Opět se dostáváme k tématu mezilidských vztahů, tentokrát na bázi
muž - žena, a to ještě navíc z hlediska kosmického. Celé toto téma
bych uvedl básní syřana Muhmmeda Ísmíla, který pobýval v polovině
osmdesátých let v Čechách a svou poezii skládal zásadně v češtině
!! Báseň se jmenuje Vyznání lásky a je tohoto znění:
Ž: Ty jsi muž!!
M: A ty jsi žena!!!
Tato poezie asi vznikala v dobách, kdy skromný syřan se studiem našeho
jazyka teprve začínal, ale dejme si ruku na srdce, kdo z nás by byl
schopen napsat v syrštině třeba jen jednu větu byť formátu takovéhoto
blábolu. Nevím nakolik zmíněný Arab poté své znalosti naší mateřštiny
prohloubil, či ustrnul-li nakonec u návodu na používání Semtexu, každopádně
vlastní- li ještě někdo nějakou jeho poezii, rád si jí přečtu.
Vzájemnými vztahy mužů a žen jsem se již nejednou
zabýval, dnes je však posunu přece jenom do vesmírnějších rozměrů.
Kdysi jsem, zcela zaslepeně počal psát poměrně protifeministickou
knihu: 'Ženo, vrať se k plotně!' Torza této brožurky vyvolala vlnu
odporu a znechucení, především mezi ženami a intelektuály (nejsem
intelektuálem, protože si vážím lidské inteligence). Když jsem po
letech přečetl (asi za dvě hodiny) knihu Dra. Josefa Hausmanna 'Základy
mužského šovinismu', dílko napsané nejen ostře a břitce, ale zároveň
i velmi vtipně a čtivě, zjistil jsem, že svou publikaci již sepisovat
nemusím, ale zkusil jsem se podívat na věc z druhé strany. Pochopitelně
ne z hlediska mužského feministy, na to je v našich luzích a hájích
odborníkem hyperpodivín Miroslav Vodrážka, známý sufražetkomil, ale
pohlédnout na věc z postoje muže k ženám víceméně shovívavého, tolerujícího
jim i ty největší absurdity, jimiž nám naše samičky umějí ztrpčit
společnou křížovou cestu životem. Abych se trochu vžil do ženského
myšlení, snažil jsem se mu poněkud přizpůsobit. Po zranění, které
jsem utržil při jednom divadelním vystoupení, jsem dva měsíce chodil
po světě s dírou o šíři pět a hloubi asi deset centimetrů a po této
zkušenosti jsem byl i já nucen konstatovat, že má-li člověk v sobě
takovýto otvor (a ženy ho obvykle mívají), není život tak snadný jako
bez něj. Zvláště nepříjemné je, má li člověk tuto džuznu na noze,
pak se mu i špatně chodí, tady byly ženy zase oproti mně zvýhodněny
umístěním. Rovněž jsem si záměrně z vědeckých důvodů nechal narůst
velké břicho (to abych se přiblížil životním pocitům gravidních žen),
k němuž se vzápětí přidala i velká prsa (zdráhám se v souvislosti
se sebou použít termínu ňadra). Simulace ženské fyziognomie tedy byla
opravdu dokonalá, ale myšlení mi to nikterak nezměnilo. K odstranění
zbytků mého mužství jsem se však neodhodlal, neboť jsem smýšlením
heterosexuál a dosavadní tělo mi celkem vyhovuje. Zjistil jsem tedy,
že rozdílným tělem rozdíly v myšlení mezi mužem a ženou vysvětlit
nelze. Odpověď tedy tkví v poměrně podobných mozcích. Kdysi mi otec
(můj fotr) vyprávěl, že když prováděl na Univerzitě první pitvu, měl
před sebou dva mozky - mužský a ženský. Otec prohlásil: 'Na první
pohled byly úplně stejné, a přitom byl každý úplně jiný.' Má sestra
se ho tehdy zeptala: 'A ti lidé byli mrtví, tati?' Na toto by se muž
nikdy nezeptal. Přes veškeré naše rozdíly, které jsou ještě více duševní
než fyzické však žijeme společně, společně se i množíme a koneckonců
vytváříme i společnou civilizaci, v níž sice mužský kulturní, vědecký
a filozofický prvek ostře dominuje, ale to neupírá v žádném případě
rozhodující podíl žen např. na rozmnožování. Nu a bez toho by přeci
nebyla žádná kultura, věda ani filosofie. Na shledanou po prázdninách
se těší Vzzáš
hrvn