u
LORD
OF THE DANCE
(čt 3. 6. - Zimní stadion v Teplicích) - Lord Of The Dance...
slyšela jsem o tomto představení moc a moc, ale vidět nefalšovaný
tradiční irský folklór obohacený o rychlejší popové melodie,
moderní tanec a step, byl neskutečný zážitek. Nemohu si odpustit,
abych nezmínila, že představitel Pána tance - LOTD Michael
Flatley svou show odstartoval spolu s celou taneční skupinou
již v r. 1996 v Dublinu a stadion Wembley vyprodali 21krát
za sebou. Ale my se vraťme na teplický, kde LOTD předvedli
show skutečně překrásnou. Více než 30 tanečníků a tanečnic
tančících v neuvěřitelné rychlosti a souhře, kde detail a
výdrž byly skutečně fascinující… Nejedná se o představení
bez děje, což by byla asi trochu nuda, ale příběh zasazený
do určitých částí a 2 jednání. První část pojednává o 'Pláči
Keltů', kde jsou dívky Irska probuzeny kouzelnou flétnou.
Tato byla 'zhmotněna' zlatě ošacenou ženou, která na mne velice
zapůsobila nejen tancem, ale i mimikou ve tváři - snímáno
kamerou a promítáno na plátna vedle pódia. Překrásný tanec
dívek doprovázen zvukem bubnů ohlásil příchod LOTD - a on
neskutečně dokonalou souhrou nohou všem dokázal, že on je
skutečně Pán tance. V další vstupuje na jeviště v dlouhém
plášti Bohyně Irska a zpívá baladu o touze po milování - silně
mi to připomínalo elfí zpěv z Pána prstenů, ale bylo to velmi
originální a krásné. Další 2 části pojednávaly o Saoirse,
která se přidává k tančícím dívkám, mír na Zemi se ovšem snaží
narušit pán temnot - Don Dorche - se svou armádou. Na scénu
nastupuje další dívka - červeně oděná - jménem Morrighan,
která je smyslná a krásná a snaží se odloudit Pána tance od
Saoirse. Keltský oheň a duch je roznícen prostřednictvím houslí,
jež dodaly celé show sílu a šťávu. Morrighan se podaří strhnout
Saoirse a dívky Irska na svou stranu, během tance si strhnou
šaty, pod nimiž jsou oblečeny jen v černém dresu a začnou
tančit jak dokonalé svůdnice - vážně pěkné, především pánům
se tato část velmi líbila (byla doprovázena silným potleskem:-).
Pán tance a jeho bojovníci se připravují na boj s pánem zla.
Po nich opět přichází Bohyně Irska, která zpívá píseň v galském
jazyce. První jednání je ukončeno duetem Saoirse a Morrighan.
Pokud bych se měla rozepsat o druhém, tak by to byl článek
na celou stránku, a tak vás pěkně nechám, abyste se přiměli
a zašli se na kouzelně strhující představení (které ve vás
zanechá nezapomenutelný zážitek) podívat… Ne... abych nebyla
zlá jako Don Dorche, tak vám alespoň povím, že - jak to v
pohádkách bývá - dobro zvítězí nad zlem:-))) MARKY (punkeroi@email.cz)
u
TOHO
KRÁSNÉHO DNE ÚTERÝ 24. ÚNORA bylo
relativně snesitelné počasí, nikdo mě nijak zvlášť nezprudil,
nikdo mi nezemřel pod rukou - a navíc ještě večer v Nároďáku
(UL) vystoupil Jan Spálený s ASPM. Zdají se vám výše uvedené
položky nesrovnávatelné? Mně ne. Přijeli jsme možná hodně
v předtermínu - co kdyby bylo na mistry plno? - A bylo. Pan
Jan začal jednou z nejkrásnějších starob 'Asi v tom bude nějakej
háček', a to nedočkavě hned z prostředka věty těsně před refrénem.
Tak to jsem ještě nežral. Dojem byl absolutní. Těžko si představit
přesvědčivější příklad nevykalkulovanosti a bezprostřednosti.
A taková je taky odjakživa celá hudební produkce Jana Spáleného.
Hraje podle momentální nálady a nápadu, takže ještě před začátkem
koncertu vám nemůže říct, co to dnes bude. (A ono těch podobností
s Dylanem je ještě mnohem víc.) Jelo se tedy i tentokrát napříč
deskami a desetiletími a naštěstí pro mě, známého staromilce,
toho bylo dost z dávna až pradávna. Ne, že by mě jeho novější
tvorba nezaujala, ale já mám holt takový delší hudební vedení.
Vždycky se mi nejvíc líbí to, co jsem slyšel sedmdesátkrát.
Je to lepší pro tu hudbu i pro mě. Na jednu stranu z toho
plyne úžasná představa, jak se za nějakejch dvacet let budu
bláznit ze Spáleného dnešních věcí a budu mít tím pádem krásný
stáří. A z mého nejoblíbenějšího LP, tady už jednou jmenovaného,
se tentokrát citovalo nejčastěji. Vše proloženo Janovými minikomentáři
k životu, informacemi o jeho psu a dalších okolostojíčnostech,
které mají ve svém celku ten účinek, že se cítíte jako u něj
doma na návštěvě. Je asi načase uvést i ostatní pohodáře,
tvořící ASPM. Jsou to už delší dobu ti samí - famózní trumpetista
Michal Gera, vibrafonový kouzelník Radek Krampl, Spálený jr.
Filip na tubu (ale taky se blesknul na basovku!), no a bicí,
u ASPM post nejvíce alternující, obsluhoval tentokrát Filip
Jeníček, jenž si tam ty svoje jazzyky-jazzyky mastí přes svůj
útlý věk velmi zkušeně. (A nadšeně.) Hraje jim to dohromady
tak, jako kdyby spolu byli 50 let a i první, enormně dlouhá
půlka (skoro 2 hodiny), se zdála být v mžiku za námi. Bluesman
sice vydrží víc než člověk, ale i tak musela už být druhá
část podstatně kratší a po 3 hodinách jsme se tak ze zvláštního
světa tónů, rytmů a textových obratů J. Spáleného a party
kolem něj vrátili do severočeského humusu a upalovali k Teplicím.
Ráno pak někomu jako jsem já nezbyde než říct sám sobě parafrázicky
'Tak už nebreč, dědku jeden' a jít do práce… Pan Dostál a
celej Nároďák má u mě ovšem další výrazné PLUS. Kdyby tak
byla aspoň jedna takováhle pecka v každým měsíci! (pic)
u
FESTIVÁLENÍ
- Letos proběhl již 4. ročník filmového Festiválečku, pořádaného
pravidelně
studenty UJEP, sdružených do o. s. Illuminati (Táňa Podlesná
(foto), Petra Máslová a Jiří Hanek), ve 4 dnech, poprvé se
dvěma sekcemi, filmovou a literární. Filmová část, konající
se tentokrát nikoli již na akademické půdě auly v Pedagogické
fakultě, ale v Biografu u Libušky (který je v současnosti
mimo provoz), tradičně nabídla pořádnou várku studentských
hraných i animovaných filmů, filmečků a klipů z líhně pražské
FAMU, zlínské VOŠF písecké SVOŠF či bratislavské VŠMU. Kvalita
vybraných snímků, které jsem viděl, mi přišla o dost horší
než na Festiválečku minulém, dramaturgicky byl však festival
dle pořadatelů sestaven z těch nejlepších kousků, které byly
za minulý a letošní rok k dispozici, a které se mj. účastnily
klání studentských filmů v Plzni. Kromě mladých se U Libušky
představili i zkušení tvůrci - 2 promítání byla věnována filmům
na motivy knih Bohumila Hrabala (v režii P. Kolihy, J. Menzela
ad.) a osobnosti režiséra Pavla Juráčka. Obě byla doplněna
besedami, k Hrabalovi přijel vyprávět a diskutovat Tomáš Mazal,
jeho dlouholetý přítel, a k Juráčkovi editor jeho deníků Jan
Lukeš. Největším trhákem filmové sekce však byla česká premiéra
filmu Český sen autorů V. Klusáka a F. Remundy o fiktivní
stavbě hypermarketu, uvedená spolu s besedou s tvůrci. Na
toto promítání se dle očitých svědků přišlo podívat a zabesedovat
si nejvíce lidí - závěr byl tedy satisfakcí pro pořadatele,
kteří mohli být každým dnem z nehojné účasti diváků trochu
smutní. V literární sekci se v klubu Circus uskutečnila 3
autorská čtení, která pomohly uspořádat nová členka Illuminati
Pavla Kudrlová a její domovská katedra bohemistiky, zejména
Martin Fibiger. Všechna čtení, která představila pražské,
děčínské a další autory (např. J. Rudiš, V. Kahuda, E. Hakl,
R. Fridrich ad.), se vesměs nesla v uvolněném duchu, autoři
vtipkovali a diváci se bavili.
Uvádění celého festivalu bravurně zvládla komunikativní Kytička
(foto), každý den ozdobená trochu jinými okvětními lístky.
O znělku se postaralo volné divadelní sdružení deINformace;
s grafickou úpravou plakátů a programů, nesenou tentokrát
v duchu válení na dece, si vyhráli studenti Ateliéru grafického
designu Fakulty užitého umění a designu. Ti také připravili
výstavu pohledů, přilepených těsně nad zemí Libuščina foyer.
Výstava nesla název Mausštelung a případným myším divákům
pomáhaly i papírové schůdečky. Vizuálně atraktivní filmové
a literární Festiválení s besedami, které jeho tvůrci připravovali
již od listopadu minulého roku, bylo opět zajímavé a ozvláštněno
zase něčím novým. Strategie přenosu jeho těžiště do centra
města však očekávaný nárůst diváctva nepřinesla - to bylo
zapříčiněno např. účastí potenciálních diváků na právě probíhajících
hokejových utkání a dalšími faktory. Jarobal (foto na www.maudcaffe.net)
u
LONG
LIVE ROCK AND ROLL - STARÁ ŠKOLA - hard rock
- Rádi bychom Vám sdělili, že jsme uvedli do provozu naše
nové stránky staraskola.wz.cz. (Krátkou charakteristiku skupiny
pro Vaši rychlou orientaci uvádíme pod kontaktem.) Kontakt:
Vítězslav Štefl, STARÁ ŠKOLA / MUZIKUS / PRVNÍ ČESKÁ ROCKOVÁ
KYTAROVÁ ŠKOLA, Čelakovského 5, 400 07 Ústí n. L., tel.: 606-256
319, 475 501 222, fax: 475 500 543, e-mail: stara-skola@quick.cz
- Stará škola - Hardrocková skupina z Ústí n. L., vznikla
r. 1983 z předešlých formací S.D.R. a Omnia Blues Band. Zakládající
trio (Dalibor Štefl - bg. voc, Petr Štícha - dr, voc, Vítězslav
Štefl - g, voc) je od doby vzniku až po současnou dobu beze
změny. V 80tých letech působil soubor v 5tičlenném obsazení
(k zakládajícímu triu přibyl kytarista a klávesák), v období
1987 - 95 byla skupina 4členná, poté až do dnešních dnů je
opět triem. Obsazení: V. Štefl (gt, voc), P. Štícha (dr, voc),
D. Štefl (bg, hca, voc). Diskografie: 1. Stará škola (LP,
1992, BestI.A.); 2. Stará škola (MC, 1993, BestI.A.); 3. Stará
škola 1984 - 94 (CD, 1994, Albis); 4. Máš na vybranou (promo
SP, 2003, Neubauer LSV) + 26 demokazet a demoCD, vydaných
v průběhu 20tileté činnosti. Zatím poslední je Demo 2003 (demo,
03). vitezslav.stefl@iss.ustinl.indos.cz
u
NEKUŘTE,
říká MUDr. BORSKÝ -
A má recht. V době publikace t. článku sem cca měsíc nevzňal
retko a to na kuřáka od asi 16ti neni špatný, uznejte... Může
za to víc faktorů, z osob pak jmenovitě jistý Olav z Voldy
a právě pan Zdeněk Borský, mj. předseda pěších turistů KČT
Chemičky Ústí a manžel 16. května zesnulé paní Heleny Borské.
V půdní vestavbě Severočeské vědecké knihovny v UL hovořil
na téma 'Zdravé lidské srdce' - aspekty související s příčinami
onemocnění lidského srdce - v pondělí 10. 5. Posluchače bychom
sice mohli spočítat na prstech rukou, nicméně nic to neubralo
zajímavému a i pro naprostého laika srozumitelnému povídaní.
Např. sklenka vína, nebo malé pivo denně zdraví neškodí, naopak
se (mnohdy) doporučuje, kdežto tábák MUDr. Borský označuje
za takřka největšího nepřítele lidského zdraví. Zjištění,
že za xy let típnutých oharků může se rovnat až několik plechovek
dehtu - představíte-li si je třeba na stole místo oběda -
zrovna nepotěší... Beseda se ale nenesla v duchu tématicky
moralizujícím, jako spíš úsměvně-naučném, kde došlo i na dotazy
přítomných. Emilio + foto
u
PRAVDA
A LEŽ NA PRODEJ
- po nešťastném úmrtí redaktora NÚP Jaroslava Balvína
a děčínského Davida Heniga pádem se střechy zelené školy došlo
na jejich domovské katedře společenských věd k převzetí šéfredaktorských
otěží časopisu FILÉ dvěma studentkami Barborou Řebíkovou (foto)
a Vendulou Bínovou. 'Revue pro intelektuály', jak tvůrci list
prezentují, nabízí ve svém již 6. čísle směsku článků, esejů,
kritik ad. literárně-vědeckých útvarů, tentokrát na pomezí
pravdy a lži. Autoři se většinou profilují z okruhu mladých
lidí z převážně akademických studentských či pedagogických
sfér. Tak široký prostor, jaký je poskytnut mystifikacím,
polopravdám a lžím, nasvědčuje, že intelektuální omladina
sází spíše na humor než na suché teorie. FILÉ(Ž) v ženské
režii je výtvarně a graficky velice povedené, především díky
podílu tvůrce, jenž se plně ztotožnil se svým číslem studenta
P020000844. Součástí listu je i prezentace ústeckého výtvarníka
a loutkaře Míry Nebeského. Představování výtvarníků - amatérů
ve FILÉ(Ž) (minule jím byl Zdeněk Košek) je vlastně programovou
obhajobou těch umělců, které 'profesionálové' sice berou,
ale jako 'inzitní' - tedy okrajové. V časopise jsou též zastoupeny
ohlas výstavy 'Kabuki Star' Radky Müllerové v Raketě, a další
recenze lokálních kulturních aktivit. Tradičně nechybí próza
a poezie (mj. 'HAIKU' v Suterénu právě vystavující Zdeňky
Řezbové). FILÉ(Ž) je k dostání ve studovně společenských věd
a studovně historie na PF UJEP, České mládeže 8 a v Univerzitním
knihkupectví dole ve městě za 20 korun. Jarobal (foto na www.maudcaffe.net)
u
STUDENTI
SCHOLY HUMANITAS DRUZÍ V GLOBE GAMES
- 7 studentů Scholy Humanitas (www.humanitas.cz), kteří aktivně
pracují v celosvětovém programu GLOBE se vypravilo o víkendu
do městečka Brumov - Bylnice, které leží až na samém konci
naší republiky ve Zlínském kraji na hranicích se Slovenskem,
v krásné krajině Bílých Karpat. Uskutečnily se zde 7. ČESKÉ
GLOBE GAMES a naše skupina se ve své kategorii (15 - 19 let)
umístila na 2. místě za Gymnáziem Dačice a před Gymnáziem
Jateční z Ústí n. L. Program vyhlásil v r. 1996 v USA tehdejší
viceprezident Spojených států Al Gore. Je zaměřen na poznávání,
ochranu a rozvoj životního prostředí. Studenti z celého světa
provádí celou řadu měření a pozorování. Měří teplotu vzduchu,
sledují množství a hodnoty pH srážek, čistotu toků v okolí
škol, určují pokrytí krajiny porostem, pokrytí oblohy oblačností
a druhy oblaků, provádí biometrická a fenologická měření a
pozorování, musí ovládat anglický jazyk a počítačový program,
kterým se výsledky zpracovávají a odesílají do centrály programu
Globe v americkém Coloradu. GLOBE GAMES se za Scholu Humanitas
zúčastnil tým 5 soutěžících, jednoho náhradníka a jednoho
pomocníka, organizátora. Jedná se o víkendové setkání účastníků
- studentů a žáků, ale i pedagogů ze škol zapojených v programu
GLOBE v České republice. Na setkání účastníci poměří mezi
sebou síly ve znalostech, které získávají a používají při
pravidelné činnosti a měření v programu GLOBE ve své škole.
Hlavní náplní setkání byla soutěž ve 12 různých disciplínách,
např: odhad vzdálenosti a výšky stromu, znalost angličtiny
'Do you speak English?', meteorologie, práce s GPS navigátorem,
tajemství lesa - určování typu krajiny pomocí MUC kódu, krajina
světa, lanová lávka, pedologická měření, pH hra - určování
pH, hydrologická měření - průhlednost vody, pH vody, dále
práce s mapou a perličky z Brumova - Bylnice. Hlavním smyslem
je setkání a poznání studentů a žáků škol zapojených v programu,
možná výměna zkušeností, načerpání nových znalostí, zábava.
Mimo soutěží nechybělo i mnoho doplňkových aktivit na odreagování
- plavání, floorbalové zápasy, přednášky o CHKO Bílé Karpaty,
informace o ekologickém centru Kosenka, výlet na Bílé vodopády
či do Luhačovic, či prezentace studentů, kteří v únoru letošního
roku navštívili Bahrajn (mezi nimi i 2 z naší školy). České
GLOBE GAMES měly i zahraniční účast, neboť mezi 40 soutěžními
týmy z celé republiky byly i 3 z Norska a 3 z Finska. Program
v ČR koordinuje sdružení TEREZA v Praze (www.terezanet.cz)
a ve Schole Humanitas jej zajišťuje centrum ekologické výchovy
VIANA s 20ti studenty školy. Ti pak pravidelně zasílají naměřená
data do centra programu GLOBE v USA. Schola Humanitas byla
vyhodnocena v r. 2003 jako jedna z nejlepších v ČR s počtem
přes 3000 naměřených a odeslaných dat. Za Centrum ekologické
výchovy VIANA při Schole Humanitas Litvínov… Michal Tarant
(pacina@humanitas.cz)
u
'KAMARÁDKA
DO NEČASU' - NEČAS
(NEambiciózní Čistě Amatérský Soubor; www.sweb.cz/necas.necas)
je seskupení, které vzniklo spontánně pro potřebu hry 'Kamarádka
do deště', jež měla premiéru ve čtvrtek 29. 4. v krásnobřezenském
malém sále Corsa. Autoři, stejně jako většina herců a technického
personálu, se rekrutují z řad členů sboru Apoštolské církve
v Ústí n. L., jenž se schází nedaleko Mírového náměstí v 8.
patře objektu Pozemních staveb každou neděli od 10.00. Na
představení se podílely také studentky Střední zdravotnické
školy. Dílko je polopaticky vyprávěným příběhem dívky (hraje
odvážná, uvolněná Lucka Müllerová se širokánským úsměvem),
která pod vlivem nešťastných pokusů o lásku a za podpory své
neortodoxně věřící kamarádky Johanky začíná věřit v Boha.
Snahou hry je přiblížit víru dnešním mladým, ale i starším
nepoučeným ateistům, kteří si myslí, že v ní jde o pánbíčkaření
mimo realitu. Je pro mě trochu obtížné hru hodnotit. Kritika,
jež je v případě tohoto amatérského patetického dílka s mnohými
klišé rozhodně na místě, naráží totiž na svou hranici. Hra
totiž vězí v náboženském diskurzu, a tím jako by se apriori
vymykala syčivému jazýčku důležitého pana kritika. Jak lze
hodnotit upřímnost ze současné mainstreamové intelektuální
pozice, tedy prizmatem ironického vševědoucího postmodernismu?
Jak lze zařazovat něco do kontextu něčeho, k čemu se ono vůbec
nevztahuje, protože apeluje nikoli na rozum, nýbrž na srdce?
Nicméně několik výtek si pan kritik neodpustí. Fórek s přednatočenou
zvukovou částí (promluvy herců, ale i ruchy a hudba) trochu
kolísá v neslaných nemastných pokusech herců o otevírání pusy
v tu kterou chvíli. Navíc je z nouze ctností, protože nasvědčuje,
že se herci nedokáží naučit text nazpaměť. Příběh a charakteristiky
postav jsou na jedné straně ploché, plné klišé, avšak na druhé
straně někdy dost nepravděpodobné. Vše je prostě poslepováno
tak, aby hlavně bylo jasné, co autoři chtějí sdělit. Popová
hudba, která k trampotám teenagerky furt vyhrává, je kýčovitá,
podbízivá, a opět je zvolena k jednomu a tomu samému účelu.
Nakonec nechápu, proč autoři vsadili na jeden konkrétní případ,
jenž dovede člověka k Bohu. Že vše trochu nezobecnili, aby
navedli k víře i všechny ostatní, kteří nejsou lehkovážná
holka, která naletí prvnímu klukovi. Všem z Nečasu přeji hodně
štěstí při dalších aktivitách, každé takové snažení v duchovně
vyprahlém kontinentu Sudetie se počítá. Z kritických poznámek
nechť si vezme, co uzná za vhodné, a nemá z něj trápení. Jarobal
u
V
SOBOTU 1. 5. 04,
kdy Česká republika vstoupila do Evropské Unie, se konalo
na Severní Terase přátelské setkání mezi Stanicí Mladých Techniků
(smt.sweb.cz) při ZŠ Mírová (dále jen SMT) a německým klubem
SOLARIS s výstižným názvem 'Evropská Unie znamená i vzájemné
poznávání se'. Po přehlídce jednotlivých prostor, kde se mohli
zahraniční přátelé seznámit s vybavením a možnostmi SMT se
přesunuli do učebny fyziky, kde jim bylo předvedeno využití
solárních panelů v praxi. Po krátké přednášce zdejšího učitele
fyziky, se němečtí přátelé přesunuli do prostor zdejší tělocvičny,
kde jim naši letečtí modeláři předvedli své modely. Po ukázce
leteckých modelářů se všichni odebrali do zdejší umělého bazénu,
kde se předvedli lodní modeláři s pomalými i rychlými loděmi.
Po ukončení přehlídky si obě strany vyměňovaly zkušenosti,
děti si mohly vyzkoušet stavět letadla, rakety, solární větráčky,
větrníky. Akce je jednou z mnoha, kdy se může naše i německá
mládež vzájemně seznámit a rozšířit tak své vědomosti a dovednosti.
Příští se pořádá v Německu ve městě Chemnitz, kam jsme byli
pozváni. Miloš Novák
(smt@seznam.cz, ICQ: 268943371)
u
DĚJINY
MĚSTSKÉHO DIVADLA V ÚSTÍ N. L.
- 7. část
- Poválečná éra ústeckého
divadla - v prosinci 1945 nastoupil do funkce ředitele K.
Jičínský. Po jeho nástupu se poměry začaly komplikovat. Nejsložitější
situace nastala v činohře, docházelo k názorové diferenciaci,
nakonec došlo k rozštěpení souboru a po ukončení sezóny 1945
- 46 byl rozpuštěn. V divadle působil také nově založený 'Městský
symfonický orchestr' - koncerty uváděl pod vedením dr. Kubánka,
později V. Kafky a F. Achace. 1. 8. 1946 byla zřízena 'Ústecko-Karlovarská
zpěvohra'. Prakticky to vypadalo takto: pod vedením šéfa Josefa
Bártla (foto) a hospodářského ředitele B. Kristejna působila
zpěvohra v zimních měsících v Ústí a v letních zajížděla do
Karlových Varů. Nejbližšími spolupracovníky šéfa byli dirigent
a dramaturg V. Nosek, barytonista a režisér Rudolf Jedlička
a výtvarník Karel Rendl. Ti se společně podíleli téměř na
všech inscenacích. Představení doprovázel Městský symfonický
orchestr. První premiérou zpěvohry byl Smetanův 'Dalibor',
uvedený 16. 8. 1946 v Karlových Varech a 28. 9. 1946 v Ústí
n. L. V ústeckém divadle také působil operetní soubor. Činnost
zahájil 14. 1. 1946 premiérou 'Loutky' P. Audrona. Pro taneční
výstupy v operách a operetách byl zřízen baletní soubor pod
vedením choreografa A. Smolíka. Existoval do r. 1949. V rámci
reorganizace divadla byl nakonec rozpuštěn. Od začátku sezóny
1947 - 48 byl již angažován vlastní divadelní orchestr a ze
zpěvohry se stal výhradně ústecký soubor. 16. 6. 1948 bylo
divadlo přejmenováno znovu. Tentokrát na 'Divadlo Zdeňka Nejedlého'.
Ke konci sezóny 1948 - 49 došlo k reorganizaci. Operetní soubor
byl přestěhován do Teplic a baletní rozpuštěn. V Ústí zůstala
opera a do sezóny 1949 - 50 byl zřízen nový baletní soubor.
Do ústeckého divadla přivedla celý ročník tanečního oddělení
Státní konzervatoře v Praze choreografka a profesorka Laureta
Hrdinová a s mladými lidmi nastudovala 1. baletní premiéru
'Špalíčku' B. Martinů, uskutečnila se 25. 6. 1950. Znovu proběhla
reorganizace divadelní sítě. Divadla v Ústí, Teplicích a Mostě
byla sloučena pod jedno vedení. Ředitelství sídlilo v Teplicích.
V sezóně 1952 - 53 se ústecké opět osamostatnilo. Šéf opery
J. Bártl odešel do Košic a o rok později (1953) přešla do
Prahy L. Hrdinová. V r. 1956 se Bártl vrátil zpět a převzal
funkci ředitele a šéfa opery (až do r. 1960). Patří bezesporu
k významným osobnostem ústecké poválečné opery. Byl jejím
zakladatelem a prvním šéfem. Spolu s dirigentem a dramaturgem
V. Noskem vybudoval v krátké době soubor, který byl schopen
interpretovat i nejnáročnější repertoár. Po opeře Dalibor
následovaly premiéry Rossiniho Lazebníka sevillského, Dvořákovy
Rusalky, Smetanovy Hubičky a Prodané nevěsty, Verdiho Traviaty,
Pucciniho Toscy, Janáčkovy Její pastorkyně ad. Soubor obsadil
zkušenými sólisty (které znal z bývalých aranžmá) a doplnil
o mladé a talentované umělce. Působili zde v té době sólisté:
sopranistky - M. Cholevová, Karla Janáčková, D. Jehličková,
V. Kolářová, H. Lexová, altistky - Marie Štréblová, Julie
Temníková, tenoristé - Lubomír Havlák, J. Hlavsa, Antonín
Jeřábek, Zdeněk Zouplna, barytonisté - J. Hermach, Joža Mikula,
František Zavřel, basisté - J. Boublík, B. Chmiel, V. Martin
a celá řada dalších. Jak se vyvíjelo jejich působení v našem
divadle i na místech jiných, by určitě bylo na další vypravování.
Nejvýznamnějším počinem období 1951 - 56 bylo uvedení cyklu
Smetanových oper. Kromě Libuše to bylo celé Smetanovo dílo.
Ústecká opera měla v té době opravdu vynikající úroveň (pokračování
v zářijovém čísle). Mgr. Marie Peterková