ÚSTECKO
A UHLÍ - OD PRVOPOČÁTKU AŽ K UHLOBARONŮM XIII.
Ráda
bych čtenářům uhelného seriálu připomněla, že od prvopočátku
byl myšlen jako povšechný přehled o začátcích a dalším pokračování
vlivu podkrušnohorského uhlí na naši krajinu, města, obce
i životy lidí. Počátky dolování ještě byly chronologicky zvládnutelné.
Jakmile se ale z nutnosti do věci vložila železnice = Ústecko-teplická
dráha (ÚTD) - Aussiger-Teplitz-Eisenbahn (ATE), vše bylo propojeno
se vším. Musíme proto pro přehlednost přidat jako velkou vložku
začátky dolování v jednotlivých místech okresu Ústí n. L.
a to abecedně. Přehled obsahuje i obce likvidované kvůli těžbě.
Všechny měly samozřejmě svoje dějiny kulturní, zemědělské,
průmyslové, stavební i politické. Všude žily generace lidí.
Pro zájemce o detaily různého druhu ze života těchto obcí
vyšly četné publikace, například 'Dějiny zaniklých obcí Lochočic,
Vyklic, Otovic a Tuchomyšle v okrese Ústí n. L.' z r. 1986
vydané ONV a Okresním archivem v Ústí n. L. I pro milovníky
statistiky o těžbě, přepravě, exportu, využití a všeho, co
s uhlím z Ústecka souvisí, se najdou stránky pro poučení a
pobavení, a to ve vhodných institucích. Čtenářům jistě vyhovuje
spíše povídkový charakter seriálu. Moc Vám všem děkuji za
zájem a pochopení. DĚLOUŠ
- Vesnice na úpatí Jedlové hory, prvně zmiňovaná v r. 1419.
R. 1726 tam bylo odkryto hnědouhelné ložisko. Tím byl osud
obce zpečetěn. Z Dělouše jezdívala nákladní tramvaj s nákladem
uhlí pro městskou elektrárnu. Tato užitková trať byla odbočkou
z hlavní tramvajové linky č. 1. Ta vyjížděla od hlavního vlakového
nádraží, měla mnoho zastávek a jízda trvala celou hodinu.
Jízdenka stála Kč 2,50 staré měny. Konečná stanice byla pod
telnickým nádražím. Bývala silně obsazená - v létě turisty,
v zimě lyžaři. Jednou ze zastávek byla právě Dělouš. V r.
1840 měla nepředstavitelných 16 šachet. Vydolováním poslední
- Pankrác - obec zanikla. HORNÍ ZÁLEZLY - Podle důlní dokumentace z Kutné Hory
zde počátkem 19. stol. vznikly doly Boží Požehnání III., Bombelles,
Jan Křtitel a štola Františka. Těžba kvalitního uhlí zde skončila
většinou ještě před r. 1900. Některé štoly jsou v současnosti
propadlé, jinými se údajně dá procházet i několik stovek metrů.
Z jedné čerpá osada Horní Zálezly pitnou vodu. Některé štoly
musela obec zabezpečit proti vniknutí. Přesto se někdy propadnou
i vzrostlé stromy nebo větší množství zeminy. CHABAŘOVICE
- První šachta se otevřela v r. 1775. S příchodem nového majitele
Chlumce hraběte Clemense Westphalena nastal prudký vzestup
těžby uhlí. Tu podpořilo i otevření Ústecko-teplické dráhy
v r 1858. Průmyslový vzestup znamenal také příliv nových obyvatel.
V r. 1830 zde žilo ve 193 domech 1.046 obyvatel, v r. 1869
již stály 323 domy s 3.296 obyvateli. 1869 byla v Chabařovicích
otevřena první horní (hornická) škola. O tři roky později
byla přemístěna do Duchcova. Až do 90tých let 19. stol. vycházel
v Chabařovicích hornický list Nazdar a Glück auf. Redakce
byla v Alejní ulici čp. 167. Od r. 1909 sem vozíky speciálně
postavené lanovky navozily úctyhodnou horu odpadků, se kterou
má starosti i naše současnost. Na skládku se přijel podívat
tehdejší prezident Havel - ještě dříve, než na naše město.
Vyprázdněné vozíky byly nakládány uhlím z chabařovických dolů
pro Spolchemii. Dodnes je v Předlicích ulice U Lanovky. Budova
mezistanice s bytem pro hlídače na úpatí Střížovického vrchu
slouží dnes jako soukromý dům. V r. 1929 bylo do Chabařovic
prodlouženo tramvajové spojení. Zpočátku bylo využíváno i
pro přepravu uhlí do ústecké městské elektrárny. R. 1974 byl
otevřen velkolom Chabařovice. Tím začal zánik okolních obcí
a málem i samotných Chabařovic. Helena Borská
Foto:
Někdejší 3. ústecký špitál na Špitálském nám. z r. 1856.
Nákladní tramvaj s uhlím pro městskou elekrárnu.