Jaro svým představám na hony vzdálené příznivci Cyklotouru Ústí
n. L. zažili již podruhé. Když o Velikonocích přišla sněhová nadílka
a teploty kriticky poklesly, tušili jsme, že to s tím prvním cyklomaratonem
21. století bude úplně jinak než loni. Cestou na start jsem potkal
skupinu vodáků s přívěsy naloženými sportovním náčiním a v duchu jsem
si říkal: 'Tak to my jsme na tom líp, na kole se aspoň zahřejeme
a voda nás zatím neohrožuje'. Na startu akce se sešlo 27 zájemců,
z toho 23 masochistů (na trasu 180 km) a 4 realisté (na 100 km). Obdiv
a uznání skládám 3 ženám, které se zařadily do skupiny první. Průběh
byl následující: 0. km - čas 7:30, teplota + 4°C. Start! Nikdo
se neulil! 13. km - začínáme zdolávat Tlučeň a
organismus
se poprvé zahřeje. 20. km - spadli jsme do Litoměřic a zase
vychladli. Jedeme ale směrem, kde se zmenšuje oblačnost. 33. km
- na delší rovince se do nás několikrát opřel nepříjemný boční vítr.
Máme se tedy na co těšit. 52. km - po několika změnách nadmořské
výšky jsme u bufetu. Housky, müsli, banán, voda a po 15 minutách zase
mažeme dál. Teplota se nemění. 67. km - 15 km po dobré silnici,
krásnou krajinou a s větrem v zádech. Libujeme si! 80. km -
oblastí Kokořínska, které přineslo název naší akci a výjezdem silnicí
mezi skalami, máme za sebou nejkrásnější úsek trasy. 106. km
- závěrečné kilometry před obědem přinesly urputný boj se severním
větrem, jehož síla se měnila dle směru jízdy, buď na sever, nebo na
východ. Zasloužená regenerace přichází v hostinci Pod kaštanem v Plužné.
Hlavní podíl měl kuchař a obsluha, čímž děkujeme. Kdo se tam zastaví
- neprohloupí. 116. km - další etapa větrného boje, na otevřené
silnici končíme u Bezdězu odbočkou vlevo. 134. km - průjezd
lesní oblastí téměř bez motorových vozidel nám způsobuje radost. Počasí
se vylepšilo. Je asi 6°C. Před Dubou opět kličkujeme mezi dírami na
silnici, kterých je opět víc než loni. 150. km - v úseku náročných
stoupání se znovu přidal vítr a přináší i první dešťové kapky. Vybalujeme
další trumfy do špatného počasí - pláštěnky a vodoodpudivé bundy.
164. km - zdoláváme poslední vrchol a z Lovečkovic už jedeme
jenom dolů. Déšť však zesílil a teploměr se zase přikrčil. V botách
je voda, rukavice jsou promočené. Snažíme se, aby si tělo udrželo
teplotu, a tak v takových chvílích většinou stavíme až v cíli. 186.
km - je to za námi. Z restaurace Na Rychtě jsme jim udělali
malou šatnu a pod každým se objevuje malá louže vody. Vzali to profesionálně.
Roznášejí teplé párky a něco na zahřátí, což je pro někoho i pivo.
Jsou tu i realisté, co jeli krátkou, a v suchém. Vzpomínám na vodáky.
Teď jsme na tom stejně jako oni, když se 'udělají'. Dojeli jsme všichni
- takové malé vítězství. Originální tričko z 1. cyklomaratonu 21.
století má jen 27 cyklistů. Za měsíc se jede Křivoklát. Jak asi bude??
KŘIVOKLÁT
POČTVRTÉ
Ještě jsme se ani pořádně nerozjeli a už tu máme
devátou akci oddílového kalendáře 2001!! V loňském roce jeden z nejúspěšnějších
cyklomaratónů má letos již svůj IV. ročník. 26. května budeme mít
možnost úspěšný loňský (s rekordní účastí) porovnat s letošním. 220
km dlouhá trasa má převýšení 2400 m stejně jako loni, pouze 'krátká'
bude o pár kilometrů delší (cca 140 km). Vrcholem první části, která
je až po bufet stejná pro obě 'délky', bude opět zdolání Milešovky
(po silnici a v nadmořské výšce cca 600 m n. m). Za to se pěkně svezete
z kopce a po chvíli bude z uctivé vzdálenosti trasu střežit zřícenina
hradu Házmburk, pocházející ze 13. - 14. století, charakteristická
svými dvěma věžemi. V této chvíli se nezapomeňte ohlédnou za zdolaným
vrcholem
Milešovky, ať v sobě máte hřejivý a vítězný pocit ze zdolané výšky.
Samozřejmě, vrchol má 836 m, jenže tam nevede silnice. Po dvou hodinách
se přiblížíme do chmelařské oblasti města Loun, kde se v Černčicích
posílíme bufetem. Dlouhá trasa pokračuje jižním směrem lesem chmelnic
a zemědělskou oblastí až do Rakovníka, začátkem 12. stol. známého
pod názvem Rokytno. Další historie je již spjata s titulem města,
bylo povýšeno v roce 1286. Po té vystoupáme na Kralovickou pahorkatinu
až na 480 m n. m. a z hlavní silnice uhýbáme před obcí Slabce, ke
které poutal rodinný vztah Jana Nerudu. Dále klesáme. Ne hluboko,
ale tak do 300 m n. m, do údolí řeky Berounky a s vidinou oběda projedeme
krásnou přírodní rezervací do Roztok u Křivoklátu. Za mostem U
Dvořáků bývá dobrý oběd a vynikající apple pie! To nám do druhé
poloviny, ke zdolání stometrového převýšení Lánské pahorkatiny v okolí
Křivoklátu, dodá sílu. Hrad se ukáže při průjezdu stejnojmenným městem
a pak z větší vzdálenosti, během zdolávání kopce Hučavka. První informace
pochází z Kosmovy kroniky z roku 1120. Několik přestaveb v různých
stavebních stylech i řada událostí z něj dnes učinili národní kulturní
památku. Samostatná návštěva o jeho historii prozradí více. Tolik
času však nemáme, průjezdem Lánské pahorkatiny ukrajujeme kilometry
druhé části cyklomaratónu. Opět se můžete těšit na úsek Řevničov -
Hříškov - Peruc, který si nás získá příznivým profilem tratě s jedinou
výjimkou stoupání na začátku, kousek za Řevničovem. Po průjezdu touto
oblastí se nám otevře pohled na České středohoří a jeho charakteristicky
tvarované kopce. Při dobré viditelnosti v loňském roce byly zřetelné
i vrcholy na druhé straně Labe. U Peruce je místo ještě na jeden bufet
a načerpání sil do závěrečné části. Příjemný je sjezd do zámeckého
města Libochovice a okolo Hazmburka, jehož věže opět střeží naši trasu,
tentokrát z druhé strany, spěcháme k cíli. V bezvětří a za pěkného
počasí je to pohoda. Běda však, je-li tomu jinak. Doufám, že v cíli
budete všichni spokojeni jako před rokem. Ať vám nové tričko s logem
akce sluší. To můžete dostat i za krátkou trasu, kterou od bufetu
v Černčicích otočíte krajinou chat a zahrad do Libochovic a Budyně
n. O. Řeka zde odbočí k severu a vy budete pokračovat přes Roudnici
na druhou stranu Labe. Příjemným úsekem podél našeho největšího vodního
toku projedete královským městem Litoměřice a pak zprvu po silnici,
potom cyklistickou stezkou do Ústí n. L. Přijďte i vy, co si myslíte,
že to neujedete. Uvidíte, jak se podceňujete.
Mir. Konopásek