Mám
přítele a ten je hluboce a upřímně v Boha věřící, což
se však nedá říci v pravém slova smyslu o mně. Netvrdím,
že jako každý, kdo se zabývá Vesmírem, nemám ve svých
představách místo pro Nejvyššího, každopádně je můj názor
vzdálen svíčkovým bábám, růžencům, otčenáši, klečení na
kolenou, zbožnému vzhlížení k uměleckému zpracování popraveného
chlapa a jiným projevům bigotního katolictví. Naopak jsou
toto právě ta témata, jež pro svou určitou tabuizovanost
ve mně vyvolávají touhu provokovat. A tato touha je jednak
neodmyslitelnou součástí mé povahy (mohou za to geny a
především memy), a zejména za druhé není ani v rozporu
se svobodou projevu zaručenou mi deklarací lidských práv.
Celkem nedávno jsem šel se svým dobrým
přítelem, se svou kvalitní manželkou a jejím třemi již
existujícími dětmi na malou procházku do šanovského parku.
Kdo zná Teplice, ví, že jít do tohoto i v zimě svěžího
kouta města nelze, aniž by si člověk - není-li slepý a
tupý jak Esmeralda, neblahé paměti - nevšiml monstrózní
budovy šanovského kostela, jež v krajině vytváří nezapomenutelnou
dominantu. Tehdy jsem, snad žertem (snad ve snaze nejapně
popíchnout kámošovu víru) poukázal na toto krásné a přesto
tak obskurní stavení a sdělil jednomu z dětí mé ženy (ale
tak aby to kamarád zaslechl), že v oné budově sídlí Čert.
Možná, že jsem použil i ostřejšího synonyma jako třeba
Rarášek, Čerchmant, Satan, Rohatej, Pekelník, Ďábel, Diblík
či Luciper. Kamarád vše zaslechl a elegantně přešel mlčením.
Myslel jsem, že je nad věcí a je mu jasné, že nesmysl
netřeba vyvracet.
O čtrnáct dní později jsem si však v
restauraci vyslechl velmi ostré kázání o tom, že mám nechat
dětem své ženy volný prostor pro kontakt a setkání s Bohem,
a ke všemu mne ještě onen zhruba stejně starý přítel přesvědčoval,
že můj dobře míněný, i když slabší šprým o Ďáblu v šanovském
kostele je strašlivé faux pas - nu bezmála mne přirovnal
k bořitelům chrámů a stavitelům paneláků!! Nevěřícně jsem
zíral na kamarádovu dobráckou a upřímnou tvář, jeho bezesporu
upřímná víra v Boha mi byla známa, ale že zajde tak daleko
a bude vážně diskutovat o Čertu, mne přímo ohromilo. Jsem
rád, že si Polednice, Vodníka, Jezinky a další nadpřirozené
bytosti schoval v záloze na příští sezení. Jeho žádost
ohledně svobody vyznání je naprosto přirozená, nerad bych
komukoliv byť nevědomky, bránil v provádění svých černoprdelnických
rituálů, ať je již jakéhokoliv vyznání - může to být Jehovista,
Katolík, Buddhista či třeba Satanista (i ten není totiž
nic jiného, než nábožensky založený člověk). Pokud mne
neomezuje, neomezuji ani já jeho, tím pádem ani jeho cestu
k poznání boží pravdy, na níž se stejně všichni prý jednou
sejdeme.
Můj přítel však narazil na věc jinou,
a podle mého názoru daleko podstatnější než je otázka
víry ve Stvořitele - na svobodu projevu. On má samozřejmé
právo mluvit o Bohu a jeho poselství lidem, dle výkladu
pozemských věrozvěstů všude šířit svou osvětu, jíž si
já sám pro sebe pracovně nazývám tmářstvím, zatímco já
si svůj evoluční teorií ovlivněný postoj a jemnou ironii
vůči nezpochybnitelné církevní totalitě mohu nechat pouze
pro sebe. Nechá-li má žena své děti pátrat po Bohu individuálně
bez vyjádření svého názoru, který je s mým, světe div
se, naprosto totožný, budou mít tendenci podlehnout vlivu
nějakých sekt, a za čas se z nich tak mohou vyklubat Svědkové
Jehovovi či Satanovi. A to si jistě nepřeje ani má manželka
a snad ani žádný z otců jejich dětí. Naše civilizace je
založena na důkazu. Pakliže náhodou objevíme nějakou věc,
musíme nutně zjistit i princip, jak je možné, že to funguje.
Nespokojíme se s pouhým faktem, že věc je použitelná,
zajímá nás i to, proč je to možné. Naše civilizace je
taktéž založena na víře. Ta je ovšem jen takovou berličkou,
něčím jako droga pro narkomana (pivo pro alkoholika, cigárko
pro kuřáka či žena pro erotomana a muž pro nymfomanku),
která nám nahrazuje neschopnost pochopit pravou prapodstatu
věcí. Proto bych dnešní úvahu uzavřel vzkazem mému kamarádovi:
Ty tvrdíš, že v šanovském kostele nesídlí Ďábel. Dokaž
mi to, tj. dokaž mi, že tam není. Pakliže se Ti to podaří,
případně - zdaří-li se Ti podat mi i důkaz, že tam Ďábel
JE, omezím sám od sebe svou svobodu slova a stanu se etalonem
ortodoxního věřícího. Ahoj v dubnu. hrvn