ÚSTECKO
A UHLÍ - OD PRVOPOČÁTKU AŽ K UHLOBARONŮM - IX.
Protože
první malý uhelný přístav při ústí Bíliny do Labe záhy přestal
stačit stoupající těžbě a prodeji, byl za účinné pomoci Ústecko-teplické
dráhy (ÚTD - ATE - Aussiger-Teplitz-Eisenbahn) v r. 1863 započat
a r. 1867 dokončen druhý uhelný přístav na Labi zvaný dnes
'Starý přístav' - původně postaven pro 80 lodí. Od řeky byl
oddělen molem jako ochrana lodí při povodni a odchodu ledů.
Říkalo se mu také 'Zimní přístav', protože tam lodi kotvily
přes zimu. Starý přístav byl propojen podle celého labského
nábřeží železniční vlečkou 1890 m dlouhou se stanicí Ústí
n. L. Celý prostor - od vnitřního města až pod Mariánskou
skálu - byl jednou uhelnou skládkou s nepřetržitým ruchem.
Podle Sonnewenda (ústecký kronikář) z r. 1840 nabývala lodní
doprava rok od roku většího významu. Měla 18 lodí obsazených
stálými posádkami. Vedle hlavního produktu uhlí se zde dále
nakládalo dříví, popel, kosti, minerálky (střekovská produkce),
obilí, ovoce (zejména angrešt z Čeřeniště a hrušky Solanky),
cukr (2 cukrovary a rafinerie cukru AZR), rýže (až po dostavbě
Mariánského mostu byla na střekovské straně zbořena bývalá
rýžovna - loupání rýže) a mnoho dalšího. R.
1841 je začátkem pravidelné osobní parolodní dopravy na Labi
přes Ústí n. L. Toho roku byl v karlínské loděnici v Praze
spuštěn na vodu první český kolesový parník Bohemia (od anglických
konstruktérů za spolupráce s českým Vojtěchem Lannou). Osobní
dopravu obstarávala lodní společnost s předsedajícím hrabětem
Chotkem. Pražská paroplavební společnost vlastnila tři řetězové
parníky. Na trati z Ústí n. L. do Hamburku (684 km dlouhé)
byl položen ručně kovaný řetěz (článek o váze 1 kg, délce
12 cm, šířce 7 cm) o celkové váze 10 tisíc tun. Ukázky můžeme
vidět v muzeu v Ústí n., L. a v Děčíně. V r. 1885 už fungovala
pravidelná doprava od soutoku Labe s Vltavou u Mělníka až
do Hamburku (800 km) a vydržela do 30tých let 20. stol. Poslední
řetězový parník jezdil mezi Ústím n. L. a Neštěmicemi ještě
po r. 1945. Potopil se 1947 u Olšinek. Vraťme
se k uhlí. Dle statistiky o překládce ve městě bylo r. 1861
naloženo do lodí 200 tisíc tun. Tehdejšího vrcholu bylo dosaženo
v r. 1894, a to 1.900.474 tun. Od r. 1872 se na Labi pohybovalo
4.760 lodí o nosnosti 270 tisíc tun. Důležitost města v těžbě,
překládce i exportu uhlí potvrdil sám císař František Josef
I. Při své osobní návštěvě Ústí n. L. dne 17. června 1901.
V té době bylo Ústí největším přístavem monarchie. Objemem
překládky překonal i největší rakousko-uherský námořní přístav
Terst, jak se od té doby s pýchou připomíná. Kromě těchto
dvou uhelných přístavů sloužilo pro suroviny a hotové zboží
tzv. 'Městské překladiště' pod Větruší. Vznikl nový pracovní
obor zvaný 'káráci'. Byli to dobře placení dělníci. Překládali
uhlí dovezené na vozech s koňským potahem na káry (velká dřevěná
kolečka) a převáželi je po položených prknech ze země do člunů.
O nehodách a úrazech statistiky mlčí. Helena Borská