DO SHASKA! - 'ANDROGYNE HAAREM' (Guerilla Records,
02) - Pražsko-sudetské
hudební uskupení 'Do Shaska!' vydalo v r. 2002 u Guerilla
Records nové CD 'Androgyne Haarem', jež bylo nahráno v teplickém
studiu 'A-Zyl' lokální zvukové jedničky Ládi Veselého. Vznik
originální formace 'Do Shaska!' se datuje revolučním rokem
89, přičemž v začátcích byla hodně ovlivněna punkem a její
vystoupení měla blízko k performance. Už od počátku pro ni
byla důležitá videoprojekce jako rovnocenný doprovod koncertů;
jako nejoblíbenější a nejpříhodnější vizuální doprovod vykrystalyzoval
mix z německé expresionistické klasiky a propagandistických
filmů Leni Riefenstahlové, oslavující nacismus, a současně
kult těla. V průběhu 90. let hrála čas od času za doprovodu
filmových smyček o bourání ústeckých domů Františka Šmahela
v Biografu u Františka, v poslední době je o ní zde na severu
slyšet málo a místo působení se přesunulo do Prahy, hlavně
do strahovského klubu 007. Obrazová složka představení se
posunuje o několik velkých kroků dál, když formace využívá
umění VJ-ingu (živé míchání několika obrazových smyček navzájem)
jednoho z jejích členů. Hybnou pákou 'Do Shaska' je Finsternich,
jenž také působil a působí jako DJ v ústeckých a pražských
klubech a na i-netovém Rádiu Akropolis. Finsternichovo zaujetí
světovou industriální scénou, mystikou, magií a estetickými
atributy německé fašistické ideologie tvoří jádro audiovizuálního
projevu skupiny. Pro něj je dále charakteristická pořádná
dávka anonymity (při koncertu hrají muzikanti za promítacím
plátnem). Skrývání v undergroundu však v opozici vůči exhibicionismu,
resp. přehnaným snahám o sebezviditelnění většiny hudební
skupin působí jako osvěžující drink v poušti a podporuje tajemnou
atmosféru, která je vlastní hudbě, jíž skupina produkuje,
i grafickému designu obalů alb a webových stránek (www.volny.cz/doshaska),
který má částečně na svědomí teplické bratrské souručenství
uměleckých fotografů 'Pudon'. Na 'Androgyne Haarem' se nachází
hudba poněkud přístupnější než na předchozích CD. Syrové industriální
plochy, temnota a zlo, jež její hudba asociovala, sice zůstaly,
avšak byly transformovány o stupínek výše prostřednictvím
jistého odlehčení, ponechání prostoru pro humor a tanečnějšího
výrazu. 10 písní, jež se na albu nacházejí, upoutají již názvy,
které originálním způsobem kombinují a variují německá a arabská
pojmenování (Schwarzwaldenklinik, Hulm Al-Muzlim atd.). 'Do
Shaska' se tím mj. svérázným způsobem vyrovnávají se sudetskou
tradicí lokality, v níž žijí, dvojznačně, s poněkud temným
smyslem pro humor. Princip hudební tvorby skupiny spočívá
v kladení různých neobvyklých zvukových vrstev v ještě neobvyklejší
kombinaci. Základní melodii obstarávají syntetizátory, mašinky,
ale i fagot či harmonika. Tato je však z dominantního postavení,
charakteristického pro naprostou převahu mainstreamových i
alternativních skupin, vyháněna do pozadí samply 'přírodních'
i umělých ruchů a hluků (zvlášť silné je repetativní, počítačem
zrytmizované bzučení hmyzu) a opakovanými verbálními projevy
(pasáže ze starých německých filmů, vzdechy hrdinky pornofilmu
apod.). Toto vše doprovázejí v kolíbavém rytmu trip- hopu
a dubu živé bicí a bubínky, někdy je zařazeno i digeridoo.
Výsledkem jsou obsahově bohaté a formálně vyšperkované delší
ambientní skladby s neopakovatelnou uhrančivou atmosférou,
určené k pozornému poslechu i rituálnímu tanci. Info: www.volny.cz/doshaska
(CD k dostání na www.guerilla.cz a www.nemadema.cz). Jaroslav
Balvín
BEZ PEŘÍ - 'NOČNÍ VIDĚNÍ' (Guerilla Records, 03) - Nové
album vydala po Houpacích
koních a Schwarze Aussig i třetí squadra specifické severočeské
muzikantské personální unie - Bez peří. 'Noční vidění' obsahuje
12 regulérních skladeb a 4 bonusové akustické verze písní,
známých zejména z předposledního počinu BP 'Jablečné pyré'.
Album je koncepčně pozoruhodně jednotné; všechny skladby jsou
součástí celkové atmosféry, jíž bychom mohli charakterizovat
jako stísněnou, tajemnou, ponurou, meditativní, avšak zároveň
bolestně krásnou. Zřejmě i účinkování Jana Čechtického (při
produkci) vedlo ke sblížení dříve spíše rockových BP s jistými
atributy taneční scény. 'Tanečnost' je však na 'Nočním vidění'
vytvářena s minimálními zásahy počítače, mašinek a sampleru.
Elektrické a akustické kytary, basa a živé bicí si uhájily
svou výsadní pozici a ve výsledném mixu je jejich syrový,
technikou minimálně zkreslený zvuk ještě podtržen. Analogii
s přívlastky současné tzv. taneční - spíše však elektronické
- hudby lze najít především ve faktu repetativnosti hudebních
ploch, který skladby prodlužuje a akcentuje tak magicko-rituální
funkci, příznačnou pro minimalistické postupy široké plejády
uměleckých druhů (v hudbě např. techno). Dalším takovým 'elektronickým'
rysem je zkreslování (mutace, ozvěna atd.) a zdvojování, resp.
multiplikování dominantní hlasové linky leadra skupiny, romantického
cowboye dkp. Monotónní hudební plochy ozvláštňuje na 'Nočním
vidění' především variabilita používaných kytar, smyčcový
příspěvek hosta Lenky Koplové, Čechtického korg v 'Requiem'
a atmosférický industriální efekt Lukáše Chyšky v 'Song for
Pedro'. Pokud je pro celkový (hudební/vokální/verbální) projev
Schwarze Aussig charakteristická melancholie, pak je podle
mě pro BP tímto celkovým gestem sentimentalita. Pro melancholii
příznačný smutek a beznaděj se v sentimentalitě stávají zdrojem
estetické potěchy, oproštěny již od své původní drásavosti.
Sentimentální hudba BP a trochu ženský, romantický hlas dkp
zvolna plynou a kochají se samy sebou. Texty, jimiž BP zásobuje
dkp, jsou pak konzistentním prvkem hudbou vytvořené atmosféry
(bohužel tak konzistentním, že by podle mě bez ní na čtenáře
nezapůsobily). Významové okolí věcí, které známe ze všední
obeznámenosti, se v autorově snivém pohledu rozvolňuje. Věci
se tak posunují do jakéhosi metafyzického hájemství za branami
tohoto světa. Právě díky tomuto posunu se - sentimentálně
- dají přežít každodenní drásavé starosti, které postihují
duši autora melan- cholií. Jen lehounce surreálné, meditativní
psychické ohlasy s hrstkou nonsensu, charakteristické pro
básnické výboje dkp, mají podle mě svůj vrchol tam, kde se
autor více drží země a méně létá do oblak, např. v 'Noční'
reflexi lidské existence: 'Odkud jdou?/Co znamenaj?/Proč tu
jsou?/Co udělaj?/Lezou z oken ven po rozbřesku/ženou se do
bažin/A potom rozechvělí se po blesku/vracejí do peřin …'.
Info: www.bpnoise.net
(CD k dostání na www.guerilla.cz
a www.nemadema.cz).
Jaroslav Balvín