u
MILÍ ROZMILÍ, bohužel vůbec nevím, jak to chodí se
čtenářskými příspěvky. Popravdě,
nevím vůbec nic. (Píšu pozdě?) Nedá mi to však a potřeba reagovat
na premiérové představení Hamleta ČS v MD Setuza (sobota 6.
12.) je příliš silná. Nechci nikomu činit ani zle ni dobře.
Jen chci vyjádřit, jak inscenaci vidí sprostý divák... Téměř
tajemný úvod vtahující do nočního opošmourněného Dánska (Dánsko
takové je, oder?) je velmi přitažlivý (scéna fajn, přenosy
z kamer, využívající půvabů nejen tovární ulice také fajn,
i když z lešení se i divákovi může přivodit závrať), následující
část protkaná dialogy a filozofickými výlevy Hamletovými je
velmi vyčerpávající, přesto asi plynule přechází v trochu
živější část a jak se tak říká, dobrý konec vše napraví, až
náročného diváka odpraví. Ne, bylo to vskutku pestré a tříhodinový
pocit bolesti v zadních partiích to dokonale odehnalo. Jen
ten Hamlet byl úžasný! Ještě kdyby si oholil místo vousů hlavu,
opálil své emancipované a citově chladné Ofélii vlasy, přerazil
nos a znásilnil ne Rosencrantze, ale Laerta, byl by obraz
prokletého dekadenta dokonalý. Jako nejednota v jednotě (nebo
jednota v nejednotě?) na mě působily i jednotlivé 'nehlavní'
postavy (vedlejší by asi v tuto chvíli znělo nepřesně). Jakoby
se střídaly na postu nejlepšího podle toho, jak přicházely
na jeviště. Zanechaly tak ve mně zmatek, neříkám nepříjemný.
Král by se jistě uplatnil na scéně v antickém Řecku, před
Gertrudiným půvabem by i růže uvadla, Polonius byl sluha sloužící,
Laertes byl oranžový a mademoiselle Růžová (?!), byla skutečně
růžová (?!), Fortinbras to jednoduše vyhmát... Celkový dojem:
náročné, dobré. Mohu všem doporučit, ale hlavně chci poděkovat
Věře, protože ač se jí střeva mlela, vydržela až do konce:)))
Děkuji… Katja (k.bastet@seznam.cz) u
KONTRASTY ÚSTÍ NAD LABEM - Do 10. ledna trvá v 2. patře
Muzea zajímavá výstava, (kontrastně) propojující staré a nové
Ústí, zachycené objektivem fotoaparátu. V první sekci exhibice
se divák seznámí s archivními snímky z přelomu 19. a 20. století,
aby v sekci druhé mohl v sérii černobílých i barevných fotografií
členů Fotoklubu Ústí n. L. (Obvodová 747/7, 400 07 Ústí n.
L., tel.: 737-325 948,
e-mail: fotoklub99@volny.cz, www.sweb.cz/fotoklub99) pozorovat
vývoj nejen města- sjednocujícího námětu všech vystavených
prací - ale i média fotografie. F99 je sdružení amatérských
fotografů. Podstatou 'amatérismu' v jakékoli oblasti je pravděpodobně
nikoli nedostatek řemeslné zdatnosti autora - jak se o tom
lze přesvědčit i v Muzeu - nýbrž spíše nedostatek invence
v tvůrčím vývoji té které oblasti
v rámci kolektiva, zaobírajícího se tímto vývojem; na osobní
rovině může o invenci jít, avšak - vztaženo na ono kolektivum
- jde v posledku o 'objevování Ameriky'. Právě tuto 'podstatu
amatérismu' (měli bychom si zvyknout nechápat konečně toto
slovo pejorativně, nýbrž čistě strukturálně) lze vysledovat
i v tvůrčích postupech F99: jednotlivé motivy, které spojuje
námět města Ústí, jsou objektivem fotoaparátu nahlíženy způsoby,
které fotografie jako umělecký subdruh objevila v průběhu
20. století (jde např. o princip kontrastní kombinace, 'nepravděpodobného'
výřezu z nepřítomného celku, neobvyklého úhlu apod.). Neobvykle
velký prostor se fotografové a řešitelé instalace rozhodli
věnovat 'literárnímu' aspektu. Většina snímků má víceslovné,
někdy i celé věty tvořící popisky, zhusta využíván je efekt
vtipu a paradoxu. Jaroslav Balvín u
MARTIN ZET V BÍLINĚ - V prosinci minulého roku proběhla
ve Výstavní síni u kostela při bílinské galerii (kterou spravuje
kurátorka Vendula Fremlová) výstava pod názvem Iluminace.
Fotografie Martina Zeta jsou záznamem vegetace, kde světlo
působí jako určitá kvalita napětí, což má velmi blízko ke
středověkým iluminacím, obrazově zvýrazňujících a osvětlujících
důležitá místa textu a v obraze. Téma vegetace je zřejmě dalším
posunem Zetovy konceptuální linie, vycházející z reflexe přírody
a záznamů přírodních fenoménů. S fotografií autor pracuje
jako s obrazem technickým, který digitalizuje a vytváří zvětšeniny
vegetace. Jeho práce je velmi různorodá. Digitalizované tisky
na fóliích vytváří samotná pole interpretující realitu v rovině
sociální, což je podáváno záměrně banálním způsobem: například
záznamem kočky - domácího zvířete, nebo dítěte, čímž se dotýká
otázek vztahů rodiny a společnosti. Součástí výstavy je několikaminutová
velkoplošná videoprojekce: záznam pohybující se vegetace.
K cyklu fotografií je projekce zajímavým doplňkem. Navozuje
otázku, do jaké míry je divák schopen tento pohyblivý obraz
vnímat vzhledem k obrazu statickému, který v tomto případě
představuje série jeho fotografií. Zuzana Musilová
u 19. 9. 03 SE V METRU KONAL
HUDEBNÍ FESTIVAL ÚLEŤÁK - Scéna byla rozdělena
na dvě stages. První byla 'o punku a rocku'. Druhá scéna byla
pro mě zajímavější, nesla se v beatech DnB, Jungle. A k ránu
se měla prolínat ve smyčkách soundsystémů. Při mém příchodu
do kotelny, zněly zlomené beaty a přesto, že bylo poměrně
brzo, DJ měl kotelnu celkem zaplněnou. Zdálo se mi, že jeho
desky má spusta DJů v UL, a tak jsem jeho set hodnotila celkem
záporně, jelikož ho měl celé obšlehlé. Skončil po 21. hodině
a po něm desku položila Djka CO3, která celou pointu předchozího
setu zkazila tím, že ji srovnala technem. Pak vše zlomila
hutnými bassovími liniemi a set ukončila překvapivě reggaem.
Po ni vložil na gramec desku Channzzee, za mikrofon se postavil
MC Demon, který spolu s Chanzzeem naplnil kotelnu až do zadních
pozic. Ale po chvilce to asi bylo líto jinému MCmu, ochomýtal
se kolem djského pultu a hledal zdířku pro mikrák tak dlouho,
až drknul do jehly a zkazil celý set. Tím spousta lidiček
odešla na hlavní stage, a tak jste mohli slyšet set průměrný.
Po 22. hodině se za gramec postavil důstojný DJ Fanatik, který
si respect získal hned na začátku a hrál svůj skvělý DnB.
Tento DnB DJ z UL asi nebude nikdy překonnán, můžem s klidem
říci, že je to velmi uznávaný pán vinylů. I když - po jeho
hraní jsem odcházela domu mírně znechucená a unavená. Jedno
z negativ Metra je zvuková stránka. Na to, že má pro zvuk
dobré prostory, zvukař je hambou. Pánové, chce to dobrého
zvukaře a dodržovat line-up Djů. Párty hodnotím na 4/10 bodíků.
<<AKRASH>> (jan.kotas@blackdecker.com)
u BJÖRK i APHEX TWIN na DVD!
(nejen s Chrisem CUNNINGHAMEM) - Kdo má
rád zajímavou a progresivní (?) muziku v kombinaci s kvalitním
klipovým zpracováním, může voblíznout všech 10. V listopadu
totiž i v SRN vyšla tři DVD, do velké míry shrnující klipové,
ale i komerční (reklamní) spády světových režisérských es
Chrise Cunninghama, Michela Gondryho a Spike Jonze (točil
mj. V kůži Johna Malkoviche či Adaptace). Všichni tři dělali
klipy Björk (Gondry celkem 7 kousků vč. Joga, Hyperballad
a Army of Me), Chris zas natočil jednu z nejšílenějších klipových
elektrohororrových jízd Come To Daddy… a je tam. Jonze si
začal s Chemical Brothers, Daft Punk, Beastie Boys, Fatboyem
Slimem (Praise You i doorsovská Weapon Of Choice) a Weezer
či Breeders (Cannonball). Gondry zpracoval The White Stripes
(3x), Foo Fighters, Chemical's, Daft
Punk, Massive Attack (Protection) nebo Rolling Stones (!).
Oproti ostatním dělal Chris míň (nebo autoři DVD šetřili),
ale zato jde o dost reprezentativní kolekci. Posuďte sami:
Autechre (Second Bad Vilbel), Portishead (Only You), Madonna
(Frozen), Leftfield/Afrika Bambaataa (Afrika Shox), Squarepusher
(Come On My Selector), Aphex Twin (Windowlicker - víc než
10 minut) a Bjork (All Is Full Of Love - postavte si svoji
Björk, pane Robot). Navrch dokumenty, rozhovory, krátké filmy…
jak u koho. A booklety jako knížky. Fakt. Každé DVD je k mání
zvlášť (cena tak 25 Eur), když máte štěstí a není v enderáckým
kšeftu vyprodaný. Info třeba na www.amazon.de nebo www.amazon.com.
Jo, a ty placky se jmenujou The Work of Director. (eda)
u ČTEME A DOPORUČUJEME
- Jen krátce vás chci seznámit s nakladatelstvím Kapucín,
které - pod vedením Mgr. Věry Bartoškové - sídlí v Duchcově
(Nám. Legií 11, 419 01 Duchcov, tel.: 417 835 549, mobil 604-814
664, e-mail: verabar@volny.cz). Je to vydavatelství Společnosti
přátel města Duchcova. Jeho činnost je bohatá. Jen během r.
2003 zde vyšla řada zajímavých knížek. Uvedu jen několik:
Jana Soukupová - ZOO v paneláku (sbírka povídek ústecké autorky),
Pavel Koukal - Sokolové proti Heydrichovi, Patrik Linhart
- Pro cizince na cestách, Alena Melichová - Doteky (verše),
Ladislav Muška - Zlato, PhDr. Sylvia Ostrovská, CSc. - O našem
Benátčanovi - dvojjazyčně (české - německy), Věra Bartošková
- Zasaženi sluncem (2. básnická sbírka), Arnošt Herman (foto)
- Nad městem zářily hvězdy - kniha vzpomínek na dětství v
době okupace ústeckého autora… Poslední jmenovaná se nyní
dostává do prodeje, sám autor v epilogu: 'Žiji už skoro 50
let v Ústí na Labem a když jsem psal tyto své zážitky z klukovských
let, zdály se mi být úžasné, i když zuřila nejstrašnější válka
dějin. Jsou pro mne Mount Everestem, pokladem, vším, co jsem
a proto jsem neodolal pokušení a napsal tuto útlou knížku,
jakési vyznání, krédo, abych si připomněl všechny ty příhody,
události, slova, která padla v okamžicích, kdy se rozhodovalo
o bytí či nebytí světa, kdy umírali chlapci jen o něco starší
než já, kluk z ulice, zázrakem zachráněný při bombardování
Mladé Boleslavi 9. května 1945, kdy skončil život některých
mých kamarádů. Těm tuhle knížečku připisuji. Připisuji ji
i památce Jaroslava Foglara - Jestřába, který tak významně
ovlivnil můj život.' Postupně se k dalším knihám nakladatelství
vrátím. Mgr. Marie Peterková u
HRABĚ (Václav) MÁ SOUTĚŽ - Literární soutěž Hořovice
Václava Hraběte pro autory poezie, prózy i publicisty ve věku
14 - 25 let, kteří knižně nepublikovali, vyhlásilo město Hořovice,
Gymnázium Václava Hraběte a Městské kulturní centrum Hořovice.
Informace, přihlášku a stanovy lze získat na adrese MKC Hořovice,
Vrbnovská 1138, 268 01 Hořovice, tel. 311 512 564 (pí. Zahradníková),
v Informačním centru Hořovice, tel: 311 513 482 - pí. Hájková
či na www.mesto-horovice.cz/kul/hvh.htm. V oboru POEZIE zašlete
max. 5 básní, v PRÓZE text, povídku, ukázku z novely či román
do 5 stran, v PUBLICISTICE fejeton, esej, reportáž do 5 stran.
Téma je volné, soutěžit lze ve všech oborech. 'Práce psané
strojem formátu A4 ve 4 kopiích vložte do velké obálky, kterou
v rohu označte symbolem HVH 2004. Zasílejte je do 28. 2. 04.
Na zadní stranu obálky napište čitelně zpáteční adresu, práce
se nevracejí', vzkazují pořadatelé. Hodnotí odborná porota,
záštitu převzaly České centrum mezinárodního PEN klubu, Literární
noviny, redakce časopisu HOST a Podbrdské noviny. Hodnocení
bude anonymní - každé práci bude přiděleno číslo. Práce vyhodnocené
na prvních 3 místech v každé kategorii budou odměněny finanční
částkou v celkové výši 12.000,- Kč a věcnými cenami, dalších
7 získá věcné ceny. Během setkání soutěžících literátů 30.
dubna - 2. května 04 se uskuteční i literární semináře a kulturní
akce. (oho)
u PÁTEK JAKO ZE ŠPATNÉHO
SNU jsem zažil 12. prosince. Odpoledne sem se
rozhodl, že si zajedu na koncert do Teplic. Nebylo to však
na Kohout plaší smrt na Podletnou, ale do Božáku, kde toho
dne měla hrát Zina a Stereophonic Punx a Rose Means Rose nahradivší
Tryskáči (www.tryskaci.webzdarma.cz). Do klubu sem - společně
s hochy od Tryskáčů - dorazil v sedm hodin, jak bylo ujednáno.
Nikde nikdo, krom majitele a barmanek. Po chvilce dorazila
i druhá kapela, www.zina.cz. Odložili si všichni a šlo se
ještě nahoru do hospody. Pak asi tak kolem půl devátý jsme
opět sešli dolů, a tam už bylo vše postaveno. Zina zrovna
začínala zvučit s tím, že hrajou první. Nepochopil sem to,
ale to neva. Zvučili asi tak do devíti hodin, ale stále nebyly
tak nějak spokojení. No ale nakonec to nějak upytlíkovali
a šli si pro pifko. Kdo by čekal, že se napijou a začnou hrát,
ten by se hluboce mýlil. Z rozhovoru kapely sem se dozvěděl,
že začnou až za hodinu a to sice ve 22:00. Nepochopil sem
proč. Asi čekali, jestli ještě někdo přijde. Nedočkali se
však již nikoho. Celkem tam bylo sakum prdum asi tak 30 lidí,
všichni napnutý jak kšandy, a čekalo se teda netrpělivě. Mě
i Tryskáčům už bylo jasné, že vlak ve 23:36 nestihneme, a
že musíme najít náhradní dopravu dom, což se nakonec, zaplať
pánbů, povedlo. Takže ve 22:10 se rozezněla první píseň s
názvem Jsem to já. Poměrně hitovka, která nechala vyniknout
fakt, že kapela má dvě kytary. Opravdu povedená věc. Jenom
škoda, že jí hráli při ozvučování a tak jí někteří, včetně
mne, slyšeli asi už po stý. Druhá nadupaná věc se nazývala
Než tě sejmou a byl to český remake písně Lifestyles of The
Rich & Famous od kapely Good Charlottes, zvládnutý na
jedničku, ačkoliv je v originále zpívána mužem. Po tomto rymejku
přišel blok písní, který byly sice perfektně zahraný, ale
jedna k druhý jako vejce vejci, takže takovej jednolitej blok.
Lidi tleskali, ale tato klaka (skoro všichni byli kamarádi
kapely) se nemohla nikterak bavit, neb to bylo jen píseň,
potom takový to:'Další věc je…' a potom zase píseň, která
jako by z voka vypadla tý předcházející. Zkrátka taková trochu
nuda. Z šedi by mohl kapelu dostat další remake, a to sice
kATHUSHA, ale opět to bylo sice pěkně zahrané, dokonce i obligátní
sólo zaznělo, ale jinak, dohráli
a opět: 'Díky, další věc…' Trochu víc šťávičky, dámo a pánové.
Nepomohlo dokonce ani to, když si Zina (zpěvačka) sundala
mikinu. Bylo sice na co koukat, ale to je asi tak vše. Shrňme
si tedy fakta. Zina je kapela s klipem na Óčku, s pěknou zpěvačkou,
její členové jsou 'velcí' muzikanti, ovšem bez šťávy a to
je asi tak všechno. Druhý se teda asi tak kolem jedenáctý
na pódio dostali Tryskáči. Všichni kamarádi Ziny už odešli,
a tak si Tryskáči zahráli před asi tak 7 lidma, což se nemuselo
stát. Zahráli svůj standard, což znamená, že to opět byla
taková veřejná zkouška a bylo veselejc. Zahráli i nějaký nový
kusy a hlavně i starý dobrý MacDonald, z čehož sem měl radost.
Hráli přibližně do třičtvrtě na dvanáct, i když bubeník zlomil
u druhé písně paličku a náhradní neměl. Dohráli, vše se rychle
zabalilo a šlo se domů. Kdo byl ten večer v Teplicích a místo
do Božáku (jinak mega klub a vřele doporučuji) šel na Podletnou,
rozhodně nezaváhal, jelikož to za 40 korun opravdu nestálo.
Johny Mistr
u PRIESSNITZ V CIRCUSU
- Hvězdou 'Swis párty' 12. 12. v Circusu byla podkrkonošská
kapela se specifickým baladickotemným soundem a výrazem Priessnitz.
Jejímu vystoupení předcházelo autorské čtení Jaroslava Rudiše
z jeho úspěšné knihy 'Nebe pod Berlínem'. Rudiš se dobře zná
s leadrem Priessnitz Jaromírem Švejdíkem: horkou novinkou
jejich spolupráce je pozoruhodný komiks 'Bílý potok'. Švejdíkovy
ilustrace - bohužel spíše 'odpadní' - byly u příležitosti
vystoupení jeho skupiny v Circusu vystaveny. Popularita Priessnitz
v Ústí je poměrně stabilní a pravděpodobně ještě vzrůstá,
a tak se nebylo čemu divit, když i přes vysokou cenu vstupenky
byl klub přeplněn spokojenými diváky. Jaroslav Balvín
u 'HORY, PODZIM A PRIESSNITZ
V ÚSTÍ - jiný pohled, vyznání' - Na koncerty Priessnitz
chodím víc než 10 let, snad si mohu dovolit napsat následující
řádky. Počítám se za skalního fanouška, i když názor většiny
z nich bude asi jiný, snad mě neukamenují. Bude to labutí
píseň na téma tradičně horší zvuk na zdejších koncertech,
podotýkám, že ne vinou J. Brambůrka, ten dělal na koncertě
12. 12. 03 v Circu, co mohl, snad je na vině prostor sám,
nevím. A také labutí píseň na téma co je na nahrávkách 'P'
a co není na koncertech. Poprvé jsem uslyšel 'P' v legendárním
Radioklubu, když vyhrávali v hitparádě s písní Dotkni se mě.
Následovaly koncerty v Tukanu, Zeppelínu, koupě prvních dvou
alb. Každá deska je trochu jiná, ale na první (Freiwaldau)
a druhé (Nebel) najdeme to, čím 'P' skutečně jsou, alespoň
pro mne. Slyšíme zde naléhavost až fatálnost, však svěžího
hlasu Jaromíra Švejdíka, z kterého jde ale energie, kterou
hoši asi čerpají z Jeseníků, odkud pochází. Každého ovlivňuje
odkud pochází, to, co oni prožívají v Jeseníkách a my tady,
dvě 'severské strany', může být identické, proto je máme tolik
rádi. Dále tady slyšíme krásně nahalované bicí, ryzí basu
a hlavně zvonivou, průzračnou, drsnou a psychedelickou kytaru
Petra Kružíka, s jeho efekty pro Priessnitz typickými. Všechny
nástroje do sebe přesně zapadají, dohromady tvoří nezaměnitelný
a silný zvuk, o který jsme ale na koncertech ochuzeni, na
posledním, mám pocit, zněla 'jedna píseň jak druhá'. Ptám
se, kde je uhrančivost toho hlasu, těch nahrávek (?) snad
trochu šedne, jako vlasy J. Švejdíka, jako nám všem, chlapům...
V jejich písních té doby je cítit otevřený a volný prostor
hor, jejich poetičnost a drsnost. Připomínám písně Hory, Divoká
a chladná, tady na začátku jakoby kytara splétala jednotlivé
proudy bystřiny do copánku a sama sebe chtěla předhonit, to
na koncertě moc neslyším, tyto dvě písně jsou úchvatný začátek
Nebelu, dále Sny a píseň Freiwaldau, dovolím si zde napsat
její text, na koncertech jí totiž vůbec nehrajou a je jednou
z nejhezčích, je tajemná: Krajina náhle zkamenělá jakoby čekala
na malý brutální zázrak, na malý kýč, mám rád podzim, vítr,
první sníh. Slunce se topí v horách a v dálce nechali zvony
rozeznít, stíny tančí po stěnách a oknem leze tma děsivá,
šeptá pojď blíž, má hlavu ptačí a zuby dračí, šeptá pojď blíž...
Na třetí desce jsou také pěkné kousky, zvuk je nejvykrystalizovanější.
Myslím ale, že 'P' dosud nepřekonali Freiwaldau a Nebel a
dosud těží z jejich slávy. Já jsem si po koncertě v sobotu
poslechl pěkně za čerstva moje tisíckrát ohrané kazety a žasl
jsem, mrazilo mě po celém těle a výsledek je tento text. Na
koncertě chyběl citelně druhý kytarista, který v současnosti
studuje klasickou kytaru na konzervatoři v Německu. 'Pryznyc'
jsou moje mladí, mám je moc rád a proto na ně budu tvrdej,
sorry. Atmosféra na koncertě byla určitě skvělá, lidi stáli
na barových židlích, nevídané, a Kvasňa si je fotil. Předkapela
U-Bahn mě zaujala, užil jsem si to. Frontman měl neotřelý
a sebevědomý projev, uvěřil jsem mu, ale texty trochu jako
Jáchym Topol. Jeďte na hory a poslechněte si raný Priessnitz...
S pozdravem… Otakar Jeremiáš Hamák (Otakar.Hamak@seznam.cz)
PS: Neupadají trošku ty kapely, které máme tolik rádi?: Priessnitz,
Psí vojáci, Už jsme doma, u posledních dvou byl zarážející
odchod saxofonistů, neznám pozadí, ale je to moc škoda.Všechny
tři jakoby přežívali z vlastní podstaty.
u DÍKY SALESIÁNSKÉMU STŘEDISKU
nejsem kriminálník! Teplické Salesiánské
středisko mládeže -SaSM (Dům dětí a mládeže, Rovná 277, 415
01 Teplice, tel/fax: 417 578 480), jehož oficiální název je
též Dům dětí a mládeže (www.teplice-city.cz/sasm), je druhým
školským zařízením ve městě, které se zabývá mimoškolní činností
dětí a mládeže. Nabízí jim pestrou paletu aktivit pro každodenní
trávení volného času. Seznamuje je se základními křesťanskými
hodnotami a prostřednictvím zájmových kroužků, klubových setkání
a výukou náboženství je zapojuje aktivně do vzdělávací a výchovné
činnosti. V Teplicích - na panelovém sídlišti v Proseticích,
kde působí, je nedostatek možností jak smysluplně trávit volný
čas. Proto zde středisko vzniklo a přístup mají všechny děti
ve věku 6 - 15 let, ale též učňovská a středoškolská mládež.
Někteří studenti sem dochází i dobrovolně pomáhat a vést zájmové
kroužky, ať už je to doučování, které vede společně s nimi
i romská asistentka, tak kroužek výtvarné výchovy či výuka
hraní na klavír. Středisko pomáhá především dětem romského
původu. Nabízí jim pestrý sortiment aktivit od hudebních kroužků,
počítačů a výtvarné výchovy, až po společenské hry - stolní
fotbal, šipky, kulečník atp. 'Důležité je, že zde najdou místo
děti, které se mohou setkat s kamarády a kromě toho je zde
vždy někdo dospělý, kdo je jim ochoten naslouchat, poradit
s problémy a má je rád', říká ředitel střediska Ladislav Nádvorník.
'Takto jsme pomohli např. jednomu chlapci, který do střediska
přišel před 13 lety. Začal sem chodit častěji, neboť cítil,
že je mu zde velmi dobře a má tady spoustu kamarádů. Později
se zapojil do kroužku modelářství a výuky náboženství, které
ho velmi zaujalo, právě proto, že byl věřící. Když se ho tehdy
jeden z mých předchůdců zeptal, zda by nechtěl přijít do kostela
neváhal a přikývl. Pak tam chodil více a více. Cítil, že sem
nějak patří a začal více rozvíjet svoji mysl. Asi po pěti
letech začal chodit s kamarády, kteří páchali kriminální činy,
kde mohli. Nelíbilo se mu to, neboť poznal, že je to špatné
a nechtěl se s nimi
už nadálé stýkat. Pak se rozhodl a pochopil, jaká je jeho
cesta. Dnes pracuje v našem středisku a ví, že jeho volba
byla správná, protože kdyby nepoznal Salesiánské středisko,
jistě by byl z něho kriminálník', prozrazuje konkrétní zkušenost
L. Nádvorník. Ve středisku dětem vycházejí vstříc. To dokládá
též zajímavý projekt, který vytvořili - Spořínek. Děti mají
možnost spořit drobné peníze. Ti co peníze nemají, mohou si
je vydělat tím, že si to odpracují například výrobou vánočních
přání pro sponzory.
Tímto způsobem je jim umožněno získávat pozitivní vztah k
práci a zároveň mít možnost účastnit se víkendových či táborových
akcí, které stojí peníze. Každé dítě má založeno tzv. abstraktní
konto, z kterého pak penízky na víkendové akce, výlety nebo
návštěvu plaveckého bazénu čerpá. Spořínek je také způsob
jak mohou návštěvníci uhradit roční členský poplatek, získat
průkazku člena a nemusí platit roční poplatek 40 korun. Ani
tento však není nutný, aby kdokoliv mohl do střediska přijít.
Ti, co se zaregistrují a získají průkazku, mají na už zmíněné
akce slevy a hlavně mohou získávat body a v celoroční soutěži
vyhrávat odměny. Pablo - reportér NÚP
u
TEPLICE MAJÍ NOVÝ KLUB - Jmenuje se ART RESTAURANT
a najdete jej v prostoru
za budovou KB, dnes zde sídlí část teplického magistrátu.
Též je možno sejít po schůdcích z Krupské ulice, tam co jest
MAHA BAR. Pilotní akcí bylo 5. prosince vystoupení kontroverzního
harmonikáře J. Čerta. V pátek dvanáctého téhož měsíce to byl
pro změnu opět harmonikář, tentokrát poetický šansoniér, pisatel
krátkých a úderných povídek, herec, režisér a světoběžník
- Václav KOUBEK. Další v pořadí bude Sváťa KARÁSEK - evangelický
kněz, poslanec a mediální hvězda v souvislosti s řízením v
opilosti (www.karaskovo.cz). Jeho produkce je avizována k
datu 16. 1. 04. V dalších měsících budou následovat Vlasta
Třešňák, Dáša Andrtová - Voňková, J. Hutka atd… Všechna tato
vystoupení se konají v rámci projektu HUDEBNÍ SKLEPY, probíhajícím
současně v Ústí a Litoměřicích. Jak mi ochotně sdělily provozovatelky
ART RESTAURANTU - Iveta Lamačová - Němečková a Kateřina Čepeláková
- nehodlají zůstat 'jen' u tohoto a prostor nabízejí též zajímavým
místním kapelkám a divadelníkům. Stranou nezůstává ani výtvarno,
k vidění jsou zde díla izraelského ak. sochaře a malíře KIRILA
POSTOVITA. Přeji tedy tomuto novému klubu slušnou návštěvnost
a dobrý dech a s radostí budu o všem dění informovat. ddr u
'DARUJTE S NÁMI', láká KOMUNITNÍ NADACE - 'Průvodce
inteligentním a strategickým dárcovstvím' vydala Komunitní
nadace Ústí n. L. (www.komunitninadace.cz) a já ji obdržel
přímo z rukou programového manažera Pavla Huška, což považuji
za čest. Dozvíte se v ní, co vlastně jsou ty komunitní nadace
('jsou neutrální, nejsou úzce tématicky či oborově zaměřené
a jsou otevřeny širokému spektru místních problémů, potřeb
a potenciálů'), že ta ústecká za 10 let své činnosti podpořila
více než 200 projektů v celkové hodnotě přes 8 mil. Kč a vytvořila
nadační jmění ve výši téměř 34 mil. Kč, dále rady jak darovat
formou různých fondů, příběhy dárců a obdarovaných a v neposlední
řadě uvidíte i několik barevných fotografií, čímžto publikace
může přilákat i tzv. 'obrázkového čtenáře'. Komunitní sídlí
v ústecké Horově ulici 1262/6 (v budově nad občerstvovnami
Etro a Sklep) a na vaši návštěvu, zavolání (47 520 10 23),
e-mail (info@komunitninadace.cz) se těší Kateřina Niklová
(manažerska pro vztah s dárci), v prosincovém čísle NÚP za
'Zajímavého člověka mezi námi Ústečany' označený Pavel Hušek
a ředitel nadace Tomáš Krejčí (foto). Emilio
u N.U.R. - NIRVANA UNPLUGED
REVIVAL (www.nur.webz.cz) - Ve druhé polovině
r. 2003 vznikla v Ústí n. L. kapela, která se pokusí přiblížit
jedinečnou atmosféru charismatického a legendárního koncertu.
Jde o akustické provedení známých i méně známých songů doprovázených
neobvykle syrově a jednoduše na akustické kytary. Aranže písní
nejen od Nirvany vyplňuje navíc violoncello a akordeon. Můžete
se na nás těšit cca na jaře 04, kdy připravujeme první veřejné
vystoupení. Obsazení - basa, akordeon, zpěv: Martin Mach;
kytara, zpěv: Pavel Klimt; bicí, basa, zpěv: Jaroslav Richter;
doprovodné kytary: Vladimír Mazour; violoncello: Kateřina
Husníková... (KONTAKT na tel. 732-775 097) Pavel Klimt (klimt@volny.cz) u
V POSLEDNÍ DOBĚ se roztrhl pytel s autorským čtením
rozličných alternativních literátů. Po představení v galerii
Krejčovská panna jsme ve středu 17. 12. min. roku měli možnost
zhlédnou a vyslyšet četbu duchcovského básníka Patrika Linharta.
Celou akci zosnoval a uváděl jiný básník, pedagog ústecké
fakulty Radek Fridrich (na snímku s paní sýrařkou). Linhart
v úvodu nabídl svou novou knihu, jednu
dokonce s lesklým obalem s dodatkem, že potřísní-li si ji
některý ze čtenářů semenem, může si zmíněné snadno setřít.
Představení to bylo příjemné, vtipné - a co víc - zajímavé
a poučné. Mezi přítomnými byl i slavný jablonecký básník Jiří
Koten, literární kritik velmi vysoké úrovně Jaroslav Jaro
Balvín a mnoho studentstva. Potlesk, jenž po skončení přednesu
zněl sálem, byl víc než zasloužený a vyjadřoval skutečný zájem
posluchačstva o moderní nekomerční tvorbu. (neu)
u ZŠ NYMBURK si z Litvínova
odváží pařez s chorošem - Ve Schole Humanitas (www. humanitas.cz)
v Litvínově proběhl ve dnech 15. - 16. 12. již 5tý ročník
tradiční soutěže LITVÍNOVSKÝ CHOROŠ 03 - pro zájemce o biologii,
přírodu, sport a zábavu. Soutěžilo se v poznávání rostlin,
živočichů, přírodnin, v práci s mikroskopem
a s internetem a také ve sportovních disciplínách postřehu
a hbitosti. Zajímavé bylo také zařazení stanovišť matematika
a chemie trochu jinak a letošním trhákem soutěže byla střelba
na cíl airtsoftovou puškou s laserovým zaměřovačem. Volný
čas dětí byl vyplněn kolektivními hrami v klubovnách a večerní
diskotékou. Vzhledem k počtu účastníků škola doslova praskala
ve švech. Soutěžit přijelo tentokrát 140 dětí z 8. a 9. tříd.
Zastoupeno bylo 28 základních škol Ústeckého a Středočeského
kraje. Zážitkem pro děti bylo nocování v areálu školy a týmová
práce v 3členných družstvech. Soutěž zahájil místostarosta
města Litvínova Mgr. Milan Šťovíček a ředitel Scholy Humanitas
Mgr. Ladislav Turbák. Při slavnostním vyhodnocení a předání
cen byl přítomen místostarosta Litvínova Jan Matiko a Milan
Berezňák, ředitel společnosti JAPEK, s. r. o. Janov - což
je tradičně generální sponzor soutěže. Všechna soutěžící družstva
mohla být odměněna drobnými cenami díky sponzorům: JAPEK,
s. r. o., Severočeské doly, a. s. Chomutov, Mostecká uhelná
společnost, a. s., DEVELOP Most, Městský úřad Litvínov, CHEMOPETROL,
a. s., NAWACO Praha, Tiskárna KB, s. r. o. Most, Schoeller
Litvínov, k. s., ČEZ, a. s., Elektrárny Prunéřov, Povodí Ohře,
s. p., Severočeská vodárenská společnost, a. s., Severočeské
vodovody a kanalizace, a. s., Česká rafinérská, a. s., ČSOB,
a. s., KB expozitura Litvínov, SAZKA, a. s., CHEMINVEST, s.
r. o. a GASTROPLUS Loouny. Vítězové si odnesli kromě věcných
cen dorty ve tvaru zvířat a pařezu s chorošem od generálního
sponzora. Pořadí vítězných družstev: 1. místo ZŠ Nymburk;
2. místo ZŠ Peruc, Komenského; 3. místo ZŠ Kadaň, Na Polesí;
4. místo ZŠ Chomutov, Heyrovského; 5. místo ZŠ Meziboří; 6.
místo ZŠ Most, Komenského. Za Scholu Humanitas… Mgr. Vladimír
Pacina
zástupce ředitele (pacina@humanitas.cz)
u ÚSTÍ N. L. - Club METRO
(po 27. 10. 03) - Ve vyhlášeném a v Ústí n. L. snad jediném
schopném klubu - METRO - došlo při koncertu francouzské skupiny
ADJI k napadení fotografa známého pod zn. DELTA fotícího různé
- nejenom punkerské akce - jedním z ústeckých skalních provokatérů,
a to Rostislavem Malým (foto - http://tojsemja.cz/rostislavmaly).
Toto individuum se za večer porvalo před barem jen jednou
(protože DELTA nemá násilí za své krédo) - z druhé rvačky
sešlo. A o co vlastně šlo? Při fotografování PSA, který si
hrál s prázdnou PET flaškou Malý fotografa povalil na zem
se slovy, že tomu psu to vadí! Delta se snažil afektovanému
Malému říct, že fotky jsou předně pro MARTÍČKA z ústecké HOUBY
(organizátora koncertu skvělé kapely ADJI z Bordeaux), ale
Malý řval: 'NO A CO - NO A CO!'. Nedaleko stojící človíček
(znajícího Malého) zavčasu přiskočil a horkokrevné individuum
zadržel. Delta následně sbalil kufry, protože si nenechá od
nějakého magora rozmlátit digitál za několik desítek tisíc
jenom pro to, že fotil PSA HRAJÍCÍHO SI S PET flaškou. Ostatní
návštěvníci skvělé a hojně navštívené akce, kde se po celou
dobu rozléhala pohodová (taneční) hudba neprojevovali vůči
Deltovi žádnou averzi - už proto, že ho mohli zastihnout na
mnoha místech (Metro, Libochovice, Útulekfest, Chabafest…..)
anebo, když někoho z nás fotil sólo. Malý nepochopil, že Delta
nefotí pro nějaký blbý noviny, ale hlavně pro nás - punkery,
rockery, hausmeny a další hudbychtivce, a to už nějaký ten
pátek. Pro Francouze to byla názorná ukázka, jak jeden MAGOR
dokáže zkurvit pohodový večer. To nedokázala ani razie krtků
z Městské policie UL. Fotky z akce obdržel Martíček a snad
brzo je šoupne na web. Delta je z incidentu s Malým nasranej
a zdá se, že se na další dokumentování akcí vysere. Naskýtá
se otázka, zda-li se tohoto úkolu zhostí Malý vlastnící akorát
dutou hlavu. Takže na webovkách bude zase míň a míň fotek.
A VY VŠICHNI - kteří Rostislava Malého znáte - LITUJTE HO,
na punkera si JEN hraje. BOBEŠ (Ajax.T@seznam.cz) u
5. PROSINCE (jé, hele - Mikuláš!) se v podzemí dejvického
studia Richarda 'Fausta' Madera (www.faust.cz) strhla pěkná
vřava. Frekventanti AVU tam vystavovali (a ostatně vystavujou
doteď, jenomže tohle byla vernisáž) své obrazy, fotky, zpatlaniny,
vymyšlenosti, 'něcojakosochy', ale i horší věci. Něco z toho
se dokonce i hejbalo, nevím teda jakou silou, fyzika mi byla
vždycky trochu u riti a chemie přímo v ní, ale tohle fakt
fungovalo. Dobrej byl třeba slogan jednoho výtvarnickýho exota,
namalovanej hned vedle americký vlajky, která ovšem na modrým
poli neměla řady hvězdiček, ale kruh á la EU, jenomže tvořenej
malinkejma lebkama. A ten slogan, z jazejka anglického přeložen,
zněl 'Co nemůžeš sežrat nebo vopíchat, to zabij!' Nejvíc mě
ale zaujala sestava obrovskejch černobílejch fotek jistý Jany
Tržilový. Na Kladně vyblejskla pár rómskejch dětí ze všech
světovejch stran, černobíle, syrově, bez blesku, na Kodak
400 ASA… a ke všemu z ruky (!), a to by nikdo neřek, jak je
to skvělý. Hudební skupina stejného etnického zařazení taky
na vernisáži hrála, byli to vesměs vejrostci, bubeník vypadal
na 8 (bylo mu prej 14) a k tomu zpíval, jak už oni uměj. Jó,
páni, tohle nebylo nic o nepřizpůsobivejch občanech. (Ale
kolik je mezi NIMA takovejch?) Ještě jsem neuvedl
hlavní hlášku: s tím Faustem to všecko pořádal mefistofelskej
charismáč Jaz Coleman (skupina Killing Joke, film Rok ďábla,
Pražský jaro…) On to vlastně způsobil, když viděl ty sklepy,
ve kterejch se to pak konalo - a řekl prostě 'Tady musí bejt
galerie!' (A byla a je!) Jmenovaný voříšek (britsko-indická
směs) taky chvíli hrál na piáno. Bylo to nádherný a expresivní.
Nezdržel jsem se a zeptal se Mistra po skončení, jestli to
bylo všechno opravdu improvizovaný. Řekl, že VŠECHNO. (A já
debil tam někde v tý sestavě tipoval např. Rachmaninova!)
Jaz byl děsně v pohodě, možná vlivem toho, co všechno si dal
předtím, ale to je jedno. Ten člověk je děsnej mág. Následující
produkce Richarda Madera s jeho improvizovanou free-jazz-rockovou
partičkou nebyla taky k zahození, ale termín návratu mě tlačil,
tak jsem se u východu zeptal Jaze, jestli bude ještě ten večer
hrát - a on řekl, že neví, možná, nebo nebo… a potom velmi
razantně: 'Ne!'. Tak jsem jel. Yarda Pichlík u
DĚJINY MĚSTSKÉHO DIVADLA V ÚSTÍ N. L. - 1. část - Ke
konci 19. století se stále více dostávala v našem městě do
popředí myšlenka vybudovat divadelní scénu. Ústí se stalo
už od poloviny 19. století v souvislosti s těžbou uhlí, rozvojem
průmyslu a dopravy významným centrem. Současně probíhaly snahy
zviditelnit se i v oblasti kultury. Stálé divadlo měly už
lázně Teplice a Karlovy Vary a dále i města Liberec, Jablonec
nad Nisou a další. Ústí r. 1899 poskytlo pro stavbu divadla
pozemek mezi hlavní poštou a školou, na Masarykově ulici,
kde je dnes muzeum, na místě již zasypaného rybníčku. Přicházely
v úvahu i jiné pozemky, ale ty nakonec byly opuštěny. Byl
založen divadelní výbor, který se v r. 1903 změnil na Spolek
pro výstavbu divadla. Hlavní jeho činností bylo sehnat sponzory
na financování stavby. V poměrně krátké době shromáždil kolem
sta tisíce rakouských korun a získal příslib dalších peněz,
zejména od Spolku pro chemickou a hutní výrobu, spořitelny,
pivovaru a dalších patriotů. V r. 1906 se městské zastupitelstvo
sjednotilo na velikosti divadla (pro 700 - 800 osob). Na projekt
byla vypsána veřejná soutěž. Sešlo se celkem 42 návrhů. Nakonec
byl vybrán návrh vídeňského architekta Alexandra Grafa, který
byl znám svými divadelními budovami v Moravské Ostravě, Znojmě,
v Badenu u Vídně i v samotné Vídni. Se stavbou se začalo v
r. 1908 a nešetřilo se na ní. Náklady dosáhly přibližně výše
1 miliónu rakouských korun. Stavba byla dokončena neobyčejně
rychle,a to v létě následujícího roku. Měšťané mohli být skutečně
pyšní. (Pokračování v únorovém čísle.) Mgr. Marie Peterková
u NAZARETH opět v Čechách!
Jak snad P. T. čtenářské obecenstvo doufejme zaregistrovalo,
skotští hardrockoví petrifikanti (to jako že zkameněliny,
aby bylo jasno i v jeskyních) zahudli v listopadu tu a tam
po Čechách. V Pardubicích a v Litvínově se před nimi producírovali
'naši chlapci' Motorband (Teplice). V Litvajzu 22. XI. jsem
byl taky. Je to parafráze na starej příběh - 'Kterak Pepíček
z Teplic ke štěstí přišel'. Když začal Jozífek Šutarů rozum
brát a zjistil, že některým zvukům okolo něj se říká hudba,
zlobili už Nazareth ve světle ramp a otec mu je pouštěl (protože
měl rozum). A potomek ho nezklamal. Od té doby až dosud zůstali
jeho nejoblíbenější kapelou. A letos na podzim se dozvěděl,
že před nima bude zpívat jako člen skupiny, která vychovala
např. Střihavku a Krulicha. V barkasu nás jelo 11. Po příjezdu
na litvínovskej stadion jsme uvnitř zjistili mráz. Pódium,
v Pardubicích ve 14.00 ready, bylo tady v 15.30 tak napůl.
K tomu trochu depresivní pocit z výsledku v Č. Budějovicích,
kde přišlo 700 lidí a vzniklo manko. Strach byl ale zbytečnej.
Seveřani zahanbili burany z jižních teritorií asi o 1300 kusů.
Jelikož se nedalo riskovat, že během 4 hodin, které chyběly
do začátku, vrostu do ledu a budou mě muset vysekávat, následoval
únik do knajpy s tím, že proti plánovanému startu bude prý
zpoždění do 20.00. V hospodě autobus Tepličáků, mezi nima
dost známejch. Pivo, rum, pivo, pivo, kafe, rum. Jeden krajan
pilně mobiluje do haly Matejčíkovi a průběžně hlásí: 'Mají
dostavěno.' - 'Budou zkoušet.' - 'Teď se mu nemůžu dovolat
- už zkoušej.'… A pak za chvíli: 'Motorband dohrál!' Takže
JAK hrál vám tím pádem neřeknu. Ale dohledal jsem, že 1) dobře,
2) 25 minut, 3) 7 skladeb, 4) nový věci, 5) i staroby a 6)
že to bylo fááájn. Při vstupu do haly právě zahajuje vopruz
jménem Turbo. Směšná nudná popina nejhrubšího zrna, kraválem
předstírající bigbít. Mě nespletou. Ani nedávná politováníhodná
smrt v kapele mě neobměkčuje. Ještě že jsou tu ochozy s pivem
a klobásama. A všude Tepličáci! Bzunění malejch českejch Europe,
co hrajou celej večer a 30 let jednu skladbu s různejma textama,
sem doléhá skoro snesitelně. Asi po 40 minutách se (a nás)
dotrápili, pauzička - a jde se na to. Za hromových akordů
se v kuželích světel zjevují přesluhující matadoři: Dan McCafferty
ve sportovní bundici, vzhledem šedivej Petr Čepek bez kníra
nebo můj strejda Venca dva dny před smrtí, ale zpívá jak před
těma třiceti. Pete Agnew s basou, pro změnu bez vlasů, ale
zato furt veselej. Jeho syn Lee, bušící místo umřelého Darella
Sweeta. A druhej mlaďas, Jimmy Murrison, furt vožralej kytarák.
(V Pardubicích prej tak, že i s kiksama, tady ne.) Bez dlouhejch
řečí: hrajou 18 skladeb, takovou best of nakládačku. Nechybí
'Razamanaz', 'Dream On', 'Bad Bad Boy', 'Broken Down Angel',
'Hair Of The Dog', 'This Flight Tonight'. A dva přídavky -
'Cocaine' a POCHOPITELNĚ 'Love Hurts' - úplně stejně, jako
13. srpna 1983 v jednom údolí u Budapešti. Tak teda dobrý,
konec, plác plác, dupy dup, písk… navzdory křepčení lidu mráz
na ploše trvá. Tak honem do zákulisí, kde se rozbíhá raut
s ňam ňam salámkama, grilovaným seletem, ovocem, pivíčkem,
a tak… Žerou hlavně příbuzní a hosté, jmenovat nebudu, taky
jsem žral. Pepíčkovi Šutarů Dan McCafferty v Pardubicích unikl,
než se nabil blesk ve foťáku. Neradno tedy ponechati náhodě
ničehož. Vypravujeme se do šatny Skotů, já jako Pepův fotograf
(a lékař - pro případ, že by se tváří v tvář idolu vomrtvicoval).
V cestě jsou 3 cimry plný ochranky. Tam někde za nima, střeženej
jak George Bush jr., je snad McCafferty. Už nevím, jak to
bylo přesně, ale mám dojem, že jsme se tam nakonec podkopali.
Náhle skutečně 'face to face'. Pepa obezděn Nazarethem - cvak
cvak - je to tam. Říkám Danovi, že je sleduju od r. 1970,
tj. od skladby 'Witchdoctor Woman'. Směje se, mává ploutví,
plácá 'Na tu si už ani nepamatuju!' a zase mává… (Kecá. První
píseň ze svý první desky si lidi pamatujou.) Na snímku tak
vidíte Pepíčka s očima už zavřenýma, 2 vteřiny před tím, než
ho - přemoženého mdlobou štěstí - zachytil v pádu Dan McC.
To je ten po jeho levici. Tak chlapci, doufám, že až bude
nazarethským ogarům po sedmdesátce a Motorband bude vytloukat
britskou Top Ten, pozvete si dědky jako support! Byla by to
slušnost. Yarda Pichlík