pracuje jako myč oken, je spolu s
celou rodinou vystavován enormnímu tlaku Státní bezpečnosti.
Na začátku 80. let s rodinou emigruje do Švýcarska, kde je
od r. 1981 farářem ve švýcarském evangelickém sboru v Curychu.
Již v r. 1978 vychází ve Švédsku LP deska - 'Zakázaní zpěváci',
na které jsou i jeho písně. V r. 1979 vychází (též ve Švédsku)
u Jana Pallase samostatná LP deska 'Say No to the Devil'.
Po sametové revoluci působí v Čechách - vychází druhé LP -
'Už jsi řek' Ďáblovi ne?' V r. 1992 vychází kniha textů a
básní 'Protestor znamená vyznávám'. Od r. 1997 je farářem
v Praze u Salvátora, v r. 1998 vychází kniha rozhovorů 'Víno
tvé výborné'. Ti, kdo přišli, mohli slyšet zajímavé texty
písní, kterými interpretuje biblické slovo, a tak přináší
lidem srozumitelné evangelium o křesťanském životním stylu.
Pablo + foto
u O VÁNOČNÍ DOBĚ se podařilo
oživit střed našeho města. Již na rozsvícení vánočního
stromu před Magistrátem se i díky doprovodnému programu -
zpěvu dětských sborů - sešla pěkná řádka Ústečanů. V novodobé
historii města věc běžně nevídaná - společné vystoupení představitelů
města a církve, které připomnělo tradici Vánoc. Jenom santaklausovské
úbory (nevím, jaké decentní slovo pro to zvolit) primátora
a starosty připomínaly rádoby důstojné, spíše komické živé
figurky, zvoucí před americkými markety. Přiblížili se tím
občanům města, ale myslím si, že šlo zvolit vhodnější oblečení,
třeba dlouhé ovčí kožichy staročeských konšelů. Vánoční trhy
na Mírovém náměstí byly plné stánků i lidí. Ale část sortimentu,
ale i konstrukce stánků patřila někam jinam, než
na Vánoční trhy. Občasná přítomnost Supertrucků a z nich vše
přehlušující produkce mohla být pro pořadatele sice zajímavá
finančně, ale z vánoční doby spíše nás přenášela na Matějskou
pouť. Zato u pěkných stylových stánků na Lidickém náměstí
byl většinou klid a to až příliš. Stánky byly určeny k občerstvení
a prodeji při nedělních Adventních zpíváních a bylo škoda,
že k jejich využití nedocházelo i přes týden. Snad příště.
Samotné Adventní zpívání 2003 byl záslužný počin, nyní jenom
probudit větší zájem Ústečanů a může se stát dobrou tradicí.
Možná, že by šlo rozšířit i o zpívání o štědrovečerním odpoledni.
Je znám pěvecký sbor, který si chodí v tu dobu sám zazpívat
do města pod vánoční strom. Toto odpoledne bývá ve městě otevřená
výstava betlémů a návštěvníků je na ní více, než v jiné dny.
Ale bylo by špatné považovat tyto aktivity za zbytečné a neúspěšné.
Jde jenom o to, aby se naši konšelé z drobných chyb a nedostatků
poučili, v budoucnu se jich vyvarovali a hlavně v těchto aktivitách
pokračovali. jsr (r_agency@quick.cz)
u 16 LET OD SVÉHO VZNIKU
letos oslavil Open Air Music Festival TRUTNOV - pokračování.
Sobota na MALÉ SCÉNĚ je věnována českým klubovým bandům, ze
kterých bych rád zmínil punk-rockové Apple Juice (2ks ex-Plexis),
kterým letos vyšlo debutové album, dále nedávného vítěze soutěže
Jim Beam Music, skupinu Khoiba, ve které se nacházejí dva
členové již zmiňovaných Roe Deer. Open Air bohoslužbu faráře
Pepika Bartoška na hlavní scéně nestíhám. Právě zahajují Pod
černý vrch. Smyčce, basa, bubny lidové texty a folklorně rockové
písničky. V pivním stanu si nenechávám ujít sklepního básníka
Oldřicha Janotu. Stojím pár minut na špičkách, abych z vystoupení
taky něco měl, neboť je na něj dost narváno. Nevydržím dlouho,
tak se vracím na hlavní scénu. Další Jolly Joker jistě není
třeba představovat, zato rád zmíním skupinu následující. Tleskač
je 'ztřeštěný' ansámbl o 11 lidičkách, jenž hraje bezva dechový
ska styl. Jen je mi jich trochu líto, protože chytli kontrolu
hygieniků, kteří měřili hluk. To zapříčinilo absolutní ztlumení
aparatury a kapelce nezbylo nic jiného, než hrát jen z pódiového
aparátu, což zmákli na výbornou. Vařili tak parádně, že snad
i zvukař začal ignorovat zmíněnou kontrolu a vypálil poslední
věc partičky tak, že se jistě hygienikům zakouřilo z přístrojů.
Prvotřídní hospodský rock'n'roll předvedli Echti - tedy Echt!
a ještě než skončí nesou na pódium (mimo jiných i sám velký
Geronimo) cimbál, který předurčuje, co bude následovat. Jedním
z netradičních účinkujících je totiž Jiří Pavlica & Hradišťan
a s potěšením musím konstatovat, že sklízejí úspěch. Stejně
jeko Július 'ŠUKA' Bartoš a Baločkári, natural gypsy - cikánský
folklór zo Stredného Slovenska, který hrál po skupině vyrobené
ve Valmezu. Mňága a žďorp v čele s Petrem Fialou zahrála dle
očekávání skvěle, jako vždy. Na festival právě přijíždí Václav
Havel, kterému tu nikdo neřekne jinak než
'PANE PREZIDENTE'. V Krušovickém stanu si dává pivko a rozdává
podpisy, Dáša rozdává místo podpisů karbanátky okolostojícím
lidem. Velvet Underground Revival, na který tu čekali (a já
taky), nepřijel, a tak odcházím čekat na své největší favority.
Nebýt doktora Šorfa z Lazaret Bandu, tak bych se tak nehnal.
Ten mi tuhle partu kdysi představil prostřednictvím své sbírky
bluesových a rock'n'rollových nahrávek. Skutečná legenda skutečného
Woodstocku. Ten Years After - kapela, která hraje tvrdý rock'n'roll,
hlavní inspirací je jí blues a místy sáhne i po prvcích jazzu.
Bohatá hudba, plná překvapivých zvratů, doplněná zpěvem, jenž
i přes vynikající instrumentální stránku kvartetu dominuje.
Nejen v I'm Going Home nahradil Alvina Lee jeho energický
nástupce tak, že by člověk se zavřenýma očima, podle sluchu
očekával vyhranýho tatíka (jako jsou zbylí tři Tenyearsáci)
a ne mladýho klacka. Je fakt dobrej, Alvine. Jednou z undergroundových
skupin, kterým je letošní festival věnován jsou právě nastupující
DG 307 s básníkem Pavlem Zajíčkem. Zapojení smyčců v mimořádném
hudebním výkonu kapelu skvěle doplňuje. O reggae-show se již
tradičně starají Švihadlo a mezi výjimečné hudební hosty zapadli
Ondřej Havelka a Melody Makers. Na malé scéně se odehrává
další zajímavé vystoupení. Hudbu z Afriky se zpěvy v jazyce
Lingala předvedla západoafricko-severočeská formace Tshikuna,
ve které si úctyhodně počíná i ústecký bubeník Vojta Vizír
Vágner. Z velkého pódia zní 'moje máma, moje máma, ráda různej
alkohol a můj táta a můj táta hodně vostrej rock'n'roll'.
Hudbu Praha, která předvedla jedno z výjimečných letošních
festivalových vystoupení, si přijel do zákulisí poslechnout
i bývalý bubeník Jasné Páky David K. Na pub stage k mému potěšení
nakonec zahráli i Velvet Underground Revival, kteří se né
nejlépe dohodli na čase vystoupení. Pěkné, jen by to chtělo
více energie pane Macháček. Je po půlnoci a crossoveroví Clawfinger
rozjíždějí svůj set. Vypadá to velmi dobře, plno energie na
pódiu i před ním. Nejen skladby z letošního nového alba Zeros
& Heroes tlačili tihle otcové jednoho z nejtvrdších stylů
do publika tak, že na pár minut odstavili agregát dodávající
elektřinu (?). K odpočinku mě vyprovází Plastic People Of
The Universe, rád bych je viděl, ale nemám sil. Neděle ve
znamení očekávání svých kapelních kolegů a přispění do festivalového
programu začala stejně jako sobota hudebním doprovodem, ostatně
jsme na hudebním festivalu. S S. P. S. si dávám kávu a Los
Banditos se těší z plnícího se hlediště. Petr Váša předvedl
své geniální vystoupení se skupinou Ty syčáci a 'ethnobigbeatová
dechovka' Čankišou představila prvky taneční hudby, rocku
a lidových písní z nejrůznějších koutů celého světa. Na malé
scéně je v neděli k vidění a slyšení především hudba ze soudku
tvrdého bigbítu. V přehlídce českých kapel tohoto žánru nechyběli
ani předskokani Faith No More, Dog Eat Dog či Kiss, jihočeští
Satisfucktion, vítězové Rock Made In Gambrinus 2002. Na žádné
ze 4 scén to ani trochu nevypadá, že se pomalu blíží konec.
Na hlavní odhadem víc než 15 tisíc hlav řádí na skvělé Traband
a zároveň očekává další pecku, Psí vojáky. Své si v rytmu
ska a reggae nebojíce se i popu a jiných stylů zopakovali
po loňském úspěchu slovenští Polemic. Závěr byl svěřen bandům
Vilage Of Peace, Hypnotix a Laura a její tygři a bubenickému
setu Pavla Fajta a Václava Kořínka. Není divu, že si tým organizátorů
zmapoval bohatou historii festivalu ve filmovém dokumentu
Underground & Heaven Of Trutnov Open Air Music Festival.
Nakonec bych dění rád popsal i z opačné strany (z pódia),
neboť jsem byl spolu s Boomáky (The Boom) stejně jako loňský
rok poctěn uzavíráním (v Krušovickém stanu). Člověk by čekal,
že v neděli to vše skončí ještě před koncem jí samé, ale když
jsme začali hrát, stan se naplnil tak skvělým publikem, že
nebýt unaveného zvukaře hráli bychom třeba až do svítání.
Nálada jak v nejlepším klubu světa a v lidech tolik energie,
že by si jistě mohli fesťák ihned zopakovat. Byla to paráda,
na závěr bez zvukaře, jen tak akusticky Give Peace A Chance
a je to za náma. Víkend pohody, na který se budeme těšit zase
za rok. Ahoj. SEE YOU LATER… Hynek Verner Tichý, foto: Blanka
Nováková
u
NA BOŽÍ VODĚ - Padesát let zemědělského učňovského
školství v Liběchově - pokračování
- 1979 Školu navštěvovalo 90 učňů, jejichž vzdělávání zajišťovalo
21 zaměstnanců. Mimo oboru zahradník byla otevřena 1 třída
oboru pěstitel - šlechtitel. Správu učiliště převzal Institut
pro výchovu a vzdělávání mládeže v zemědělství Praha. 1981
V učilišti se vyučovalo 2 oborům: zahradník a pěstitel - šlechtitel.
1984 Učiliště navštěvovalo 171 žáků. Při takovém počtu trpělo
nedostatkem učeben, scházela mu chemická laboratoř, sklady,
pracovny pro odborný výcvik a v neposlední řadě také ubytovací
možnosti pro dojíždějící učně. 1985 Na jaře byl na pozemcích
učiliště vysázen sad broskvoní na výměře 2,5 hektaru. Na podzim
téhož roku byl zlikvidován starý sad meruněk a třešní. 1987
Jelikož extrémní zima 1986/87 zanechala na střechách objektů
učiliště značné škody a do budov začalo zatékat, bylo provedeno
jejich přeložení. Žáci školy vysadili nový meruňkový sad a
oplotili jej. 1988 Ve školním roce 1987/88 byl otevřen nový
obor pěstitel - vinohradník. Po odchodu ředitele Vladimíra
Valenty do starobního důchodu k 31. srpnu byl novým ředitelem
od 1. září jmenován ing. Pavel Krbec. l MODERNIZACE (1990
- 2003) - 1989 Jako nutný první krok k plánované přestavbě
učiliště bylo nutno zřídit vlastní trafostanici. Projektovou
dokumentaci vypracoval Agrostav Mělník a na partnerem při
výstavbě se staly ČEZ - Středočeské energetické závody Kralupy
n. Vl. Učiliště zajistilo veškeré výkopové práce pro položení
kabelu. 1990 Vzhledem k tomu, že dodávku 40 kVA trafa o napětí
22/0,4 kV s olejovým chlazení z Bratislavských energetických
závodů nebylo možné uskutečnit v termínu potřebném pro výstavbu,
bylo trafo zapůjčeno od ČEZ Praha. Dodávka byla provedena
v září a následně byla trafostanice schválena do provozu.
V rámci plánované přístavby učiliště se uvažovalo o nové stavbě
v místě nářaďovny, která by se zbourala. Jako vhodné řešení
se jevila montovaná hala, kam by se umístily kóje pro jednotlivé
mistry odborného výcviku, příruční sklad výpěstků a malé mechanizace
a údržbářská dílna. Volba padla na poloobloukovou halu HUSAR,
jejímž dodavatelem včetně výstavby bylo JZD Chovatel Stříbrná
Skalice. Nejdůležitější a nejnáročnější byla však celková
rekonstrukce školní kuchyně, kterou bylo nutné stihnout během
letních prázdnin. Znamenala vybudování kanalizace, elektrických
přípojek k novým zařízením, výměnu dosud původní vodovodní
přípojky a výstavbu jímky se zabudovaným lapačem tuků. Následovala
demontáž kamen na tuhá paliva a instalace elektrických sporáků,
cukrářské pece, myčky na nádobí, varného kotle, pečící pánve
a výdejního pultu. Začala příprava výstavby čistírny odpadních
vod ČOV II pro cca 240 spotřebitelů. Projektovou dokumentaci
zpracovaly Vodohospodářské stavby Žalhostice - Ústí n. L.
1991 Určitý historický mezník pro učiliště znamenalo získání
právní subjektivity a sloučení se Středním odborným učilištěm
zemědělským Hořín, jež se tak stalo odloučeným pracovištěm,
ke dni 1. července. Výstavba čistírny odpadních vod se uskutečnila
pod inženýrským dohledem pana Zdeňka Štěpánka z Mělníka. Vysoká
hladina spodní vody si vynutila vybudování vnější larsenové
nádrže, předjímky a čerpadla. Rekultivační práce po záboru
půdy na pozemku provedl Státní statek Vysoká. Nová elektrická
instalace byla dokončena v pracovnách a garáži haly JESENÍK
zároveň s jejím zateplením, aby bylo možno vytápět pracovny
žáků elektrickými přímotopnými panely. Začala jednání o projektu
přístavby a rekonstrukce učiliště. 8. srpna proběhlo výběrové
řízení na celou zakázku, v němž byla jako partner vybrána
společnost Chemobudowa Kraków, která nabídla nejlepší podmínky.
Celá akce byla rozdělena do 3 částí: přestavba a přístavba
budov A a B a přístavba spojovací budovy C. 4. října byl proveden
zápis o předání staveniště dodavateli stavby, který ihned
zahájil přípravné a výkopové práce.V zájmu zabezpečení stravování
žáků bylo nutné před vlastní stavbou zřídit provizorní jídelnu
v montované hale skladu. Úpravy si vyžádaly vybudování obezdívky,
malé kuchyňky pro výdej jídel, nové elektroinstalace, vodovodu
a odpadů. 1992 Na podzim byly zdárně dokončeny projektované
práce na budovách B a C a 17. prosince byl povolen jejich
provoz. Návazně byla zahájena rekonstrukce budovy A, která
závisela na možnosti jejího uvolnění a vystěhování do nově
zprovozněných prostor. 1993 Od školního roku 1993/94 byl zaveden
nový učební obor zemědělec - hospodyňka. Zbývající budova
A byla po dokončené rekonstrukci předána k užívání počínaje
novým školním rokem 1993/94. Tím bylo za pouhé 2 roky při
plném provozu dobudováno tak velké dílo, jímž přístavba a
rekonstrukce učiliště nesporně byla. Pro zařízení nových tříd
a dalších prostor byl pořízen nový školní nábytek. Do užívání
byla předána rovněž audiovizuální učebna a kuchyňka jako učebna
pro odborný výcvik. Instalováno bylo nové časoměrné zařízení
a telefonní ústředna. Proběhla první jednání o záměru zřídit
nové internátní ubytovací kapacity v půdním prostoru budovy
A - domova mládeže - a skleník pro odbornou přípravu žáků.
Při všech starostech s rekonstrukcí učiliště na Boží Vodě
nesměl trpět ani provoz v odloučeném pracovišti v Hoříně.
Nákladem 150 tisíc Kč zde byla zpevněna plocha dvora. 1994
Ve školním roce 1994/95 byl zavedeny experimentální dvoustupňové
obory zahradník - zahradnice a technik zahradnického provozu
a dále obor provoz služeb pro domácnost. Jako další etapa
rekonstrukce byly zahájeny práce na adaptaci půdních prostor
v budovách učiliště. 1995 Ve sporu o určení vlastnictví nemovitostí
v areálu učiliště rozhodl okresní soud v Mělníku proti obci
Liběchov a ve prospěch státu s tím, že učiliště k nemovitostem
vykonává právo hospodaření. Obec Liběchov podala odvolání.
1996 Krajský soud v odvolacím řízení potvrdil rozhodnutí o
určení vlastnictví ve prospěch školy a tím ukončil předcházející
3leté období nejistoty, která značně poškodila učiliště především
v náboru uchazečů - došlo k poklesu až na alarmující počet
58 žáků. Od školního roku 1996/97 byla vzdělávací nabídka
rozšířena o obory Učiliště, umožňující získání kvalifikace
žákům s nedokončenou povinnou školní docházkou. 1997 Po dokončení
adaptace půdních prostor na domově mládeže bylo 7. května
vydáno kolaudační rozhodnutí o užívání podkroví. 1999 Od školního
roku 1999/2000 byla vzdělávací nabídka školy znovu rozšířena,
v tomto případě o obory Odborného učiliště, zaměřené na absolventy
zvláštních škol. 2000 Škola odprodala nevyužívané Rašínovy
objekty. 2001 Dokončení posledních stavebních úprav - rekonstrukce
pracoviště vazárny, vybudování sociálního zařízení a napojení
celého objektu na kanalizaci a čistírnu odpadních vod. Učiliště
získalo pořadatelství a zajistilo úspěšný průběh závěrečného
6. ročníku resortní soutěže zemědělských učilišť ve vazbě
a aranžování. Od 1. října se novým zřizovatelem školy stal
Krajský úřad Středočeského kraje. (Kontakt: SOU zemědělské,
OU a U, Boží Voda 230, 277 21 Liběchov, tel.: 315 697 020,
e-mail: uciliste.libechov@tiscali.cz) Marek Belza (mbelza2002@yahoo.com)
u NÁVŠTĚVA KONCERTU PŮVODEM
TEPLICKÉ SKUPINY UŽ JSME DOMA (www.uzjsmedoma.com)
byla vždy lahodnou pastvou pro duši a uši. Stále se množící
úvahy po odchodu saxofonisty Jindry Dolanského o tom, že už
to není ono a křest nového CD 'Rybí tuk' na Božáku v Teplicích
vyhnaly i mne - člověka známého tím, že na koncerty, kromě
jmenovaných UJD nechodí - k tomu, abych zase jednou zašel.
Při vyřizování akreditace v redakci NÚP jsem argumentoval
slovy, že posouzení nové nahrávky této kultovní kapely nemůže
psát méně zkušený reportér jako je například kolega R. , jenž
by se omezil na konstatování, že jsou to jeho kamarádi a má
je rád,nebo, nedej bože kolega P., jemuž by v UJD chyběl v
tomto souboru naprosto zbytečný Mišík. Takže: Jsou to moji
kamarádi a mám je rád, přesto je však za nové CD musím nemilosrdně
pranýřovat. Je tam totiž na můj vkus málo (11) písní. U hudby,
propletené jako vždy inteligentními , poutavými a mnohdy,
neřkuli většinou mráz v zádech navozujícími texty Míry Wanka
je však 11 písní žalostně málo a tak si člověk musí orgasmus
z dokonalosti tohoto prodlužovat neustálými repeté, výhodu
mají ti, kdož vlastní přehrávač na dálkové ovládání, takže
nemusejí vstávat ze svého ušáku. CD nemá slabou stránku, dynamičnost
skladeb nenechá posluchače na pochybách, že bludy typu že
to už není ono apod. vymýšlejí závistiví rádobyumělci, jejichž
vlastní tvorba je na světelné roky vzdálená pouhému stínu
poselství této vynikající hudební skupiny. Jak jsem psal již
v úvodu, na koncerty nechodím, UJD jsou ovšem výraznou výjimkou,
neboť jejich tvorba je nejen hudbou s texty, ale zároveň filozofickým
odkazem přelomu 2. tisíciletí. Kdo nezná, žije v současnosti
jen jaksi napůl, bez možnosti spatřit pramínek naděje v temnotách,
bloumaje světem jak jakýsi pahýl lidského smutku. CD Rybí
tuk nesmí chybět v diskografii žádného znalce soudobé vážné
hudby. (neu)