Kniha
veršů loňského laureáta Ortenovy ceny za poezii dává tušit,
že máme co do činění s autorem, který poezii nechápe jako
rutinní řemeslo či způsob, jak exhibicionisticky projevit
pečlivě tajený grafomanský mindrák. Naopak! Setkáváme se tu
na stránkách knihy s člověkem, pro nějž psaní veršů je životní
nutností, způsobem, jak ventilovat své osobní postoje k lidem,
svá trápení, touhy a zklamání, což by nebylo zase tak nic
zvláštního, oč by se nepokusili jiní veršotepci dávno před
ním. Rozdíl je v tom, že on to na rozdíl od jiných umí lépe.
Není mu ani cizí vyjadřovat se v klasických básnických formách
(sonet), ale vyžaduje-li text pro důraznější emocionální vyznění
či pointu např. užití hovorové řeči či vulgarismu, autor se
je nezdráhá použít. Kniha je rozdělena do několika vzájemně
na sebe navazujících celků, inspirovaných jeho pobytem v rakouském
Salzburgu, návštěvami koncentračního tábora Buchenwald či
neskrývanou oblibou klasiků expresionismu, jejichž překládání
se autor též aktivně věnuje (cena za překlad v soutěži J.
Levého). Originální jsou poměrně časté básnické koláže skládající
se zčásti z německy psaného textu, později volně přecházejícího
opět do češtiny, což lze ovšem vystopovat v české literatuře
již mnohem dříve např. v dílech Jakuba Demla. Též nelze pominout
určitý, poněkud skepticky váhavý postoj k tradičním křesťanským
hodnotám a symbolům, jejichž vliv je též v mnoha textech citelný.
Autor zřejmě hledá východisko z komplikovaného života, kde
se prolíná mnoho různých vlivů, dějů a osob, ve víře v Boha,
k němuž se utíká s vidinou naděje v potenciální brzkou změnu,
která mu umožní lépe a odvážněji snášet hořkost a bolesti
života. Některé texty tak mimoděk působí jako drobné modlitby
ve verších. Zároveň by ale bylo mýlkou označit ho jako autora
píšícího náboženské texty. Kniha by zasloužila zeštíhlit,
protože básnická kvalita některých textů má značně kolísavou
úroveň a zároveň lze četbou vytušit i jistý sklon k manýrismu
(snad by to v lepším případě bylo možné označit i jako básnický
styl). Mně osobně jsou bližší básně se sklonem k autorově
sebeironii či texty s vtipnou a originální pointou či metaforami,
z nichž se dají dech, a proto např. pokládám za velmi dobrou
báseň Dejte mi, drazí, za státnice hrobku a naopak za jednu
z velmi plytkých Městem jede hovnocuc... Každopádně četbu
doporučuji, protože se - podle mého názoru - v dnešní poetické
realitě, kdy nabídka o mnoho převyšuje poptávku, jedná o autora,
který má talent a schopnost jasně a přímočaře vyjádřit své
pocity či názory originálním a neukecaným způsobem na rozdíl
od mnoha jiných básnických invalidů. Milan Ciler
(Vydalo nakl. Petrov 02 v edici New line, vydání 1., 160 stran,
130,- Kč, www.ipetrov.cz, lze objednat na www.vltava.cz, nebo
zakoupit v knihkupectví UJEP v UL ad.)