úvodník
  program - obsah 
  bylo, je či bude...I. 
  bylo, je či bude...II. 
  bylo, je či bude...III.  
  primátoři
  pozvánka do kina
  hvězdné okénko 
  káráme & chválíme 
  severoč. věd. knihovna
  
ústecké hospody  
  teplické hospody 
  demo recenze
  kontakty 
  odkazy 
  podporují nás 
  návštěvní kniha

 
   

Jste

návštěvník

Kde natankovat
v Ústí n. L.?

novinky z kultury na severu Čech

HOKEJ V ÚSTÍ N. L.

Ústí nad Labem - aktuální zpravodajství

KULTURNÍ OBZOR - informační servis o kultuře na Litoměřicku

Počasí v Ústí n. L.




L KÁRÁME - CHVÁLÍME J

LJ   Zdravím v Ústí - sedím v Mexiku na netu a tak procházím co novýho v našich luzích. Mam se poměrně v pohodě, už se to konečně krátí za nějakejch 48 dní jsem doma. A propos, jsem rád že se Vám podařila vydat ta kompilace nEMAdEMA, akorát jsem na webu marně hledal i svoje jméno. Není Zač. 3. 2. 03 - Honza
(soundmix@tiscali.cz)
J   Chválím Honzu Kvasničku, že nepod-léhá nátlaku stran zmanipulovaného este-tického cítění lecjakých návštěvníků Circu-su, kteří mu vytýkají absenci výzdoby, chladnost či dokonce sterilitu prostor. Jestli je tu něco sterilního, tak leda jejich EQ. Circus, to je Tabula rasa, propůjčující se ochotně stylizacím kapel, divadel i všech návštěvníků, nehodlá nikomu nic pod-souvat. Nechcete se tu přece cítit jako Doma, ne? Zbyněk S.
L   Velmi rád bych se s Vámi podělil o zá-žitek, který byl jako vytržený z filmu 'Hoří, má panenko', a který se odehrál na 'Maturitním plesání' gymnázia Stavbařů (10. 1., DK UL). Človíček, který měl funkci 'spíkra' proměnil vyhlašování tomboly v socialistický kapitalismus v nejra-finovanější a nejzvířečtější podobě. Tako-váto tombola vypadá následovně: Moho-vitější občané nakoupí lístky - čím více, tím lépe, to je jasné. Vyhlašování tomboly je potom věcí živelnou, která již s lístky nemá co dělat. Ceny jsou rozdávány formou: Kdo má modré auto... á támhleten panáček ...tak tumáš zdarma seřízení autíčka. Dámy ukazují ručičky, která z nich více potřebuje solárko, aby tak získala cenu ve formě volných hodinek v tomto zařízeníčku. Hlavní cena je již málem udělena nejhezčímu tanečníkovi, když se 'kapitalismus v nás' ozve, že snad také ty lístky k něčemu jsou. Díky tomu 'zaslouženě' pojede k moři dívenka, která je nápadně podobná té, která dělá asistentku 'spíkra' a radí mu čísla. Musím říci, že větší zábavu jsem již dlouho nezažil a hlasitě tleskám a hluboce smekám. PS: Vůbec jsem nelitoval, že v době mého příchodu byly lístky do tomboly již vyprodány. S pozdravem RFH
(rfh@seznam.cz)
J   Chválím ČT za nový pořad o drogách 'Když musíš, tak musíš…?' Nenásilné, informačně výživné, depresivně působivé je to - uvidíme jak se vyvrbí další díly. (oho)
L   Kárám ty politováníhodný samaritány z Červenýho Újezdu, že nemají nic smyslu-plnějšího na práci, než se babrat s parazity cizopasícími na hranici lidský a živočišný říše, které zhusta dodávají našemu 'podniku' na kraji města, když se u nich vyskytne nějaká bolístka. Končí to většinou tak, jako minulý týden, kdy dovezli objekt označený J. M., který reakcemi podstatně zaostával za vyhynulými předchůdci člověka. Zainteresování a námaha minimálně 9 lidí, dovoz sanitkou, vypsání 4 stran A4 a další dokumentace, zatímco ostatní, opravdu nemocní čekají… a to všech--no končí podpisem reversu třemi kříž-ky a odvozem zpět, neboť dotyčné hovádko tam ležet odmítá, operaci odmítá, injekci odmítá a nic z toho, co odmítá či co by chtělo, nechápe. Druhý den přijíždí znova, pochopitelně opět sanitkou, protože si to údajně 'rozmyslela'. (Takové hyperbole se zdráhám věřit - myšlení se odehrává na zcela jiné biologické úrovni.) Přitom babka se zlomenou rukou po zasádrování nemá na sanitku domů nárok, protože je to jenom ruka, nikoliv noha. To, že se tou druhou v autobuse neudrží, když v ní musí současně držet svoje věci, nikoho, hlavně pojišťovny, nezajímá. 'A takovejch tam máme 200!', naříká ošetřovatelka z Č. Ú. a já nevycházím z úžasu. Tam 'u nich' žerou kobylky a nemejou se ani o svátcích, zatímco u nás protestujou, že jim neteče dost teplá voda v jednom kuse a strava není dostatečně pestrá. Taky se divíte, ŽE a PROČ náš stát, sám napůl v prdeli, NA TOHLE má? (pic)
L   Kárám ústecké kino Hraničář (UL). Když konečně nainstalovali slyšitelný sys-tém Dolby Digital, který v je Děčínském Sněžníku už dávno, klimatizace je tam ukrutná, sedačky malý, tvrdý a nepohodlný a pokud před vámi sedí vyšší člověk, místo vysněného filmu sledujete, jak pěkně je ostříhaný. No na krajský město veliká ale veliká ostuda. Jijanek (jijanek@centrum.cz)
L   Kárám 'chytráka' Johnyho Mistra. Inteligente, skupina HUSH (www.hush.cz) žádnou zpěvačku nemá. Když o něčem píšu, tak si dávám bacha, abych se nesplet. Hovado. Jarda Grabovec
(pangraba@seznam.cz)
J   Chválím YMCA Ústí za rozhodnutí vytvořit pro děti ve sv. Vojtěchovi Nízko-prahové centrum ku zábavě, odpočinku i sportovnímu vyžití. Držím jim palce, idealistům. (oho)
L   Třeba někoho kárat za smrt (29. 12. 02) herce a komika J. Satinského? S dlou-holetým parťákem se 3. 1. 03 na prknech Štúdia L+S rozloučil Milan Lasica a mj. vzpomněl i Satinského 'mobilní' větu: 'Momentálne som mŕtvy, zavolajte neskor.' A aby toho umírání nebylo málo, 'přidal se' 15. 2. p. Miroslav Horníček. Divadelní režisér, autor, herec, průvodce Hovory H atd., podlehl chronickému cévnímu onemocnění mozku. Pánové, budete nám chybět... Emu
L   Omlouvám se Cartelu (UL), NÚP a tomu zbytku za mou nekompatibilitu s ply-noucím časem. Stalo se tomu tak: 14. 2. se má osoba odhodlala navštíviti CARTEL, který plánoval na ten den koncert kapely 'NAŠE VĚC'. Budiž, v cca 21.00 jsem byla na místě. Poloprázdno, aspoň jsem si sedla. Jenže kdo, nebo spíš jak jsem já mohla tušit, že začnou hrát až po PůLNOCI!! Tělo jsem už k aktivitě přinutit nedokázala, žádalo spánek. Ještě z pod přivřených víček jsem naposled zamžourala na Cartel, jež se mezitím naplnil postavami, které se cpali k hudbě… Tedy pro příště vím, jaké záludnosti se mohou vyskytnout v klubu na Severce, když všude jinde to začíná v +-20.00. Marfushka
LJ   Kárám hraběte! Hlavně, že propařil P. T. veřejnosti, že si o nedělích na Malý Hvězdě mastím tágo (dámy, hrnouti se o weekendu na Šanov II. vskutku netřeba - jedná se skutečně o natírání pouhého sportovního nářadí, navíc již dost opotře-beného, křídou…), ale to hlavní přitom opomenul - totiž že se v oněch prostorách můžete shledat s nejlepším výčepním v Tep-licích, jistým Jirkou Franzem Josefem Pod-sedníkem. Prej by pasoval do budapešťský vinárničky (řekla svýho času Halina Pawlowská, ovšem asi po sedmi bour-bonech.) Nejlepším, protože nejrychlejším: Když jsem tam poblíž ještě bydlíval, zhusta jsem za mokem chodíval. Když mě jmenovaný spatřil oknem a byl jsem už 3 kroky od hospody, otočil se do regálu, nasadil můj sváteční půlitr… a ve chvíli, kdy jsem vstupoval, což bylo asi o 3 vteřiny později, jsem ho měl v ruce plnej. To Gá-bina, hezoučká cikánečka z pubu U Venci (kde zas poblíž bydlím teď), je taky rychlá. Ale třebaže je jí asi o 40 míň než Jirkovi, je přece jen o nějakou tu vteřinu za ním. (pic)
J   Dobré deň do Ústí nad Labem, vážený pane Emilio, jelikož jsem viděla vaše úžas-né Přehledy, mohu jen křičet ... chvála chváála chváála...:-). S obdivem a úctou Magdalena Slováková (artfilm@hawaii.cz). P.S.: Opravdu povedené!(www.artfilm.cz)
L   Kárám Kolera, Kodyma a Chovance za to, že se rozhodli vyhodit z LUCIE Dvořáka, což odůvodnili tím, že již nepotřebují kláve-sy. Každej, kdo tuto kapelu zná (a to je vlast-ně každej), ví, že je to pěkná kravina. Oni totiž nepotřebujou právě Dvořáka, protože je málo rocker. Chtějí totiž přitvrdit. To, že ho vykopli před plánovaným turné, kde musí hrát hlavně věci, kde figuruje Dvořák, je podraz - nejen na něj, ale hlavně na nemalé publikum těšící se na koncert. Já už se na něj netěším, proto se na něj vyflajznu. Vartecký jim teď prej bude na turné hrát úvodní part kláves 'Šroubů do hlavy' na kvákadlo u kytary. Pánové, jste jak malý Jardové. PAN KLOBOUK
LJ   Chválím pana Mirka Puchmajera z Bíliny, za to, že chodí po městě zvaném Teplice oděn v takovýto prapodivný amalgam šatstva: na hlavě má čepičku Wehr-machtu, odznak ovšem Gestapa a k tomu značení horských myslivců. Jeho bundička je pak částí uniformy armády NDR a kalhoty jsou maskáče USMC. Takto vyhastrošen prochází hrdě městem tvrdíc, že je esesák a k tomu dodává historická dobrozdání typu: 'SS je následnická organizace SA!' apod. Pozitivní na tom všem je, že tím vlastně (nechtěně) celý fašismus paroduje v celé jeho podstatě a to je vlastně dobře. (neu)
L   Prodávat jízdenky přímo na peróně je pěkný zvyk, kéž Ústí vydrží co nejdéle. Bylo by škoda přijít o takovou raritu, jakou je pěkně zmapovaná hala Hlavního nádraží. Kdo jiný si dnes něco tak hnusnýho může dovolit? (oho)
LJ   Jen poznámka k revizoru-lidumilovi: jeho 'odpuštění pokuty mamince s kočárkem', která 'neměla lístek ani pro sebe ani za kočárek' nebylo výrazem lidumilství. Od 1. ledna letošního roku totiž jezdí dospělá osoba s kočárkem (pokud je v něm dítě) ústeckou MHD zdarma, což chválícímu uniklo patrně proto, že s kočárkem nejezdí a nejezdil. Jinak by také věděl, že za kočárky (tedy pokud je v nich dítě) se v ústecké MHD neplatilo ani před 1. lednem. Dokonce mám pocit, že nikdy. S pozdravem… kočárkový praktik Frederik Velinský (velinskych@volny.cz)
L   Ti, kdož vymysleli nepřehledný kruhový objezd v sousedství UL bus nádraží, by zasloužili metál. Přišpendlit přímo na kůži. (uwe)
L   Tak vážení, v Šanově (TP) nám poti-choučku vybudovali skvělý, protože dnes již vzácný skanzen kvetoucího reálného socialismu. V kdysi příjemné osvěžovně Tropicana se dozvíte, že PIVO JEN K JÍD-LU!... 'Ne, já vám opravdu nemohu dát pivo bez jídla…', šeptá s protepleným úsměvem pohledný chlapec za pípou poloprázdné restaurace a omluvně ukazuje palcem někam do patra či kam, že to jako 'ten nahoře'. (Pámbíčka myslím nemyslel.) Já to na druhou stranu chápu - ať už to vymyslela jaká chtěla hlávka, každopádně mají takhle ti dva hoši, co se tam plandají, víc času na sebe - a to je jistě dobře - aspoň nevotravujou jiný. Ale to to mohli teda podle mýho vylepšit. Proč polovičatost? To pivo by mělo být výhradně k jídlu TEPLÉMU, že? Jsme přece stylový restaurant, či ne? Když BUZERACE, tak důsledná, soudruzi! (pic)
L   Na trávníku u domu Jana Zajíce 20 (S. Terasa, UL) se dosud válí z okna vyhozený vánoční stromek. Kárám jeho majitele(-ku), že to dosud neuklidili! Emu
LJ   Nazdárek v Ústí - To se dělá, že se neodpovídá na emaily? Jak se tam máte? Je tam asi pěkná kosa, co? Tady je poměrně hezky. Píšu z Bonaire, což je takovej malej ostrůvek v Holandskejch Antilách. Je tady krásně teplo. Sluníčko svítí, voda je tyrky-sová a výborně se tu potápí. Jsou tu skvělý korálový útesy a spousta různých ryb. Všechno pod vodou je různobarevný a tak. Cokoli je mimo loď, je poměrně v pohodě. Co se děje na lodi, je hustý a vyčerpávající. Naštěstí mi zbývá už jen nějakých 38 dní. To už vydržím. Teď je nad slunce jasnější, že už na tuhle zasranou loď nikdy nepojedu, ani kdyby mi platili zlatem. Je dost hustý dělat s bandou nekompetentních, neprofesionálních - a co hůř - karie-ristickejch čuráků a muset si to z valný části nechat líbit, protože seš s nima na jedný lodi. Volat absolutně nejde. Jsou tu sice 4 satelitní telefony, ale sdílej jedinou linku. Takže aktuálně může volat jen jeden člověk ze 600 lidí posádky. Už jsem několikrát vystál frontu, abych pak zjistil, že linka přeskočila na jinej přístroj. Navíc Filipínci zničej, na co přijdou, pomalu začínám bejt rasista. (Ha ha ha.) No nic. Aspoň jsem z toho vzteku přeložil film Cheecha a Chonga, tak se pak pobavíme. Už se nemů-žu dočkat, až z tohohle Kariérova vypadnu. Jak je u Vás? Co nějaký kšefty? A propos maj tady poměrně zajímavý repráky. Jeden moc pěknej basovej asi za 400 USD. Nemam ho koupit? Mějte se fajn. 11. 2. 03 - Honza (soundmix@tiscali.cz)
LJ   Chtěla bych pochválit kapelu Už jsme doma (www.noise.cz/ujd), která vystoupila v úterý 18. února v prostorách klubu Doma (UL). Škoda, že přišlo poměrně málo lidí. Taky dost rozčilující bylo, když začali hrát o dobrou hodinu později. Ale asi za to čekání UJD stáli. HIPI
(hipi.hipik@post.cz)
L   Kárám prodejnu Gastro na Hvězdě (UL), neb tam zákazníkům tvrdošíjně podstrkují tvrdé pečivo. Kdyby ty pošlé kousky byly aspoň levnější… Anaka
J   Chválím novou zvukovou aparaturu v kině ústeckém Hraničář (www.falcon.cz/kino). Žúžo pro všechny slechy. Elis
L   Omlouvám se nové rozhlasové stanici Labe (102,8 FM). Ač jsem se velmi snažila, fakt se to nedá poslouchat! Vážně by mě zajímalo, jak může dostat licenci takový hybrid mezi Blaníkem a Severem. Mariete
J   Chválím slečnu v prodejně Foma v Revo-luční ul. (UL). Člověk se hned tak s někým milým, ochotným a kupodivu i zas-věceným za pultem nesetká. Jára
L   Kárám neznámou negativní energii, kte-rá způsobila nevyslyšení naší žádosti o dotaci projektu teplické redakce NÚP. Ani zdaleka se mi nechce věřit, že by tepličtí zastupitelé naprosto chladnokrevně 'odstřelili' ze svého stolu onen projekt, aniž by (hmotně) vyjádřili podporu alespoň symbolickou. Pro příště se poučím od nádražních profíků. …Pánové, nemáte ňáký drobný… se potřebuju dostat do Liberce… mam nemocnou tetu a psa a ukradli mi… ddr
LJ   Na jednu stranu si ta prezidentská fraška zaslouží posměch, na druhou vděk. Jako by bylo z čeho vybrat: arogantní náfuka a potměšilej buran, sympatickej je ex komanč, dalšího nezná ani manželka a ta paní - snad by bylo zajímavý vidět, co by jí po zvolení provedli (s image). Ucházející Sokol nelítá nízko a malá strana (co bejvala velká) si mne ruce při vidině spolupráce s prezidentem. Doufám, že ten novej značku 'Bolševikům vstup zakázán' z hradní brány nesundá. (grr)
L   Zkuste na chvíli připustit možnost manželství s Dagmar Havlovou. To se pak taky můžete při svém odchodu z prezi-dentského úřadu dočkat rozlučky v podobě koncertu (2.2. na TV PRIMA), což je samo o sobě chvályhodná aktivita, i když pozvání Karla 'na hrad' Gotta a Helenky 'plastic women' Vondráčkové nikoliv. A víme, jak to Vašek s těmahle 'Anticharťákama' má... Naštěstí většina hostí nevykazovala podobné bolševické sklony jako výše zmiňovaní a tak třikrát hurá, i když důstojné to zrovna nebylo. Třeba se pak divit vyjádření J. Hutky, že nemůže vystupovat na jednom jevišti s H. Von-dráčkovou, která je pro něj symbolem režimu, který ho vlastně vyhodil z republiky a V. Trešňáka, jenž se u pí Havlové omluvil, že má slabý žaludek a potvrzení od doktora? Dášenko, ty první dámo nesoudná, žes radši nezůstala u toho porcelánu... Emu
LJ   Pozor, DEMENTI! (To vás neoslovuju, to je upozornění na opravu dříve vytiš-těného.) V minulém čísle NÚP se vlivem vzniku dezinformačního šumu někde v dlou-hém kanále Teplice-Ústí stalo, že k článku o koncertě T4 v teplickém Božáku bylo omylem otištěno foto Vládi Mišíka a Honzy Hrubého, ani čumějí na Niagaru. Tak tedy zpět! Dýkaž cepře ví, že tyto dvě party spolu už nejen nehrajou, ale ani nemluvěj - tak to uvádím na pravou míru, že aby nebyl průser… (pic)
L   Důrazně kárám paní v dámské šatně plavecké haly Klíše (UL) za to, že soustavně rozděluje klíče ke skřínkám tak, abychom se u nich museli mačkat, ačkoli všude okolo je volno. A to jen proto, aby si ulehčila práci s vytíráním podlahy. Já bych z Vás s chutí učinila nezaměstnanou… H. Vogelová
??Vypečený Fanánek s Pečeným se buď zbláznil, nebo se chce zviditelnit, či po svém přehrává. Jako by nestačil jeden pre-zident Gott(wald) v historii této země! (uwe)
L   Kárám teď, v neděli 16. února 2003 po 8.00 hodině ráno, toho neskutečnýho mamrda Leoše Mareše, že mi zkazil celý ráno. Já si tu klidně sedím, píšu si do 'Káráme…', sosám grogíka a těším se, jak si za chvíli v rámci recenze znovu poslechnu Smíšený pocity… a on ten čuramedán zasviní ranní vysílání toho kanálu 'Kolečko v trojúhelníčku' (prostě na DAKRu můj kanál 21), kterej jedním okem sleduju, svým konvulsivně vtipným blábolem 'Svalovec'. Teď už budou moje pocity opravdu smíšený. Spíš smíchaný. A navíc - měl by opravdu posilovat. Holky měly pravdu. (pic)
L   Káráme novou 'imič' (program, interiér i název) Kladívka. Kam teď budeme chodit? Anaka, Candy a Smažka
L   Vážený mladý příteli módní hudby PÉÉM (a200@e-mail.cz), zaujala mě Vaše až neadekvátní reakce na můj článek ROBBEN FORD… (NÚP 1/03 - str. 40) stranou jakési fotky. Musíte si ale uvědomit, že opilecké výkřiky té Vaší party z baru při koncertu rušily nejenom mě. Anebo jste nepochopil, že Vám Vaši přátelé z NÚP chtějí pomoci ve Vašem boji s alkoholem tímto nenápadným a jemným způsobem? Já sám jsem si dal práci a spočítáním poměru jednotlivých písmen ve Vašem dopise mi vyšlo, že nejčastěji se vyskytuje K - H - R - což - dle publikace 'Řeč písmen' od prof. Lose a Ing. Singera (vyd. Drážďany 1934) - znamená sklon k alkoholizmu vedoucí k hlubokým ranním depresím a zvracení. Klidně se obraťte do teplické poradny třebušínské chatařky Dr. Doležalové, která už ví údajně všechno. Ale je tu i verze ta, že zajdete do NÚP, ze škodolibého autora fotky vytlučete láhev (40%), předáte mi jí jako omluvu za Váš přiblblý dopis a já Vám dám klidně trochu napít. A ve svém jistě náročném povolání si před sebe na ten stoleček dejte ono pověstné 2x měř a 1x řež a každé ráno se ty vole nejdřív zamysli. Jinak Intimní život 4. 4. 02 Ořechovka (to je v Praze) za rozhlas je slušné platit (bohužel i za ústecký SEVER) a už neodepisujte a nereagujte.
Váš... LuděkNedvěd@Děčín
L   Kárám opět hraběte (já ho totiž kárám rád - vždyť kdy se vám dnes povede zaspílat feudálovi?), že chce taky kandidovat na prezidenta, čímž PŘECE JEN (i když o málo) zbytečně snižuje mé skvělé chance. Zase na druhý straně je fakt, že když bude mít FREDakce v ohni koně dva, bude pravděpodobnější, že se z ní někdo na tom Hradě uchytne. K tomuto kroku jsme se rozhodli po tom, co jsme z nominace str-kané pány Brichtou, Pečeným a tím třetím, kterého jsem zapomněl, vyrozuměli, že může kandidovat opravdu KAŽDEJ blb. (pic)
LJ   Ono s tou volbou nového prezidenta je to vůbec takový 'srandovní'. Když pad Klaus, Zeman a ostatní, přilít p. Jan Sokol jevící se (alespoň mně) jako ze všech adeptů nejideálnější, řekněme, náhrada za ve světe víc než u nás (doma nikdo prorokem?) uznávaného V. Havla. Ale stejně tam 'měl bejt' ten Gott, to bychom už neměli jen 'Strašidelný hrad', ale i celou republiku - jen ať se zákonodárci i občánci chytěj za nos, když už je připustitelná i tahle varianta... Na druhou stranu, sranda musí bejt, i kdyby na chleba nebylo (tekutej se nepočítá)... Emu
J   Děkujeme moc všem (P, K, N, K, H, R, E, L, V, M, V, J, S, O, K, E, P, H, I, R, P, G, M, L, B, D... doufáme, že jsme na nikoho nezapomněli), kteří pomohli a pomáhají (protože se stále ještě maká - ladíme interiér a bary, řešíme světla, zvuk i hluk atd.) při zrodu klubu Circus. Díky!!! Jarka a Honza (honza.taz@volny.cz)
L   Kárám ústecké Městské muzeum za přístup ke svému výstavnímu programu. Když už se rozhodlo pořádat střídající se výstavy, mělo jim vyčlenit reprezentativnější prostory. Za současného stavu jsou exhibice stlačeny do nehezké místnosti, kterou obklopuje hlučící hlavní třída a znervózňující otevřená vrátnice (i když pozorovat bezpečnostní monitory bývá leckdy zábavnější, než si prohlížet výstavu). Exhibice pořádané Muzeem představují leckdy nekvalitní díla (Rendlovy fotografie), nebo jsou zbytečné (Avdějevovy obrazy), protože prezentují díla, která jsou ke zhlédnutí i jinde (Avdějev má stálou výstavu v trmickém zámečku, minulý rok vystavoval se skupinou Spolu i samostatně ve Vojtěchu). Světlou výjimkou byla loňská prezentace Vejrážkových surrealismů. Přestaňme se ale ohlížet do minulosti, a zaměřme se na přítomnost a budoucnost - projděme spolu výstavní plán Muzea na první půli roku 2003: V lednu 'Regionální numismatické památky ražby okresu Ústí n. L.'; tato expozice harmonuje s celkovým, tedy regionálně-historickým muzejním zaměřením, ale proč tedy tato specializace naplní i tu jedinou místnost, která by mohla nabídnout nějakou jinou polohu široké škály umění? V únoru a březnu, tedy aktuálně, vystavuje Jan Houžvička a jeho děti (sic!) pod názvem 'Mezi dvěma světy' kvalitativně podprůměrné obrazy (více o nich čtenář nalezne v článku na str. 64), které navíc disharmonicky přesahují původní koncept výstavy - problém nenarozených dětí; v dubnu se Muzeum uchýlí k expozé ilustrací ke knize 'Pod císařským praporem', zřejmě se domnívá, že čtenář v knize obrázky přeskakuje, ale netuším, o jakou jde knihu, třeba to bude nějaké arcidílo, a tak posečkejme s kritikou na Jaro; květnová a červnová výstava (fotografie z Antarktidy a muzejní 'štamgast' - práce žáků ZUŠ Evy Randové) by se s větší publicitou setkaly v reprezentativnějších prostorách obou knihoven (je paradoxní, že právě ústecké knihovny, které jsou výstavním prostorem až v x-tém plánu, pořádají srovnatelné či lepší výstavy, než Muzeum). Teprve o let-ních prázdninách nám Muzeum předvede snad originální výstavu erotických šperků, na kterou se těším už teď. Apeluji tímto na vedení Muzea, aby alespoň trochu ze zájmu, který věnuje historickým relikviím v reprezentativním svátečním prostoru celých dvou pater, poskytla i výstavám umění současného (a doufám, že nebude odpovídat Fillovou galerií, které pouze - ovšem veliký dík za to - poskytne přístřeší). Příklady pro osobitý a progresivní výstavní program určitě nalezne v mnoha Muzeích větších měst České republiky. Jára Balvín aneb Zima (jarobal@seznam.cz)
LJ   Vážený pane Balvíne, omlouvám se za pozdější reakci na Váš e-mail, ale jsem stále ještě na dovolené a tak chvíli trvalo, než jsme se k odpovědi dostal. Jsem rád, že navštěvujete naše muzeum a že jste se rozhodl vyjádřit svůj osobní názor na některé naše výstavní projekty z loňského roku a z plánu na rok letošní. I když je zřejmé, že z Vaší strany převažují spíše kritické výhrady, přesto jsem rád, že mohu za Muzeum města Ústí n. L. formulovat odpověď, která by mohla zahájit širší diskusi k tomuto tématu. Současná výstavní síň slouží veřejnosti již více než 30 let. I přes různé technické nedostatky a omezení zatím plní funkci, ke které byla určena a nikdo z vys-tavovatelů v posledních letech, pokud je mi známo, zásadnější připomínky neměl. Ke kvalitě výstavních prostor našeho muzea musím konstatovat, že máte pravdu v tom, že by mělo mít k dispozici reprezentativnější výstavní prostor, než je současných cca 50 m2 výstavní síně v přízemí. Nejenom kvalita výstavního prostoru, ale i jeho technické vybavení (osvětlení, výstavní fundus) by zasloužily významnou modernizaci. Bohužel již delší dobu jsou finanční možnosti muzea omezeny, takže se v podstatě nedostává prostředků pro žádnou významnější investici. Pro Vaši představu, roční příspěvek na provoz muzea ze strany Města Ústí n. L. se pohybuje něco málo přes 7 mi-li-onů korun. Pouze roční náklady na topení se blíží 2 milionům a náklady na mzdy 25 zaměstnanců přesahují s přís-lušnými odvody 4 miliony. Pro srovnání, např. Regionální muzeum v Teplicích se srovnatelným rozsahem správy muzejních sbírek zaměstnává takřka 3x více pracovníků. Nedostatek finančních pro-středků se projevuje také na výstavním programu, když nemůžeme dostatečně participovat na některých významných výstavních projektech svojí finanční spoluúčastí. V současné době se muzeum podílí na přípravě jediného významného výstavního projektu, a to výstavy 'Gotika v se-verních Čechách', která je ale celá hrazena Grantovou agenturou ČR. Nedostatek financí a chybějící dostatečné výstavní prostory byly také důvodem, že výstava významného ústeckého umělce Ernsta Neuschula se na přelomu let 2001 a 2002 uskutečnila pouze v Brně a v Re-gensburgu, i když více než čtvrtina vysta-vených děl byla ze sbírek Muzea města Ústí n. L. Dlouhodobému plánování výstav, které je u každého rozsáhlejšího výstavního projektu samozřejmostí, brání také nejistota ohledně zahájení rekonstrukce budovy muzea. Všichni ale vkládáme naději do připravované generální rekonstrukce, která by mohla letitý problém vyřešit. V sou-časné době je projekt dokončen a na rekonstrukci celého bloku historických budov mezi divadlem a Sady B. Smetany je vydané stavební povolení. V letošním roce by měla být dokončena stavebně prováděcí dokumentace a politická reprezentace Ústí n. L. by měla rozhodnout o způsobu financování a realizace stavby. Ta by mohla být zahájena v příštím roce. V rámci rekonstrukce bude podstatným způsobem modernizována nejen budova, ale také vnitřní provoz muzea. V projektu jsou přímo vyčleněné výstavní prostory pro výstavy moderního výtvarného umění. Projekt byl připravován ve spolupráci s Mgr. Michalem Kolečkem a s dalšími odborníky na problematiku výstavní prezentace současného umění. Vlastní celková rekonstrukce potrvá jistě více než 2 roky a bude stát nejméně 110 milionů korun. Vzhledem k dnes již fakticky havarijnímu stavu inženýrských sítí v budově a jejího střešního krovu je ale rekonstrukce nezbytná. Základní informaci o projektu rekonstrukce najdete na www.muze-umusti.cz. Přípravy rekonstrukce a s tím spojené přípravy na stěhování muzejních sbírek z dosavadního objektu do náhradních prostor samozřejmě limitují naše výstavní možnosti. Asi jen těžko získáme větší finanční dotaci na dílčí rekonstrukci a vy-bavení výstavních prostor, když budeme někdy během příštího roku s největší pravděpodobností omezovat veškeré své aktivity ve stávajícím objektu. V současné době dokončujeme především grantové výzkumné úkoly a v rámci současných prostor spíše zkoušíme různé varianty přístupů k oslovení veřejnosti. Vedle této výstavní místnosti, což Vám asi uniklo, příležitostně využíváme ke krátkodobým výstavám také další prostory, především část ve 2. patře, které jsme v současné době nabídli k využití pro výstavy současného výtvarného umění jako náhradu za zrušenou Výstavní síň E. Filly. Na tomto místě musím konstatovat, že přístřeší, které dočasně síni poskytneme, je i cestou k nalézání dalších možností prezentace současného umění v muzeu, a že v tom nevidím nic špatného, když budeme hledat inspiraci nebo pomoc u lidí, kteří se danou problematikou systematicky řadu let zabývají. O celkovém charakteru našeho výstavního programu a činnosti muzea se můžete informovat v příloze této zprávy, neboť z Vašeho textu mi není zřejmé, zda o něm máte úplný přehled. Výstavní program se snaží vycházet z toho, jak jsou strukturovány sbírkové fondy a umožnit tak veřejnosti alespoň částečně si udělat představu o kulturním a vědeckém bohatství, které muzeum spravuje a o problematice, které se muzeum věnuje. Umělecké sbírky představují pouze necelých 5 % sbírkového fondu, i když v absolutním počtu více než 7 tisíc sbírkových předmětů jsou tyto sbírky zcela srovnatelné se sbírkovým fondem velkých regionální galerií, například Západočeské galerie v Plzni nebo Severočeské galerie v Litoměřicích. Proto ani výstava 'Pod císařským praporem' není připravována jako čistě výtvarná záležitost, ale je součástí řady akcí, které v letošním roce mají připomenout kulaté výročí bitvy u Chlumce v r. 1813. Stejně tak výstavy s geografickou tématikou by měly přinést především informace o přírodním prostředí nebo etnologii. Ne vždy se nám podaří naplňovat maximální míru estetických kritérií při přípravě výstav s námětem vojenskohistorickým, přírodovědným či jiným. I když to by nemělo být výmluvou pro nějaké základní výstavní nedostatky. Pokud jde o výstavní akce spojené s prezentacemi dětských prací, jedná se nám nejen o dokumentaci práce ústeckých vzdělávacích institucí, ale také o otevření se různým skupinám našich potenciálních návštěvníků. Ti se opravdu spíše najdou mezi těmi, kteří si budují nějaký systematický vztah ke kultuře a také k výtvarnému umění, než mezi řadami pasivních konzumentů masové kultury. My se ale samozřejmě nikomu neuzavíráme. Mimochodem, i když u nás nevystavuje ZUŠ Evy Randové poprvé, tak zase tak velkým štamgastem není, stejně jsme byli vždy otevření pro spolupráci například s Domem dětí a mládeže nebo s řadou dalších ústeckých škol. U výstav věnovaných výtvarnému umění, což je zdá se hlavní předmět Vašeho zájmu, se naše muzeum setkává v kulturním životě města s činností řady dalších institucí, z nichž některé jste ve svém textu zmínil. Je tady poměrně těžké zabránit tomu, aby se někdy výstavní plány nestřetly, jako tomu bylo loni s výstavou G. Avdějeva. Muzeum výstavní plán připravuje přibližně s jednoročním předstihem, a pokud si v této době spolupracující výtvarník domluví ještě další blízké termíny obdobných výstav a zároveň je natolik plodný, že je skutečně svými díly naplní, není myslím důvodu mu v tom bránit. I když by mělo být pro něj samotného zřejmé minimálně nebezpečí rozmělnění zájmu veřejnosti. Vzhledem k tomu, že se prezentací současného výtvarného umění zabývala především Výstavní síň E. Filly, tak se muzeum věnovalo také výstavám výtvarníků stojících spíše na okraji veřejného zájmu, kteří jsou ale pro nás zároveň důležitým svědectvím reflexe našeho každodenního života. Je zřejmé, že z řady jejich spíše příležitostných děl nemusí všechna vyhovět vyhraněným kritickým představám různých diváků, tedy ani Vašim. Protože ale nyní nediskutujeme ke konkrétním výstavám, ale k výstavnímu programu jako celku, nemá smysl abych s Vašimi poněkud stručnými negativními charakteristikami polemizoval. Pominu-li naše zřejmě zcela rozdílné názory na realizované výstavy, chtěl bych Vám na daný problém nabídnout ještě jeden pohled. A to je význam místních osobností a tvůrců na formování norem v přijímání kulturních a uměleckých hodnot v dané komunitě. Myslím si, že ani ne tak v masových médiích, jako spíše právě při obdobných výstavách se vytváří ono přirozené kulturní podhoubí, kde se může dařit i náročnějším a výjimečným uměleckým událostem. Nejen různorodostí autorských přístupů k výtvarnému umění, ale také subjektivním vztahem návštěvníka k osobě autora, který s ním sdílí společný životní prostor, se pak mohou svobodněji vytvářet hodnotová měřítka. Vždyť nepřímo i Vy svým kritickým příspěvkem zahajujete diskusi, která snad další návštěvníky donutí formulovat také své názory. Tak se tito autoři svou prací a svým působením vůči veřejnosti stávají modely v přístupu k výtvarnému umění a ke kultuře všeobecně. Jejich dílo a jeho reflexe je pak často nejen dokladem osobního uměleckého hledání, ale také svědectvím recepce uměleckých hodnot v konkrétních sociálních a kulturních strukturách. Dokumentovat nebo prezentovat i tuto problematiku má pro mne stejný význam jako prezentovat 'širokou škálu umění' v jeho vrcholných uměleckých formách. A já jsem přesvědčen, že výstavy jako například Karla Rendla nebo Jana Houžvičky prostě k muzejní práci patří a budou patřit. Jak jsem již uvedl výše, jsme regionální všeobecné muzeum, které má svou činnost nasměrovanou do řady velice různorodých oblastí historie, kultury nebo přírody. Ne vždy se nám daří při své práci naplňovat všechny plány nebo představy. Nejsme pouze muzeem umění a to nás vede k zohledňování řady dalších faktorů v naší práci. Dovedu si také představit, že výsledky naší práce samozřejmě nevyvolají pouze pozitivní ohlas, vždy totiž budeme omezeni našimi schopnostmi a možnostmi. Ale kde jinde než v muzeu by se měli lidé setkávat například s 'historickými relikviemi'? S pozdravem Václav Houfek (houfek@muzeumusti.cz)
LJ   POTĚŠITELNÁ REAKCE MINULE KÁRANÉHO - Přepisujeme dopis pana Petrička v odpověď na pokáraní jmenovaného za seřezání Neila Younga: Vážený pane doktore, díky za poukaz (platí jen pro jednorázové vyšetření hluchoty a povšechné ignorace s ní spojené, nebo bych mohl doufat i v léčebný lázeňský pobyt na náklady teplické Nemocnice?). Prosím o upřesnění. Na druhou stranu, co se týká Vaší vlastní choroby, je diagnóza nepoměrně banálnější - obyčejné kuří oko. Když se na něj šlápne, bolí jako čert. O tom, co by se publicistovi stávat nemělo, už vedly a vedou disputace i jiné lékařské kapacity. Pokud však vím, tak mezi již konkrétně identifikovanou sumu prohřešků, nepatří vyjádření vlastního, podepsaného názoru. Je-li však tento podán podobně cynickou formou, navíc elementem evidentně přihluchlým, je to svatokrádež, přiznávám. Co nejméně nevyléčitelných pacientů a co nejvíce času na výzkum přeje Jan Petričko, REPORT (tento název časopisu je používán již plné dva roky) - PS: Byť je to evidentní, tak přesto si dovoluji zdůraznit, že publicistika v mém podání není ničím jiným, než léčením si vlastních těžkých komplexů. Všechno to mám totiž pečlivě promyšlené a tato víceletá rafinovaná snaha už přináší první ovoce. Kdo totiž dosud nebyl proprán v Nových ústeckých přehledech, když už padl nedotknutelný monolit Rock&Pop, ten jako by nebyl. Děkuji.
LJ   Děkuji též a dle přání upřesňuji: Poukaz je samozřejmě jednorázový. Lázeňské léčení, ač je v tomto případě svrchovaně indikováno, žádná pojišťovna (a už vůbec ne nemocnice) nezaplatí a nezaplatí - jednak ke zjevné beznadějnosti případu a jednak proto, že jeho zajištění by mělo být ve vlastním zájmu a tedy v režii každého takto postiženého. Jsem ovšem z kolegiality ochoten (za drobnou úplatu samozřejmě) vyzkoušet na Vašem subjektu některé své osvědčené metody, které jsem odvodil analogicky z četby např. zápisků kolegy Mengeleho - tak třeba přijel-li byste do Teplic, můžu Vás zkusit přivázat v místním bazénu za všechny čtyři s ušima těsně nad vodou a z repráků pouštět 24 hodin kompletní tvorbu Neila Younga dokola. To je první týden terapie. V druhém týdnu se přelévá donaha oholená hlava slanými vlnami v rytmu skladby 'I'm The Ocean'. Třetí týden je pacient pozvolným přiškrcováním kyslíku dohnán pudem sebezáchovy opakovat 'I'm only an Unknown Legend and Neil Young is the Natural Beauty'. Po dalším týdnu úderů Zrcadlovou Koulí do hlavy a vláčení Bláznivým Koněm teplickým parkem je léčení pokládáno za skončené. Kdo proceduru přežije, zjistí, že MILUJE NEILA YOUNGA, začne mu říkat Velký Bratře a strašně se mu uleví. Nabídku léčení, ovšem ve Vaší vlastní režii, podepisuje a za kompliment vůči NÚP za celou FREDakci děkuje: (pic)
L   Vážený pane Pichlíku Yaroslave. Tak jako příliš lehký oděv na dívčím těle v létě provokuje sexuálního maniaka k útoku , tak i Váš úvodník ve mě probudil neodvratný grafomanský záchvat. Nejdříve ve mně únorové Přehledy vyvolaly nával euforie! Těch nových nebo neprozkoumaných klubů a zajímavých podniků v Ústí! Například Cirkus nebo Ul ti-ma. A těch kulturních akcí, koncertů! Již jsem chtěl chválit, grafomanit. Ovládl jsem se. Při návštěvě některých podniků jsem zjistil, že trpí obvyklým hudebním ignorantstvím. V podstatě většina ústeckých cdj's funguje jako pohodlně líné jukeboxy regionálních a celoplošných rádií. Rádií, pro které je charakteristická umělá výroba hitů, totální komerční kalkul, nechuť experimentovat a chuť prezentovat stádní muziku. Podle toho také vypadá pavkus dnešní bavící se masy, který je příznačně 'strašidelný' (hříčka). I zde jsem se ale ovládl. Nenapsal jsem do Přehledů - do rubriky Káráme, chválíme. Smířen s holou skutečností a oproštěn od mesiášských komplexů, jakými trpěli například cdj Adamson&Gustafson. Chtěli učit masu poslouchat tu jejich muziku, šířit světlo - proti tupým jukeboxům a alibistickým kloboukům. Pak přišel Váš úvodník a muselo to ven. Pane Pichlíku - mám Vás rád. Váš styl, jakým píšete. Ale toto? Kvílení zapšklého páprdy, co zabřednul v hudbě své doby. Proč končí nebo se mění Rock a pop? Protože to byl časopis pro omezenou skupinu lidí poslouchající značně zakonzervovanou muziku. Muziku, která se nevyvíjí a tím pádem se pouze zmenšuje. Její posluchačstvo lpí na svých představách o ideální hudbě - a tolerantnosti mu zbývá méně a méně. Brečící nad koncem své éry a nezvratným nástupem nových bohů. Ale Stouni, Bee Gees, Floydi a jim podobní s ničím novým nepřijdou. Můžou rekapitulovat,vydávat Best Off nebo vykrádat sami sebe. Proč ta tvrdá slova? Pouze ozvěna na Vaše tvrdá slova. Nazvat několik hudebních stylů komplexně jako perverzitu? To může pouze stylový extremista. (Známe: metalisty, pankáče, dechovkáře, polkaře, folkaře, pinkfloyďáky, zastydlý máničky atd.) Nadáváte, že je dnešní muzika bez obsahu. Kolik lidí, kteří v 80. letech poslouchali Zappu, nebo Yes umělo anglicky. Co věděli o obsahu? V těch letech jsem plenil antikvariáty a skupoval celé ročníky melodií, ve kterých panu Černému a Dorůžkovi vycházely seriály o hvězdách té éry. Když jsem pak četl Rock a pop z r. 2000, bylo zřejmé, že tam jsou podobní lidé jako v melodii - a světe div se, píší stále o těch samých kapelách. Mě dnes opravdu nezajímají osobní problémy Rogera Waterse. Nezajímaly mě ani v době The Wall, ale to jsem byl zasažen hudbou své doby. Dnes ale nechci číst ani o muzice, kterou mám rád. Pokud si z dnešní hudby vyberete tu dobrou a poctivou (schválně neuvádím styl, poněvadž ty se u této hudby stírají), je jí tolik, že na četbu o ní není čas. Navíc není důležité ani to, jaké má zpěvák trenýrky, ani to, jestli mu ve válce umřel otec. Svoje traumata ať si interpret strčí za 'klobouk' (hříčka). Jediná šance jak to může prezentovat, je prostřednictvím muziky. Proto je také tak málo českých kapel poslouchatelných. Texty většiny jsou o hovně. Proto tak rád poslouchám hudbu, která je cizojazyčná nebo instrumentální. Čistý zvuk hudebních nástrojů - to je ideální situace. Co pak může být lepší, než poslouchat hudbu rakouských downtempových djs mixujících anglické instrumentální duo Filla Brazillia. Nebo japonské jazzové trumpetisty ve fůzi s ninjovskými djs? Nebo další desítky zcela osobitých a originálních projektů z celého světa. K tomu časopis Rock & pop nepotřebuji. On totiž neví, že ta hudba existuje - nebo ji ignoruje. A co se týče kreténů, kteří se budou pokoušet vyrábět časopis podobný české verzi Brava nebo Rolling Stone, skončí stejně jako tyhle plátky. V podstatě nepotřebuji ani psát tenhle elaborát, ale když mi někdo zperverzní mé oblíbené kapely, jako jsou Massive Attack, Portishead, Morcheeba a další, tak se prostě neovládnu. Noví bozi této éry se hlásí o své místo - a nejsou o nic méně nesmrtelnější (nebo smrtelnější, jak chcete) než ti Vaši. S úctou a přáním mnoha úspěchů na poli publicistiky. Radek Adamson Adámek (adamek@tradag.cz) - člen radikální grafomanské skupiny Zuby z huby
P. S.: Pouze z důvodu velkorysosti s jakou NÚP zveřejňují mé příspěvky, si dovoluji podotknout, že tento není určen masám.

K

"PunkerOi!" - on-line časopis se zaměřením na Punk, Oi!, Ska, HC a Psychobilly scénu...

Guerilla Records

Archiv:



Benefiční festival pro postižené záplavami, výtěžek předán Českému červenému kříži v Ústí n. L.

MAŠURKOVSKÉ PODZEMNÉ - UNDERGROUNDOVÝ MAGAZÍN NEJEN O KONOPÍ - ČASOPIS PRO DĚTI NAD TŘICET - UMĚLECKÝ NEKULTURNÍ OBČASNÍK - ČASOPIS O PODHOUBÍ PODZEMÍ

Kalendář obsahující vlastnoručně vytvořené fotky z expedice do Himalájí a samozřejmě je velmi pěkný, alébrž jsme si ho vydali pro radost vlastním nákladem. Takže nejinak než doporučujeme. Problémy se zasláním eventuelně vyřešíme individiduelně.

Festivaly a ostatní akce - zahraniční festivaly - koncerty domácích kapel - zahraniční hvězdy u nás - české luhy a háje - kompletně zaktualizován přehled ZAHRANIČNÍCH FESTIVALŮ!

Festival Mezi proudy pomůže Činoheráku

Virtuální špetka regionálně-lokálního zeměpisu

Z TECHNICKÝCH DŮVODŮ JE KONCERT SKUPINY J.A.R. PŘESUNUT NA BŘEZEN 2003


Copyright © 2001 KK & UKP'98