LJ
Zdravím
v Ústí - sedím v Mexiku na netu a tak procházím co novýho
v našich luzích. Mam se poměrně v pohodě, už se to konečně
krátí za nějakejch 48 dní jsem doma. A propos, jsem rád
že se Vám podařila vydat ta kompilace nEMAdEMA, akorát jsem
na webu marně hledal i svoje jméno. Není Zač. 3. 2. 03 -
Honza
(soundmix@tiscali.cz) J
Chválím
Honzu Kvasničku, že nepod-léhá nátlaku stran zmanipulovaného
este-tického cítění lecjakých návštěvníků Circu-su, kteří
mu vytýkají absenci výzdoby, chladnost či dokonce sterilitu
prostor. Jestli je tu něco sterilního, tak leda jejich EQ.
Circus, to je Tabula rasa, propůjčující se ochotně stylizacím
kapel, divadel i všech návštěvníků, nehodlá nikomu nic pod-souvat.
Nechcete se tu přece cítit jako Doma, ne? Zbyněk S. L
Velmi
rád bych se s Vámi podělil o zá-žitek, který byl jako vytržený
z filmu 'Hoří, má panenko', a který se odehrál na 'Maturitním
plesání' gymnázia Stavbařů (10. 1., DK UL). Človíček, který
měl funkci 'spíkra' proměnil vyhlašování tomboly v socialistický
kapitalismus v nejra-finovanější a nejzvířečtější podobě.
Tako-váto tombola vypadá následovně: Moho-vitější občané
nakoupí lístky - čím více, tím lépe, to je jasné. Vyhlašování
tomboly je potom věcí živelnou, která již s lístky nemá
co dělat. Ceny jsou rozdávány formou: Kdo má modré auto...
á támhleten panáček ...tak tumáš zdarma seřízení autíčka.
Dámy ukazují ručičky, která z nich více potřebuje solárko,
aby tak získala cenu ve formě volných hodinek v tomto zařízeníčku.
Hlavní cena je již málem udělena nejhezčímu tanečníkovi,
když se 'kapitalismus v nás' ozve, že snad také ty lístky
k něčemu jsou. Díky tomu 'zaslouženě' pojede k moři dívenka,
která je nápadně podobná té, která dělá asistentku 'spíkra'
a radí mu čísla. Musím říci, že větší zábavu jsem již dlouho
nezažil a hlasitě tleskám a hluboce smekám. PS: Vůbec jsem
nelitoval, že v době mého příchodu byly lístky do tomboly
již vyprodány. S pozdravem RFH
(rfh@seznam.cz) J
Chválím
ČT za nový pořad o drogách 'Když musíš, tak musíš…?' Nenásilné,
informačně výživné, depresivně působivé je to - uvidíme
jak se vyvrbí další díly. (oho) L
Kárám
ty politováníhodný samaritány z Červenýho Újezdu, že nemají
nic smyslu-plnějšího na práci, než se babrat s parazity
cizopasícími na hranici lidský a živočišný říše, které zhusta
dodávají našemu 'podniku' na kraji města, když se u nich
vyskytne nějaká bolístka. Končí to většinou tak, jako minulý
týden, kdy dovezli objekt označený J. M., který reakcemi
podstatně zaostával za vyhynulými předchůdci člověka. Zainteresování
a námaha minimálně 9 lidí, dovoz sanitkou, vypsání 4 stran
A4 a další dokumentace, zatímco ostatní, opravdu nemocní
čekají… a to všech--no končí podpisem reversu třemi kříž-ky
a odvozem zpět, neboť dotyčné hovádko tam ležet odmítá,
operaci odmítá, injekci odmítá a nic z toho, co odmítá či
co by chtělo, nechápe. Druhý den přijíždí znova, pochopitelně
opět sanitkou, protože si to údajně 'rozmyslela'. (Takové
hyperbole se zdráhám věřit - myšlení se odehrává na zcela
jiné biologické úrovni.) Přitom babka se zlomenou rukou
po zasádrování nemá na sanitku domů nárok, protože je to
jenom ruka, nikoliv noha. To, že se tou druhou v autobuse
neudrží, když v ní musí současně držet svoje věci, nikoho,
hlavně pojišťovny, nezajímá. 'A takovejch tam máme 200!',
naříká ošetřovatelka z Č. Ú. a já nevycházím z úžasu. Tam
'u nich' žerou kobylky a nemejou se ani o svátcích, zatímco
u nás protestujou, že jim neteče dost teplá voda v jednom
kuse a strava není dostatečně pestrá. Taky se divíte, ŽE
a PROČ náš stát, sám napůl v prdeli, NA TOHLE má? (pic) L
Kárám
ústecké kino Hraničář (UL). Když konečně nainstalovali slyšitelný
sys-tém Dolby Digital, který v je Děčínském Sněžníku už
dávno, klimatizace je tam ukrutná, sedačky malý, tvrdý a
nepohodlný a pokud před vámi sedí vyšší člověk, místo vysněného
filmu sledujete, jak pěkně je ostříhaný. No na krajský město
veliká ale veliká ostuda. Jijanek (jijanek@centrum.cz) L
Kárám
'chytráka' Johnyho Mistra. Inteligente, skupina HUSH (www.hush.cz)
žádnou zpěvačku nemá. Když o něčem píšu, tak si dávám bacha,
abych se nesplet. Hovado. Jarda Grabovec
(pangraba@seznam.cz) J
Chválím
YMCA Ústí za rozhodnutí vytvořit pro děti ve sv. Vojtěchovi
Nízko-prahové centrum ku zábavě, odpočinku i sportovnímu
vyžití. Držím jim palce, idealistům. (oho) L
Třeba
někoho kárat za smrt (29. 12. 02) herce a komika J. Satinského?
S dlou-holetým parťákem se 3. 1. 03 na prknech Štúdia L+S
rozloučil Milan Lasica a mj. vzpomněl i Satinského 'mobilní'
větu: 'Momentálne som mŕtvy, zavolajte neskor.' A aby toho
umírání nebylo málo, 'přidal se' 15. 2. p. Miroslav Horníček.
Divadelní režisér, autor, herec, průvodce Hovory H atd.,
podlehl chronickému cévnímu onemocnění mozku. Pánové, budete
nám chybět... Emu L
Omlouvám
se Cartelu (UL), NÚP a tomu zbytku za mou nekompatibilitu
s ply-noucím časem. Stalo se tomu tak: 14. 2. se má osoba
odhodlala navštíviti CARTEL, který plánoval na ten den koncert
kapely 'NAŠE VĚC'. Budiž, v cca 21.00 jsem byla na místě.
Poloprázdno, aspoň jsem si sedla. Jenže kdo, nebo spíš jak
jsem já mohla tušit, že začnou hrát až po PůLNOCI!! Tělo
jsem už k aktivitě přinutit nedokázala, žádalo spánek. Ještě
z pod přivřených víček jsem naposled zamžourala na Cartel,
jež se mezitím naplnil postavami, které se cpali k hudbě…
Tedy pro příště vím, jaké záludnosti se mohou vyskytnout
v klubu na Severce, když všude jinde to začíná v +-20.00.
Marfushka LJ
Kárám
hraběte! Hlavně, že propařil P. T. veřejnosti, že si o nedělích
na Malý Hvězdě mastím tágo (dámy, hrnouti se o weekendu
na Šanov II. vskutku netřeba - jedná se skutečně o natírání
pouhého sportovního nářadí, navíc již dost opotře-beného,
křídou…), ale to hlavní přitom opomenul - totiž že se v
oněch prostorách můžete shledat s nejlepším výčepním v Tep-licích,
jistým Jirkou Franzem Josefem Pod-sedníkem. Prej by pasoval
do budapešťský vinárničky (řekla svýho času Halina Pawlowská,
ovšem asi po sedmi bour-bonech.) Nejlepším, protože nejrychlejším:
Když jsem tam poblíž ještě bydlíval, zhusta jsem za mokem
chodíval. Když mě jmenovaný spatřil oknem a byl jsem už
3 kroky od hospody, otočil se do regálu, nasadil můj sváteční
půlitr… a ve chvíli, kdy jsem vstupoval, což bylo asi o
3 vteřiny později, jsem ho měl v ruce plnej. To Gá-bina,
hezoučká cikánečka z pubu U Venci (kde zas poblíž bydlím
teď), je taky rychlá. Ale třebaže je jí asi o 40 míň než
Jirkovi, je přece jen o nějakou tu vteřinu za ním. (pic) J
Dobré
deň do Ústí nad Labem, vážený pane Emilio, jelikož jsem
viděla vaše úžas-né Přehledy, mohu jen křičet ... chvála
chváála chváála...:-). S obdivem a úctou Magdalena Slováková
(artfilm@hawaii.cz). P.S.: Opravdu povedené!(www.artfilm.cz) L
Kárám
Kolera, Kodyma a Chovance za to, že se rozhodli vyhodit
z LUCIE Dvořáka, což odůvodnili tím, že již nepotřebují
kláve-sy. Každej, kdo tuto kapelu zná (a to je vlast-ně
každej), ví, že je to pěkná kravina. Oni totiž nepotřebujou
právě Dvořáka, protože je málo rocker. Chtějí totiž přitvrdit.
To, že ho vykopli před plánovaným turné, kde musí hrát hlavně
věci, kde figuruje Dvořák, je podraz - nejen na něj, ale
hlavně na nemalé publikum těšící se na koncert. Já už se
na něj netěším, proto se na něj vyflajznu. Vartecký jim
teď prej bude na turné hrát úvodní part kláves 'Šroubů do
hlavy' na kvákadlo u kytary. Pánové, jste jak malý Jardové.
PAN KLOBOUK LJ
Chválím
pana Mirka Puchmajera z Bíliny, za to, že chodí po městě
zvaném Teplice oděn v takovýto prapodivný amalgam šatstva:
na hlavě má čepičku Wehr-machtu, odznak ovšem Gestapa a
k tomu značení horských myslivců. Jeho bundička je pak částí
uniformy armády NDR a kalhoty jsou maskáče USMC. Takto vyhastrošen
prochází hrdě městem tvrdíc, že je esesák a k tomu dodává
historická dobrozdání typu: 'SS je následnická organizace
SA!' apod. Pozitivní na tom všem je, že tím vlastně (nechtěně)
celý fašismus paroduje v celé jeho podstatě a to je vlastně
dobře. (neu) L
Prodávat
jízdenky přímo na peróně je pěkný zvyk, kéž Ústí vydrží
co nejdéle. Bylo by škoda přijít o takovou raritu, jakou
je pěkně zmapovaná hala Hlavního nádraží. Kdo jiný si dnes
něco tak hnusnýho může dovolit? (oho) LJ
Jen
poznámka k revizoru-lidumilovi: jeho 'odpuštění pokuty mamince
s kočárkem', která 'neměla lístek ani pro sebe ani za kočárek'
nebylo výrazem lidumilství. Od 1. ledna letošního roku totiž
jezdí dospělá osoba s kočárkem (pokud je v něm dítě) ústeckou
MHD zdarma, což chválícímu uniklo patrně proto, že s kočárkem
nejezdí a nejezdil. Jinak by také věděl, že za kočárky (tedy
pokud je v nich dítě) se v ústecké MHD neplatilo ani před
1. lednem. Dokonce mám pocit, že nikdy. S pozdravem… kočárkový
praktik Frederik Velinský (velinskych@volny.cz) L
Ti,
kdož vymysleli nepřehledný kruhový objezd v sousedství UL
bus nádraží, by zasloužili metál. Přišpendlit přímo na kůži.
(uwe) L
Tak
vážení, v Šanově (TP) nám poti-choučku vybudovali skvělý,
protože dnes již vzácný skanzen kvetoucího reálného socialismu.
V kdysi příjemné osvěžovně Tropicana se dozvíte, že PIVO
JEN K JÍD-LU!... 'Ne, já vám opravdu nemohu dát pivo bez
jídla…', šeptá s protepleným úsměvem pohledný chlapec za
pípou poloprázdné restaurace a omluvně ukazuje palcem někam
do patra či kam, že to jako 'ten nahoře'. (Pámbíčka myslím
nemyslel.) Já to na druhou stranu chápu - ať už to vymyslela
jaká chtěla hlávka, každopádně mají takhle ti dva hoši,
co se tam plandají, víc času na sebe - a to je jistě dobře
- aspoň nevotravujou jiný. Ale to to mohli teda podle mýho
vylepšit. Proč polovičatost? To pivo by mělo být výhradně
k jídlu TEPLÉMU, že? Jsme přece stylový restaurant, či ne?
Když BUZERACE, tak důsledná, soudruzi! (pic) L
Na
trávníku u domu Jana Zajíce 20 (S. Terasa, UL) se dosud
válí z okna vyhozený vánoční stromek. Kárám jeho majitele(-ku),
že to dosud neuklidili! Emu LJ
Nazdárek
v Ústí - To se dělá, že se neodpovídá na emaily? Jak se
tam máte? Je tam asi pěkná kosa, co? Tady je poměrně hezky.
Píšu z Bonaire, což je takovej malej ostrůvek v Holandskejch
Antilách. Je tady krásně teplo. Sluníčko svítí, voda je
tyrky-sová a výborně se tu potápí. Jsou tu skvělý korálový
útesy a spousta různých ryb. Všechno pod vodou je různobarevný
a tak. Cokoli je mimo loď, je poměrně v pohodě. Co se děje
na lodi, je hustý a vyčerpávající. Naštěstí mi zbývá už
jen nějakých 38 dní. To už vydržím. Teď je nad slunce jasnější,
že už na tuhle zasranou loď nikdy nepojedu, ani kdyby mi
platili zlatem. Je dost hustý dělat s bandou nekompetentních,
neprofesionálních - a co hůř - karie-ristickejch čuráků
a muset si to z valný části nechat líbit, protože seš s
nima na jedný lodi. Volat absolutně nejde. Jsou tu sice
4 satelitní telefony, ale sdílej jedinou linku. Takže aktuálně
může volat jen jeden člověk ze 600 lidí posádky. Už jsem
několikrát vystál frontu, abych pak zjistil, že linka přeskočila
na jinej přístroj. Navíc Filipínci zničej, na co přijdou,
pomalu začínám bejt rasista. (Ha ha ha.) No nic. Aspoň jsem
z toho vzteku přeložil film Cheecha a Chonga, tak se pak
pobavíme. Už se nemů-žu dočkat, až z tohohle Kariérova vypadnu.
Jak je u Vás? Co nějaký kšefty? A propos maj tady poměrně
zajímavý repráky. Jeden moc pěknej basovej asi za 400 USD.
Nemam ho koupit? Mějte se fajn. 11. 2. 03 - Honza (soundmix@tiscali.cz) LJ
Chtěla
bych pochválit kapelu Už jsme doma (www.noise.cz/ujd), která
vystoupila v úterý 18. února v prostorách klubu Doma (UL).
Škoda, že přišlo poměrně málo lidí. Taky dost rozčilující
bylo, když začali hrát o dobrou hodinu později. Ale asi
za to čekání UJD stáli. HIPI
(hipi.hipik@post.cz) L
Kárám
prodejnu Gastro na Hvězdě (UL), neb tam zákazníkům tvrdošíjně
podstrkují tvrdé pečivo. Kdyby ty pošlé kousky byly aspoň
levnější… Anaka J
Chválím
novou zvukovou aparaturu v kině ústeckém Hraničář (www.falcon.cz/kino).
Žúžo pro všechny slechy. Elis L
Omlouvám
se nové rozhlasové stanici Labe (102,8 FM). Ač jsem se velmi
snažila, fakt se to nedá poslouchat! Vážně by mě zajímalo,
jak může dostat licenci takový hybrid mezi Blaníkem a Severem.
Mariete J
Chválím
slečnu v prodejně Foma v Revo-luční ul. (UL). Člověk se
hned tak s někým milým, ochotným a kupodivu i zas-věceným
za pultem nesetká. Jára L
Kárám
neznámou negativní energii, kte-rá způsobila nevyslyšení
naší žádosti o dotaci projektu teplické redakce NÚP. Ani
zdaleka se mi nechce věřit, že by tepličtí zastupitelé naprosto
chladnokrevně 'odstřelili' ze svého stolu onen projekt,
aniž by (hmotně) vyjádřili podporu alespoň symbolickou.
Pro příště se poučím od nádražních profíků. …Pánové, nemáte
ňáký drobný… se potřebuju dostat do Liberce… mam nemocnou
tetu a psa a ukradli mi… ddr LJ
Na
jednu stranu si ta prezidentská fraška zaslouží posměch,
na druhou vděk. Jako by bylo z čeho vybrat: arogantní náfuka
a potměšilej buran, sympatickej je ex komanč, dalšího nezná
ani manželka a ta paní - snad by bylo zajímavý vidět, co
by jí po zvolení provedli (s image). Ucházející Sokol nelítá
nízko a malá strana (co bejvala velká) si mne ruce při vidině
spolupráce s prezidentem. Doufám, že ten novej značku 'Bolševikům
vstup zakázán' z hradní brány nesundá. (grr) L
Zkuste
na chvíli připustit možnost manželství s Dagmar Havlovou.
To se pak taky můžete při svém odchodu z prezi-dentského
úřadu dočkat rozlučky v podobě koncertu (2.2. na TV PRIMA),
což je samo o sobě chvályhodná aktivita, i když pozvání
Karla 'na hrad' Gotta a Helenky 'plastic women' Vondráčkové
nikoliv. A víme, jak to Vašek s těmahle 'Anticharťákama'
má... Naštěstí většina hostí nevykazovala podobné bolševické
sklony jako výše zmiňovaní a tak třikrát hurá, i když důstojné
to zrovna nebylo. Třeba se pak divit vyjádření J. Hutky,
že nemůže vystupovat na jednom jevišti s H. Von-dráčkovou,
která je pro něj symbolem režimu, který ho vlastně vyhodil
z republiky a V. Trešňáka, jenž se u pí Havlové omluvil,
že má slabý žaludek a potvrzení od doktora? Dášenko, ty
první dámo nesoudná, žes radši nezůstala u toho porcelánu...
Emu LJ
Pozor,
DEMENTI! (To vás neoslovuju, to je upozornění na opravu
dříve vytiš-těného.) V minulém čísle NÚP se vlivem vzniku
dezinformačního šumu někde v dlou-hém kanále Teplice-Ústí
stalo, že k článku o koncertě T4 v teplickém Božáku bylo
omylem otištěno foto Vládi Mišíka a Honzy Hrubého, ani čumějí
na Niagaru. Tak tedy zpět! Dýkaž cepře ví, že tyto dvě party
spolu už nejen nehrajou, ale ani nemluvěj - tak to uvádím
na pravou míru, že aby nebyl průser… (pic) L
Důrazně
kárám paní v dámské šatně plavecké haly Klíše (UL) za to,
že soustavně rozděluje klíče ke skřínkám tak, abychom se
u nich museli mačkat, ačkoli všude okolo je volno. A to
jen proto, aby si ulehčila práci s vytíráním podlahy. Já
bych z Vás s chutí učinila nezaměstnanou… H. Vogelová
??Vypečený Fanánek s Pečeným se buď zbláznil, nebo se chce
zviditelnit, či po svém přehrává. Jako by nestačil jeden
pre-zident Gott(wald) v historii této země! (uwe) L
Kárám
teď, v neděli 16. února 2003 po 8.00 hodině ráno, toho neskutečnýho
mamrda Leoše Mareše, že mi zkazil celý ráno. Já si tu klidně
sedím, píšu si do 'Káráme…', sosám grogíka a těším se, jak
si za chvíli v rámci recenze znovu poslechnu Smíšený pocity…
a on ten čuramedán zasviní ranní vysílání toho kanálu 'Kolečko
v trojúhelníčku' (prostě na DAKRu můj kanál 21), kterej
jedním okem sleduju, svým konvulsivně vtipným blábolem 'Svalovec'.
Teď už budou moje pocity opravdu smíšený. Spíš smíchaný.
A navíc - měl by opravdu posilovat. Holky měly pravdu. (pic) L
Káráme
novou 'imič' (program, interiér i název) Kladívka. Kam teď
budeme chodit? Anaka, Candy a Smažka L
Vážený
mladý příteli módní hudby PÉÉM (a200@e-mail.cz), zaujala
mě Vaše až neadekvátní reakce na můj článek ROBBEN FORD…
(NÚP 1/03 - str. 40) stranou jakési fotky. Musíte si ale
uvědomit, že opilecké výkřiky té Vaší party z baru při koncertu
rušily nejenom mě. Anebo jste nepochopil, že Vám Vaši přátelé
z NÚP chtějí pomoci ve Vašem boji s alkoholem tímto nenápadným
a jemným způsobem? Já sám jsem si dal práci a spočítáním
poměru jednotlivých písmen ve Vašem dopise mi vyšlo, že
nejčastěji se vyskytuje K - H - R - což - dle publikace
'Řeč písmen' od prof. Lose a Ing. Singera (vyd. Drážďany
1934) - znamená sklon k alkoholizmu vedoucí k hlubokým ranním
depresím a zvracení. Klidně se obraťte do teplické poradny
třebušínské chatařky Dr. Doležalové, která už ví údajně
všechno. Ale je tu i verze ta, že zajdete do NÚP, ze škodolibého
autora fotky vytlučete láhev (40%), předáte mi jí jako omluvu
za Váš přiblblý dopis a já Vám dám klidně trochu napít.
A ve svém jistě náročném povolání si před sebe na ten stoleček
dejte ono pověstné 2x měř a 1x řež a každé ráno se ty vole
nejdřív zamysli. Jinak Intimní život 4. 4. 02 Ořechovka
(to je v Praze) za rozhlas je slušné platit (bohužel i za
ústecký SEVER) a už neodepisujte a nereagujte.
Váš... LuděkNedvěd@Děčín L
Kárám
opět hraběte (já ho totiž kárám rád - vždyť kdy se vám dnes
povede zaspílat feudálovi?), že chce taky kandidovat na
prezidenta, čímž PŘECE JEN (i když o málo) zbytečně snižuje
mé skvělé chance. Zase na druhý straně je fakt, že když
bude mít FREDakce v ohni koně dva, bude pravděpodobnější,
že se z ní někdo na tom Hradě uchytne. K tomuto kroku jsme
se rozhodli po tom, co jsme z nominace str-kané pány Brichtou,
Pečeným a tím třetím, kterého jsem zapomněl, vyrozuměli,
že může kandidovat opravdu KAŽDEJ blb. (pic) LJ
Ono
s tou volbou nového prezidenta je to vůbec takový 'srandovní'.
Když pad Klaus, Zeman a ostatní, přilít p. Jan Sokol jevící
se (alespoň mně) jako ze všech adeptů nejideálnější, řekněme,
náhrada za ve světe víc než u nás (doma nikdo prorokem?)
uznávaného V. Havla. Ale stejně tam 'měl bejt' ten Gott,
to bychom už neměli jen 'Strašidelný hrad', ale i celou
republiku - jen ať se zákonodárci i občánci chytěj za nos,
když už je připustitelná i tahle varianta... Na druhou stranu,
sranda musí bejt, i kdyby na chleba nebylo (tekutej se nepočítá)...
Emu J
Děkujeme
moc všem (P, K, N, K, H, R, E, L, V, M, V, J, S, O, K, E,
P, H, I, R, P, G, M, L, B, D... doufáme, že jsme na nikoho
nezapomněli), kteří pomohli a pomáhají (protože se stále
ještě maká - ladíme interiér a bary, řešíme světla, zvuk
i hluk atd.) při zrodu klubu Circus. Díky!!! Jarka a Honza
(honza.taz@volny.cz) L
Kárám
ústecké Městské muzeum za přístup ke svému výstavnímu programu.
Když už se rozhodlo pořádat střídající se výstavy, mělo
jim vyčlenit reprezentativnější prostory. Za současného
stavu jsou exhibice stlačeny do nehezké místnosti, kterou
obklopuje hlučící hlavní třída a znervózňující otevřená
vrátnice (i když pozorovat bezpečnostní monitory bývá leckdy
zábavnější, než si prohlížet výstavu). Exhibice pořádané
Muzeem představují leckdy nekvalitní díla (Rendlovy fotografie),
nebo jsou zbytečné (Avdějevovy obrazy), protože prezentují
díla, která jsou ke zhlédnutí i jinde (Avdějev má stálou
výstavu v trmickém zámečku, minulý rok vystavoval se skupinou
Spolu i samostatně ve Vojtěchu). Světlou výjimkou byla loňská
prezentace Vejrážkových surrealismů. Přestaňme se ale ohlížet
do minulosti, a zaměřme se na přítomnost a budoucnost -
projděme spolu výstavní plán Muzea na první půli roku 2003:
V lednu 'Regionální numismatické památky ražby okresu Ústí
n. L.'; tato expozice harmonuje s celkovým, tedy regionálně-historickým
muzejním zaměřením, ale proč tedy tato specializace naplní
i tu jedinou místnost, která by mohla nabídnout nějakou
jinou polohu široké škály umění? V únoru a březnu, tedy
aktuálně, vystavuje Jan Houžvička a jeho děti (sic!) pod
názvem 'Mezi dvěma světy' kvalitativně podprůměrné obrazy
(více o nich čtenář nalezne v článku na str. 64), které
navíc disharmonicky přesahují původní koncept výstavy -
problém nenarozených dětí; v dubnu se Muzeum uchýlí k expozé
ilustrací ke knize 'Pod císařským praporem', zřejmě se domnívá,
že čtenář v knize obrázky přeskakuje, ale netuším, o jakou
jde knihu, třeba to bude nějaké arcidílo, a tak posečkejme
s kritikou na Jaro; květnová a červnová výstava (fotografie
z Antarktidy a muzejní 'štamgast' - práce žáků ZUŠ Evy Randové)
by se s větší publicitou setkaly v reprezentativnějších
prostorách obou knihoven (je paradoxní, že právě ústecké
knihovny, které jsou výstavním prostorem až v x-tém plánu,
pořádají srovnatelné či lepší výstavy, než Muzeum). Teprve
o let-ních prázdninách nám Muzeum předvede snad originální
výstavu erotických šperků, na kterou se těším už teď. Apeluji
tímto na vedení Muzea, aby alespoň trochu ze zájmu, který
věnuje historickým relikviím v reprezentativním svátečním
prostoru celých dvou pater, poskytla i výstavám umění současného
(a doufám, že nebude odpovídat Fillovou galerií, které pouze
- ovšem veliký dík za to - poskytne přístřeší). Příklady
pro osobitý a progresivní výstavní program určitě nalezne
v mnoha Muzeích větších měst České republiky. Jára Balvín
aneb Zima (jarobal@seznam.cz) LJ
Vážený
pane Balvíne, omlouvám se za pozdější reakci na Váš e-mail,
ale jsem stále ještě na dovolené a tak chvíli trvalo, než
jsme se k odpovědi dostal. Jsem rád, že navštěvujete naše
muzeum a že jste se rozhodl vyjádřit svůj osobní názor na
některé naše výstavní projekty z loňského roku a z plánu
na rok letošní. I když je zřejmé, že z Vaší strany převažují
spíše kritické výhrady, přesto jsem rád, že mohu za Muzeum
města Ústí n. L. formulovat odpověď, která by mohla zahájit
širší diskusi k tomuto tématu. Současná výstavní síň slouží
veřejnosti již více než 30 let. I přes různé technické nedostatky
a omezení zatím plní funkci, ke které byla určena a nikdo
z vys-tavovatelů v posledních letech, pokud je mi známo,
zásadnější připomínky neměl. Ke kvalitě výstavních prostor
našeho muzea musím konstatovat, že máte pravdu v tom, že
by mělo mít k dispozici reprezentativnější výstavní prostor,
než je současných cca 50 m2 výstavní síně v přízemí. Nejenom
kvalita výstavního prostoru, ale i jeho technické vybavení
(osvětlení, výstavní fundus) by zasloužily významnou modernizaci.
Bohužel již delší dobu jsou finanční možnosti muzea omezeny,
takže se v podstatě nedostává prostředků pro žádnou významnější
investici. Pro Vaši představu, roční příspěvek na provoz
muzea ze strany Města Ústí n. L. se pohybuje něco málo přes
7 mi-li-onů korun. Pouze roční náklady na topení se blíží
2 milionům a náklady na mzdy 25 zaměstnanců přesahují s
přís-lušnými odvody 4 miliony. Pro srovnání, např. Regionální
muzeum v Teplicích se srovnatelným rozsahem správy muzejních
sbírek zaměstnává takřka 3x více pracovníků. Nedostatek
finančních pro-středků se projevuje také na výstavním programu,
když nemůžeme dostatečně participovat na některých významných
výstavních projektech svojí finanční spoluúčastí. V současné
době se muzeum podílí na přípravě jediného významného výstavního
projektu, a to výstavy 'Gotika v se-verních Čechách', která
je ale celá hrazena Grantovou agenturou ČR. Nedostatek financí
a chybějící dostatečné výstavní prostory byly také důvodem,
že výstava významného ústeckého umělce Ernsta Neuschula
se na přelomu let 2001 a 2002 uskutečnila pouze v Brně a
v Re-gensburgu, i když více než čtvrtina vysta-vených děl
byla ze sbírek Muzea města Ústí n. L. Dlouhodobému plánování
výstav, které je u každého rozsáhlejšího výstavního projektu
samozřejmostí, brání také nejistota ohledně zahájení rekonstrukce
budovy muzea. Všichni ale vkládáme naději do připravované
generální rekonstrukce, která by mohla letitý problém vyřešit.
V sou-časné době je projekt dokončen a na rekonstrukci celého
bloku historických budov mezi divadlem a Sady B. Smetany
je vydané stavební povolení. V letošním roce by měla být
dokončena stavebně prováděcí dokumentace a politická reprezentace
Ústí n. L. by měla rozhodnout o způsobu financování a realizace
stavby. Ta by mohla být zahájena v příštím roce. V rámci
rekonstrukce bude podstatným způsobem modernizována nejen
budova, ale také vnitřní provoz muzea. V projektu jsou přímo
vyčleněné výstavní prostory pro výstavy moderního výtvarného
umění. Projekt byl připravován ve spolupráci s Mgr. Michalem
Kolečkem a s dalšími odborníky na problematiku výstavní
prezentace současného umění. Vlastní celková rekonstrukce
potrvá jistě více než 2 roky a bude stát nejméně 110 milionů
korun. Vzhledem k dnes již fakticky havarijnímu stavu inženýrských
sítí v budově a jejího střešního krovu je ale rekonstrukce
nezbytná. Základní informaci o projektu rekonstrukce najdete
na www.muze-umusti.cz. Přípravy rekonstrukce a s tím spojené
přípravy na stěhování muzejních sbírek z dosavadního objektu
do náhradních prostor samozřejmě limitují naše výstavní
možnosti. Asi jen těžko získáme větší finanční dotaci na
dílčí rekonstrukci a vy-bavení výstavních prostor, když
budeme někdy během příštího roku s největší pravděpodobností
omezovat veškeré své aktivity ve stávajícím objektu. V současné
době dokončujeme především grantové výzkumné úkoly a v rámci
současných prostor spíše zkoušíme různé varianty přístupů
k oslovení veřejnosti. Vedle této výstavní místnosti, což
Vám asi uniklo, příležitostně využíváme ke krátkodobým výstavám
také další prostory, především část ve 2. patře, které jsme
v současné době nabídli k využití pro výstavy současného
výtvarného umění jako náhradu za zrušenou Výstavní síň E.
Filly. Na tomto místě musím konstatovat, že přístřeší, které
dočasně síni poskytneme, je i cestou k nalézání dalších
možností prezentace současného umění v muzeu, a že v tom
nevidím nic špatného, když budeme hledat inspiraci nebo
pomoc u lidí, kteří se danou problematikou systematicky
řadu let zabývají. O celkovém charakteru našeho výstavního
programu a činnosti muzea se můžete informovat v příloze
této zprávy, neboť z Vašeho textu mi není zřejmé, zda o
něm máte úplný přehled. Výstavní program se snaží vycházet
z toho, jak jsou strukturovány sbírkové fondy a umožnit
tak veřejnosti alespoň částečně si udělat představu o kulturním
a vědeckém bohatství, které muzeum spravuje a o problematice,
které se muzeum věnuje. Umělecké sbírky představují pouze
necelých 5 % sbírkového fondu, i když v absolutním počtu
více než 7 tisíc sbírkových předmětů jsou tyto sbírky zcela
srovnatelné se sbírkovým fondem velkých regionální galerií,
například Západočeské galerie v Plzni nebo Severočeské galerie
v Litoměřicích. Proto ani výstava 'Pod císařským praporem'
není připravována jako čistě výtvarná záležitost, ale je
součástí řady akcí, které v letošním roce mají připomenout
kulaté výročí bitvy u Chlumce v r. 1813. Stejně tak výstavy
s geografickou tématikou by měly přinést především informace
o přírodním prostředí nebo etnologii. Ne vždy se nám podaří
naplňovat maximální míru estetických kritérií při přípravě
výstav s námětem vojenskohistorickým, přírodovědným či jiným.
I když to by nemělo být výmluvou pro nějaké základní výstavní
nedostatky. Pokud jde o výstavní akce spojené s prezentacemi
dětských prací, jedná se nám nejen o dokumentaci práce ústeckých
vzdělávacích institucí, ale také o otevření se různým skupinám
našich potenciálních návštěvníků. Ti se opravdu spíše najdou
mezi těmi, kteří si budují nějaký systematický vztah ke
kultuře a také k výtvarnému umění, než mezi řadami pasivních
konzumentů masové kultury. My se ale samozřejmě nikomu neuzavíráme.
Mimochodem, i když u nás nevystavuje ZUŠ Evy Randové poprvé,
tak zase tak velkým štamgastem není, stejně jsme byli vždy
otevření pro spolupráci například s Domem dětí a mládeže
nebo s řadou dalších ústeckých škol. U výstav věnovaných
výtvarnému umění, což je zdá se hlavní předmět Vašeho zájmu,
se naše muzeum setkává v kulturním životě města s činností
řady dalších institucí, z nichž některé jste ve svém textu
zmínil. Je tady poměrně těžké zabránit tomu, aby se někdy
výstavní plány nestřetly, jako tomu bylo loni s výstavou
G. Avdějeva. Muzeum výstavní plán připravuje přibližně s
jednoročním předstihem, a pokud si v této době spolupracující
výtvarník domluví ještě další blízké termíny obdobných výstav
a zároveň je natolik plodný, že je skutečně svými díly naplní,
není myslím důvodu mu v tom bránit. I když by mělo být pro
něj samotného zřejmé minimálně nebezpečí rozmělnění zájmu
veřejnosti. Vzhledem k tomu, že se prezentací současného
výtvarného umění zabývala především Výstavní síň E. Filly,
tak se muzeum věnovalo také výstavám výtvarníků stojících
spíše na okraji veřejného zájmu, kteří jsou ale pro nás
zároveň důležitým svědectvím reflexe našeho každodenního
života. Je zřejmé, že z řady jejich spíše příležitostných
děl nemusí všechna vyhovět vyhraněným kritickým představám
různých diváků, tedy ani Vašim. Protože ale nyní nediskutujeme
ke konkrétním výstavám, ale k výstavnímu programu jako celku,
nemá smysl abych s Vašimi poněkud stručnými negativními
charakteristikami polemizoval. Pominu-li naše zřejmě zcela
rozdílné názory na realizované výstavy, chtěl bych Vám na
daný problém nabídnout ještě jeden pohled. A to je význam
místních osobností a tvůrců na formování norem v přijímání
kulturních a uměleckých hodnot v dané komunitě. Myslím si,
že ani ne tak v masových médiích, jako spíše právě při obdobných
výstavách se vytváří ono přirozené kulturní podhoubí, kde
se může dařit i náročnějším a výjimečným uměleckým událostem.
Nejen různorodostí autorských přístupů k výtvarnému umění,
ale také subjektivním vztahem návštěvníka k osobě autora,
který s ním sdílí společný životní prostor, se pak mohou
svobodněji vytvářet hodnotová měřítka. Vždyť nepřímo i Vy
svým kritickým příspěvkem zahajujete diskusi, která snad
další návštěvníky donutí formulovat také své názory. Tak
se tito autoři svou prací a svým působením vůči veřejnosti
stávají modely v přístupu k výtvarnému umění a ke kultuře
všeobecně. Jejich dílo a jeho reflexe je pak často nejen
dokladem osobního uměleckého hledání, ale také svědectvím
recepce uměleckých hodnot v konkrétních sociálních a kulturních
strukturách. Dokumentovat nebo prezentovat i tuto problematiku
má pro mne stejný význam jako prezentovat 'širokou škálu
umění' v jeho vrcholných uměleckých formách. A já jsem přesvědčen,
že výstavy jako například Karla Rendla nebo Jana Houžvičky
prostě k muzejní práci patří a budou patřit. Jak jsem již
uvedl výše, jsme regionální všeobecné muzeum, které má svou
činnost nasměrovanou do řady velice různorodých oblastí
historie, kultury nebo přírody. Ne vždy se nám daří při
své práci naplňovat všechny plány nebo představy. Nejsme
pouze muzeem umění a to nás vede k zohledňování řady dalších
faktorů v naší práci. Dovedu si také představit, že výsledky
naší práce samozřejmě nevyvolají pouze pozitivní ohlas,
vždy totiž budeme omezeni našimi schopnostmi a možnostmi.
Ale kde jinde než v muzeu by se měli lidé setkávat například
s 'historickými relikviemi'? S pozdravem Václav Houfek (houfek@muzeumusti.cz) LJ
POTĚŠITELNÁ
REAKCE MINULE KÁRANÉHO - Přepisujeme dopis pana Petrička
v odpověď na pokáraní jmenovaného za seřezání Neila Younga:
Vážený pane doktore, díky za poukaz (platí jen pro jednorázové
vyšetření hluchoty a povšechné ignorace s ní spojené, nebo
bych mohl doufat i v léčebný lázeňský pobyt na náklady teplické
Nemocnice?). Prosím o upřesnění. Na druhou stranu, co se
týká Vaší vlastní choroby, je diagnóza nepoměrně banálnější
- obyčejné kuří oko. Když se na něj šlápne, bolí jako čert.
O tom, co by se publicistovi stávat nemělo, už vedly a vedou
disputace i jiné lékařské kapacity. Pokud však vím, tak
mezi již konkrétně identifikovanou sumu prohřešků, nepatří
vyjádření vlastního, podepsaného názoru. Je-li však tento
podán podobně cynickou formou, navíc elementem evidentně
přihluchlým, je to svatokrádež, přiznávám. Co nejméně nevyléčitelných
pacientů a co nejvíce času na výzkum přeje Jan Petričko,
REPORT (tento název časopisu je používán již plné dva roky)
- PS: Byť je to evidentní, tak přesto si dovoluji zdůraznit,
že publicistika v mém podání není ničím jiným, než léčením
si vlastních těžkých komplexů. Všechno to mám totiž pečlivě
promyšlené a tato víceletá rafinovaná snaha už přináší první
ovoce. Kdo totiž dosud nebyl proprán v Nových ústeckých
přehledech, když už padl nedotknutelný monolit Rock&Pop,
ten jako by nebyl. Děkuji. LJ
Děkuji
též a dle přání upřesňuji: Poukaz je samozřejmě jednorázový.
Lázeňské léčení, ač je v tomto případě svrchovaně indikováno,
žádná pojišťovna (a už vůbec ne nemocnice) nezaplatí a nezaplatí
- jednak ke zjevné beznadějnosti případu a jednak proto,
že jeho zajištění by mělo být ve vlastním zájmu a tedy v
režii každého takto postiženého. Jsem ovšem z kolegiality
ochoten (za drobnou úplatu samozřejmě) vyzkoušet na Vašem
subjektu některé své osvědčené metody, které jsem odvodil
analogicky z četby např. zápisků kolegy Mengeleho - tak
třeba přijel-li byste do Teplic, můžu Vás zkusit přivázat
v místním bazénu za všechny čtyři s ušima těsně nad vodou
a z repráků pouštět 24 hodin kompletní tvorbu Neila Younga
dokola. To je první týden terapie. V druhém týdnu se přelévá
donaha oholená hlava slanými vlnami v rytmu skladby 'I'm
The Ocean'. Třetí týden je pacient pozvolným přiškrcováním
kyslíku dohnán pudem sebezáchovy opakovat 'I'm only an Unknown
Legend and Neil Young is the Natural Beauty'. Po dalším
týdnu úderů Zrcadlovou Koulí do hlavy a vláčení Bláznivým
Koněm teplickým parkem je léčení pokládáno za skončené.
Kdo proceduru přežije, zjistí, že MILUJE NEILA YOUNGA, začne
mu říkat Velký Bratře a strašně se mu uleví. Nabídku léčení,
ovšem ve Vaší vlastní režii, podepisuje a za kompliment
vůči NÚP za celou FREDakci děkuje: (pic) L
Vážený
pane Pichlíku Yaroslave. Tak jako příliš lehký oděv na dívčím
těle v létě provokuje sexuálního maniaka k útoku , tak i
Váš úvodník ve mě probudil neodvratný grafomanský záchvat.
Nejdříve ve mně únorové Přehledy vyvolaly nával euforie!
Těch nových nebo neprozkoumaných klubů a zajímavých podniků
v Ústí! Například Cirkus nebo Ul ti-ma. A těch kulturních
akcí, koncertů! Již jsem chtěl chválit, grafomanit. Ovládl
jsem se. Při návštěvě některých podniků jsem zjistil, že
trpí obvyklým hudebním ignorantstvím. V podstatě většina
ústeckých cdj's funguje jako pohodlně líné jukeboxy regionálních
a celoplošných rádií. Rádií, pro které je charakteristická
umělá výroba hitů, totální komerční kalkul, nechuť experimentovat
a chuť prezentovat stádní muziku. Podle toho také vypadá
pavkus dnešní bavící se masy, který je příznačně 'strašidelný'
(hříčka). I zde jsem se ale ovládl. Nenapsal jsem do Přehledů
- do rubriky Káráme, chválíme. Smířen s holou skutečností
a oproštěn od mesiášských komplexů, jakými trpěli například
cdj Adamson&Gustafson. Chtěli učit masu poslouchat tu
jejich muziku, šířit světlo - proti tupým jukeboxům a alibistickým
kloboukům. Pak přišel Váš úvodník a muselo to ven. Pane
Pichlíku - mám Vás rád. Váš styl, jakým píšete. Ale toto?
Kvílení zapšklého páprdy, co zabřednul v hudbě své doby.
Proč končí nebo se mění Rock a pop? Protože to byl časopis
pro omezenou skupinu lidí poslouchající značně zakonzervovanou
muziku. Muziku, která se nevyvíjí a tím pádem se pouze zmenšuje.
Její posluchačstvo lpí na svých představách o ideální hudbě
- a tolerantnosti mu zbývá méně a méně. Brečící nad koncem
své éry a nezvratným nástupem nových bohů. Ale Stouni, Bee
Gees, Floydi a jim podobní s ničím novým nepřijdou. Můžou
rekapitulovat,vydávat Best Off nebo vykrádat sami sebe.
Proč ta tvrdá slova? Pouze ozvěna na Vaše tvrdá slova. Nazvat
několik hudebních stylů komplexně jako perverzitu? To může
pouze stylový extremista. (Známe: metalisty, pankáče, dechovkáře,
polkaře, folkaře, pinkfloyďáky, zastydlý máničky atd.) Nadáváte,
že je dnešní muzika bez obsahu. Kolik lidí, kteří v 80.
letech poslouchali Zappu, nebo Yes umělo anglicky. Co věděli
o obsahu? V těch letech jsem plenil antikvariáty a skupoval
celé ročníky melodií, ve kterých panu Černému a Dorůžkovi
vycházely seriály o hvězdách té éry. Když jsem pak četl
Rock a pop z r. 2000, bylo zřejmé, že tam jsou podobní lidé
jako v melodii - a světe div se, píší stále o těch samých
kapelách. Mě dnes opravdu nezajímají osobní problémy Rogera
Waterse. Nezajímaly mě ani v době The Wall, ale to jsem
byl zasažen hudbou své doby. Dnes ale nechci číst ani o
muzice, kterou mám rád. Pokud si z dnešní hudby vyberete
tu dobrou a poctivou (schválně neuvádím styl, poněvadž ty
se u této hudby stírají), je jí tolik, že na četbu o ní
není čas. Navíc není důležité ani to, jaké má zpěvák trenýrky,
ani to, jestli mu ve válce umřel otec. Svoje traumata ať
si interpret strčí za 'klobouk' (hříčka). Jediná šance jak
to může prezentovat, je prostřednictvím muziky. Proto je
také tak málo českých kapel poslouchatelných. Texty většiny
jsou o hovně. Proto tak rád poslouchám hudbu, která je cizojazyčná
nebo instrumentální. Čistý zvuk hudebních nástrojů - to
je ideální situace. Co pak může být lepší, než poslouchat
hudbu rakouských downtempových djs mixujících anglické instrumentální
duo Filla Brazillia. Nebo japonské jazzové trumpetisty ve
fůzi s ninjovskými djs? Nebo další desítky zcela osobitých
a originálních projektů z celého světa. K tomu časopis Rock
& pop nepotřebuji. On totiž neví, že ta hudba existuje
- nebo ji ignoruje. A co se týče kreténů, kteří se budou
pokoušet vyrábět časopis podobný české verzi Brava nebo
Rolling Stone, skončí stejně jako tyhle plátky. V podstatě
nepotřebuji ani psát tenhle elaborát, ale když mi někdo
zperverzní mé oblíbené kapely, jako jsou Massive Attack,
Portishead, Morcheeba a další, tak se prostě neovládnu.
Noví bozi této éry se hlásí o své místo - a nejsou o nic
méně nesmrtelnější (nebo smrtelnější, jak chcete) než ti
Vaši. S úctou a přáním mnoha úspěchů na poli publicistiky.
Radek Adamson Adámek (adamek@tradag.cz) - člen radikální
grafomanské skupiny Zuby z huby P. S.: Pouze z důvodu velkorysosti s jakou NÚP zveřejňují
mé příspěvky, si dovoluji podotknout, že tento není určen
masám.