11.
a 12. května figurovala v kalendáři oddílu SK Cyklotour
a jeho příznivců pořádná porce. Na startu akce, která již
svým názvem 'Krušnohorská porce' avizovala náročnou cyklistiku,
stálo pouze 14 cyklistů - z toho 2 ženy. Předpověď počasí,
jež nám informační media předkládala celý týden, se zhoršovala,
a tak byl na startu téměř každý smířen s tím, že někde zmokneme.
V počátečních km jsme se opět chtěli poklonit Milešovce,
která trase dominovala a zdolání nás vždy obrazně katapultuje
až k prvnímu bufetu, leč její vrchol byl tentokrát zahalen
v mlze a nízké oblačnosti. Při pohybu západním směrem, napříč
Českým středohořím, okolo Rané jsme před bufetem ve Břvanech
byli na chvíli vystaveni prvním dešťovým kapkám. To je místo,
kde začínáme kroutit hlavou nad třetím defektem. Ani zdaleka
jim však není konec. Doupovské hory, k nimž jsme se přiblížili,
nás vítají silným deštěm, před kterým nás zachraňují autobusové
zastávky a římsy větších domů. S trochou sebezapření, ale
s vidinou oběda pokračujeme v jízdě do Klášterce, aby se
nám zdejší hotel Slavie stal azylovým domem pro přežití
dalších přívalů deště. Tvrdě odmítám návrhy na možné zkrácení
trasy s přespáním ve zdejším hotelu a po dvou hodinách pobytu,
což pomalejší obsluze podniku vyhovovalo, se vydáváme k
naplnění limitu 200 km západním směrem. Počasí nás za tuto
odvahu odměnilo vyjasněním a místy i slunečním svitem. Vychutnáváme
tak vzduch vyčištěný deštěm, přírodu zbarvenou všemi odstíny
zelené a černý asfalt posetý barevnými květy, které srážel
ještě před hodinou silný déšť. Pokračujeme přes Ostrov n.
O., Hroznětín a Děpoltovice, stále pouze po úpatí Krušných
hor, které nám pomalu otevírají svou náruč. Stoupání do
Fojtova je toho prvním důkazem. Skupina se opět sjíždí v
Nejdku u druhého bufetu, téma defekty je opět aktuální a
zlí jazykové tvrdí, že Darek po 5. (!!) defektu učil kolo
létat. Další úsek přes Jindřichovice a Oloví patří k náročným,
ale také k nejhezčím. Málo kdo si v takovém prostředí uvědomí,
že 10 km jižněji je za účelem zisku energetické suroviny
do krajiny proveden těžký zářez. V posledních km se hůře
orientujeme díky nepřesnému značení a kolem sedmé večer
- ve Skalné - dnešní 200km etapu dojíždíme. Dosažený průměr
25,1 km/h v sobě skrývá převýšení cca 1500 m. Příjemné ubytování
s výbornou kuchyní nám poskytuje dobrý základ na příští
den. Na večerní obloze jsou vidět hvězdy, které předtím
zářily při finálovém zápase Slovenských hokejistů, nicméně
nedělní ráno je vlhké s nízkou oblačností. Celistvost skupiny
narušuje hned v počátku další defekt a pak začíná hlavní
porce. Po průjezdu Kraslicemi máme před sebou 60km úsek
procházející obcemi Přebuz, Vysoká Pec a Horní Blatná založenými
již ve 14. stol. v souvislosti s hornickou činností a těžbou
rud. Dnes jsou tyto kouty Krušných hor místem rekreace a
odpočinku. Jízda na kole svým způsobem do těchto aktivit
zapadá i když na vzdálenosti 200 km jsou spíše na místě
otázky typu 'Proč to děláš?' Tyto se objevují na silnici
před vrcholem na Horní Blatnou. Asi kilometrový úsek přímého
stoupání, který se před cyklistou objeví po průjezdu obcí,
je skutečně demoralizující. Na další trase jsme pozdrženi
právě probíhajícím závodem horských kol na Božím Daru, a
tak sledujeme velmi početnou skupinou pestrých dresů a nejrůznější
techniky. Závěr přejezdu Krušných hor nás přivádí na horizont
nejvyšší - 1244 m vysoký Klínovec. Výše už žádná cesta nevede.
Obloha, jež v tu dobu ještě držela dost vody, si odlehčuje
a opět nám vrcholovou pouť s malou možností úkrytu znechucuje.
Z Měděnce následuje 8 km sjezdu do údolí Ohře s rukama stále
na brzdách. Překonání výšky 700 m na nepříliš dobré cestě
je náročné i opačným směrem a dole jsme všichni pěkně rozklepaní.
Obtížná 1. část etapy trochu posunula čas oběda, a tak pro
zbytek volíme rychlou variantu po E13 přes Chomutov, Most
a Bílinu, kde se vracíme na původní trasu a po 187 km se
kolem 18. hod. sjíždíme v cílové restauraci Na Rychtě. Zdokumentované
převýšení 2100 m je z celkového pohledu průměrné, ale skutečnost,
že 4/5 jsme zdolali již na úvodních 80 km svědčí o tom,
že nejedeme vždy nejlehčí cestou. Uspokojil nás i rychlostní
průměr těsně pod 25 km/h, a tak pouze počet defektů, který
nakonec stoupl až na 11 byl nebývale krutý. Účast je však
důkazem všeobecné preference jednodenních akcí s kratší
variantou. Aktuální informace o dalších akcích, na které
Vás zveme, se objevují na inf. tabuli cyklistické prodejny
Trisport v Londýnské ul. Mir. Konopásek