MLADÍ
& NEŠKODNÍ 'Kolej Live !!!' (D. I. Y. 01, 68:23 min.,
15 skladeb) Těžko říct, proč CD muselo opsat redakční 'kolečko',
když stejně 'skončilo' u mě (který si o něj říkal hned). Ale
už k disku. Zamrzí 'uměle-trampský' obal i chyby na něm, pominout
nelze absenci kontaktu na kapelu; a asi by (s ohledem na jednotlivé
hudebníky) neškodilo připsat co kdo složil/textoval. Nic na
tom přece nemění fakt, že je to 'jen' živák! A už k radostem:
nelze přeslechnout slušný zvuk (Jirka Zámečník! - czech made),
líbí se mi jak už má dnes kapela zažitý tutovky 'Svítá', 'Ráno'
i můj oblíbený 'Klid' (fajn housle Míly Uherčíkové), které
hraje snad od začátku bytí. Sóla jednotlivých členů osmičlenného
bandu nejsou samoúčelná, ležérnímu i 'dramatickému' Petrovi
Beranovi je vždy rozumět. Hudba je to spíš poklidná, do bluesova,
byť se band občas rozjede dost fest (a dvě zpěvačky TO místy
ještě zvedaj). Trubka a saxík si rozumí a texty nejsou blbý;
ty jejich 'vokurky pivo sádlo…' prostě žeru. A radost poslední
- přizvání druhdy folkového záchranáře Libora Kollmera (ex
Lipeto) do druhé bonusovky 'Votevři se lásko'. A ta první,
reggae 'Máchovo jezero', ta je Babaletu, ne? (kont.: Mladi.Neskodni@seznam.cz,
0602-870 475) Radek Strnad
Dostal jsem od svých vypečených kamarádů, pohybujících se
ve velkém světě rockového showbussinesu bigbeatové megapole
Ústí nad Labem, cédéčko výše zmiňovaných neškodných ku recenzi.
Dostal jsem ho proto já, aby případná a očekávaná negativní
recenze tzv.nepadla na jejich hlavy a nebyli v hudebních kruzích
ústecka znemožněni. Ať si to jako odnese někdo jinej, v daném
případě já. Jelikož na nic v žádné kapele nehraji a klidně
v tom nehraní můžu pokračovat i nadále, jakous takous recenzi
předkládám. Vypeču však já je, alébrž místo kritické smršti
se dostaví skoro až pochvala. CD Kolej Live jsem si pustil
několikrát s následujícím sledem líbivosti. Nic moc, hudební
kulisa, docela dobrý. Jednoho dne jsem zkrátka zjistil, že
se mi docela líbí, ale…. Teď k tomu ale. Příšerný obal, konkursem
na hodině kreslení v jeslích by se dal pořídit lepší. Deska
je zbytečně dlouhá, zkrátit ji ze 70 na klasických 40 minut
by ji jen prospělo. Kupříkladu vypuštěním povídání typu oskár
vtipkár lídra skupiny páně Berana. Jinak se mi ale sound kapely
docela líbí, jak už jsem uvedl v jiné recenzi, zaděláno na
hity radiového typu by tam bylo. Místy taneční věci prokládané
nářezy s houslovými sóly ne nepodobnými legendární polské
folkrockové skupině Krzak. Prostě přátelé, co jste tajně doufali,
že to zdrbnu, promiňte, ale poslouchal jsem je rád aniž bych
je musel mít každý den, ale aniž bych vypínal přehrávač. Zkrátka
Mladí a neškodní. Dan
ZKAMENĚLÁ NEPOSKVRNĚNOST - Doors!
Dveře do krajiny poznání…Kapela, která
skončila smrtí svého frontmana a duše vší tvorby dne 5. VII.
1971 - a přece je jako jediná z těch opravdu starejch, až
mastodontních brána bez reptání na milost, ba milována i nynějšími
teenagery. Proč asi? Materiál pro psychologa, ne-li psychiatra.
Že by témata stále žhavá? Asi na věky. Hlas - magie sama.
Podmanivá teatrálnost (a dnes už si může Morrisona nastudovat
na videu každej [blbec]). Tvář i celkový Jimův design opravdu
vulvoborecký - kdo nerozumí (?) - konzultujte svého gynekologa
- a možná by se ještě další důvody našly. Třeba úžasná melodická
invence, aranžérská a hráčská (i improvizační) zdatnost celé
skupiny. Tenkrát jsme si mysleli, že to definitivně skončilo.
Někteří chtěli i úplně přestat poslouchat hudbu (že jako to
bez něj už nemá cenu), veršovat (protože dtto) a dokonce i
píchat holky (to nám dlouho nevydrželo). Jenže pak to přišlo:
Jedna záhrobní deska za druhou. Kdo to na nás ušil? Přeživší
tři členové, firma Elektra nebo Jim z Onoho Světa? (Nehlaste
se všichni!) Nejdřív 'American Prayer' , pak 'Alive She Cried',
'Doors In Concert', v r .1997 dokonce 4CD většinou dosud nevydaných
záznamů - joj! A nedávno tribut, na který by rovněž slušelo
udělat si čas: 'Stoned Immaculate' - písně Doors v podání
dnešních kapel, přičemž ve většině titulů spolupůsobí doorsácký
kytarista Krieger, někde i klávesák Manzarek a bubeník Densmore.
V pěti číslech všichni zusammen a v pěti je taky Morrison
- ze záhrobí. Nejlíp tu pařej Stone Temple Pilots v 'Break
On Through'. A v 'Roadhouse Blues' zpívá s Jimem i John Lee
Hooker - přimíchán v roce 2000, jak kdyby spolu stáli na jednom
pódiu. (No, od letošního prvního letního dne už na něm stojej
opravdu.) Jen ti Train nemuseli 'Light My Fire' tak zkurvit.
Úplně bezkrevný - proč tam vůbec jsou a že vůbec hrajou! Producent
Ralph Sall odvedl geniální práci. Nemixoval Jimovy řečičky
do nově natočené hudby tak, že to tam jde! A kousky známých
skladeb Doors do hudebních základů zúčastněných skupin. Vznikly
místy 'nové písně'. Musí mít ty Doors v malíku a přitom má
fantazii i cit. Nicméně - bude ještě hůř: Elektra hodlá vydat
zhruba 8 (+-) 2CD Live z amerického turné 1969 - 70. Série
se jmenuje 'Bright Midnight Records' a výběr 'Best of' z toho
celého, 'Bright Midnight Live In America', je už na pultech.
A zas uslyšíme, co jsme ještě neslyšeli. The Story of the
Doors, ač dávno stoned, ve stavu immaculate stejně goes on.
Tak si račte utrhnout od huby, ať máte doma taky něco pořádnýho!
Jarda Pichlík
SPIRITUALIZED 'Let It Come Down' (BMG
01) 'To sou jasný 60ky, ale tak nějak současný',
pravil o 6. albu (vč. dvou živáků) Spiritualized CDj Bigles,
zjara ještě Doma pouštějící oldies. A přitom MÁ, i NEMÁ pravdu.
Z novinky 'Do It All Over Again' dýchne psychedelie 60. let,
jak si s ní zkraje 90. poradili Stone Roses či Happy Mondays
a melancholickou, hlubším hlasem zpívanou 'Don't Just Do Something'
(ty sbory a smyčce!) jakoby šéfík bandu Jason 'Spaceman' Pierce
opsal od Cohena; vlastně právě taková na Leově novince dost
chybí. Neubrečený smutek, paráda… Nadupaná a dramatická 'Out
Of Sight' co další hit alba odkazuje na orchestrální 'hrátky'
Pink Floyd z časů Atom Heart Mother, aby 'The 12 Steps' i
dík foukačce bluesrockově uháněla k lepším (horším?) zítřkům.
A písničkářská 'The Straigh…' vše zklidní a následující 'I
Didn't…' i ztiší. Vygradovaný soul 'Stop Your Crying' zas
s 'floydovským' symfoňákem a sborem nepovažuji za nejlepší
song alba, ale klip má skvělej. Kdopak asi vymyslel ten fór
nechat v jeho závěru orchestr rozbít nástroje i židle? FiXa
by to neuměla líp! 'Určitě jsme nechtěli natočit retroalbum',
říká Jason a má recht. To pestré, dnes ničemu nepodobné a
díky orchestru vděčné CD nenudí ani po více posleších proto,
že je tu stále co objevovat. A nacházet. PS: Na tour Pierce
zredukuje symfoňák na 13 fráčků, ale i tak to bude nářez.
Kdy u nás? (Info www.dedicated.co.uk/spirit.htm a www.no-fi.com/spiritualized/index.htm)
Radek Strnad
Aleš Brichta - AMERICAN BULL (Popron
Music 01) - Tak já už vím, jak to ten Brichta
dělá a proč se mi poslední Arakain zdál tak jalovej: on si
ty nejlepší věci skladuje pro svoje sólovky. Aspoň o textech
to platí skoro stoprocentně. Nejsou tu totiž stupidity ani
absolutní rýmovánky celých slov... stejně tu ale tu a tam
NĚCO jakoby schází... nebo mám říct nesedí? (Ale co? - To
kdybych věděl!) Štěpnost a údernost Roškaňukových a Machových
melodií je nesporná, nejvíc se na první poslech vryje první
a poslední (hele - náhodou zrovna obě Mach!). Největší darda
je hned titulní otvírák, z něhož vane krásná nostalgie. Charakterizuje
ho Brichtův vskutku hrdinskej hlas - a já mu tu Ameriku docela
žeru - ten si na ni nehraje, ten ji žije! Jenom nás při některých
slovech zamrazí vzpomínka na září... Nevím o žádné vyslovené
slabině, o ničem, co by mě rušilo, ať už jsou to sequencery
(jojo, ne že dechy, vážení, ale takhle je to) nebo holky ve
sborech (Feriová & Badurová) spolu s Izaiášem a samotným
A. B. (nejvíc v tomhle směru píše 'Nekonečná' - nástupy refrénu
jsou skutečně impozantní) či jediná Jandova melodie, která
svou stavbou autora celkem přehledně odkrývá. Opravdu dobře
jsem se pobavil závěrečným nápadem - udělat píseň o pojídačce
cukrářských vymožeností jako rap. Doufám, že tím chtěl autor
textu a interpret v jedné osobě symbolicky zařadit onu tupaňu
tam, kam patří, tj. do subkultury mne bytostně žeroucí (chcete-li
to raději bez sykavky...). Celkově tedy vede určitě Brichta
nad svým domovským týmem. Ovšem hlavní dojem, který si z témat
jeho dílek odnáším, je že ho většina ženskejch nějak sere...
(jejej - přece je to nakonec mezi námi, ani to tak netrvalo!).
Přemejšlím, jestli to náhodou nemám taky tak. A třeba jo a
třeba to tím chtěl právě naznačit. (www.arakain.cz) Jarda
Pichlík
|