CROSSROAD BLUES (Blue Rec. lsd. 03) - Ach jo, to se
to blbě píše o deskách, kde
není nic špatně, kde hrajou samí skvělí muzikanti léty prověřenej
repertoár, navíc ještě ke všemu blues, který člověka prostě
nemůže zarmoutit, když se ovšem umí, což v tomto případě platí…
Tak snad jen to, že opačných případů, kdy se toho na blues
dá dost zkazit, známe taky dost, ale tohle není ani jeden
z nich ('…a proto marně čekáte, kdy k tepání se přikročí…',
dovolil bych si citovat J. Suchého). Tepličtí muzikanti Crossroad
Blues, tedy Martin Herbst - kytara, zpěv, Igor Šikula - foukací
harmoniky, Petr Samek - kytara, spolu už nějaký pátek jamují
na různých akcích a konečně teď vydali regulérní CD, nahrané
v Krušnohorském divadle v Teplicích 1. listopadu 2003 zvukovým
mistrem Miroslavem 'Humbukem' Košnarem. Deska měří 42 minut
a obsahuje 10 standartů ze světově bluesové pokladnice a jednu
původní skladbu Igora Šikuly. Nejdřív se podivíte, co je to
za praskot, když jste si přece nepustili vinyl, ale cédéčko.
Ale to je jen symbolické uvedení do starých dobrých časů.
A už na vás dejchne Chicago a všechen ten mud, dirt, mrousky
černejch koček za kalnýho časnýho rána, dokonce lokomotivy…
a za každým rohem vykukujou něčí hučikučimeni, aby vám vyčórovali
vašeho ševroleta. Názvy na obalu najdete psané foneticky.
Ne tak, jak je psali Slade, aby to znělo Angličanem vysloveno
stejně, ale ČESKY foneticky, takže to může skoro správně vyslovit
i neanglofilní tuzemák. A vidět napsáno třeba 'tel mí brajt'
nebo 'ýrl in d mórnink' je opravdu půvabný. (Uvnitř desky
je pak alibisti napsali radši správně, cheche…) Herbst zpívá
skoro srovnatelně s někdejším zpěvákem B. B. Bandu Orlovským
a ten zpíval skoro jak starej černoch. Tady je to ale přece
jen trochu víc při zdi, chtělo by to občas se víc odvázat.
Nejvíc mě tohle napadá u 'Hootchie Cootchie Man'. To ale můžu
srovnat jen s jediným Čechem, a to s Michalem Prokopem. A
prohrát se silnějším není ostuda, pane Herbst. Největší devízou
skupiny je bezesporu harmonikář, kterej jede prakticky po
celou dobu a ve stylu se pohybuje s takovou jistotou, jako
kdyby se někde v deltě narodil. Nejvíc asi připomíná Jacka
Bruce. To byl ostatně taky jediný hráč, jehož vzal na milost,
když jsem mu své oblíbené borce onehdy pouštěl. A mimochodem
- když si pustíte jeho 'Locomotiv Boogie' (to 'e' na konci
lokotky jim tam opravdu chybí), které začíná trochu jako Hartův/Rodgersův
'Blue Moon', nezdá se vám, když se to pak rozjede, že je to
nějakej příbuznej 'Traintimu' z 2LP Cream 'Wheels Of Fire'?
V poslední 'Key To The Highway' je záměrná zvuková staroba
nejvychytanější. Celkově vám tahle deska poskytne stejnou
bluesovou atmosféru, feeling a pohodu, jako kdybyste si pustili
některého z černých velikánů. A o to jde hlavně. Doutníček
nebo ubalenej dlouhej jávskej kouř, bourbon do druhý ruky
- a kluci jeďte! Nějaká chyba? Samozřejmě: kdyby byla takováhle
deska natočena v Teplicích před 20 lety, tak už bylo pozdě.
Yarda Pichlík