¨ ZAJÍMAVÁ
KNIHA na
knižních pultech již od listopadu 02 zcela suverénně stále
vévodí.
Je to unikátní obrazová encyklopedie živočichů všech kontinentů
s názvem ZVÍŘE - Celobarevná publikace má 624 stran kolem
3000 barevných fotografií a uměleckých kreseb zobrazujících
život zvířat a 1400 názorných barevných map. Encyklopedie
živočichů, kterou pod názv. Animal vydalo prestižní nakladatelství
Dorling Kinderlsey, je přehledný, přístupný a podnětný
zdroj poučení pro milovníky přírody každého věku a úrovně
zkušeností. David Burnie - hlavní redaktor - studoval
zoologii na univerzitě v Bristolu. Po absolvování byl
terénním pracovníkem a biologem v přírodních rezervacích
a v r. 1979 se profesně zaměřil na spi-sovatelskou činnost
a vydávání knižních děl v oboru přírodních věd. Napsal
anebo přispěl k sepsání více než 75 knih a multimediálních
děl. Působil též jako odborný konzultant a autor textu
pro řadu televizních přírodopisných programů. Na publikaci
Zvíře pracoval několik let početný tým biologů, redaktorů
a fotografů. Jako poradci pro hlavní živočišné skupiny
byli vybráni zástupci předních světových vědeckých institucí.
Z anglického originálu přeložil RNDr. Jiří Šmaha za odborné
redakce - RNDr. Jana Horáčková (rejstřík) a Alena Peisertová.
Vydala v r. 2002 Euromedia Group, k. s. a Knižní klub
v Praze. Dílo nemá na knižním trhu vážného konkurenta
- dosud nebyl svět živočichů zobrazen tak originálním
způsobem. Z prodeje dostala pražská ZOO od nakladatelství
finanční dar: 1 milión korun na obnovu dětské ZOO zahrady,
která byla zcela zničena povodní a na chov mladé žirafy
Rotschildovy, jež se narodila 6. ledna 03.
V knize jsou uvedeny popisy více než 2000 živočichů, každý
druh představuje významného reprezentanta dané skupiny.
Zajímavý a čtivý je také příslušný text. Půvabná publikace
přivádí čtenáře k základnímu i hlubšímu, pochopení, jak
zvířata fungují. Popisuje vývoj, anatomii, životní cykly
rozmnožování a klasifikaci jednotlivých druhů. Skládá
se z 8mi částí. Za všeobecným úvodem o zvířatech a jejich
životě následuje kapitola o základních typech životního
prostředí. Hlavní část - Království zvířat - je rozdělena
do 6ti oddílů: savci, ptáci, plazi, obojživelníci, ryby
a bezobratlí. Tyto poskytují detailní profily více než
2000 druhů. Kniha poskytuje nejpřístupnější a nejpřesnější
informace pro děti, rodiče, amatérského přírodovědce,
studenty i vědce. Řadu zvířat najdeme na fascinujících
záběrech - pro svou ojedinělou kvalitu otištěných na celých
dvoustranách, počínaje kudlankou nábožnou až po medvěda
hnědého. Jsou to skvělé fotografie, dynamicky zachycující
řadu znaků týkajících se chování nebo vzhledu zvířat.
Je to skutečně jedinečný přehled pro milovníky zvířat
každého věku. Určitě se stane klíčovou příručkou o fascinující
přírodě naší planety. Mgr. Marie Peterková
¨ OBLASTNÍ
CHARITA ÚSTÍ N. L.
v současné době realizuje 3 projekty. Azylový dům
pro bezdomovce, Komunitní centrum pro děti Světluška a
projekt POPAP - Popo-vod-ňová asistenční pomoc. Cílem
je dlouhodobě pomáhat sociálně slabým lidem postiženým
loňskou povodní. Součástí projektu POPAP je i organizování
sbírek finanční pomoci. V rámci aktivity připravujeme
benefiční koncert, který se uskuteční ve čtvrtek 3. dubna
od 19.00 v ústeckém Městském divadle. Výtěžek bude tedy
plně věnován sociálně slabým lidem postiženým povodní.
Na koncertě by mělo vystoupit několik známých osobností:
Ústecký sbor Cvrček II, Václav Krahulík - klavírista,
Jiří Stivín - multiinstrumentalista, Jakub Třasák - houslista,
TidiTade - skupina tančící a hrající rytmy západní Afriky
ad. Poté bude následovat raut, na který budou pozváni
představitelé města, mediální partneři, sponzoři, účinkující
a lidé, kteří charitě nějakým způsobem pomáhají. Pokud
máte jakékoliv další dotazy, zavolejte. Děkuji a přeji
hezký den. Adriana Císařová (asistentka OCH ÚL, 475 601
805)
¨ SPONZOŘI
BENEFIČNÍHO KONCERTU ČESKÉHO ROZHLASU,
který se konal v úterý 4. 2. 03 - DC PLÁCKAŘI (p. JUDr.
Franc - Děčín) 20.000,- Kč ? Severočeská energetika, a.
s. Děčín 20.000,- Kč ? Stavby silnic a železnic, a. s.
Ústí n. L. 3.000,- Kč ? Bohemia Cargo, s. r. o. Děčín
1.000,- Kč ? zaměstnanci ČR Sever 1.900,- Kč ? zaměstnanci
Měst. divadla Děčín 1.000,- Kč ? Dále děkujeme všem, kteří
si zakoupili vstupenky za zvýšené vstupné: manželé Klaudyovi
z Děčína, p. Pornerová, p. Marková z Děčína, p. Ing. Rýznar
- ředitel KB Děčín, manželé Schwarzovi z Děčína, p. Ing.
Raška - starosta MÚ Děčín, p. Gregor - místostarosta MÚ
Děčín, p. Serrazová, p. Kasík - generální ředitel ČR Sever.
Děkujeme i všem, kteří svou účastí na Benefičním koncertu
zvýšili obnos, který bude poukázán na konto MŠ Riegrova
Děčín. Výtěžek činí 56.320,- Kč. Trochu mi vadilo, že
jak na krásných modrých plakátech, tak v upoutávkách country
radia Sever nebylo uvedeno, co vyslechneme, a tak vlastně
přítomní kupovali tzv. zajíce v pytli. Někteří pak s překvapením
aplaudovali i mezi větami, což se u nás obvykle netrpí.
Ale i tak všem díky za hezký koncert. Program: L. van
Beethoven - Egmont - předehra, Klavírní koncert č. 4 G
dur op. 58, A. Dvořák: Česká suita Luděk Nedvěd Děčín
¨ 'ZKUS
BLUES!'
…řekl jsem si 7. II. 03 a vrhl se do Božáku (TP). 'Eržika'
seděla naproti baru a něco si tam papírovala. Ostatní
si na pódiu zkoušeli nějaký ty mňouky všelijakejch svejch
nástrojů. Ti 'ostatní' nebyli pro tentokrát Blues Birds
(www.softex.cz/hudba/ladyi), s nimiž ji delší dobu známe,
ale BTM, čili Band Tibora Muchy. Kapelník hraje na kytaru
a skládá, texty píše Eržika, basák se jmenuje Láďa Machala
a bubeníkovi se říká Kája 'Šípus', ač je to normální Karel
Šimon. Tahle paralelní formace jezdí už nějakou dobu,
ale dost řídce. (Zatím asi 3x.) Na rozdíl od Blues Birds,
kde se jedou bluesový standardy, tady se pěstuje výhradně
vlastní repertoár. A není to o nic míň záživnější záležitost,
než s těma Modrejme Ptákama. Jako obvykle - jak se u tohoto
druhu produkce opakovaně potvrzuje - vyznělo to všechno
živě daleko líp, než by mohlo z jakýkoliv desky. Jenom
jsem si tak říkal, kdo asi vymyslel to označení 'česká
Joplinka'. Nevím, jak v současné době s Blues Birds, ale
s touhle kapelou je od takové polohy tak daleko, jako
je z Chomutova do L. A. Třeba pokud jde o techniku zpěvu.
Eržika je přece úplná akademička proti texaský desperátce,
jejíž zvířecí srdcenahadrytrhající hlas je celej jinde.
Mimochodem, napadlo mě - říkat tomuhle blues je naivní,
neříkat tomu blues je nesprávné. Jak tomu tedy budeme
říkat? Navrhoval bych 'eržik'n'roll'. Jediná chyba koncertu:
avizovaná přestávka skutečně nastala a po ní jsem se těšil
na druhou půlku. Po sfárání z baru zpět do sklepa jsem
ale zjistil, že nešlo o pauzu, leč regulérní konec (Růžo,
Růžo, tys mě navnadil!). No ale náhodou… na pódiu za chvíli
jamovala zajímavá squadra. Bubeník a basák přes svoji
částečnou přespolnost zůstali stejní (to Eržika musela
domů brzy, protože po svých poNocných produkcích nastupuje
ráno šichtu v poMocné škole) a přibyli tři místní fešáci
- na kytaru známý a protřelý jamový matador Martin Herbst,
na foukačku Igor 'XY' a zařvat si přišel zpěvák exhumovaného
Matejčíkova Motorbandu Joe Šantora. A nebylo to fakt špatný,
hlavně ti noví na pódiu vyluzovali drhnutí jak třema rašplema.
Jenom se připojuju k sejčkařům, kteří Pepovi už ňákej
pátek prorokujou, že si takhle ten hlas vyřve z krku ven
a nebude mít nic. On sice tvrdí, že se mu to stát nemůže,
protože je plechovej, ale já myslím, že i plech má svou
amortizační konstantu, koeficient únavy matroše a poločas
rozpadu. Ale nepřeju mu to. - No, tak zas někdy v Domě
Hrůzy, Sochorova 1516/2. Yarda Pichlík
¨ POUŠTĚČI
versus HLUPÁCI A TATRMANI
- Coby externí pouštěč, jsem se setkal se vkusem mnoha
a mnoha druhů konzumentů různého věku, názorů a taky nápadů.
Coby pouštěč tzv. moderní hudby jsem se setkal i s názorem
že U2 jako kapela je komerce a jsou slyšet na každém rohu.
Bohudík nejsme všichni stejného vyznání a tudíž ani stejného
názoru. Ale k věci. Člověk, který se snaží dělat lidem
radost tím, že jim ve volném čase v různém - říkejme tomu
hospodském - zařízení zpříjemňuje pobyt pouštěním hudby
- ať už k tanci, nebo poslechu - se musí chtě, nechtě
pokaždé utkávat s lidmi, kteří jsou ne vždy naladěni na
to, co jim tento do ucha pouští. Kdyby bylo v našem krajském
městě takovýchto zařízení alespoň tolik, aby je člověk
mohl spočítat na prstech jedné ruky, problém by logicky
neexistoval. Jelikož jsme bohužel město na tento druh
zábavy značně chudé, musí si hudbychtivý fanda hodit bůrem.
Pak se stane to, že si hodí špatně a zaplatí za to. Nemůže
za to, že se klub, ve kterém se ocitl, tváří jako rockový,
nebo diskotékový. On totiž nemá na výběr. Pouštěč, jenž
se zrovna na tom kterém místě snaží ze všech sil, se rázem
stane jeho obětí. Ocitne se ve spárech člověka, kterému
nejde pod nos to, co mu prostřednictvím reprodukované
hudby právě předkládá. Musí posléze čelit různým druhům
narážek a mnohdy i urážek. Musí držet hubu a krok, snažit
se, aby vše napravil - i když to mnohdy nemá vůbec lehké.
Nezbývá mu nic jiného, než si něco myslet. On se totiž
může snažit sebevíc, ale do vkusu a nálady úplně všech
se za nic na světě nemůže trefit. A to si uvědomí jenom
ten, který se tímto druhem produkce zabývá. Musí být takzvaně
splachovací a s těmito strašidly se utkat tím, že to bude
zkoušet dál i za cenu toho, že se z něj stane kulturní
prostitut (pokud je ovšem finančně ohodnocen, v opačném
případě je to blázen!) a podřídí se tzv. diktátu návštěvníka,
mnohdy i provozovatele (obojí nikdy nefunguje!). Nebo
si řekne, DOST! a vysere se na to. Jako jsem tak učinil
já. Nyní mi zbývá hodit do placu dvě otřepané, ale pravdivé
fráze. S lidskou blbostí se sice nesmířím, rozhodl jsem
se s ní však nebojovat, ale ustoupit - protože na to jednoduše
nemám sílu. Může to být zbabělost? Z mého pohledu je to
rozumnější. Kdo nevěří, ať si to zkusí. PAN KLOBOUK
P. S.: Poslední akce, které se zúčastním coby zbabělý
pouštěč, bude narozeninová oslava NÚP 11. 3. v klubu Circus.
¨ TO
CHTĚLO TV! - 13. února
se v DK Teplice konala zcela ojedinělá akce, připravovaná
snad rok… něco, co tu ještě nikdy nebylo a zatím to ani
nevypadá, že by se někdy mělo opakovat. A média nikde.
Tedy kromě NÚP a nedělní přílohy SD. Ovšem zájem televize
byl samozřejmě předem vyloučen, jelikož nikoho nezabili,
nic neukradli, atd. Teplická skupina Smíšené pocity (www.smisenepocity.cz)
se během několika málo let vyvinula ze stavu kotlíkaření
přes bigbítový lomoz k dnešní jazzrockové až jazzové podobě,
která by ovšem velice překvapila všechny pamětníky, co
teď beznadějně mávli rukou, jelikož mají ještě závity
zaneseny utahaným, otahaným a 1000x přežvejkaným jazzrockovým
sajrajtem 70. let. Tohle je život, hudba, maso. A ne libový.
Kapelník a zpěvák Pavel Houfek zainteresoval sekci dechovou
a smyčcovou, z větší části vyklubané z Konzervatoře v
Teplicích. Ze všech asi nejvíc exceloval Pavel Zlámal
z České Lípy na ságo. Celkový sumář obsazení tedy zní:
Kytary akustické a elektrické, basovka, klávesy, bicí,
saxofon, pozoun, trubka, flétna, čtvery housle, viola
a cello. Aranže pro tohoto mamuta dávali dohromady Jiří
Němec a Jan Trojan. Ve dvou blocích odezněl komplet vlastní
původní repertoár, jen jedna cover verze se uplatnila
v druhé polovině, a sice Frankieboyem proslavená kantilénovka
'My Way'. Houfek v ní byl suverénní, jako i ve všech vlastních.
Na jeho vystupování je vidět opravdu jistota a klid jak
ve zpěvu, tak v pohybu po jevišti. Prostě profík jak vyšitej,
i když jím ke své (a naší) škodě papírově není. Zcela
zvláštní kapitolou je zpěvačka Alena Hackerová, která
na sebe zkraje svého působení v kapele upozorňovala dost
nenápadně, ale teď si to zatraceně vynahrazuje. Když ji
vidíte na pódiu, zdá se vám nejdřív, že tam nepatří. Navíc
se tak nějak divně hejbe, neví, jestli se má dívat spíš
na zpěváka, na kytaristu nebo do země, zakrývá sobě rukou
levou tvář (myslel jsem si nejdřív, že tam má beďara,
ale ukázalo se, že ne). A taky se furt něčemu směje… Ale
tohle všechno platí jen do chvíle, než začne zpívat. Pak
už se všeobecně jenom čumí a uši se protahujou za zvukem
samy až k pódiu. Ona má totiž hlas starý, barama vyšších
cenovek prolezlý ženský. Vůbec nechápete, kde se to v
ní bere. Přemejšlel jsem, jestli mi víc připomíná Michnovou
nebo Navarovou. Ale ono je to jedno. Kdybych byl proklatej
countrysta, volal bych po skončení 'Umííí!' a pískal na
prsty… což neumím. (Proto taky nemůže moje nastávající
na Hrad.) Ale abych nezamluvil závěr - celkem slušně,
jen s opravdu mírnými zmatky se prezentoval Petr Stolař
coby moderátor a v jedné chvíli velmi vtipně i jako hudební
klaun. A ty dvě hodiny byly nakonec dost krátký. Tak ale
příště tu televizi, pánové! Yarda Pichlík
¨ NAQOYQATSI…
FASCINUJÍCÍ SNÍMEK REŽISÉRA GODFREYE REGIIA - Příroda
už není. Nahradila ji technologie. Každodenní život je
boj. Náš každodenní jazyk už není schopen vypovídat o
světě, ve kterém žijeme. Svět se kvůli technologii, kterou
jsme paradoxně sami stvořili, příliš změnil a my nemáme
vůbec ponětí, o jakou skutečnost tu vlastně jde!? Snímek
Naqoyqatsi je závěrečnou částí proslulé trilogie 'Qatsi'
amerického tvůrce Godfreye Reggia. Naqoyqatsi je o válce.
O válce, kterou člověk vede proti přírodě, a též proti
sobě a proti technologii, která se na nás valí ze všech
stran. 'Vytěžíme-li ze země drahé věci, přivoláme katastrofu',
zaznívá v jednom z prorockých zpěvů severoamerického indiánského
kmene Hopi, který žije v Arizoně bez jakékoliv technologie
(civilizace) v sepjetí s původní přírodou, a je na vymření.
Název je odvozen právě z jejich rodného jazyka, a byl
záměrně 'znesrozumitelněn'. GODFREY REGGIO (*1940 v Louisianě
- New Orleans), v mládí ve 14 letech vstoupil do kláštera
Řádu křesťanských bratří a dlouhé roky setrval v odříkání
a na modlitbách. Po odchodu z řádu byl učitelem v Santa
Fe, dále pak občanským aktivistou a sociálním pracovníkem.
V těchto profesích se již nějakou dobu zabýval technologiemi
narušující lidské soukromí. Film, jenž mnozí z Ústečanů
mohli zhlédnout v kině Domu kultury chemiků ve středu
19. února (od 20.00), je vskutku excelentním dokumentem
o stavu světa, lidech, životě a technologiích. Hudba Philipa
Glasse zvýrazňovala a umocňovala to, co obraz nedokáže
vyjádřit, a možná diváka, který chtěl po chvíli z kina
odejít, připoutávala ke křeslu - jako magnet - více a
více. V mnohých film vyvolal smíšený pocit, chaos a přinesl
nový pohled na svět a zjištění, že některé věci jsou opravdu
mimo nás. Varovný signál či memento prostupuje celým snímkem
od začátku až do konce, a to je možná odpověď na naše
otázky a odpověď pro naši civilizaci. Režisér paradoxně
využívá (zneužívá) technologie proto, aby ztvárnil to,
před čím varuje!... 'Válka jako způsob života' stále zaznívá
v paměti při vzpomínce na snímek. To nás nemůže nechat
lhostejnými...?! Pablo
¨ ZAJÍMAVÍ
LIDÉ PLUS - LUDĚK MARKS
- Narozen 11. 11. 1963 v Ústí n. L. - V letech
1979 - 83 absolvoval Hollarovu výtvarnou školu v Praze
- www.hollarka.cz (maturita 1983). Po studiu se živil
jako výtvarník pražské agentury Merkur, poté jako fázař
v Kresleném filmu a jako výtvarník Restaurací a jídelen.
Od r. 1986 pracoval jako sam. referent Strahovské knihovny
Památníku národního písemnictví (www.pamatniknarodnihopisemnictvi.cz).
Spolupodílel se na vydávání samizdatových sborníků (Sešit
I., Sešit II., almanach 9x kontra… etc.) a od r. 1986
byl literárním redaktorem časopisu Vokno (vokno.cunas.cz).
V r. 1987 podepsal Chartu 77 (www.charta77.org). V samizdatu
publikoval několik básnických sbírek. V souvislosti s
demonstracemi na Václavském náměstí v lednu 1989, s činností
v samizdatu a v duchovním hnutí České děti (www.zamonarchii.cz)
byl trestně stíhán a donucen ze Strahovské knihovny odejít.
Do května 1990 pracoval jako čerpač u Stavební geologie.
V letech 1990 - 93 získal několik stipendií Českého literárního
fondu (www.nclf.cz). Nadále pracoval jako redaktor již
oficiálně vydaného Vokna a externě spolupracoval s Literárními
novinami, Revolver Revue a časopisem Iniciály. Publikoval
poezii, písňové texty, literárně historické studie, recenze
a kritiky. V r. 1992 odešel z Prahy a do r. 1999 pracoval
jako dokumentátor Památkového ústavu v Ústí n. L. (www.pvtnet.cz/www/puul).
Ve Vtelně u Mostu, kde žil do r. 1994, otevřel v prostorách
barokního statku Knihkupectví a galerii časopisu Vokno
(www.cajovnaom.cz). Vydal 2 čísla Bulletinu Pam. ústavu.
V letech 2000 - 01 spolupracoval jako reportér s RFE (www.rferl.org).
Od r. 1999 žije v Ústí n. L., v současné době je dokumentátorem
Archeologického ústavu památkové péče SZ Čech - www.supp.cz
(brigádník). Publikační činnost: Básně, recenze, studie
ve Vokně, Literárních novinách, Občanském deníku, Českém
deníku, Tvaru, Iniciálách, Revolver Revue, Kritickém sborníku,
Hostu etc… Překládán do dánštiny, angličtiny, slovinštiny,
a polštiny (poezie). Spolupráce na překladech: Michel
Strunge (poezie, Dánsko), Alenka Jensterle (poezie, Slovinsko),
Almanach současné maďarské poezie (nakl. H+H). Zhudebněné
texty: Jim Čert, Vladimír Mišík, Sluníčko, Invalidní důchod,
Hanuman… etc. (red)
¨ NOVÁ
BIBLE KRALICKÁ
- Ve středu 29. ledna 03 se uskutečnila přednáška na téma
'O překladu Nové Bible kralické' se zástupci Nadačního
fondu Nové Bible kralické (www.nbk.cz), kterou pořádalo
Křesťanské sdružení mladých lidí YMCA ve Švédském pokoji
Církve bratrské (www.cb.cz/usti) v Ústí n. L. (V Zahrádkách
33). Konala se v rámci pravidelných setkání Senior klubu
a zúčastnilo se jí cca 30 lidí. Znalci vědí, že mimo Ekumenického
překladu Bible v našem národě neexistuje jiný než ten,
který byl vydán před 400 lety r. 1613, a to Bible kralická.
Přesto, že je v jiných národech či zemích úplně běžnou
věcí revidovat či vydávat nové překlady Bible přibl. každých
100 let - podle toho, jak se generace mění a s nimi i
jejich jazyk - u nás tomu tak dosud nebylo. Nová Bible
kralická je projektem, který začal na začátku 90. let
20. stol., a již dnes je přeložen celý Nový zákon (vyšel
v r. 1998) a některé knihy zákona starého: Knihy Mojžíšovy
(vydány v r. 2002), Jozue, Soudců, Rut, I. a II. Samuelova
a Píseň písní (vydána 2002), někdy známá též jako Kniha
Šalomounova. Křest Knih Mojžíšových se konal v minulém
roce v Senátu České republiky za asistence Radovana Lukavského,
který svým specifickým tónem přednesl některé pasáže ze
Starého i Nového zákona. Celá Bible by měla být přeložena
nejpozději do konce r. 2007 a vydání se plánuje na jaro
r. 2008. Zatím bude Nová Bible kralická vycházet postupně
- tak jak bude překládána - v tzv. Šestidílce: V. Knih
Mojžíšových; historické knihy; poetické; prorocké; Apokryfy
- tzv. Deuterokanonické knihy a Nový zákon. Zajímavou
skutečností je, že projekt funguje pouze na základě finančních
darů fyzických i právnických osob, které jsou partnery
klubu Nové Bible kralické. Přispívají min. částkou 100,-
Kč/měsíčně (i více) a tímto způsobem se zapojují do spolupráce
na plynulém pokračování překladu. V r. 1998 jich bylo
56 a v r. 2003 je členů klubu více než 800. Pokud máte
zájem o podporu této činnosti, kontaktujte telefonicky
nebo e-mailem kancelář Nadačního fondu Nové Bible kralické
(Rudolfovská 20, 370 01 Č. Budějovice, tel.: 386 351 133,
e-mail: info@nbk.cz, www.nbk.cz, bank. spoj. 19-1707810247/0100).
Pablo
¨ ZPRÁVY
Z ÚSTECKÉHO MUZEA - KELTSKÝ DŮM
- Projekt 'Keltský dům' navazuje na úspěšný projekt 'Pravěká
vesnice', který byl v r. 2001 finančně podpořený Nadací
Open Society Fund (www. osf.cz). V tomto si přihlášení
žáci II. stupně ZŠ a později i široká veřejnost, vyzkouší
stavbu domu a různé techniky běžné v každodenním životě
obyvatel keltské vesnice. V první části programu si děti
oživí znalosti z předchozího projektu. Navíc se naučí
vyrábět nástroje, keramiku, oděvy a šperky, vyzkouší si
tetování henou, střílení z luku a připravovat pravěké
pokrmy. Druhou částí bude stavba a zabydlení keltského
domu. Od této chvíle bude projekt určen i široké veřejnosti.
Děti absolvující první část budou fungovat jako průvodci
na několika různých stanovištích, věnovaných jednotlivým
činnostem a předávat své nabyté zkušenosti dál. Mgr.Václav
Houfek
¨ POZOR!
Jen
vážným zájemcům! Zakládám KOZI (Klub Odpůrců Zasranejch
Imbecilů). Zatím se to týká těchto jmen: Známý a prý slavný
raper Jéminem a naši chlapci Aleš Faleš a Matouš Bobouš.
Bude-li mít někdo další nápad, myslím přihodit jména jiných
podobných nešťastníků, pro něž (a pro lidstvo) by bylo
přínosem totální mediální vyhlazení, budiž volno. Členství
je bezplatné, přihlášky na adrese jpichlik@centrum.cz.
Kdo bude mít opravdu přínosný nápad, jak jmenovaným oprudentům
nejúčinněji škodit, dostane pro začátek bůra; časový postup
možný. (pic)
¨ POD
ČERNÝ VRCH
- Předposlední lednový den nalákala několik desítek hudebních
příznivců do Národního domu pražská kapela Pod černý vrch
(www.podvrch.mp3records.cz), která u nás i v zahraničí
vystupuje téměř 10 let a má za sebou již 3 vydaná CD (u
Black Pointu). Skupina PČV je naladěna na dnes populární
etno vlnu, tak jako např. Pavlica s Hradišťanem a Čechomor.
Rytmickou rockovou sekci ve formaci doplňuje divoké trio
elektrifikovaných houslí a violy. Melodické písně, vycházející
převážně z lidových textů, zpívá téměř celá kapela, především
ale charismatický dlouhán Jiří Kubíček. PČV se v Ústí
prezentovali jako dynamická sebejistá zkušená kapela.
Lépe než v temném sále jí to však jistě sluší v létě na
festivalech a dočesných. Avšak i na lednovém koncertě
dokázala několik tancechtivých posluchačů probudit ze
zimního spánku.
Zima, foto: Zdenek Tichý (www.lib.cas.cz/tichy)
??TYFLOSERVIS V ALBISU - Tyflocentrum Ústí n. L., o. p.
s. je krajské středisko sociálních služeb, jehož náplní
je vytvářet podmínky pro osobnostní rozvoj a integraci
našich slabozrakých a nevidomých spoluobčanů. V galerii
Albis se Tyflocentrum představilo v únoru prostřednictvím
informačních plakátů, fotografií z jeho akcí, vlastnoručních
výrobků klientů - např. pletených svetrů, košíků či kartáčů.
Vystaveny byly také speciální pomůcky, které slouží slabozrakým
a nevidomým k zábavě a poučení - společenské hry a ukázky
Braillova - bodového písma. Tyflocentrum tak uspořádalo
v Albisu standardní prezentaci, nevyužilo však podle mě
úplně možnost, jakou skýtá srovnání, střet a vzájemné
obohacení dvou světů - světů vidících a nevidících. Tzv.
hapoestetika je tou oblastí estetiky, která se zabývá
naším vnímání světa prostřednictvím hmatu. Již řadu let
se ve světě i u nás pořádají hapo-výstavy, které jsou
určeny jak pro nevidomé, tak pro vidící publikum. Vidící
návštěvníci výstavy jsou k 'prohlídce' vybaveni neprůhlednými
brýlemi a pustí se do dobrodružného ohmatávání objektů
- bývají pro vidící návštěvníky přínosem, neboť si uvědomí,
jak podléhají audiovizuálnímu charakteru vnímání světa,
a zapomínají na ostatní smysly, které mohou poskytnout
komplexnější zkušenost nejen při vnímání uměleckého díla.
Zima