u
DRAZÍ
PŘÁTELÉ,
astronomické jaro začíná 21. března a tak prvním naším jarním
koncertním počinem - v pondělí 22. 3. 04 od 19.30 (Praha -
Palác Akropolis) bude MONSTER MAGNET (vstupenky za 550,- v
síti Ticketportal - www.ticketportal.cz, tel: 222 246 283)
- Dave Wyndorf (kytarista a zpěvák) zakládal Monster Magnet
už jako rock&rollový veterán. Svoje první zkušenosti získal
koncem 70tých let, kdy působil v nepříliš známé punkové kapele
Shrapnel. Se zpěvákem Timem Croninem, kytaristou Johnem McBainem,
basistou Joe Calandrou a bubeníkem Johnem Cleimanem, poučeni
punkem, space rockem i psychadelií, začali společně,
pod jménem Monster Magnet, hledat zvuk nové kapely. Ten měl,
a dodnes má, nejblíže k hard rocku na jehož základech stojí
košatá stavba plná instrumentálních a zvukových hříček. První
album - velice impresivní a zcela originální natočili v r.
1992 pod názvem 'Spine of God'. Další 2 alba sice nedosáhla
úspěšnosti debutu, kapela však na sobě stále pracovala a v
r. 1998 se jejich 4té album 'Powertrip' stalo v USA zlatým.
Úspěch alba a hitu 'Space Lord' odstartoval 2leté (!) světové
turné, na kterém hráli na společných podiích s kapelami jako
Metallica, Megadeth nebo Aerosmith. Ostatně v té době také
poprvé zavítali do Prahy právě s Metallicou. V letošním roce
vydali výběr svého nejlepšího materiálu a vyrážejí na turné,
jehož jedna ze zastávek je i v Praze. MM jsou nejen brilantní
instrumentalisté, jak se na jednu z nejvýraznějších amerických
alternativních metalových kapel sluší, ale také, a to především,
proslulou koncertní kapelou. Je čas nechat se vtáhnout do
silového pole jejich magnetu. Více na www.monstermagnet.net.
Krásný den všem! Jarda Stanko (1015@1015.cz, www.1015.cz)
u
GRAFFITI
JAM
- Akce, doplňující a značně prodlužující konferenci 'Veřejný
prostor',
pořádanou asistentem Katedry společenských věd Pedagogické
Fakulty UJEP Janem Civínem 29. ledna právě na půdě katedry,
se podle názorů většiny zúčastněných opravdu vydařila. Již
odpoledne si odborné příspěvky Ivoše Mikšovského a Jaroslava
Balvína o estetických, komunikačních a obecně společensko-historických
aspektech graffiti a streetartu přišlo poslechnout převážně
mladší a neakademické publikum, jež tak zpestřilo starší a
méně barevnou odbornou obec, která se konference účastnila.
Na závěr příspěvku se rozproudila živá diskuse mezi generačními
i kulturními tábory, např. o legitimnosti a akceptabilitě
graffiti ve veřejném prostoru. Mladí writeři Milan Žák a Tomáš
Gabriel (studenti Fakulty užitého umění a designu), kteří
na debatě participovali taktéž, se už těšili na své kreace.
Na ty došlo vzápětí. Stěny, dveře a např. i odpadkový koš
vily, v níž katedra sídlí, dostaly během odpoledne a večera
zcela novou fazónu. K práci výtvarníků a obhlížení diváků
vyhrávala reprodukovaná hip-hopová a taneční hudba. Na osmou
dorazil i Sake33 (www.sake33.com), který v Ústí před mnoha
lety graffiti scénu rozjel, a nyní má přesahy i do celorepublikových
a mezinárodních graffiti sfér. Již zcela omlazenému auditoriu
nejprve pustil video z nelegálního provozování graffiti ve
Francii. Potom se rozhovořil o své tvorbě, o graffiti a streetartu
obecně. Objevily se první dotazy a rozvinula se několikahodinová
beseda. Mezitím atmosféra ve vile zhoustla. V jejích útrobách
byl objeven tajný pramen červené tekutiny, která v těch, jež
ji okusili, budila změněné stavy vědomí. Zavonělo také pálení
pryskyřic z několika odrůd neidentifikované byliny. Do malování
se pustili další zájemci nejen z řad výtvarníků. Šaty mnohých
podlehly barevné proměně. Apolinský svatostánek filosofie
a společenských věd se transformoval v dionýské rituální místo
svobody a vytržení. Organizátoři se všem zúčastněným omlouvají,
že je museli - byť až v pozdních nočních hodinách - z tohoto
uvolněného prostředí vyhnat do neutěšených ulic města: jinak
to bohužel nešlo. Těm, kteří u toho byli, děkují za podíl
na takové atmosféře, jaká vznikla. Těm, jež u toho nebyli,
rozhodně doporučují, aby se šli na výsledek této atmosféry
do vily podívat: nebude tam věčně. Jarobal (jarobal@seznam.cz)
u
VÁŽENÍ
PŘÁTELÉ
- Připomínám možnou prezentaci Vašich akcí pro veřejnost na
hojně navštěvovaných webových stránkách. Vložení je velmi
jednoduché - na www.usti.ymca.cz/nsektor v sekci 'přidat akci'.
Pokud máte jakékoliv otázky ohledně informační databáze, rádi
je zodpovíme. Za YMCA v Ústí n. L. (Křesťanské sdružení mladých
lidí, Hradiště 4 - klášter sv. Vojtěcha, 400 01 Ústí n. L.,
tel: 475 220 831; 737-112 042, www.usti.ymca.cz) s pozdravem…
Filip Hušek (usti@server.ymca.cz)
u
HUDEBNÍPORTÁL.CZ
- HUDEBNÍ SVĚT BEZ HRANIC NA INTERNETU
- 2. února
04 byl do zkušebního provozu spuštěn HudebníPortál.cz, který
vám tímto představujeme. Svým futuristickým designem a originálním
a mimořádně obsáhlým menu doslova zaskočí každého, kdo na
HudebníPortál.cz vstoupí poprvé. Po necelých 3 týdnech se
zprovoznila převážná část rubrik, které se postupně plní daty
v takovém rozsahu, který nemá v Čechách dosud obdoby. V 50ti
rubrikách naleznete prakticky vše, co má s hudbou jakéhokoli
žánru sebemenší spojitost. Například rubrika Hitparády obsahuje
více než 400 odkazů na aktuální světové i domácí hitparády,
perličkou je americká archivní hitparáda Billboard s archivem
až do r. 1940, podobně vypadá i oficiální hitparáda UK Chart.
DJs uvítají databázi světových vinyl shopů, kde obzvláště
v desítkách anglických online shopů seženou opravdu vše. Ve
spolupráci s největšími hudebními vydavatelstvími budete mít
možnost slyšet ukázky, nebo si přečíst recenze dříve, než
se titul oficiálně dostane na pulty prodejen. Zajímavá je
i rubrika MP3 & video, která opět nabízí kvantum odkazů
na tisíce videoklipů a mp-trojek z celého světa. Mezi aktuálními
informacemi nechybí zajímavosti, novinky, tiskovky ani bulvární
zprávy nejen z Čech. Novinkou na HudebnímPortálu.cz jsou XXL
Reporty, které přináší ke každé akci souhrn odkazů, kde všude
k ní můžete nalézt fotoreport. Rubrika bude přinášet i fotoreporty
z koncertů a parties odkudkoli na Zemi. Probíhají rovněž poslední
programové úpravy tak, aby kdokoli zdarma mohl doplnit databáze,
nebo vložit odkaz na svou akci do programu akcí. Prakticky
každý den dojde k nějaké změně, která ulehčí orientaci, nebo
zkvalitní informační servis. Z těchto i dalších důvodů se
na počátku své existence setkává s přízní, která se jasně
projevuje na návštěvnosti (reklamní kampaň pomalu startuje
až v těchto dnech, přesto se sledovanost zvýšila z počátečních
cca 250 návštěv za den na současných 500, a to výhradně díky
referencím samotných uživatelů). Všeobecně se předpokládá,
že nárůst sledovanosti bude se spuštěním reklamní kampaně
značný. Pozitivně byl přijat i mnohými prestižními médii (příkladem
je Radiožurnál: www.rozhlas.cz/izurnal/porapoc/_zprava/104592).
Portál se rovněž stal mediálním partnerem pilotního projektu
české kultury tohoto roku Česká hudba 2004, který bude probíhat
po celý rok stovkami kvalitních kulturních a společenských
akcí pod záštitou prezidenta republiky a Evropské rady. Česká
hudba 2004 je projektem Ministerstva kultury ČR, díky němuž
se logo Portálu dostalo do společnosti nejrespektovanějších
médií u nás. Jak se mezi nimi zabydlí a jakou pozici ale především
váš zájem si získá záleží na vaší přízni a práci redakce.
Tak vstupte a posuďte sami. S pozdravem… Ing. Michal Strnad
(coop@hudebniportal.cz, 723-998 214I, ICQ: 247 165 770, www.hudebniportal.cz)
u
ÚSTECKÉ
MEDITAČNÍ CENTRUM
linie Karma Kagjü Buddhismu Diamantové cesty
pod duchovním vedením 17. Karmapy Thaje Dordžeho, založené
lamou Olem Nydahlem - Zeyerova 38, 400 03 Ústí n. L., tel.:
604-617 471 (Pavel), 728-997 261 (Petr), e-mail: Usti-nad-Labem@diamondway-center.org.
www.budhismus-diamantovacesta.cz, www.karmapa.cz, www.kkbn.com,
www.lama-ole-nydahl.cz - V Ústeckém centru jsou pravidelné
meditace v úterý a ve čtvrtek od 20.00. Získáte zde základní
informace, vysvětlení k meditacím a buddhistické praxi, stejně
tak i odpovědi na Vaše otázky. Lama Ole přijíždí do České
Republiky každý rok a přednáší a vede meditační kurs na našem
pozemku v Těnovicích. Přibližně každý 2hý měsíc k nám zveme
dlouholeté žáky lamy Oleho, laické učitele, kteří zde mají
přednášky na různá témata (v rámci buddhismu). V současné
době v Čechách funguje okolo 40ti našich meditačních center
a skupin založených lamou Ole Nydahlem pod duchovním vedením
XVII. Karmapy Thaje Dordže. Každé meditační centrum Diamantové
cesty je založené na idealismu a přátelství těch, kteří je
navštěvují a rozvíjejí. Je nezávislé, apolitické a funguje
na demokratických zásadách. Zpřístupňuje moderním, kritickým
a samostatným lidem efektivní buddhistické metody práce s
myslí zbavené kulturních příměsí. V centrech jsou k zapůjčení
knihy i doposud knižně nevydaná literatura, audio nahrávky
- z přednášek Oleho i jiných učitelů, video nahrávky. Petr
Hubáček (dmedved@seznam.cz)
u
ŠOUMENI
- V pondělí 16. 2. se v klubu Circus (UL) konalo autorské
čtení, avizované
jako 'literární rituál s ambient- out soundem'. Původně měli
číst Radek Hásek (TP), Radek Fridrich (DC), Patrik Linhart
(TP) a Radim von Neuvirt (TP). Neuvirt však kvůli sžíravé
bolesti páteře nemohl dorazit, a tak za sebe jako náhradu
vybral přítele Petra Stejskala (TP). Na akci dorazilo poměrně
neuvěřitelně početné publikum, do sálu klubu se vměstnalo
cca. 100 diváků - Radek Fridrich to vzhledem k nepoměrně menší
účasti na jiných čteních trefně komentoval jako 'smrt poezie'.
Již mezi úvodními moderátorovými slovy probublávala temná
nervní hudba, jež měla v podání takových projektů jako např.
Coil, Nurse With Wounds, Hafler Trio či tuzemská Do Shaska!
asociovat industriální podhoubí domácího kraje vystupujících
básníků. Kraje, kteří tak rádi nazývají sudetský. Jako první
se mikrofonu ujal Radek Hásek, vycházející hvězda teplické
básnické scény. Tento poeta - popleta, jak se sám rád častuje,
přednesl hezkou řádku naivních básní s dada příznakem, jíž
však probleskuje značná míra autenticity. Ohlas úmrtí matky
vyznívá rozhodně daleko působivěji zasazen v téměř dětském
stylu tvorby, nežli v něčem komplikovanějším. Hásek svou poezii
přednesl tradičně v šamansko-extatickém podání, toho večera
snad ještě vystupňovanějším, a od diváků sklidil značné ovace.
Následovalo čtení v Ústí oblíbeného a známého Radka Fridricha,
jenž 2 hodiny předtím zahájil v nedaleké galerii 'V Průvanu'
výstavu svých výtvarných prací 'Tvary tvorů' (trvá zde až
do 16. března). Zaměřil se na ukázky z 2 charakteristických
linií jeho tvorby: málo poetizovaný, existenciální popis velmi
pravděpodobných lidských osudů a biologicko-mysticko-poetická
deskripce bájných sudetských tvorů (Žibřid, Šrakakel apod.)
Po léta pořádání autorských čtení (a vystupování na nich)
výborně vytříbil přednes, při němž již tak strohé, a i na
poslech dobře srozumitelné věty svých básní frázuje jemným
hlasem velice úsečně a přímě. Jeho úspěch se zřejmě zakládá
nejvíce na tom, že si účinek na diváky dokáže mistrovsky a
beze zbytku vypočítat. Dalším básníkem večera byl Patrik Linhart.
Jeho specifická poetika obsahuje poněkud komplikovanější výstavbu
absurdní komiky, a proto se snáze čte, než poslouchá. Linhart
to při autorských čteních zachraňuje pankáčským projevem,
vypichováním vulgarismů a řvaním do auditoria. Jeho stylizace
však není některým divákům dvakrát příjemná, a tak se autor
přes nepopiratelnou takřkageniálnost nestává takovým miláčkem
publika jako Fridrich. Poslední - Petr Stejskal - pronášel
svou - byť nepříliš náročnou
- přeci jen prozaickou 'Ovečku' už pěkně rozparáděnému, nepříliš
pozornému hledišti. Jeho účinek však stoprocentně vylepšil
hudební dechový doprovod Josefa Pondělíka a Zorky Veselé (Josef
jinak hraje ve skupině Radost). Nedílnou součástí autorského
čtení byly tzv. 'psí kusy', které si pro diváky, ale i pro
nic netušící autory připravil pořadatel ve spolupráci s talentovanou
výtvarnicí a performerkou Zuzanou Musilovou: básnící četli
na koberci pro tuto příležitost speciálně dekorovaném slovem
'ŠOU' (tepich autorka den předtím nalezla u popelnic). Mezi
jednotlivými výstupy koberec 'znečištěný' básníky vytírala
mopem, jenž namáčela do regulérní kombinace vody a saponátu.
Před závěrečným vystoupením také proběhla tombola vstupenek.
Nic zlého neočekávající 5tice vylosovaných (čísla házelo z
hlavy médium Hásek) potom na pódiu převzala 'cenu' v podobě
možnosti stát se také šoumenem - přečíst kousek z nabídnutých
publikací (mj. 'Máj' od Štefana Švece či socrealistický slabikář).
Celý večírek byl vlastně jakousi umocněnou aplikací pokleslé
verze postmodernismu - toho pouťového. Čert ví proč. Snad
aby byla šou. Jarobal (pořadatel)
u
BOOM
POTŘINÁCTÉ VÁNOČNÍ
- Když se nad tim zamüslim, tak rok co rok, od mých dvanácti
let, kdy sem o existenci ňákejch The Boom věděl úplný prd
(ostatně jako o působení většiny ústeckých kapel) pořádá čtverka
Pavel Nepivoda (zpěv, kytary, piano, klávesy) - Tomáš Homolka
(kytary, zpěv) - Martin Čmuchař (basová kytara, zpěv) - Hynek
Verner-Tichý (bicí, zpěv, perkuse) v Ústí Vánoční koncert.
Loni tak v sobotu 20. 12. v Národním domě. Nevim, jak to cejtěj
hoši, ale nekulatých 13 je hezký a 'strašidelný' zároveň.
Ne snad z otázky, jak dlouho tu ještě hodlají strašit, spíš
jak ten čas letí. Vybavím-li si zpětně posledních pár prosinců,
pak můžu s klidem říct, že se tahle akce stala jakousi tradicí,
svátkem v období svátků, kdy je vždy dobrá atmosféra a většinou
vyprodaný počet vstupenek. Nejinak tomu bylo loni. O známé
známých i vlastních nebyla nouze již od vstupu, stejně tak
o frontu v barovém chill-outu, záchodovém hang-outu, nemluvě
o kdekterém koutu. Sic přicházíme o hosty Glory Days a Rolling
Stones Prague, náčko s příchodem (+-22 h) brouků už se sotva
vejdem do nacpanýho sálu. Má to grády i atmosféru, lidi si
broukaj a pohoda vládne vůkol. Škoda jen toho zbytečnýho rvačkovýho
incidentu, halt prudenti se najdou všude. 'Malá Gabča' od
bubeníka Hynka (myšleno žena) se ujala role jakési 'roztleskávačky'
na pódiu před kapelou a víme, jak ta to umí rozjet (i když
jí mateřské povinnosti kapánek zklidnili hormón). Samozřejmě
nemohly chybět ani (tradiční) prskavčičky - a to na obou stranách
sálu, z té muzikantské ke konci lítaly aj zátky od šampaňskýho.
Prostě dobrý jako dycky a za rok se těšme zas! Emilio, foto:
Mychadlo
PS: Nakonec uvádíme mini-e-mail-interview s Pavlem 'Nepič'
Nepivodou + seznam členů orchestru: Kolik bylo lidí? (vs.
třeba loni, i když mam ten pocit, že to dycky mate vyprodaný).
Bylo vyprodáno, tzn. 300 lidí a ňáký drobný, loni bylo taky
vyprodáno a předloni myslim že taky. Kolik piv se vypilo...?
Já měl dvě, ostatní nevim, ale odhadoval bych tak v průměru
taky tak dvě tři na každýho, páč tam určitě bylo spousta těch
kerý pivo nepijou. Ne ne bylo to tak, že všichni poslouchali
a prostě neměli čas si pro to pivo dojít. Takže asi jen ty
moje dvě plus to jedno co vylil ten násilnik kamarádům na
hlavu a plus to jedno co vylila Gabča na hlavu násilníkovi.
Vaše spokojenost/nespokojenost? (bych se divil...) Absolutní
spokojenost s atmosférou, možná trochu nespokojenost s ohlasama
na zvuk. Byla ale rychlá a nedostatečná zvukovka, takže se
možná ani nebylo čemu divit. Jinak absolutně nejlepší koncert.
Skvělý byli i hosté - Glory days naposled a Rolling Stones
z Prahy. Další plány BOOM? Napadlo nás zkusit uspořádat podobný
koncert ještě v létě. Rádi bysme dali o sobě trochu vědět
i dál než v Ústí. Teď hrajeme pár plesů a počítáme, že vyjedem
i do pár klubíků v okolí. No a za rok zase na Vánočním… PS:
Děkujeme za podporu všem sponzorům a hlavně městu a taky vám
a vůbec všem zúčastněným. A prosím doplnit, že zvukovka byla
nepovedená z naší strany, ne ze strany zvukaře.
ORCHESTR: Smyčce - J. Klimenda, P. Zavázal, A. Norková, K.
Husníková, A. Janečková, M. Opluštilová, V. Opluštilová, P.
Kašparová, J. Svěcený; dechy - J. Němec, V. Kareš, O. Chalupný,
M. Limberský, P. Synek, P. Zlámal, Andrej, Yuko, Jasánek,
J. Jelínková; dívčí sbor - T. Dostálová, K. Klikorková, O.
Popelková, A. Zemanová, L. Netopilíková, E. Knechtlová, B.
Knechtlová, J. Jelínková, B. Hyšková, M. Koutková, J. Macků,
L. Stehlíková, A. Slabá, A. Slabá; klávesy - M. Bechynský;
perkuse & chřestidla - T. Port; flétna - V. Syrovátková;
taktovka - J. Brambůrek; zobcová flétna, harmonika, příčná
flétna - Pafka; akustická kytara - M. Kolenatý u
Tepličtí
harcovníci ANESTESIA
vyráží opět na koncertní pódia, kde kromě starších skladeb
z alba Satisfied budou ke slyšení i novinky s malým překvapením,
jímž je hostující zpěvačka LUE (ex-Kristýna).
Více na www.volny.cz/anestesia anestesia@seznam.cz
u
NEPŘIPRAVENÝ
OBČAN,
který by vstoupil v sobotu 17. ledna do klubu Božák, měl by
už od schodů dojem, že tu dnes hraje Jack Bruce s Johnem Mayallem.
A zatím (se) foukalo z opačné světové strany. Tepličáci Crossroad
natočili a silou vůle vydali CD 'Blues', jehož křest byl onoho
večera nebo spíš noci na programu. Strůjci všeho jsou kytaristé
Petr Samek (ex-všelicos teplického) a Martin Herbst (matador
solitér, hrdina mnohých jamů tady na drsném severu) a téměř
geniální foukačkář Igor Šikula, jinak učitel z Ukrajiny. Dosud
vždycky, když mi nějakej ignorant chtěl dokázat, že ve třech
se nedá dělat pořádná muzika, říkal jsem 'Slyšel jsi o Cream?
Jimi Hendrix Experience? Nebo ELP? - Tak vidíš, vole!' Nevýhoda
takové argumentace je zjevná a s přibývajícím letopočtem se
zvýrazňuje: jmenované skupiny jsou dávno pryč, nikdo nikdy
je už nevzkřísí a je nás čím dál míň, co si pamatujeme, že
vůbec existovaly. Prostě - pozdě fajnšmekrům bycha onanovati.
Teď mám ale důkaz zcela živoucí a z úvodu tohoto mého reportu
je snad jasné, na jakou kapelu bych pochybovače poslal. Bluesové
standardy v jejich podání znějí zcela autenticky, hrajou prostě
'jak starý chlapi'. Jenom by to ještě chtělo repertoár aspoň
z poloviny způvodnit, ale k tomu se zatím bůhvíproč nemají.
Nevěřím, že by při svých schopnostech nedokázali pár slavnejch
bluesovek přearanžovat k nepoznání, aby byly 'jenom jejich'
a napsat si k nim nějaký anglický blabla (když už Martin odmítá
zpívat česky). A při vší úctě k oběma stringmanům a Herbstovi
navíc jako zpěvákovi si dovoluji soudit, že většina efektu
tady stojí na Šikulovi. Proto mi v první polovině vadilo,
že nebyl zrovna dostatečně vytaženej. Druhá část zvukově bez
připomínek. A dokladem toho, že chlapci nejsou žádný zpocený
mejdla, je fakt, že si s nima v rámci křestu přijel zahrát
a kompaktní kolečko šampusem pobryndat člověk tak slavnej,
že se ani nechtělo věřit, že tam fakt osobně sedí. Ale RADIM
každýmu, aby mi věřil, že to byl HLADÍK. Yarda Pichlík