Do
ústeckého divadla zajíždělo nejčastěji divadlo z Olomouce
a v r. 1927 zde poprvé hostovalo Národní divadlo. Význační
herci vystupovali často i v hrách, které nastudovaly místní
ochotnické soubory - 'Havlíček' a 'Jirásek'. Např. zde hráli:
M. Hübnerová, Z. Štěpánek, V. Vydra, V: Burian a další. Vyřešeny
byly i spory mezi Čechy a Němci v městském zastupitelstvu.
Bylo dohodnuto dělení subvence na obě národnosti a německou
stranou bylo doporučeno oddělit herní doby na německé a české.
Ředitel - Dr. Viktor Eckert - byl v čele divadla do r. 1920,
a protože byl ostře kritizován, odešel na ředitelské místo
do divadla ve Štětíně. Město bylo nuceno hledat nového. A
mělo vskutku šťastnou ruku. Začali jednat s Alfredem Hüttigem,
který byl vedoucím režisérem Německého zemského divadla v
Praze. Byl Rakušan, začínal u druhořadých divadelních společností,
ale brzy byl pro svůj talent poslán do divadelní školy dvorního
herce L. Friedricha. Později působil v Mnichově a v Praze.
Ústečané ho znali z pohostinských vystoupení. Ředitelem ústeckého
divadla se stal od podzimu 1920, s přestávkou let 1929 - 33,
kdy divadlo řídil Franz Josef Delius z Brém. A. Hüttig pak
divadlo vedl až do r. 1941. Pod přímou správou města byl do
r. 1925. Hüttig měl štěstí, doba divadlu přála, mladá Československá
republika se rychle hospodářsky stabilizovala a mohla - díky
solidnosti české měny vůči inflační německé marce - vyplácet
honoráře význačným zahraničním osobnostem. Hüttig vychoval
náročné publikum, dodnes na to pamětníci vzpomínají. Spojoval
citlivý prožitek aktivního herectví s intuicí dobrého manažera.
Pro repertoár vybíral špičkové autory, co do kvality vskutku
ověřené (Shakespeare, Moliére, Goethe, aj.). Zároveň se však
orientoval na autory mladé: např. v l. 1920 - 21 uvedl hru
Rábindranátha Thákura 'Poštovní úřad'. Ke zvlášť významné
kulturní události došlo v říjnu 1922. Ústí navštívil německý
dramatik Gerhard Hauptmann (1862 - 1946), nositel Nobelovy
ceny za literaturu v r. 1912. V divadle byl uspořádán slavnostní
večer u příležitosti jeho 60. narozenin. Hauptmann tehdy večer
četl úryvky ze svých děl. Díky Hüttigovu výraznému citu pro
ještě neznámé pěvce dosáhlo divadlo překvapující úrovně. Na
tom se také podílel i dirigent Adolf Kienzl, který v l. 1920
- 22 řídil operní soubor. Velký úspěch mělo uvedení Wagnerovy
opery 'Mistři pěvci norimberští' v dubnu 1922. Tehdy byli
ústečtí občané pyšní na to, že jejich kulturní život je velmi
kladně hodnocen i v samotné Praze. Kritika se totiž vyjádřila,
že to byl 'Čestný večer ústeckého městského divadla…' (pokračování
v květnovém čísle) Mgr. Marie Peterková