Kapánek se nám venku přikosilo, aj stmívá se
dřív, tak proč se - za poslechu ňákýho toho CéDesa - nestáhnout do
teplé ulity našich homovů. Kdosi kdysi prohlásil: 'Punk's not death'.
Ni metalová odnož zvaná death neni death - přesvědčí vás NECROSORTH.
'Pupek republiky' zastupují ABIGAIL (že by čeští Jethro Tull?), z
lázní se navrátivší MUDr. Pichlík tvrdí muziku pomocí Svč. bluesárny
BB BAND a Amíků JOURNEY, nu a kuch. kolega Strnad si našel nového
kamaráda - říkají mu KRYŠTOF a táhne to s 'Lolitou'…
NECROSORTH
- 'Harmonie' (demo, D.I.Y. 01) - 'Na město padl
strach,
bojí se stínů/Hrůzou teď bledne kdejaký tvor/Cosi se zrodilo v pohřebním
dýmu/Horší než válka, horší než mor...,' ('Necrocanibal') - jsou
tu Necrosorth. Texty pětky ústeckých metlíků (+ Michal - kytara, Mira
- basa) sice postrádají hlubšího poselství a leckdy trpí tzv. 'batolecím
syndromem' (ještě se musí vyklubat), náčko prostředkem některých songů
(za v daném ranku obzvlášť vydařenou považuji 'Sierru Leone' s dobře
postaveným refrénem) se, sice všeobecně, ale vyjadřují k některým
civilizačním úchylkám a problémům (pedofilie, nekrofilie, 'nedorozumění'
mezi satanisty 'pánbíčkáři'). Párkrát vám na tváři vyraší úsměv, ale
zkuste si někdy poslechnout rádio - za ty 'výlevy' by je kolikrát
měli zavírat. 'Nekráči', tak jako posl. dobou snad každý ÚL band,
natáčeli od 8. 6. do 16. 7. 01 s panem (Necro)JirkoBeránkem na chalupě
ve Varnsdorfu a v Ústí n. L. K názvu 8nářezové necro-kolekce (čas
30:47', resp. 30:52') se prý inspirovali místní pohřební službou,
jisté však není, jestli od ní za tento úslužný čin dostanou nějakou
finanční injekci třeba na další nahrávku (aut. spekulace). Zvuk je
za daných podmínek slušný; Maštyho škopky (hl. šlapák) se sice zdaj
poněkud ušláplý a 'reprákový efekt' je jaksi zvukově zakulacuje, inak
maj takovou specifickou nekro-náladu, jakou si kluci zřejmě představovali.
Asi nejvíc diskutovaný budou TumiCZova kyt. sóla, jež v jednu chvíli
nad ostatní linky nepřirozeně vyčnívají (jak špatnej implantát, nebo
jak když vám někdo češe řepu - vlasy železnym kartáčem), ale zas se
na 2 stranu daj chápat jako takový 'nečekaně zvláštní' zpestření.
Zmínit se hodí Standou anglicky zpívanou 'Bowers' (v mírně 'popletenym'
bookletu s českým textem) a finišující, klid uším dopřávající, leč
předvídatelnou, instrumentálku 'IV.', která by se spíš hodila někam
doprostřed CD. Zbytek trasy frčíme v +- jedněch death kolejích, občas
se vyhodí výhybka směr doom(ov), na skok se přibrzdí v black(ově)
a mastíme dál vstříc klasickýmu kostlivcovu. Kohož cesta tudy vedeš,
tomu 'Harmonie' ve sbírce rozhodně neztratíš se. Pokud pindati budeš,
věz, že smrtelný úder Necrosorthu ještě teprve přijde, ale už teď
je vidět/slyšet, že na sobě ÚL hoblovníci tvrdě makaj. Dobrej příslib
do blízké budoucnosti! Kontakt: O. Gabčan, Poláčkova 26, 400 11 Ústí
n. L., 047/277 13 89, 0606-937 864, necrosorth@seznam.cz
B. B. BAND - 'B. B. Band' (zřejmě samoróbo
01) - B. B. je člověk
přes
blues profláknutej. Je-li John Mayall kmotrem britského blues, je
Bohouš Budina z Mostu jeho zastupujícím říšským protektorem přes Svč.
kraj. A na starý kolena si uhnal kapelu. Teda ne že by chyt´ kapavku
- prostě má skupinu a hraje s ní. On jako šéf má celkem vegáč - jen
si tak fouká… do garmošky. Ale jak! A další význačný člen této bojůvky
se jmenuje Luboš Růžička. Neznáte? Starýho Růžičku, co jede valchy
obden po celým kraji? Knížete Rohana severočeského blues? Tak to opravdu
nevíte, komu patří bluesovej sever. A teď si vydali demáček. A mají
zpěváka Vladimíra 'Orlíka' Orlovského z Ústí a toho prostě MUSÍTE
slyšet. Když tu placičku na přehrávači rozjedete, ozve se memphiský
blues a hrajou (a hlavně zpívaj) starý, ale opravdu starý černoši.
Jenže to je právě ten Orlík jeden. To jsou B. B. Band - Most, Ústí,
Duchcov. Zbytek kapely: Václav Schwarzinger - kytary, zpěv, Petr Žižka
- kontrabas, Karel 'Šípus' Šimon - bicí a j. h. je na desce ve dvou
skladbách Tereza Růžičková a duje do příčné flétny. Skladby pocházejí
z per ortodoxních, vesměs bezpečně mrtvých bluesmanů, jako jsou Dixon,
Johnson, Green, Harper nebo Whellans. Aranže Růžička. A je to vážně
zemitý jak blázen a skoro tak šťavnatý, jako na koncertě. A B. B.
děkuje (englicky pochopitelně) všem těm bluesovým legendám za insipraci.
A že prej máte udržet blues naživu. No to není nic proti ničemu. Relativně
často (za poslední rok 4x) hrajou v Božím prstě v Teplicích. Tak sledovat
plakáty, bluesový národe! Nikdo nebude zklamán! Jedno voko nezůstane
suchý! A nejlíp k tomu pasuje tequila. (Budino, máš něco proti tequile?)
Kontakt: 0606-449 268 Jarda Pichlík
KRYŠTOF - 'Magnetické pole' (Escape/Monitor-EMI
01) - 'Už dlouho
sem
nic tak dobrýho nejed', prohlásil tuhle hrdina jedné pohádky. Sám
se dnes za hudebně vyhládlého nepovažuji, přesto si nad ostravským
Kryštofem pomlaskávám. Chce se mi psát o zjevení - TAK dobrý debut
jsem od časů 'Made in Valmez' neslyšel. To ovšem byla Mňága, že? Nechci
tu sympatickou poprockovou pětku přechválit (mohlo by to někoho odradit),
ale už týdny éterem povlávající hitík 'Lolita (Elišce)' mi dává za
pravdu. 'Brány nocí, vrány křídly leští háv, noc je symfonie a hvězdy
střepy z krás…', znáte? Aby ne, avšak to je teprv začátek! Kryštof
žongluje se slůvky ('Poezie' coby výpůjčka od folkáče Třešňáka či
Žáčkem načichlá 'Zvířata') i se styly (prima ska 'Fantomska', triphopík
'Padá sníh', vemlouvavý slaďák 'Ženy' či hutné, dechy posílené rapfunky
'Nasavač') a výkon kapely je takřka bezchybný. Ze spolupráce s Tata
Bojs známý zvukový kouzelník Dušan Neu Werth si zkrátka vše ohlídal,
a nejspíš i díky němu je na CD víc elektroniky než je tu běžné. Nikde
ale nehraje prim, spíš jen dokresluje atmosféru a přidává to COSI.
A pak je tu samozřejmě zpěvák a textař Richard Krajčo (znáte z Medůzy),
bez něhož by zas byl Kryštof poloviční. Je to zkrátka o šťastné konstelaci
hvězd (vč. tatabojsího Milana Caise ve futuristické 'Cosmoshop'),
a tak je vychytaný závěrečný remix 'Poezie' jen logickým výsledkem
snah kapely. Teď ještě vyrazit hrát na sever… Radek Strnad
ABIGAIL - 'Abigail' (demo, D.I.Y. 01) -
Abigail - hodná čarodejnice, o
níž
se vypráví v anglických pověstech a kterou je, v podobě pražské 6členné
kapely, potěšení poslouchat. Ať už živě (Rock For People fest 01),
nebo na jejich prvním, 4skladbovém (přesně 13:13' dlouhém) demáči.
'Připodobnim bych nás možná k Jethro Tull - trošičku,' říká klávesák
a druhý vocalista, Pavel Čermák. Rád si prý poslechne i K. Crimson,
či F. Zappu. Jo, i TO TAM trochu JE. Bez kytary, zato s cellem (Hanka
Suchanová), saxophonem (Helena Marková), basou (Oto Sukovský), bicími
(Přemek Drozd, na CD psáno Sabri Hill) a sólo zpěvem (Skippy - Zdeňka
Tvrdíková), nabízí Abigail posluchači velmi chutně namíchaný koktejl
stylů, kde, proč to nepřiznat, by si na své mohli přijít i posluchači
vážné hudby. První 'Bitva' ihned přesvědčí o profesionálním a vytříbeném
zvuku (Solisko + Sorea Studio, Černošice) - nic nevyčnívá, nic není
podlazeno = lahůdka pro sluchovody. Svým způsobem tak trochu nářez
je hlavně výbornou poslechovkou, v závěsu mi napadají slova jako:
vrnění/napětí/neklid/energie/rachot apod. Anglicky odzpívaná 'Skočná'
nezůstává pranic dlužná svému názvu - klidně si jí dovedu představit
na nějaké středověké slavnosti odehrávající se na (nejen) tuzemských
hradech & zámcích. Rytmická sekce zdá se býti bezchybná a co se
bicáka týče, každý jeho úder sedí jak ulitý (hej, chlape: nehrál si/nehraješ
ještě v nějaký heavy metalový kapele?). Textová část rovněž budiž
pochválena, stejně jako výkony všech ostatních hráčů. Poslední 'Roztomilá'
je jaká je (roztomilá) a můj prst hned jímá chuť znovu zmáčknout ono
tlačítko PLAY. Ne, počkám chvíli, přece si Abigail nechci hned onudit,
i když, to snad ani nejde. Sakriš, kdy je někdo pozve do Ústí?
Kontakt: 0608-203 406 (Pavel), 02-663 10 332 a 0608-971 032 (Zdeňka),
delta@noise.cz Emilio
JOURNEY - 'Arrival' (Columbia 01) - Cesta
pokračuje… Totiž:
'Journey'
= 'Cesta'. Tato americká skupina letos vydala desku, třebaže se zdálo,
že už 5 let je 'zarúbaná'. Tradice: 13 LP + kompilace, soundtracky
a greatest hits. Přes 25 singlů. 17 hitů v TOP 40 a 6 alb v TOP 10.
Přes 45 000 000 prodaných elpíček a vyprodaná Rose Bowl v Pasadeně
(California), což se do té doby v tomto kraji proklatých rednecků
žádné kapele nepovedlo. 8 alb platinových a 'Greatest hits' multiplatinové
(dodnes se prodáváno 500 000 výlisků ročně). K letošní desce: 15 skladeb,
celková délka 73´. Chlapci na obalu slušivě celí v černém. Co se z
nich line? To, co se z nich linulo vždycky. Melodický, vkusný pop-soft-rock
- nevím, ke komu u nás bych to přirovnal - že by ke Křížkovi? Ten
je kovovější, ale míň nápaditej. Dle managementu se Journey, stejně
jako skarab na přední straně bookletu, neustále mění, rostou, přecházejí
v… (V co ? To se v promo-textu chytře nepraví. ). Nesouhlasím. Journey
se vůbec nezměnili, aťsi mají nového (skvělého) zpěváka Steva Augeriho,
mimochodem spoludržitele 3platinového soundtrackového alba z r. 1998.
(Další členové: kytarista Neil Schon, klávesák Jonathan Cain, basák
Jack Blades a nový bubeník Dean Castronovo. Producent Kevin Shirley,
jenž si taky tu a tam rád na něco zahraje a mimo jiné taky 'dělal'
Aerosmith a Black Crows.) A mé oblíbené téma - texty? Vždy je tam
on a ona (resp. já a ty), láska, emoce, naděje a beznaděj, touha,
zklamání, opuštění a zase doufání. Dost často rady či přání, jak s
ním má dotyčná zacházet. (Jen kdyby se podle toho ty holky ještě řídily!)
Nic objevného, ani urážejícího. Průměr. Ať už tomu teda chcete říkat
softrock nebo poprock nebo třeba ještě nějak hůř, má to určitě právo
na život. Kdyby všechno, co trochu smrdí popem, mělo tuhle úroveň!
Ani při zašoupnutí do jmenovaných hudebních šanonů je nemusíme deklasovat
srovnáváním třeba s Europe nebo chraňpámbu s Turbem. I v této kolonce
je škála kvality a Journey stojí blíž jejího vršku.
Jarda PICHLÍK