Kulturní měsíčník města Ústí nad Labem a jeho okolí
    NOVÉ ÚSTECKÉ PŘEHLEDY

    Jste návštěvník

Pravidelné rubriky

BYLO, JE či BUDE... to TAK II.

 • úvodník
 • program - obsah
 • pozvánka do kina
 • bylo, je či bude...I.
 • bylo, je či bude...II.

 • primátoři
 • hvězdné okénko
 zoo
 • káráme & chválíme
 • ústecké hospody
 • teplické hospody
 • státní vědecká knihovna
 • demo recenze
 • profily ústeckých kapel
 • kontakty
 • odkazy
 • návštěvní kniha


   

 

¨ Dobrý den. Rádi bychom Vás upozornili na nový internetový bazar hudebních nástrojů (zesilovače, komba, reproboxy, kytary, baskytary, bicí, činely, klávesy, mikrofony, efekty , akustické nástroje,...), kontakty na muzikanty a kapely. Inzerce zcela zdarma. Toto vše naleznete na adrese: www.MusicBazar.cz
¨ ZAHÁJENÍ 847. LÁZEŇSKÉ SEZÓNY V TEPLICÍCH - 26. - 27. V. 2001 - Jako vždy monstrózní akce byla letos zcuknuta do pouhých dvou dnů, výběr účinkujících byl však excelentní. Jenom mi zas nikdo nevysvětlil, jak že se to ty sezóny počítaj - vždyť si to představte, že ta první tedy musela být roku 1155 (!) Představuju si, jak tu tou dobou na nějakém pařezu v lese sedí potulnej nebo přímo loupeživej rytíř, dvě - tři předchůdkyně dnešních pracovnic z E 55 mu šolíchají zapařený hnát v nějakém vlažném pramenu a pochvalujou si 'To máme príma lázeňskou sezónu!' (Ostatně nikdo přesně neví, jestli tou dobou už opravdu stály Teplice.) No ale nebudu zdržovat svými historickými nedostatky a rébusy. Podstatné je, že jsme letos v rámci oslav viděli Honzu Hrubého s Kukulínem, Lady I, mimochodem čím dál lepší a joplinovštější, Dana Bártu, jenž přehrál celou svou sólovou desku 'Illustratosphere', Annu K., u níž stále basuje skvělý Guma Kulhánek, Šum svistu, jemuž jsem konečně přišel na chuť (živě je holt živě), pražskou Bílou nemoc se skvělým zpěvákem MUDr. Hříbalem, Karla Kahovce, Janu Kirschner, Vláďu Mišíka s ETC…, Hutku s Hladíkem a Baláže se Střihavkou a Pavlíčkem. Bohužel taky Lunetic a Martina Maxu, ale rajčata a vejce jsme nechali v obchodech. Přesila úchyláků, kteří tohle poslouchají, byla zjevná a stála by nás bezpochyby život. Ohňostroj byl famózní, pivo ve své většině dobře ošetřené, kuřata grilovaná akorát, langoše taky tip ťop (i když ani v česneku není dost česneku). Vadil zvuk na hlavním pódiu, kde nebylo vlastně slyšet nejen dobře, ale vlastně skoro vůbec, pokud člověk nestál na spojnici mezi zvukařským pultem a pódiem. Láďa Veselý tento problém loni neměl. No tak se snad těšme na příští rok. Jarda PICHLÍK + foto
¨ DAENESH BAAN & MAELSTROM - TAKOVÝ DVĚ KAPELKY Z LIŤÁKU. Ve středu 6. června si to do ústeckého Kladívka v rámci svého 'World Tour' přihasili litoměřičtí Daenesh Baan, aby zahráli poctivej grunge alá stará škola - byl takovej hodně syrovej, nařvanej a taky dobrej. Lidí tradičně málo a nebýt těch, co si kapelka dovezla sama, nemáte si ani kam sednout. Kolem devátý kotel zahřáli rovněž litoměřičtí Maelstrom, hrající (sestava: Jirka Krejčí - kytara, Marek Štěpánek - kytára, zpěv, Tomáš Kříž - to samý a Jarda Richter - bicí) prý 'diskopunk' a mající na kontě čerstvej demáč 'Fall into.....Maelstrom'. Kuking: http://volny.cz/maelstrom, mejlung: maelstrom@volny.cz, mobilung: 0607-618 620. Po nich nastoupili Baani, k dobru přidali cover 'Helter Skelter' od Beatles a kolem 21.30 se už loučili. Parta čtyř maníků: Polish - zpěv, kejta, Petr Hájek - kejta, Bobbo - basa a Martin Dvořák - škopky, má na kontě tři dema, z nichž první vyšlo v 97., druhý - 'Connecting People' o dva roky později a poslední, bezejmenný, letos v únoru. Najdete na něm 7 věcí nahraných v pražském studiu Live&Loud u Kakaxy a za 50,- Kč + poštovné si o něj můžete napsat na: D. Baan, Stránského 8, 412 01 Litoměřice, namailovat: daeneshbaan@daeneshbaan.cz, nebo zavolat: 0602-408 272 (Polish). Světové turné D. B.: 12. 7. - Praha, Batalion, 13. 7. - Štětí, RC Schelinger, 14. 7. - Litoměřice, Letní kino. Více už na: www.daeneshbaan.cz Emilio
¨ HUDBA ÚSTÍ 01: málo lidí, ale radost z muziky. Kvůli Hudbě Ústí 01 jsem se vracel o den a půl dřív z dovolené (čímž - ač z toho nemám radost - jsem trumfl Emího, který si na ten den naplánoval vlastní rockotéku v Duchcově. Kárám jej!). Přesto jsem na fesťák dorazil pozdě, prošvih' Hysterix i Glory Days s basákem Kavy Kavy a stihl jen půlku koncertu UDG na hlavní scéně Doma. Kapela mě víc než kdy přesvědčila, že patří k tomu nejlepšímu, co dnes ÚL scéna nabízí. Jakpak se jim asi zdaří 1. CD? Tehdy už to ve Čtyřce smažili rakouští punkeři PRIDE and SHAME, jejichž kvality v Dnes docenil Jirka Neederle. Po UDG přišla první - a největší - hvězda akce, britská funkyrocková KAVA KAVA. Přivezla nové EP a muziku, po níž se nám po skonu Spin Doctors a zpopovatění Jamiroquai stýská. Jejich zpěvák a klávesák Pat Fulgoni coby charismatická postava s až undergrundovou vizáží měl velkou oporu ve spoluhráčích včetně dechové sekce (s pěknou blonckou - Sally - na pozoun). Roztančili všechny, kdo přišli, ale lidí je vidělo tak kolem stovky. Škoda. Přesouvám se do 4ky na ústecko-mosteckou kytarovku BEZ PEŘÍ s bůmákem Pavlem Nepivodou na kytaru. Docela mu to šlo. Dál už mám v pořadí trochu guláš, takže sorry, když se seknu. Přebíhám Domů na BLOW. Tahle taneční partička pro mě byla prvním příjemným překvapením, stejně jako podobně zaměření SOUTHPAW po nich. Ti snad byli ještě pestřejší a živější. Víc lidí a tak. Mezitím ještě poklus do 4ky na rakovnickou ZIMU. Byli méně čitelní než minule na Taneční besedě, ale jejich agresivita mi celkem sedla. Pak ti Southpaw a zas úprk (už silným deštěm) ku Čtyřce, kde v půli chytám ústecko-teplickou MEWU. Tahle neuctivě veselá banda (kabaretního hardcore plná) mě zatím nikdy nezklamala, ale na Hudbě s ní bylo ještě víc zábavy než předloni. Šlapou jak dobře namazaný (budíky) a prý pomalu začínají víc hrát i po republice. Jak jim to přeju! Tamtéž potkávám lehce znaveného šéFredaktora Přehledů a zároveň jednoho z organizátorů, stežujícího si (či chlubícího se?) 'Jsem tu dnes holka pro všechno'. Následující HOUPACÍ KONĚ mi dělají radost. Nové písničky, které ještě nemám zažité, mě sice nebraly tolik jako starší kousky téhle ústecké introvertní kytarovky ('Jsou dost dobrý, ale proč je to pořád takový teskný?' ptal se tam kdosi), ale zvuky kláves bubeníka Honzy Strnada (při souběžném hraní na bicí!) jim zas dávaly nový rozměr. Skvělý! A zase přesun mírným deštěm Domů, kde na pódiu (s Kavou jako jediní ten večír) přidávají mě dosud neznámí ústečtí jazz'n'rock'n'duboví my mixture. Hrají slušně, ale moc mě neberou. Snad příště, v menším poklusu tu muziku docením. Po nich už (až od půlnoci) patří hlavní pódium pražským TATA BOJS, ale jejich show už znám jen z vyprávění. A co se DJs týče, ty jsem (na zvláštní scéně, v obýváku restaurace Doma) míjel záměrně. Živě právě nejsou mým šálkem nescafé. Do zad na útěku na poslední předpůlnoční tramlejbuz mi ze Čtyřky zněli The BOOM. Hráli nějaký Bítls či co. A tak - podtrženo a sečteno - se akce až na malý počet lidiček celkem vydařila. Nestěžoval jsem si (jako někteří účinkující) na zvuk, páč sem hluchej. Pokecal sem si s Kloboukem. Nemusel jsem moknout v Letním kině. Ocenil jsem voňavé křupavé konopné sůši z osvětového stánku prezidentky sdružení Konopa Kate Ducke (kde jsem též přistihl a vyfotil zánovního prezidenta ÚKP Míru Jedličku). Tak zas… za rok? Tedy pokud do toho nadšenci z Hero Zero Negro a Českomoravského podpůrného spolku (po letošních i loňských zkušenostech) vůbec znovu půjdou. Promiňte mi ten příměr, ale někdy si říkám, jak dlouho je asi ještě bude bavit 'Házet perly sviním'. R. Strnad+foto reks
¨ Na červencovém ZEN - trance festivalu dne 14. 7. v pražském klubu ROXY bude hlavní hvězdou DJ SASHA, jedna z největších hvězd celé taneční scény. ZEN oslaví na tomto večírku své druhé výročí a věříme, že vystoupení SASHY si nenechá ujít žádný fanoušek trance. Den poté, v neděli 15. 7. pro Vás připravujeme exkluzivní ZEN-parník pro 200 zájemců. Na parníku zahraje sám DJ SASHA. Více informací k jednotlivým akcím najdete na našem webu: www.roxy.cz. Soutěže o volné vstupy probíhají nejen na www.roxy.cz, ale i na serverech www.clubber.cz, www.techno.cz, www.rave.cz.
¨ TŘI SESTRY ŘÁDILY VE ČTYRCE! Kde sou ty doby, kdy frčela 'stará Čtyrka' a Ústí mělo aspoň jedno pořádný 'doupě', kam se dalo 'zalízt'. V pondělí 11. června jakoby se čas vrátil zpátky, koncert Tří sester a jejich supportu ZEN, chystaný do multifunkčního zařízení Doma, byl z důvodu opravy domácí střechy přesunut do Čtyřky. Velká událost, kterou s nadšením kvitoval nejeden návštěvník (většinou holohlavého vzezření). Mírně vyjukaní ZEN z Ústí rozjeli cirka ve 20.30 svůj zahřívací setík postavený především na nových, dosud nezvěčněných, skladbách jako např. 'Blindman', nebo 'Runaway' a na jinou kapelu přišlé publikum je přijalo celkem kladně. Příště se to chce víc hejbat a komunikovat s publikem, dyť ste se málem zapomněli i představit, viď Pižlíne (Michal Pižl - bicí&zpěv)?! A co následovalo poté? Delší výpadek proudu, který měl za následek mírně mokřinové prostředí na pánském WC + delší 'čekačku' na škopek. Jakmile ale nastoupili TŘI SESTRY, vše bylo zapomenuto a pod pódiem se strhla slušná pogo show. Éterem lítaly samý prověřený pecky, jichž maj 'Fanánkovci' vskutku požehnaně - většinu z nich zachytili na best of 2CD (bobr 1, bobr 2) '15 let jsem Na Kovárně na plech'. 'Ségry' vznikly v 85 a vsadili na punkrock s vulgárními texty. V listopadu 90 vychází debut 'Na Kovárně to je nářez' (stejnojmenný song se stal i jejich hymnou), časopis Melodie jim uděluje cenu za 'Objev roku', od roku 91 následují alba 'Alkáč je největší kocour, aneb několik písní o lásce', 'Švédská trojka', '25:01', 'Stará Kovárna, aneb konec punku v Čechách', 'Hudba z marsu', 'Rarity', 'Zlatí hoší', 'Průša se vrací', 'Soubor kreténů', 'Hlavně že je večírek - 15 let Souboru kreténů' a již zmiňovaný 'dvoj-bobr'. Krom toho Fanánek vydal další dvě desky pod hlavičkou Hagen Badenu. V průběhu koncertu si muzikanti dávaj voraz, záhy nastupujou do druhé půle a v přídavku přihazujou další tři songy. Sice sem si s nima těch 'sedm piv a jednu zelenou' nedal, ale atmosféra koncertu i jistá dávka nostalgie dýchající z tohoto místa, udělaly svý. Trvalo to sice jenom chvíli, ale přesto dík! Emilio, foto: Honza Hrad
¨ LETY MIMO 2001: 'Posloucháme Gotta a Vyžvejklou Bambuli!' - Minule jsem slíbil pokec k vydání alba '2001 Space Punk' (i nám z role předkapely Tří sester Doma známé) trojky Kokesh, Cvanc a Looky čili LETŮ MIMO. Tu je: Dávná spolupráce členů LM se Samirem Hauserem (ex Vanessa) je naučila hrát jednodušeji a přímočařeji, ale pecka Cyber Punker (znějící právě jak nářez od Vanessy) je jejich. Dokonce nejnovější! Na Samira nic nepráskli, prý 'to byste nemohli otisknout!' Svou na albu dobře viditelnou i slyšitelnou fascinaci technikou i Vesmírem (vč. loga, fotek z rakety a CD ROMu) okomentovali 'Všichni jsme v dětství toužili být kosmonauty'. Jakoby se ale nerozhodli, budou-li správní kyberpunkoví tvrďáci (Obrazovka), popíci z hitparád (Zoo) či něco mezi (Voda vzduch). V 'Sjíždí' pak pějí 'Každej do chaloupky utíká', ale ústeckou hospůdku stejného jména neznají. 'Rádi ji však poznáme', přiznávají, aby přišla řeč i na jejich oblíbenou brněnskou knajpu U zlatého lva: 'Jednou se nám podařilo jí úplně vypít, což vzhledem k zásobám nebyl problém! Čítaly láhev tonika a 5 žlutejch limonád.' A jak vidí kampaň Kopírování zabíjí hudbu, jejíž logo na CD není? 'S kampaní se neztotožňujem. Ale sami jsme v situaci, že když si nás lidi zkopírujou, možná už se nedočkaj další desky. CD je za super cenu 299,- káblí', tvrdí band, který nedávno v Arše hrál před Young Gods. Měl tam nerva? 'Nervozita byla, ale přiměřená, ta musí bejt! Když chybí, něco neni v pořádku. Dopadlo to dobře', přiznává trojka. Mladí bozi by přitom určitě ocenili i neobvyklý animovaný klip Maika, inspirovaný dětským sci-fi seriálem Spadla z oblakov. 'Na Májce, chodící po vodě ve stříbrných kozačkách, ulítává Looky. Fakt sexy'. tvrdí LM. Jó, a na závěr dotaz, jestli by Lety nechtěly ženskou do kapely. 'Ale jó, ale nesměla by hrát na žádnej nástroj, ani zpívat'. PS: Lety v létě budou mj. na SázavaFestu (viz níž). PPS: Málem bych zapomněl. Lety Mimo jako své inspirační zdroje uvádějí Gotta a Vyžvejklou Bambuli. Slyšíš, hrabě?! (eks)
¨ HUDBA ÚSTÍ 01 - Tak nám zase pěkně proběhl další hudební festival pod názvem Hudba Ústí 01 pořádaný snad nezničitelnými organizátory. A jako každý dobrý čin byl i tento po zásluze potrestán tradičně nízkou diváckou účastí. Tudíž bych tento příspěvek spíše zařadil do rubriky káráme, a to paradoxně jak diváky za to, že nepřišli, tak i obětavé organizátory za to, že Hudbu Ústí 01 málo, ba přímo mizivě propagovali. V centru čtu denně doslova stovky plakátů na kdejakou techno hip hop house párty s exoticky znějícími jmény dýdžejů (a proč se vlastně nejmenují třeba Hugo Ventil, nebo Pepa Vyskoč, ale vždycky DJ Speedy apod.) a taky je údajně na zmíněných akcích plno, na Hudbu Ústí jsem plakáty prostě neviděl a přehledy bohužel (k jeho vlastní chybě) každý nečte. Tak jak mají přijít lidi, když o akci prostě nevědí? Kdo však chtěl, zjistil si, přišel (a nakonec nás nebylo zase tak málo) a 'neolutoval'. Koncepce festivalu se tentokrát nesla spíše v tanečním duchu, a to je určitě dobře. Sál tak zaplnili téměř výhradně ti naši mladí. Nás starých na bigbít chodí totiž rok od roku méně a méně. Asi vymíráme, nebo co. Na Nově zase dávaj ty pěkný estrády (tento večer běžel nejlepší agent všech dob 007 James Bond v nejlepším megafilmu), a tak všelijak podobně a starší (rozuměj 25 - 40 let) neví, kam dřív pro kulturní vyžití skočit. Ústí je plné postarších movitých teoretiků hudby, s obýváky narvanými avantgardními CD, ale na živej koncert by asi nikdo z nich nešel, ani kdyby tu hráli Led Zeppelin nebo vstal z hrobu Hendrix. Vždyť v papučích je tak dobře. Věkový průměr publika tak zvedali jen Fredové, Vaňkátové, Pištorové a spol., zato však výrazně. Atmosféra ovšem byla po pravdě velmi příjemná, mračil se jen pořadatel Fred, ale ten se mračí tradičně při pořádání každého koncertu, tak tím nikoho neochromil. Je to asi jeho image, předepsaná mu jako rock-punkovému hudebníkovi impresáriem. K hudební produkci se necítím být úplně kompetentní vyjadřovat, a tak jen v kostce. Vlastní vyluzování zvuků zajišťovala dobrá dvacka kapel na dvou pódiích. V Domově se odehrávala jaksi hlavnější, a především pak tanečnější scéna, v polozrekonstruované Čtyřce pak rockovější scéna lokálnějšího charakteru, kde se uplatnily kapely okresního formátu. Okresního pouze místem původu, nikoliv však produkcí. Houpací koně nebo Mewa mají na první ligu, přičemž Mewa se zvolna stává kapelou kultovní. Škoda, že nezodpovědným cestováním po světě páně Brambůrka byla ochromena činnost dalších prvoligových ústeckých těles Rose Means Rose a Rose'n'Kranz. Na hlavní scéně pak pod vlivem dojmů vypíchnu rozhodně Anglány Kava Kava. Už jsme je měli možnost v Ústí vidět a tenkrát byli hodně dobrý.Teď jsou lepší. Posunuli se více do funky, posíleni o dechovou sekci, ale ten woodstockovosantanovský rockový zvuk tam pořád je. Výrazný zpěv leadra kapely Pata Fulgoniho jen podtrhuje dokonalý hudební zážitek. Kava Kava, to byli pro mne jediní opravdoví profíci a hudební vrchol festivalu. Líbili se mi i My Mixture, kteří svým frenetickým bubnováním dokážou navodit zvláštní taneční a přitom uvolněnou pohodovou atmosféru. Očekávaný vrchol festivalu, momentálně hitoví Tata Bojs mě po pravdě řečeno trochu zklamali. Špatným zvukem a jaksi přehnanou snahou o show (i když všichni víme, že show must be going). Tata Bojs prošli zajímavým hudebním vývojem a jejich muzika nikdy nebyla špatná. Není špatná ani teď, jen se mi zdálo, že dřív byli tak nějak víc v pohodě. Kolem druhé ráno zakončovali festival Hudba Ústí 01 pražští Skyline. Šlape jim to dobře, v Ústí hráli na festivalu už loni a stejně i letos jejich podmanivý rytmicky taneční styl diváky i v tak pozdní hodinu chytnul. Jako doplněk festivalu po celou dobu jeho trvání vyhrávali v obýváku Doma DJové. Někdy hráli sami pro sebe, někdy se parket slušně zaplnil zmítajícími těly. Zde bych rád vypíchl zmítání mé ženy, které mnohé techno tanečníky ohromilo. Co dodat závěrem? Festival Hudba Ústí 01 se nakonec pěkně povedl a chtěl bych touto cestou poděkovat všem neúnavným a nezničitelným organizátorům, kteří stále znova a znova pro nás - ústecké ignoranty - s úporností sobě vlastní, obdobné hudební projekty připravují. A výkřik do tmy na úplný závěr: 'Ústečani, choďte na bigbít! Na festival Hudba Ústí 007 prý možná přijde i James!' Dan
¨ Kultovní SÖHNE MANNHEIMS 7. 7. v Akropoli - Roku 1995 se Xavier Naidoo obklopil přáteli z Mannheimu: M. Herberg skládal a aranžoval, Xavier vytvářel beaty, hitové melodie i text a B. Davis vše kořenil střihem a skrečingem. Mezi tím, co band vznikal, Naidoo podepsal smlouvu labelu 3P. Jeho kariéra rychle rostla, jméno si vytvořil hlavně v Rakousku, SRN a Švýcarsku. Přesto jeho prioritou zůstali Söhne, kteří se po založení vlastního labelu stali nezávislými. Jejich složení je mezinárodní; najdeme tu americká, jamajská, havajská, africká i německá jména. Díky tomu je jejich tvorba, ovlivněná jazzem, reggae i soulem, výjimečná; media i veřejnost je prohlásily za novou německou kultovní formaci. Postupně se rozrostli na 18 členů (2 bubeníci, kytaristé i klávesáci, 3 rappeři, 7 vokalistů, basista a A DJ) a vytvořili absolutně orig. hudební styl. 1. singl 'Geh Davon Aus...' vyšel v říjnu '00 a v zápětí se vyšplhal na 3. místo hitparády SRN. V listopadu vydali album 'ZION', nazvané podle posvátné hory z Bible. Většina členů jsou věřící a CD je tak plné biblických příběhů. 'Albem chceme posluchače upozornit na význam Bible. Mohli by tu nalézt odpověď na to, co hledají, nebo se třeba ptát na správné otázky', říkají, a publikum přikyvuje. Vždyť CD se už prodalo víc než 350.000 ks a na každý koncert v SRN i Rakousku chodí cca 3.000 fanoušků. (eks)
¨ Tři sestry - Zen - 12. 06. 01 - O tom, že jsou Zeni už opravdovou Ústeckou kapelou, kterou je potřeba brát vážně, mě nemusel nikdo přesvědčovat, jelikož moc dobře znám jejich demo. Předskokanský polokoncert před 'souborem kreténů' zvládli víc než na jedničku. Hrát před takovou klientelou, jakou jsou holohlavá paka a jim podobná individua z Ústí (jako třeba já), vyžaduje odvahu. ZEN jsou stateční klucí, kteří se za to, co dovedou, nemusejí stydět. Maj u mne velký plus. Fanánka a spol. nemusím zvlášť představovat. Jedině oni dokážou z tak přiblých songů udělat kšeft. Oni si totiž nepotřebují na nic hrát. Mimo jiné jsou to bravurní muzikanti a každej trouba jim to žere, včetně mě. Že nechtěj do ústavu ví už každej, protože sedí na kovárně a pijou jedno za druhym. A až je Láďa vodveze autobusem a po cestě si daj sedum piv a jednu zelenou, tak v tom případě musí pochopit, že lepší časy (né hodinky) asi nepřijdou. Jejich časy už přišly, protože je veze Venda se svou motorkou. Kdyby ten Franta Moravec (Fanánek) neměl zapotřebí si přivydělávat jako reklamní prostitut, tak je to (pro mne) jedna z posledních kapel v Čechách, která (si) nehraje (na) MONKEY BUSINESS. Ovšem show udělat uměj. PAN KLOBOUK
¨ Když šílený režisér Vít Olmer natáčel v Teplicích hyperkýčovitý film 'Nahota na prodej', netušil, jak šlape vedle. Nedávno jsem měl možnost projíždět z Cínovce domů a co jsem viděl mne spíše vyprovokovalo k natočení vlastního snímku 'Nahota zadarmo'. Takže voayerové: nádherná a v mnoha případech i exotická příležitost se Vám sama nabízí k nafotografování patřičných záběrů v této lokalitě. (neu)
¨ I. ROCKOVÁ BARBORA - POPRVÉ A NAPOSLED?! Nelehko se píše článek o akci, na jejíž realizaci jste se zároveň i podíleli. Zkusím se tedy vyvarovat zbytečných narcistických výlevů (a že by tu byly na místě) a podívat se na I. Rockovou Barboru proběhnuvší na sále restaurace 'U Slunce' v Oldřichově u Duchcova (cca 5 km od Teplic) v sobotu 16. června tak nějak 'jinak'. V ten samý den co v Ústí běžel festival Hudba.Ústí.01 a přišlo na něj cca 400 diváků, přišlo jich 'k nám' něco málo přes 50. Krásná cifra, vždyť přijít jich víc, nemaj si ani kam sednout! Programové menu nabízelo vystoupení dvou kapel z Ústí - New Project a Hydrarrgyrum, krásný holky ve spodním prádle a kožených hadrech a z CD pouštěné rockové nářezy; to vše za 50,- Kč. Barbora - hlavně v letě hojně navštěvovaný areál, kde se dá parádně vykoupat, poležet a opálit - k pořádání akcí různého kalibru přímo vyzývá. Takže: první se na pódium vlezl projekt kytaristy a zpěváka Tomáše Eislera a kláves-mistra Jana Seibta zatím pracovně nazvaný New Project. Dobrý zvukový aparát teplické partičky Music Sound (www.volny.cz/musicsound) v čele s Mr. Kurzweilem zafungoval a kluci s ním, i Tom se od posledního koncertu víc/líp vyzpíval. Následuje módní přehlídka - promenáda děvčat Pavly a Andrey v kožených hadrech ze Skandinávské prodejny v ÚL a spodním prádle zn. Mixage. Leckomu spadla čelist, naštěstí se však jejich show s rockovým podkladem obešla bez výtržností. Panáčkové z Hydrarrgyrum, kde post druhého kytaristy nedávno obsadil Tomáš Eisler, se od odchodu basáka M. Adámka sakra zlepšili a je na nich vidět, že tim co teď hrajou, sou si 100% jistý. Řikaj tomu spiritual/progressive melodic death a z 5 nových live hraných věcí jmenujme alespoň 'The Way To The Fireland', 'The Sea Of Hopelessness' a Tomášovu věc 'Rituál'. Demáč 'Dech draka' zastupují 3 skladby, 'Final Method Of Solution' pouze 'Hora osudu' a k nikde nezvěčněné 'Death In Fire' přihazujou cover od Megadeth. V srpnu se 'Hydráči' chystaj do studia zvěčnit nový snímek, v červenci 28. hrajou v pražském klubu Hells Bells. Kontakt: 0607-967 326 (Karel Schoř), hydrarrgyrum.ul@centrum.cz. Po skončení koncertu následovala rocko-metalo-diskotéka, nebo jak tomu můžem říkat, úklid aparátu a cesta zpět do Ústí. Jen škoda, že I. Rocková Barbora, původně plánovaná jako první, ale né poslední, asi tou poslední byla (viz. Rubrika Karáme-Chválíme). A moudro nakonec?: Nenechte si nikým zkazit náladu a užijte si prázdnin! To vám za celé NÚP přeje Emilio
¨ ZOUBKY jako PERLIČKY? Protože jej neznám, nebudu komentovat letošní výsledek pokusu o světový rekord v počtu osob čistících si zuby v jednom okamžiku na jednom místě, tedy 1. 6. na Zimáku v UL. Nicméně doufám, že se ta skvělá tradice pozvolna budovaná ústeckou Zdrávkou časem ujme. Akce je asi důležitější, než si dovedeme představit. Možná si na ní totiž někdo z přítomných své tesáky vypucoval alespoň jednou za rok. (eks)
¨ Ahoj návštěvníci našeho V+V Rock Baru i našich internetových stránek (http://vvrockbar.imost.cz) - Chtěl bych Vám přiblížit činnost našeho klubu od otevření tj. od roku 1995 až po dnešek. Prostory pojmou k sezení 60 návštěvníků a při pátečních a sobotních živých vystoupeních se klub mírně upraví a kapacita se zvětšuje na 80 - 90 persons. Živé koncerty pořádáme pravidelně každý pátek již po 4 roky, soboty jsou nepravidelné a jsou určené pro začínající skupiny, pro skupiny po rozpadech a nebo pro tzv. veřejnou zkoušku. Náš klub navštívil například V. Mišík, ETC, Garáž, -123 minut, Panika, Rowdies, M. Kraus a stovky dalších na které seženeme finance, protože můžete mít srdce rockera sebevětší, všechno je v prvé řadě až o penězích. Zatím co náklady neustále stoupají návštěvnost zdá se klesá. Jsme zaměřeni převážně na Hard Rock, Blues Rock, Boogie a Hevík. Obzvláště se u nás daři Revivalu 60 - 80 let. Je to fakt paráda, když třeba s Metallicou z Plzně zpívá celý sál. Není to o umění, ale k nám se chodí lidi z 90% bavit vypít pivko a zatancovat pokud to okolostojící dovolí. Věk našich návštěvníků je určitě nad 20 let a ti ještě starší fandí určitě víc R. Stones, D. Purple než Luneticum. Ostatně již výzdoba klubu dává tušit jaký směr hudby u nás převažuje. Vstupné na koncerty se pohybuje kolem 50,-Kč. U dražších kapel se samozřejmě na ceně přidává, ale za celou dobu jsme nepřekročili 100 korunovou částku a to i tehdy, když u nás vystupovali Chinaski a křtili Dlouhej kouř. Podle ohlasu kapel co u nás hráli již vím, že se jim hraje dobře a hlavně jejich fandové udělají super atmosféru. Koncerty začínají ve 22 hodin a končí převážně po půlnoci. Rekord u nás drží teplická hardrocková skupina Mikesh Band, kterou lidi pustili z pódia až v půl páté ráno. Chudáci kluci. Co se týká aparatury, disponujeme : 4x mikrofonní stojan + Shure SM48, powermix YAMAHA EMX 640 a 2 x 350W box. Pro běžné vybavení 4-5tičlenné skupiny zcela vystačíme a to i s 'watáží'. Naše prostory jsou 12x5 m + další členitý prostor. Praktikábl má 5,5m2, délka 5m, hloubka 1,5m a výška 40cm. Otevřeno máme denně od 19 hodin do 4 hodin do rána. Adresa: V+V Rock Bar, Opletalova ul., MOST - u starého zimáku. Kontakt : 0608 997 391 - Stanislav Valvoda, 035/770 46 13 - Klub, 035/610 01 03 - Privat. Za V + V Rock Bar v Mostě Stanislav Valvoda
¨ LANIENA MENTIS TOUR: 20.-21.7. NUCLEAR STORM 2001, 10.-11.8 DYNAMO NORTH POWER JAM 2001 (Litoměřice), 24.8. SVĚT NEREZOVÉ OCELI 2001 (Varnsdorf).
¨ ZÁKLADNÍ ÚDAJE O KONCERTĚ ELÁNU V ÚSTÍ. Název akce: DEOFORTE TOUR ELÁN. Předkapela: NO NAME. Termín konání: 9. 10. 2001. Místo konání: Zimní stadion Ústí n. L. Pořadatel akce: Honza Crew s.r.o. Vstupné: předprodej 290,- Kč, na místě v den koncertu 320,- Kč. Promoter: HONZA CREW s.r.o. Masarykova 55 CZ 400 01 Ústí n. L., tel./fax: 047/521 07 16, e-mail: info@honzacrew.cz. Kontaktní osoby: Karel Honsa - 0608/311 303, 0776-082 919, Karel Honsa jr. - 0608-311 302. Produkční servis: NO4, s. r. o. !DŮLEŽITÉ! Předprodeje ve všech pobočkách Čedoku v regionu. Veškeré informace o dalších předprodejních místech jsou na telefonu 047/520 99 90. KH
¨ HUDEBNÍ NEWS Z ÚLu, aneb víte, že…? Basák punk-rockově laděných HOUBAřů Martin 'Martíček' Nosek v květnu úspěšně dokončil studium Jatečního gymnázia, k čemuž se vyjádřil: 'Mám to tam! 2 (ČJ), 2 (AJ), 2 (NJ), 2 (Z)! Takže už můžu bejt bandaska!' NÚP: 'Vítej mezi námi!' Na stejné škole došprtal taky basák Martin 'Marťan' Palaščák a na OA v Pařížské další člen ZEN, Michal 'Pižlíno' Pižl? NÚP: 'Co dál, volové?' Dalším muzikantským maturantem je (zase) basák jazz-buldozeru MEWA, 27letý Jára Gabriel? NÚP: 'Pozdějš, ale přece!' Emilio
¨ Jirka LHOTA vystavuje V PRAZE - Známé pražské sci-fi a fantasy (i virtuální) knihkupectví Krakatit (Jungmannova 14, Praha 1, www.krakatit.cz) nabídne v červenci všem zájemcům o kvalitní kresby výstavu ústeckého akademického malíře Mgr. Jiřího Lhoty (roč. 1970). Autor, známý spoluprací s pořadateli tradiční ústecké sci-fi akce Bohemiacon, kde také po tři léta za sebou vystavoval, ale i jako tvůrce obalů nahrávek několika opravdu tvrdých a přitom originálních českých rockových souborů (např. děčínských Fleshless), představí v Krakatitu to nejlepší, co kdy nakreslil. A věřte - čarodějnice, ďáblové, svalnatí hrdinové fantasy, draci i jiné nestvůry či lidé zubožení mu jdou jedna radost! (eks)
¨ STARÝ PARDÁL JOHN MAYALL, 'kmotr britského blues', vydal zas letos desku. Album 'Along For The Road' (Eagle Rec../BMG Ariola). Po jeho prezentacích z posledních let jsem se trochu bál. Obavy nebyly naplněny zcela, leč… Počtem a kvalitou hostů, nahnaných na toto album, láme tentokrát 'kmotr' většinu dosud známých rekordů. Namátkou: Bill Gibbons, Jeff Healey, Gary Moore, Dick Heckstall-Smith, Billy Preston, Chris Rea… Stačí? A jak to zvládli? - Že taková sestava nemůže natočit moc špatnou desku, je snad jasný. Bohužel mám dojem, že bez těchto kolegů by byl dojem ze samotného starého pána velmi mdlý. Jejich sóla ozvlaštňují jeho ničím ne výjimečný, řekl bych až spokojeně rezignovaný projev. No halt stáří zaťukalo - a on ho pozval dál. Nicméně Síň slávy kolem něj bourat neradno (dostal ji už vůbec?) - kdo z jiných vytvořil tolik? Jen mě mrzí, že ten kdo si pamatuje jazzbluesovou rafinovanost 'Blues From Laurel Canyon' nebo syrovost 'Back To The Roots', tady něco takového nenajde. Dřívější zemitosti a nápaditosti, neřkuli momentů překvapení by z této desky ukáplo tak leda na malýho panáka. V r. 1976 mi nevadilo propršený léto, protože jsem na chatě poslouchal dokola 18 desek tohoto bluesového hrdiny. S touhle bych asi přežil jeden až dva deštivé večery. Jarda Pichlík
¨ Sobota 9. 6. - Koncert U Krysy - I stává se, že muzikanti odcházejí takříkajíc za lepším. Již v dávných časech našich dědů a pradědů vyjížděli řemesníci všech profesí daleko za poznáním, ba i za výdělkem. Tehdá se rozloučení odehrávalo veskrze v kruhu rodinném, též v oblíbené krčmě u oroseného žejdlíku nějaká ta slza ukápla. V o něco veselejším duchu probíhalo loučení se dvěma teplickými muzikanty, jmenovitě saxofonistkou Zorkou Veselou a rytmickým géniem Pavlem Korejsem. Na terase hospody U Krysy vládlo již od odpoledních hodin bujaré veselí, na pódiu se střídaly formace rozličného ražení a jak již to v našem městě chodí, všichni se navzájem tolerovali, podporovali, opíjeli a ve finále podpírali. Hrálo se zhruba v tomto pořadí: DJ UFO, Infection, FS, Brač Chraň, Ještě nevíme, Čistírna, Radost, Ota Chlupsa a spol., Dobří mužové. Byl tam takový zvláštní básník. Jméno nevim. Majitel hospůdky U Krysy - Krysa se pro NÚP vyjádřil k průběhu akce pochvalně, jen sousedé by si pro příště dle jeho názoru měli, pro své dobro, nakoupit špunty do uší. (ddr)
¨ Na KLOBOUčKu Nároďáku - Pavlíčka jsem naposledy viděl a slyšel, nebo spíš slyšel a viděl na výtečném představení v bývalém Nároďáku v roce 1984 jako člena PRAŽSKÉHO VÝBĚRU. A to jsem totálně netušil, na co vlastně jdu. Kdo tam tehdá byl, jistě ví, o čem mluvím. Dne 14. 6. tohoto roku jsem již byl na tom lépe a věděl jsem, že BIG HEADS je jaká si grupa samotným kytarovým mágem sestavená. To, že je Michal Pavlíček náš nejlepší rockový kytarista, ví už kde kdo. Uměle vytvoření STROMBOLI s Barborkou Basiků fungovali jenom jako náplast hlavně pro ty, kteří nedokázali překousnout, že tito muzikanti mají jako novovlná kapela po prdeli. Kdo v té době žil nebo živořil a byl lačný po trochu kvalitní muzice, musel se spokojit s hudbou, kterou produkovali lidé, k nimž jsme byli blízko (tak až jsme si to sami neuvědomovali). Kdo nám dával naději, že česká pop-rock muzika nechcípne? Byl to (v době, kdy se Kocábovi nesmělo ani zdát o tom, že by vystoupil, třeba jenom z metra) právě pan Pavlíček a jeho projekty. A právě za takového jsme Pavlíčka - o kterém jsme chtíc nebo nechtíc věděli - měli. Že jsou BIG HEADS další uměle vytvořenou kapelou jsem pochopil až na zmiňovaném koncertě. Neznám ani jednu skladbu jménem a už vůbec se nevyznám v tom, co by měl Michal zapotřebí ukazovat. Co umí, umí, to všichni víme. Kdyby třeba jeho kytarové kreace slyšel Gary Moore, možná by mu spadla čelist o patro níž. Je to velký muzikant v malém státě, o tom ani potom. Ale já - jako obyčejný konzument - asi potřebuju méně not a z písniček více pocitů. Jazz-rocku jsem si užil dost za komárů. Nezlob se Míšo, je to jenom můj pocit. PAN KLOBOUK
¨ KRLEŠ, ANEB ROCKOVÁ ZÁBAVA JAK MÁ BEJT! Je pátek 1. června, cirka 20.00 hodin a v ústeckém clubu Axel zrovna dvakrát narváno neni. Což je trochu s podivem, protože metalově laděná kapela Krleš, stavící především na převzatém repertoáru od známých partiček, má v Čechách za 11 let své existence docela slušný zvuk. Uvažte jenom, kdo si tady měl možnost zahrát před německými kovotepci Gamma Ray... 'Krlešáci' na sobě, jako správní profíci, nedali slabou posluchačskou účast znát a do tříhodinového bloku prokládaného dvěma (rauch&drink)pauzami nacpali co se dalo. Jistěže nechyběly pecky z nestárnoucího kmene Black Sabbath, Judas Priest, AC/DC, Iron Maiden, či Status Quo, nicméně převážnou většinu odehraného tvořila vlastní tvorba v čele s posledním albem 'Dejte plamenům co hoří' (SIA Production, 99)... Od roku 1990, kdy u zrodu kapely stáli dnešní členové Radek 'Sady' Sádovský (kytara) a Jiří 'Mráza' Mrázek (basa). O 2 roky později přichází na místo dvou předchozích zpěváků Simona Křtěnová a Krleš mají o charakteristický punc ženského vokálu vystaráno. Debutní fošna 'Stín předtím', čerpající názvem i první písní z románu Stephena Kinga 'TO', prý byla ukázkou melodického speed metalu (nemaje CD nemohu posoudit), co v kazetové podobě šla poměrně slušně na odbyt. Za bicí později usedá Jirka Smělík, šestistrunky se chápe muž rusko-lotyšsko-českého původu - Jirka Karpjuk. Toť současná sestava Krleš hoblující 1. 6. v Krásnym Březně do cca 24.00 hodin a v současné době objíždějící republiku se svým koncertním vystoupením, nebo jako zábavová kapela s 5tihodinovým programem. Chcete je pozvat k sobě, nebo si o nich něco víc přečíst? Tu jest stránka: www.interdata.cz/samosprava/krles/ Emilio
¨ ČKD už to má ZA SEBOU. V době, kdy čtete tyto řádky, už jsou jasné výsledky sympatické a do jisté míry neobvyklé české ankety Český Klip Desetiletí, uspořádané ve spolupráci Noci s Andělem a Quicku.cz. Hlasovat se mohlo po netu, SMSkou a dopisem do 17. 6., koncert k soutěži proběhl 29. června za účasti STROMBOLI a dalších hvězd. Protože ale k výsledku (ani k show) víc napsat nemohu, prozradím jen, jak jsem v anketě o nejlepší klip hlasoval: rok 1990: ZOO Čas sluhů, 1991 VLTAVA Prasátko, 1992 Lucie BÍLÁ Láska je láska, 1993 UJD Hollywood, 1994 FICTION Básníci ticha, 1995 LUCIE Sen, 1996 DESPONDANCING Killer, 1997 JABLKOŇ Bára miluje Káju, 1998 Ondřej HAVELKA Mě to tady nebaví, 1999 J. A. R. Bulháři, 2000 Dan BÁRTA Předpokládám, 1990 - 2000 LUCIE Sen. Radek Strnad
¨ Vážení, dovolujeme si Vás touto cestou pozdravit v tomto roce a zároveň Vás informovat o naší aktuální nabídce kalendářů, diářů a novoročenek pro příští rok. Nachystali jsme proto vůbec nejširší a nejrozsáhlejší velkoobchodní nabídku na českém trhu, která potěší každého ať už stalého či nového návštěvníka našeho tradičního webu. Budeme proto rádi, když potěšíte nejen svoje oči, ale i vaše spolupracovníky a přátele zakoupením některého zboží. Naši nabídku najdete na stránkách: www.newyear.cz. Všem našim klientům přejeme ještě jednou mnoho pracovních a osobních úspěchů v tomto roce. CZECH IMAGE, s. r. o. - obchodní oddělení, Plotní 75, 602 00 Brno, tel.: 05/454 242 32, fax: 05/454 242 33, info@czechimage.cz, www.czechimage.cz
¨ JIŘÍHO sebevražedné ÚSTÍ?! 'Když jsem poprvé přišel do Ústí, tak jsem řekl že znám dvě města kde bych spáchal sebevraždu: Východní Berlín a Ústí nad Labem. Pak jsem se Ústí v duchu omluvil, protože jsem tam (v Činoherním studiu) zažil nejkrásnější 3 roky svého života', řek herec a říďa MFF Jiří Bartoška v pořadu ČT Na plovárně (eks)
¨ MUZEJNÍ NOVINY, které začalo vydávat a také prodávat Muzeum města Ústí, podávají zevrubné informace o akcích pořádaných muzeem a seznamují čtenáře s jeho historií i současností. Redaktorem je Mgr. Václav Houfek, v pokladně muzea stojí 5,- Kč a budou vycházet 2x až 4x do roka. 29. května 2001 vyšlo 1. číslo, z nějž nejzajímavější je informace o výstavě Ústecká 'Sláva barokní Čechie', otevřené v muzeu až do konce listopadu 01. Další je informace o přírodovědné výstavě 'Příroda řeky Labe', otevřené do 31. července 01 a zabývající se přírodním bohatstvím spodního toku Labe od střekovských zdymadel po státní hranici. Jde o první výstavu Zoologické sekce Ústecké muzejní a vlastivědné společnosti. Mgr. Marie Peterková
¨ KONOPA vyráží DO SVĚTA - Od dubna '99, kdy bylo o. s. Konopa založeno, veřejně informuje o využití konopí jako ekol. užitkové rostliny budoucnosti. Provozuje server www.konopa.cz, pořádá či se účastní akcí po ČR. Na info@konopa.cz zodpovídá otázky o konopí, funguje jako inf. a zprostř. centrum. Chystá založení klubu i vydávání tematického magazínu. V rámci Konopa TOUR 2001 se v březnu zúčastnila 1. českého konopného veletrhu, 1. máje sela konopí v zubrnickém skanzenu a 5. 5. měla projev k tématu legalizace konopí na Global March for Cannabis Liberation. Organizovala dopr. program k premiéře nového úsměvného anglického filmu Bílá vdova (s podtitulem Dopřejte si větší než malé množství srandy) o problematice legalizace konopí. Ústecká premiéra opět s Konopou proběhne v srpnu v Biografu U Františka. Podstatná je i její červnová účast na semináři Marihuana a zákon pořádaném poslancem Pejřilem v parlamentu ČR. S odborníky na drogovou problematiku připravuje p. Pejřil podání návrhu novely trestního zákona, podle níž by držení a kouření marihuany nebylo trestné. 16. 6. byla k zastižení Doma na Hudbě Ústí ´01, 28. 6. v Šumperku na Polním dnu lnu a konopí a zavítala i 29. 6. na nejprestižnější český festival taneční muziky LPC - Open Air Field. I zde mohli návštěvníci ochutnat konopné potraviny a nápoje, koupit oblečení, oděvní doplňky, papír nebo kuřácké potřeby. Druhým rokem proběhla akce 100 Kytek aneb pěstujte konopí beze strachu. Zájemci všech věkových kategorií obdrželi od Konopy semínka konopí povolené odrůdy Beniko v takovém množství, aby nebyl porušen zákon o pěstování rostliny konopí. Legálně jej tak pěstovalo přes 2500 lidí. V srpnu se Konopa chystá na Techno festival Cosmic Trip v Teplicích a Open Air Music Festival Trutnov, na září - říjen počítá se seminářem Zemědělství a prvozpracování konopí v ČR a s pokračování semináře Marihuana a zákon. (eks) + foto (z HU01)
¨ TlachaPost, červen 2001 V novém čísle studentského časopejsku Gymnázia Stavbařů najdete mj. rozhovor se skupinami Chinaski, kteří na svém ústeckém koncertě převzali cenu za skvělé umístění v tlachapostní Biglesově hitparádě, a také přidrzlej pokec s Lety Mimo. To vše a ještě mnohem víc za pouhých 5 Kč! (egz)
¨ Veselé BATOLE uvádí: Na svatbě GABČI a HYNKA - Jmenuji se Kuba, bude mi už 15 měsíců a tak si občas s rodiči vyrazím. Nedávno nás dva usměvaví dospělí, prý Hynek a Gabča, pozvali na svatbu. Nevím co to je, ale i naši už ji měli. Dřív, než jsem se narodil. Ten dům je ve městě, kde bydlíme. Já přijel kočárkem, ostatní v lesklých autech, která se mi tak líbí. Lidí bylo hodně a všichni cizí, dost mě vylekali. Hynek vypadal jako táta na starých fotkách, Gabče bílé šaty moc slušely. Když mě vzala na ruku, nevěděl jsem co říct. Pak jsme si sedli do velké místnosti. Vpředu něco dělali, k tomu hrála pěkná hudba, ale protože jsem malej, nic jsem neviděl. Rodiče říkali to samé. Vedle nás seděla paní s pětiměsíční Johankou. Ta vám měla kukadla! 'Udělej holčičce malá', řekla má maminka Lenka, ale to už jsem ji sám hladil po ručičce. Měla ji takovou legračně malou. Pak mi sezení v klidu přišlo dlouhé, tak jsem to rodičům řekl. 'Kubo, neruš!' zacpali mi pusu dudlíkem. Tak jsem se ozval zas, radost ze mě neměli. Pak pánové Pavel a Míla hráli na kytary a všichni jsme si stoupli. Lidi Hynkovi a Gabče podávali ruku, někdo dal i pusu a něco řekl. Pak jsme jeli domů, já se najedl, vyspal, najedl a jeli jsme za nimi. V domě pod velkým hradem bylo hodně lidí, hrála hudba a jedlo se a pilo, nikdo ale z lahve s dudlíkem. Dospělí jsou divní. Gabča mě vítala, jako bysme se ráno neviděli, a pak jsme tancovali. I Hynek měl radost a tancoval. A dokonce si chvíli s pány zahrál. Je totiž bubeník ve skupině bum. Naši jedli, táta Radek pořád s někým mluvil o hudbě a maminka - když nepila džus a zrovna mě nehlídala - mu to říkala. Proběhl jsem se, hodně nasmál, občas na mě někdo mluvil a odpovědi pak nerozuměl. Tak jsem radši mlčel. Bylo tam pěkně, dali mi dort a sušenku, na klavír hezky hrál pan doktor Šorf. Odjeli jsme první, cestou jsem usnul s banánem od Gabči v ruce. Doma mě vzbudili, nakrmili a uspali. Zdálo se mi o hodných lidech s plnými bříšky, spal jsem až do rána. To říkala máma. fotil strýček Míra (Vaňkát)
¨ MUZEA V PŘÍRODĚ aneb Povídání o skanzenech - Na závěr letošní sezóny proběhla 20. 6. v 17 hodin v Muzeu města Ústí n. L. pro zájemce o historii našeho města a okolí a pro členy Ústecké muzejní a vlastivědné společnosti přednáška PhDr. Františka Ledvinky 'Muzea v přírodě aneb povídání o skanzenech'. Kdo si ji přišel poslechnout, nelitoval. Muzeum lidové architektury v Zubrnicích (www.hrady-zamky.cz/toISO2/skanzen-zubrnice/default.asp) je velkou chloubou našeho regionu a na jeho vznik a budování ředitel tohoto muzea F. Ledvinka zaměřil. Je to náš nejmladší skanzen, budovaný skupinou nadšenců v době, kdy jiné skanzeny už byly rozjeté (např. 1925 Rožnov pod Radhoštěm, další na Slovensku…). V severních Čechách byly složité podmínky: změny po válce, výměna obyvatelstva, důlní činnost aj. Velkou zásluhu má paní architektka Makovcová, která prosadila kostel Maří Magdaleny v Zubrnicích za památku; kostel byl tak zachráněn a obnoven přímo zázračně. Nadšenci se nejprve věnovali rekonstrukci domu čp. 61, který je ve středu obce a nyní hlavním místem zubrnického skanzenu. Postupně rostla myšlenka vytvoření skanzenu v této oblasti. Část vesnice byla prohlášena za chráněnou zónu a nastala usilovná a obětavá práce všech zúčastněných. Pomáhaly často i brigády mladých. Bylo uděláno neuvěřitelně mnoho práce a ještě více práce je čeká v budoucnu. Ale je to obdivuhodné. Pan ředitel Ledvinka doplnil přednášku promítáním celé řady dokumentárních snímků od začátku v roce 1974 přes první transfery - např. barokní studny ze Střížovic a kaple, jejíž složité stěhování v tzv. traverzové kleci z oblasti Chabařovic zajišťoval ing. Novák, který stěhoval mostecký kostel. Velkou zásluhu na této záchraně má i novinář Pavel Koukal. Kapli dnes můžeme vidět u hřbitova, kam byla nakonec citlivě umístěna. Složité bylo i stěhování malého vodního roubeného mlýna - najdeme zde dřevěný roubený komín - jedinečnou památku u nás. Zajímavé je i zubrnické nádraží a železnice, též zachráněné a obnovené obětavou prací řady nadšenců. Lidový skanzen Zubrnice je překrásné místo, kde najdeme poučení o naší minulosti, a co je hlavní, stále se mění a vyvíjí k lepšímu. Je možné zde navštívit komplex roubené zemědělské usedlosti s různými expozicemi, např. s unikátní teplovzdušnou sušárnou na ovoce. Dále je zde vesnická škola, starý obchod a samozřejmě kostel s pravidelnými výstavami. Nenechejte si ujít zajímavé a poučné vyprávění paní Vavřínové (83 let) u bylinkářské zahrádky. Je to jen půl hodiny cesty autobusem z Ústí, ale přesto se ocitnete v úplně jiném světě. Samozřejmě se budeme těšit i na výlet po muzejní železnici snad i ze Střekova přes Velké Březno do Zubrnic. Závěr přednášky byl optimistický a záleží jen na nás, jak budeme využívat a přijímat, co nám v Zubrnicích nabízejí a připravili. Už nyní se budu těšit na slavnost 'Podzim na vesnici'. Před námi je nyní léto a skutečně to stojí za to, vydat se do Zubrnic. Mgr. Marie Peterková
¨ To nejzajímavější z Hudby Ústí 01 Druhý ročník Hudby Ústí se konal 16. června 01. Na rozdíl od loňského, byť prodělečného, ale pro diváky přesto přitažlivého open airu v Letním kině, byl letos nakonec umístěn pod střechu klubu Doma a znovuotevřené Čtyřky. První, říkejme mu třeba rockové, stage hostilo 10 kapel. Ve 14 hod. festival 'odpanili' ústečtí Glory Days, mísící příjemný brit pop s jazzíkem a trochou blues. I rakouští Pride & Shame byli výborní. Nadupaný hard core hrající trojka (kytarista, bicman a zpěvák) to do nás cpala pěkně natvrdo. Kava Kava se zpěvákem Patem Fulgonim, jenž mi svým hlasem i vzhledem připomínal frontmana Crash Test Dummies, hrála Doma pohodové 'nečistokrevné' funky a diváctvo navnadila na další dění. Po chvíli ve Čtyřce nastoupila Mewa. To je banda šoumenů, kteří si z ničeho nedělají velkou hlavu. Krátké, lehce úchylné písně zpěvák uváděl ještě úchylnějšími průpovídkami a jeden song poctivě odzpíval 's velkou hlavou' v masce. Mewa halt umí pobavit. Trojku Houpací koně jsem viděl po dlouhé době a opět jsem z nich měl radost. Bubeník Jan Strnad zvládal i klávesy a mimo známých věcí hráli i pár novinek. Skutečným vrcholem festivalu bylo půlnoční vystoupení Tata Bojs. Hráli hlavně z poslední regulérní desky 'Futuretro' v podání ryze moderním a nechyběla ani zpěvačka Klára Nemravová, jež dává duši nejen písničce Duševní. Tata Bojs uším přítomných poskytli směsici skutečně neskutečných zvuků, ruchů a melodií sladěných do jedné velké symfonie. Taneční scéna v obýváku byla převážně domácí. Předvedli se opět lepší DJ Speedy a Cubik a z Prahy přijel DJ Lucas, jehož set přibarvovala hlasem i vizáží roztomilá Charlie One z Ohm Square. A jak Hudbu.Ústí.01 zhodnotit? 'Letní festival' v klubu asi není úplně ono, nemá to 'tu svojí' osobitou atmosféru a proto možná splynul s ostatními domácími akcemi a netěšil se takové návštěvnosti. Ale na druhou stranu buďme rádi, že se i v Ústí něco děje a že i Hudba Ústí bude v dalších letech lepší a lepší. Bigles
¨ NÁRODNÍ DŮM nabídne JAZZOVÉ LAHŮDKY. I letos ústecký ND pro fajnšmekry připravil speciální akcičku. Mimořádná letní Open Jazz Night ve čtvrtek 12. 7. nabídne vystoupení akustického jazz bandu NAJPONK TRIO (dle ČJS Skupina r. 1998), rozšířeného o vysoce talentovaného polského saxofonistu, spoluhráče Raye Charlese) PIOTRAM BARONA. Zahraje i squadra ALICE BAUER & CO. (Alice - zpěv, Miroslav Lacko - piáno, Jan Čížek - kytara a Antonín Šturma - kontrabas). Třetím lákadlem bude JAN KOŘÍNEK & GROOVE, vedená mladým hráčem na elektrické varhany J. Kořínkem. Ten hrál např. se zpěvákem Eb Davisem, Ramblin' Rexem (!!!), Karlem Růžičkou jr., či se zpěvačkou Sharon Lewis. Počátky skupiny v současném složení Kořínek - Hammond varhany, Rennie Trossman - kytara, Jakub Doležal - sax a Martin Kopřiva - bicí sahají do r. 1995, kdy se poprvé na pódiu setkali varhaník a pianista Kořínek a R. Trossman. Tehdy se jmenovali The Next Generation Blues Band, a od počátku doprovázeli různé bluesové osobnosti na turné po Evropě a ČR. V r. 1998 Kořínek založil band The Blues Generation (nyní Jan Kořínek & Groove), instrumentální formaci, navazující na tradice původního acid jazzu, blues a funky 60 - 70 let v USA. V obsazení Hammond Organ/sax/kytara/bicí hráli až do r. 2000, kdy se na baskytaru připojil dnes již legendární Vladimír Guma Kulhánek. (red.)
¨ Víkend od pátku 22. 6. do neděle 24. 6. 01, se v Zadní Telnici v okrese Ústí n. L. uskutečnil seminář 'Ženy vstupují do Evropské unie', který pořádala Nadace Friedricha Eberta a klub Sociálně demokratických žen. Školení se zúčastnilo 50 žen z Ústeckého a Libereckého kraje, kterým přednášely lektorky z Masarykovy univerzity Brno. Všechny ženy byly seznámeny s usnesením vlády České republiky o plnění 'priorit a postupů vlády při prosazování rovnosti mužů a žen' v roce 2000. Zástupkyně všech okresů Ústeckého a Libereckého kraje jednomyslně odhlasovaly zřízení vládního výboru, který by se zabýval problematikou tohoto vládního usnesení. Dále byly za Ústecký kraj zvoleny koordinátorky akce 'Ne školné' Marta Vreštiaková a Zuzana Kailová. Zuzana Kailová - předsedkyně SDŽ v Ústí n. L.

Archiv:



Copyright © 2001 KK & UKP'98