Milí
čtenáři, dovoluji si Vám oznámit, že je mi nesmírnou ctí uvésti
novou sérii reportáží nazvanou Španělské okénko. Protože dobře
vím, že rádi cestujete, rozhodl jsem se vzít pod ochranná
křídla své rubriky seriál na pokračování týkající se života
a přežití v zemi jižní, zvané Hispánie. Autory jsou věhlasná
malířka Nora Veselá - Tamme a její životní druh Petr Stejskal,
známý zejména jako performer a ekonom. Budeme možná celého
půl roku sledovat jejich bizarní misi do končin plných entuziasmu
a pohody. Také však do krajů plných bídy a hladomoru, do země
zmítané peklem teroristických útoků a levicové vlády. Věřím,
že misi zdárně přečkají a vrátí se šťastni do vlasti, kde
je již nyní čeká spousta nezačatých projektů. Snímek byl pořízen
těsně před odjezdem a vyobrazuje starý teplický obyčej, při
němž si autoři Hvězdného a Španělského okénka vyměňují navzájem
trenky. Sekundanta jim k tomu nedělá nikdo menší, než známý
duchcovský básník Linhart. hRvN
Španělské okénko
Čtenáři NÚP budou mít od příštího měsíce jedinečnou možnost
sledovat téměř on-line reportáž ze zdánlivě exotických slunných
krajů. Píši záměrně zdánlivě, jelikož nejde o žádnou exotiku,
ale o jižnější kout naší 'společné' Země. Je potřeba si přivyknout
rozměrům. A odjet do Španělska, značí dnes v podstatě to samé,
jako odjet třeba na Šumavu - leží rovněž na jihu a lidé jsou
tam rovněž odlišní. Ovšem - proč že zavádět takovéto okénko?
Stávají se snad NÚP časopisem cestopisným, či snad redakci
pohltilo německé nakladatelství vydávající bedeckery? Nikoliv,
půjde o reportáž kulturní a kultura - to je, oč přeci v Přehledech
běží. Budete se moci s námi vydat na španělské pláže za zjištěním,
zda naše umění ze zdejší kotlinky uživí nevelkou rodinu. Toto
pak bude jednoduché měřit - čím více dílů, tím úspěšnější
počin. Je však třeba dodat, že naše kočovná společnost neodjíždí
zcela bez zkušeností. Již kameny nasbírané na irské pláži
v Conimaře (bratru 30 kg oblázků) - ručně malované nezvyklými
motivy - zaznamenaly na Shoping Street v Galway jednoznačný
úspěch. Mimochodem z této zkušenosti usuzuji, že jsou kulturnější
země, než je ten náš 'teplý' flíček nad Vltavou a není špatné
si tam odjet na pár měsíců odpočinout, než se zde člověk zase
pustí do boje s větrnými mlýny. Pro ilustraci, co tím vlastně
myslím… Kdykoliv jdu po starobylém Karlově mostě, vaří se
mi - při pohledu na modré registrační kartičky prostituujících
zde trhovců-umělců - krev v žilách. A v novinách si stěžují,
že na Karlově mostě se prodávají kýče. A Unie výtvarníků (neboli
klub mafiánů řídící kulturní provoz mostu) odvádí městu 1
milion korun ročně. A ten milion nikdo nikdy neviděl. A na
mostě se stále prodávají kýče. A bodejť by ne, když se tady
po 40 letech kulturního balastu ještě nepřišlo na to, že kultuře
příliš kontrola a regulace nesvědčí. Kdo je na ulici úspěšný
a zajímavý zůstává a prodává, kdo ne, odchází i se svými kýči
do zapomnění. Inu, je v naší zemi tvůrci občas těžko. V Galway
nám policisté vždy popřáli dobrého dne a poptali se: 'How
is going your business?' Jedním ze zákazníků byl dokonce i
slovenský kuchař, který zakoupil náš artefakt jako dárek irskému
kolegovi, který ho měl odvézt přítelkyni do Prahy jako originál
hand made in Ireland. I takové věci se dějí. A na západ od
našich hranic jsou na naší kulturu velmi zvědaví. Rovněž další
rozdílný rys - my nejsme zvědaví ani na tu naší. A když odjedete
s tím vyrábět krásu - tak automaticky přestáváte být účetním,
uklizečem, ostrahou s povislými rameny, pisálkem 3tího řádu,
zametačem, prodavačem, vytěračem zadnic vlivných spolubližních,
a stáváte se tím, čím skutečně chcete být. Ale nepředbíhejme
událostem a držte nám palce, ať je reportáží, co nejvíce.
PetrNora