u
VZÁJEMNÁ PODPORA ZVÝŠÍ ZAMĚSTNANOST ROMŮ Z TEPLICKA
- Prezentační
den projektu Komunitní centrum vzdělávání Teplice se konal
18. prosince minulého roku a pořádalo ho občanské sdružení
Vzájemná podpora. Sdružení působí v Dubí u Teplic a realizuje
program prevence sociálního vyloučení v romských komunitách.
V Teplicích získalo od městského úřadu areál bývalého podniku
Bonex, kde otvíralo slavnostně svou nově vybudovanou krejčovskou
dílnu. Jak blíže uvedl předseda spolupracující organizace
Amare z Krupky pan Aladár Nistor: 'Šicí dílna bude zaměstnávat
především ženy a další lidi, kteří nemají práci. Bylo těžké
vybrat dobré místo a tým spolupracovníků a zapojit lidi, kteří
nechtějí pracovat. Splnit pracovní normy a vytvořit dobré
pracovní podmínky pro kvalitní vztah k práci.' Zaměstnaní
budou vyrábět především romské kroje, vlajky, ale též látkové
ubrousky, sáčky a kapsáře pro děti z dětských domovů. 'Momentálně
máme zaměstnaných již 6 šiček, které budou šít na elektrických
strojích zakoupených z dvoumilionové státní dotace Ministerstva
práce a sociálních věcí, a 4 terénní pracovnice, jež budou
mít na starosti vyhledávání dalších potencionálních zaměstnanců
především z romské komunity', dodává A. Nistor. Do budoucnosti
chtějí zaměstnat min. 20 dalších lidí, a to polovinu žen vyučených
starších 40ti let a též ženy z domácností. Do projektu se
zapojili aktivní občané z romské komunity z Bíliny, Dubí,
Oseku a Teplic. Výhledově chtějí oživit tradiční řemesla,
která byla vždy romské kultuře blízká a sloužila pro jejich
živobytí. Časem chtějí začít vyrábět košíky, ošatky, předměty
ze dřeva a dalších materiálů, jako je např. kov. Ambice jsou
nemalé, jak pověděl předseda Vzájemné podpory pan Anton Balog:
'Jde nám o to, abychom v budoucnosti mohli na trhu práce konkurovat
i jiným firmám'. Pablo - reportér NÚP
u
REGGAE V CIRCUSU, ANEB BEZPEČNÉ ZNÁMOSTI - Milá ZUZ
MUS, vzpomínáš ještě na naši návštěvu reggae párty 16. 1.
v Circusu? Pánům z Prahy - squadře 'Prosoundsystem', Mc Dr.
Karymu a General Krishpeenovi, kteří později TOHO VEČERA předvedli
formálně vyšperkované strhující raga, r'n'b, rapové a scatové
vokální umění do živé produkce kapely, jakož i do mixované
reprodukované hudby věhlasného DJ Liquida, předskakovala regionální
kapelka Uragan Andrew and The Reggae Ortodox (zpěv, el. kytara,
baskytara, klávesy, bicí, perkuse). Po hudební stránce nelze
této mnohého vytknout, i když na monotónních (ortodox) reggae
plochách toho věru moc pokazit nejde. Kamenem úrazu však bylo,
že místní rastamani promluvili, a díky dobrému nazvučení Jana
Brambůrka jim bylo velice dobře rozumět. Naivní texty 'Uragána
Andrewa' a spol. se podle mých skromných znalostí a nepravděpodobných
hypotéz neomezují pouze na reprodukování, resp. překládání
textů zahraničních (Marley a spol.), nebo cizojazyčných domácích
(Hypnotix) reggae skupin, nýbrž je dokonce - pravděpodobně
ve snaze o popularizaci - zjednodušují a vulgarizují. Co myslíš,
chce snad jejich autor rasta-life-style přiblížit dětem z
mateřské školky? Jako fór by to bylo dobré - pánové umí dělat
show pro mladé, kterými jsme i my oné noci byli, a snad jimi
i po zbývající dny našeho života zůstaneme. Zpěvák a kytarista
Ondřej Skalák (jinak schopný výtvarník, jehož grafiky, nedávno
v Circusu vystavené, by se Ti určitě líbily) se od klasiků
reggae dobře naučil specifický grif (tak trochu mongoloidního,
viď?) zpěvu, na pódiu působil sebevědomě, vyzýval lidi, ať
jdou blíž, a když nešli, tak šel on - i s kytarou - mezi ně
a rozdával lásku z plných zelených plic a červeného rasta
- srdce. Všimla sis další, pro mne nepřehlédnutelné postavy,
kultovní regionální rasta-osobnosti Bažiho (působí jako DJ,
hraje dále ve skupinách Orly w Blotie Europy a Do Shaska!),
který se při koncertu čas od času sklonil k mikrofonu, nastavenému
na perkuse, démonicky pronášeje rasta-zaklínadla ('Rastafarai!',
'Haile Selasei' apod.), aby pak s triumfujícím pohledem sklízel
ovace fanoušků? Uznej, že jsme se v Circusu nenudili - právě
naopak: moc jsme se smáli a tančili spolu s mnoha dalšími
mladými, krásnými a zajímavými lidmi, kteří se v onom progresivním
ústeckém klubu scházejí. 'Uragan Andrew' a spol. mají odpich,
ale bohužel to asi všechno myslí až příliš vážně; na jejich
projevu postrádám stopy ironie a sebeironie, která by byla
tak potřebná v případě přenosu rasta-lifestylu a reggae muziky
do našich krajin se zcela jinými sociálně/kulturně/historickými
podmínkami, než jaké jsou, a ještě spíše - v dnešním globalizujícím
se světě - byly na slunné Jamajce. Namísto invenčního příspěvku,
ovlivněného reaggae muzikou, se podle mého 'UA a spol.' omezují
na pouhý bezobsažný, formální znaky přenášející pseudokonstrukt,
mající snad za cíl rozšířit rasta a reggae módu v naší sudetské
kulturní periferii: tedy např. vyvolat u mladých Ústečanů
potřebu jít si do Hot Dogu koupit papírky s portrétem 'největšího
huliče všech dob' Boba Marleyho. Milá ZUZ MUS, na závěr mého
dopisu však věz, že své kritice tolik nevěřím, že dobře vím,
že se mohu mýlit: jako mrzký prostředník věcí a plánů, jež
nás přesahují, pouze jako pavouk spřádám chabou síť názorů,
pohledů a poznámek, uvědomujíce si, že ostatní, a především
sami protagonisté kritizovaného - kterým se za to, že jsem
je zapředl do své sítě, hluboce omlouvám - vědí daleko víc.
Proč však spředenou pavoučí sítí, v níž uvízla ubohá rasta-moucha,
trochu nezašpinit onen věhlasný list, jež se Nové Ústecké
Přehledy zove? Kdyby nic jiného, vyplašíme trochu dívenky,
jež mají strach z pavouků. JARO BAL ¤
Drahý, píši své vyznání
po tolika letech. Vzpomínáš-li si ještě na Katty, která v
poslední době stála na poušti mezi stádem volně pobíhajících
Digimonů, vážně se její pohled změnil. Po REGGAE v cirkusu
si Katty uvědomila, že se po celý 'baži' večer nacházela v
říši Rastapokémonů. Tzv. Bulbasaur, japonsky FUSHIGIDAME -
travní jedovatý, tvářící se do mikrofonu, vyvolávající hesla
v podobě 'RASTAFARAI', právě tento pokémon s přezdívkou SEED,
váhou 6,8 kg, výškou 71 cm, má podle POKÉDEXTU nejlepší předpoklad
pro zděděný útok v podobě 'PETAL DANCE', zkrátka: publikum
si to podle něj musí v tom okamžiku užít. Ostatní členové
URAGAN ANDREW a spol.: IVASAUR, japonsky FUSHIGISON - travní
jedovatý, VENUSAR (FUSHIGIBANA) - travní jedovatý, CHARMANDER
(HITOKAGE) - ohnivý, CHARMALEON (RIZADO) - ohnivý, se v celé
té situaci vyžívali stejně jako obecenstvo v podobně rozplizlém
zvuku jejich hlasové modulace, s podobnou naladěností hudebních
nástrojů. Pokud se tedy zmiňuješ o vážnosti beze stopy ironie,
KATTY si z toho dělá legraci. Dělá si legraci z 'Rastapokémonů'.
ZUZ MUS (duckzzzz@seznam.cz)
u
VÁNOČNÍ KONCERTY STUDENTŮ Gymnázia Jateční v kostele
Nanebevzetí Panny Marie (se šikmou věží) jsou již tradicí.
Letos bylo možno vidět a hlavně slyšet jeho žáky pod vedením
svého učitele Jiřího Magasanika i 4. ledna v kostele Nejsvětější
Trojice na Střekově. Pod názvem Amatérské pěvecké sdružení
společně se sólisty, učitelkami zpěvu ze ZUŠ (Helenou Janiczkovou
a Kateřinou Pavelkovou) a dvěma střekovskými amatéry (Martinem
Těšitelem a Tomášem Ondřichem) za varhanního doprovodu Elisabeth
Brindsden (Austrálie) provedli Českou mši vánoční Jakuba Jana
Ryby, která byla součástí večerní liturgie. Věřme, že toto
první vystoupení nebude poslední a že se podaří i rozšířit
počet doprovodných nástrojů. jsr (r_agency@quick.cz)
u JE-LI ZINA COOL & SAFETY,
POVÍ UDG & fiXa? - Lákavé menu si pro nás v pátek
16. 1. v MetrUL připravili tepličtí hoši Vašek & Chýťa
supervizórováni MartíčkULem: v +-19.30 zarapoval Útulek festem
03 'proslavený' Cool People Vláďa Chytil (www.volny.cz/coolpeople)
a 'Víte, vono holky', s váma to nejni žádnej med, ať ste rusoruso,
černočerno, nebo co vlásky, stejně 'ste tady všichni feťáci'.
V podzemce Zas Zapomněli Zapnout radiátor a tak dlouhý zpěvákův
kabát jest na místě, neřkuli doporoučen. S mírným skluzem
se do toho opíraj 5tičlenný litoměřičáci Safety Matches (foto)
produkující spíše ponurý emo-rock, nebo jak to nazvat. Je
to procítěný a uřvaný zároveň, škoda jen, že se zpěvák ve
zvuku všech těch strun, kláves a bicích ztratil. Vlastně teď
přemejšlim, esi zpíval česky, nebo anglicky (to spíš). Lidí
přibejvá každym okamžikem, ve stupni nejvyšším se teplota
vyšphala k číslu přes 200 (není jisto, zda Celsia, či Fahrenheita).
Na place se chystá Zina & Stereophonic Punx (www.zina.cz)
ale nám je stejně spíš zima, i když nadšení jedinci pogují
(např. Vykoukles) a další se do neo-punkového rytmu pohupují.
Za basou a kytarou hoši z No Feeling, kteří si teď snad dávaj
pauzu, u mikrofénu pak hlavní devíza kapely, červenohlavá
zpěvačka. Zinu si možná pamatujete z článku Johnyho Mistra
v min. NÚP, kde přílišnou chválou zrovna neplýtval. Odhlédnu-li
od zákulisních faktů a drbů, tak na pódiu to roztočili celkem
slušně a na druhou stranu, i na druhé straně byla odezva velmi
slušná. O čtvrtých a předposledních UDG (www.volny.cz/udg)
se snad netřeba šířeji rozepisovat - za léta (hyper)aktivního
hraní si vybudovali převelmi slušnou fanouškovskou základnu
a to nejen v obou našich ústeckých gymnáziích. Jsou sehraný
a šlape jim to na jednotku a mimochodem, to nový CD 'Obsazeno
místenkou' taky neni vůbec k zahození. A že maj někdy řekněmež
hvězdný manýry? Budiž, 'každej sme byli jednou mladej'...
Počet zvednutých rukou a do výšky poskakujících těl se ještě
umocnil ve chvíli, kdy si Jugi odmontoval jeden z bubnů a
spolu s paličkou jej předal někomu (známej?) z davu. Ten pak
bouchal naproti kapele a celý do sebe náramně zapadlo, že
mi to normálně poprvý v životě 'dávalo smysl a celý sem to
pochopil'... To nejlepší nakonec, jaxe říká, což pro mě znamenalo
chytit stopa směr Sever(ní Terasa). A tak se s váma loučim
za známých tónů pardubické Vypsané fiXy, 'zavřete oči, odcházím...'
Emilio + foto
u
METRO VYPRODÁNO FIXOU - Jednoho dne v pátek 16tého
ledna měla do Ústí n. L. zavítat známá hudební skupinka jménem
Vypsaná Fixa. Zavítala? Ano zavítala a stálo to za to. Ale
pěkně po pořádku… Spolu s Fixou se dále představili naprosto
nacpanému Metru (cca 200 platících) Safety Matches, Zina &
Stereophonic Punx, UDG a Cool People (foto). Nic se nezdržovalo
a začalo se hrát. První se objevil Cool People. Já osobně
jsem se na jeho vystoupení velice těšil. Zahrál (či spíše
zazpíval) mé oblíbené písně jako jsou: Feťáci, IQ na bodu
mrazu a tak dále. Podstatné však je, že se řadě lidí líbil.
Po malé pauzičce nastoupila 6ka hochů Safety Matches. Abych
řekl pravdu, hudebnímu stylu, který tato kapela hraje, až
tolik nerozumím. Ale všechny písně, které předvedli, byly
zahrány velice jistě a je zřejmé, že by hoši mohli hrát klidně
i poslepu. Zima - jediná stížnost, kterou na akci mé bystré
ucho zaslechlo, se týkala zimy v Metru. Snad je to pravda,
ale na druhou stranu našli se i tací, kterým bylo spíše horko.
Třeba ti, jenž tancovali (i na lavici vedle pódia), skákali,
pili a všelijak jinak dováděli. Zima nezima byla tu Zina z
Litvínova. Se svojí - pro řadu lidí velesuperextrahipermegasvěta
(jak by řekl Brajgl) - známou 'věcí' Jsem to já dokázala rozpohybovat
kde koho. Pěknou červenovlasou zpěvačku vystřídal pěkný mladý
zpěvák a to znamená, že už jsou tady UDG. Muzicírovali hlavně
z nové desky Obsazeno Místenkou. Výhodu měli v tom, že jsou
Ústečáci, tedy domácí, a tak většina přítomných znala slova,
a to se vždy lépe tančí. Bubeník UDGéčáků (Džugi) bubnoval
v trenýrkách a při poslední písni Vůně, rozebral bicí a nechal
tak spolu s ním zahrát si i ostatní. Kotel, přechodák i stojan
s činelem mu pak byly vráceny. (Myslím, že měl docela štěstí,
že si s ním nechtěl zahrát ten ZMRD, co se v Metru na Silvestra
pokusil uloupit činely a basu kapel Brajgl, Tryskáči a Lehkostbytí
- naštěstí se ale vše zavčasu našlo.) Bicí se tedy opět složily
zpět a… Kdo si počkal, ten se dočkal. Vypsaná Fixa potvrdila,
že není slavná jen čistou náhodou a telerádio klipy, ale hudebním
uměním. Téměř celý klub byl na nohou a užíval si čas tancem,
či jen pohledem na Fixičku. Co se stalo poté? Nevím. Rozloučil
jsem se s Julou, Mangem, Mírou, Kosákem a jel 53kou doprovodit
jednu čepičatou holku, ale hlavně taky jednu Zuzanku, která
den poté odjela do hor. Jenže to už je asi trochu mimo téma,
a tak co dodat na závěr? Konečně se po dlouhé době Metro opět
zaplnilo do posledního místečka. A věřte nebo ne, pro Metro
samotné je to jen a jen dobře. Doufám, že ti, kteří zde byli
tento večer poprvé, nebo ti, jenž klub nenavštěvují příliš
často, se znovu do jediného (bohužel) rockového stánku v Ústí
n. L. opět vrátí a že ho budou navštěvovat častěji. Vykoukles
u VEŘEJNÁ SBÍRKA NA PODPORU
AKTIVIT Křesťanského sdružení mladých lidí
YMCA v Ústí n. L. byla zahájena 7. prosince 03 v kostele sv.
Vojtěcha v rámci vernisáže výstavy o historii kláštera sv.
Vojtěcha 'Sv. Vojtěch 1180 - 2003'. Ukončena byla na Tři krále
v úterý 6. ledna 04 za účasti zástupce Úřadu městského obvodu
Ústí n. L. - město p. Frýdlové a ředitele YMCA v Ústí n. L.
p. Filipa Huška. Jak byli Ústečané štědří? Nebyli tak štědří,
i přesto můžeme všem za milou částku 2.726, 50,- Kč vřele
poděkovat. Vysbírané peníze poputují jako příspěvek na připravované
Mateřské centrum Pohádka, které má vzniknout v prostorách
kláštera během jara 04. Je to tak další centrum pro děti,
tentokrát pro ty nejmenší (od 1 až do 4 let), kteří sem mohou
zavítat se svými rodiči, především s maminkami, a mohou zde
trávit volný čas. Centrum bude vybudováno na místě tzv. sakristie,
která v minulosti sloužila k uchovávání cenných předmětů a
bohoslužebných rouch; byla užívána též jako chrámová pokladnice.
V přeneseném slova smyslu chceme, aby se Mateřské centrum
stalo prostorem - společenstvím, kde se maminky s dětmi budou
cítit jako doma a své drahé poklady budou střežit a vést ve
výchově ke kvalitním a smysluplným hodnotám. Objekt kláštera
sv. Vojtěcha tak získává další dimenzi a jeho prostory se
dále otevírají veřejnosti a obecně prospěšným aktivitám, které
zde v rámci projektu 'Oživení areálu kláštera' realizuje Křesťanské
sdružení mladých lidí YMCA v Ústí n. L. (www.usti.ymca.cz).
Na projekt 'POHÁDKA' se již podařilo získat 55.000,- Kč od
Komunitní nadace Ústí n. L. a částečnou finanční podporu přislíbilo
též město Ústí n. L. Dále budou osloveni místní dárci (firmy,
podnikatelé atp.), hledáme totiž tzv. patrona, který by se
s projektem osobně ztotožnil a vzal si za své, aby mohla Pohádka
fungovat a nezávisle se rozvíjet. Pablo
u
KULTOVNÍ VIZITA - Úvodním tahákem letošního divadelně-hudebního
artfestivalu Kult (pořádaným především Honzou Kvasničkou a
Jarkou Jiroutovou - správci klubu Circus), který naplnil sál
Národního domu do poslední mrtě, bylo - tak jako loni - vystoupení
Divadla Vizita. V úvodu strhující šou jeho lídr Jaroslav Dušek
pateticky promluvil o básnících - 'božských napojencích',
aby tak spolu s výzvou k aktivní spolupráci diváků předjal
to, co se bude dít. Duškovi sekundoval Martin Zbrožek, 'nenápadným'
mužem v pozadí, obstarávajícím hudební doprovod (bubínek a
hlas), byl Dan Bárta. Jako expozé bylo rozehráno několik skečů,
jež byly v průběhu rozvíjeny, pozměňovány a všelijak kombinovány
a zamotávány. Improvizovaná spontánní kreace slov a vět tak
před mluvčími i diváky stvořila úchylného doktora, manipulujícího
pacienty, který se, obžalován lékařskou komorou, jakoby celou
hrou snažil z tohoto obvinění vylhat - např. tak, že svého
obžalovatele prostřednictvím časové smyčky dopravil do starověkého
Řecka, učinivše ze sebe bájnou Élektru a z něho jistého Plététa.
S pokračováním se na jevišti rodilo čím dál víc postav, např.
zajíček, býk, jejich zkřížením vzniknuvší zabíček ad. Dušek
se Zbrožkem si tyto role přehrávali jak horký uhlík a diváci
si ztěží uvědomovali, čemu se vlastně tak mohutně smějí, protože
jeden gag následoval ve zběsilém tempu za druhým. Jedním z
hlavních principů představení Vizity je pravděpodobně obrácení
samotných základů tvoření i recipování divadelní hry. Namísto
pevně daného scénáře, v němž je sledován jistý cíl s omezenou
škálou možných významů, zde jde o spontánní kreaci herců,
kteří si sami jsou svými scénáristy a režiséry, a to živě
přímo na jevišti. Tím, že se hra rodí takto narychlo, je dán
daleko větší prostor k jejímu osmyslení diváky, neboť herci/tvůrci
mají v rozumění hře před nimi jen minimální náskok. Divadlo
Vizita přináší pod světla reflektorů způsob mluvy, mj. velice
dobře známý konzumentům marihuany: 'jazyk vymknutý z kloubů'
přestává být souborem prostředků, jež obvykle přikládáme na
ty které věci, nýbrž konečně sám sebou - zvukovou matérií,
která přijde na jazyk, když se člověk přerodí v básníka a
ten chytne slinu. Až posléze, reflexí řečeného, dostávají
slova a věty významy a jejich objevitel se může kochat, co
nového neobvyklého vzniklo. Paradoxně však právě v této reflexi
objevíme stopy odkazující na to, čím vlastně žijeme, z čeho
vyrůstáme a co nám hrozí: Jelikož Dušek a Zbrožek žijí ve
stejném světe, v jakém žijeme my, upozorňují vyplaveniny jejich
volného proudu vědomí na nešvary doby - možná daleko intenzivněji,
než různé závažné společensko-kritické hry. Přistoupíme-li
na tuto interpretační možnost, lze z jejich 'kultovního' vystoupení
namátkově vyjmout kritiku toho, co do nás vtloukala normalizační
kulturní politika, ale i žhavějších problémů jako virtuální
realita, klonování, implantace čipů (a dejlů) atd. Divadlo
Vizita svým hraním inspiruje, abychom se neomezovali pouze
na pasivní příjem umění, nýbrž abychom to zkusili aktivně
také - abychom si ve volných chvílích ukoptěného života udělali
čas na volnou hru slov s lidmi, kteří do toho s námi půjdou.
Po úspěšném divadelním představení Vizity v Národním Domě
následovalo v Circusu vystoupení hudební sekce tohoto divadla.
3 jazzové muzikanty doplňovali dva šoumeni, účinkující již
v Nároďáku - Martin Zbrožek a Dan Bárta. Nervní minimalistický
moderní jazz byl do výsledného hybridního tvaru dohnán 'úchylnou'
hrou Zbrožka na klávesy a housle s ozvěnami těžkých popáren
i lidových písní. Instrumentální pasáže, které by se hodily
spíše k volné zábavě než pozornému poslechu, se prolínaly
s o moc zábavnějšími částmi, kdy Zbrožek do hudebního doprovodu
rozjížděl verbální scénky, tolik připomínající spontánní improvizuální
kreace Vizity divadelní: vymýšlel si slova, kombinoval je
v surreálné texty a do blba je opakoval, parodujíc tak podstatu
pop-music, zaimitoval její největší hvězdy - Abbu a Helenku
Vondráčkovou. Když už ho zcela omrzelo zabývat se slovy, jimž
v cestě stále stojí nějaké významy, zcela svůj projev desémantizoval
a řičel opičí řečí. Přihrával více pozadu se držícímu Bártovi,
který se však za podpory diváků rozjel též a předvedl hru
na pilu (řízy řízy a puuuooonk), trylky ptáků a další úchvatnosti.
Když Bárta začal hrát lžičkou o talířek, někteří hraví diváci
se do koncertu zapojili a po zbytek večera jeli muzikanti
většinou s jejich rytmickým doprovodem. Jaroslav Balvín
u DĚJINY MĚSTSKÉHO DIVADLA
V ÚSTÍ N. L. - 2. část - Naše divadlo bylo postaveno
v pseudobarokním slohu, na svou dobu s progresivní železobetonovou
konstrukcí. Počítadlo se s 878 diváky. Stavbu prováděla ústecká
firma A. Köhlera. Postranní bronzové sochy věnoval Ed. Jakob
Weinmann, skončily jako válečný materiál. Představovaly Múzy
a Pegase, modeloval je Kossing z Vídně. Uhlobaron Ignatz Petschek
věnoval mramorové studny po obou stranách vchodu. Nástropní
obraz od Eduarda de Veita představuje podíl živností na výstavbě
města. Slavnostní otevření se stalo velkolepou podívanou.
Konalo se 21. září 1909 a na programu byla Grillparzerova
hra Sappho (starořecká tragedie). V hlavní roli vystoupila
Maria Pospíšilová vlastním jménem Vondřichová. Žila v l. 1862
- 1943. Kromě hraní byla také první ředitelkou nově otevřeného
divadla. Na chvíli se u ní zastavíme. Narodila se 23.1. 1862
v Praze - Karlíně v rodině kováře. V 15ti letech utekla ke
kočovné společnosti a hrála za 4 krejcary denně. Pro svůj
nesporný talent se již v 16ti dostala do Prozatimního divadla,
odkud přešla do nově otevřeného Národního divadla. Došlo však
k nešťastné roztržce mezi ní a vedením divadla. Proto odešla,
jméno si poněmčila na Maria Pospichil a nastoupila do německého
Stavovského divadla později začala vystupovat na předních
německých scénách. Slavila velké úspěchy v Berlíně a ve Vídni.
Byla např. i v Rusku. Pokus o návrat do ND byl v dobách vypjatého
nacionalismu bezúspěšný. V ústeckém divadle působila celkem
4 roky. Když v r. 1913 z Ústí odcházela, byla již zdejší divadelní
tradice do značné míry zajištěna. Zemřela 26. 5. 1943 v jihobavorském
Tegernsee. (pokračování v březnovém čísle) Mgr. Marie Peterková