VLADIMÍR
MIŠÍK & ETC… - 'UMLKLY STROJE' (Sony Music 04) - Před
spuštěním
každé nové desky tohohle člověka se cítím, asi jako když znovu
přijedou třeba Rolling Stones. Tentokrát tím spíš, že točili
rok a míchali půl druhého. Až název, vzatý původně z jednoho
zde obsaženého textu Jiřího Dědečka, nalezl po tom maratónu
svůj druhoplánový smysl. Staronově obnovená sestava s Hrubým
a Petrem 'Kulichem' Pokorným (viz slavná '2ka' s 'Variací'),
místy s Olinem Nejezchlebou jako hostem, se jeví pro aranžérské
vylomeniny ideální. Nástroje nejsou naplácané, ale propojené,
všechno to hraje jak jeden orchestrion. Zelenka do toho mlátí
úplně jinak, než u Žlutého psa - ale že se divím… Jako většina
desek, co něco znamenají, i tahle se musí poslouchat víckrát,
než začne být jasno. Jistý teplický rockový radikál, sám aktivní
muzikant, pravil: 'Je to nejlepší deska, co kdy Mišík vydal.'
Párkrát jsem ji projel a začínám si myslet, že by mohl mít
pravdu. Hudebně je to zase trochu napříč, či spíš šikmo žánry,
i když zařaditelnost je ošidná - jsou to prostě mišíkoviny.
Ovšem pár okruhů rozeznáte: samozřejmě blues, rockec plihej
i skočnej, kousek hororového tanga, 'lidovka' jak od Strakonic,
kdyby byly v Irsku (myslím tu o konopí), doprovod k indiánský
jízdě, polohlasná uspávanka… K novinkám přiřazena jedna letitá
koncertní pecka 'Řek mi doktor', známá jinak coby 'Doktor
Chlívák'. Jednu (svou) zpívá opět, jako minule, Pavel Skála.
A nutno říct, že ještě suverénněji, než posledně. Za všechny
příklady vybírám majstrštyk 'Noční chodec' - aranžérské obžerství,
nevedoucí k přejedení: hrají kromě rytmiky 2 elektrické a
1 el. slide kytara, housle, viola a cello. A 1 pila (jo, ta
zubatá), jak když volá sejček mezi panelákama. A v posledním
tracku, když jsem si přečetl, že mezi účinkujícími je i 'neznámý
strojvůdce', čekal jsem ostrý parní hvizd… a on je to motorák!
Jak si Mišík vybírá texty, není třeba memorovat. Tady kromě
vlastních Dědeček, Holan, Hrabě, Wernisch. Témata úsměvná,
pokožkovitá, obskurní i strašidelná. Nejmíň polovina všech
problémů na vrub ženskejch. (To jsou ještě dost tolerantní,
nemyslíte?) Že to drží při sobě, neračte váhat. Celá deska
rámována jakoby bilanční tendencí pokročile středního věku
- na začátku andělé, na konci se sejdeme v ráji… ale neděste
se a hlavně se nenechte nachytat. Je ráj a je Ráj. A pak taky
RaJ. Yarda Pichlík
BLUE EFFECT - 2CD, edice 'Beatová síň slávy' (Supraphon,
a. s. 04) - Buch-buch
tut-tudut - a už všichni stojej na židlích a důvěrně známé
mňouky Hladíkovy kytary stoupají prozářeným ovzduším, vzácné
sporé sluneční paprsky ještě trochu osvětlují hrob tuzemské
rockové hudby, zavírající se nad ní na příštích 20 let. Málokdy
jsem si ji za těch 35 let tak vychutnal, jako teď ve sluchátkách.
(Jeden Mišík v pravým uchu a druhej vzadu v hlavě, trochu
vlevo.) Tak (a jak taky jinak by měla ?!) začíná výběrovka
jedné z nejslavnějších českých kapel a zároveň nejzáslužnější
vykopávkový počin široko daleko časem zpět. Z hrobu exhumovali:
Vojtěch Lindaur, Radek Diestler a Radim Hladík. A sarkofágy
vydaly relikvie netušené. Záležitosti, které sám jejich autor
pokládal za ztracené 25 let. První disk obsahuje nahrávky
vybrané podle hlasování posluchačů Radia Beat, doplněné dle
úvahy autorů výběru o pár klíčových záležitostí, publikem
možná již opomenutých. Jedná se vesměs o klasiku, ale nedá
mi, abych nepřipomněl aspoň pár svých (anit)hitových oblíbenců:
'Fénix' (zde ovšem 'You'll Stay With Me' a už se Semelkou
místo odešedšího Mišíka), 'Blue Effect Street' právě s tím
Mišíkem, 'Deserted Alley', hutná na tu dobu až překvapivě,
'Popínavý břečťan', co se chvílemi pne jakoby podle kolíku
stounovské 'Bitch' (která je ale mladší!) a leze za sluncem,
postupně, pomalu, ale furt. Mišíkova tehdejší angličtina je
obdivuhodná, srovnáme-li ji s dnešními výpustky některých
našich mladých nadějí. A Kozlova basa je divotvorná jak jistej
americkej hrnec. Nejvíc asi v 'I Like The World (Sun Is So
Bright)'. Později pak 'Ej, padá, padá rosenka' se sóly kytary
a kláves, rozjetými do něčeho zcela nepodobného tehdejší obecné
art-jazzrockové nudě. Říkám si teď, že jsem tenkrát asi tohle
všechno nedocenil. Holt telecí léta, byl tu Olympic a tak…
huu! Ovšem 'Avignonské slečny z Prahy' jsou na mě složitý
i dnes, to soráč. Druhou část tohoto více než 2apůlhodinového
přídělu tvoří raritní nahrávky. Zčásti živáky z r. 1973 z
divadla Rokoko: 'Černý kříž' - Semelkova reakce na okupaci
země 68, 'Armageddon' - Kůstkova apokalyptika, 'Greedy Ivy'
- zas ten břečťan, tentokrát zpívaně (Semelka) a na 17 minut
- a stejně dlouhá 'Má hra', která byla z původně získané verze
zkrácena na polovinu (!). Většinu z toho jste nikdy neslyšeli
a vzhledem k dokumentární hodnotě vám nesmí vadit kvalita
záznamu a hlavně srozumitelnost zpěvu, typická pro živáky
z té doby. Hudebně nelze zařadit jinak, než 'maso'. Z této
várky mě poněkud rozčiluje (to říkám DOST mírně) jen Hladíkův
'Dort', hardoš-skoro-metloš s textem slušně řečeno jednoduchým.
Následuje mysteriózní studiový 'Golem' s O. Veselým a pak
už překvapivě nalezené záznamy z archívu plzeňského divadla
Alfa, kde se jedná o Hladíkovy kompozice k pásmu z básní J.
Wolkera. Tady je kvalita záznamu skvělá a kromě Semelky tu
Wolkerovy verše zpívá i Martin Koubek a hlavně Jana Kratochvílová.
Jelikož jde o rok 1979, je tu ještě Kratochvílová Kratochvílovou,
dávno před tušením svých budoucích reinkarnací, před nimiž
bych dnes raději vylezl na kandelábr. Myslím tím v hlase sexuelno,
v hlavě jasno. V bookletu se kromě přesně datované, chronologicky
neúprosné historie skupiny dozvíte i něco o tom, jak zasáhla
v době puberty naše přední odborníky, jakými jsou Lindaur
nebo Konrád a uvidíte pár zajímavejch fotek. A až si lehnete
na zem a pustíte si to pořádně nahlas, bude to všude kolem
vás a vy možná pochopíte, jak to měl Hladík se Slowhandem
a co to vůbec byly ty šedesátý. Ale to musíte poslouchat ušima
a ty 2 17timinutovky nepřeskakovat. Yarda Pichlík