u RACHID TAHA veze do AKROPOLE
arabskej bigboš - V úterý 25. května přijede
do pražského Paláce Akropolis (www.palacakropolis.cz) muzikant,
který spojil do jedinečné podoby tradiční hudbu severní Afriky
a Středního východu se západním rockem, punkem a tanečními
elektronickými rytmy. Muzikant, který vyvedl arabské písně
a melodie z místních bazarů na nejvyšší stupně světových žebříčků.
Rebel a bojovník proti rasismu, nesnášenlivosti a chudobě.
Vystupoval v mnoha arabských zemí, v Evropě (i festival WOMAD),
USA, Kanadě, Asii i Austrálii. Jeho koncerty s kapelou jsou
velká show, ovládne diváky rockovou, taneční energií a uhrančivými
arabskými melodiemi a rytmy. Taha (www.rachidtaha.com) se
narodil v r. 1958 v Alžírsku. Když mu bylo 10, stěhoval se
s rodinou do Francie. Vyrůstal na předměstí Lyonu v době,
kdy nacionalismus a rasismus vůči arabským imigrantům v některých
částech francouzské společnosti nabíraly na síle. V r. 1982
založil skupinu Carte de Séjour (Povolení k pobytu), jejíž
2. album 'Deux et demi' ji katapultovalo na výsluní francouzské
hudební scény. Obsahovalo i kontroverzní singl 'Douce France'
- ironický cover francouzského hitu Charlese Treneta s arabskou
hudbou v pozadí. Singl se postaral o velký rozruch a zájem
médií. Následovala řada koncertů a turné. Po rozpadu skupiny
v r. 1989 se vydal na sólo dráhu: jeho debut nazvaný dle známé
přistěhovalecké čtvrti v Paříži 'Barbés' vyšel v r. 1991 těsně
před 1. válkou v Perském zálivu. Francouzské stanice považovaly
jeho hraní za příliš citlivou záležitost. Neúspěch ho neodradil
od nahrání 2. CD 'Rachid Taha', které produkoval britský kytarista,
tranceový mág Steve Hillaga. Ještě více multižánrové CD bylo
'Olé olé': kombinovalo techno rytmy a elektrické kytary s
alžírskou hudbou chaâbi, mexickými mariachis a tradičními
arabskými citerami. Následovala CD 'Carte blanche', 'Diwan'
(s novou verzí tradičních arabských písní, vč. hitu 'Ya Rayah'),
'Made in Medina' (00) a 'Rachid Taha Live' (01). V květnu
připravuje vydání nového CD. (oho)
u NoSYMPATHYcký KŘEST CD
- 'Tisíc špatných slov' vyřvala v sobotu 24. 1. do útrob Metra
čtverka Hřebík - Hrdla - Martíček - Saly, takto kytara/zpěv
- bicí - basa - kytara ústecké punkové úderky No Sympathy.
Cenzůra oněch 10ti songů v čísle únorovém, ke koncertu můžu
říct, že a) měl díky Láďovi Veselýmu dobrej zvuk (resp. tak
dobrej, jaxe jenom dá v protiatomovym krytě uďát), b) slušnou
návštěvnost kolem +-130 lidí, c) chybějící kapelu v podobě
pardubických Face Of Dalí, d) nedošlo pivo... Mnichováky Missbrauch
bohužel nestíhám, ale ten brejlatej (foto + Hřebík) od nich
pak zhruba v 10tisekundový rychlosti, což byla snad i celková
dýlka celýho křtu polil nesympathycké CD No Sympathy, kerý
- mi přišlo - si to ten večer fakt užívali. Po nich ještě
Podivně teplická formace a 'díky, čau!' (PS: NoS. 29. 5. v
havlíčkobrodskym Wagóně spolu s Houbou ad.) Emilio + foto u
SASŮM VDĚČÍ ZA SVŮJ VZNIK keramický trpaslík - Severočeské
keramické manufaktury, které od 20. let 19. stol. uváděly
na rakouský a později i světový trh zboží nazývané teralit
a siderolit, vděčí za svůj vznik saskému podnikateli Johannu
Eugenu Philippu Leyhnovi. V r. 1817 založil v Pirně manufakturu
na výrobu dýmkových hlaviček a různého nádobí, které nazýval
'Bunte Ware' (pestré zboží). V r. 1822 z Leyhnova podniku
odešel Karl Friedrich Huffzky, který si v Unčíně (Krupka)
zřídil vlastní manufakturu. Vyráběl zde podobnou keramiku
jako v Pirně pod obchodním názvem teralit. Jeho obchodní úspěchy
v Čechách inspirovaly další Leyhnovy zaměstnance - Wilhelma
Schillera a Friedricha Gerbinga, kteří v r. 1829 založili
ve vsi Podmokly (dnes Děčín) keramičku a své výrobky označovali
jako siderolit. Do Podmokel přišli i s dalšími dělníky z pirenské
manufaktury, mezi kterými se nacházel i modelér Adolf Bähr.
I jeho celoživotním cílem bylo zařídit se pro sebe, a tak
v r. 1841 od Schillera s Gerbingem odešel a pokusil se založit
konkurenční podnik na druhém labském břehu - v Děčíně. Měl
již vyhlédnutý dům, jehož část si chtěl pronajmout, od děčínské
městské rady dostal povolení ke zřízení podniku, záměr mu
ale překazili jeho bývalí zaměstnavatelé, kteří se obávali
konkurence. Gerbing tehdy promptně zakoupil dům, ve kterém
chtěl Bähr rozjet výrobu a zklamaný podnikatel musel jinam.
V červnu 1841 zkusil štěstí v nedalekém Ústí n. L. Zde se
mu podařilo získat pronájem domu za městskými hradbami a rozjet
v něm výrobu. Bährův podnik byl vůbec prvním průmyslovým podnikem
v Ústí! Začátky nebyly příliš slavné, ale díky obchodnímu
talentu ústeckého měšťana Johanna Maresche, který v Bährově
podniku vedl účetnictví, začala manufaktura prosperovat. Po
smrti zakladatele se J. Maresch oženil s jeho dcerou Marií
a do r. 1860 vedl podnik s vdovou Wilhelminou Bährovou pod
firmou Bähr & Maresch. Pro další úspěšný rozvoj podniku
bylo nezbytné výrobu rozšířit. Podnik se proto z dosavadních
stísněných prostor v ulici Velká Hradební (vedoucí přibližně
od dnešního magistrátu k obchodnímu domu Labe) přestěhoval
do novostavby v Revoluční ulici (na místě části dnešního autobusového
nádraží). Zde byli zřejmě od počátku 80. let 19. stol. vyráběni
proslavení zahradní trpaslíci. Dodejme, že prvního keramického
trpaslíka vyrobila v r. 1872 firma Augusta Heissnera v duryňské
Gräfenrodě. Podnik po Mareschovi postupně převzal jeho syn
Ferdinand (foto) a po něm syn Wolfgang. Největších obchodních
úspěchů firma dosahovala v 90. letech 19. stol. Po r. 1918
ztratil podnik svá tradiční odbytiště a ocitl se v krizi,
ze které se již nikdy úplně nevzpamatoval. Ani umělecká keramika
značky 'Ostia' někdejší úspěchy nenavrátila. Továrna přečkala
2. světovou válku a přes poškození budov během anglo-amerického
náletu se národní správce profesor Jaroslav Doubravský pokoušel
o obnovení výroby. To se mu ale podařilo jen z části a podnik
byl jako nerentabilní v r. 1947 likvidován. (doporučujeme:
home.earthlink.net/~artifactsco) Jan Němec
u NERAD SE OPAKUJU, ale
každej jednotlivej pořad Jiřího Černého si zaslouží zaznamenání.
V Národním domě (UL) tentokrát 14. IV. bylo naladěno proti
jindy více etnicky a world-musikově. I složení 2. poloviny
si lidi tak podobně vybírali. A když se Jirka ptal, jestli
si vůbec někdo v sále pamatuje jeho rozhlasovou 'Houpačku'
(dohoupáno cenzurním zásahem v září 1969), hlásil se kromě
mne jen pan ředitel Dostál. (Ale seděl tam ještě takovej dědeček,
tutově starší než my a ten nic neříkal…) Každopádně je to
trochu neuvěřitelný, že už je to taková doba. A ten člověk
Černý to dělá furt stejně dobře. (pic) u
V PÁTEK 2. DUBNA SE NA TEPLICKÝM BOŽÁKU konala dlouho
očekávaná akce - koncert Jolly Joker and the Plastic Beatles
of the Universe (www.jollyjoker.org). Na tenhle koncert jsem
se bála těšit, neboť kdykoliv se na něco těším, tak se to
samozřejmě nevyvede. Ale v tomhle případě jsem mohla bejt
natěšená jako jaro a stejně to bylo ještě lepší, než bych
čekala. Jolly jsem naživo viděla naposledy před 9ti lety -
jako kovaná puberťačka, a tak jsem se přeci jen trochu obávala
zklamání. Marně. Předvedli velmi energický a kvalitní výkon.
Staré i novější pecky na (tančící) diváky fungovaly naprosto
bez debat. I já jsem se celý večer na parketě svíjela a v
půlce jsem sotva dechu popadala. Lidí bylo přiměřeně, pivko
dobrý, nálada vesměs dobrá… Taky jsem Vám chtěla zprostředkovat
rozhovor s kapelkou, bohužel ale z toho nakonec sešlo. Každopádně,
budete-li mít možnost zajít na Jolly kdekoliv jinde, určitě
to udělejte a nebudete litovat. Jedou jak za starejch časů
- fakticky! -bio-
u NA POHÁDKU DO MATEŘSKÉHO
CENTRA? Slyšte, viďte a hlavně přiďte: V pátek
2. dubna dopoledne bylo díky finanční podpoře Komunitního
centra UL slavnostně otevřeno první mateřské centrum (dále
MC) v Ústí n. L. Zaštítěno dobrými křídly YMCA UL (www.usti.ymca.cz),
nazváno POHÁDKA, nachází se v kláštěře sv. Vojtěcha u 'staré
tržnice' a Národní banky (Hradiště 4). Pobytné činí 35,- Kč
za dopoledne (členové čerpají výhody), hlídání dětí v herně
pak 40,- Kč za hoďku (max. 2 h). Otevřeno: PO - PÁ 8.30 -
12.00, tel.: 475 220 831 - kl. 64 (L. Černá). Pásku oddělující
prostor dětské místnosti s chodbou přestřihl pan starosta
obvodu ÚMO - město, Radek Vonka, s nímž byl projekt realizace
konzultován a který rovněž přislíbil podporu ze strany města.
Sám zmínil, že jeho vztah k podobným aktivitám je o to bližší,
čím víc se přibližuje k chystanému otcovství druhéhopotomka.
Úvodní slovo měl i ředitel YMCA Filip Hušek spolu s koordinátorkou
MC Pohádka, Lucií Černou. Darem v podobě obrazu přispěla společnost
Glaverbel v zastoupení Andrei Michálkové (takto mé spolužačky
ze ZŠ). Starosta s ředitelem následně vsypali balónky do ohrádky
tak, aby děcka z vrchu klouzající dopadla do měkkého. O výrobu
dřeveného domečku, vzdáleně možná připomínajícího část hradu,
skluzavku ad. vybavení, se postarali borci z chráněné dílny
Fokus UL (www.fokusul.cz). Mamky potěšeně sledovaly řádění
ratolestí a některé budoucí, jako např. akční fotografka MF
DNES, Iveta Páliová, se snažily o co nejlepší momentku. Nabízené
koláčky a chlebíčky, jakož i káva, splnily očekávání hodné
takovéto události, a o to spokojenější je teď můj výraz při
vzpomínce na visitu MC Pohádka. Nechť jeho návštěvnost není
nepřečtenou pohádkou pro většinu ústeckých mamek a taťků a
jeho užitečný kredit roste každým dnem. V rámci mezinárodního
roku rodiny sepsal jednou taky (asi) taťka… Emilio + foto
u TRADIČNÍ 'LÁBUSOVINY' v
kulturáku v Dobroměřicích, tentokrát s podtitulem 'Čtyřicet
a dost!', se vydařily maximálně. Už před osmou večerní začala
hrát kapela BBP, křtící tu své CD. Kropicí akt s následným
vrhem diskem provedl Franta 'Čuňas' Stárek (foto - vlevo)
a s oslavenci si trochu zahrál kmotr českých alternativců
Mikoláš Chadima. Následovala Posádková Hudba Marného Slávy,
androš do skoku. A pak už šly ty nejtěžší šarže - Dg 307,
kteří mě dostanou vždycky. Plastici - jo, je to pohoda, teď
po letech, když už se i naučili hrát. A Kabeš je čím dál dekorativnější.
A Echt! To už jsem tančil i já, ale moc si to nepamatuju.
Oni totiž do 6.00 nejen hráli, ale taky točili. Takže to byla
současně slušná tréninková příprava na Memoriál A. V., o němž
pojednávám jinde. Návštěvnost jsem odhadoval asi na 500. A
doufám, že si to Lábus s tím '…a dost!' ještě rozmyslí. Snad
do příštího roku změkne. (pic)
u JEDNOU Z NEJ- ZAJÍMAVĚJŠÍCH
AKCÍ REGIONU se na samém počátku jara
stala letošní oslava narozenin současného ředitele lounského
divadla pana Drápala. Tradiční narozeninový večírek, kde tentokrát
ke 40. narozeninám jmenovaného, jinak obecně známého jako
'Lábus' vystoupili a pogratulovali BBP s hosty, DG 307, POSÁDKOVÁ
HUDBA MARNÉHO SLÁVY, PLASTIC PEOPLE OF THE UNIVERSE a ECHT!
(namísto původně ohlášených The Doors Revival). Začátek byl
sice avizován na 20.00 hodin, ale když jsme dorazili do kulturáku
obce DOBROMĚŘICE U LOUN, vypadalo to už na plný sál. A že
je ten sál opravdu pěkně velký. V průběhu večera ale přijížděly
stále další a další máničky, vypadalo to na sraz všech pozůstalých
po českém undergroundu let 70tých a 80tých. Podle časového
plánu bylo jasné, že se nejedná o festival, ale o několik
plnohodnotných koncertů, a předpokládaný časový program se
posouval tak, že když jsme ve 3:18 zimního (a tedy už 4:18
letního) času odjížděli, ještě nezačala závěrečná skočná tancovačka
hospodských miláčků Echt. Tím jsem prozradil, že jsme na Echt
nevydrželi, ale co se dělo na sále předtím, určitě stálo za
to. První účinkující - BBP jsou dle Lábuse resp. serveru jeho
vydavatelství Guerilla Rec. (www.guerilla.cz) 'v současné
době nejundergroundovatější ze všech undergroundových kapel
v Praze a širém okolí'. A asi to tak opravdu je, protože zatímco
všichni ostatní se snaží přizpůsobit době a jít s časem, BBP
podle mne zůstávají věrni klasickému a osvědčenému receptu
českého undergroundu, jak si jej pamatujeme (tedy ti, kteří
si můžeme pamatovat) z normalizačního období komunistického
vládnutí v Čechách, a taky jako reakci na něj. Je tam slyšet
hodně Zappa, Beefheart, King Crimson… a ještě spousta dalších
legend, ze kterých hudebně mnohé kapely let tehdejších vyrůstaly.
BBP prezentovali na koncertu zejména svoji čerstvou desku
'Valetolman', kterou sami charakterizují jako 'psychotabletický
opus jedenáctičlenného podzemního orchestru'. Když už jsme
u toho CD, tak první polovinu vyplňuje téměř 40timinutová
kompozice, navazující na tradici ucelených kompozic Plastic
People, zatímco 2. polovina obsahuje 6 regulérních skladeb
(Podivný Vánoce, Poslední tango válečného hrdiny, V komorách
srdce, Golgota, Až za hrob, Hyeny). Rád bych upozornil všechny
zájemce, že přes server Guerilla Rec. se můžete dostat na
stránky kapely, kde jsou z desky ke stažení 3 písničky. Muzika
samotná vydá za všechny recenze koncertu a třeba vás zaujmou
natolik, že si necháte narůst dlouhý vlasy a fousy a budete
za nimi jezdit, tak jako se jezdilo kdysi. BBP měli s sebou
na svátečním večeru i hosty, já jsem registroval zejména pana
Chadimu se ságem. Musím se přiznat, že v době koncertu jsem
potkal ve frontě na pivo několik známých, které jsem neviděl
tak asi 15 let a proto jsem nesledoval moc pozorně. O to víc
jsem se ale naladil na moji oblíbenou kapelu DG 307. Jedna
ze 2 největších legend klasického undergroundu, pro mne zejména
spojená s Pavlem Zajíčkem, úžasnou osobností, básníkem ticha
a mysteriózním přednašečem svých textů (pro přiblížení těm,
kdo neví - hrál v Knoflíkářích moderátora Radia 1, který vede
rozhovor s americkým pilotem z druhé světové války). Historicky
se kapela pohybuje na podiích už přes 30 let, první koncert
na podzim 1973 v Klukovicích se stal legendární událostí.
Dégéčka byla spolu s Plastiky opravdovým symbolem odporu proti
protivné, hnusné a plíživé bolševické nudě a šedi let 70tých,
takovým symbolem, že komunistům stálo za to, pokusit se je
zničit a definitivně umlčet. Společným svorníkem obou byla
na české scéně nepřehlédnutelná osobnost Mejly Hlavsy a jejich
podobné zakotvení v podivně mrtvém prostoru naprosté kulturní
'Biafry ducha', jakou bylo ČSSR těch let. Věznění a emigrace
- to byl výsledek komunistické kulturní politiky té doby.
A pro mladé čtenáře - nemyslete si, že by se snad dneska soukmenovci
Stalinovi chovali u moci jinak. Ale prrrr! Odbočka končí.
Důležité je, že se Pavel Zajíček vrátil po převratu zpět do
Prahy a obnovil činnost skupiny, která se nesnaží pouze 'navazovat'
a žít z legendy. V posledních 5ti letech vyšla pod hlavičkou
DG 307 alba 'Siluety', 'Koncert', 'Šepoty a výkřiky' plus
'dekonstruovaná' verze 'Artificially Flavoured/Uměle ochuceno'
(původně 1992), která jsou poměrně ojedinělým útvarem na současné
české hudební scéně. Kapela se vyrovnala se ztrátou Mejly
Hlavsy ('Šepoty a výkřiky' byly Hlavsovi věnovány) a jde si
nekompromisně dál svou vlastní, výrazně originální cestou.
Zatímco v 1. etapě byla tvorba DG spíše zoufalým výkřikem
do tmy, po obnovení činnosti v 90tých letech se její hudba
dostala k vyzrálým písním často až rockového charakteru, kde
nad křehkými a průzračnými melodiemi vévodí mystická Zajíčkova
deklamace jeho úžasných textů. Jejich hudba stojí stále 'mimo
jakýkoliv společnosti, mimo jakýkoliv jazyky, mimo jakýkoliv
hnutí tohoto světa' (Pavel Z.). Každý z toho mála koncertů
DG 307 je proto mimořádnou událostí a ten lounský byl vyloženě
povedený. Zahajovalo se starou známou skladbou 'Nic zvláštního',
po ní přišlo ke slovu album 'Šepoty a výkřiky'. Tady kraluje
Tomáš Schilla, který v hudbě dégéček zvýrazňuje temnou a mystickou
strunu. Je vidět a slyšet, že si se Zajíčkovými texty dobře
rozumí, některé písně jsou vyloženě vystaveny na souhře jeho
cella a Zajíčkova hlasu. V dalších kouscích ale dokáže skupina
spustit i vyloženě narvaný rockový zvuk, a tahle poloha jí
také sluší. Vracejí se staré osvědčené písně - 'Růžová mlha',
'Básníci ticha', 'Křídlo anděla', u kterých to vypadá skoro
jako na koncertu rockových hvězd. Publikum slova dobře zná,
tyhle 'hity'si zpívá a výborně se baví. Lidé v sále tančí
nebo se jen tak pohupují v pomalém, ponurém rytmu. 'Praha
New York Paříž' se sloganem '...a všechno je úplně jinak...'
je dalším výrazným místem koncertu, který jako by neměl končit.
Ale protože jsou tady i další kapely, loučí se diagnózy blakeovskou
'Tyger', po které může následovat jako úplný závěr 'Papírový
absolutno' a odchod na bar. S výjimkou Zajíčka, pak celá kapela
začne v duchu narozeninového večírku slušně pařit, a je na
nich vidět, že se výborně baví. Krásná muzika, příjemná partička,
hezký večírek. Co víc si přát? Snad něco do skoku, protože
DG jsou přeci jenom zadumanější než běžné rockové kapely,
a tohle je přece Birthday Party. Ale 'standardní' bigbít v
provedení hospodské tancovačky Echtu přijde až na závěr. Takže
je tu překvápko - POSÁDKOVÁ HUDBA MARNÉHO SLÁVY. Typický příklad
něčeho, o čem tady na severu Čech 'každý slyšel, ale nikdo
to na vlastní oči neviděl'. Opět legenda z 80tých, která v
současné době koncertuje opravdu jenom výjimečně. O kapele
se lze dočíst, že vznikla ve Vsetíně v r. 1985, a její úžasný
název vznikl celkem jednoduše: 'Název vznikl přispěním všech
členů; toto netypické pojmenování je složením slov, která
ani nemají nějaký hlubší význam, ale nám se tento slovosled
zamlouval a dost nás v té době pobavil.' (houslista Ivan Ryl).
Samotní PHMS pobavili máničky na většině uskutečněných akcí
na Moravě i v Čechách a stali se vyhledávanou atrakcí těchto
polonepovolených/polozakázaných akcí. Ve snaze přiblížení
muziky Posádkové Hudby MS tomu, kdo ji neslyšel, použiji popis,
který se mi zamlouvá nejvíc - jedná o směs šlapavého bigbítu
typu Etc…, 'plastikovského' soundu a moravského folklóru.
Ryl se navíc nikdy netajil obdivem k houslistovi Etc… Janu
Hrubému a dalším světovým houslovým veličinám. Sám pak s kytaristou
'Dennym' Olšákem přinášel do kapely nejvíc hudebních nápadů,
ale spousta muziky také vznikla při kolektivních improvizacích.
'Od samotného začátku jsme se snažili hrát po svém, beze snahy
se někomu podobat… Tenkrát jsme nepřemýšleli nad tím, zda
to, co hrajeme, je big beat, alternativa nebo underground,
neměli jsme potřebu být někam zařazováni.' (I. Ryl). Zajímavé
je také spojení poměrně veselé hudby s depresivními a ponurými
texty ve stylu mordýřských balad. Co k tomu dodat - opravdu
příjemné překvapení, nadupaná muzika se spoustou fintiček
a fines, sehraný soubor výborných hudebníků, kteří hrají lidem
a sobě pro radost. PLASTIC POEPLE OF THE UNIVERSE, neboli
'Plastici' jsou podle mne ve své současné podobě lehce vyčpělou
legendou, která se podobá psu, honícímu svůj vlastní ocas.
Staré kousky, na které byly 40ti- a 50tileté máničky zvědavé
nejvíc, už moc nehrají, po předčasném odchodu Mejly Hlavsy
se repertoár hodně stočil k věcem z připravované a nedokončené
desky, která se měla ubírat někam úplně jinam a také z CD
Na konci léta Vráti Brabence. Toho hodně baví hrát dlouhá
sóla na saxofon, hraje mu to - stejně jako ostatním - náramně,
ale od nálevního pultu slyším z jeviště a orchestřiště samé
plochy, plochy… a zase plochy... A překvapivě ani v sále to
není takový hukot, jak jsem si myslel. Trošku mne to nudilo,
a tak jsem si dal závěrečné pivko a sledoval přepestrou návštěvnickou
obec. 25tiletá kamarádka, která jela s námi a celou cestu
se bála, že bude na sále nejmladší, se hodně přepočítala.
Je tu totiž docela dost teenagerů, z toho pár dětí těsně po
základce, a ani nevypadají, že by je sem přivezli rodiče a
že by tu byli z donucení. Samozřejmě převládají pamětníci,
narození povětšinou v 50tých letech minulého století, často
i dříve, pro které je tahle akce vzpomínkou na mladá léta,
zakázané koncerty a věčné harcování po malých vesničkách,
kde se zrovna podařilo někoho ukecat a uspořádat koncert,
ale taky příležitost se setkat se známými, které neviděli
rok, 2 nebo 20 let. Úžasné. Všechno nejlepší pane Drápal,
a moooooooc velké díky za tuhle akci. Jo, a ta malba na zádech
je vskutku dekorativní. PéeM