V
seriálu nepravidelných rozhovorů se zajímavými osobnostmi,
spjatými s ústeckou kulturou pokračujeme a přinášíme závěr
povídání s PETREM POLEDŇÁKEM, člověkem, který do dějin města
promluvil podstatnou měrou nejen na poli divadelním, ale i
jako výrazná osobnost listopadu 1989. Když jsi se 'svým' souborem končil ve třiadevadesátém roce,
opouštěl jsi Ústí na vrcholu velmi úspěšné práce. Přecházeli
jste prakticky s celým souborem do divadla Rokoko. Co bylo
impulsem a k odchodu a jaké byly pak tvé další osudy na uměleckém
poli v Praze? Jednoduše to byla nabídka Jana Vedrala,
tehdejšího ředitele Městských divadel pražských, abychom se
ujali se všemi herci a celým repertoárem divadla Rokoko. To
se lehce řeklo, ale hůř udělalo. V ČS vždycky probíhaly čas
od času výrazné obměny, ale ještě nikdy to nebyl takový radikální
řez, který by divadlo ze na den vyprázdnil. Mělo to tedy jednu
vnitřní podmínku, kterou jsem si dal: že za sebe přivedeme
důstojnou náhradu. Tu jsem objevil v talentovaném absolventském
ročníku na DAMU, který téměř celý do Ústí potom skutečně nastoupil.
V Praze jsme zahájili pod dočasným identifikačním názvem Činoherní
studio Rokoko, později z toho zůstalo už jenom Rokoko. Moje
působení v Rokoku trvalo dva roky, ale soubor přes veškeré
vnitřní proměny stále funguje. Pointou svého druhu je, že
zmíněný Jan Vedral, který nás do Prahy přivedl, nyní působí
jako dramaturg v ČS. Co tě vedlo k odchodu z divadla a vstupu do diplomatických
služeb? Jaká byla léta prožitá ve Spojených státech na postu
ředitele Českého centra v New Yorku? V Praze jsem za dva
roky udělal jedinou inscenaci, původní muzikál Rómové a Julie:
E55 Story. V dnešním pojmosloví jsem byl nejen jejím režisérem,
ale i producentem. Myslel jsem si, že Praha mě novým způsobem
občerství, ale převážila jiná věc. Osm let jsem nepřetržitě
šéfoval dvě divadla a do toho aktivně režíroval. Už jsem to
nemohl psychicky a fyzicky zvládnout - starat se o peníze,
o provoz a zároveň o to, co bude každý večer na jevišti. Neodešel
jsem proto z divadla kvůli diplomacii. Odešel jsem z divadla
z uvedených důvodů a diplomacie byla prostě jen další štací,
která následovala. Musím říct, že to byla štace krásná, působil
jsem v Americe na sklonku clintonovské epochy, zpětně viděno
v době sladké nevědomosti - byl to nefalšovaně nostalgický
'Fin de siecle'. Byla to léta báječná, naplněná jak zajímavou
prací v superzajímavém prostředí, tak i poznáváním jiného
kontinentu, země a nových lidí. Jistě moje nejlepší léta.
Zatím. Ani po návratu do Čech jsi se ale k divadlu nevrátil. Znamená
to, že jsi na něj zanevřel nebo plánuješ nějaký comeback?
Nezanevřel, ale chybí mi skutečná motivace. Divadlo se dá
velmi obtížně dělat jako řemeslo, alespoň pro mě. Člověk musí
cítit nějaké poslání nebo aspoň nutkání, a to necítím. Z časového
odstupu pro mě stejně bylo nejzajímavější jako komunikační
prostředek před revolucí, a to odpadlo. Ale máš pravdu, trochu
jsem na něj vlastně zanevřel. Je to totiž médium velmi pomíjivé,
které vyprchá s posledním potleskem. Uvědomil jsem si to,
když jsme v New Yorku uváděli přehlídky českých filmů. Někdy
přijel tvůrce, mohl teoreticky být třeba nemocný nebo opilý,
mohl říkat nesmysly, ale to nevadilo, protože jeho pětatřicet
let staré dílo za něj stále působivě mluvilo. Comeback v divadle
tedy neplánuju, ale nikdy neříkej nikdy. Proč bych si nemohl
zase něco zkusit s pár příjemnými lidmi? A nyní ke scénáři k PÁRALOVÝM Milencům a vrahům. Původně
jsem si myslel, že jsi přepisoval divadelní scénář, ale zjistil
jsem, že ústecké představení bylo autorskou dramatizací z
pera Zdeňka Potužila. Představení jsi ani nerežíroval. Co
tě tedy vedlo ke zpracování této látky a kdy jsi scénář k
filmu vlastně psal? Milenci a vrazi byla kultovní kniha
naší generace a nejenom její. Když Zdeněk přišel s nápadem
na její jevištní přepis, dostal hned zelenou, aby se do toho
pustil. Byl to výborný tah, inscenace byla dostatečně sdělná,
aby byla atraktivní pro všechny divácké vrstvy, ale zároveň
dokázala vyklenout, stejně jako kniha, z té vší mozaikovitosti
a epizodičnosti oblouk určitého vyššího smyslu a poznání o
naší existenci. Ústí jí samozřejmě milovalo, protože se tam
poznávalo se všemi svými Větrušemi, kavárnami Savoy, mostem
přes Labe, ale ta inscenace měla opravdu univerzální hodnotu
- hrála se úspěšně několik let i v Praze. Zdeněk Potužil postupně
koketoval s myšlenkou převést román i do podoby televizního
seriálu, což se ale nepodařilo. Já jsem se na divadelní inscenaci
Milenců díval vždycky jako divák a věděl jsem, že ten příběh
funguje a že bylo divadlem dokázáno, že ta kniha je dramatizovatelná.
Zdeněk podnikl prvovýstup, já to zkusil prostě z druhé strany
hory - jako scénář k filmu. V současné době, kdy je velký přetlak scénářů, je asi hodně
těžké přesvědčit producenty o síle a zajímavosti scénáře.
Jak se dostal ke scénáři režisér a spoluautor Viktor Polesný
a jak vůbec došlo k tomu, že se scénář bude realizovat?
Troufl bych si ti oponovat: scénářů k filmům je zoufale málo.
Tedy těch dobrých. Kdysi se každý holedbal, že až padne cenzura,
že všichni teprve 'uvidí'. Jenže v r. 1990 se otevřely autorské
šuplíky a moc z nich nevypadlo. Chybí nejenom autoři, ale
také filmoví dramaturgové - ta profese úplně vyhynula. Takže
si myslím, že po řadě rozpačitých scénářů poslední doby, producenty
tohoto filmu zaujala právě možnost vsadit na jistotu nezpochybnitelné
literární hodnoty, která je prověřená časem. S Viktorem Polesným
se znám řadu let ještě z časů, kdy v ČS hostoval, uznávám
jeho filmařské kvality a zkušenosti. Tím románem a jeho přepisem
se společně zabýváme už od r. 1995! Takže nakonec s tebou
musím souhlasit: ano, je to těžké někoho přesvědčit o síle
a zajímavosti nějaké látky. Trvalo to 9 let! Bude se film natáčet v Ústí a kdy ho vlastně uvidíme v
kinech? Film se v Ústí odehrává a my říkáme, že město
v něm hraje hlavní roli. Takže ano, bude se natáčet v Ústí
a nejenom to: de facto se dá říci, že film vzniká i díky Ústí,
které na něj přispívá tak trochu metodou 'Národ sobě'. Projekt
našel pochopení na Magistrátě v čele s primátorem Petrem Gandalovičem,
kde film získal jednoznačnou podporu jak morální tak finanční.
Jde totiž jednoznačně o nadregionální věc - Vladimír Páral
je nejlepší exportní artikl Ústí, vždyť jaké jiné české město
se může identifikovat s tak velkým autorem, na kterého svého
času stál celý národ čtvrteční fronty v knihkupectvích? Na
realizaci filmu přispívají i ústecké firmy, ať je to Spolchemie,
Drinks Union nebo Severočeská plynárenská. Spolchemii diváci
navíc uvidí na plátně i jako továrnu, kde hlavní hrdinové
příběhu pracují, milují a nenávidí. Ústí bude mít i exkluzivní
právo první noci - film tady bude uveden 17. listopadu,
den před oficiální distribuční premiérou v Praze. A co bys chtěl tímto prostřednictvím ústeckým obyvatelům
vzkázat? Jednou jsem seděl s nějakým Němcem na zahrádce
hradu Střekov a společně jsme vychutnávali ten úchvatný pohled
a ten Němec řekl: 'Tohle strčí do kapsy celé údolí Rýna'.
Takže buďte hrdí na své zajímavé město! A přijďte do kina
na Milence a vrahy. Je to film pro vás i o vás.
Rozhovor připravil a na dálku rozmlouval Pavel Mareček, foto:
www.sherpa.cz
P. S.: Po předání rozhovoru k tisku mi Petr Poledňák volal,
že práce na filmu byly pozastaveny. Osud filmu tedy může být
o něco dramatičtější, než se čekalo, ale jak jsem měl možnost
za jeho působení v Ústí poznat Viktora Polesného i Petra Poledňáka,
pro úspěch projektu rozhodně udělají všechno. Držme jim palce.
Pavel Mareček