u VESELÉ NAROZENINY -
V pátek 9. 4. se ve velkém sále Krušnohorského divadla
v Teplicích prezentoval amatérský divadelní soubor '4 pod
peřinou'. Početnému publiku zahrál adaptaci francouzského
filmu 'Veselé velikonoce', který si mnozí asi nejvíce pamatují
jako jeden z těch nezapomenutelných snímků 's Belmondem';
název filmu byl autory obměněn jako 'Veselé narozeniny'. Zpočátku
ukoptěné převypravování děje filmu v režii Jaroslava Hunky
moc velkou zálibu neslibovalo. Trapná, zbytečně protáhnutá
byla podle mne rádoby originální baletní přestavba scény.
Herci se však rozehráli a komický děj postupně strhl i náročného
diváka, který si musel uvědomit, že jde přeci jen o divadlo
neprofesionální. Režisér Hunka, který se obsadil do hlavní
role, mě jako Belmondův epigon svým sevřeným výrazem příliš
nepřesvědčil, Zuzana Potočková v roli jeho partnerky hrála
však celkem pěkně. Nepřehlédnutelný byl i 'štěk' teplického
barda Radka Háska, který v roli žravého Jean-Pierra souboru
vypomohl jako host. S kolegyní Musilovou jsme se ovšem shodli,
že Radek hrál daleko lépe tehdy, když už ostatní hraní s oddychem
zanechali - při děkovačce (při druhém vytleskávání vtrhl na
scénu, zuřivě mával divákům, a až v půli jeviště, když se
ohlédl, zjistil, že je na jevišti sám; při povinném předávání
květin ženským protagonistkám představení jsme potom z jeho
gestikulace zaznamenali, že by chtěl také kytku, ale takovou,
z níž se dělají takové ty rourky …). V kuloárech se pak Radek
netajil tím, že na scéně snědl o jeden chlebíček víc, než
bylo ve scénáři, a že je tedy řádně přežraný. Pokud vás láká
podívat se na soubor '4 pod peřinou' ještě v této sezóně,
doražte 16. 5. anebo 20. 6. opět do Krušnohorského divadla,
bude se zde prezentovat nejprve hrou '2 v 1, aneb Jak se bydlí
v Čechách', a potom hrou 'Trosečník'. Jarobal
u UJD a UDG NA JEDNOM PÓDIU
- Tradičně se v Národním (domě) poprvé od vydání
posledního CD 'Rybí tuk' zastavili původem tepličtí, nyní
pražští Už jsme doma. Legenda, co jezdí šňůry po USA a těší
se velké vážnosti i oblibě. I když si troufám říct, že pár
fanoušů od odchodu saxofonisty Jindry Dolanského ubulo, skalní
to určitě neodradilo. To ságo bylo takřka polovina UJD a dalo
se s nim snadněji ztotožnit i na na něm líp ulítnout. Zůstaly
struny, blány a pro někoho možná drsnější sound, kerýmu by
ňáký to ságo podle mýho jedině prospělo. Ale jinak pohoda,
stížnosti stranou. Míra Wanek & co. hráli s nasazením
a radostí umocněnou také slyšitelnou odezvou stran publika.
Dvakrát se dokonce přidávalo a lidi vejskali i pro 3tí bonus.
Někdo si dokonce připadal jako v 'Hollywoodu'... A možná proto,
že Míra W. je kámoš se 'starym Jugim', tak jim UDG (kde bubnuje
'mladej Jugy') v úterý 13. dubna zahřejvali flek. A vono se
to i hodí - UJD a UDG - co? Co k nim napsat? Mastěj čím dál
tím líp, že líp už to snad ani nejde a ještě k tomu dělaj
dobrou show. Za vrchol lze označit odmontování jednoho z bubnů
a odevzdání v plén, čehož se nyní ujal sám pan ústecký primátor
P. Gandalovič! A taxe těšme, co předvedou 29. 5. při svých
5tých narozkách v Circu a 18. 6. na Útulek festu 04, kterej
zakončujou v předpůlnoční čas po Slobodný Európě a Garage
T. Ducháčka. Emilio + foto
u V SOBOTU 17. IV. proběhl
13. ročník teplického - již věhlasného - potulně chlastacího
pochodu, zvaného Memoriál Alexe Varfalviho, zasvěcený nejvýznačnějšímu
teplickému notordovi. Účast byla tentokrát druhá největší
v historii - přesně 90, nepočítám-li dva psy (i když nevím,
jak ten cizí jezevčík, ale naše Ketynka pivo nepila). Na trase
byly hospody: U Alfréda, z níž se startovalo o 11. hodině,
Kůlna, Slávie, Florida, U Piráta, Trmotka, Aladdin, U Ptáčků,
Šestidomí, Malá Hvězda, Velká Hvězda, F. C. Santos, U Netopýra,
U Karla a Skalní Hrad, kam jsme dorazili víceméně s čelem
pelotonu kolem 20. hodiny. Oproti dřívějším ročníkům dokončilo
však letos pochod žalostně málo lidí - snad nejvýš třicet,
i když spočítat je bylo v cíli i při tomto malém vzorku nad
moje a číkoliv síly. To asi to sobotní slunce na hlavu. Asi
dáme příště dětskou trasu - deset knajp a domů.
(pic) - prezident M.A.V.
u DĚJINY MĚSTSKÉHO DIVADLA
V ÚSTÍ N. L. - 5. část - K dalšímu hudebnímu rozkvětu
ústeckého městského divadla v sezóně 1924 - 25 přispěl mezi
jinými i dirigent Josef Krips, později mezinárodně proslulý.
Tehdy v Ústí nastudoval a uvedl vynikající repertoár. Vedle
současných skladeb uvedl na scéně divadla Pucciniho operu
'Trittico', od Richarda Strausse balet 'Legenda o Josefovi',
populární Verdiho opery 'Maškarní ples' a 'Trubadúr', Wagnerova
'Bludného Holanďana', 'Tannhäusera' a 'Valkýru', Bizetovu
'Carmen', Mozartův 'Únos ze Serailu', dvojprogram z Leoncavallových
'Komediantů' a Mascagniho 'Sedláka kavalíra'. Každá z nastudovaných
oper měla nejméně 4 - 6 repríz. Velmi často byli angažováni
prominentní pěvci jako hosté z Drážďan nebo z Prahy. Jejich
vystoupení měla zaručit dobrou návštěvnost. Díky radikální
deflační politice ministra financí Aloise Rašína nedošlo v
Československu jako jediném, nástupnickém státě rakousko-uherské
monarchie ke znehodnocení měny, a tak i pro špičkové umělce
z Vídně, Berlína nebo Drážďan bylo angažmá v Ústí velmi lukrativní.
Dalším významným dirigentem divadla byl Viktor Ulmann, který
na jaře 1928
nastudoval s ústeckou operou v československé premiéře jazzovou
operu 'Johny spielt auf' od Ernsta Křenka (foto). Křenkova
opera byla extravagantní, v jejímž finále se na scéně objevuje
dokonce striptýz. Byla ústeckými diváky přijata poněkud rozpačitě
a velmi brzy byla z programu stažena. V podstatě již od r.
1920 začínají problémy s financováním divadla. Zaměstnanci
uplatňují vyšší mzdové a sociální požadavky a celkově je provoz
divadla deficitní. V městské radě dochází k vážným sporům.
Leopold Pölzl klade důraz na potřebu kvalitního divadla i
za cenu deficitu. Radní Schöppe (foto), později starosta,
požaduje zrušení činohry a omezení opery. K deficitu přispívalo
stále se prosazující kino a rozhlas. Část pravidelných návštěvníků
odčerpalo nově otevřené divadlo v Teplicích. V l. 1923 - 24
dosáhla ztráta výše 1 miliónu Kč. Městské zastupitelstvo se
rozhodlo provoz ve vlastní režii zastavit a divadlo až do
další sezóny pronajmout. Z došlých žádostí uchazečů hovořilo
nejvíce argumentů pro dosavadního ředitele Hüttiga. Ale i
za jeho vedení docházelo ke sporům se zaměstnanci, objevovaly
se neshody s městem, jež divadlo z části subvencovalo. Spory
vyvrcholily tím, že pro sezóny 1929/30 a 1930/31 byl schválen
jako nájemce divadla Franz Josef Delius z Brém. Ten vystupoval
jako obchodník, při čemž udržoval i uměleckou úroveň. Objevovaly
se také plány na spojení s jinými scénami, ale z toho nakonec
sešlo. Ani Deliusovi se nedařilo hospodařit, kritizovala se
i úroveň. Začalo se proto znovu jednat s Hüttigem, u něho
byla záruka kvalitního divadla. V té době působil ve Vídni.
Podařilo se mu získat finanční výpomoc. Dozorčí rada divadla
také schválila pronájem své lóže paní Martě Schichtové za
25 tisíc Kč ročně. Paní Schichtová byla velkou milovnicí divadla
a můžeme se domnívat, že leckterou částku pro provoz chybějící
poskytla právě ona. Na jaře 1934 byl nově založen Divadelní
spolek, který měl také přispět k vyšší návštěvnosti. Zvláštní
zásluhy byly v tomto ohledu připisovány již známému sociálně
demokratickému starostovi Pölzlovi, dále pak podnikateli Schichtovi.
(Pokračování v červnovém čísle.) Mgr. Marie Peterková
u VÝBĚR PRAŽSKÝ ÚSTEČÁKŮM
ZRAK VYTŘÍT UMÍ - Takhle: neni mi tolik, co
kámovi Kloboukovi. I když je to samolitr mladej kluk, vo tom
žádná, tak Pražskej výběr poslouchal, když já ještě... no
vy víte. Ale zas jako prrr: ve věku příčuchu k bigboši, pouštěl
si/mi fotřík v autě Výběr skoro furt, takže takový 'Na Václavskym
Václaváku', 'Pražákům je hej', 'Zubatá', nebo 'Hrabě X' sem
znal možná 'už' v rok (znovu)-vydání (1990) eponymního CD
(LP nahráno ve studiu Čs. rozhlasu v Praze, 1982, ale vyšlo
až v r. 1988!). Dost lidí ho zná taky jako 'Straka v hrsti'.
Vč. vypsaných z něj kucí hráli snad všechny songy, tj. 11.
A vo-tom taky jejich nová šňůra jako je. Vo voprášení 'starejch
dobrejch' (nejlepších?) a opomenutí těch novějších např. z
CD 'Běr' ('97). Z toho prej nehráli nic (řikal Klobouk - ale
taky chodil pro pívo a na WC, takže to možná proslech...).
A ústecký koncert ze čtvrtka 15. dubna 04? Jednim slovem:
nářez! Sice mezi náma furt sou remcálisti (nerad bych ukazoval,
ale např. takovej šéFredaktor, nebo Dan 'Éma'), kterejm se
teďka blonďatej Kocáb už moc nezdá, ale esli voni náhodou
nejsou až moc zaseklí... Lidi se do klíšský haly TJ Chemička
spíš trousili, než by se stála fronta až nevim kam, ale rozhodně
bylo v 19.30, kdy naběhla červenohlávka Zina s klukama Stereophonic
Punx, slušně natlačíno (cca 800 lidí). Pódium chlapíci od
pořádajících chlapíků z 3K MOTION (3k.inmotion.cz, poklona
oboum Karlům, Kubovi a spol.) natočili na pravou stranu haly.
Vstupovalo se - kupodivu - taky napravo, od hajzlíků, píp
se Zlaťákem (20,- Kč, herdek!), stánku s muzikou Výběru a
stánkem časopisu Report. Struktura postruhačů?: většinou postarší
máničky a bigbíťáci, ňákej ten klempíř, hydrometeorolog, nezaměstnanej,
student a taky kupa omladiny. Tu Michael Kocáb od mikrofonu
poměrně často častoval slovem 'mládeži'. Ty postarší máničky
byli slušně 'nacáklí' eše než to začlo, zřejmě to tak dřív
chodívalo... Tepličanda Zina (www.zina.cz) s rodičema z Rusa
je stejně taková jako mediální masírka - první CD a hned u
Sony Music/Bonton, klipy na 'Óčku', zmasírovaný promo fotky,
neujasněnej názor, prostě 'klasika českýho showbusinessu'...
A chlapíci s ní hrající? Někdo z býv. litvínovských No Feeling,
další nevim, každopádně držej masérskou basu a nijak se ani
nesnažej vybočit. Jediněj, kdo jí s nima nedrží a chce bejt
asi ještě 'slavnější', je jejich bubeník. To vám musí bejt
jasný už při poslechu debutovýho CD, kde takřka minimálně
mění tempa a hravě by to za něj zvlád kdejakej kompjůtr (třeba
'atáčko'). Na koncertě pak prej dělal chyby (poudal Klobouk.
- A ten tomu rozumí. Bubnoval s metálistama i Rose'n'Kranz).
Já poslouchal spíš texty, který se maj jako líbit (+- alá
Avril Lavigne?) a moc o nich přemýšlet netřeba. Shodli sme
se na tom, že taková Houba by to tam rozjela daleko líp a
hlavně to má h(l)oub(k)u! Když už se bavíme o tom punku, kerej
Zina popovějš produkuje. A po pauze očekávané stárs: Michael
Kocáb (zpěv, klávesy), Michal Pavlíček (kytara, zpěv), Vilém
Čok (basa, zpěv), Klaudius Kryšpín (škopky), tedy Pražskej
(neof. stránky: staff.unreal.cz/~michal/pv/pv.htm) v původní
sestavě! Hned jak na to vlítli, tak to vodsejpalo až do samýho
konce (+-22.15). Odezva u lidí velmi příjemně překvapivá -
hejkali, výskali, pískali, texty si békali, prostě naprostá
xichtová spokojnost. Pecka střídala pecku, Kryšpín do toho
dával taky pěkný pecky, Vilda řádil jak -náctiletej pankáč
co chvíli vykopávající nožku do éteru, Michal P. s 'pankovou
kudrlinkou' na hlavě soustředěně sólil a potencionální remcálisty
o svých nepochybných kvalitách jednoho z nej CZ kytaristů
jistě přesvědčil. A podnikatel Michael K.? Snad straka mu
rozčechrala jeho blond háro, kerý pozdějš ulíznul na patku
(-y), rukavičky střídavě sundaval a nasazoval, na triku se
mu skvěl nápis Metal, do čehož M. jako zamlada pěl. Ani cigáro
mu u mikrofonu přikurtovanym u huby nedělalo problém. Kousek
textu zapomněl, k čemuž se i přiznal a to se cení. I ty klávesy
měl v paži. Prostě ve formě. Všichni. Nemluvě o 2 pružných
křovinatých tanečnicích. Svých '15 minut slávy' si prožila
i jedna z (mladších) posluchaček 'první řady uprostřed'. Pozvána
a za ruce vyzvednuta M. K. na pódium, měla možnost si do vybraných
tónů značících 'bum, bác' po Michaelově boku kopnout do vzduchu
a šlo jí to náramně. Ta holka měla nadhled, a to se mi líbí
(pudem na kafčo/pívo?). Dav žadonil a tak dostal přidáno,
2krát. Do třetice všeho... nic, ale spokojnost náramná. Všichni,
hlavně postarší máničky, se pak rozeběhli do svých domovů,
popř. přilehlých putyk a já věřim tomu, že ještě dlouho mezi
jednotlivými loky a výfuky kouře uslyšíme: 'Ty vole, byl tady
Pražskej výběr!' Emilio + foto