u
NOVÁ GALERIE V ÚSTÍ - 15. listopadu byla v ulici Klíšská
8 (nedaleko Hraničáře, naproti Městským lázním) otevřena nová
galerie výtvarného umění 'Krejčovská panna'. Kurátorka Věra
Křištová - Mráčková zde vystavuje a k prodeji nabízí převážně
surrealismem ovlivněné malby, kresby, grafiky, koláže i objekty
vlastní výroby a výroby známých a přátel, profilujících se
mj. z okruhu pražského nakladatelství Clinamen. Kromě výtvarného
umění přístřeší v galerii nachází - a doufejme, že přes ne
zcela povedené začátky nacházet dále bude - umění slovesné.
Autorské čtení básníků a prozaiků Edy Vacka, Petra Stejskala,
Ivo Medka Kopaninského a Radima Neuvirta jedné soboty na konci
listopadu minulého roku se i přes nehojnou účast publika ještě
konalo, následující již prosincová sobota však pro editory
sborníku 'Jít pevně za svým imbecilem' Radima Kopáče a Vikiho
Shocka a dva návštěvníky dopadla neliterárně. Nezbývá než
pořadatelům čtení doporučit využít strategie reklamní kampaně,
která by pro charakter pořádaných akci byla směřována především
na vysokoškolské publikum: participanti místní katedry bohemistiky
by podobná čtení jistě přivítali - kdyby se o nich včas dozvěděli.
Jaroslav Balvín, foto: E
u ZAJÍMAVOSTI NOČNÍ OBLOHY
UPROSTŘED ZIMY - v lednu již se zvolna prodlužuje
den a výška Slunce nad obzorem, ale díky setrvačnosti ochlazování
zemské atmosféry i zemského povrchu je u nás měsíc leden v
průměru nejchladnějším. Slunce na konci ledna vychází sice
až kolem 7 h 40 m ale zapadá až v 16 h 50 m a den je tedy
o celou 1 h a 11 m delší než v době slunovratu kolem 22. prosince.
Noci jsou však ještě dosti dlouhé (většinou také mrazivé),
a zejména Měsíc nám tedy připraví několik pěkných konjunkcí,
neboli přiblížení k jasným planetám nebo hvězdám. Již 7. 1.
ve 2 h v noci projde 4° severně od poměrně jasné planety Saturn
v Blížencích, téhož dne k večeru v 17 h bude Měsíc v úplňku
a tedy bude dost výrazně přezařovat ostatní objekty noční
oblohy, avšak Saturn je dostatečně jasný. Následující den
ráno v 7 h projde Měsíc 3° jižně od jasné hvězdy Pollux také
ze souhvězdí Blíženců, tato hvězda je poněkud slabší než Saturn.
10. 1. hodinu před půlnocí bude Měsíc 4,5° severně od podobně
jasné hvězdy Regulus z předjarního souhvězdí Lva a 15. 1.
pro změnu hodinu po půlnoci také 4° severně od hvězdy Spica
z jarního souhvězdí Panny. Nejnápadnější lednová konjunkce
bude v sobotu 24. po setmění, kdy v 18 h uvidíme v případě
příznivého počasí nízko na jihozápadě 4° nad dorůstajícím
srpkem Měsíce Večernici - naší nejjasnější planetu Venuši.
Tato jasná planeta projde v noci 14./15. ledna necelý 1° jižně
od vzdálené planety Uran. Úhel 1° na obloze znamená vzdálenost
asi 2 průměrů Měsíce nebo Slunce. Pokud jste tedy ještě na
vlastní oči Uran neviděli, Venuše vám ho pomůže na obloze
rozpoznat. Je však potřeba alespoň malý dalekohled nebo i
triedr, poněvadž Uran svítí jako hvězdička na hranici viditelnosti
pouhým okem, to však platí pro tmavou oblohu mimo města. V
dalekohledu s menším zvětšením uvidíme nad jasnou Venuší svítit
nenápadně Uran a ještě trochu výše vpravo podobně slabou hvězdu
38 Aquarii, patřící do souhvězdí Vodnáře. Jasnější hvězdy
se takto označují, číslem a latinským názvem souhvězdí (nebo
zkratkou, v tomto případě 38 Aqr), více jasné hvězdy se ještě
označují řeckým písmenem (alfa, beta, gama...) a nejjasnější
hvězdy mají ještě svá jména, jako např. výše zmíněné Pollux,
Regulus a Spica. Mezi nápadnější úkazy bych ještě zařadil
maximum meteorického roje Quadrantid (pojmenovaného po již
neexistujícím souhvězdí poblíž Pastýře) 4. 1. v ranních hodinách,
kdy můžeme spatřit nejvíce těchto 'padajících hvězd'. V ten
samý den je naše Země v přísluní, tedy na své dráze se dostává
nejblíže Slunci. Rozdíl mezi vzdáleností Země od Slunce v
odsluní a v přísluní však není velký, pouze něco přes 3%,
navíc jsme Slunci neblíže v zimě a nejdále v létě, tedy nám
to zřejmě vůbec nepřijde.
Z planet máme šanci spatřit kolem poloviny ledna ráno nízko
nad jihovýchodem za svítání Merkur, nejlépe kolem 7 h, 19.
1. ráno bude kousek od něj tenký srpeček Měsíce, Venuši jako
nejjasnější objekt uvidíme večer po západu Slunce nad jihozápadem.
Mars také večer, ale mnohem výše nad obzorem, avšak bude slabší,
jeví se jako jasnější načervenalá hvězda. Jasný Jupiter uvidíme
v souhvězdí Lva spíše ve 2. polovině noci, ale koncem ledna
již vychází před 9. hod., a o něco slabší Saturn v Blížencích
je pozorovatelný po celou noc, na přelomu roku byl nejblíže
Zemi a tedy nejjasnější. Při bezměsíčné noci můžeme samozřejmě
také obdivovat krásy zimní oblohy, která je nejbohatší na
jasné hvězdy, k nimž se v současnosti přidávají již zmíněné
jasné planety. Tomáš Janík (jazzer@centrum.cz)
u KULT 6 - Další ročník
festivalu Kult se uskuteční v prostorách Národního domu a
klubu Circus (UL) od 21. do 24. ledna. Stejně jako loni zahájí
divadlo Vizita tentokrát s improvizací Nenapravitelný drop.
Vizita také představí svou hudební frakci Visit of music,
hudební improvizaci skvělých jazzových muzikantů Alana Vitouše,
Marcela Bárty, Jaromíra Honzáka, Martina Zbrožka a René Pařeza.
Příležitostným hostem
projektu bývá zpěvák Dan Bárta. Těšit se můžete také na Studio
GaGa, které pod režisérskou taktovkou Bolka Polívky představí
hru Neslyšitelný řev umění v titulní roli s PhDr. Korčiánem
známým z mnoha Polívkových Manéží. K vidění bude rovněž Multiprostor
Louny s dramatizací Petera Handkeho Sebeobviňování. Multiprostor
hru uvádí jen při mimořádných příležitostech a v poslední
době jí uváděl výhradně v českých věznicích. Chybět nebude
ani pravidelný host festivalu - soubor herců HaDivadla Brno.
Tentokrát přivezou Komediokraft - nezávazné pokračování oblíbeného
Komediografu. Každý den by se v Circu mělo promítnout několik
krátkých experimentálních filmů, hlavní představení by mělo
probíhat od 19.00 v Národním domě a po něm pokračování v Circu
- nějaké performance, koncerty apod. Podrobnější informace
naleznete v průběhu ledna na www.circus.cz, na plakátech a
v tradičních festivalových brožurách. Přijďte se pobavit.
honza@circus.cz u
MAŠURKOVSKÉ PODZEMNÉ - 20 let existence oslaví v tomto
roce undergroundová revue 'Mašurkovské
podzemné' (www.guerilla.cz/masurky.htm), která je regionálnímu
publiku známá především prostřednictvím jednoho z jejích stálých
přispěvovatelů Vladimíra 'Lábuse' Drápala - majitele lounské
nezávislé hudební značky Guerilla Records (www.guerilla.cz).
Lábus listy časopisu plní především zajímavými rozhovory s
představiteli alternativní hudební scény (Pavel Zajíček z
DG 307, Finsternich z 'Do Shaska' ad.). Dalšími okruhy listu
jsou česká i zahraniční alternativní scéna aka underground,
ekologie, drogy (především konopné)
atd. Nechybí překlady rozhovorů či článků ze zahraničních
zdrojů. Jaký byl vývoj tohoto svérázného časopisu? Zakladatel
Pavel Komínek z Přerova vydal roku 1984 sborník vlastních
samizdatových článků a koláží 'Mašurkovské podzemné'. R. 1987
vyšlo první číslo revue s cílem komentovat undergroundové
dění na Moravě - vytvořit jakousi paralelu k českému a spíše
pražskému 'Voknu'. Redakce časopisu se zároveň podílela na
organizaci undergroundových akcí. S oficializací došlo v průběhu
90. let ke spolupráci s hudebním nakladatelstvím 'Black Point'
a nakladatelstvím 'Votobia'. R. 1997 vzniká vydavatelství
'Mašurkovské podzemné' a revue se definitivně osamostatňuje.
(K dostání na www.nemadema.cz v sekci různé zboží.) Jaroslav
Balvín u
VLASTNÍK BYTU' BIBLÍ PRO BYDLÍCÍ? - Informativní příručku
pro aktivní majitele bytů sepsal zřejmě aktivní majitel bytu
pan Jiří Smejkal z Ústí n. L. a - uznejme - potřebnou formou
vás v ní seznámí s těmito okruhy: Samospráva domu, práva a
povinnosti vlastníků bytů, služby dodavatelů, fond oprav,
účetnictví, daňové povinnosti, plus nabídne formuláře ke zkopírování
- to vše s uvedenými příklady pomalu jak v nějaké školní učebnici.
'Jedním z hlavních poznatků přípravy této brožury je obtížnost
získání konzultantů. Úředníci státní správy nesmějí radit
(mohou jen pokutovat a penalizovat), a na soukromé poradenské
firmy nezbývají hory peněz, které by byly zbytečně vyhozené,
protože ani právníci ani daňoví poradci nemají odvahu zabývat
se problémy v souvislostech...', míní pan Smejkal. K tomu
se náměstek primátora města Ústí, jež vydání příručky podpořilo,
Mgr. Tomáš Jelínek vyjádřil takto: 'Město dle zákona č. 72/1994
Sb. prodalo k 31. květnu 2001 oprávněným nájemníkům do osobního
vlastnictví 13 437 bytů. Vzhledem k této skutečnosti a s přihlédnutí
k problémům, souvisejících s vlastnictvím domů, vítám vydání
této informativní brožury pana Jiřího Smejkala.' Černobílého
'Vlastníka' se žlutou obálkou s nakresleným domkem formátu
A4 a síle 119 stran vydalo v r. 2001 město UL v nákladu 500
výtisků a k doporučenému mání je v Archivu města Ústí n. L.
v Hrnčířské ul. 2 a v některých prodejnách knih (ptejte se).
Abych nezapomněl, pan Smejkal vzkazuje: 'Uvítám vaše připomínky,
doplňky a doporučení. Můžete je zasílat na adresu: Pod Holoměří
1, 400 01 Ústí n. L.'
(e-mail: smejkal.jiri@volny.cz). Neaktivní (ne)vlastník bytu
v Norsku Emilio
u KONCEM LISTOPADU MINULÉHO
ROKU proběhlo v nové ústecké galerii U Krejčovské
panny mimořádně zajímavé čtení poezie. Tato galerie, jež jako
snad jediná v Ústí n. L. nenabízí zájemcům tendenční sračky
od renomovaných umělců, ale alternativní díla skutečných umělců
(namátkou mne napadá např. významná česká malířka Nora Veselá
- Tamme) se ukázala být zajímavým průkopníkem literárních
večerů v krajském městě. Její majitelka, paní Věra tak vmrštila
rukavici společenskému zájmu o žánr vedoucí, reprezentovaný
např. Kájou Gottem a povolila uzdu alternativě. Velmi zajímavý
byl např. příspěvek patafyzika a nestora tohoto žánru v Čechách,
pana Edy Vacka. Za pozornost stála i architektonicky dokonale
vykonstruovaná četba pana Petra P. Stejskala z Prahy a dalších.
Jeden z tvůrců tam dokonce za doprovodu dcery své ženy a významného
průkopníka nové tváře české dechovky pana J. B. Šerého zazpíval
i několik písní. Hostů sice nebylo na zaplnění sálu, ale mihly
se tam takové celebrity jako meteorolog Novák, policista Fišárek,
Karolína,
Jaroslav Balvín, Václav Vytlačil a Pavel Dostál, poslední
jmenovaný však pouze v mysli některých přihlížejících. Rodinnou
atmosféru ještě nakonec podtrhlo pozvání na bezesporu vynikající
guláš jejž majitelka osobně pro zúčastněné připravila - bohužel
ne všichni se jej mohli z objektivních příčin nasytit, neboť
alkoholismus umělecké bohémy je dostatečně znám a lákavá hospůdka
hned vedle galerie. Přidávám fotografii člověka, který, když
mne začala pálit žáha, zachránil můj jícen plnotučnou hořčicí.
Budiž za to pochválen. Na jiném snímku spatříte skupinku umělců
s paní majitelkou a některými hosty v družné debatě před galerií.
Krásný večer s příjemnými lidmi. (neu)
u HODNĚ FRUSTROVANÍ Z VÝBUCHU
koncertu Hudby Praha v Metru (já věděl už
dopředu, že to Kukin s nezodpovědností sobě vlastní nezvládne),
jsme vzali jako náhražku vystoupení formace Maradona Jazz
v Circusu (22-11-03). Na MJ bych ovšem šel tak jako tak, protože
tam hraje na bicí můj kamarád z dětských let Jarda Stuchlý,
něco jsem už o nich četl a byl jsem hodně zvědavý na jeho
stylový kotrmelec. Jarda byl totiž průkopníkem HC u nás a
Michael's Uncle byli jednou z nejdivočejších českých partiček
ještě před skonem bolševické vlády. V Majkláčích, ale taky
s Vincentem Venerou (Svatý Vincent) a samozřejmě i v Plexisu
Stuchlák hrál s Petrem 'Sidem' Hoškem, pankáčem tělem i duší,
těžkým životním dobrodruhem. Jejich letité kamarádské vztahy
byly i základem skupiny Maradona Jazz, která patří mezi nejnovější
atrakce nejen pražských klubů a parties, ale taky českých
festivalů. Kromě dvou jmenovaných, kteří si říkají DJ Mucho
a seňor Stuchlý v tomhle 'sound systemu' působí DJ Baltazar,
MC El Hraboš (týpek z kapely Našrot, který všek bohužel do
Ústí nedorazil), a Šimonito, jazzový dechař. Kluci (ehm… už
jim taky bylo čtyřicet) přijeli v těžké pohodě, kterou u Petra
až k euforii vyhnala prohra Sparty v Jablonci. Navíc potkali
cestou sparťanský autobus naložený otrávenými primadonami,
na které stačil fanatický slávista Hošek udělat nějaká fakovací
gesta. Připomněl jsem mu ale včerejší neslavné vystoupení
Slavie, a tak jsem se raději dál o fotbale nebavili. Zbylo
tedy trochu času na Plexis - ti totiž budou letos slavit 20
let svého přerušovaného trvání a chystají na Rock for Poeple
v Českém Brodu velkou akci. A pak jsme se věnovali jejich
současnému projektu. Všechno začalo tak, že Hošek objevil
latinskoamerickou muziku a postupem času začal jezdit s tímhle
repertoárem po klubech jako DJ. Podle mýtu pak při náhodném
setkání pustil pár desek Jardovi, který do té doby nic podobného
neslyšel a protože to bylo hodně rytmické, napadlo ho, že
by si někdy mohl s Petrem zahrát při jeho setu. No a pak se
nabalili další a dneska se pánové především úžasně baví a
určitě baví výborně i lidi, kteří na ně chodí. V Circusu (www.circus.cz)
se tak konal příjemný mejdan, hrálo se bez přestávek asi od
půl desáté večer do rána, taneční muzika par excellence, žádné
tupé tuctuc. 'Já už jedu takhle asi tři roky, pouštím každý
den, někdy i na dvou místech. No a po hraní bejvaj afterparty,
dost se pije, sem tam nějaká ušlechtilá travina, je to fakt
náročný. Tři roky, sedm dní v týdnu, bez přestávky', směje
se Petr. 'Já bych takovej život nevydržel, je to blázen, ale
obdivuju ho, že to všechno zvládne. Bůhví, jak dlouho se to
takhle dá táhnout…', dodává Jarda. A výrazně spokojený Honza
Kvasnička se svěřuje, že 'jen málokterá kapela mě zaujme tak,
že je chci pozvat znovu. Ale tady jsem si byl jistý po půl
hodině'. Fajn, už se taky těším. -péem- u
CIRCUS - LEDEN - Z lednových programů bych rád upozornil
(kromě festivalu Kult) na taneční párty Welcome to the Bass
s Djs Babe LN, Akirou, Fanatikem a Chanzzeem v pátek 9. 1.
Výborným mejdanem určitě bude o týden později Reggae, Dub
a Dancehall párty Djee Liquid A a MC Karyho. Jejich pravidelné
nedělní sety v pražské Akropoli bývají obvykle našlapané i
přesto, že jsou v neděli. Předskokanem jim budou ústečtí Uragan
Andrew and The Reggae Ortodox. Pro příznivce Hudebních sklepů
(pravidelného pořadu organizovaného Vaškem Koubkem) - přijede
15. 1. zahrát Sváťa Karásek (foto). Nové sólové album u nás
pokřtí ex-dunajovský Vladimír Václavek v pondělí 19. 1. Další
pořady a podrobnější informace o nich hledejte na denně aktualizovaném
www.circus.cz. honza@circus.cz
u SCHWARZE AUSSIG, BEZ PEŘÍ,
HOUPACÍ KONĚ (Circus - 29.11. 03) vystoupily
v klubu Circus (www.circus.cz) sesterské - personálně propojené
- kapely Schwarze Aussig, Bez peří a Houpací koně, které v
uplynulých měsících vydaly u lounské nezávislé značky Guerilla
Records (www.guerilla.cz) hromadně desku - každá tu svou (k
dostání na www.nemadema.cz). V Ústí n. L. se jednalo paradoxně
o první jejich společné vystoupení. Úvod večera vyplnila melancholická
šanson-rocková hudba kapely Schwarze Aussig, jejímž tahounem
je zpěvák, kytarista a pianista Míla Kolenatý. Zvukař Honza
Brambůrek, bývalý velmi důležitý člen Houpacích koní, se při
ovládání živého hudebního materiálu teprve připravoval na
skvělý výkon, který předvedl výborným zvučením a experimentováním
s hlasovou linkou druhé skupiny večera Bez peří. Vlastně jsem
tuto squadru viděl naživo poprvé a před jejich show jsem padl
do kolen. Napadalo mě, zatímco jsem se uhranutý pohyboval
tak, jak oni chtěli: konečně k nám do Sudet dorazil pražský
sound a styl 1. poloviny 90. let, který vytvořil především
Jan P. Muchow s Extází sv. Terezy v rané fázi jejího vývoje.
Vystoupení Bez peří bylo sice vystavěno na písních z nové
desky 'Noční vidění', avšak zpěvák a leader skupiny Pomahač
se nedržel textů, vtipně a hravě je obměňoval a spolu s dvěma
kytarovými kumpány tisknul nástroj ke kombům a vyráběl andělsko/ďábelské
libozvučné vazby, nekonečné vícevrstevné plastické hudební
plochy. Tento téměř rituální proces frázoval hypnotickým repetativním
beatem zkušený (jak by také ne, když hraje v tolika kapelách!)
muzikant Jan Strnad. To nebyl koncert, to bylo rockové technooratorium…
Po tomto extatickém vytržení nemohl nenastat útlum. Při produkci
Houpacích koní se projevila nejen značná únava muzikantů,
kteří již trávili na pódiu čtvrtou vysilující hodinu,
nýbrž dle mého soudu poněkud slepá cesta (ne)vývoje formace,
kterou přes deset let táhne různými obměněnými sestavami Jiří
Imlauf. Pozoruhodným momentem večera bylo pro mě velice stylové
oblečení a celková úprava těl všech zúčastněných muzikantů,
jakož i jejich pohybové kreace na pódiu a uhrančivé pohledy
směřované do publika. Vzhledem k převažujícímu dívčímu zastoupení
v publiku podezřívám pány z malé kalkulace, která však, jde-li
o tak kvalitní hudbu, rozhodně není na škodu. Ostatně nemůžu
říct, že by mě svod těly, stejně jako hudbou, nechal zcela
netečným. Víte, jak je to s tím sociálně vykonstruovaným pohlavím…
A kde je rituální vytržení, tam se stejně všechny - nejen
rodové - hranice rozpouštějí. Jaroslav Balvín
u MIKULÁŠSKÝ VLAK letos
vyjel z Teplic přesně na Mikuláše. Cesta probíhala tak
jako vždy v pravé pohodě, pilo se, děti řádily, pan Kubr (krycí
jméno) mazal své tradiční dokonalé chleby sádlem, nešikovný
pan Pražák si pořezal ruce o struny na kytaře, prostě pohoda.
U Číňanů se nakoupily laciné potraviny a jelo se domů. V Dubí
však došlo k podivuhodné události - vlak vykolejil. Nebyla
to žádná hrůza, nic pro populárního
reportéra pana Berku, pouze se pod tíhou mašiny rozjely staré
dřevěné pražce a prásk! Je zde nutno zejména vychválit pana
Kubra, že posmutnělou náladu nezachraňoval tak jako my novinářské
hyeny pachtící po senzaci, prostě usedl za své sladké dřevo
a za chvíli byla nálada zase vysoko nad bodem mrazu. Mezi
účastníky jízdy bylo možno spatřit celo škálu celebrit jako
např. pana Otu Šnajdra z MHD Teplic (viz. foto) či železničního
nadšence a člověka věci velmi znalého, pana Václava Kostěnce
z Ústí n. L. Jízda vlakem to byla velmi pěkná a ani menší
kolize na zážitku nic neubrala, ba právě naopak. Je nutno
vychválit ty desítky entuziastů, kteří pro nás takovéto akce
většinou ve svém volném čase připravují. Díky. (neu)
u PAPUČ NO. 6 - 9. prosince
na šestou Papučpárty, která se pravidelně koná v tělocvičně
klíšských UJEP kolejí K1 a K2, bohužel pro nemoc nedorazila
avizovaná hvězda večera Kamil Střihavka, a tak odpadlo jeho
vystoupení s Voodoobandem i vzácným hostem Michalem Pavlíčkem.
'Dopoledne jsem byl naštvaný, v poledne jsem plakal, teď už
se tomu jen směju', komentoval politováníhodnou situaci pořadatel
akce Radim F. Holeček, kterému se podařilo prázdné místo narychlo
zaplnit skupinou The Bubblers. Večer moderoval ústeckým známý
Petr Beran. Soutěžilo se o různé dárky a před hlavní kapelou
se 310 platícím divákům představili skupiny Soul Invention
- foto (www.soulinvention.info) a 10 očí. Na příští - únorové
- Papučpárty má vystoupit MŇÁGA A ŽĎORP. K surfování doporučujeme
komunikativní www.papucparty.cz. jarobal u
NOVÝ ROČNÍK SOUTĚŽE o nejlepší multimediální projekt
- Již čtvrtým rokem vypisuje firma Siemens v České republice
velkou soutěž pro školy. Žákovské a studentské týmy v ní soutěží
o nejlepší multimediální prezentaci. Firma touto soutěží podporuje
zájem dětí a mládeže o nové technologie. Účast neformálním
a zábavným způsobem rozvíjí znalosti a dovednosti žáků a studentů
v této oblasti, což pro ně v budoucnu jistě bude přínosem.
Soutěžní prezentace mohou být navíc vzhledem k vypsaným tématům
užitečné nejen pro tvůrce samotné, ale i pro spolužáky, školu
či obec. Oproti předchozím ročníkům dochází v organizaci k
několika změnám. Hlavní novinkou je, že letos poprvé u nás
neproběhne národní soutěž, ale naše soutěžní týmy se zapojí
přímo do soutěže mezinárodní, která nese název Join Multimedia.
V loňské roce se zapojilo 1100 týmů z 34 zemí Evropy. České
týmy však mají i ve velké mezinárodní konkurenci výbornou
startovní pozici - loni se u nás přihlásilo skoro 800 týmů!
Další změnou je podmínka, že prezentace musí být zpracována
v angličtině nebo v němčině. Jazyková úroveň ovšem nebude
mít vliv na umístění, aby nebyly zvýhodněny týmy, pro něž
je angličtina nebo němčina mateřským jazykem. Veškeré informace
o mezinárodní soutěži budou zveřejňovány na webovských stránkách
www.siemens.com/join_multimedia. Aby byl týmům usnadněn přechod
do mezinárodní soutěže, budou základní informační materiály
vydány také v češtině. Zároveň budou v češtině průběžně zveřejňovány
informace na národních webovských stránkách soutěže www.siemens.cz/multimediaprojekt.
Jako další podpora budou stejně jako v předchozích ročnících
pro vedoucí týmů uspořádány odborné prezenční semináře. Ty
se budou kromě práce s multimédii zaměřovat též na tvorbu
prezentace v cizím jazyce a další nové aspekty soutěže. Informace
o seminářích jsou již k dispozici na českých webovských stránkách
soutěže. Týmům, které nemají potřebné technické vybavení,
budou opět materiály pro prezentaci bezplatně digitalizovány.
Organizátoři dále uspořádají pro učitele vedoucí týmy bezplatný
e-learningový kurz, který proběhne od poloviny února do poloviny
března 04. A nyní již k vlastním podmínkám. Soutěží se v několika
kategoriích. Věkové: 1. kategorie - 12 až 15 let, 2. kategorie
- 16 až 21 let. Další dvě kategorie jsou co do délky prezentace
- krátká a dlouhá (Short Run: max. 100 MB, 1 - 20 stran; Long
Run: max. 100 MB, 21 - 50 stran). Témata letošního ročníku
jsou následující: 1. Škola a vědění - Výuka na přání: Učte
se to, co chcete vy, a tak, jak vy chcete! 2. Země a lidé
- Zaměřeno na: vaši hvězdu v záři reflektorů! 3. Věda a zaměstnání
- Cestujeme časem a trhem práce: zaměstnání včera a dnes.
4. Technologie a inovace - Carry the Spirit: stavíme digitální
mosty. Časový harmonogram soutěže vypadá takto: od listopadu
03 možnost přihlásit se do soutěže, 31. ledna 04 termín zaslání
přihlášek do 'Join Multimedia 2004', 1. června 04 termín zaslání
soutěžních příspěvků, červen až srpen 04 posuzování soutěžních
příspěvků, ohodnocení porotou, září 04 předání cen v Německu.
Letošní ročník lze považovat za přechodný. Bude totiž ještě
zasedat také národní porota, která vybere nejlepší prezentaci
v každé kategorii. Tyto prezentace získají národní ceny, ale
zároveň je bude hodnotit i mezinárodní porota v Mnichově,
která mezi výherce rozdělí ceny v celkové hodnotě 130.000
EUR. Umístění v národním hodnocení nebude mít vliv na umístění
v mezinárodním hodnocení. Všechny soutěžní týmy, které prezentaci
úspěšně dokončí, obdrží diplom, stejně jako učitelé, kteří
absolvují prezenční seminář nebo e-learningový kurz. Bližší
informace: Kancelář soutěže 'Join Multimedia', Agentura DAHA,
s. r. o, Na Veselí 56, 140 00 Praha 4, tel.: 261 226 973,
fax: 261 213 282, e-mail: joinmultimedia@daha.cz, www.siemens.cz/multimediaprojekt
- Wettbewerbsbüro 'Join Multimedia', Quagliostraße 9, 81543
München, BRD, tel: (++49 89) 62 17 11-0, fax: (++49 89) 62
17 11-20, e-mail: joinmm@newevents.de, www.siemens.com/join_multimedia.
Vzhledem ke skvělým výsledkům loňských ročníků věříme, že
v mezinárodní konkurenci naši reprezentanti uspějí a účast
v soutěži pro ně bude mít velkým přínosem bez ohledu na jejich
umístění. Seznámit se s moderními technologiemi, uplatnit
svou kreativitu, vyzkoušet si řízení projektu a práci v týmu
- a případně se zapojit i do týmu mezinárodního - to vše jsou
znalosti a dovednosti, které jistě každý ve svém budoucím
životě zúročí. Dagmar Hartmannová - kancelář soutěže Join
Multimedia
u DALŠÍ RECENZE OD KRISTIÁNA
(9), tentokráte na knihu - Dvacet tisíc mil pod mořem
- Napsal Jules Verner - Je to o tom, jak profesor jezdil po
světě. V tom světě na oceánu žil Nautilus a lidi si mysleli
že, to je kytovec. A profesor jel se na něj kouknout. Celá
posádka se na něj dívala. A ten kytovec do nich narazil. Profesor
a jeho sluha a jeden z posádky spadli do vody. A najednou
byli na tom kytovci. A dva chlapi je vzali a všichni tři na
Nautilu prožívali dobrodružství s kapitánem
Nemem té ponorky. (Krysa) u
POSTŘEHY - V polovině listopadu mne kamarád přemluvil
k návštěvě koncertu skupiny MOLOKO v Praze. On sám se do nich
zamiloval na letošním festivalu v Táboře, kde je ovšem nemilosrdný
pořadatel sundal z podia v necelé polovině vystoupení, protože
kretenský androgynií hermafrodit Marylin Manson měl ve smlouvě,
že před jeho vystoupením budou 2 hodiny ticha. Sympatická
(a podle mne i hezká) zpěvačka Roisin Murphy to v šatně obrečela,
ale naštěstí se mohli ještě letos v Česku předvést v plné
parádě díky jedné ze zastávek k jejich vynikajícímu albu Statues,
které vyšlo v 1. polovině tohoto roku. Koncert v Lucerně (12.
11.) zahajovali jako předkapela islandští houseoví kabaretiéři
GUS GUS, kteří vystupovali v Česku poprvé, a podle ohlasu
jsem přesvědčen, že ne naposled. Dva maníci s krabičkami plus
zpěvačka a frontman - bavič. Úžasně nadupaná elektronika,
až jsem skoro odmítl uvěřit, že se dá zahrát na 2 krabice
takový nářez, ale zejména výborná zábava. Po 50ti minutách
veliký aplaus a po krátké přestávce hvězda(y) večera. Moloko
není rusofilské jméno, ale převzatý název psychedelického
mléčného nápoje z Mechanického pomeranče (viz kniha: Antony
Burgess - Mechanický pomeranč, viz stejnojmenný film S. Kubricka).
Roisin Murphy a producent Marky Brydon spolupracují od r.
1994 a pod zn. Moloko vydali dosud 4 alba. To letošní je bezesporu
horkým kandidátem na první 10tku na ostrovech a v Evropě,
a jeho pódiové ztvárnění, při kterém se dostane i na starší
hity v novém střihu je strhující podívanou. Všechno se samozřejmě
točí kolem fascinující Roisin, která strhává na sebe pozornost
publika nejen zpěvem, ale i zjevem. A když po přídavcích předvede
pád do napřažených rukou fanoušků, litujete, že jste se nedokázali
prodrat do kotle. Na druhou stanu jste rádi, že jste vůbec
sehnali lístky, protože před Lucernou zůstalo spousty těch,
kteří štěstí neměli. V recenzi jsem se pak dočetl, že na koncertu
byli skoro všichni, kdo v Praze v šoubyznysu něco znamenají.
Já jsem bohužel skoro nikoho nepoznal, ale krásných žen a
dívek tam byla koncentrace až neuvěřitelná, takže na tom asi
něco bude. Ovšem i bez nich by to pro mne byl jednoznačně
koncert roku. (V ústecké knihovně mají jejich 2 tituly - jednak
Statues, které všem rozhodně doporučuji, dále 2CD remixů,
které rozhodně
nedoporučuji nikomu.) ¤ To takoví TINDERSTICKS (27.
11. divadlo Archa, Praha) žádnou pódiovou šou nepotřebují.
Intelektuálky, zamilované do jejich zpěváka Stuarta Staplese,
by asi padly do mdlob kdyby udělal rychlejší pohyb, a ačkoliv
v jednom videoklipu i tančil, jeho pohyby byly vláčné, rozvážné
a s kritickým nadhledem. Ostatně jako celá muzika téhle kapely,
která sice není velkou hvězdou doma na ostrovech, ale na kontinentu
si to vynahrazuje měrou vrchovatou. V Praze vystoupili už
tuším popáté, a mají tu své stálé publikum, mezi které patří
i mnozí naši spoluobčané (např. byli minule i tentokrát k
vidění houpací koníci, švarcoví ústečané i nějací ti chlapci
bez peří a jejich kamarádky a manželky). Dynamické smyčcové
kontrapunkty, kvůli kterým si
minule přivezli s sebou celou smyčcovou sekci, se na nedávno
vydaném albu 'Waiting For The Moon' objevují jen minimálně,
a proto i koncert byl hodně vyklidněný a repertoár čerpal
jako obvykle stejnou měrou z posledního alba a z perel let
minulých. Tindersticks se mají podle mne poslouchat tehdy,
když opadá listí ze stromů, jsou totiž úžasně podzimně melancholičtí
a barová nadýchanost servírovaná s křehkou jemností hladí
na duši, a mnohé možná i na těle. Těžko mohu o koncertu napsat
něco jiného, než že byl krásný. A až příště přijedou (a oni
určitě přijedou znovu, vždyť jeden z nich dokonce v Praze
přebývá) věřím, že se je nenechají ujít ani ti, kteří dosud
neví, o co se jedná (knihovna nabízí několik jejich CD, všechno
stojí za slyšení). A já ještě toužím poděkovat Tomáši Pickovi
za to, že mi nové CD sehnal tak, abych si ho mohl naposlouchat
ještě před koncertem. ¤ PODZIM PŘICHYSTAL
také slušnou porci divadelních představení, a tak jsem stihl
v Praze v divadle U hasičů (www.cbox.cz/divadlouhasicu) obnovenou
premiéru 'Láska je láska'(foto), takto představení složené
ze dvou jednoaktových humoresek ruského klasika Antona Pavloviče
Čechova (Medvěd, Svatba). Představení vzniklo ve spolupráci
litvínovského Docela velkého divadla (www.mostecko.cz/dvd)
a divadla U hasičů, a mělo by se proto hrát i v našem regionu.
Spolu s herci litvínovského divadla se vrátila po letech na
prkna, co znamenají svět, Hanka Sršňová, bývalá herečka ústeckého
činoheráku zejména v jeho 'poledňákovském' období (Koneckonců
Petra Poledňáka si vzala za manžela). Hra vznikla pod vedením
ruského režiséra Jury Galina před 10ti lety pro klub v Řeznické
a tehdy s Hankou hráli Ota Sládek a Pepa Carda. Musím se přiznat,
že podle mne se klubové a tedy i méně 'kamenné' prostředí
bude pro provozování tohoto kusu hodit daleko vhodněji než
klasické divadelní prostory. U Medvěda bude vždycky každá
inscenace nabízet srovnání s nesmrtelným televizním ztvárněním
v podání Jana Wericha a Stelly Zázvorkové, ale pokud se zbavíte
pocitu nutnosti srovnávat, pak určitě klasického divadelního
diváka pobaví i v tomto provedení. Svatba je pak na můj vkus
pojata příliš 'crazy', ale možná, že právě díky tomu si najde
cestu k většímu počtu diváků. Jako studie ruské duše a předzvěst
velkých mistrových divadelních her je ale tato inscenace příjemným
oživením divadelní scény. ¤ ZATÍMCO
JSEM SE MOHL NA VLASTNÍ OČI i uši při koncertu Tindersticks
přesvědčit o tom, že 'Archa pláva', tak ústecký činoherák
je pořád ještě tři metry pod hladinou Labe. I pro letošní
a bohužel asi i část příští sezóny proto musí herci bojovat
s nuceným nasazením v Setuze. A je slušno poznamenat, že se
snaží a nově nasazené kousky 'Nikdy' (premiéra 7. 11. - viz
minulé Přehledy) a 'Hamlet' (premiéra 6. 12., foto) by měly
přilákat všechny, kteří mají rádi dobré divadlo i do náhradních
prostor, kde musí herci bojovat nejen s nevlídností prostředí,
ale často i s poměrně hlučným provozem fabriky. Přestože v
inscenaci Nikdy hrají jen ženy, nejedná se rozhodně o 'ženskou'
hru. Problémy s rodiči a s tím, jak jejich výchova či nevýchova
ovlivňují celý život člověka, touha objevit, kdo to vlastně
byli naši rodiče, a proč se chovali tak, jak se chovali, a
jak se toho břímě zbavit, to je jen jedna stránka, ze které
lze hru vnímat. Tou druhou je hledání svého místa ve světě
a hlavně hledání víry. Hry se rozhodně nemusí bát ti, kteří
mají obavy z tradované 'složitosti' představení v činoheráku.
Tohle je hodně ze života a o životě, a jak složité otázky
si po představení diváci připustí, je jen na nich. Hamlet
bývá většinou sázkou na jistotu. Nebo krokem k experimentům
s obecně známým dějem. Režisér David Czesany vzal za základ
klasický překlad E. A. Saudka, ale pro místy z něj ubral směrem
k zjednodušující zkratce, bližší dnešnímu divákovi, a směřující
hru kupředu rychlejším tempem. Protože předpokládám, že recenzi
si vzal za úkol někdo jiný, připojím jen několik postřehů.
Především bych chtěl vypíchnout funkční a nápaditou scénu
Tomáše Bambuška. Také bych chtěl upozornit, že teprve ve spojení
s pozornou četbou programu divák přijde na kloub některým
scénickým fíglům, které se na jevišti odehrají. Herecké výkony
jsou samozřejmě ve stínu Romana Zacha, který dostal obrovskou
(na divadle asi svou dosud největší) příležitost a bude určitě
zajímavé sledovat, jak se jeho Hamlet bude časem vyvíjet.
Já osobně jsem byl navíc velmi mile překvapen výkonem Marka
Matějky v roli Polonia a příjemným zpestřením je i hezká kreace
Honzy Lepšíka v roli Bernarda. Věřím, že si na Hamleta najdou
do ČS cestu i ti, kteří jsou zvyklí chodit pouze na pražské
zájezdní umělce z televize, protože tohle je dobré divadlo.
A na závěr - je dobře, že po mnoha letech ignorance ze strany
představitelů
města si na premiéru našel cestu i pan primátor. ¤ ČÍM
ZAKONČIT TENHLE PELMEL? Knihou. Popmusic z Vittuly (Mladá
fronta 03 - Populärmusik fran Vittula, překlad: Zbyněk Černík,
264 str.) Mikaela Niemiho je titul, který Vám musí někdo doporučit,
protože jinak si jej v množství knížek na trhu nevšimnete.
A byla by to velká škoda - nejúspěšnější švédská kniha posledního
desetiletí sice má sice základ v reáliích 60tých a 70tých
let na švédsko-finském pomezí, zdánlivě na hony vzdálených
tehdejšímu československému socialismu, ale při četbě zjistíte,
že vyrůstat v těch letech bylo pro kluky stejně složité a
hodně podobné tam i u nás. A určitě se budete smát a smát
a výborně bavit, i když je to humor trochu bolestivý. -péem-
u RADEK MALÝ V DĚČÍNĚ -
Na Mikuláše minulého roku proběhlo v děčínské knihovně (www.dcknihovna.cz)
autorské čtení vítěze letošní Ortenovy ceny pro mladé literáty
Radka Malého (1977). Vystudoval germanistiku a bohemistiku
v rodné Olomouci. Debutoval
sbírkou 'Lunovis' (BB ART, Praha 01), z níž publiku, čítajícímu
na dvě desítky hlav, přečetl řádku raných, správně pankáčských
básní, inspirovaných mj. i německým expresionismem. Dále představil
svůj čerstvý počin, ortenovkou obdarované 'Vraní zpěvy' (Petrov,
Brno 02). V tomto vyzrálejším počinu básník mj. reflektuje
dojmy z cestování po oblíbeném Německu a reaguje na současné
společenské změny a trendy. Také přečetl něco ze svých povedených
překladů německy píšících autorů (Georg Trakl, Karel Lubomirsky),
kterým se vedle dětské literatury věnuje profesionálně. Malého
uvedl a besedu vedl Radek Fridrich, 'sudetský' básník a odborný
asistent na PF UJEP. Večery se současnými literáty, které
v knihovně probíhají pravidelně, mají spád a divák se při
nich zpravidla nestačí nudit, protože se moudře udržuje hodinové
trvání. Jaroslav Balvín
u SEVERNÍ POLABÍ - Severním
Polabím se dá nazvat, uvažujeme-li pořád v českém
místopisu, kraj ve kterém žijeme. Jedná se však i o název
knihy, jejíž reprint je možno nalézti na internetové adrese
web.usti-nl.cz/polabi. Kniha sama, ač nedatována (ale datována
- V Ústí n. L., v květnu 1888, viz Předmluva - pozn. red.)
musela vyjít někdy na přelomu předminulého století s tím minulým.
Je tuze krásně tématicky zaměřena na náš kraj, a to dobré,
co vyzdvihuje, je naše češství. Vždyť právě toto byl jeden
z oněch drobných kamínků, jež pomáhaly ze společných dějin
v jednom mocnářství vykřesat oheň obrazu cesty Čechů přes
různé slepé uličky až k úplné samostatnosti dosažené roku
1993. Publikace je psána dojemnou staročeštinou a místopis
je velmi zevrubný. Jediný nedostatek jsem shledal v poměrně
nepřesných mapách, pohříchu i Slunce má své skvrny. Tyto nepřesnosti
nejsou dány mou nevědomostí, že nám socialistické doly trochu
ukrátily ze široké nabídky našich sudetských vesniček a městysů,
prostě Modlany nikdy neležely na sever od Teplic. Nádherné
kresby ukazující geologický vývoj našeho kraje jsem si však
vytisknul, zarámoval (resp. nechal zarámovat u významného
šanovského sklenáře p. Prokeše) a zavěsil nad manželskou postel.
Tím ženě nechci připomínat, že pamatuje hnědé uhlí ještě jako
rašelinu, tím sám sobě dodávám témata k přemýšlení před usnutím
spánkem spravedlivých parchantů. Mé vřelé díky patří redakční
kolegyni paní Borské, jež tuto knihu (SEVERNÍ POLABÍ - OD
LITOMĚŘIC AŽ K HŘENSKU. Okolí měst Ústí n. L., Teplic, Litoměřic,
Podmokel a Děčína - Sepsal a částečně illustroval V. WACHSMANN.
Ve prospěch fondu pro zbudování besedního domu vydala svým
nákladem ČESKÁ BESEDA V ÚSTÍ N. L. V PRAZE. Tisk a papír Aloise
Wiesnera.) objevila a tím nám i zpřístupnila její přečtení
a v neposlední řadě našemu šéfredaktoru Milanu F. Pištěkovi
za mravenčí píli, s níž nám toto dílko stránku po stránce
editoval a místy i naskenoval. Takovíto lidé jsou těmi, kdož
pro nás udržují civilizaci i při jejím úpadku v solidním standardu
a vytvářejí svět lepším, než možná doopravdy je. (neu)
PS: Frede, nebyla by nějaká mimořádná odměna??
u JÓ, TEN ŽIVOT NA ZÁMKU…!
Na tom teplickým, tedy přesněji dle terminologie 21. století
v muzeu, proběhl ve středu 10. XII. 03 (nikoliv tedy o 999
let později, jak ['3002'] hlásal omylem letáček) adventní
koncert, provedený tělesy Olivy a Fontána. V prvním případě
jde o křesťanskou vokálně instrumentální skupinu, v druhém
o dětský pěvecký sbor při škole s rozšířenou hudební výukou
v Maršovské. Já teda ty křesťanský grupy moc nežéru, ale když
jsou jako tahle olivová, tj. že zbytečně nepruděj nesmyslama
a dobře hrajou a zpívaj, tak nic proti ničemu. Fontánní adolescentky
(zhruba rota bab a jedinej chlap, asi desetiletej) pištěly
excelentně a v jejich repertoáru mě nejvíc zaujaly 'hity',
který jsem znal od SVEJCH 'koní'. Byla to např. 'Could We
Start Again Please?' z 'Jesus Christ Superstar', tradicionál
'Širý proud' a gospel 'Swing Low, Sweet Chariot'. Kdo ví,
jestli by 'maršovskou' verzi ocenili Edwin Hawkins Singers,
ale každopádně po příchodu domů jsem jedné z interpretek,
s níž shodou okolností bydlím, pustil cover od Erica Claptona…
a co myslíte? Třebaže to hodinu předtím zpívala, od něj to
nepoznala. Ono je to totiž reggae, no… (Tímto vám současně
jeho verzi vřele doporučuji.) Ale na adventní koncerty asi
už chodit budu, i když reggae se tam asi nedočkám… anebo jen
s obtížemi a za mastnej příplatek. (pic)
u ÚSTECKÁ SKUPINA UDG
(www.volny.cz/udg) má za sebou úspěšné koncertní
turné v Paříži. Kapela, která na jaře letošního roku nahrála
druhé CD 'Obsazeno místenkou' představila svoji muziku v posledním
listopadovém týdnu na šesti koncertech v pařížských klubech.
Závěrečnému vystoupení v proslulém studentském baru O'Sullivans
aplaudovalo doslova mezinárodní publikum. Mezi nadšenými posluchači
byli i studenti ze Španělska, Rakouska, Polska, Číny a Spojených
Států. Ve speciálně secvičeném setu vystoupili po boku UDG
i francouzský kytarista polského původu Guillaumme Kondracki
a španělská zpěvačka Adriana García Gonzales, která si s bandem
v budoucnu zazpívá i ve studiu. Za největší úspěch muzikanti
považují velké množství prodaných CD. 'Rádi přemýšlíme nad
tím, ke komu se naše hudba dostane, koho potěší, koho rozpláče',
říká bubeník UDG Tomáš Staněk. Navíc díky úspěchu pařížských
vystoupení kapela v současné době jedná o dalších koncertech
ve Francii a Německu v létě 2004. 'Jsme rádi, že naše hudba
dokáže oslovit lidi různých národů, i přesto, že nikdo z nich
nerozumí českým textům. Muzika je prostě silnější než slova',
shrnuje baskytarista Pavel Vrzák. Ondřej Těšínský
student VOŠ Publicistiky v Praze (o.tesinsky@centrum.cz) u
V POSLEDNÍM MĚSÍCI roku 03 vyhlásila Schola Humanitas
(www.humanitas.cz) v Litvínově soutěž pro žáky základních
škol v dovednostech práce s internetem 'Surfař 2003'. Byla
dvoukolová a úkolem účastníků bylo odpovědět vždy na 10 otázek
, které bylo nutno vyhledat na internetových stránkách Scholy
Humanitas. Zapojilo se 66 účastníků a ze správných odpovědí
bylo vylosováno 10 výherců, kteří byli odměněni hodnotnými
cenami. Sponzorsky je věnovaly firmy Elektro Hauptvogl, Apollo
sport, Euromont lešení a Yssen Holding. Slavnostní předání
proběhlo ve středu 17. 12. od 17.00 v reprezentačních prostorách
Scholy Humanitas. Výherci si ceny převzali v doprovodu rodičů
a rodinných příslušníků ve slavnostní předvánoční atmosféře
(1. cena - digitální fotoaparát OLYMPUS - Kateřina Hortenská
- foto, ZŠ Obrnice; 2. cena - radiomagnetofon PHILIPS, Petra
Köllnerová, ZŠ Dubí - Mírová; 3. cena - discman SMARTON, Petr
Husák, ZŠ Dubí - Mírová). Mgr. Vladimír Pacina - zástupce
ředitele (pacina@humanitas.cz)
u OKRESNÍ KNIHOVNA V TEPLICÍCH
(čtvrtek 4. 12. 03) - divadelní představení pánů
Matějky a spol. (marcinovo.mysteria.cz) s názvem Chuchvalec
měli tepličtí kulturychtivci možnost zhlédnout již poněkolikáté
a jistě ne naposled. Kdo však již představení viděl (nejméně
2x, stejně jako já), ví, že pokaždé je prožitek z tohoto různý.
V tento předvánoční čas se páni herci opravdu vytáhli a odehráli
hru, která nás cca 20 diváků pobavila a donutila aspoň na
chvíli vydechnout od každodenní stresové reality, což bylo
více než příjemné. Díky a více takových Chuchvalců. -bio-
u GALOŇFEST - V pátek
28. 11. se uskutečnil historicky prví Galoň fest v Rc Metro.
I přes malou propagaci této akce (výlep plakátů, upoutávka
v N. Ú. P…) navštívilo tuto velkolepou show spoustu, spoustu
lidí. Byli zde nejen domácí, tedy ústečtí, ale i mostečtí,
chomutovští, ba i chlumečtí.
Prostě náramné překvapení,co se týče návštěvy. Premiéru si
ve své hudební historii odbyli Lehkostbytí. Ti - ač beze zpěvu
a basy - odehráli všechny písně a jistě byli se svým vystoupením
spokojeni. Hudební přitvrzení pak nabídl ten Vajgl (www.brajgl.wz.cz),
nebo jak se to oni jmenujou. Pěkně ten jejich punk odsejpal
a líbil se. Oslavenci, tedy ti Tryskáči (www.tryskaci.wz.cz),
mezitím nabídli téměř všem dort. Po oslavě se vrhli na pódium
a hráli, hráli a hráli. Když dohráli, tak nehráli a oslavovali
dál (i bez dortu). Ten kdo neslavil společně s nimi, mohl
zhlédnout překvapení Galoňfestu - No Sympathy. Hrdla to toho
třískal, Hřebík (viz foto) do toho výskal a Mango, ten si
pískal. Akce se tedy velice zdařila a jistě to nebyl poslední
Galoňfest, který Metro zažilo. Těm kdo přišli pozdě, se omlouváme,
ale bylo prostě vyprodáno (It was sold out). l Bohužel takto
nějak podobně měl vypadat onen festival, jenž pořádali Tryskáči.
Ovšem několik málo hodin před vykládáním aparatury, vyšlehla
zpráva: 'Punk is dead! - Metro je hotovo!- Metro je zavřeno!'
(Blbej den no.) Naštěstí nyní je již Metro opět v provozu
a snad nám ještě chvilku vydrží. Všem se proto velice omlouváme.
Snad jsme vám nijak neznepříjemnili pátek (nebo celý víkend).
Jestli ano - promiňte! Jmenovitě se pak omlouváme panu zvukaři
Kružberskému. I přes tento nezdar však hodláme v myšlence
Galoňfestu pokračovat. A snad onoho Galoňe Metro někdy spatří…
Ale to jest otázkou několika příštích měsíců. Tryskáči. Vykoukles
u JAXE DO POHÁDKY VOLÁ, TAXE
Z LESA HIP- HOP OZÝVÁ - Na můj soukromý
kulturní zážitek roku zcela vážně aspiruje třičtvrtěhodinu
trvající show lokální taneční skupiny Marverci 'Jaxe do pohádky
volá, taxe z lesa ozývá', prezentovaná v Městském Divadle
(út) 2. 12. 03. Jde o muzikál na motivy pohádky 'Šíleně smutná
princezna', při němž se předvede na 70 mladých tanečníků,
střídajících v rychlém sledu pestré kostýmy. Písně jsou pro
účel aktuálního počinu Marverců zremixovány DJ Bebem (Severská
dvojka) do r'n'b a hip-hopového stylu, a doplněny současnými
tracky stejných žánrů. Neustálý pohyb na jevišti, jakoby hrozící
se rozpadnout do chaotické fragmentárnosti, a přesto vždy
udrževší řád, akce, změna, barevný karneval převleků, doplňující
projekce na velkoplošném plátně, kvalitní hudba, vtipné monology
vypravěče, a naopak němost všech ostatních- to vše diváka
strhne a připraví mu úchvatný vizuálně hudební estetický zážitek.
Pokud ovšem není 'kamenný' hip-hoper beze smyslu pro humor
a sebeironii, který by chtěl tvrdit, že tento počin nemá s
'pravým' hip-hopem nic společného. Možná, že nemá - pravděpodobně
proto, že žádný 'pravý' hip-hop neexistuje. Existuje jen jádro
této subkultury na různých lokacích, které tento svébytný,
čím dál víc populární hudební a životní styl vybudoval. Toto
se však nyní musí smířit s tím, že jím vybudovaný 'dům' obydlí
teenageři, a dokonce i děti, kteří v něm vidí spíše jeho vnější
znaky. Takováto entropie smyslu nutně postihuje každou subkulturu.
Jaroslav Balvín
u PO MIKULÁŠSKÉM VESELÍ v
ulicích jsem zavítala na Teplický štrůdl do teplického Božáku
(pátek 5. 12. 03) a nebyl to zas až tak špatnej nápad jak
se zprvu zdálo. Mejdánek pořádaný mým bývalým kolegou Ádou
Formánkem obnášel vystoupení 4 (nejen teplických) kapelek.
Jako první vytáhly do boje Brač chraň, kteří náležitě roztančili
Lenku B., nás punkově oblažovala kapela jejíž jméno zná bohužel
jen pan Formánek, jediné co vím, je že byli odněkud ze z Plzně
a jejich bubeník byla mladičká a nadaná slečna, která držela
celý koncert ve zběsilém tempu. Bravo. Čistírna pokaždé jinak,
nebo-li další počin Pepy Pondělíka má určitě šanci na kvalitní
vývoj, na jehož počátku se, dle mého soudu, nyní nachází.
No a nakonec mladá teplická formace Luxus, ve složení Wasr,
Korejz, Míra Š., ZDDR a Alenka, přivedla do varu i poslední
postávající diváky, kteří podlehli rytmům Sanitek, Céček a
jiných dnes již historických skvostů. Milý večer v jinak usínajících
Teplicích to byl, to teda jo.
-bio-