BRAZIL V
únoru se v rámci Projektu 100 v Domě kultury chemiků a
Biografu u Františka promítal film britského režiséra
Terry Gilliama Brazil. Byl natočen v r. 1985 a herecky
obsazen hvězdami jako Robert de Niro či Bob Hoskins. Gilliam
diváka vtahuje do podivného temného světa zaplněného nevzhlednými
budovami, které prorůstá chaotická spleť hadic a trubic.
Lidé, jež v těchto budovách žijí a pracují, připomínají
buď vzhledem, nebo povahou degenerovanou aristokracii.
Jsou na každém kroku sledováni kamerou. V tomto světě
nic nefunguje pořádně, přežít se dá jen pomocí podvodů
a úplatků. Ti, kdo se nechtějí zbyrokratizovanému a zkorumpovanému
systému podřídit, jsou nekompromisně a brutálně odstraněni,
a ještě předtím okradeni o majetek. V takovém světě je
život peklem. Svobodu může člověk zakusit jenom ve snu.
Na pozadí vylíčené atmosféry je rozehrán tuctový příběh
nesnadné cesty muže k milované ženě. Formálně je námět
podán prostřednictvím grotesky, což nepřekvapuje - vzhledem
k tomu, že režisér Gilliam je spoluautorem série Monty
Python. Charakteristický valící se humor, který se nezastaví
před ničím, je víceméně přenesen i do filmu. Brazil je
x-tou variací na téma společenské utopie a nově zpracovává
motivy ze všech příbuzných děl, jež ve 20. stol. vznikla.
Zejména diváku připomene Orwellův román '1984' (sledováním
obyvatelstva) a Kafkův 'Zámek' (všudypřítomnou byrokracií).
Gilliam mistrně ovládá zákony správného dramatu, a tak
se divák ani při nadstandardní délce (138 min.) nenudí.
INFO: www.trond.com/brazil, www.artfilm.cz/projekt-2003.
KINA: TP - LÍPA: 14. 3., UL - BIO U FRANTIŠKA: 27. 2.
Zima
NAQOYQATSI znamená v jazyce kmene Hopi ničení něčeho
původního civilizací. Film
Naqoyqatsi (natočen 02) amer. režiséra G. Reggia byl promítán
v únoru v rámci Projektu 100 v Domu kultury chemiků. Reggio
tímto počinem završil trilogii snímků, spřízněných námětem,
zpracováním i minimalistickou hudbou Philipa Glasse (ozvláštněnou
smyčcovým orchestrem). Naqoyaqatsi je tzv. uměleckým dokumentem
o podobě současného světa. Struktura vykazuje podobnost
s hudební kompozicí, děj jakoby se odvíjel podle nálady
hudby a frázoval dle jejího rytmu. Prakticky celý je vytvořen
pomocí počítačů. Buďto se přednatočené, nebo z jiných
filmů/reklam 'vysamplované' pasáže prostřednictvím computeru
patřičně zformují/zdeformují, nebo se samy přímo z útrob
toho všemocného čaroděje vygenerují. Film sestává z uzavřených
krátkých momentek, které spolu komunikují prostřednictvím
nějakých zastřešujících významů či idejí (např. sport,
člověk, rození dětí, struktura DNA apod.). Reggio mnohými
svými obrazy (např. vojáků, Hitlerova řečnění, kácení
lesů, pojídání hamburgerů apod.) kritizuje chování západní
civilizace k sobě samé (i zbytku světa). Počíná si však
při tom s romantickým patosem a demagogií, příznačnou
např. právě pro ideologie, jež sám kritizuje. Ještě jednu
kritickou noticku: Tolik osob a institucí, které jsou
jmenovány v titulcích filmu a jistě obrovský rozpočet,
to určitě také není ekologické. Nejsem dalek tomu, abych
film Naqoyqatsi označil za nabubřelou bezduchou formalistní
hříčku. INFO: www.naqoy.com, www.koyaanisqatsi.org, www.artfilm.cz/projekt-2003.
KINA:TP - LÍPA: 14. 3., UL - BIO U FRANTIŠKA: 22. 3.,
DC - SNĚŽNÍK: 24. 3. Zima