HANUMAN - rockové trio s alternativní oblohou
Zjara
'92 v Brné u Ústí Tomáše 'Futruse' Petrů na matur. večírku
uchvátil jam Davida Bendela a Jana Svitáka (oba Wooden Toys
- UL) natolik, že už na druhý den spunktoval zkoušku. Písně
z června '92 zněly jako něco mezi syrovými Pixies a ranými
Joy Division s lehkou dávkou psychedelie. Tom navrhl jméno
indického opičího poloboha a vojevůdce Hanumana, u nějž zůstalo.
Na podzim do hudby bandu začal vkluzovat poetismus Davidových
textů, podbarvovaný vyhrávkami a flažolety jeho kytary. K
tomu Svíťovo barevné basování, a za škopky uvolněný, ale razantní
Tomáš. Po prvním hraní (Vánoční koncert '92 v sále Setuzy,
+ The Boom) 'jela' série koncertů v Tukanu (UL), Knaku (TP),
zjara '93 pak i v Praze, mj. U Zoufalců (support skvělých
Wild Willy Beckett z UK), či před 400 lidmi v Repre. Natočili
demo 'Tráva'; kterého si Futrus i David dost cení; song 'Tráva'
hrálo Rádio 1 a 'Točivá' vyhrála Nordparádu Radioclubu. 'Hrozně
mě bavilo jezdit na koncerty škodovkou, v pěti. Mimo manažéra
jsme měli i skvělýho řidiče Jirku Košťála. Dobrý byly i koncerty
v Tukanu, ve všední den na nás přišlo 150 lidí', vzpomíná
Tomáš. Na podzim '93 už chod
kapely narušovaly neshody, zvláště pak mezi manažerem Petrem
Šulcem a basistou, kterého neustálé koncertování již nenaplňovalo.
Na přelomu let '93/'94 natočili 2., převážně anglicky zpívané
meditativnější demo 'Two Years Ago'. 'Zvukově tolik nevyšlo,
a navíc to byl začátek konce - opouštěl nás basák.' Ještě
složili pár písní ovlivněných např. Primus, ale už je nenatočili.
V květnu '94 na oblíbené Komotovce Hanuman zahráli celkem
asi potřicáté, a na dlouhou dobu naposledy. - - Pauza trvala
4,5 roku. David za 2 léta v Invalidním důchodu ('97 CD Kukly,
'98 CD Křest ohněm) vyzrál jako muzikant i jako zpěvák. Tomáš
na Jávě rok studoval jazyky a nasával hudební vlivy, po návratu
se přidal k CZ/US ak. blues kombu Old Town Squares (hráli
i Portu, později jako Jeremy Saxon Band), s nímž odehrál na
40 gigů. 'Když už jsme začali hrát i 4 x týdně po různých
barech, přestalo mě to bavit', tvrdí Tomáš, který pak na 1.
zkoušku Hanumana přizval mladého Karla Beneše (z UL). Jeho
dynamické a precizní basování, střižené ab und zu funky dostatečně
vlilo do žil kapely novou krev. Na podzim '99 hrála na Taneční
besedě ČMPS Doma a na festiválku Kult. Frekvence klubového
hraní ale byla omezena na minimum kvůli otcovství a vojenské
službě Davida, notorickému cestovatelství Futruse a nedostatku
peněz nutícího hudebníky vydělávat si obskurními způsoby (prací
u filmu, v novinách, či u korejských rejdařů). To muzikantsky
neveselé období ukončilo hraní v pražském Vagonu a na Klamovce
v Praze. Viděl je i Litoměřický kořen, ('00 na malém pódiu
v hospodě, '01 na velkém pódiu a 'Bylo to příjemný'.), Doma
předskakovali UJD, zkraje prosince '01 si dvě a čtvrt hodiny
(!) užil bar Barbar. 'Lidi reagovali naprosto uvolněně a spontánně
- dupali, pískali a bouchali do stolů . V Činohře se nám vždy
hraje dobře, je tam asi nějaká skvělá energie, nebo míváme
výbornou konstelaci hvězd', soudí Tomáš. Hanuman také přijal
pozvání k účinkování na soutěži Malá Alternativa do klubu
Delta v Praze, kam ho pozvali pánové z Unijazzu na základě
live-dema (digitální záznam) z Kořene '01 po poslechu pěti
nejúspěšnějších písní (mj. s textem C. Morgensterna 'Měsíční
tvary', 'znějící' jako Talking Heads, 'Jsou cesty…' se slovy
Davida Bendela či s Davidovou heligonkou ve zhudebněné básni
od Luďka Markse s názvem 'Descendit ad
inferna' Skvělý song!). Nevyhráli, nicméně po skončení soutěže
sklidili osobní poděkování a pochvalu od předsedy poroty Mikoláše
Chadimy s tím, že pro něj určitě byli favority. Dobrý, ne?
A co že vlastně Hanuman hraje? Dočasnou nálepkou bylo pěkně
perverzní blues a šamanský hard pop dohromady, nejnovější
označení zní dada-rock music s alternativní oblohou. 'K tomu
jsme se teď asi začali stáčet. Uvědomili jsme si, že alternativa
nemusí být jen šílená nebo temná. Chceme, aby to šlapalo a
mělo to náboj, ale aby tam zároveň i byla hravost', tvrdí
Futrus. A David dodává: 'Přesto víc než to které označení
hudebního stylu (pozn. většinou se musíme definovat sami)
nám vždy stejně více záleželo na tom, aby Hanuman měl vždy
svou původní a jedinečnou tvář, obrácenou k lidem (nikoli
jen ke kritikům). Více nás zajímají bezprostřední dojmy publika.'
K návratu Petra Šulce do pozice manažéra Futrus ještě dodává:
'Když jste s někým na jedné vlně, pět let odloučení nic neznamená',
a David ho doplňuje: 'Zásluhou Petra se teď můžeme opět plně
soustředit jen na muziku a nemusíme vždy hrát jen "za
hubičku"'. A jak vidí budoucnost kapely Tomáš? 'Rock
příliš neposlouchám, momentálně ulítávám třeba na kurdském
popu a arabské taneční muzice. Není to ten největší bigbít,
ale určitě ta největší extáze', přiznává. Zdali právě TO ovlivní
další směřování Hanumanovo? Nechme se překvapit!
baND/Radek Strnad foto: archiv skupiny
Info: hyperlink.hanuman.cz, c/o. Petr Šulc, petrsulc@anexis.cz
|