OTESÁNEK
Švankmajerova
hororová komedie distribuovaná studiem Warner Bros. - Zvláštní
film je ten Otesánek. Nejednou jsem po jeho shlédnutí zaslechl větu
'To byla ale pitomost' a nejednou uznalé 'Fakt dobrý!'. Co si o tom
tedy myslet? Film samotný jest čtvrtým dílem scénáristy a režiséra
J. Švankmajera (Něco z Alenky, Lekce Faust, Spiklenci slasti)
a nejeden jazyk tvrdí, že jde o jeho divácky nejpřitažlivější titul.
S tímto tvrzením lze v podstatě souhlasit. Otesánek je natočený
s - na Švankamejera - neobyčejnou lehkostí a hravostí, bezpočtem kvalitních
dialogů a hlášek a je doslova nabitý černým humorem. Hororové prvky
vylezou na povrch pouze tu tam (např. lidské vnitřnosti pleskající
o skleněné dveře, hromada kostí okolo Otíkovi postýlky a jeho nevyzpytatelná
'tlamička') a spíš než mráz na zádech u vás vyvolají mírně přidušený
smích. Herecký ansámbl je 'víc než k sežrání', třeba výkon V. Žilkové,
tak zoufale dychtící po vlastním dítěti, že nakonec nepohrdne ani
kusem špalku z lesa, by si Českého lva zasloužil z fleku. A J.
Hartl, který ve vaší mysli možná nejvíce uvízl díky Vesničce mé
střediskové? - Rovněž kandidatura na Českého lva... Štádlerovic rodina
v podání P. Nového, matky J. Kretschmerové a hlavní
dětské představitelky K. Adamcové, je krásným příkladem, jak
by to zrovna fungovat nemělo, aneb není idylka jako idylka... A co
hlavní hrdina příběhu, všemi obyvateli domu jistě 'oblíbený' Otesánek?
Ten z malého kusu dřeva, kterému je sem tam potřeba zastřihnou nehtíky
a na svačinku vychrupne šest kojeneckých flašek z gulášem, vyroste
v 'chlapa' olbřímích rozměrů, jehož nehtíky je potřeba přistřihnout
nejlépe motorovou pilou a k obědu mu pomalu nestačí ani sociální pracovnice
s důchodcem Žlábkem. Jeho animační propracovanost je naprosto dokonalá
a divák prostě nemá šanci vidět jakýkoliv trikový nedostatek. Dobré
chutnání, bez povídání a bez 'otesánkování' (pokud možno). INFO: www.warnerbros-movie.cz.
KINO CORSO: 26. - 27. 3., BIO U LIBUŠKY: 30. 3., U FRANTIŠKA: 31.
3. Emilio Dvořák
TROSEČNÍK
- Tom Hanks jako americký
Robinson Crusoe
Oscarový
tandem Robert Zemeskis - Tom Hanks se po Forrestu Gumpovi sešel znovu
dohromady, aby dal vzniknout trosečnickému dramatu o třech dějstvích.
V prvním vidíme neúprosného workoholika Chucka Nolanda (Tom Hanks),
který by se pro svou zásilkovou firmu FedEx div ne roztrhl, jako velmi
ambiciózního muže pro něhož je snoubenka Kelly (Helen Huntová)
spíše na druhém místě (po práci samozřejmě). Následuje letecká havárie
mající za následek strmý pád do mořských hlubin a počet přeživších
pasažérů = jedna. Dlouhé čtyři roky, během kterých se Chuck naučí
všechny trosečnické základy a kdyby mohl, tak z nich pravděpodobně
složí i maturitu a přichází naděje na návrat zpět do civilizace. Na
konci svých sil je Chuck konečně zachráněn a zpátky tam, odkud byl
před lety nedobrovolně odejit. Kamarádova povedená hláška: 'Víš,
co to dá papírování, vzkřísit čtyři roky mrtvýho chlapa?', je
tu opravdu namístě, ale v životě opuštěné Kelly už místo pro Chucka
bohužel není. Čtyři roky jsou halt dlouhá doba.... Tom Hanks je dobrý
herec, jeden by řekl přímo skvělý. To, co před lety ukázal ve Forrestu
Gumpovi byl vskutku obdivuhodný výkon po právu oceněný Oscarem.
Nejinak tomu je v Trosečníkovi, kde vlastně celých 145 minut vidíme
hlavně Hanksovu 'ksicht'. Tahle, převážně jednoaktorovková, podívaná
nabízí diváku dramatický příběh muže, který nejprve přišel o všechno,
aby posléze získal ještě víc a hlavně objevil sám sebe. Není to vůbec
málo, vlastně - až na dně se hledají pravé poklady, nebo ne?
INFO: www.castawaymovie.com.
KINO CORSO: 5. - 6. 3.
VYVOLENÝ
- Bruce Willis
jako hrdina proti své vůli
Otázka: Jak je možné, že jediným, kdo přežil havárii vlaku se 118
cestujícími, jste právě vy.? Bruce Willis by o tom mohl vyprávět
a Samuel. L. Jackson by mu rád naslouchal. Jeho případ je totiž
opačný; jakožto člověk s extrémní křehkostí kostí se se zlomeninami
dokonce narodil a celý jeho život ho zlomeniny také provázejí. A když
vám ve škole říkají Pan Skleněný..., no, z toho dvakrát velkou radost
člověk nemá. Ti dva se prostě museli potkat, ale kdo komu tím vlastně
pomůže? A co závěrečná pointa, kterou, dá rozum, neprozradíme? Dokáže
skutečně zodpovědět všechny vaše otázky, očekávání a naděje do filmu
vkládané? Od režiséra filmu Šestý smysl, M. Nighta Shyamalana,
se totiž očekávalo mnohé. Možná až moc. Mnohé také dokázal splnit,
vlastní stín však nepřekročil. Šestý smysl je jen jeden
a očekávat od Vyvoleného to samé, nebo ještě víc, by byla velká škoda.
Tajemný filozofický thriller, ve kterém hrají důležitou roli comicsy
si totiž žije vlastním životem, i když ve srovnání se Šestým smyslem
o nezanedbatelnou třídu níž. Často působí utahaně, diváka někdy neúnosně
dlouho napíná, ten netrpělivě čeká 'kdy to konečně přijde!' a - 'vono
hovno slavný soude'. Příběh dostává spád až za pět minut dvanáct a
chápu, na někoho může být už pozdě. Ani nějakému tomu zívnutí, nebo
kouknutí na hodinky se sem tam neubráníte. I přesto je Vyvolený
filmem, který stojí za to vidět a trochu (víc) o něm popřemýšlet.
INFO: www.areyouunbreakable.com.
KINO CORSO: 19. - 20. 3.
SLEPIČÍ ÚLET
Gromita
a Wallace nahradil Nick Park užvaněnou drůbeží
Těžko přetěžko jsem některým svým kamarádům vysvětloval, že Slepičí
úlet, ač animovaný film s plastelínovými herci, bude podle všeho
dobrá švanda. A potvrdilo se. Tvůrce populární dvojky: Wallace
(starý mládenec) a Gromit (jeho věrný hafan), Nick Park, se
po oscarových středometrážních filmech Nesprávné kalhoty (The
Wrong Trousers, 1993) a O chloupek (A Close Shave, 1995), pustil
spolu s Peterem Lordem do prvního celovečerního filmu a dobře
udělal. Nejenže široké plátno a 84minutová 'minutáž', padnou vězeňské
story o útěku ze slepičí farmy jak ulité, ale vnáší do kin i tolik
potřebné 'oduševnělé odlehčení s velkým tématem' určené dětem i dospělým.
Totiž, u některých Disneyovek se rodič může nudit a potomek nadmíru
bavit, u Slepičího úletu je to, řekl bych, naprosto vyrovnané. Vzpomeňme
třebas na dospělejšího Mravence Z, poněkud dětštější
Život brouka, nebo Toy Story I a II. Slepičí
úlet (Chicken Run) je doslova našlapaný špeky všemožného kalibru,
o samotném příběhu, zápletce a pointě ani nemluvě. Jinými slovy je
regulérní komedií, která si v ničem nezadá se svými hranými sourozenci
a kde nechybí ani jeden z atributů plnohodnotné celovečerní zábavy.
Což si takhle trochu ulétnout
Emilio Dvořák