Kulturní měsíčník města Ústí nad Labem a jeho okolí
    NOVÉ ÚSTECKÉ PŘEHLEDY

    Jste návštěvník

Pravidelné rubriky
BYLO, JE či BUDE... to TAK II.
 • úvodník
 • program - obsah
 • bylo, je či bude...I.
 • bylo, je či bude...II.

 • primátoři
 • hvězdné okénko
 zoo
 • květárna
 • káráme & chválíme
 • ústecké hospody
 • teplické hospody
 • kluby, klubíky, rokáče...
 • státní vědecká knihovna
 • demo recenze
 • kontakty
 • odkazy
 • návštěvní kniha

   

mailuj

¨ EVERSMILING LIBERTY - namísto opery rock a Jana Koubková? Kdo ve středu 4. dubna po 19.00 hodině čekal v ústeckém Městském divadle představení 'obvyklého rázu', tedy operu, operetu, nebo balet, asi byl překvapen. A kdo ví, jak by se tvářil architekt A. Graf, který budovu otevřenou 21. září 1909 v novobarokním stylu postavil. 'Máte tu krásné divadlo' přiznala své pocity jazz-wo-manka Jana Koubková a se svým kytaristou a bassákem předvedli Ústí jak vlastní, tak i převzaté skladby v jazzovém kabátku. Té samé ženě patřilo později pódium v rockovém oratoriu Eversmiling Liberty dánských autorů J. Johansena a E. Kullberga, které zpracovává příběh Judy Makabejského, vůdce židovského povstání v roce 167 př. n. l. A nejen jí, ale hlavně Pěveckému komornímu sdružení Romance, sborům Tercius (ÚL), Anonymnímu pěveckému sdružení z Jirkova a kupě dalších muzikantů říkajících si Příležitostné sdružení Severočeských muzikantů. U mikrofonů se střídali, nebo pěli společně: znamý Mladý a neškodný moderátor Petr 'Bery' Beran, Julie Nepustilová, Kateřina Murgová a již zmiňovaná J. Koubková. Hudební aranžmá si vzal na paškál Ivan Dolejší, dirigentskou taktovku třímal Petr Řehák. Tento zajímavý hudební projekt pořádalo občanské sdružení SPIRÁLA, Centrum krizové intervence (K Chatám 22, 403 40 Ústí n. L. - Skorotice, tel.: 047/274 38 35, e-mail: spirala.cki@volny.cz) jako benefiční koncert, jehož výtěžek následně zdvojnásobila Nadace Divoké husy a byl věnován na zřízení a provoz lůžkové části CKI Spirála. O úvodní slovo a pár ftípků navíc se postaral řídící Pedagogického centra v Ústí n. L., Jirka Strašík a ještě by slušelo říci, kdo že to tu muzicíroval, takže: klavír - Jiří Holubec, syntezátor - Drahoslav Straněk, baskytara - Ota Jirgl, bicí - Josef Nepustil, kytara - Michal Míšek, 1. trubka - Jakub Hejk, 2. trubka - Zdeněk Růžička, alt+sopránsax - I. Dolejší a pouzoun(oval) František Pajkrt. Kdo čtvrtý dubencový den tvrdil v MD muziku, asi se, stejně jako já, už dopředu těší na další z uvedených koncertů pod hlavičkou Eversmiling Liberty. Emilio, foto: Honza Štýbr
¨ MINIprofil UDG - 'Určitě jste si i vy na sloupu, zdi, zastávce MHD či odpadkovém koši v centru Ústí všimli plakátu zvoucího na koncert UDG. Nejen z toho lze usoudit, že jsou nejčastěji koncertující ústeckou kapelou.' Vznikli počátkem r. '98, když bratři Vrzákovi zatoužili po slávě pop-rockových stars. 'Jednou jsme přišli do skladu hudebních nástrojů DDM a když jsme viděli, jak se to tam všechno stříbří, úplně nás to vzalo. Tak jsme si řekli, že založíme skupinu, ale nic jsme o tom nevěděli', vzpomíná zpěvák Petr Vrzák. Ze spolužáka Tomáše Staňka (alias Jugiho) se vyklubal zapálený bubeník-amatér, a už stačilo rozebrat si jen basu a kytaru (rozhodoval vzhled). První koncert s grungeovými NA-EX odehráli za pár měsíců v Kladívku, kde přibrali do party nápaditého kytaristu Michala 'Čehý' Čecha a Houbaře Jirku Brokla (kytara). Sérii častých vystoupení završili na jaře '99 hraním na 23. Taneční besedě ČMPS ve Čtyřce. V září '99 odchází Pavel i Jiří. Nevděčnou pozici nahrazující baskytaru rychle zaujal klávesák Michal Jelínek a zvuk skupiny saxofonem přibarvil Adam Kupera, zkušený to flétnista, klarinetista a saxofonista jazzových umělecko-školních uskupení. Chlapci pilně skládali, cvičili a koncertovali, mj. na druhé scéně festivalu Hudba Ústí '00. V září '00 potkali basáka Pouličního stresu (dnes Nedojdou) Karla Opatrného, který nahradil Michala. Dnes se soubor plně soustředí na tvorbu nových a zdokonalování starých písní, v ústeckých pubech i klubech hraje prakticky týdně a snaží se vyjíždět i do okolních měst. UDG navíc právě vychází skvělé 1. CD 'Štěkat do boudy' (už už by ho měli mít v Emitonu za 150 Kč). Album, točené pod vedením Jirky Beránka (díky!) v ústeckém studiu Kristýna, obsahuje 13 rock-popových písní hitových ambicí. Křest proběhne v květnu. UDG navíc s Dlažební kostkou chystají koncerty po ČR a plánují účast na některé ze soutěží pro začínající hudební projekty. Info www.volny.cz/udg c/o Tomáš Staněk 0605 721973 Bigles, foto archiv skupiny
¨ JAKÝ PÁN, TAKOVÝ AGRESOR ANEB KONEC PITBULTERIÉRŮ? 'Víte co to je? Má to čtyři nohy a jednu ruku… Pitbull běžící z dětského hřiště.' Sranda ne?! No, pravda je, že když jsem tenhle vtípek slyšel, taky jsem se smál. Na druhou stranu mi to ale zas tak směšný nepřipadá! Mám totiž taky hafana a shodou okolností Amerického pitbulteriéra a pomyšlení, že by můj mazel - Jack, vlítnul na nějaké dětské hřiště a začal tam trhat malé děti na kusy, se mi zdá naprosto absurdní a zrovna tak se mi ještě nikdy nestalo, že by byl vůči jiným lidem bezdůvodně agresivní, či snad někoho napadl. Jak asi mnozí z vás vědí, jedná se o jedno z nejmedializovanějších plemen v poslední době. Ptám se sám sebe - ale proč? Proč zrovna pitbul nebo staford (nejbližší příbuzný pitbula). Co to bylo za psa, který před nedávnem v Maďarsku zabil kojence? Určitě pitbul, chyba lávky, byl to Aljašský malamut. Většina lidí, snad kromě majitelů psů, je ovlivněna právě médii - kde se bulvární noviny a komerční televize předhánějí v kampani, jak svými 'zaručeně' ověřenými zprávami o nebezpečnosti psího plemene (o kterém drtivá většina redaktorů, reportérů i samozvaných odborníků nic neví) nakrmit laickou veřejnost, a při výběru z pěti podobných plemen by toho 'zabijáka' ani nepoznali - a vidí pitbula jako krvežíznivou bestii útočící na všechny ostatní psy, lidi nevyjímaje! Rád bych vás tímto vyvedl z omylu. Přímou úměru mezi plemenem psa a jeho agresivitou neurčují ani tak geny, jako výchova. Pravdou je, že pitbull byl vyšlechtěn jako 'bojový pes' a se svými vlastnostmi by sobě rovného protivníka hledal asi těžko. Zrovna tak je, také díky svým vlastnostem, psem velice všestranným a výborným atletem hodícím se pro výcvik. Můžete s ním cvičit téměř vše. Od 'cirkusových' disciplín až po úkony pro tažného psa. V současnosti se termínu 'bojový pes' používá hlavně v souvislosti s napadením lidí. Chtěl bych říci, že byl-li pitbul šlechtěn pro boj, tak především pro boj se psem - nikdy k napadání člověka! Pes psychicky nevyrovnaný, či dokonce pes který se bojí, nemá v boji v šanci. Proto pravý pitbul (nemluvím zde o různých křížencích s jinými plemeny) musí být vyrovnaný a nebojácný. Proto zpravidla patří k nejvyrovnanějším a bývají vynikajícími rodinnými psy. Mezinárodní kynologické federace (FCI) se shodují na tom, že za agresivitu vůči člověku nemůže zvíře, ale jednoznačně špatná výchova majitele. Co se týká pitbula a jeho potencionálních protivníků - jiných psů, tak vás chci ubezpečit, že i takovéto plemeno se může soužití s jinými psy naučit (a to socializací od útlého věku, viz. foto: beagl, boxerka a pitbull - zjevně v pohodě). Z vlastní zkušenosti vím, že můj Jack (budou mu dva roky), ještě bezdůvodně žádného jiného psa nenapadl. Naopak, když napaden byl, tak se nerval, protože jsem mu to prostě nedovolil. O návrhu zákona o chovu psů, bych se chtěl zmínit jen ve stručnosti, protože věřím, že to nedopadne jako např. v Německu nebo Francii. U nás se o regulaci chovu nebezpečných psů zatím hovoří, ale devět jejich plemen se již v poslaneckém návrhu zákona objevilo. Zvíře není nikdy agresivní zbytečně. A to se týká každé rasy bez výjimky. Paradoxem je, že mezi nebezpečnými nefiguruje v České republice ani v Německu Německý ovčák. Podle statistik Statní veterinární zprávy za uplynulý rok mohlo toto plemeno za sedmdesát procent případů napadení člověka. Bojová plemena pak ve stejné statistice zaujímají jen tři skromná procenta… Jo a pozor. V návrhu zákona č. 805 se nenechejte mýlit větou, že jde o úpravu chovu nebezpečných plemen psů! Jde o úpravu života všech ras! Schválením zákona se dostaneme do situace, kdy každý majitel bude muset mít svého psa v okruhu méně než 200 m od nejbližší budovy nebo od míst osídlení opatřeného náhubkem a vodítkem. Porušení zákona bude postihováno pokutou od 5.000 do 150.000,- Kč. Opatření bude platit pro VŠECHNY psy (čivava a mops stejně jako pitbul nebo dobrman). Jediným rozdílem je fakt, že 'obyčejný' pes bude moci být ve vzdálenosti 200 m od místa osídlení puštěn na volno, 'nebezpečné' plemeno ani tam! Dobrý co. Chcete-li se dozvědět bližší informace nebo nějak pomoci (třeba jen podpisem - proti takovéto stupiditě), nebo vlastníte hodného psíka a zajímala by vás canisterapie (léčba za pomocí psa a jiných zvířátek), kontaktujte občanské sdružení PES A ČLOVĚK, Stříbrnické nivy 2, 400 11 Ústí n. L., tel.: 0607-248 67 (Zdena Páleníková), e-mail: pesacl@post.cz.. 'Neexistují psi - zabijáci, ale pouze lidé - zabijáci.' Jan Holly Holárek, foto: Petr Jašek
¨ RAMAZZOTTI v Bľavě, DÍVKY zvládne hravě? Pokud jste i vy, dámy, (tak jako má žena) při předávání cen Akademie české populární hudby plesaly a vzdychaly nad hostujícím krasavcem drsně romantického hlasu, Italem Erosem Ramazzottim, odskočte si na jeho show do Bratislavy. Zde své aktuální album 'Stilelibero' živě představí 10. června na Zimném štadiónu Ondreja Nepelu. (eks)
UDG¨ KRČEK FEST (nezačal v šest) - Hnedle začátkem dubna si ústecké rockové kapely zařídily další z nekonečné série festiválků. Tentokrát je hostila vedlejší cimra 'vinárny' Krček. Údajný začátek byl plánován na 17.00, ale stejně většina diváků dorazila standardně až před osmou. V osm fesťák 'odpanili' mladí PODOK A PEM, jež pojí (ty šťastnější už to mají za sebou) studium na Jatěčce. Kluci a Kačenko, bylo to slušný. Druzí nastoupili miláčci nejednoho dívčího srdce: UDG (nejnovější multiverbizace jejich názvu je Ulepené Dětské Genitálie). I přes několik prasklých strun kytaristy Čehýho podali chlapci tradičně skvělý výkon s hitíky Raketa, Sluníčko a Brouk, k nimž přidali (k lepšímu) úplně novou pohodovku Ostrovy. Ještě že debutové album 'Štěkat do boudy' je již na cestě. Po 2 přídavcích UDG mohli konečně nastoupit ROSE MEANS ROSE. Už jsem je párkrát viděl, ale na Krčku se jim vystoupení povedlo výjimečně. Diváci skotačili jakoby tušili, že RMR potřebují povzbudit, aby překonali problémy s basákem Bramborem. Byl to totiž jejich poslední koncert v tomto složení. Nejspíš se jim prostě líbil rychlej melodickej punk a Romanin pronikavý vokál ve stylu polských Maanam. Při pohledu na nadšeně pogující tanečníky mě napadlo, že je skoro škoda, že hrají převážně tvrdší odrůdu punku, který už tolik nepřipomíná klasiku Buzzcocks, Blondie nebo Clash. Rose Means Rose však tradičně hráli hodně nahlas, pročež přijeli 'fíci' a věčný revolucionář Brambůrek si neodpustil nějakou tu hlášku na jejich konto. Ta však nebyla zcela namístě, protože se jednalo o novou generaci fajn políšů a vše se v klidu dohodlo. Parádní večer uzavřeli KENNEDYHO BOTY. Je to partička věčně zkouřenejch borců, jejichž hudba evokuje vzpomínky na Mejlu Hlavsu a jeho DG 307. Šlo o jejich 2. vystoupení. Po tom 1. napsal Emílio, že jsou to nehrající muzikanti a nebyl daleko od pravdy. Napodruhé však kluci zaslouží pochvalu. Pár nových písní dodělali a všechny celkem slušně odehráli. Zaujal zejména leader kapely Ondra, jehož basové postupy zní dosti originálně a neotřele. Nenechte si ujít jejich další vystoupení 5. května na FESTIVÁLKU MÍSTO VÁLEK II., kde hrají s Pearl Jam revival (Rakovník), Dlažební kostkou (Praha), UDG, Ken Core Passa (Klášterec n. O.) a Podok a Pem. Bigles a Jugi, foto archiv
¨ 20 LET TANEČNÍHO ORCHESTRU BONIT - Letos v květnu oslaví ústecký taneční orchestr Bonit 20 let svého trvání. 20 let - z pohledu existence vesmíru - zanedbatelná epizoda, z hlediska délky lidského života - zasloužená čtvrtina, v oblasti aktivního fungování 17tičlenného hudebního tělesa - ZÁZRAK. Zmíněných dvacet let samo o sobě ovšem není jediným důvodem k oslavě, uvážíme-li, co všechno se v jejich průběhu stalo a s čím vším se musel orchestr vyrovnávat - změna politického zřízení, ekonomická transformace, změna filosofie národa, žebříčku hodnot, přelom století a tisíciletí, atd., atd… I když se z počátku zdá, že jakákoliv souvislost je velmi mizivá, postupně zjišťujeme, že propojení je užší, než bychom si kdy přáli. Tradiční pořadatelé buď přestávají fungovat, nebo nemají prostředky, ti nově vznikající mají dost práce sami se sebou. Přílivem doposud zapovězené hudby se ze včerejších hitů stávají nehratelné 'vykopávky'. Mění se vkus, móda, nároky na kvalitu a všemu dominuje absolutní nedostatek peněz. A tak dochází k nevyhnutelnému, k rozpadu orchestrů na tzv. 'malé party', hrající s počítačem, což je přirozeně podstatně levnější - tedy pro pořadatele, muzikant si zde přijde rozhodně na víc - a umožňuje to mnohem pružnější reakci na aktuální hity, neboť nejde o nic jiného než doprovod odněkud tzv. 'stáhnout', popř. koupit. Bohužel v mnohých případech pak už nejde ani o muziku. Na pozadí toho všeho je skutečnost, že orchestr Bonit oněch 20 let přečkal bez ztráty cti, věru obdivuhodná. Po našem nedávném hraní v Národním domě v Praze se odcházející návštěvníci nechali slyšet: 'Byli perfektní, zahráli úplně všechno'. Nejde ovšem jen o to, že orchestr hraje skutečně téměř všechno (populár, swing, jazzové standardy, dechovku, ale i aktuální hity sezóny). Podstatné je, že orchestr skutečně HRAJE živě a všech 17 muzikantů si každý večer v oněch sedmi či osmi hodinách produkce občas sáhne na dno. Na druhou stranu myslím, že to mnozí posluchači poznají a dokáží ocenit. Stejně tak, jako to mnohokrát ocenili i profesionálové, absolvující s námi mnohé akce (K. Černoch, K. Zich, H. Vondráčková, KAMELIE, sourozenci Gondíkovi a další), kteří velmi dobře vědí, jak těžké je udržet v dnešních podmínkách podobné těleso při prosperujícím životě. Jediným paradoxem současnosti je postavení samotného orchestru v jeho takříkajíc rodném městě, naplňujíc se tak přísloví o tom že: 'Doma nikdo není prorokem'. Procento akcí odehraných v jednotlivých sezónách v Ústí je skutečně mizivé. Nám přirozeně nevadí, že 'musíme' jezdit hrát pro Coca Colu do pražského hotelu Hilton, nebo do Španělského sálu Pražského Hradu pro české a rakouské aristokraty. Rozhodně nás neuráží ani pozvání do Casina v Mariánských Lázních, nebo naše již tradiční Silvestrovské účinkování v karlovarském Grandhotelu PUPP. Věříme však, že ani Ústečany neurazí, že bychom rádi zahráli častěji i pro ně. Při jedné z našich cest kamsi na Moravu jsme zastavili na parkovišti a tam uprostřed Českomoravské vrchoviny nás najednou oslovili zcela cizí lidé: 'Nejste vy náhodou z Ústí? Nehrajete v Bonitu?' Ano jsme z Ústí a hrajeme v Bonitu a to již plných 20 let! Kontakt: ARS - umělecká agentura, Mgr. Jiří Žák, Střížovická 16, 400 01 Ústí n. L., tel./fax: 047/560 40 84, mobil: 0602-983 928, 0602-450 114, e-mail: ars-ua@iol.cz, web.telecom.cz/ars-ua/
¨ ZOMBIE 100 x jinak, tak by mohl znít podtitul loňské hororové knižní novinky 'Je dobré být mrtvý'. Vyšla ve spolupráci Klubu Julese Vernea a silně černěhumorně (až hnilobně) orientované pražské knižní úderky Rigor Mortis. Dostal jsem ji k svátku a zatím přelouskal jen dvě povídky, ale už ty jsou nářez non plus ultra. Na Rigora a jeho veskrze inteligentní oživlé mrtvoly je 100%ní spoleh! Povídkami mj. přispěli naši žijící sci-fi klasici Novotný, Velinský, Neff, Mostecký… (eks)
¨ CAMPOSTELLA VYPRODALA NAROĎÁK! CO DÁL - STRAHOV? Popáté Campostella vystrčila růžky a nutno uznat, že tenhle hudební tvoreček pomalu nabírá až Otesánkovských rozměrů. Stejně jako on, je stále nenažranější: Po tom, co se mu klíšská Žumpa stala malá, přestěhoval se do ústeckého Národního domu, kde v pátek 30. března vyvrhl formace Nana Zorin, Underwear a Orly W Blotie Europy. A kdo ví, kam se bude stěhovat dál. A proč ne na Strahov? Když to zvládli čundr-kluci od Sázavy, proč by to ORLYnemohli zvládnout labští Hero se Zero a Negro? Yo, k wjeci: ORLY W BLOTIE EUROPY - překvapilo mě, jak si kluci pohráli se zvukem a oproti jejich cca prvnímu koncertu kdysi na Taneční besedě ve Čtyřce, zněli nově a jaksi svěže, neopotřebovaně. Tím však nechci nijak shazovat jejich tehdejší výkon. 'V téhle sestavě fungujem zhruba rok, jinak hrajem šest až sedm let,' dostal jsem z muzikantů po vystoupení, takže: DJ Dubrman a DJ Baži - sounds & noises, Ženich - basa, Radek Hurt - škopky, Damián - kejta, trumpeťák Cyril, u mikronu Časko a klávesový host Karel Babuljak. Orly koketujou s reggae i dubem, jejich název prý vznikl víceméně z literárního omylu a poslechnout si je zatím můžete jen na live nahrávkách, nebo MP3 formátu na adrese: http://orly.webpark.cz. Kontakt: Damián 0603-821 631, e-mail: uldamian@atlas.cz. Tlaková vlna žíznivějících u baru neopadá - div se, když seš jeden z cca 320 návštěvníků, vole. Příště prosím (a nejsem sám) posílit barovou ostrahu min. o 1 čéka navíc, dík! Kdo kupuješ spoďáry u 'Vietnamčíka' (možno i 'Čongolíka' apod.), pravd. tam nenajdeš nápis UNDERWEAR. Ten ale hledej v názvu jedné plzeňské formace, vzniknuvší na přelomu 93/94 jako ryze kytarová kapela ovlivněná tehdejší britskou indie scénou. Kytary (ne doslova) vzal čas, Underwear hrají trip hop s drum'n'bassem a v Nároďáku, kde si to střihli s native raperem Papisem a DJ Raketou, dostávají do varu většinu okounějících. More info: http://underwear.embryo.cz. Někde cestou z Prahy zřejmě nechala světelný park následující partička NANA ZORIN. 'Tam byla velká chyba právě z jejich strany a to proto, že měli ve smlouvě, že zajistí scénu. A neni náhodou scéna i světla?,' tvrdí ve svém mailu za pořádající HZN Honza (alias Čajda). Má recht, Nana Zorin machruje spoluprací s progresivní skupinou PHASE a pak do Ústí přijedou s vobyčejnym 'pičoidem' (rozuměj projekční kosodélné plátno) a dvěma buchtama (rozuměj 'dvě exotické tanečnice, které se starají o to, aby bylo nažhavené publikum, tak sami muzikanti' - info z www.nanazorin.cz) ..., no nic. Padly snad všechny věci z jejich prvního, dubově laděného alba 'Shooting Stars' a naživo dostal větší prostor rapující MC dr. Kary. Do květovaných šatů oděná zpěvačka Nika-B zas potěšila nejedno chlapské oko (viď Jelene) a tak bylo nač se koukat i co poslouchat. 'Končilo to těsně před 4. hodinou ranní a celá akce se obešla bez incidentu,' doplňují HZN s tím, že ti DJ's, co hráli pak - Speedy a Mellnia - jsou jejich chlapci (to sou mi věci...). V ND stál za pultem také DJ Liquid A (bookovanej u Eastbase) a vy se už teď těšte na příští počin z tábora ústeckých kulturních aktivistů HeroZeroNegro (www.usti-nl.cz/hzn) a Českomoravského podpůrného spolku (www.usti-nl.cz/cmps) - 2. ročník festivalu HUDBA.ÚSTÍ ovládnuvší v sobotu 16. června Letní kino v Ústí n. L. Zatim zdar a sílu (hledej v pívu a bigbítu) Emilio, foto: Honza Hrad
¨ VETŘELEC - PREDÁTOR 1:0 - Vynikající teplický vetřelec a keramik Jiří Závodný, známý rovněž velmi dobře v ústeckých kuloárech pod pseudonymem Závoďák byl napaden mladým idiůtkem s dredovým porostem na hlavě. Závodný mimo jiné bránil čest své dívky Pavly z Českého Krumlova, jíž dement před tím obtěžoval a mrštil s ním přes celou místnost tak, že dredovitý zakomplexovaný mladík zapadl mezi stoly a zemdlel. Přítel volův jej pak obhajoval slovy: 'Ale on je predátor!!' Vetřelec Závodný však byl nesporným důkazem toho, že i predátor má svého predátora. (neu)
¨ SIGUR RÓS a nářek ledových květů Týdny před koncertem islandských Sigur Rós jsem byl té křehce patetické muziky plný. A navíc natolik zvědavý jak budou 15. 4. z pódia Paláce Akropolis znít, že snad v případě toho vystoupení mohu mluvit o splněném snu. Po střechu naplněnému sálu nevadila absence předkapely, za níž lze (třeba) považovat tři písničky SR odehrané zkraje jen ve čtyřech. Když se ale navíc přidal dívčí smyčcový kvartet, to vám byl nářez! Rozsáhlé plochy zprvu poklidné hudby skvěle gradovaly tak, jak to známe z výborného alba ´Ágćtis Byrjun´ (Fat Cat Rec. 00/ BMG). Není divu, že asi největší radost z něj mi udělal 1. přídavek, 10timinutová 'Svefn-G-Englar'. A z CD jsem identifikoval ještě fantastickou 'Olsen Olsen', folkovou krásu 'Starálfur' a náladovku (s místy hřmotnými bicími) 'Ny Batterí'. Koncertu dominoval krásně smutný až naříkající hlas Jonsího Birgissona, který na kytaru hrál i smyčcem. Sám jsem na Islandu nikdy nebyl, ale jakoby se stalo. Když jsem v sále zavřel oči, za víčky mi rozkvétaly křehké ledové květy, a vločkami sněhu i krystalky ledu byly obaleny i stromy a keře Masarykovy třídy, když jsem po ní v noci poté šlapal domů. V rádiu sice mleli něco o tlakových frontách a ochlazení, ale já vím svý. To bylo tou muzikou! text a foto Radek Strnad
¨ Není jistě tak úplně od věci, čas od času zabrousit na internetové stránky Komunistického svazu mládeže. Nejen proto, že se jedná o skupinu mladých géniů proletářského původu, vedených jistým Pepíkem Gottwaldem, řečeným Kléma, nýbrž i proto, že se tam čas od času odehrává i boj za někoho. Naposledy tím někým byl osmnáctiletý slovenský levicově orientovaný cikán Mario Bango a v petici, požadující bezpodmínečné propuštění, jsem se mimo jiné dozvěděl: V sobotu 10. března cestoval Edo spolu se svým 18tiletým dvojčetem Máriem autobusem a byl napaden skinheadem. Jen kvůli tomu, že je Róm (cikán pozn. neu). Jeho bratr Mário ho bránil a při této obraně musel byl při pacifikaci útočníka nucen použít nůž (pět bodných ran!!! - pozn. neu), kterým fašistu smrtelně zranil... Nebylo to poprvé, kdy byli bratři napadeni fašisty. Tentokrát se ale bránili... Slovenská policie, proslulá rasismem, tento čin hodnotila jako možné 'ublížení na zdraví' (s následkem smrti pozn neu)... Oba bratři byli odvezeni na policii, celý den vyslýcháni a Mário byl vzat do vazby. Rasismus pokračoval i při vyšetřování. Jejich matka byla např. nazvána 'cikánská piča', když je při výslechu požádala o vodu... Máriovi nyní hrozí možná sazba 5 - 12 let. Proč byl Mário vzat do vazby? Vazba byla soudcem oficiálně odůvodněna tím, že 'jelikož je ze slabších sociálních vrstev, mohl by pokračovat v páchání trestné činnosti'. (Jinými slovy, protože je chudý, je předpoklad, že to bude lump a nebo z něho vyroste, a tak na něho uplatníme presumpci viny... A přitom bránil jen svého bratra před rasistickým útokem...) - KDO JE MÁRIO? Mário je slovenský levicový aktivista, býv. člen Socialistického zvazu mladých. V Praze jste ho mohli vidět v našich řadách při protestech proti MMF a SB, spolu se svými soudruhy ze SZM zorganizoval v Bratislavě solidární akci k pražským protestům. - MÁRIO POTŘEBUJE POMOC! Ve spolupráci s jeho právníkem se chystá kampaň za jeho propuštění. Pište mu, prosím, solidární dopisy, potřebuje podporu. Pište protestní nóty na slovenské ministerstvo vnitra, prezidentovi SR a na další místa. Shánějte podporu i v zahraničí, mezi svými kontakty apod. Mário bude možná potřebovat i jinou pomoc, na kauci, na právníka apod. Buďte připraveni pomoci i tady. Informujte se na naší adrese, jakou formou můžete finančně i jinak přispět. Po rozeslání alarmující zprávy všem mým přátelům jsem se pak mohl setkat i s takovýmito reakcemi: - Ze je Mario CIKAN mi nevadi, nejsem rasista a lidi nehodnotim podle barvy pleti. Komunisti ale nejsou lidi at uz se nazyvaji komunisty, levicovou mladezi, ci se skryvaji pod jinymi vice ci mene zjevnymi pseudonymy. Proto PLNE schvaluji postup slovenskych bezpecnostnich slozek a primlouvam se za co nejvyssi trest ne snad proto, ze zlikvidoval nejakyho priblblyho skina, ale prave za svuj tzv. Svetovy nazor.SMRT KOMUNISMU!!! Je treba potlacovat extremismus nejen pravicovy, ale i LEVICOVY, ktery je jeste NEBEZPECNEJSI. (ing. P.Kubíček) - Navrhuji pro Maria trest smrti za to ze je!!! (T.Graffe, banker) - Souhlasim s Graffem. Mario zaslouzi trest smrti! Ne za to, ze je rom, ale za to, ze je komunista! At chcipne! (Martin Pražák system engineer* 2563) - Mario by mel dostat pochopitelne dozivoti, nebot vrazda zustavá vrazdou, kazdopadne by si mel svůj trest odpykat praci v dolech. (MUDr. J. Pichlik) Navrhuji, abychom udělali vystoupení pro Mária, aby zůstal bručet. (neu)
¨ Long live Šteflík a Špagetka čili pohrobci V. Čtvrtka čili STARÁ ŠKOLA. Kapela opět předvedla, že široko daleko nemá konkurenci a svým výkonem dne 20. dubna vyrazila v klubu Axel mnohým dech. Mne však spíše překvapilo, jak si hoši poradili s takovými subsonickými nástroji, jako je foukací harmonika či tamburína. Svůj set uzavřeli známým hitem Tak to bývá, tak to je -publikum doslova šílelo!!! harapes@centrum.cz PS: Cheerioo
¨ NA KABÁTY ČEKALO 2.500 DIVÁKŮ! Kdo ví, proč si pro svůj jediný Severočeský koncert stále víc populárnější teplická banda vybrala právě ústecký Zimní stadion. Třeba proto, že tu (snad s výjimkou 1 koncertu před x lety) nikdy nehrála a vůči Královskému městu byl potřeba splatit jistý dloužek? Ve čtvrtek 29. března patřilo 2.500 diváků dorazivších na místo obvyklých hokejových utkání právě jim (a dobře nám tak). Krátce po 19.30 hodině na to vlítla předskakující DOGA, což je parta, dle mého soudu, zastydlých metalíků ('It's only rock'n'roll'), který to do vás ale uměj nacpat. Jak jinak si lze vysvětlit, že názvy songů podobných tomu prvnímu - 'Holka samosexuál' - si po chvíli pořvávala celá hala. Kytarista a zpěvák, Roman Izaiáš (pozn. znamení - přelepený bradavky černou izolepou) se, možná i vzhledem k odehraným turné s Arakainem, ukázal jako dobrej tahoun a cca 45 min. vystoupení posluchače maximálně bavil. A víme, jak nevděčná úloha předkapely může být. 'Go Satane Go' - 'KABÁTi už na to dou! A vůbec se s tim neserou!' Kdy já je viděl naposled? - V Liberci v '98? S pódiovou show sou na tom pořád líp a líp, jenom už kapánek vyměkli, hošani. Tak třeba jejich poslední hitovku 'Na sever' z aktuální fošny 'Go Satane Go' hraje dneska kde který rádio, stejně jako onehdá countryové 'Colorado'. A dobře tak. Honza Vojtek sundavá dlouhej koženej kabát a pěje dál; snad nejvíc toho padá z předloňského 'MegaHu', náležitě podojeny jsou všechna ostatní alba (akorát 'Porcelánový prasata' s 'Děvky ty to znaj' se nekonaly) a na samý závěr MegaHit 'Žízeň'. Na plátna umístěná nad pódiem (nikoliv ze svých dílů postavila partička spolupořádajících Honza Crew) byl dvěma kamerami přenášen live obraz potících se muzikantů, doplněný klipy k té které skladbě, nebo tomu korespondujícím obrazem. Jako např. ve skladbě 'Brouk Pytlík', kdy se kapela spolu s diváky dočkala i jednoho živého na pódiu. 'Je vám jasný, že přijdeme - nám je to taky jasný…,' nechal se Vojtek slyšet v přídavkové části a věci, hit za hitem nabraly rychlý spád. Kol 22. hodiny KABÁT opustil pódium a stále žíznivějící jedinci se rozutekli do svých domovů, nebo do přilehlých náleven. Emilio, foto: www.musicpage.cz
¨ JEDEN SVĚT JE JEN JEDEN - Nejen do prostor Biografu U Libušky a Františka v Ústí n. L. se v březnu nastěhoval 3. ročník mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech - JEDEN SVĚT - ONE WORLD 2001. Slavnostního zahájení se ve středu 18. března zúčastnil primátor města ÚL, pod jehož záštitou se přehlídka konala - ing. M. Pátek, zástupce obecně prospěšné společnosti Člověk v tísni a ředitel MFF Jeden svět, Igor Blažević a vysoký komisař OSN pro uprchlíky a šéf pražské pobočky UNHCR, J. C. Concolato. Nechyběl ani ředitel uprchlického tábora v Červeném Újezdě, p. Švíbek a H. Kubíček z Poradny pro integraci. Do pátku 20. března v obou zmiňovaných sálech běželo 12 filmů s lidsko-právní tématikou a to proveniencí z téměř celého světa. Ústí se tak zařadilo mez pět měst v ČR, kde festival běžel (Praha, Olomouc, Brno a Ostrava). Zároveň mohli návštěvníci do 30. dubna shlédnout zhruba 70% z výstavy z krizových oblastí světa ve fotografii českých a slovenských autorů (P. Kowalski, A. Bán, J. Mihaliček, O. Němec) a práce dětí z azylového zařízení v Červeném Újezdě. Snímky visely také v ústecké Legendární čajovně, kresby J. Švejdíka pak v teplické Galerii Hot-Dog. Dvě hudební akce se odehrály v klubu Cartel a koncert v Bělorusku politicky stíhaného zpěváka Maxima Ščure opět v Biu U Libušky. 'Loni festival běžel v obou kinech nezávisle na Poradně pro integraci, letos jsme s manžely Šmahelovými spojili,' řekl Honza Kubíček a doplnil, že Poradna má zatím tři pobočky, v Ústí, Praze a Brně a další dvě se připravují v Ostravě a Plzni. Jeden z největších dokumentárních festivalů v ČR se v našem městě u diváků setkal s celkem chladným přijetím, doufejme však, že příští rok už bude všechno jinak. Info: www.oneworld.cz Emilio
¨ NĚKTERÉ DIAGNÓZY JSOU RELATIVNÍ - Dg. 307: Po Plastic People nejvýznačnější androšská kapela u nás, poprvé v Teplicích! V klubu Velvet 24. III. bylo toto spojeno s Magorovými text-appealy. Po 21.00 hod. začali mostečtí Žerem psa - R'&B' skupina s docela dobrou zpěvačkou a dovedností gradovat koncert. Aranže v druhé půli sympaticky košatily, odvaz sílil. Mělo by o nich být víc slyšet. V mezičase Magorovy recitace. Nějak mě už neberou. Ono taky je lepší, když je člověku normálně rozumět, což v určitém stádiu upravenosti prostě nejde. A jeho oblíbenec, prý geniální teplický básník Kamil - naprostá šílenost. Ten čerstvej návrat z ústavu jsem mu beze zbytku věřil. A zase tam asi brzy bude. Pavel Zajíček s novou sestavou Dg. 307 překonal moje očekávání. Forsírovaná recitace do kytar, kláves, houslí, klarinetu a bicích, patos (ale patos na svém místě), tajemno, pochmurno, majestátno. Trvalo to trochu přes půlnoc... Škoda, že přišlo asi jenom 70 lidí. Odmítání Velvetu starou teplickou gardou se mi jeví jako její vlastní škoda, když už tu jinak nic široko daleko není. Magorův opakovaný striptýz, následující pak v plném lokále, a natlakovaným břichem a pinďourem jak při - 4°C, byl smutně komickou (ač samozřejmě očekávanou) tečkou za touto skvělou akcí. Zajíčku, přijeď zas s Dg. 307 brzy! A ty další odiagnózovaný bych příště nechal doma.
Jarda Pichlík
¨ KAVA KAVA hvězdou festivalu HUDBA.ÚSTÍ.01. 'Nejhlasitější funková kapela planety a vesmíru je zpátky…', tak tuhle větu si lze nakliknout na stránce www.chocolatefireguard.co.uk anglické skupiny KAVA KAVA, hvězdy letošního festivalu HUDBA.ÚSTÍ.01 konaného v sobotu 16. června v ústeckém Letním kině. Větší článek o Kavě a jejím frontmanovi Patu Fulgonim přineseme v příštím čísle, teď jen, že na fesťáku dále vystoupí američtí www.NOVAK SEEN.com, kteří do Ústí už jednou zavítali (Kladívko, viz. NÚP 01/01), dále minule profilovaní www.TATA BOJS.cz, minule zpovídaní SKYLINE, + SOUTHPAW, BLOW, ZIMA a další. No můžete si v Leťáku dovolit chybět? Emilio
¨ Hvězdy NOVAK SEEN na Hudbě Ústí '01 - Dalším zahraničním lákadlem 2. ročníku ústeckého hudebního festivalu HÚ 01 bude (vedle našich starých známých, hřmotně- psychedelických Britů Kava Kava) americká (post)punková čtyřka Novak Seen se zpěvačkou Noli Novak u mikrofonu. Těmi 'ostatními' okolo sličné lady vamp jsou kytarista Jirka Cornwell, basák a krotitel samplerů Travis a bicman Shambo. Tito si navíc v Ústí zahrají již podruhé, přičemž o jejich nečekané loňské show v narvaném Kladívku jdou skvělé reference. Nadchli prý dokonce i současného provozovatele tohoto malého klubu, druhdy též barového muzikanta v Bohemce Kokiho. A v jeho hospůdce se též nejspíš upekla dohoda o další ústecké návštěvě hlasitých Amíků. O kapele samotné je ale momentálně k dispozici informací žalostně málo. Místo biografie na svých stránkách www.novakseen.com vedle textů, fotek a nezbytného rozpisu koncertů nabízejí jen takové srandičky, konkrétně spoustu slov začínajících na bio… A z poslechu-doslechu velmi povrchně znám jen dvě novakovic alba: zřejmě debut 'Novak Seen', vydaný před pěti lety u německé firmy Motor Records, a nejspíš poslední počin 'Goat Black' z loňska, poslaný do světa (jejich vlastní?) firmou World 3095 Records. Napsat o zpěvačce že má hlas jako motorová pila, to už asi zavání klišé, leč u Noli je to místy namístě. Na starším CD ale zní spíš punkověji, rozverněji i víc navztekaně. V Ústí by se její zpěv dal asi nejlépe přirovnat k tomu, co se valí z beden při zpěvu Romany z Rose Means Rose. Budou si rozumět, holky, až se na Fesťáku potkaj. Z druhého disku mě asi nejvíc baví trošku ukecaná a krapet uječená, exoticky znějící hypnoticky rocková 'Turkish Coffe'. Trochu orientálního zpěvu, pět a půl minuty nikam se neženoucího bigbítu a lógr, kterej vám z ní zůstane na duši. Kafe můžu. A horory taky (viz 'The Vampire'). Jinde to ale zase bandu šlape jak L 7 a Noli zpívá jak Siouxie, místy nepoznáte vřeští-li ještě ona nebo je-li to už syntík. Nicméně na loňském CD NS vládnou i rify Black Sabbath, pokud si ovšem nestřihnou barovku ('You Make Me') nebo kytaru nenechají zpívat v 'Quick Revival'. Veskrze vše je zde sice podřízeno zpěvaččině zobáčku, ale proč ne? Bude to s ní v noci z 16. na 17. června v Letním kině jeden z fajn vrcholů. Festivalu, samozřejmě. (eks)
¨ Chutně upečený 'Ústecký šoulet' - Nedávno Archiv města Ústí n. L. (jako 2. sv. edice Memorabilia ustensis) vydal zajímavou knihu 'Ústecký šoulet', v níž Bedřich Rohan vzpomíná na staré židovské Ústí. 12. dubna v klubu Museion díky Ústecké muzejní a vlastivědné společnosti, Společnosti pro dějiny Němců v Čechách a Archiv města Ústí n. L. proběhlo i setkání s autorem, který dnes žije v Anglii. Ústečané o besedu, jejíž součástí byl i křest publikace, projevili mimořádný zájem: prostory přeplněné místnosti zdaleka nestačily. To se již dlouho nestalo. Autor (vl. jménem Fritz Rothbaum, nar. r. 1920 v rodině lékaře) usedl do historického křesla a ochotně odpovídal na řadu otázek. V Ústí žil do 18 let a přímo v této bývalé škole (dnešní Muzeum města Ústí n. L.) začal chodit do 1. tř. obecné školy. Mezi posluchači besedy byli i jeho kamarádi a spolužáci. Dnes se cítí výborně, a zajímavě vypravuje své zážitky, např. jak na Větruši hrával tenis. Ředitel Archivu Vladimír Kaiser, který B. Rohana k sepsání knihy přemluvil, seznámil přítomné také s dalšími knihami, které v edici vyjdou. Pan Rohan vzpomínal na působení otce, na přátelská setkávání před válkou, vyprávěl o osudech Ústečanů a připomněl, jak silně ovlivnil život lidí nacismus. Oba jeho rodiče zahynuli v Osvětimi, on sám na jaře 1938 v Ústí na německém gymnáziu maturoval a r. 1939 emigroval do Anglie, kde zůstal a studoval. Za války byl příslušníkem čs. zahr. armády. Do vlasti se vrátil r. 1947 a působil jako novinář, do Anglie opět emigroval v r. 1969. Ústecký šoulet byl sepsán v němčině a do češtiny přeložen paní Hanou Tomkovou. Ani ona na setkání nechyběla. Součástí akce byla také autogramiáda knihy. Za přítomné se s autorem rozloučil tajemník městského muzea Mgr. Václav Houfek. Autentické, zajímavě napsané vzpomínky B. Rohana by si Ústečané neměli nechat ujít. Seženete je v ústeckém Archivu i v knihkupectvích.
Mgr. Marie Peterková
¨ Ústecký podpůrný spolek 2000, Ústí nad Labem, Masarykova 129/106. tel.:047) 520 16 21, tel./fax: 047/522 06 78, e-mail: atelier.ap@unl.pvtnet.cz, albis@mbox.vol.cz, cmps@rosekranz.cz, www.usti-nl.cz/ups/ POZOR!!! Ústecký podpůrný spolek 2000 vypisuje v souvislosti se svou snahou oživení činnosti a využitelnosti areálu 'Letní kino' v Ústí n. L. anketu, ve které tímto čtenáře vyzývá, aby na výše uvedený kontakt zasílali vlastní názory a návrhy, JAK BY MĚL V BUDOUCNOSTI BÝT AREÁL VYUŽÍVÁN, popř. JAK FUNKCI LOKALITY OŽIVIT. Nejpodnětnější návrhy budou po dohodě s redakcí NÚP oceněny celoročním předplatným NOVÝCH ÚSTECKÝCH PŘEHLEDŮ!

Archiv:



Copyright © 2001 KK & UKP'98