
|
(věnováno opravdu dobrému filmu: Tygr a Drak)
Těžko se píše o věcech takřka tabuizovaných,
ale je zapotřebí říci naplno, že tak jak se mnohdy krásné chutné a
voňavé jídlo po průchodu trávícím ústrojím změní v ohavnou páchnoucí
břečku či pastu (finsky se 'hovno' řekne 'pasta'), tak
i člověk, po svém zemření se promění v poměrně neestetickou mrtvolu.
Kdysi jsem dělal nádeníka spolu s jedním bývalým policistou na důchodku,
který na mne jednou spiklenecky mrkl, jestli nechci vidět fotky nahých
žen. Poněvadž za bolševika nebyly tyto příliš snadno dostupným artiklem,
a mne vždy přece jen nahé ženy trochu zajímaly, rovněž jsem spiklenecky
přikývl a druhý den pak nevycházel z údivu. Bývalý esenbák mi totiž
přinesl několik snímků, na nichž byly poměrně hezké ženy, měly však
jeden problém - nacházely se na pitevním stole a v jejich útrobách
se zrovna hrabal soudní patolog (fotografie brutálních vražd nebyly
tím co jsem chtěl vidět).
Smrt je bohužel moment, kdy všechno končí,
a v případě neuchopitelnosti času potká zřejmě nakonec každého jednoho
z nás, mne nevyjímaje. Jen člověk - blb může o někom tvrdit, že 'měl
krásnou smrt', to je nesmysl, to si jenom namlouváme. Smrt je
výpovědí o tom, co jsme už nestihli udělat, co už nikdy nezjistíme
a vlastní smrtí končí i vědomí časoprostoru. Navíc je vždycky hnusná.
Tedy pokud samozřejmě nefunguje ten starý pán, který to všechno vymyslel
za týden a třebaže jeho dílo nese všechny známky odfláknuté práce,
v samotném důsledku jsme si na to zvykli a máme ho rádi, tedy až na
ty, kteří neměli v životě tzv. štěstí. Z nich se pak rekrutují sebevrazi,
lidé, kteří svou přítomnost mezi námi dále psychicky či fyzicky neunesou.
Má osobní zkušenost se smrtí je sice již zasuta v minulosti, každopádně
si na to pamatuji, jako by to bylo dneska ráno. Jel jsem tehdy, 6.
dubna 1989 k vojenské posádce v Boru u Tachova, kde snad po mně i
něco chtěli. Co tam po mně vlastně požadovali, jak velké vojenské
skutky od mé osoby očekávali jsem vlastně nikdy nezjistil, neboť jsem
svůj Povolávací rozkaz nechal toho dne propadnout. Osudné ráno mne
můj kamarád, jehož budu označovat krycím jménem 'Závoďák' zvážil a
odměřil mi osudnou dávku chlorprothixenu se slovy: 'Tohle by Tě
nemělo zabít'. Když jsem se o pár hodin později probudil na ARO
OÚNZ Cheb, pochopil jsem, že se mi skutečně podařilo jentaktak utéci
hrobníkovi z lopaty. Právě díky této zkušenosti se mi podařilo získat
nad věcí správný nadhled - kdybych tehdy odkráčel do věčných lovišť,
nezažil bych pád bolševika a nástup estébáckého kapitalismu, nedobyl
bych několik žen velmi různé kvality, nevyhulil bych několik kamionů
cigaret, nepozřel pár tun kuřat a prasat a hovad, nezaložil bych legendární
baletní soubor atd. atd. Nic pro lidstvo neodčinitelné by se nestalo,
ale osobně bych to pokládal za ztrátu a co je doma, to se počítá.
V současnosti, i když jsem se pořád s konečností života nevyrovnal
a - jak by řekl i můj guru Josef Mahátmá Botek 'ze smrtelnosti
zrovna dvakrát nadšenej nejsem' - vím, že až nastane čas, kdy
se mé tělo bude rozpadat pod nápory chorob a dědkovství, půjdu a požádám
nejbližšího 'dr. Mengeleho' o euthanasii. Neboť člověk má nesporně
právo odejít ze života důstojně a na základě vlastní úvahy, ne zavalen
kilogramy vlastních výkalů a vystaven zlovůli ošetřujícího personálu,
jak tomu v nejednom případě bývá i dnes. Poučení z toho všeho mám
však opravdu zřejmé - v červnu občas slavím své narozeniny, šestého
dubna vždy své úmrtiny, resp. jejich demoverzi. A objeví-li se nějaký
černoprdelník, jenž bude vyřvávat, že člověk nemá právo sáhnout si
na život daný mu tím Satanem zvaným Pámbů co sídlí v Nebi, odpověď
je nabíledni: ještě jednou zdůrazňuji, a jako bývalý sanitář v Léčebně
dlouhodobě nemocných i vím o čem mluvím, je to každého osobní věc,
každý si sám může vybrat, zda chce žít, třeba v bolesti, nebo v omámení,
paralyzován na lůžku, s tekutou výživou nozdrou přijímanou.
Tak nám ten lásky čas pěkně odstartoval, nu
a příště se setkáme snad u něčeho trochu veselejšího...
Váš hrvn
|
|