ÚSTECKO
A UHLÍ - OD PRVOPOČÁTKU AŽ K UHLOBARONŮM XI.
Všechny
přístavy na Labi vznikaly na jeho levém břehu. Bylo tady i
přístaviště osobních parníků - na nábřeží pod hlavním nádražím.
Sasko-česká parolodní akciová společnost postavila na tomto
místě v r. 1893 reprezentační budovu s kancelářemi a pokladnami
pro jízdy osobními parníky. Společnost propagovala svými letáky
'…půvabné jízdy kouzelným pohořím Sasko-českého Švýcarska
a krásným Českým středohořím od Litoměřic do Drážďan na 25
pohodlně zařízených salonních parnících. Během letních cest
pořádáme denně na lodi koncerty. Vydáváme levné týdenní jízdenky
pro celou cestu, nabízíme významná zlevnění pro školy a spolky.
Železniční přípoje do a ze všech severočeských lázní.' Osobní
parníky měly kapacitu 500 až 800 cestujících. Z Ústí n. L.
do Hřenska trvala cesta již tehdy něco přes 2 hodiny, proti
proudu o hodinu déle. Budova ještě stojí, patří ČD - naproti
bývalému hotelu Parník - na konci drážního podchodu u hlavního
nádraží. I v naší době tam někdy přistávaly německé výletní
lodi, říkali jsme jim Bananenschiff.
Pravý městský břeh Labe býval vyhrazen pro plné i prázdné
lodě čekající na odbavení. Pak se tam vešly ještě dvoje loděnice
(jedny v současnosti odbavují zahraniční lodní objednávky,
zejména pro Holandsko) a trojí říční koupaliště. Asi před
3 až 4 lety vysílala naše televize vzpomínkový šot na tato
městská koupaliště na Labi fungující ve 30tých letech 20.
století. Představte si tam ještě 3 parní a 3 prámové převozy.
Samozřejmě, že uhlím a labskou plavbou žilo celé město a široké
okolí. Známý ústecký malíř Ernst Gustav Doerell (*22. 8. 1832
Freiberg - Sasko, †18. 3. 1877 Ústí n. L.) pravidelně kreslil
- kromě jiného - titulní list ústeckých novin Aussiger Anzeiger,
který r. 1865 přinesl zprávu: 'V Německé Nové Vsi spadl jeden
podnikatel do studny, vlastně šachty, 7 sáhů hluboké (asi
1,70 m). Udusil se, ač ochránce
šachty sv. Antonín Paduánský se nacházel poblíž, na návsi
vedle domu čp. 4. Šachta nebyla úředně evidována.'
Další zajímavost: Podle Ottova slovníku naučného z r. 1900
jest Ústí n. L. nejdůležitější středisko severočeského vývozu
a má 2 přístavy. R. 1904 bylo vyloženo na překladištích a
v obou přístavech (od rafinerie cukru ve Vaňově až po Březno)
celkem ze 79 lodí 1.177.129 q různého zboží a nákladů a naloženo
bylo do 4.112 lodí 13.387.561 q různého zboží. Ze zdejších
přístavů odplulo 82.632 a připlulo 82.123 osob. V zimním období
1904 až 1905 bylo v obou přístavech ústeckých 158 lodí, a
to ve starém přístavu 75 lodí a v novém 69 vlečných lodí a
po jednom řetězovém, kolesovém a šroubovém parníku a 11 přístavních
můstků. Helena Borská