úvodník 
  program - obsah 
  bylo, je či bude...I. 
  bylo, je či bude...II. 
  bylo, je či bude...III.  
  primátoři
  pozvánka do kina
  hvězdné okénko 
  káráme & chválíme 
  severoč. věd. knihovna
  
ústecké hospody  
  teplické hospody 
  demo recenze
  kontakty 
  odkazy 
  podporují nás 
  návštěvní kniha

 
   

Jste

návštěvník

Kde natankovat
v Ústí n. L.?

novinky z kultury na severu Čech

HOKEJ V ÚSTÍ N. L.

Ústí nad Labem - aktuální zpravodajství

KULTURNÍ OBZOR - informační servis o kultuře na Litoměřicku

Počasí v Ústí n. L.




BYLO, JE či BUDE... to TAK I.

¨ HORMONÁLNÍ EXCES V BOŽÁKU - Luboš Růžička z klubu Božák v Teplicích se letos s big-bítovejma akcema nepřetrhne - inu, doba je zlá, já vím. Ale 17. led-na 03 se vyloupla sestava předdůchodcovských snů, staromilcovy čekané pravá rozkoš. Česká supergroup, jonáci jak z mramoru tesaní. Na kytaru Standa Kubeš, řečený Klásek, na basu Vladimír Kulhánek, vulgo Guma. Zpěv a klávesy Roman Dragoun. A bicí Martin Kopřiva. O demáči jsem pindal minule, včetně jisté rozpačitosti z vokálního projevu. Tak na to, vážení, zapomeňte! Dojem z živého vystoupení maže všechny pochyby. Buď repertoár od doby nahrávání dema definitivně 'sedl', nebo nebyly podmínky při záznamu ideální, každopádně v klubu Dragoun vysloveně oslnil. Nejen, že se víc uplatnily jeho klávesy, než na minule recenzovaných studiovkách. Hlavně zpěv byl z jinýho soudku. Zpěvák jak ze řetězu urvanej. No fakt! A tak jsem furt přemejšlel, koho mi ten jeho projev připomíná a přišel na to, že kdyby měl Honza Spálený dítě s Vlastou Třešňákem, mohlo by zpívat nějak takhle. (Za půlku licence týhle vymyšlenosti vděčím Luďkovi Zedníkovi, ex-Aku Aku.) O klasicích Gumovi a Kláskovi se snad nemusím rozněžňovat, ti jsou každýmu slušnýmu rockerovi v týhle republice jasný. Mlaďas Kopřiva (jinak též skupina Groove) je ďáblík, důstojná půlka rytmického tandemu s Gumou, i přes generační zpoždění… nebo spíš předstih? No a tak hráli celkem asi dvě hodiny (plus přestávka) a bylo to hodně tancopudný. To jsem poznal i já a to už je co říct. Bylo tak ověřeno, že repertoáru je několik habadějů a regulérní deska by byla namístě co nejdřív. A ještě zbyde. A to může Standa zařadit ještě pár svejch věcí z doby, kdy byl u ETC…, ne jen tu jednu, kterou uvedl tady. Ten jejich jazzrock je hodně šoupnutej na bigbítovou stranu vah a kdybyste se chtěli pídit po koncertech, hledejte plakát se symbolem 'T 4', neb toto označení neznamená jen hormon štítný žlázy. (pic)
¨ AMERIČTÍ TRPASLÍCI V ÚSTÍ N. L. - Ve středu 8. ledna 03 doručila Česká pošta do Muzea města Ústí n. L. zásilku od Briana Kiblera z Long Beach ve Spojených státech amerických. Zásilka obsahovala dvě velice kvalitní kopie trpaslíků z produkce ústecké firmy J. Maresch, autorsky signované 'B. Kibler 2002'. Jedná se o jedinečný doklad ohlasu produkce ústeckých trpaslíků v oblasti za Atlantickým oceánem. Tento dar byl věnován na podporu akcí připravovaných pro r. 2004, kdy se chce muzeum věnovat významu trpaslíků pro evropské kulturní dějiny. Jak je zřejmé i z dalších ohlasů z USA, které ústecké muzeum v loňském roce obdrželo, bude možné téma rozšířit i na mimoevropské kulturní oblasti.
Podklady ke studiu evropských trpaslíků: Význam trpaslíků pro evropskou kulturu je oceňován nejen v USA, ale i v dalších evropských zemích. Například v Německu je možné navštívít trpasličí park www.zwergen-park.de, tak trpasličí muzeum www.zwergen-griebel.de/de_museum.html. Ve Francii působí několik velice zajímavých hnutí, především Fronta za osvobozenÍ zahradních trpaslíků membres.lycos.fr/flnjfrance, Hnuti za emancipaci zahradních trpaslíků www.menj.com a také světoznámé Teroristické hnutí za osvobození zahradních trpaslíků www.mtlnj.cjb.net. Hlavním městem evropských traslíků je švýcarská Basilej, kde sídlí Mezinárodní společenství pro ochranu zahradních trpaslíků (Internationale Vereinigung zum Schutz der Gartenzwerge) www.zipfelauf.com.
Mgr.Václav Houfek - vědecký tajemník
¨ ZOO DĚČÍN PŘEDSTAVUJE novoroční dárek od lamy krotké! Chundelatý dáreček k Novému roku 2003 nám nadělila v Zoo Děčín lama krotká, která přivedla na svět 1. ledna krásnou lamí slečnu! Její rodiče jsou na ni patřičně hrdí. Šedě zbarvená maminka Bašňa o něj starostlivě pečuje a desetiletý otec Monty je obyvatelům Děčína již patřičně znám, neboť při své kariéře maskota procházel spolu s ošetřovateli ulicemi města. Nově narozené mládě je v pořadí již druhým potomkem svých rodičů, první se narodilo v lednu minulého roku a jeho kmotrem je Petr Rychlý, takže se necháme překvapit, kdopak pokřtí tuto novoroční lamí slečnu během jarní akce v Zoo 'Vítání jara, aneb den tradičních řemesel' a uskuteční se v neděli 30. 3. 03. Kromě Bašni má Monty ještě lamí stádečko, které tvoří dvě zbývající samice - Hnědka a Bílá, spolu s půlročním mládětem Hnědky - Fatimou. Oblíbenými pochoutkami našich lam jsou jablka a mrkev. Sice se při krmení navzájem strkají, ale absolutní přednost mají vždy mláďata, kterým dokonce ustoupí i důstojný otec Monty. Po jídle si s nimi hraje a po přetlačování či honění následuje zasloužilý odpočinek, při němž si lehnou všichni svorně vedle sebe. Tím, čím je velbloud pro asijské národy, je jeho blízce příbuzná lama pro obyvatele vysokohorských oblastí Jižní Ameriky. Již v době rozkvětu bohaté kultury Inků byl předek lamy krotké - lama huanaco - chován jako domácí zvíře pro maso, k nošení nákladů a poskytoval i kůži a srst. Obyvatelé Jižní Ameriky dodnes chovají lamy krotké, které jsou o něco větší než divoce žijící lama a jejich srst je pestřeji zbarvena. Škála barev se rozpíná od čistě bílé, přes hnědobíle skvrnitou až po hnědé zabarvení. Nynější obyvatelé jihoamerického kontinentu chovají lamu krotkou pro vlnu a také ji využívají k nošení nákladů. Lamy nejsou příliš silné, obvykle každá unese 45, nejvýše 60 kg zátěže a ujde s ním asi 35 km denně. Po neschůdných horských cestách však putují celé karavany mnoha set jedinců, které tvoří výhradně samci. Samice jsou šetřeny jednak pro chov, jednak pro střiž. Největší rozkvět chovu lam probíhal za vlády Inků ve 12. a 13. stol. Lamy byly výhradním majetkem panovníka. Vlna, která z nich byla získána, byla ukládána do státních skladišť a v určitou dobu rozdělována všem rodinám 'dle početnosti a potřeby'. Naši lamí svěřenci si oproti svým jihoamerickým příbuzným žijí v Zoo Děčín poklidným rodinným životem, při kterém mají dostatek času na společné hry i odpočinek. Právě narozené lamí slečně tedy přejeme do jejího dalšího života co nejvíce spokojenosti a stejně tak vám všem, kteří k nám do Zoo Děčín zavítáte! (Zoo Děčín, Pastýřská Stěna, 405 02 Děčín IV, tel./fax: 420 412 531 626, mobil: 605-260 358, e-mail: vyuka@zoodecin.cz, www.zoodecin.cz)
Bohumila Zimmermannová - odd. pro informace a vzdělávání
¨ PATAFYZICKÉ SYMPOZIUM - Okresní knihovna Teplice, 11. leden - Téma: TRAUMATA PŘI VYMĚŠOVÁNÍ V PANELOVÉ VÝSTAVBĚ - Z důvodu přísné konspirace mohu čtenářské obci snad jen letmo naznačit průběh sympozia, spíše však se omezím na stručný průřez jednotlivými příspěvky a to s maximálním zatajením jakékoliv podstaty. Ani to však vlastně nemohu. Snad jen - o přestávce se podávalo občerstvení (chlebíčky, víno, soda). Další sympozium na stejné téma by mělo proběhnout za 10 let. Dle patafyzického kalendáře je ovšem vše jinak. ddr
¨ nEMAdEMAfest vol. 2 aneb křest nEMAdEMAglajzu.nejenCZ vol.1, čili rituální poprava Dr. Hnusáka - Když jsme se v jednu hodinu ráno s Fredem asi po deseti pivech vzájemně ujišťovali, že ač čtyřicátníci, umíme dělat pro ty naše mladé pěkné akce, měli jsme pravdu. Akce se vydařila, účast byla vcelku hojná (cca 180), kapely zahrály ty svoje bigbíty, OSU jsme vyhodili, pitiva dostatek, takže tak nějak pohoda. Ale jak to bylo od začátku? To bylo tak. Po úspěchu nEMAdEMAfestu vol. 1 bylo jen jasným a logickým pokračováním pokračování. Pod organi-zační taktovkou Emília se opět přizvaly band(ask)y ve valné většině zastou-pené na webu nemadema.cz, zabývajícím se regionálním bigbítem a mohlo se v Metru (rokáči už jen těma hajzlama) jet. Tentokrát se ovšem vyskytla i pověstná třešnička v podobě křestu CD nEMAdEMAglajz.nejenCZ, alba (jak jinak než) reprezentujícího (v podobě punko-rockové, 70minutové kompilace) první půl roku činnosti zmíněného webu. CD dítě, které si upletli Fred s Martíčkem za grupáčového přispění ostatních, se narodilo do krásy - jak také jinak, vždyť jsme si ho sami vydali. Ale zpět ke koncertu. Začali Tryskáči, toliko mladí punkáči. A to tak mladí, že se jim dá odpustit i nějaké to hudební škobrtnutí. Hrají s chutí, divácká základna z řad středoškolských spolužáků slušná, a hrají bigbít. A tak to má být, tak je to správné. No Sympathy (www.volny.cz/nosympathy) mají mé sympatie. Hardcore punk a nezničitelný Martíček, hrající alespoň někdy prakticky snad v každé ústecké kapele. Palba, co o tom říct víc. Schwarze Aussig je hudba poněkud méně přímočará, melancholicky ponurá, avšak košatá až běda. Publikum ji přijalo skvěle i když notně vybočuje z punkově nasazené laťky. Pro mne osobně umělecký vrchol večera. Schwarze Aussig není žádná dupárna, ale dostanou se pod kůži. Disharmonici (disharmonici.hrajou.cz) vrátili rozesněné posluchače zpět do punkového šramlu. Jejich krátké, vtipné a úderné skladby roztančily i některé postarší máničky a skladba Speedy Bonzáles by možná měla být novou Českou národní hymnou, neboť 'I když se mi to hnusí, hlásit se to musí...' Následoval křest výše zmíněného CD nEMAdEMAglajz.nejenCZ, které kouzelně pokřtil za přítomnosti autorů (tedy nás) božský Hrábě RvN, který mimo jiné moderoval a zkvalitňoval celý večer svým svérázným, nerecenzovatelným projevem a vůbec existencí. Při křestu byl rovněž zastřelen šampaňským ze Starého Plzence (nějakej třeťák a sodovka) známý globálně-normalizační diktátor a svině Dr. Husák, kdysi vystupující pod krycím jménem prezident a páchající za svého života až neuvěřitelná kulturní (mimo jiné) zvěrstva. Poté byl rozmetán jeho obraz a mohlo se pokračovat. Nastoupila parta neoholených bezdomovců pod krycím názvem Monty Pičusův létající pes (www.ksichty.freemusic.cz/mplp.htm), a to včetně psa Pičuse, který po celou dobu seděl poslušně vedle bicí soupravy. Sami svůj styl označují trefně jako anál pop/buzna rock (Dan si to furt plete s Totálním výpr. kob. - pozn red). Jejich námořnicko hospodský šraml s dechovou sekcí jsem si však po pravdě vychutnal více z desky. Nicméně svým nekonformním hudebním vystoupením víceméně punkový večer ozvláštnili. Přibližně někdy v této době se do sálu dostavili dva estébáci v tesilkách s igelitkou a tvrdili, že jsou jako z OSY a jdou vybírat autorské poplatky pro Gotta a Olympic. Vzhledem ke skutečnosti, že ani Tryskáči, ani Monty Pičusové žádnou punkovou, či námořnickou věc od Božského nehrajou a žádná kapela na koncertě hrající členem OSY není, tudíž je snad ani OSA nemůže zastu-povat, prostě a jednoduše jsme jim do-po-ru-čili, ať si zakoupí lístky a v klidu si neosov-skou produkci vychutnají. Příště očekává-me jako výběrčí daní zástupce Českého rybářského svazu, co kdyby někdy někdo z mladých pankáčů chtěl být v budoucnu rybářem. Sabaaka je sovětsky pes a úste-c--ky parádně nadupanej bigbít. Že zpěv je exce-lentní, bylo už řečeno mnohokrát, a tak to snad ani nebudu opakovat. Ta Sabaaka se mi nějak zakousla pod ků-ži. Zakončovali Zen (www.minimax.cz/zen), snad proto, že za-čí-nají na Z, snad proto, že se jednalo o jeden z jejich posledních kon-certů. Tato vynikající grungeová parta totiž končí, alébrž se roz-padá. A to je škoda, protože jsou fakt dobrý. Ale část kapely za-volala Amerika (říká se tomu vysávání mozků světovým dik-tátorem, tj. USA, páč Američani sami už nic neuměj, páč furt žerou hamburgery a sou tlustý, tak si na to zvou otroky odjinud, nejlépe z býv. soc. dem. bloku), část má jiný plány, a tak Zen, možno říct, že skoro už legendární ústeckej bigbít, už dlouho mezi námi nebude. Snad právě proto do toho hoši dali všechno a hráli jako o život. A to by byla tak nějak tečka za tím naším koncertem. Co říci na závěr? Snad jen nashledanou příště, milí platící diváci a neplatící OSO. PS: Třetí nEMAdEMA fest chystáme na 11. 4. Dan
¨ BARAKA - Americký film 'Baraka - Odysea země' z r. 1992, který reží-roval R. Fricke, byl v obno-vené premiéře uveden v lednu v Domu kultury a chemiků (UL). Diváci tak byli opět vystaveni vizu-álně a hudebně úchvatným průzkumům Země a jejích zvířecích i lidských obyvatel. Formálně experimentoval s neobvyklými úhly pohledu kamery a zpomalováním/zrychlováním sekvencí. Obsahově je - jako protiklad pokorného klidného nebo naopak vášnivě prožívaného uctívání bohů domorodými kmeny a východními společenstvy - kritizován překotný a vnitřně vyprázdněný životní styl 'západní' (je načase vynajít nový termín, který by reflektoval šíření původně západního vlivu na všechny světové strany) civilizace, která jde doslova přes mrtvoly. Ve filmu však neuslyší divák ani slovo: Jeho síla je v tom, že vše, co chce říct, dokáže tiše ukázat. Zima
(PS: Baraku uvede 16. 3. kino Máj LT)
¨ 21. 12. 02 SE V KLUBU AXEL sešla čtveřice naprosto rozdílných kapel, aby si společně zahrály a oslavily svátky klidu, míru a přetvářky. Crustový MRÁZEK (Rumburk) patří k extrémní odnoži českého nářezu a velmi rychle rozdělil publikum na dvě části - tu první, která jen kroutila hlavami a druhou, zasvěcenou, která se příjemně bavila. Holt kdo čekal ufňukané vánoční koledy, utřel prdel. A vůbec - nemáme v poslední době ve zvyku brát všechno až příliš vážně? Ústecká KRISTÝNA (22. 2. RC Axel) odehrála svůj part ve čtyřech; absenci kláves a flétny (kapelníkův logistický výpadek) si ale vynahradila agresivním zvukem i nasazením. Vystoupení již tradičně zakončila folk-metalovou verzí oblíbených Stánků. V kuloárech se mimochodem proslýchá, že 'Kiki' hodlá natočit druhé album s řadou nových skladeb. Výborná SEDMÁ VLNA (foto, Kosák) opět zaútočila na ušní bubínky posluchačů a byl to útok mimořádně zdařilý, což je ostatně jednou z dlouhodobých deviz Kosákova gangu. Personální změny kapele nijak neuškodily a je jen dobře, že Vlna i nadále přesně ví, co chce. Stačí trocha neotřelých nápadů, spolehlivé hráčské zázemí a úspěch je zaručen! Akci uzavřeli krásnobřezenští DOX!CHTU, kterým se jejich provokativní vystoupení opět zdařilo a díky nové kytaře Honzy Bezděka lze tentokrát pochválit i zvuk. Jednou větou - pohodový marastík pro cca 80 velmi spokojených návštěvníků. J. B.
¨ O DEN POZDĚJI přivítal naplněný Axel club hned 7 kapel - v rámci benefiční akce pro dětský domov na Severní Terase vystoupil nejprve zábavový (?) KOMPROMIS (do paměti posluchačů se zapsal zejména pozoruhodnou parodií na kdysi slavný hit kapely Boston 'More Than a Feeling'; 8. 2. RC Axel). Druhý HUDBYKUS předvedl slušné instrumentální výkony; chlapci se tak rozjeli, že se jim ani nechtělo z pódia a nepříliš kolegiálně tím zdrželi ostatní. DOX!CHTU publiku dokázali, že to, co bylo původně míněno jako nezávazná sranda, by se mohlo brzy stát vážně míněným a šlapajícím projektem. DAYTIAN a jeho hardrockové srdce - Standa Jarolímek - se tak trochu zlobili na třicetiminutový limit svého vystoupení, ale co naplat: Pokud někdo hned na začátku nabourá celkový časový plán, nesou důsledky ti ostatní. Jinak to byl náhul a klukům se zadařilo. REQUIEM AETERNAM (22. 2. RC Axel) v poslední době válčili s řadou potíží - od personálních až po koncepční a zvukové. Zdá se však, že jejich martýrium spěje ke zdárnému konci a budou opět tím, čím bývali - temnou a znepokojivou komnatou ústeckého hudebního hradu. Pohodová SEREKREV (foto, Kuba) s řadou nových věcí a dvěma vokály ukázala, že její původní přání - tj. být nejhorší kapelou v Ústí - je už dávno u ledu (jak se ti, Johny, hrálo na esák?). Velekoncert zakončili FREE ON WAGON (1. + 21. 2. RC Axel), šikovná a perspektivní kapela, která jistě brzy rozvíří poněkud zatuchlé vody svého žánru. Pod vánočním stromečkem se tak nakonec sešla spousta dárků - hudebních, věcných i finančních (jen Santa Claus - pardon, Ježíšek - by při bližším studiu vánoční výzdoby asi podlehl infarktu). V každém případě věřím, že pro organizátorku Míšu a následně i děti samotné byla akce velkou radostí a zadostiučiněním. J. B.
¨ MISTR A MARKÉTKA VE FILMOVÉM KLUBU AULA ÚSPĚŠNĚ - Tento koprodukční (YU/I) film z r. 1972 režiséra Aleksandara Petroviče se dějově opírá o slavný stejnojmenný román Michaila Bulgakova. Autor se ani nepokoušel do snímku vměstnat mnohovýznamnost originálního textu, který s hravou lehkostí i filozofickým sarkasmem čerpá z monumentálních témat, jako je Ježíš versus Pilát Pontský nebo téma faustovské. A. Petrovič se spokojil s alegorií vztahu jednotlivce vůči moci, postavené na přetvářce a násilné moci, kterou umístil do porevoluční Moskvy. Hlavní hrdina Nikolaj Maxudov jako autor hry Pontský Pilát zažívá v obklopení svazu mocných 'soudruhů spisovatelů' podobné chvíle, jako Ježíš před Pilátem. Jen s tím rozdílem, že průvodcem mu není Bůh, ale jakýsi Wohland, jiným jménem také Ďábel… A Markétka? Inu, sluší jí to. Zbyněk S.
¨ NÍZKOPRAHOVÉ CENTRUM aneb pilotní projekt YMCA v Ústí n. L. - První 'Nízkoprahové centrum' v Ústí n. L. postupně vzniká v prostorách Dominikánského kláštera sv. Vojtěcha pod záštitou YMCA - Křesťanského sdružení mladých lidí. Otevřené bude každý všední den v odpoledních hodinách pro každého ve věku 'náctiletých' bezplatně a s možností volného pohybu. Na prvních plánovacích schůzkách se scházejí teenageři spolu s dobrovolníky a koordinátory už od začátku ledna, aby náplň centra připravili a sami si vytvořili 'pravidla chování', způsoby využívání nabídek pro trávení volného času ve vzdělávací, informační a zábavné části. Projekt je zaměřen na všechny cílové skupiny teenagerů (11 - 17 let), ale především i na ty, kteří svůj volný čas tráví negativním způsobem např. v hernách s automaty, v hlučných a zakouřených klubech či v jiném rizikovém prostředí s partičkami vrstevníků zkušených v konzumování alkoholu, užívání drog a v nevázaných vztazích. Pilotní projekt Nízkoprahové centrum vytváří alternativu pro bezpečné trávení volného času v kultivovaném prostředí. Nabízí teenagerům místo, kam mohou kdykoliv přijít, např. 'jen tak si posedět a popovídat s kamarády, poslechnout muziku, přečíst si časopis nebo listovat v zajímavé encyklopedii'. Každodenní provoz si budou moci teenageři ovlivňovat sami, a tak si zvolí způsob jak strávit volný čas. Zda využijí nabídky vzdělávací nebo informační časti, kde bude možné si zasurfovat na internetu, získat tip na zajímavý výlet nebo víkendovku, seznámit se s novými informacemi z oblasti techniky, ekologie nebo umění, a/nebo raději zvolí nenáročnou a pohodou zábavnou nabídku (šipky, stolní fotbal) či gauč a dobrou muziku. Projekt vychází z dlouhodobého průzkumu v oblasti volného času dětí a mládeže a ze zkušeností pracovníků a dobrovolníků při práci s dětmi a mládeží v Ústí n. L. Financování je hrazeno z prostředků Evropské unie - programu Phare 2000, Nadace Open Society Fund Praha (www.osf.cz), částečně z finančních prostředků Nadace VIA (www.nadacevia.cz) a místních dárců. Pablo
¨ JAM CONNECTION - Nově vzniklá formace tohoto jména v obsazení klávesy, elektrická kytara a zpěv se na konci minulého roku předvedla v Makaroni Café a krátce nato na druhé chill outové scéně Metrosilvestru. Přestože Jam Connection spolu zkouší teprve krátce, produkuje příjemnou housovou hudbu, místy evokující hudební plochy Paul van Dyka nebo živě hraný house francouzských Rhinoceros. Tahoun skupiny, charismatický Michal Daduč (jinak též Glory Days, foto) na své Yamaze nápaditě střídá beaty a doprovází je klavírem či 'kosmickými' zvuky. Kytarista Aleš Donda, manipulujíce často s kvákadlem, se přidává rytmickou kytarou nebo střídmými sólovými vyhrávkami. Vokalistka Andrea Hacková, která je vyškolena ústeckou Lidovou školu umění a teplickou konzervatoří. Je erudovaná především v opeře, spirituálech a latině. V Jam Connection si zatím opatrně ohledává možné pozice improvizovaného vokálu. Formace bude v lednu i dalších měsících hrát nadále v kavárně Makaroni Café a také v baru Tramvaj. Zima
¨ 8. 1. BYL V MĚSTSKÉM DIVADLE (UL) ke zhlédnutí jeden z nejznámějších baletů světa a to přímo od nesmrtelného P. I. Čajkovského LABUTÍ JEZERO, který sehrál v režii Vlastimila Harapese ústecký soubor. A nutno je pochválit, bylo to krásné. Ale o čem vlastně Labutí jezero je? Princ fascinován letícími labutěmi se nestará o ženění, které mu dohazuje matka - první obraz baletu bez chybičky (podle laika). Princ jde k jezeru, kterému vládne zlý Rudovous. Vidí přeměnu zakleté labutě v dívku jménem Odetta - zamilují se do sebe - druhý obraz ukončen. Je pořádán ples, na kterém se objeví Rudovous a léčkou prince donutí Odettu zradit - během třetího obrazu zase nic zvláštního. Princ běží za zakletou labutí a snaží se ji odprosit, přichází Rudovous a strhne se boj. A Láska… jakjinak - než vítězí. Konec čtvrtého obrazu. Balet proběhl v naprostém klidu bez větších zádrhelů. Kdo by taky mohl zkazit takovou krásnou klasiku? Marfushka
¨ PROFILY ÚSTECKÝCH DJ's - SAKE 33 - 'Jsem spíš občasný DJ, pro zpestření. No. 1 pro mě vždy byly graffiti', nechá se slyšet old-school-man Tomáš Jelínek aka Jelen aka tedy DJ Sake 33. Inspirován japonským vínem z rýže a pak také filmem, který viděl v dobách, kdy si ještě říkal, resp. psal jako: 'Mr.', 'Wr.Stag', 'Sone' (Stag-One = Jelen1), nebo číslicí '51'. 'Úplně mě to opojilo...', vzpomíná. Old Schoolem pak nazývá 'starou školu, neboli kořeny - začátek zrodu nějaké kultury' a za své oblíbence vydává Funkmaster flex (NY DJ), Africa Bambata (prý jeden z nejznám. DJ), Sugar Hill a proč ne i Public Enemy. Bavila ho kultura hip-hopu a snáze se do toho 'dostal' také díky deskám pořízeným v létě ve Frankfurtu, k 'dýdžejské' samouce říká: 'Měl jsem sílu a chuť, a co s prázdnými večery v zimě, kdy se nedalo malovat', k čemuž podotýká: 'Do klubů mě moc nebavilo chodit, spíš tam něco vytvářet. - Zbůhdarma tam sedět mi zavánělo prázdnotou...'. K jeho 'graffiti kariéře' se dostanem záhy, nyní TY gramcové kořeny. K vinylům přičuch už v 18ti na civilce, před 7 až 6 lety (ha, Cimrman) přišel do tehdejšího Radioclubu, kde fungoval - podobně jako legendární anarchista Zimič aj. - na postu grafika (v reklamě, + lepení plakátů atd.). Tuna se dostává k prvnímu gramci, na ňom zkouší různé srandy, scratche apod. V té době ústeckým podhoubím mj. duní hip-hop dnes už legendární (všimněte, jak často se toto slovo ještě objeví) kapely Frontal Family, k níž se Sake s DJ Mihaiem přidávají občasnými scratchy. Vzpomíná např. hraní v teplické diskotéce 'Mad Max', kde po nich lidi chtěli pustit Kabáty - 'nebo ti to tady rozstřískám!'. Květen 97 partičku zachycuje v legendary UL clubu '4' - spolu s Mihaiem a Orionem nastupují po koncertě Penerů a Coltchy. Následujícího dne se na velkém graffiti (dále jen zkr. g.) jamu u Swisu schází na 50 writerů z celé ČR a své stopy nechávají nejen na tehdejším Riu (dnes Metru - onen Jelen pochází hádejte od koho?), ale i nočních vlacích, jimiž sou někteří z nich nedobrovolně zavezeni až do Chomutova... Sake 33 hrál (a hraje) všude možně, kde se dalo vč. house parties i soukromých akcí, nelze také nevzpomenout legendární kaňon v Trmicích (za Metalem a kolejema), kde má představu v budoucnu v létě vybudovat něco na způsob již zajetého mini hiphop-art kampu. Nejdál vinyly roztáčel např. v Plzni (+ Mihai a freestyle group MSB), Praze, Teplicích, Mostu, Chomutově, Mělníku, Děčíně, Rumburku, Liberci atd. V Ústí - kde se dalo - Čtyrka, Rio, býv. Kladívko, v Doma, a kupodivu, ve street baru Cartel na Sev. Terase. 'Kolik setů jsem odehrál? To se nedá říct, mam v tom fakt chaos...' a znovu připomíná, že na prvním místě vždy stál hip-hop a malování a pak až TO hraní. GRAFFITI: 'První seznámení se sprejem se událo v r. 87, kdy jsem vesměs stříkal nápisy typu DM - byl jsem takovej nenápadnej, nevyčnívající Depešák...', loví s úsměvem v paměti. K prvnímu seznámení s g. dochází v r. 89 během cesty do Rakouska, při níž si všiml několika inspirativních výtvorů. V 90tym v Paříži objevuje 1. g. shop, dále lidi na kolečkových bruslích, kterak se podepisujíce se ženou za ujíždějícím metrem; o rok později začíná skejtovat a jezdit do záp. Berlína. 91/92: První pokusy o stříkání g. začínají a končí spíš u značek. 92/93: Vlastní tvorba ho (+ Zimiče) přivádí do Zeppelinu i do '4' (Zimič, Vacek&spol.). 93/94: Od 1. české graffiti crew Praha dostává 1. trysky (lepší čepičky na spreje). 95 - 97: Označuje jako 'plodný léta, kdy bylo hodně energie a objevování - graffiti začalo v Čechách vzkvétat' (k čemuž napomohli i kluci z LT a TP). 98/99: 'Pomalu nechtěnej přestup do tzv. old-schoolu, lidi kolem přestávaj malovat (např. v Praze, v Ústí - writer 'Duo'), takže sem zůstal opět skoro sám.' Z té doby zná 4 - 5 graffiťáků starších 25ti let. Vytváří se ale jakási crew, tedy skupina lidí, 'něco jako gang', malujících g. pod stejnou značkou. Jména crews, v nichž Sake působil: KGB, MSK, NHK, Cartel (UL-Plzeň-Brno), AM a aktuálně 33 Design. Cartel a 33 Design byly/jsou si prý dost podobné a také stejně rozsáhlé svojí působností. 33 sdružuje 3 writery ze 3 měst: Ústí (Sake 33), Prahy (Kafes) a Ostravy (Piano 33). 'Kde všude nechal's stopu?', ptám se - 'Všude', zazní odpověď s výčtem některých míst: Serpentiny od Hraničáře na S. Terasu (foto), či zpět, Předlice - křižovatka, odbočka na Globus atd., Rio, nábřeží Labe, Trmice - pod dálnicí, Krásňák, Nestěmice, S. Terasa, Všebořice, Střekov... Nejdál?: Drážďany - Frankfurt - Berlín - Asschoffenburg. Nejlepší? 'To se nedá říct, ke každýmu mam úzkej vztah - tvořim, jak mě to baví a jak to cejtim'. Inspirace? 'Všim možným. Okolím, ať vnitřní hip-hop kulturou, či tou vnější.' Výtvory? 'Může to být reklama, židle, nebo třeba nápis. Spíš se ale snažim dělat kladnější věci a možná se i snažim ten svět trochu přibarvit...'. Počet? 'To se nedá říct, stovky...'. V umění g. se Sake věnuje přesněji řečeno tzv. street artu. Jedno s druhým prý úzce souvisí, street artu (jakožto 'umění ulice') se dnes říká více věcem, který měly, či maj vztah ke g.. Hranice tu jsou však buď posunutý, nebo nejsou žádný - někdo např. sprejem obtáhne bezdomovce spícího na zemi, jiný stín na baráku, další lepí samolepky, či plakáty (nemyslí se na akci apod.). '...prostě vše, co si usmyslíš, že bys v ulici přetvořil'. Uznejme, možná tak trochu jájisticky (ostatně, kdo nechce 'být viděn', že?) odlil Sake 33 své jméno i do sádrových písmen, s nimiž se rovněž v listopadu 02 (+ repríze 24. 12., foto) objevil v české hudební TV stanici 'O'. Ostatně, ani výčet další medializace nezaostává: Zprávy na ČT 1, Na vlastní 'NOVÁcké' oči, TV Lyra - Prima, Severo-moravský večerník, z novin si 'smlsly' např. tyto: titulní strana Blesku, kde se objevil díky malbě tzv. oka + ženský pod želez-ničním mostem směr Vaňov, Lo-vo-sice, v časopisech Board, Red Hot, Show, dál v +- všech čes-kých novinách vč. Metra a Hromu ('tam bych to fakt nečekal, ale dneska se dá cokoliv čekat kdekoliv...'). Promalovaná částka za jeho dosavadní kariéru se blíží 0,5 milionu korun (cca 50 tis. Kč/500 plechovek/rok) - těžko si to představit bez sponzorů a komerčních zakázek. Tomáš je zároveň jakýmsi 'styčným důstojníkem' a zároveň jediným členem o. s. Freihand (logo) fungujícím pouze v Ústí a Ostravě. 'Staráme se o graffiti kulturu a akce, spravujeme legální plochy a i jinak spolupracujeme s městem', říká. Životosprejopis: 27 let, v Roudnici n. L. absolvoval SOU (obor instalatér-topenář, jemuž se vlastně dodnes nestačil věnovat, a už to asi ani nedožene) - civilní služba - rádio - výškové práce - intermarket (design nábytku aj.) - v r. 00 založení street baru Cartel, kde teď 'pouze' pomáhá s plakáty, výzdobou a připadá si tam 'jako když přijdu domu...'. Od října 02 pracuje jako dramaturg zařízení Doma, ale jak říká: 'Cesta vždycky může jít dál...'. Vhodnější slova bych pro zakončení tohoto nikoliv nejkratšího portrétu (a to by se toho ještě našlo...), kterému by možná víc slušela barva a pár těch 'klikyháků' (rozuměj graffit), asi jen těžko hledal, proto radši ocituju J. Morrisona: 'This is the END - my friend...'. Kontakt: sake33@sake33.com, www.sake33.com (+ kuk na: www.graffiti.org, www.lacmo.com). PS: Sake aktual set - 28. 2., Cartel. Emilio

K

"PunkerOi!" - on-line časopis se zaměřením na Punk, Oi!, Ska, HC a Psychobilly scénu...

Guerilla Records

Archiv:



Benefiční festival pro postižené záplavami, výtěžek předán Českému červenému kříži v Ústí n. L.

MAŠURKOVSKÉ PODZEMNÉ - UNDERGROUNDOVÝ MAGAZÍN NEJEN O KONOPÍ - ČASOPIS PRO DĚTI NAD TŘICET - UMĚLECKÝ NEKULTURNÍ OBČASNÍK - ČASOPIS O PODHOUBÍ PODZEMÍ

Kalendář obsahující vlastnoručně vytvořené fotky z expedice do Himalájí a samozřejmě je velmi pěkný, alébrž jsme si ho vydali pro radost vlastním nákladem. Takže nejinak než doporučujeme. Problémy se zasláním eventuelně vyřešíme individiduelně.

Festivaly a ostatní akce - zahraniční festivaly - koncerty domácích kapel - zahraniční hvězdy u nás - české luhy a háje - kompletně zaktualizován přehled ZAHRANIČNÍCH FESTIVALŮ!

Festival Mezi proudy pomůže Činoheráku

Virtuální špetka regionálně-lokálního zeměpisu

Z TECHNICKÝCH DŮVODŮ JE KONCERT SKUPINY J.A.R. PŘESUNUT NA BŘEZEN 2003


Copyright © 2001 KK & UKP'98