úvodník 
  program - obsah 
  pozvánka do kina 
  bylo, je či bude...I. 
  bylo, je či bude...II. 
  bylo, je či bude...III.
  primátoři 
  hvězdné okénko 
  káráme & chválíme 
  státní vědecká knihovna 
  demo recenze 
  profily ústeckých kapel
  nová bystřílna 
  ústecké hospody 
  teplické hospody 
  zoo 
  kontakty 
  odkazy 
  podporují nás 
  návštěvní kniha

 
   

Jste

návštěvník

Kde natankovat
v Ústí n. L.?

novinky z kultury na severu Čech

HOKEJ V ÚSTÍ N. L.

Ústí nad Labem - aktuální zpravodajství

KULTURNÍ OBZOR - informační servis o kultuře na Litoměřicku

Počasí v Ústí n. L.

 

 

PROFILY ÚSTECKÝCH KAPEL:

HANUMAN - rockové trio s alternativní oblohou

   Zjara '92 v Brné u Ústí Tomáše 'Futruse' Petrů na matur. večírku uchvátil jam Davida Bendela a Jana Svitáka (oba Wooden Toys - UL) natolik, že už na druhý den spunktoval zkoušku. Písně z června '92 zněly jako něco mezi syrovými Pixies a ranými Joy Division s lehkou dávkou psychedelie. Tom navrhl jméno indického opičího poloboha a vojevůdce Hanumana, u nějž zůstalo. Na podzim do hudby bandu začal vkluzovat poetismus Davidových textů, podbarvovaný vyhrávkami a flažolety jeho kytary. K tomu Svíťovo barevné basování, a za škopky uvolněný, ale razantní Tomáš. Po prvním hraní (Vánoční koncert '92 v sále Setuzy, + The Boom) 'jela' série koncertů v Tukanu (UL), Knaku (TP), zjara '93 pak i v Praze, mj. U Zoufalců (support skvělých Wild Willy Beckett z UK), či před 400 lidmi v Repre. Natočili demo 'Tráva'; kterého si Futrus i David dost cení; song 'Tráva' hrálo Rádio 1 a 'Točivá' vyhrála Nordparádu Radioclubu. 'Hrozně mě bavilo jezdit na koncerty škodovkou, v pěti. Mimo manažéra jsme měli i skvělýho řidiče Jirku Košťála. Dobrý byly i koncerty v Tukanu, ve všední den na nás přišlo 150 lidí', vzpomíná Tomáš. Na podzim '93 už chod kapely narušovaly neshody, zvláště pak mezi manažerem Petrem Šulcem a basistou, kterého neustálé koncertování již nenaplňovalo. Na přelomu let '93/'94 natočili 2., převážně anglicky zpívané meditativnější demo 'Two Years Ago'. 'Zvukově tolik nevyšlo, a navíc to byl začátek konce - opouštěl nás basák.' Ještě složili pár písní ovlivněných např. Primus, ale už je nenatočili. V květnu '94 na oblíbené Komotovce Hanuman zahráli celkem asi potřicáté, a na dlouhou dobu naposledy. - - Pauza trvala 4,5 roku. David za 2 léta v Invalidním důchodu ('97 CD Kukly, '98 CD Křest ohněm) vyzrál jako muzikant i jako zpěvák. Tomáš na Jávě rok studoval jazyky a nasával hudební vlivy, po návratu se přidal k CZ/US ak. blues kombu Old Town Squares (hráli i Portu, později jako Jeremy Saxon Band), s nímž odehrál na 40 gigů. 'Když už jsme začali hrát i 4 x týdně po různých barech, přestalo mě to bavit', tvrdí Tomáš, který pak na 1. zkoušku Hanumana přizval mladého Karla Beneše (z UL). Jeho dynamické a precizní basování, střižené ab und zu funky dostatečně vlilo do žil kapely novou krev. Na podzim '99 hrála na Taneční besedě ČMPS Doma a na festiválku Kult. Frekvence klubového hraní ale byla omezena na minimum kvůli otcovství a vojenské službě Davida, notorickému cestovatelství Futruse a nedostatku peněz nutícího hudebníky vydělávat si obskurními způsoby (prací u filmu, v novinách, či u korejských rejdařů). To muzikantsky neveselé období ukončilo hraní v pražském Vagonu a na Klamovce v Praze. Viděl je i Litoměřický kořen, ('00 na malém pódiu v hospodě, '01 na velkém pódiu a 'Bylo to příjemný'.), Doma předskakovali UJD, zkraje prosince '01 si dvě a čtvrt hodiny (!) užil bar Barbar. 'Lidi reagovali naprosto uvolněně a spontánně - dupali, pískali a bouchali do stolů . V Činohře se nám vždy hraje dobře, je tam asi nějaká skvělá energie, nebo míváme výbornou konstelaci hvězd', soudí Tomáš. Hanuman také přijal pozvání k účinkování na soutěži Malá Alternativa do klubu Delta v Praze, kam ho pozvali pánové z Unijazzu na základě live-dema (digitální záznam) z Kořene '01 po poslechu pěti nejúspěšnějších písní (mj. s textem C. Morgensterna 'Měsíční tvary', 'znějící' jako Talking Heads, 'Jsou cesty…' se slovy Davida Bendela či s Davidovou heligonkou ve zhudebněné básni od Luďka Markse s názvem 'Descendit ad inferna' Skvělý song!). Nevyhráli, nicméně po skončení soutěže sklidili osobní poděkování a pochvalu od předsedy poroty Mikoláše Chadimy s tím, že pro něj určitě byli favority. Dobrý, ne? A co že vlastně Hanuman hraje? Dočasnou nálepkou bylo pěkně perverzní blues a šamanský hard pop dohromady, nejnovější označení zní dada-rock music s alternativní oblohou. 'K tomu jsme se teď asi začali stáčet. Uvědomili jsme si, že alternativa nemusí být jen šílená nebo temná. Chceme, aby to šlapalo a mělo to náboj, ale aby tam zároveň i byla hravost', tvrdí Futrus. A David dodává: 'Přesto víc než to které označení hudebního stylu (pozn. většinou se musíme definovat sami) nám vždy stejně více záleželo na tom, aby Hanuman měl vždy svou původní a jedinečnou tvář, obrácenou k lidem (nikoli jen ke kritikům). Více nás zajímají bezprostřední dojmy publika.' K návratu Petra Šulce do pozice manažéra Futrus ještě dodává: 'Když jste s někým na jedné vlně, pět let odloučení nic neznamená', a David ho doplňuje: 'Zásluhou Petra se teď můžeme opět plně soustředit jen na muziku a nemusíme vždy hrát jen "za hubičku"'. A jak vidí budoucnost kapely Tomáš? 'Rock příliš neposlouchám, momentálně ulítávám třeba na kurdském popu a arabské taneční muzice. Není to ten největší bigbít, ale určitě ta největší extáze', přiznává. Zdali právě TO ovlivní další směřování Hanumanovo? Nechme se překvapit!
baND/Radek Strnad foto: archiv skupiny
Info: hyperlink.hanuman.cz, c/o. Petr Šulc, petrsulc@anexis.cz


K

 

Archiv:

 


Copyright © 2001 KK & UKP'98