
Ústí
nad Labem


HOKEJ
V ÚSTÍ N. L.
|
22. 4. 99 - Kathmandu - Pokračujeme do Patanu. Královské město Patan
je dnes součástí kathmandského pětiměstí. Náměstí Mangal Bazar mě
bere u srdce. Celý prostor vyplňují nádherné chrámy - jak hinduistické,
tak buddhistické. Dřevěné trámy podpírající střechy svatyní jsou neuvěřitelně
drobně vyřezávané. Nechybějí výjevy z kamasutry, na jednom z hindských
chrámů jsou na všech trámech vyřezány již zmiňované Kálí, a to včetně
bohyniných šesti rukou. Kamenní sloni, Šivové a jim podobní si jen
tak postávají - asi hlídají celkový poklid, který ve srovnání s okolím
na náměstí vládne. Kousek stranou od centrálního náměstí stojí vchodem
nenápadný, avšak o to vnitřně zajímavější Zlatý chrám, který v němém
úžasu taktéž 'uděláme'. Přejedeme do možná nejsvatějšího místa celého
Nepálu, mysteriózního Pashupatinatu. Místa, jaké jsem v životě snad
dosud nespatřil. Nepálský král prý dokonce bez toho, aby se v Pashupatinatu
alespoň na skok nezastavil a nepomodlil, nikdy Kathmandu neopustí.
Mimo jiné tu hinduisté spalují své mrtvé. Obrovskému komplexu chrámů
vévodí hindská svatyně s pozlacenou střechou. Vnitřní prostory i radovánky
se v nich odehrávající jsou nám - cizincům - zapovězeny. Hinduistou
se totiž musíte narodit, nikoliv stát, jako třeba buddhistou či křesťanem.
Svatým Pashupatinatem protéká neméně svatá říčka. Černé, volně se
valící bublající bláto. Zde, pod modrým nebem, se kremace odehrávají.
Pro nás, Evropany, pro které je smrt tak trochu tabu, naprosto úža sná
a fascinující podívaná. Přes říčku vede mostík - jednak spojující
na obou březích se rozprostírající chrámový komplex a jednak separující
dle kast rozdělené spalovací hranice. Napravo, pod železnými stříškami,
je to pro chudé, nalevo, přímo pod hlavním chrámem hoří ti, co se
narodili v lepší kastě. Z obou stran se linoucí sladký zápach je stejný.
Prostupuje celý Pashupatinat a spoustě lidí volně posedávající na
mostě, nebo na břehu a sledující obřady naprosto nevadí. Početnému
stádu opic (sdílejícímu Pashupatinat společně s živými i mrtvými)
už vůbec ne. Mrtví jsou zabaleni v rubáších - chudí v prostých plátěných
a bílých, bohatí v barevných. Rubáš sundají až na hranici, mrtvého
přikryjí další vrstvou dříví a zapálí. Dva chudší právě hoří. Spalovač
mrtvol přidržuje ohořelou lebku, aby se předčasně neodkoulela do říčky.
Z hranice vykukuje noha. Třetí nebožtík zabalen čeká na kamenných
schodech. Nalevo již dohořívá šťastnější bývalý hinduista. Koukají
jen nafouklé palce. O dva metry dál si stařík klidně pere prádlo.
Život a smrt jdou ruku v ruce. Náhle se chrámem ozývá nářek. Zabaleného
ve žlutém zářivém rubáši nesou dalšího nebožtíka doprovázeného nešťastnými
příbuznými. Zatímco se obřad připravuje, ženy se hroutí a neustále
ječí. Do hodiny jsou z mrtvého (ať byl z kasty, z jaké chtěl) jen
uhlíky. Ty se smetou - u bohatých obřadně, u chudých klackem - ze
spalovacího katafalku přímo do řeky. My jenom zíráme, zíráme a zíráme…
V jednotlivých stupách na druhém břehu žijí společně s opičkami svatí
mužové - SADHUOVÉ. Jsou živi pouze ze své víry, milodarů a hlavně
z bakšišů od turistů. Nazí asketové (s vlasy, že by mohl závidět i
Bob Marley) s návštěvníky v pohodě rozmlouvají a za mírný bakšiš -
pohybující se v rozmezí 5 -10 rupií - ochotně pro naše hladové foťáky
pózují. Po širokých schodech plných opic se dostaneme nad celý komplex.
Chrámy a stupy jsou i zde. Některé rozbořené, v jiných se normálně
žije. M ezi
jednotlivými stupami se na šňůře suší vyprané ponožky, malí kluci
si sestavili pingpongový stůl na jakémsi nádvoříčku a hrají. Diváky
jsou opičky. U vchodu do Pashupatinatu je místní útulek pro chudé
a přestárlé založený matkou Terezou. Být v místních poměrech chudý
znamená mít doopravdy jen svojí duši. Nic víc. Možná. Takže je tu
plno znetvořených mrzáků a žebráků. Snad v nasládlé přítomnosti smrti
doufají ve štědřejší charitu. Anebo (cynická myšlenka) jsou zde proto,
aby - až se dotrápí - to měli blíž a mohli přejít do kasty šťastnější.
Kdo totiž dělá něco zlého, jako například krade, vraždí nebo je právník
či politik, musí prožít čtyřicet zlých životů. Až pak se smí vrátit
do světa veselejšího. To je kolo života - Mandala, tak nějak to asi
je. Východní filosofie v kostce, snadno a rychle. Znalci buddhismu
a hinduismu nechť odpustí. Chudákům s leprou znetvořenými končetinami
- kteří nás při odjezdu obstoupí - přeju, aby jejich život byl už
tím čtyřicátým. Posledním místem, které při naší pouti po Kathmandu
navštívíme, je jedna z největších buddhistických stup na světě - Boudhanath.
Tady byl natáčen film Malý Budha. Obrovská bílá stavba září do podvečerního
slunce. Barevné praporky visící ze zlaté špičky a desítky poutníků
magičnost místa umocňují. I tady jsou žebráci. Kolorit dotváří živý
pes, fena s na kamenný chodník vyhřezlou dělohou. Lidé ji nevšímavě
přecházejí. I to patří ke Kathmandu. Milý taxikář (jev u nás nevídaný)
chce za prakticky celodenní ježdění s partou bílých sáhibů od každého
100 rupií. Dostane bohaté spropitné. Spokojeni jsme všichni. Zítra
startujeme do hor, a tak večer proběhne ve znamení posledního přebírání
věcí a jejich rozdělování na zbytečné a nezbytné. Osobně zastávám
názor: 'Co nemáš, nepotřebuješ'. Pln dvojité večeře, piv a dojmů usínám.
Mimochodem, někde jsem četl dosti spekulativní článek o Kathmandu,
jako o jednom z nejstarších trvale obývaných míst naší planety. Jeho
původ prý sahá dál než 7000 let před Kristem a dnešní město je postaveno
na prazákladech jakési 'možná' ztracené civilizace. Po jednom dni
v Kathmandu si myslím, že by to docela mohla být i pravda. Kathmandu
je magické, chaotické město. MAGICKY CHAOTICKÉ… Dan
|
|