Útlou
knížku tvoří dva samostatné oddíly nazvané Rukojmím a Stahy.
Je zřejmé, že každé slovo autor promýšlel, prožíval a rodil
jakoby 'v bolestech'. Texty jsou otesané až na samu dřeň od
hlušiny nadbytečných výrazů a svou naléhavou strohostí mimoděk
upomínají na poezii Josefa Palivce. Většina z nich je psána
volným veršem, jen málokdy se objeví pokus o rým, který jakoby
autorovi pro vyjádření zamýšleného pocitu či stavu příliš
nevyhovoval. Pokud se však náhodou vyskytne, je originální
a nápaditý např. v básni Tvá hodina za dědu /místa ses vzdala
- dokud ho bolest nerozdala či v textu věnovaném Ivě Marii
Oknem v krbových kamnech vyhlížíš ohněm na Hostýn/ Jako snubní
prstýnek i po letech si navlékám tvůj klín nebo do třetice
text Pouť ...a na viny - květiny. Inspirace vychází z autorových
osobních zkušeností s 'východním nábožensko-filosofickým myšlením',
ale aktuálněji především z duchovního, křesťanského postoje,
blízkého katolicismu. Velká řada z nich má formu proseb, poděkování
anebo jakýchsi deníkových záznamů v poetické podobě např.
texty Na list - Začínám topit a venku si zvykat na nahotu
stromů, Rukojmím - Na Silvestra s křestní svící jak na smrt
vystupujem na Hostýn.., Mží - Přináším žebř pod další podzim.
Mnohé z nich jsou jakýmisi soukromými, vnitřními vyznáními
životních postojů, chyb, pocitů a nálad, z nichž vyplývá,
jak moc autor touží po pokoře, oproštění od jakékoli pózy,
a schopnosti co nejpravdivěji a nejpoctivěji prožívat svoji
křesťanskou víru. I proto se domnívám, že čtenářské publikum
nebude příliš široké, neboť mnozí lidé neznalí praktických
pravidel takového způsobu života, mohou
jen obtížně porozumět různým 'slovním šifrám' a jejich skrytému
významu např.v básni Ve vosku - Pod křížem bděls než se mi
stane Kršna Kristem (= změna životní, duchovní orientace)
Ke korpusu Krista (hostie), Z tíhy - Než na třísku v tvých
očích nalehnu svým trámem (biblická metafora ), Halekání -
Když bez exorcistů jak bez zubů usmívá se dnes církev Vlkova
/ A už i při modlitbě prezervativ (= otevřená kritika kardinála
jako vedoucí persóny katolické církve, jež nese zodpovědnost
za podcenění působení temných sil zla ve světě). Osobně nejbližší
jsou mi texty inspirované rodinnými prožitky a událostmi,
kde autor odhaluje mnohé z vlastního soukromí a také ty, jež
by se daly označit jako 'přírodní lyrika' např. básně Ponoření,
Ej věnované řece Bečvě. A pokud jde obecně o poetickou tvorbu
řadící se k tzv. katolickému proudu, která má v našich zemích
dlouholetou tradici (Zahradníček, Deml, Renč, Durych, Slavík),
mám raději, když se autor vystříhá přemrštěného používání
slov z náboženského slovníku (hřích, modlitba, plamen, oběť,
ztišení, srdce, přímluva, víra) a pokusí se o takto složitých
a závažných věcech mluvit více jazykem básníka než teologa,
i když se obojí navzájem nevylučuje, o čemž svědčí např. mystická
poezie sv. Jana od Kříže. Milan Ciler
(Nakl. Petrov 03, vydání 1., 68 stran, ilustrace A. Šimotová,
dedikováno B. Vémolovi, 80,- Kč, www.ipetrov.cz, lze objednat
na www.vltava.cz, nebo zakoupit v knihkupectví UJEP v UL ad.)