u
BAMBULE
POD LETNOU! Událostí
sezóny nejen pro Šanov, ale - nač skromnost
- nejmíň pro okres se zajisté stalo vystoupení Vyžvejklé Bambule
v sobotu 24. 1. 04 v jedné z nejkouřmějších teplických špeluní,
Pod Letnou. Performance tohoto volného sdružení patří k oněm
svátečním zážitkům, jejichž spatření v nás zanechá stopu po
celý náš další bídný život. Někdy úsměvnou, jindy trpkou,
to jací jsme kus od kusu. Zhusta pak zůstává v mysli palčivě
vysmahlé memento typu: 'Něco takovýho já, Máňa z Okružní 15
v Proseticích, 2. patro, od výtahu za roh a první dvéře vlevo,
už nikdy podruhý neuvidím - a kdybych tak ještě věděla, co
tim mysleli a vo čom to bylo…!' Protagonisté jsou bezesporu
hrdiny nové scény 3. tisíciletí, neboť tepou, tepou ze všech
sil a do všeho, občas ani nevěda do čeho… ale tepou! Ano přátelé,
jest signifikantním, že tak to má být a tedy to tak je: kopat
kolem sebe, než abys byl kopán! Nebo zakopán, ev. nakopán.
Kopáči tentokrát byli: hrabě Radim von Neuvirt, Rosťa Veselý
& Martin Novák (takto duo DiGamma), šílený básník Patrik
Linhart a Petr Stejskal (oba si zde odbyli své premiéry v
dresu VB - myšlena Vyžvejklá Bambule, nikoliv profláklá režimodržná
instituce z dob surreálného socialismu) a Ještějedenobčan
s jednou černou nohou, jehož jsem při nejlepším napnutí vadnoucí
vůle neidentifikoval. Toto nejnovější představení neslo parafrázický
název 'Jedna půlka nepleská' a víceméně potvrdilo známou skutečnost,
že žádné z děl VB nelze hrát dvakrát. Aspoň ne na stejném
místě. Již jen inventarizace rekvizit budila dojem, že VB
se musela do 'divadla' v zadním traktu pubu stěhovat snad
tejden. (Odklízení trosek po skončení odhaduju do dubna.)
Záhadou i pro zkušeného tyátrového observátora zůstává, kterak
byli umělcové mocni našprtat se tolik textu (asi hodina -
a to mleli něco skoro furt), když zkouška byla jen jedna -
čili z nicu rovnou do generálky a na plac! Tomu říkám avantgarda.
- Ne! Tomu říkám KURVA avantgarda! (Taky to podle toho vypadalo.)
Nikdo nemohl postřehnout jediné zadrhnutí, znejistění, hluchý
punkt, pozdní nástup, okénko, auslág, vitrínu či podobný šmejd.
Úžas kolem zvládnutí scénáře posílily kontroverzní výpovědi
hraběte N.: 'Všechno bylo nadřený!' a jeho nejmenovaného parťáka
(protože kdybych ho prásk´, hrabě by mu dal přes držku): 'Byla
to z větší části improvizace.' Z toho vidíte, že mladí umělci
mají i mezi sebou ono tak zdravé nejasno, že hledají, ba šmátrají…
a začasté nenalézají. Zvláštní zmínku zasluhuje hudební doprovod,
obstaraný Jiřím Závodným (neplést s Radimem Husákem z netový
kavárny, i když jsou si děsně podobný!), přednahraný a zde
pouštěný, zastavovaný a dynamizovaný známým instrumentalistou,
ex-Houpacím koněm Brambůrkem. Ano, i hudba byla tím, co přibilo
přítomné k parketám, že stáli jak vytesaní, bez schopnosti
pohybu - a nemohli ani ruku zvednout a těm hovadům na pódiu
způsobit pojistnou událost. Hluk, kakofonie a verismus, řítící
se z repráků na hlavy pod pódiem, korespondovaly naprosto
se zvěrstvy, dějícími se na něm. Ještě nikdy jsem dosud nepořídil
60 snímků za méně než hodinu. Na prknech, značících svět pubu
Pod Letnou, došlo během oněch 3600 vteřin trvání akce k přehršli
apokalyptických událostí, od porodu, při němž bylo porozeno
nejprve kuře, ještě trochu podchlazené ze samošky, posléze
pak poměrně přerostlý plod Stejskal, přes kohabitaci zepředu-zezadu
s pomocí nástavců, až po ukřižování. Divákovi tak proběhl
před očima celý život a zanechalo to na něm trvalé následky
do smrti. Obecenstvo nevěřícně sledovalo spíše více než méně
vypasená tělíčka protagonistů, na nichž byly hned od počátku
i okem neozbrojeným dobře patrny hambaté pánské přívěsky,
ba přímo pinďoury. Pohled do publika mne ujistil, že vzhledem
k jeho věkovému průměru viděly jistě některé dámy tento hrůzostrašný
orgán v životě poprvé. (Neomdlela ale ani jediná - aspoň vidíte,
jak jsou ty mrchy dneska votrlý!) Leč nedaleko ku mdlobám
měly některé starší modely, např. dvě mé kamarádky, živící
se přitom povoláním natolik sadistickým, jako je zubní lékařství.
Znepokojivé dohady vzbuzovaly dvě mátožné postavy v lajntuchách,
mezi jednotlivými obrazy se ploužící pódiem zdánlivě bez bližšího
cíle. Předpoklad, že jde o personifikaci svědomí vystupujícího
ansámblu, se ukázal mylným. Jak sdělil hvězda hRvN, šlo o
mystická DiGamma, snad bohy či mimozemské výzkumníky. Cituji
z interview s hrabětem: 'DiGamma jsou odrazem nějakýho rakouskýho
pořadu pro debily. Vymyslel jsem je já. Nikdy si nemůžeme
zvyknout na DiGamma, co jsou kolem nás. Jen si MYSLÍME, že
jsme si zvykli.' Na otázku, co jsou PŘESNĚ DiGamma, pak týž
odpovídá: 'Já myslim, že sou to takový… DiGamma.' Z toho vidíte,
že hRvN má na rozdíl od nás ostatních jako vždy jasno, nebo
přinejmenším polojasno. Je vůbec co vytknout? Zajisté, přátelé.
Tak např. otřepaný fórek s rozbíjením televizí použili už
hRvN s parťákem ZDDR před několika lety na schodech před teplickou
radnicí a TV, ač ji rozbili, to vysílala. (A pak samozřejmě
Stones před 40 lety - slavný shoz přístroje z x-tého patra
Hiltonu.) Tady nepůvodnost aspoň placama. A hlavně: hrabětem
léta slibovaná defekace na otevřené scéně OPĚT NENASTALA,
ač název kusu k ní tentokrát přímo vybízel. A pokud zdegenerovaný
aristokrat skutečně netráví, jak se rád vychloubá, měl tam
na to přece lidi. Že by zábrany? Tomu u VB nelze věřit. Zbývá
jediné: oni jsou prostě líní! Ano, líní se i vysrat! A právě
tím jejich představení hovoří k dnešku, vypovídaje tak o nás
všech. A třetí výtka: PROČ vlastně jedna půlka nepleská, to
jsme se taky nedozvěděli! A nepleská-li jedna, pleská snad
ta druhá? A která to je? - Jak vidíte, inscenace nastolila
řadu znepokojujících otázek, na něž však nedokázala odpovědět.
(Ovšem i to je přínosnější, než zůstat doma a sledovat TV
Nova.) Uznávám ale, že tyto malichernosti jsou proti olbřímosti
celkového dojmu nepodstatné a rovnají se hledání hnid v paruce
Michaela Jacksona. Co říci závěrem? Jistě se najde řada kulturních
nedouků, demagogů a militantů, kteří budou tvrdit např., že
'mladí umělci, zdegustovaní e-aným světem vůkol, zde proklamovali
bytostný odpor k autoritám a definovali tak svůj nesmlouvavý
postoj na baště nonkonformismu, navzdory tomu či onomu, celému
světu na just - hééč!' a podobný píčoviny… - Hovno, vážení!
Domnívám se odůvodněně, že (jelikož většinu exhibujících se
exotů znám sdostatek detailně) jsme tu svědky frapantně transparentní
ejakulace substrátu zhovadilosti vysmilněných mozků, který
prostě, jak by řekla moje babička, 'nevědí roupama, co by'.
Teď do toho hrajou samozřejmě taky všelijaký tyhlety mindráky,
od zažitého zneužití perverzní družinářkou (družinářem?) ve
4 letech umělcových, přes trojku z mravů za to, že v šestce
nedal třídní učitelce, až po poruchy erekce v současné době.
Atd., apod., aj. S psychodramatem tohoto druhu a účelu (pokud
jim to teda pomůže) nelze než souhlasit, tomuhle my, chceme-li
se považovat za civilizovanou asertivní společnost, nemůžeme
než říci své hlasité ANO! a těšit se na příští akce souboru,
nejlépe v Krušnohorském divadle, divadle Ta Fantastika, v
Lucerně, ND a posléze snad i v Olympii (myslím tu v Trnovanech,
vedle Hypernovy). Svět chce být léčen! Co ho nezabije, to
ho prý posílí. Já věřím, že nevyléčí-li ho Vyžvejklá Bambule,
určitě ho aspoň trochu zabije. Yarda Pichlík
u
DLOUHO
OČEKÁVANÁ
a již od loňského listopadu dohodnutá KAFILERIA PARTY
IV vypukla v sobotu 14. 2. 04. Poté, co kvůli termínu odřekli
účast slavní PIGSTY (Vyškov), se dýchánek stal víceméně domácí
záležitostí; 7 kapel je ale 7 kapel a posluchač tak o nic
podstatného nepřišel… Ve sporadicky fungujícím klubu AXEL
to zezačátku vypadalo na solidní průser - po romantickém souboji
s místní aparaturou se však přece jen vyčasilo a když do CORSA
dorazili první příznivci, bylo po starostech. Kolem 19:00
již klub vypadal jako za starých časů, pivo teklo proudem
a lidí stále přibývalo. Krátce před půl osmou se na prknech,
znamenajících Krásňák, zjevilo děčínské trio BLOODY DIARRHOEA
(voc, g, bg, automat), aby předvedlo, zač je toho loket. Nápaditá
intra, samply, nelidský řev i nádherně prasečí, přesto však
srozumitelná muzika… A co říci k trapné poznámce jistého nejmenovaného
kverulanta (…toho si můžu klidně udělat 10 cédéček…)? Snad
jen 'nezáviď a klidně dělej, vole!' Druzí MOČOVÝ KHAMENI (voc
& bg, g, ds) patří ke stálicím ústecké scény. S nezvykle
čistým zvukem prezentovali 30 minut typických, tradičně textuprostých
skladeb, z nichž čišelo nasazení a nadhled. A vůbec, co Kuba?
Už jste to poslali? Třetí MRÁZEK (voc & bg, g, ds) dorazil
s řádně nadupaným repertoárem - je vidět, že v Rumburku se
nechrápe. Po úvodním plamenném flusu to 'krví' zbrocení hoši
rozjeli do pekelných o(p)rátek a není divu, že si publikum
vyřvalo další masovou vraždu. Holt Eine kleine schmutzik Muzik…
Následující temně hřbitovní NECROSORTH (voc, g, bg, ds) se
publiku představili po více, než 2 letech. Příšery působily
sehraným dojmem, možná jen trochu unaveně… V každém případě
se nedávné personální změny projevily jako výborný tah. A
ženská u bicích (foto)? No comment. V pořadí 5tá ústecká KRISTÝNA
(voc, fl & kb, g, bg, ds) nastoupila v plné sestavě, již
s uzdravenou Hankou u mikrofonu. A že to holce zpívalo! Kromě
osvědčených pecek předvedla kapela na závěr i žhavou novinku
(byť zatím jen v instrumentální podobě - text je totiž otázkou
času a kapelníkovy lenosti). Příjemná kulturní vložka byla
předehrou finální asanace: Do ringu vstoupila legenda ústeckého
undergroundu, neolithic-folknoisová úderka PUSSY PUMPERS (Patolog,
Mumie, Maska, Mnich, Červený Karkul, Chobotnice, Bális &
Ticháč), aby svými adresnými songy pranýřovala každodenní
realitu. Velkého ohlasu se dočkal zejména triptych, věnovaný
Teleshopingu a Horstu Fuchsovi. Úderem půlnoci vyšplhala na
pódium domácí UMBRELLA (2 x voc, g, ds) a celý večer více
než důstojně zakončila. Přes mírný handicap (chyběla basa)
si podmanila již znavené publikum a dvojici Ticháč - Macoun
dokonce roztančila do stavu, kdy odposlechy létaly vzduchem.
Co říci na závěr? Je vidět, že o extrémní muziku je v Ústí
ještě stále zájem; chce to jen vhodné načasování a výběr těch
správných kapel. Plný AXEL (cca 130 lidí) je toho jasným důkazem.
Vaši… ÚSTEČTÍ HUDEBNÍ ŘEZNÍCI (kristynko@centrum.cz)
u
FURT - INDEPENDENT - POHODA - Náhodou - při kliku
na stránky lovosických Independent Sunset (www.isunset.jikos.cz)
- sem se dozvěděl, že večer 11. 2. hrajou s okololibereckou
kapelou Furt pryč v Těžký pohodě a taxme po 'Arizonském snu'
v FkAula zavítali. Akce dostala název: Zahajovací praseběh
na počest 4. semestru. Představte si, že otevřete dveře hospody/klubu,
v rychlosti zříte spoustu lidí a ruku jedný holky, co vás
čapne za flígr a se slovy 'Pocééém' vtáhne dovnitř. Tomu se
řiká Pohoda. Těžká pak vládla celej večer, lidi rozjařeně
pařili (někteří i na koníku) přímo před xichty a nástroji
kapely, páč v T. P. žádný pódio niet a kapacitně tomu můžem
řikat tzv. 'face to face'. Flek u baru pro nás znamenal stálý
přísun tekutiny, čímžto zdrávas a díky Ctiradovi s Kendym...
PS: F pátek nato tam Break-beatovali Brendy s May-B. a taky
to nevypadalo/neznělo zle. Emilio
u
TĚŽCE
V POHODĚ? V sobotu 28. 2. 04 sem se na doporučení redakce
vydal do Těžký pohody (www.tezka-pohoda.wz), bych zhlédl zřejmě
první koncert údajné punkrockové (rockpunkové, jak to je Hřebíku?)
kapely Lost the Time. Doufal sem, že čas teda jako zbytečně
ztrácet nebudu. Když sem dorazil do onoho klubíku, co se tak
hezky skrývá ve sklepeních staré zástavy v centru města naproti
tržnici, krapet sem se zarazil. Hnedle naproti vchodu stůl
plný vyholených (nikoli vyhulených), ale nejen vyholených
hlav. Jinak zde ale bylo i dost známých a tak sem si teda
dal pivko a netrpělivě čekal, až se kapela, mně zcela neznámá,
chopí již připravených nástrojů a začne hrát. Zcela zaplněná
Pohoda zatleskala 3 klukům, kterým je tak něco kolem 17 let,
asi tak v půl devátý. To už se rozkřiklo, že hrajou prej starý
skinheadský fláky a taky od Tří sester a tak dál. Kluci to
rozbalili z vostra a začali opravdu hrát nějaký ty převzatý
písně, ke všeobecné spokojenosti vlasuprostého obecenstva.
Celý velký stůl freneticky tleskal, slastně přizvukoval a
ťukal si půllitry, nadšeně spolu s kapelou vykřikoval texty
a pomíjel nízkou kvalitu hudby, kterou hoši produkovali. Co
říci k tý hudbě jako takový. Kytarista zahrál slušně a očividně
neměl trému, čili byl suverénní. Basák se tak nějak komíhal,
ale svůj part si zahrál, a tak očividně nejslabším článkem
celého tria byl bubeník, který podle mého názoru bicí dostal
k vánocům a teprve se s nimi seznamoval. Někdy to docela dost
neladilo spolu, čehož si všiml i naprostý laik, jako sem třeba
i já. Kluci zahráli ve dvou blocích, do kterých rozdělili
poctivě vždy po několika písních od Tří sester, od Orlíků,
taky i něco od sebe (teda aspoň to tvrdili) a rovněž i nějaká
ta cizina se tam mihla v podobě tu Blinků 182, tu Offspringů.
Ty šli podle mýho klukům asi tak nejlíp. Hrálo se pod zvukařskou
taktovkou Jirky Beránka, a to je myslím k tomuto 'vydařenýmu
koncertu'asi tak všechno. A teď dobrá zpráva pro majitele
TP. Už nikdy do vašeho klubu nepřijdu, neb se tam necítím
dobře, a tedy tím pádem ani nebudu doporučovat návštěvu kamarádům,
kterejch mi pár - po přečtení tohoto článku - asi ještě ubude,
ale to vám jistě nevadí. A co Lost the Time? Kluci - Don't
lose the time, because of nazism! Johny Mistr (johny.mistr@seznam.cz);
(16. 4. opět v T. P.)