
|
Tak se nám to s tou občanskou iniciativou poměrně citelně rozjíždí
a s občas hekticky postupující europizací provázenou mnohdy až překvapivě
demokratickou cirkulací velikánů i nepatrných, upoutává pozornost
některých z těchto hluboce a majestátně neotřesitelná stabilita gigantů
exoticky velehorských, kol kterých pak ti nejodhodlanější v touze
po dobrodružstvích krouží... Ba co víc, najdou se i tací, co jsou
obdivuhodně srdnatě ochotni přinést vlastní kůži na trh v podobě literární.
K těm pak náleží i autor následujícího dílu celé cestopisné sady p.
Dan Eminger. (fR)
20. 4. 99 - Praha - Frankfurt am Main
- Dháka - Pokukujeme po sobě nejistě v chladném ránu na pražském
parkovišti a v duchu odhadujeme, kdo jaký je. Kdo je dobrý, s kým
budou potíže s kým bych asi tak chtěl kamarádit.Sympatie a antipatie
se navzájem oťukávají. Pár lidí se zná a tak tvoří minihloučky a živě
diskutují, aby ukázali, že je netrápí problémy nás - osamělých.
Nástup do autobusu a několikahodinová pařba
na snad čtvrté největší letiště světa, do Frankfurtu. Do toho nad
Mohanem. Cestou přijde ke slovu a vhod české špecifikum. Šustí alobaly
a mikrotenové sáčky, autobusem se line vůně řízků, klobásek a drahých
dovozových paprik. Ve frankfurtské letištní
hale se osměluji a jednoho z osamělých oslovím. 'Hele, ty vypadáš,
že taky nikoho neznáš, tak to asi vyfasujem společnej stan. Já jsem
Dan z Ústí.' Odpověď potvrdila, že 'svět je malý a o náhody na
něm není nouze' jak by řekl klasik. 'Dobrý, já jsem Jirka a jestli
seš z toho nad Labem, tak jsme rodáci, já jsem totiž kupodivu taky
z Ústí.' Při pětimarkovém pivu nakonec zjišťujeme, že jelikož
je Jirka doktor, tzv. ušař, tak už jsme se potkali jednou v noci na
ušním. Vzpomněl jsem si, jak mýho kluka Filipa, když ho chytlo střední
ucho ošetřoval rozespalý, otlačený, avšak sympaticky vyhlížející mlaďas
a teď s ním sedím v moderní hale frankfurtského letiště a čekáme,
až budeme moci nastoupit společně s exoticky vyhlížejícími domorodci
a hrstkou dobrodruhů (to jsme teda jako my) do letadla jedné z nejlevnějších
leteckých společností - Biman Air - Bangladesh. V Jugoslávii je válka,
Američani to tam tak trošku bombardujou a maj při zabíjení v letovém
řádu samosebou před-nost. To dá rozum. Z cca dvanáctihodinového letu
je nejdůležitější poznatek, že jsme se zvolna přesunuli do dalšího
dne. Ale přeci něco. Utržený prkýnko na letadlovém záchodě, a mýdlo
smrdící jako zatuchlý ponožky naznačují, že se řítíme vzduchem do
bohaté a vyspělé země, jakou Bangladéš bezesporu je. Indky -Bangladéšky
jsou ale překvapivě hezký a nepřekvapivě po muslimsku zahalený, chlapi
v sárí nebo v tesilu a nezbytně bílé košili. Všude hodně zlata a dětí.
Však také ti co letí letadlem, jistě patří v jedné z nejchudších zemí
této planety k hornímu tisíci. Jídla je na můj vkus málo, ale je dobrý
a jak mi potvrdil Ríša - náš soudruh vedoucí, který letí do Nepálu
s Bimanem už počtvrtý - pořád stejný. Muslimové se na sedačkách v
letadle na minikoberečcích ještě pomodlí (samozřejmě směrem k Mecce)
a může se promítat film. A film to bangladéšský, natolik zásadní,
že je nutno se o něm zmínit. V původním znění s anglickými titulky
začíná smrtí jednoho a půl milionu lidí při záplavách Gangy
a to včetně manželky a dcerky hlavního hrdiny. Ten - s výrazem hodným
protagonisty filmu němého - bloudí mezi mrtvolami a hledá je. Pak
děj asi tři hodiny poklidně plyne a kromě jakýchsi nočních válečných
hrůz jde jen o radostné události, jako založení nové rodiny, zplození
nové dcerky, pití čaje, spánek atd. Zejména poslední jmenované jsou
zobrazovány v časové 'zkratce' 1 : 1. Po třech a půl hodinách nehorázných
dobrodružství z moře přijdou desetimetrové vlny a všichni opět zahynou.
Náš hrdina to ale přežije a to jen proto, aby našel svou opětovně
zhynulou celou rodinu, a taky proto, aby o tom mohl natočit film.
Asi. Snímek v zásadě špatnej nebyl, ba naopak, byl ponurej až hrůza,
ale… Při druhém bangladéšském filmu se všichni Evropani v letadle
hroutili.
Dan
|
|