u
KRITIKA
DO VAŠICH HLAV - KULT VI.
- HaDivadlo - Komediokraft - (sobota 24.
1. 04) HaDivadlo (www.hadivadlo.cz), brněnský miláček ústeckého
diváctva, opět navštívilo naše posmutnělá zmrzlá lednová srdíčka,
roztrhala koutky úst a zase o něco prodloužilo životy každého
z nás. Volné pokračování navazovalo na Komediograf II. - Zimní
a sněhobílý, který jsme měli možnost zhlédnout v Činoherním
studiu v lednu 02. Dvouhodinové divadelní představení ve formě
kabaretu se spoustou slovy pohrávajících písniček a grotesek
se pokoušelo opětovně zachraňovat scénu českého humoru na
úrovni před stupidností, o fiktivním silvestrovském nahrávání
pro Český rozhlas nemluvě. Jinak 'Vltaváci' pochopili jste,
že to byla jenom hra a nebo budete poslouchat za 11 měsíců
rádio? HEHEHEE. Každopádně klobouk dolů před panem Lanýžem
a jeho citoslovesným uměním řídit autobus a panem Ing. Hlaváčkem,
který mi opět i ve chvilce školní svobody připomněl každého
druhého vysokoškolského profesora - všude jsem byl a všechny
- no znám. Jenom mne zklamala pasáž paní Isabely a otravné
Karolínky, jelikož by se toto často omílané téma dalo několika
humornými způsoby přepracovat a někteří divadelníci byli bohužel
(-dík) rychlejší, kdo chodí pravidelně na sklepáckou Besídku,
jistě mi dá zapravdu. Každopádně musím říct, že 120 minut
parádní atmosféry, úsměvy, smíchu, řevu a upřímných slz a
uvolnění zanechalo na publiku ještě pár hodin velké stopy.
Následná neidentifikovatelná Krása, kterou znám prostřednictvím
TV, a jejich extrémní folklór s arteterapeutickým účinkem
propojila moravské, romské, do němčiny a polštiny přeložené
písně plné absurdna. Pozvala nás do světa nelogiky, kde každý
blázen má své místo na židli a nabízí Vám možnost úniku před
realitou do světa nepředstavitelné lidské fantazie. Léčivý
výsledek byl zaručen. Závěrečná tečka ve formě old-school
dj Sirkira z Plzně představila stejně jako v pátek starý punkáč
Péťa Hošek z Plexis alias dj Mucho jemný house s prvky latinsko-americké
hudby - Mexiko, Kuba, ale i new-yorské scény. Potěšilo mě,
že i v dobách drsného junglu, tekna nebo gangstar hopu posluchači
na vinylovou jemnost velmi kladně reagovali formou úsměvu,
přidupávaní a nebo kroucení roštěnek v bocích. Úpadek taneční
hudby nebo návrat k undergroundu? Něco na tom asi bude. Jeskyňka
(jeskyne@post.cz)
u
KULT
(22. 1.)
- Druhý artfestivalový den Kultu se způlky obsazenému auditoriu
Národního
domu představilo moravské Studio GaGa s představením 'Neslyšitelný
řev umění'. Následovatel specifické komediální poetiky Bolka
Polívky Zdeněk Korčián, pravděpodobně akademik od estetického
a kunsthistorického fochu, si přímo na sebe vystřihl hlavní
roli 'badatele a regionálního tvůrce pneumatických plastik'.
Vystřelil si ze zavilé snahy humanitních vědců 2. poloviny
19. stol. přiblížit se exaktnosti věd přírodních, a sice ústředním
nápadem napresovat estetické požitky z obdivovaných děl moderního
umění v plynném skupenství do obyčejných pneumatik. Od tohoto
motivu se celé představení rozvíjelo: Korčián, stylizovaný
do postavy zarytého vědce - blázna s maniakálním pohledem,
předkládal publiku v rychlém sledu své šílené esteticko/uměnovědné
teorie, používaje k tomu svérázné kombinace hanteku a pseudoodborného
jazyka s archaismy i všelijakými novotvary. Sekundovali mu
sice ještě 3 herci, avšak hra byla víceméně postavena pouze
na něm samotném, a že to ustál bez jakéhokoli výraznějšího
škobrtnutí a vzbuzoval u diváků neustálý slyšitelný řev smíchu,
zasluhuje veliký obdiv. Po divadle v Nároďáku (UL) následoval
v Circu program, složený z herecké exhibice solitéra Divadla
7 a půl Jiřího Vyorálka 'Prase, aneb balada v láku', (jde
o text J. Bezděka a J. Ryšavého), a vystoupení tanečního projektu
The Penguins. Balada o mase, zabíjačkách a prasatech byla
výbornou ukázkou divadla, které má ambici zatáhnout do hry
co nejvíce diváků. Vyorálek si s náročným úkolem přemoci zábrany
konzervativního ústeckého publika poradil na výbornou, snad
pomohlo i to, že některé předtím obdaroval utopencem a jiné
lehce přiopil slivovicí. Vyorálek se v průběhu hry stylizoval
do různých rolí. Hned v úvodu se jako prase nechal několika
diváky porazit. Následovala např. odborná přednáška, sledující
cíl vybrat nejideálnější část vepřového, odtajněno bylo velké
trauma několika generací z jejich dětských let, kdy rozdíl
mezi 'párkem' a 'nožičkou' byl takřka nepochopitelný, podniknuta
byla sonda do života naložených utopenců apod. Následující
hudební vystoupení sestávalo z nu-jazzového, housového a chill-outového
setu DJe Talla, který ozvláštňoval improvizovanou hrou na
ozvěnou zkreslenou flétnu Radimon. Jaroslav Balvín
u
RADŮZA
LÁKAVÁ JE MŮZA -
Až do nedalekých Litoměřic jsme se v pondělí 19. ledna vydali
na koncert zpěvačky, multiinstrumentalistky, autorky hudby
a textů, no prostě šikovný hudebnice Radůzy. Na ulici objevena
Zuzanou Navarovou, řadí se k nejmladší generaci české alternativní
scény, její desky vychází u Indies Records, ostatně jako valná
většina této produkce, nová, v pořadí druhá se jmenuje '...při
mě stůj' a pochází z ní několik - v dobrém slova smyslu -
odrhovaček slyšitelných nejen na Rádiu 1 + videoklip 'Studený
nohy'. Začátek produkce avizovaný na 20. h se v tolik připomněl
gongem a tak opouštíme rozpité piváky vedle u baru a vydáváme
se do prostorného, židlemi i příslušnými zadnicemi osazeného
sálu litoměřického Domu kultury. Od prvního tónu jsem lapen
libými tóny z heligonky později vystřídané kytarou, o Radůzině
výrazném projevu nemluvě. Ta holka to má prostě v sobě, ale
umí to taky náležitě dostat ven. Z textů mají jistě radost
Navarová i Nohavica, právě jeho tvorbu, ovšem v ženském kabátku,
mi také díky harmonice předskokanka mj. S. Vega a M. Oldfielda
připomněla. Je to veselé i smutné ('Jednou mi Zuzana řekla,
že píšu samé smutné písničky. Tak jsem napsala veselou, zahrála
jí ji a ona říká: "Víš, ona není veselá, je jen rychlá..."'),
k pobavení i zamyšlení, do skoku i spíš k sedavému poslechu.
Ostatně většina z více než 2 stovek přítomných (200 lístků
údajně prodáno jen v předprodeji) také seděla a držela v sále
spíš komorního ducha, kde jakkoliv se projevit pohybem až
by se člověk skoro bál - těžko však odolat tancovačkovému,
šramlovému rytmu u většiny Radůziny produkce... Mezi jednotlivými
skladbami se také dozvídáme, že absolventka studia skladby
na pražské konzervatoři účinkovala také na festivalu v Norsku,
navštívila i jiná odlehlejší místa naší zeměkoule, jeden text
si půjčila a pro sebe přeložila od Vysockého apod. A když
už se s náma loučila, tleskali jsme a výskali, že přišla ještě
2x (nebo 3x) a upřímně si myslím, že jí to potěšilo moc. Tak
ještě fotečku v zákulisí, vyzvědět, že spěchá domu za psem,
rozloučit se a vyjet sněhovou cestou k nám pod Labem. Bylo
to hezký a rozhodně doporučujem, všem! Emilio + foto (posádka
vozu: Ráďa, Danča, Bára, Mychadlo - foto, PikaLuka)
u
CELÝ
ČTVRTÝ LEDNOVÝ TÝDEN
se nejen po celé republice, ale i v Ústí n. L.,
konal Týden modliteb za jednotu křesťanů. Věřící z různých
církví se společně scházeli v svých kostelech (ty většinou
známe od vidění, nejsou přehlédnutelné), sborových domech
(jsou nenápadnější, např. Církev bratrská V Zahrádkách) a
modlitebnách (o těch mnozí z nás ani nevědí, např. Církev
adventistů sedmého dne na Masarykově třídě) na společných
bohoslužbách a modlitebních shromážděních. Ústecký kostel
Nanebevzetí Panny Marie se ve středu (21. 1.) podvečer zaplnil
na bohoslužbu slova, vedenou p. Miroslavem Šimáčkem z Římskokatolické
církve, promluvu k předem čteným kapitolám z Bible měl vedoucí
misijní stanice Církve apoštolské v Ústí n. L. Štěpán Hlavsa.
Kdo měl zájem, mohl navštívit faru, kde na farním sále se
u malého pohoštění povídalo o životě v jednotlivých církvích
a vzájemných kontaktech. Hosté si vzpomněli na některé písně
ze zpěvníku Hosana, které se zpívají i u nich a tak došlo
i na zpěv s kytarou. Podobně probíhala i shromáždění v dalších
dnech, např. v kapli Řeckokatolické církve v Předlicích (foto).
Zde v liturgii vedené děkanem Ludvíkem Šťastným vedl promluvu
igumen Damián z Pravoslavné církve a také zde se poté konalo
společné posezení a debata. jsr (r_agency@quick.cz)
u
PLAY
STRINDBERG v Teplicích!
- Když P. T. čtenářstvo, potažmo obecenstvo
dovolí (a když ne, tak taky dobrý), považuji se za největšího
žijícího experta na divadelní lahůdku s názvem 'PLAY STRINDBERG',
neboli 'Tanec smrti Augusta Strindberga - aranžmá: Friedrich
Dürrenmatt'. Strindberg, nepřítel žen a zapřisáhlý odpůrce
manželství, vyflusl tuto hru jak slinu jedu ze svého nejhlubšího
přesvědčení a Dürrenmatt jí dal formální kabát 'boxerského'
verbálního utkání mezi dvěma manželi s asistencí návštěvy
z příbuzenstva. V 70tých letech jsem ji viděl 16x v Komorním
divadle v Praze v obsazení Voska - Adamová - Beneš a dodnes
ji znám natolik zpaměti, že bych jen po minimální přípravě
mohl z fleku hrát jak Edgara nebo Kurta, tak dokonce i Alici.
Se spolužáky jsme na škole založili 'Klub přátel Play Strindberg',
jehož jsem byl místopředsedou (jelikož MUC Vít Ryška měl skóre
zhlédnutí přece jen ještě vyšší a tím pádem nárok na vedoucí
postavení - bohužel již ale dlouho není mezi námi), s protagonisty
jsme se seznámili, získali od nich původní scénář a po zastavení
hry jsme tak dlouho psali petice na ministerstvo, Městská
divadla pražská a odbor kultury při ÚV KSČ (a podepisovali
fiktivní dělníky z ČKD), až bylo představení obnoveno. Se
smíšenými pocity jsem pak v r. 1996 přijal televizní inscenaci
s Abrhámem - Šafránkovou - Pavelkou, která by byla ovšem výborná…
kdyby člověk neměl možnost zpětného srovnání: málo expresivní,
málo bláznivé, použit jiný, ne tak šťavnatý překlad… A teď
se konečně dostávám k tomu, o čem chci psát - totiž že 18.
ledna 04 v Krušnohorském divadle v Teplicích hostovala sestava
Lábus - Poullain - Etzler s nastudováním Divadla Ungelt (www.divadloungelt.cz)
pod režijním vedením Hany Burešové. Již od první chvíle nutno
ocenit přístup k materiálu, který je kupodivu ZASE jiný… a
ZASE bláznivý. Čekal jsem samozřejmě, že s Lábusem to bude
'něco šílenýho', ale současně tu byla samozřejmě obava, že
ZE STÍNU VOSKY NELZE VYKROČIT. Toto přesvědčení i po zhlédnutí
zůstává. (Lze se v něm ale - jak je vidět - aspoň POOTOČIT…)
Srovnám-li překlady a nastudování, je tato verze někde mezi
oběma dřívějšími. Lábus je určitě expresivnější, než Abrhám,
ale proti Voskovi má pořád krátký kalhotky a dětskej kyblíček.
Etzler je tak někde na Pavelkově úrovni, sofistikované sviňáčkovosti
Svatopluka Beneše však nedosahuje. No a pak ta Chantal… To
bude asi největší zádrhel. (Později.) Probíraná inscenace
má velký prostor pro improvizaci, která začíná již několik
minut před vlastním začátkem, kdy aktéři přijdou na jeviště
a připravují se na vlastní představení. Tato úvodní část se
zjevně liší večer od večera, protože jsme se v Teplicích dozvěděli,
že 'v Praze to hrajem pro 80 lidí' a další hlášky padaly během
představení mezi jednotlivými dějstvími nebo výjevy, či jak
tomu říkat, které ovšem v 'Play Strindberg' nesou označení
'kola'. Od začátku (a na něm HLAVNĚ) vadila velká prostora
teplického monstra. Ne, 'Play Strindberg' opravdu NENÍ pro
velké divadlo. Ve zdejším 'Maskaronu' svého času velice nevyzněla
ani semaforská 'Kytice' - a že to je zpěvohra hlučná a všemi
směry rozjetá! 'Play Strindberg' je oproti tomu záležitost
TAK komorní, jak jen si lze představit. A tím samozřejmě hůř.
A teď se dostávám k té Chantal. No, ne že bych ji neměl rád,
ale… prostě ta jazyková patlanina, která z ní padá, není opravdu
to pravé, co by inscenaci prospívalo. Občas má člověk co dělat,
aby pochytal, co je míněno… a někdy to taky nechytne. Vezměte
prosím v úvahu, že jsem jí mohl třeba i napovídat… - a stejně
jsem občas nevěděl, co říká. Je fakt, že jsem seděl ve 13.
řadě. (To v Komorním to bývalo jiné - tam jsem přes 2. řadu
nešel!) No ale co potom měli dělat ti za mnou nebo potažmo
na balkoně? Podobný problém byl ale z mé vzdálenosti - i když
v menší míře - i s oběma českými představiteli. Přestávka,
která v Praze bývala zařazena atypicky na ZAČÁTEK představení,
takže PAK už nerušila, zde, zařazena klasicky vprostřed, spádu
děje taky moc nepomohla. Úžasné byly občas vstupy mezi jednotlivými
'koly', v nichž jsem tu a tam podezříval herce, že si je vymýšlejí
'ad hoc', bez viny režisérky. Překlad je něco mezi komornědivadelní
a televizní verzí, tedy ne lepší než ona a ne horší než tato…
Shrnuto - šel bych na tuto verzi zas, zcela určitě, natěšen
a rád… ale muselo by to být asi v tom Ungeltu nebo někde podobně,
kde je to pro pár lidí, kteří to všichni mají k pódiu blízko…
no a pak ještě ta Alice… kdyby ji hrála nějaká, který rozumím,
co říká… mně by se v tom líbila třeba Bydžovská. Ne, nechci
to 'strhat' - vím, že 'Play Strindberg' je enormně těžká záležitost,
s níž se jen tak každý vítězně nepopere. TATO sestava to docela
zvládla, dokonce zanáší do zdánlivě dokonale hotového kusu
další prvky, které se s ním organicky pojí, neruší a baví,
aniž by se vybočilo ze stylu. Jenom bych to s nimi rád někdy
viděl v malém divadle. V Teplicích máme sice z všeobecného
hlediska dobrou akustiku, ale jinak… asi smůlu, že tu není
žádná malá scéna. Což neplatí - bohužel - jen pro dííívadlo.
Ale to už je jiná rubrika. Yarda Pichlík
u
DĚJINY
MĚSTSKÉHO DIVADLA V ÚSTÍ N. L.
- 3. část - Po odchodu Marie Pospíšilové,
první ředitelky nově otevřeného ústeckého divadla (v r. 1913),
to neměl její nástupce, Max Steiner - Kaiser (v l. 1913 -
16), jednoduché. Jednak neměl image význačné herečky předních
scén. Byl spíše divadelním praktikem a managerem. Na programu
byla hlavně činohra, ale divadlo mělo i operní a operetní
soubor. Od počátku 1. světové války do podzimu r. 1915 bylo
zavřeno. Nezapomenutelný byl ale poslední předválečný rok.
Divadlo pod vedením režiséra Eduarda Gebrhardta realizovalo
několik zajímavých inscenací. Byla např. nastudována opera
R. Strausse Růžový kavalír. K úpadku divadla došlo za ředitelů
Carla Richtera a zejména pak za dr. Viktora Eckerta. V r.
1917 bylo spojeno s teplickým divadlem, na scéně se objevovaly
převážně kýčovité operety, slabá byla režie i výprava. Špatná
bývala i vystoupení herců, ti často své role ani neznali.
Význačné osobnosti se jako hosté objevovaly výjimečně, např.
lze uvést tenory Leo Slezaka (foto) a Vogelstroma. Ale to
je jen malá omluva na tehdejší ústecké divadelní neúspěchy.
S koncem války byla nastolena otázka - co s divadlem dále.
Hospodářský rozkvět válkou pominul. Provozovat divadlo v režii
města nebo ho dát do pronájmu? Zvítězila alternativa první.
Pomohly k tomu podklady z Halle, Moravské Ostravy, Opavy,
Štýrského Hradce a Brna. I když ani tam všude nebyly výsledky
jednoznačně kladné. Myšlenkou bezprostředního řízení divadla
městem podporoval hlavně starosta města Leopold Pölzl. Krátce
po r. 1918 bylo uvedeno několik dobrých představení. Působili
v nich skutečně prominentní hosté jako např. Marie Gutheilová
- Schoderová, Alfred Piccaver, Leo Slezak a Richard Tauber.
Po 1. světové válce dochází také v rámci stálého divadla poprvé
k uplatnění českého divadelního vlivu. 18. 5. 1919 byl dokonce
uveden na zdejší scéně Tylův 'Dráteník', první české operetní
představení na německém jevišti. Velký význam pro další rozvoj
českého divadla ve zdejších podmínkách měly i vojenské uniformy,
respektive osvětové soubory vojenských útvarů. Například v
r. 1923 vojenský soubor z Litoměřic představil v ústeckém
divadle svou inscenaci 'Prodané nevěsty'. (pokračování v dubnovém
čísle) Mgr. Marie Peterková
u
VYŽVEJLKLÁ
BAMBULE POD LETNOU
- V sobotu 31. ledna jsme si s kamarády
udělali výlet do Teplic. Po příjemném posezení v arabské čajovně
(kterou jsme si sami pro sebe odhalili jako pračku špinavých
peněz) jsme zapadli do blízké kultovní junkie hospody Pod
Letnou, kde měl ten večer vystupovat legendární radikální
balet 'Vyžvejklá bambule'. Sešlo se docela početné publikum
a mezi ním nervózně procházeli pobledlí protagonisté avizovaného
vystoupení, mj. Radim von Neuvirt, Patrik Linhart, Petr Stejskal
či J. B. Šerý. Namísto v 8 začalo vystoupení až v 9, což mělo
potom neblahé následky na náš plánovaný odjezd domů vlakem.
Co říci k představení 'Jedna půlka nepleská'? Na děj jsem
se začal soustředit až někdy v polovině, protože jsem byl
zpočátku šokován do té míry, že jsem se nemohl na obsah takřka
vůbec koncentrovat. Vyčítal jsem si, na co že jsem to své
útlocitnější kamarády přivedl. Ti mi to pak ovšem nijak nevyčetli,
naopak jsem s překvapením zjistil, že byli rádi. Pro nezasvěcené:
co mě tak šokovalo, že jsem roli analyzátora a recenzenta
opustil? Asi hlavně to, že všichni pánové chodili na pódiu
nazí, nebo polooblečení, ale pokud byli nějak oblečení, zdaleka
to neznamenalo to, že by toto oblečení zakrývalo ty partie,
jež se již od prvotního hříchu zakrývají (snad jediný Patrik
Linhart neukázal toho večera svůj šourek a úd porovnávajícímu
publiku: ten stydlín si vzal dlouhou košili). Dále použití
obskurních doplňků (např. obří penis) a naznačování pornografických
praktik (zejm. sodomie). A v neposlední řadě ohlušující hudební
doprovod (přiznávám, že jsem si v prvotní snaze nenechat si
nic ujít, stoupnul dost blbě až dopředu, přímo před reproduktor).
Později, snaže se zachovat jakousi novinářskou objektivitu,
jsem se Radima von Neuvirta, jednoho z protagonistů - tedy
herce i scénáristy a režiséra - vyptal na genezi a obsah představení,
jakož i na Bambuli obecně, neboť jsem toho o ní dosud příliš
neslyšel. S výsledky své investigativní žurnalistiky vás nyní
seznámím: 'Systém funkce VB je dán určitou osnovou a určitými
opakujícími se grify, nicméně je zde zastoupena i velká dávka
improvizace. V "1 1/2 nepleská" se použilo několika
nosných motivů z představení "Celá smrt", jíž jsme
předvedli 1. 4. 1994 v Zeppelinu (již neexistující rockový
klub v Ústí n. L. - pozn. JB). Jednalo se o vývoj mládence
od početí k hrobu; tento probíhal u hlavního hrdiny v posloupnosti
spermie - novorozenec - žák - cvičenec - mistr odborného výcviku
- lákaný - předák sekty - mrzák zkopaný - procitnuvší - a
v návalu bezútěšnosti svého života překopávající. Na teplické
vystoupení jsme zkoušeli 2krát, bereme-li v potaz i vytváření
scénáře, tak 3krát. Na scénáři jsme pracovali všichni, jedná
se o věc vpravdě kolektivní. Ve VB mají všichni právo veta,
a zároveň právo prosadit si svou. Hudbu k představení složil
Jiří Závodný aka Závoďák, a byla šitá na míru scénáři a scénář
se po jejím vzniku přizpůsobil jí. Moc se mu povedla, Jan
Brambůrek to nazvučil, mimochodem také velmi kvalitně. Názvy
některých našich projektů, z nichž byly mnohé kombinacemi
našich ustálenějších celků: "Celá smrt", "Kašpirovskij",
"Kašpirovskij po 10ti letech", "Stréc Henlajn
spomínajó, aneb Sudety sa nesúdí", "Otěc Noe bol
čudák", "Temelín nás nevozárí", "Výlet
do beatnických kultur aneb koloušek", "Ježíš K.
byl Maďar aneb Šťúrovci to věděli"...' - tolik Radim
von Neuvirt. Nezbývá než dodat, že doufám, že příště za cestu
z Teplic či z jakých jiných kulturních čertů nevyplázneme
čtyři stovky za taxíka. Jarobal