ÚSTECKO
A UHLÍ - OD PRVOPOČÁTKU AŽ K UHLOBARONŮM - VIII.
Voda
řeky Labe (Albis) odedávna dávala život našemu městu. Její
jméno nese i ve svém názvu. Řeka byla nositelkou pokroku i
zkázy. Když přišla doba objevu černého kamene a jeho použití
se začínalo rozšiřovat až k nezvládnutí, opět pomohla řeka.
Vytěžené uhlí se od zdrojů dováželo koňskými potahy k nákupčím,
do dílen či na skládky. Jak se rozšiřovalo povědomí o využití
černého kamene, zvyšovala se i jeho těžba a přeprava. Silnice
nebyly nejkvalitnější, ani jich nebylo mnoho a častým využíváním
byly poškozovány tak, že se nestačily opravovat. Tím se zvyšovaly
náklady na cenu vytěženého uhlí, zejména při exportu.
Jízda koňským potahem s uhlím například do německého Freibergu
s několikerým
přepřaháním trvala téměř 10 dní. Byla náročná a nákladná.
Ale byla tady levná vodní doprava. Nestor severočeských těžařů
Julius Peter velmi propagoval přepravu uhlí po labské vodní
cestě. Narodil se 1817 v Drážďanech. Založil pobočku prodeje
uhlí v Ústí n. L., kam 1843 přesídlil. Byl vlastníkem dolu
Julius. Zemřel r. 1909 v Ústí n. L. Na starých městských mapách
je prostor kolem prvního labského přístaviště u vtoku Bělé
(Bíliny) do Labe (směr od bývalého předměstí Ostrov) nazván
PETERKAISTRASSE. Dalším větším přepravcem uhlí po vodě se
stal V. Klepsch, majitel lodní dopravy a obchodník uhlím.
Pomalý ale trvalý růst labské přepravy - po třicetileté válce
přerušovaný jen občas dalšími válkami - dostal přijetím Labských
akt v r. 1821 účinnou injekci k životu. Hned následující rok
po jejich vyhlášení vzniká v Čechách první plavební společnost
(Prager Segelschiffahrtsgesellschaft - Pražská plachetní plavební
společnost). Neměla vlastní plavidla a přepravu obstarávala
z Čech až do Hamburku na pronajatých lodích.
V r. 1831 požádal hrabě Westphalen z Chlumce o odprodej části
bývalého městského příkopu u hradeb při ústí říčky Bíliny.
Chtěl tam zřídit skladiště uhlí vytěženého v jeho šachtách
kolem Hrbovic a Českého Újezdu a odtud nakládat přímo do člunů.
Byl ochoten financovat i stavbu návazné silnice. Ale rada
města spekulovala s cenou 2.500 zlatých za nevyužité pozemky
od Teplické brány v hradbách. Tak dlouho protahovala jednání,
až si hrabě koupil pozemek jiný. Silnici si pak město muselo
postavit samo. Westphalen měl potom svůj sklad vedle restaurace
Parník (budova na labském nábřeží patřící ČD). Budovu postavila
1861 Sasko-česká paroplavební společnost. Sklad byl později
přestavěn na restaurační salon. Takže přístav u řeky Bíliny
z r. 1860 byl prvním ústeckým uhelným přístavem.
Trmický hrabě Nostic měl svůj uhelný sklad na místě pozdějšího
cukrovaru v Labské ulici směr Vaňov. Na Labi fungovaly později
ještě další podnikové přístavy, například pro Tonaso Neštěmice
(Solvay), Fanta v Krásném Březně, Schicht v Olšinkách, Spolchemie
a další.
Můžeme říci, že rok 1830 byl významným mezníkem v rozvoji
exportu uhlí do Německa po vodě. Helena Borská