Slyšte
příběh o tom, kterak se ztepilý čtyřicátník, známý balkanizátor
české hudební scény Jirka Závoďák vypravil do Mekky rychlého
dechu, na známý dechovkářský festival v srbské Guče. Jirku
jsem měl vždy v lásce a úctě, na důkaz toho jsem mu ostatně
nedávno sehnal v bazaru LP desku dechové hudby pod ozvem 'Die
Schwabenmuzikanten', kterou ovšem odmítl s komentářem, že
není dechovka, jako dechovka. Tedy tento muž - poté, co se
mu podařila hudební osvěta v Teplicích a okolí - přesídlil
do hlavního města, aby tam ve svém započatém díle pokračoval.
Z běhu všedních dní jej vytrhla až informace, že se v Srbsku
pořádá onen zmiňovaný festival a že by jej tam přátelé zadarmo
odvezli. Nelenil tedy, na cestu si nakoupil tašku baterií
do volkmena a mohl vyrazit. Guča je pěkné město ve středu
Srbska, které rok co rok ožívá na několik dní festivalovým
rejem. Rakije teče proudem, všude se rožní maso a z každého
rohu je slyšet břeskná dechovka. Jirka se během 5ti minut
zorientoval a ještě než stačili kamarádi zaparkovat auto,
již v hloučku srdečných domorodců popíjel rakiji a všechny
udivoval znalostmi dechové problematiky. Tak tomu bylo den
a noc, než Srbové odpadli a Jirka mohl vyrazit na stadion,
kde se právě započala hlavní festivalová produkce. Stadion
byl nabitý k prasknutí, při prvních taktech kapely Bregoje
Mojoviče všichni propukli ve všeobecný jásot. Rakije tekla
proudem, veselí se stupňovalo, hlouček tančící omladiny vtáhl
Jirku mezi sebe. Ten tedy také zvesela poskakoval, ale v jedné
pasáži se naklonil k uchu spolutanečníka, řka: 'A to ještě
nic není. Poslechni si tohle.' Mladík si tedy nechal nasadit
sluchátka na uši, čímž se stal pro notnou část večera obětí
rozjetého česko-balkánského věrozvěsta. Menší problém byl
v tom, že při poslechu volkmena člověk pohybově reaguje na
hudbu, kterou vnímá a tento pohyb nemusí být tak úplně v souladu
s pohybem okolních tanečníků, i když je to taky dechovka.
Během 20ti minut se tedy ostatní vzdálili a mladý Srb se ocitl
na jakémsi ostrůvku uprostřed davů, vydán
na pospas svému osobnímu DJ-ovi. Osvobození nastalo až v okamžiku,
kdy hráč na šalmaj předvadl tklivé sólo a Jirkovi se to nějak
nezdálo. Přístroj si tedy odebral zpět a již spěchal na pódium,
aby tam nešťastnému hudebníku z kazety přehrál výběr šalmajových
sól od Rumuna Timina Capodascu. Ve chvíli, kdy zdeptaný dechař
tříští nástroj o reprobednu a se svěšenou hlavou odchází pryč,
opouštíme další děj příběhu i my. Dále tedy již pouze v bodech
- den 4tý: Jirka přijal pozvání na oběd od náhodného spolustolovníka…
den 6tý: Jirka má přednášku na Srbské všedechové konzervatoři,
ministr školství zvažuje změnu osnov… den 9tý: Jirka má hodinový
pořad na Státní rozhlasové stanici 'Dechy Srbije'… den 10tý:
Hodně Srbů přechází na poslech elektronické hudby… den 20tý:
Nařízením ministra kultury je v Srbsku dechovka zakázána…
den poté: Jirka odjíždí na festival do Rumunska… Tak a to
je vše. ZDDR - odborník