|
17. - 19. 10., Národní dům, UL
ČTVRTEK
- MJ&BF v Ústí n. L. (www.usti-nl.cz/jazzfest) navštevuji
od té doby co vnikl, ale nikdy jsem se nebyl podívat na soutež
mladých jazzových kapel. Až letos na VI. MJ&BF jsem pojal
zvedavost a byl jsem mile prekqapen. Nevím, proc jsem tem
mladejm tak dlouho neveril. A nejenom já, ale vetšina lidí
tem mladejm proste neverí a tak nás tam ve ctvrtek 17. ríjna
bylo na tom jazzíku docela málo. Všechny kapely hrály výborne
a mely co ríct. Proto také nebylo jednoduché rozhodnout o
vítezi. Pri posuzování jednotlivých bandu a muzikantu se braly
na zretel: technická zdatnost, kompozice, sehranost, hloubka
procítení (feeling) a fantazie prí hraní sóla. První vystoupili
‘Standard Issue’ (CR). No... tak ty jsem nevidel, protože
jsem
prišel pozde. Zeptal jsem se ale na tuto kapelu pana nejmenovaného.
(Pan nejmenovaný hraje léta jazz na nejmenovaný nástroj).
Jednalo se o kytarové trio (kytara, kontrabas, bicí). Hráli
prevážne standardy + 2 vlastní skladby. Pan nejmenovaný o
nich do slova rekl: ‘Byli vynikající, prál jsem jim, aby vyhráli’.
Do ND dorážím na ‘Loimu Quartet’ z Finska. Vystoupili v obsazení,
zpev, klavír, kontrabas a bicí. Hráli zajímave a netradicne.
Nikdo nevycníval a jejich klidná hudba na me pusobila príjemne.
Na bicí nástroje hrála mladá holka, což je trochu kuriósní.
Jejich zpevacka mela tenoulinký jemný hlásek, jenž znel velice
libozvucne. Zde jsem si také poprvé všimnul výborného zvuku,
jenž byl dílem mistru ze ZÁMECNICKÉ dílny. Po nich nastoupilo
JZ Duo z Prahy. Jakub Zoner na klavír a Honza Greifner na
kontrabas. Rád sleduji hráce, kterí hrají technicky nárocné
veci a jsou pritom uvolnení. Vubec nevadilo, že nemeli bicí.
Hráli tak presne, že si rytmickou orientaci každý lehce domyslel.
Byla to kapela o které jsem pozdeji doslova ríkal ‘Byli vynikající,
prál jsem jim, aby vyhráli’. Jako ctvrtí v poradí zahrály
‘Mantis’ (CR). Veselá particka na svuj vek dobre vyhraných
hrácu. Nejvíce me zaujal osobitým sólovým
projevem - pozounista s kšiltovkou a brckem. Poslední zahrála
skupina Cravo a Canela (Nemecko). Tak ty jsem taky nevidel.
Ale nejmenovaní lidé mi rekli, že byli dobrí. No a která kapela
se stala finálním vítezem souteže Junior Jazz 2002?
PÁTEK zacal predstavením víteze souteže
Junior Jazz 2002, kterým bylo JZ Duo! (Pha). Dodo Šošoka &
his jazz family pak oficiálne zahájil VI. rocník MJ&BF.
Jeden z clenu jazzrodiny, kubánský trumpetista Lazaro Cruz
se bohužel nedostavil. Zajímal me názor odborníku a tak jsem
se na Doda zeptal pár nejmenovaných jazzmanu. Dozvedel jsem
se, že se jim Dodo Šošoka, ani ostatní spoluhráci moc nelíbili.
Nám laikum se však Dodo moc líbil, nebot je velice milý a
má nevídaný zpusob hry na bicí. Zpevacka Laurie Antonioli
ze
San Franciska byla docela týpek a zpívala tak vtipne, že se
kontrabasista Josef Brisuda porád cervenal a culil, jak furt
zadržoval smích. Saxofonista Miloš Suchomel se nelíbil ani
nám laikum, nebot hrál sice technicky velice dobre, ale suše.
James Harries (GB) kytarista a zpevák - doprovázen Emilem
Viklickým na klavír a Petrem Dvorským na kontrabas - vnesl
do VI. MJ&BF trochu folku. Zpíval velice hezky a jeho
písnicky se lidem líbily. Nakonec zahrál kytarista a zpevák
Lonnie Shields (USA), pravý americký blues. Nejsem velkým
vyznavacem tohoto žánru a proto mužu objektivne ríct jen to,
že se lidi hodne bavili a že mezi nimi Lonnie Shields chodil
s kytarou - dokonce i ti, co se za celou dobu neodlepili od
baru, se najednou zvedli a šli se podívat... Jsem rád, že
pro nás Ústecáky delá pan Dostál kulturu takového formátu.
Dekuju. Jirka, foto: Ondrej Libý - www.freemusic.cz
6. MEZINÁRODNÍ HUDEBNÍ FESTIVAL v Ústí
n. L. - sobota (19. 10. 02 - Národní dum) - Potešila me
bitva o vstupenky, které jsem se také úcastnil, naštestí to
místní tiskárna lístku k stání stihla. Všichni vedeli, na
co jdou, a tak nás nastartoval polský houslista Michal Urbaniak,
pro me známý vrchol z pražských jazzových festivalu. Mírne
omšelý, ale hrál nám do ouška virtuózní jazz a kapela šlapala
- pro me hlavne kontrabasista. Druhá v poradí - Sharon Lewis
- zpívala hezky, ale kapela hrála strnule cesky a potvrdila
mi, že na mezinárodním hudebním jevišti bychom meli hrát v
techto stylech dechovku, folklór, a dál se nesrat. Ale hlavní
vrchol vecera - kytarista a zpevák Robben Ford (www.robbenford.com)
nám ukázal první ligu. Vysypal to na nás úplne jednouše, s
úsmevem si zazpíval, zahrál excelentne sóla i ty akordy a
obcas pobídnul
neavízovanou výpomoc, saxofonistu Bobba Malacha, hvezdu stejné
úrovne. Výborný doprovod basa - bicí - piano vydržel hrát
perfektne asi hodinu. Pak prídavky, dopili kelímky a odjeli
(údajne do Bratislavy). Na záver nutno pochválit aparát i
zvuk pana Zámecníka bytem Teplice. Pricemž puvabná privátní
zvukarka Robbena Forda to umela teda taky. A tak jediná vada
byli hlucní blbecci sedící i pri tom nárezu v baru (viz foto).
No hlavne, že jste se úcastnili, kluci. Kapela R. Ford Band
byla k videní i v pátek v pražském Lucerna Music Baru za trojnásobek
ústecké taxy, a tak nutno podekovat - nevím komu - ale asi
vedení Národního domu za to, že tuto atrakci v mokrém podzimním
Ústí usporádali. Session v Kladívku už jsem nevidel, jel jsem
domu - do prosluneného Decína.
Ludek Nedved, foto: Zbynek S.
|