'nEMAdEMAglajz.nejenCZ
#1' (nEMAdEMA 03) - Když se mi do ruky dostalo todlencto
cédé, hnedle mě zaujal obal. Říkám si, odkuď ho jen znám.
Pak mě to trklo. Jestli si někdo ještě pamatujete na veselý
obrázek, který vás v počátcích (?! - pozn. red.) vítal na
(prý) oblíbeném serveru nemadema.cz. Je od poměrně čerstvého
ženáče h.R.v.N. Čertovské sluníčko, šibalský měsíček, domeček
vyvedený do písmena 'A' tak nádherně pasujícího do nápisu
nemadema a do něho vedoucí cesta jakoby odnikud. Dále je
tam ještě spousta vypečených detailů, ale ty vám nebudu
prozrazovat, abyste si je mohli sami vychutnat, stejně jako
já. Booklet obsahuje nikolivěk texty, ale stručnou charakteristiku
a kontakty všech 26 kapel, které se na CD vyskytují. V pozadí
jsou někteří interpreti v akci. Schválně jestli je poznáte?
Dále pak poděkování a veselý slívnout. Když vyndáš nosič,
jukne na tebe přehledná mapka, odkaď je kerá kapela, což
je myslím si dobrý nápad. No a teď k písničkám. Hnedle na
úvod vyvedená píseň Jan padá ve stylu Zikuratů by Mewa.
Píseň zcela se hodící právě na začátek takové hodně veselé
estrády. Navazující Volant, svižný, melodický punkrock umocněný
dechy. Počin zdařilý, ale na můj vkus až zbytečně dlouhý
(holt všeho moc škodí). Pak ožívám. Rose Means Rose hrají
přesně podle mého Gusta(va). Hutný zvuk a libozvučný hlas
jako Zvon(y). Poté mi členové jičínské kapelky První hoře,
celkem ještě přijatelnou formou sdělují, že Znám svůj stín.
Pro jednoduchého člověka jako jsem já, poněkud náročnější
muzika. To se ovšem nedá říci o songu číslo 5 - Lady Lap.
Přímočaří Imodium nedávají zapomenout na slávu stále ještě
kupodivu oblíbené Nirvany. No a než se nadějete, už jsou
tu Colosal (níkoliv už Omyl). Jejich poněkud utahané Děkuji,
rozhodně neposlouchat, když máte deprese. Když pak přeskočím
teplickou bandičku F.S., jejichž 'dunivý crossover' ztělesněný
v písničce Pidilidi je možná na koncertíčcích síla, ale
jinak mě vůbec neoslovili, dostávám se do tranzu společně
se zpěvačkou z polské skupiny Blade Loki. Esli se nepletu,
hráli tu někdy nedávno. Bezva kočkopsí píseň Psi i koty,
založená na výtečném, prožitém zpěvu a nepřeslechnutelné
trubce. Následují, pro mě do nedávné doby zcela neznámí
Slováci, Sitňan, kterým Pevne verím. Hrají hezky rychle,
melodicky, punkově. Punkově, ovšem ve stylu Anglie, hrají
tepličtí Hysterics. Fakt námrd. Panksadu číslo 1 uzavírají
NOFX z Prahé, silně 'politicky angažovaní' Jaksi Taksi.
Kdyby to kucí nebrali tak vážně. Když konečně opustíme jejich
Mc'Hovnalds, ocitneme se na chvilku na divokém západě se
Supermanem 3 Dřeváků. Veselá píseň s píšťalkou. NeJen moře
ví, ale i Monty Pičusův létající pes, jak mě uklidnit. Je
to příjemný přechod do druhé poloviny. Petrolejová lampa
je zažehnuta zvláštními rockery z Plzně s názvem Laik. Laici
to očividně nejsou, ale muzika poněkud unylá. Když tedy
dohoří, přichází grungeová sekce, zastoupena kapelami Zen
a Daenesh Baan. Obě se prezentují dobře poslouchatelnou
muzikou. Navíc zpěváci, zaplať pán Bůh, očividně umí anglicky,
což jim není na škodu. Intimní život přiveze svůj Bílý Mercedes.
Ten profrčí, aniž by ve mně zanechal záporný dojem a už
je tu punková sekce numero duo. Nejprve Destroyself (Děčín)
se svojí Oběťí z ňáký demošky (dobrej rozjezd), potom světoznámí
Argies u kterých mohu jen litovat, že sem je neviděl naživo,
když hráli u nás. Takovej ten sehrtypiš jižanskej punk.
Jižanskej myšleno jižní země nikoliv ty z tý americký občanský
války. No pa(n)k tu máme Houbu. Lituju jen trochu Majka,
že je slyšet stále míň, ale píseň výborná, stejně jako celé
nové albo. Hoši opět zrychlili?! Následuje klasika v podání
Zeměžluče, nezaměnitelný hlas, no a sada končí opravdu brilantními
anglicky zpívajícími němci - Mongrel. Rychlovka řízlá regéčkem.
Po nich trochu nešikovně do nás Vítr se opírá v podání Sabaaky.
Muzika sice dobrá, ale nic pro mě, zase až moc longiózní.
To takový Hush z Liberce se svojí Be My Fire jsou mi muzikou
o poznání sympatičtější. To bude asi tím, že tam zpívá žena
(?! - pozn. red.). Taky nějaký housle a hlavně úžasná pohoda
ala Chumbawamba. Pak Disharmonici z Plzně. Veselý texty.
Takhle nějak si představuju, že by Michal Tučný zpíval punk.
A na závěr opravdová perlička. Nenechat si ujít!!! Pepík
Zíma by možná dostal infarkt, ale tahle francouzská dechovka
se opravdu musí slyšet. Tolik energie pohromadě. Jen nevím,
jestli to useknutí na závěr je záměr výborných Rétire tes
Doigts. Podtrženo sečteno. Rozhodně stojí za to, si todle
cd pořídit. Je na něm bezmála hoďka a čtvrt dobrý český,
ale i zahraniční muziky a každej si tam najde to svoje.
Za ty prachy (zde napsat cenu - 123,- Kč! - pozn. red.)
no nekup to. Jo a komu se tadle recenze nelíbí, ať mi třeba
Petra Jandu políbí. Mimochodem, stane se mi něco, když si
to cd přepálim? (do držky... - pozn. red.) Subjektivně sestavil
a rozebral Johny Mistr. (Pozn. CD k mání v CD bazaru UL
+ TP + e-mail: info@nemadema.cz, www.nemadema.cz, tel.:
47-560 20 81)
IN VAIN - 'Demo 2001' (D. I. Y. 01) - První, 5tiskladbé
demo litoměřické 'depressiv-grungeové'
(můj terminus) čtverky In Vain není v hudebním světě žádným
nováčkem. Kluci (Ondřej Matula - zpěv, kytara, Standa Novák
- kytara, Martin Matula - basa, Pavel Staněk - bicí) ho
nahrávali 17. 11. 01 a domíchával v prosinci téhož roku
ve Studiu Strunka Mělník u Milana Drechlera (Vynález zkázy).
Upřímně řečeno, právě zvuk je kamenem úrazu 24:15 minut
trvajícího CD. Těžko říct, zda to hoši (komplet) odflákli,
nemaj slušnější aparát, či zklamalo Strunkařské vybavení
- výsledek mne spíš naplňuje pocitem, že mohli přece jenom
ještě chvíli počkat - trochu víc se vyhrát, vyzrát a pak
na to hupsnout. 'Demo 2001' působí jaksi uspěchaně, nedotaženě,
ale zas na druhou stranu zastihuje kapelu v dané fázi vývoje,
což není nikdy od věci. Tři z pěti zpívá Ondra anglicky,
páč granž si to 'žádá', víc však oceňuju zbylé dva české
texty. Nejen, že se s nimi člověk může víc ztotožnit, ale
také mu jdou líp přes püsky. Pustil se totiž do nelehkého
úkolu - stran projevu má co dohánět, kór dyž, nic ve zlém,
mu výslovnost nedopřává zrovna nejlepších možností. Takřka
všem podobně znějícícím skladbám pak chybí nosnější refrén,
náboj a hlavně nápad - něco, co by In Vainy odlišilo od
kupy dalších, bříbuzně znějících bandů. Rovněž kratší stopáž
by nebyla od věci: poslední - 'Před usnutím' (znám lepší
uspáváky) - má skoro 6 minut! Texty se docela nechaj, i
když samozřejmě jejich jaksi obsahová monotónnost (aneb
depky, depky a zase depky) mě taky příliš nenaplňuje. Pochválit
zaslouží obstojně zmáknutý booklet s fotkami a texty, i
obal CD (další depka). Opakuji: Od natočení uběh ňákej ten
pátek, takže In Vain už dnes můžou bejt úplně někde 'jinde'.
Doufejme. Jinak jde o - řek bych - fajn kluky, kteří vám
v klubu ostudu určitě neudělaj. A to se dneska taky cení.
Kontakt: 608-219 802, in.vain@seznam.cz, www.sweb.cz/in.vain.
(Pozn. CD k mání v CD bazaru UL a TP + nemadema.cz). Emilio
MARK KNOPFLER - 'The Ragpickers Dream' (Mercury Rec.
02) - Kytarovej čarostřelec
s čelenkou je zas tady. A tentokrát s ním na desce, která
je prezentována jako jeho další sólová, údajně hrají i jeho
kumpáni z Dire Straits - aspoň se mi to doneslo z kruhů
pravidelně dobře informovaných a taky ji najdete na webových
stránkách skupiny (www.mark-knopfler.com), tak asi jo. Na
100% negarantuju, protože… znáte ty vykuchaný booklety,
ne? Každopádně je pro mě překvapením a měla by být pro všechny,
co znají dosavadní diskografii ať už MK nebo DS. Hned u
první skladby by mě nikdy nenapadlo, že má co dělat s firmou
Dire Straits. Bicí zvou do boje, je to country jak od nebožtíka
Johnnyho Hortona, když klesal s křižníkem Bismarck ke dnu.
Ale pak - nojo - ten hlas! Ještě dylanovštější, než kdy
předtím. (Vždycky, když slyšíte Dylana, kterej zní tak nějak
divně, hlavně míň hejká a je mu víc rozumět, tak je to Mark
Knopfler.) Tak to je úvodní 'Why Aye Man' s nářečovou hračičkou
v názvu. Je tu pochmurný až zlověstný 'Hill Farmers Blus'
(jo, opravdu bez toho 'e'), mimochodem další country chuťovka.
Nostalgická 'A Place Where We Used To Live' a hned za ní
bezostyšnej swing se steel kytarou v pozadí 'Quality Shoe'.
Vždyť taky chlápek a šťabajzna na obalu mají vohozy jak
z 'Podrazu'. To 'Fare There Well Northumberland' působí
silně traďácky - a kdoví, jestli není. Hra na foukačku udělanou
snad ze šmirglu a na horní klapky piána. 'Marbletown', to
už je přímo bluegrass. 'You Don't Know You're Born' se asi
tak nejvíc blíží bývalým modelům Dire Straits. 'Coyote'
se vyznačuje vskutku westernovými prvky. Jako když se od
obzoru blíží parta kojota Calvery. (A supi krouží…) Titulní
píseň působí jako leitmotiv z filmu z období ragtimu. A
ještě jednou country s výraznou swingovou ujetostí, housle
a zas ten steel - 'Daddys Gone To Knoxwille'. Tak tohle
je celej tenhleten 'Sen vykupovače hadrů', na kterýžto job
má ovšem ten panáček z přední strany opravdu kvádro podivně
kvalitní. Ale třeba jsou mimikry jeho hobby. A ta deska,
to je pohodička od začátku do konce ve 12 skladbách za 55
minut. (pic)
SANTANA - 'Shaman' (Arista, BMG 02) - Tak jsem ho
asi v 'Chválení' minule přece jen
trochu přechválil. Při op-opa-opak-opakovaném poslechu ten
popík poněkud vylejzá. Systém tahání si zajímavejch hostů
je sice rozhodně zajímavej a v leckterým směru funkční…
ne že by šéf neměl už po letech zajímavý melodický či sólistický
nápady, ale při poměrně vyhraněné orientaci na určitý styl
je to asi jedno z řešení, jak ozvláštnit svoje projekty.
Koncepce tedy stejná, jako na 3 roky starém fenomenálním
9tigrammyovém 'Supernatural'. Jenom i přes další velmi zvučná
jména neměl tentokrát v celkovém výsledku na hosty tak šťastnou
ruku. Jsou tu samozřejmě zářivý momenty. Vedle prvního singlu
'Game Of Love', hustě větraného na hudebních videokanálech,
kde svítí do daleka překrásná Michelle Branch se zajímavě
současně přizastřeným i přiostřeným hlasem (že tý kytary
se při tom jen tak drží, ani nevadí - od toho je tam přece
dědek) je to hlavně kovově riffová 'America', kde pan Carlos
symbiózuje s tvrďáky P. O. D., úvodní 'Adouma', jedna z
mála, kde je možno po celou dobu slyšet hodně podobný 'vaření',
na jaký jsme od něj byli zvyklí ještě před slabejma 30 lety
- viz třeba causy Batuka nebo Caravanserai - dále 'Amoré
(Sexo)' (neboť Macy Gray dovede svým pregnantním kňouráním
ošperkovat cokoliv) a nakonec i ta utahanina 'Feels Like
Fire' má podmanivou atmosféru - zde zas zásluhou dvouleté
zatímtrvalky Dido, jejíž kariéra, založená na zpívání jedné
a té samé povzdechovky dokola mi jinak vůbec není jasná…
No a zbytek i po tom zmíněném opa-opa… nějak splývá. A to
myslím zbytek čítající 9 čísel! Vlastně 8, protože poslední,
'Novus', naopak nesplynula s ničím a trčí jak kliková hřídel
v záhoně macešek. To je ta s Placidem Domingem (nikoliv
tedy s Pavarottim, jak jsem ulítl v minulém sloupku a dementuji
i na jiném místě tohoto čísla). Čím to? Fachmani jsou oba
na slovo, ruku i zobák vzatí - a přesto… Inu, příklad toho,
že něco prostě nejde. Každej si tam dělá dost dobře to svoje…
ale nesešli se, jak by řekl Vodňanský. Ostatní skladby,
šmahem středního tempa, nepřinášejí vzruch ani překvapení,
jsou jenom příjemný. Což taky není málo. Takže to není špatná
deska. Jenom taková nějaká druhá za tou, co byla před ní.
Ještě pořád to jde… Ale bude-li do třetice zvolen stejnej
systém kotlíkového guláše s kořením 'kdo co přines', tak
to už ti pak teda, Kadle, nevím. (pic)