u
BESEDA, KŘEST A AUTORSKÉ ČTENÍ z knih regionálního
spisovatele Ladislava
Mušky - Setkání s autorem proběhlo 13. 11. v 17.00 v přednáškovém
sále Severočeské vědecké knihovny v Ústí n. L. (W. Churchilla
3 - půdní prostor). Spisovatel vítal v těchto prostorách čtenáře
a přátele, kteří ho přišli pozdravit vzhledem k nedávnému
vydání 2 knih: 'Jako chmýří pampelišek' - vydala Městská knihovna
v Semilách u příležitosti 75. narozenin autora. L. Muška se
v Semilách narodil (17. 9. 1928), vlastně jen 3 metry od pstruhové
říčky Olešky. To ho poznamenalo natolik, že je dodnes úspěšným
lovcem lososovitých ryb. O rybaření byla i knížka první 'Na
silnějším konci prutu' (povídky, 1962). Rybaření se věnuje
i tady, vzpomíná na potok u Malého a Velkého Března, u Ryjic
apod. Má rád pstruhy, ulovil i štiku kolem 90 cm dlouhou a
samozřejmě spoustu ulovených ryb opět pouští zpátky na svobodu.
Má dokonce medaili nejlepšího pstruhaře severočeského kraje.
Rád ryby udí - přítomným poradil tzv. čínský způsob úpravy.
Prozradil o sobě i to, že je ctitelem vína. Obdivuje kraj
kolem Semil, kam se stále rád vrací. Vyprávěl o setkání se
svými přáteli, o malíři a spolužáku Vladimíru Komárkovi a
dalších. Vyučil se sladovníkem, během zaměstnání studoval
v Praze sólový zpěv a hudební nauky. 2 roky zpíval v AUS Víta
Nejedlého a v l. 1951 - 88 byl členem ústecké opery, kde zpíval
jak ve sboru, tak jako sólista, působil ale i v jiných funkcích
(asistent režisér, režisér, lektor dramaturgie). Literární
tvorba je jeho potěšením. Povídky, které od r. 1956 vydával,
vycházely v různých časopisech i nakladatelstvích. Nepřestal
psát, tvorbu pokládá za způsob, jak se vyjadřovat k některým
problémům současnosti. Recenzuje, je členem Masarykovy akademie,
Čsl. Společnosti G. Casanovy a Obce spisovatelů. Již po 4.
byl zvolen předsedou Severočeského klubu spisovatelů. Druhá
kniha, která se také na setkání křtila, se jmenuje 'Zlato'
- k jubileu autora vydalo nakladatelství Kapucín Společnosti
přátel města Duchcova a Tiskárna Slon v Ústí n. L. L. Muška
odpovídal na dotazy paní Ivy Opravilové, která tato setkání
připravuje. Za poslední peníze by si nakoupil např. knihy
V. Vančury. Vedle rybaření rád chodí po kopcích, čte hlavně
v noci, jednak prózu, jednak renesanční poezii. Tvoří také
aforismy. Vzpomínal na hrdinky svých knih - Emu Destinovou,
Ulriku Levetzowou. Má rád impresionismus v hudbě i v malířství.
Pan Smyčka spolu s panem Alexandrem Nikitinem (člen orchestru
Městského divadla) zpěvem i hudbou příjemně pobavili přítomné
a pan Smyčka připomněl, že s panem Muškou 20 let působil v
divadle. Vzpomenulo se na knihu Hrrrůůůzzy ústecké opery.
Křest provedly ženy nejpovolanější - paní Mgr. Věra Bartošková
za nakladatelství Kapucín z Duchcova a paní Eliška Bartošová
z tiskárny Slon. Byl proveden jen symbolicky a beseda dál
pokračovala. L. Muška vyprávěl o svých zálibách, má rád zvířátka,
přírodu vůbec. Mluvil o setkání v Praze s ministrem Dostálem,
obdivuje a recenzuje mladé autory. Stále je literárně aktivní,
věnuje se severočeskému společenství, které je na tom lépe,
než kdykoliv jinde (Praha, Brno). Má dál bohaté tvořivé plány.
Mgr. Marie Peterková
u THERAPY? ORDINOVALI V AKROPOLI
- V rámci turné k novému albu 'High Anxiety', který sem ještě
neslyšel, ale prej je hodně dobrý, dorazili v ONO pondělí
17. listopadu do pražského Paláce Akropolis (www.palacakropolis.cz)
irští Therapy? V 'srdci Evropy' publikum věrných, chlapící
se tu naposled objevili na loňském Rock For People a třeba
já na nich byl už potřetí, takovej sem kanón... Takřka přesně
v avizovaných 19.30 Vypisovati se začíná fiXa, lidi pařej,
zvuk ukázkovej, akurát sem ňák nepochopil, proč po sobě Pardubičáci
flušou. 'Asi hrajou na babu', dedukuje bratránek Dědek. Nebo,
že by nový 'imidž'? Do pohody. Fláky ze starý fošny střídaly
fláky z tý nový (např. 'Domácí motokrosař'), aby se v +-20
h hoši rozloučili s tim, že si dou taky zapařit do kotle.
Zpěvá-k-ytarista Márdí tam do mě pak strkal, jak dybysme byli
ňáký kámoši - počkej příště... 'Ahoj Praho', vítá nás v cca
20.30 předák 'těch s otazníkem' Andy James Cairns (zpěv, kejtra)
a hned po Intru Willy tam šoupnou megasong 'Nowhere' ze snad
nejznámějšího a nejoblíbenějšího CD 'Troublegum' ('94). Narvaná
Akropole reaguje okamžitě - v kotli s teplotou snad 100 C°
se rozjíždí slušná mela trvající až do poslední přídavkový
'Isolation' v +-22 h. Mezitim Andy několikrát hlásil 'díky
Praho' a že prej 'Czechoslovakia is home of the beer', možná
by mu ale někdo měl nahlásit, jak to s náma od r. 1993 je...
Therapy? (www.therapyquestionmark.co.uk) nezklamali jako nikdy
předtim, potvrdili svou pověst parádně našláplý kapelky, kerá
má co říct a já počítám, že dycky i mít bude. Mam je rád a
počítám s nima na některej z příštích Útulek festů. Mějte
se rádi i vy a hlavně, ať je pohoda. Setlist: Willy, Nowhere,
Teethgrinder, Nobody Home But Us, Straight Life, Limbo, Who
Knows, Moment of Clarity, Sister, Die Laughing, Rust, If It
Kills Me, Stories, Diane, Turn, Dancin' With Manson, Church
of Noise, Potato Junkie, Stop It Your Killing Me, + Screamager,
Knives, Voodoo Doll, Isolation. Emilio, foto: Kryštof Havlice
(kito@email.cz)
u 'SPÍCÍ' BYLO TO PRAVÉ SLOVO
- V pátek 26. 9. 03 uvedlo Městské divadlo v Ústí n. L.
premiéru baletu o třech dějstvích SPÍCÍ KRASAVICE od Petra
Iljiče Čajkovského. Tento pohádkový motiv spíše známe pod
názvem 'Šípková Růženka'. Redakce, režie a části choreografie
se ujal Vladimír Nečas. Orchestru taktovkou vládl Norbert
Baxa. Představení o 3 dějstvích (celkem pět obrazů) bylo opravdu
dlouhé a bohužel chvílemi poněkud uspávající. Hudba (až na
pár málo znatelných 'úletů' hlavně ze začátku) byla pěkná
a podmanivá, individuální taneční výkony sólistů a sboristů
ústeckého baletu parádní, ale celkový taneční projev působil
dosti fádně, bez jiskry a nápadů a s tak nějak divnou celkovou
prostorovou choreografií. Až ne několik vydařených 'sólíček'
nedostali prostor téměř žádní muži. Vůbec tím nechci říci,
že by ženy byly špatné! Byly skvělé a některé sólistky mě
nadchly, ale s muži většinou představení dosahuje větší dynamiky,
spádu… A to byly, mimo jiné, další věci, které mi v tomto
představení chyběly. Dosti kritizování! Jsem laik a píši tak,
jak jsem to cítil. Leckomu se představení jistě líbilo více
a nesouhlasil by se mnou. Nejlepší je proto udělat si názor
vlastní. Skalní příznivce Čajkovského a baletu vůbec představení
zaujme asi více než mě. POZŇA
u BYDLET CHCEME VŠICHNI -
I TI Z DOMU NA PŮLI CESTY - Na pozvání Martina
Lána ze Sdružení pro péči o duševně nemocné - ústeckého FOKUSu
(vznik 1992), vcházím ve středu 17. prosince do modrého salónku
hotelu Vladimír. Nejen, že je odsud náramný pohled na rozsvícené
město, ale hlavně zde probíhá setkání u příležitosti otevření
veřejné sbírky. Ta se koná za účelem získání prostředků na
rekonstrukci Domu na půli cesty - chráněného bydlení pro lidi
s duševním onemocněním, kteří se zde učí sebeobsluze a samostatnému
bydlení. Pořádá ji již zmiňovaný FOKUS ve spolupráci s Komunitní
nadací Ústí n. L. (www.komunitninadace.cz) v rámci projektu
'Cesta k udržitelnosti', který je realizován za finanční podpory
programu EU Phare 2002 - dlouhodobá udržitelnost rozvoje občanské
společnosti. Zanechme ale opisů z propagačních matrošů a řekněme
si po lopatě, o co tady šlape: Od prosince 03 až do února
05 si můžete zakoupit symbolické předměty vyrobené ve Fokusu
- pohled (přefocené malby klienta sdružení Zdeňka Koška, 15,-
Kč), či keramickou cihličku (20,- Kč) a přispět tím tak svou
troškou do mlýna, resp. stavení ve všebořické Tiché ulici.
'Potřebujeme vybrat 320,- tisíc korun s tím, že tato částka
bude navýšena dvěma nadacemi - Komunitní a německou nadací
Software AG-Stiftung - o 250%, čímž se přiblíží 1 milionu
korun potřebnému k celkové rekonstrukci objektu tak, aby byl
trvale udržitelný', prozradil Martin Lán. Pomoci můžete nejen
finančně zasláním příspěvku na 'sbírkový fond VILLA', č. 1359967001/2400,
popř. prostřednictvím Darovací smlouvy (ke stažení na www.fokusul.cz),
ale i provedením stavebních prací zdarma (Smlouva o dílo),
poskytnutím stavebního materiálu (Darovací smlouva na materiál),
poskytnutím jiných služeb (po dohodě), či poskytnutím věcného
daru. Další informace vám rádi sdělí přímo ve Fokusu na Střekově
- ul. V Zeleni 4 (po - pá: 8-16.00, tel.: 472 745 159, 606-808
974 - M. Lán, e-mail: fokusul@volny.cz), v Centru podpory
bydlení ve všebořické Tiché ul. 142 (tel.: 47 274 28 43, cpb.fokusul@volny.cz),
nebo pro mnohé nejjednodušší a nejpohodlnější způsob klikem
na stránky www.fokusul.cz + www.cpb.cz. Kampaň do budoucna
podpoří i různé kulturní akce, např. koncert zatím zapečetěné
kapely v dubnu v Národním domě ad. Zde - v hotelu Vladimír
na závěr prezentace vystoupili ústečtí Schwarze Aussig a absentující
média (např. MF Dnes, Ústecký deník, Blesk, ústecká rádia,
TV Lyra, ČT 1, Ivan Berka...) nejen, že přišla o jejich oduševnělý
melancholický rock, ale i raut v čele s chutnými řízečky a
guláškem. Na vaši pomoc (já už doma cihličku mam) se za redakci
NÚP těší Emilio
PS: Dárečky z dílny klientů FOKUSu zakupujte přímo u nich,
v klubu Circus (ex Kladívko) ve Velké Hradební 33 a na dalších
místech, která budou dodatečně oznámena.
FOKUS - jsme sdružení pro péči o duševně nemocné, nevládní
nezisková organizace, která sdružuje odbornou i laickou veřejnost
v oblasti péče o dlouhodobě duševně nemocné. Naše občanské
sdružení vzniklo v roce 1992 jako reakce na absenci komunitních
služeb pro psychiatrické pacienty v ústeckém regionu. Vycházíme
z principů a poslání sdružení FOKUS, které vzniklo již v roce
1989. l Slovo 'FOKUS' znamená krb, ohniště, rodinu, dům, oheň
- symbol lidské pospolitosti, zázemí, jistoty a vztahů, které
působí na naše duševní zdraví.
u VESNIČANI V PRAZE (ANEB
CESTA NA LAIBACH A ZASE ZPĚT) - V pátek 28. 11. 03 se
trojice reprezentantů (Ála, Jiřík, Mormo) 6ti kapel (Arashit,
Necrosorth, Kristýna, Wyrm, Pussy Pumpers, Agmen) vydává do
hlavního města naší
milované kapitalistické vlasti, aby zhlédla dlouho očekávanou
událost - koncert slovinské legendy Laibach. V 17.00 již všichni
sedíme ve vlaku směr Praha; vybaveni litrem Coly a krabicí
svinstva jménem Viňa Lanzar vesele plkáme a cesta příjemně
ubíhá. Dojem kazí jen 10timinutová pauza v Holešovicích, konkrétně
šokující pohled na prostory, plné bezdomovců a různobarevné
fauny. Vlak bohudík pokračuje dále a my brzy vystupujeme na
Wilsoňáku. Vědomi si zážitků z Holešovic co nejrychleji vyklízíme
prostor; míříme k Divadlu Archa, kde se koncert koná. Na místě
jsme v 19.15 - máme tedy trochu času na jedno zdravotní naproti
'U Rozvařilů'. Vchod do divadla je pořadateli uvolněn v půl
osmé. Zvedáme se, protože nevíme, kolik lidí se na akci chystá
a neradi bychom něco prošvihli. Hned u vstupu je Mormo vytipován
jako potenciální terorista a ochrankou důkladně prohledán
za účelem odebrání zbraně. Žádnou samozřejmě nemá; zajímám
se tedy, zda lze za zbraň považovat i klíče od bytu. Dozvídám
se, že občas ano; ujišťuji proto strážného, že svoje klíče
po Laibach házet nehodlám - rád bych se totiž dostal domů...
Sestupujeme do prvního suterénu. Hned proti schodům se nachází
sympatická mobilní občerstvovna - objednávám škopek (á 22.-)
a jdu zhlédnout prodejní výstavku triček, odznaků, plakátů,
cédéček
i jiných naprosto nepostradatelných věcí. U stolu již úřaduje
Alenka: Vybírá knihu o historii NSK (á 800,-), tričko (á 480,-)
a dva odznaky s křížem v ozubeném kole (á 160,-). Po chvíli
pomocných výpočtů a dohadů s pánem na opačné straně si trofeje
odnášíme; míříme do druhého suterénu, abychom zhodnotili sál.
Stejně jako nahoře narážíme na mobilní posilovnu, bar a WC
department (dosti vytížený). Sál je naopak téměř prázdný -
vidíme ale, že lidé se začínají shromažďovat na ochozech.
Protože máme dobrou zkušenost již s koncertem před 2 lety
v Paláci Akropolis, necháme se zvukařem nasměrovat a míříme
zpět o patro výše; dole bychom viděli leda tak hovno. Přicházíme
právě včas a zaujímáme strategickou pozici přímo nad mixážním
pultem. Do spodního sálu se lidé doslova trousí; nic nenasvědčuje
tomu, že by mohlo být plno. Mormo zatím odbíhá ke hlavnímu
vchodu - usmyslel si, že od pořadatelů vyzuzá velký plakát,
dosud přilepený na skleněné výplni dveří a kupodivu se vrací
se slovy 'prej po koncertě'. Ve 20.15 je lidí v sále už podstatně
více; houstne to i na ochozu. Prodírám se ven, abych zajistil
ještě nějaký ten škopek - brzy už nebude nárok. Vracím se
právě včas, abych se stal svědkem malé různice: Dosti nehezká
zrzavá slečna v brýlích právě plísní Alenku, že se 'furt sune
do strany'. Se slovy '...a to vám nevadí, že tady sedíme?'
schytá pohotovou odpověď ('...a nevadí vám, že tady stojíme?').
Rázně tedy zasahuji a vymezuji pravou kanadou hraniční pásmo.
Po zbytek večera je relativní klid; protože ale není křivdy
bez odplaty, slečna ve finále zapláče - bolí mne břicho, a
tak jí pravidelně vypouštím produkty své látkové přeměny rovnou
do držky. Gott mit dir, krávo... Ve 20.30 se začíná cosi dít
- přichází zvukař a manipuluje s pultem. Že by změna? Že by
legenda protentokrát vynechala svá nekonečná, otravná intra
a šla rovnou na věc? Už je to tak!!! Přesně ve 20.35 zaduní
sálem elektronický sampl a na pódim přichází pětice protagonistů
(zpěv, kytara, basa, klávesy, pady). V pozadí zatím běží obligátní
projekce, tmu křižují záblesky reflektorů a všude se valí
čoud. Vskutku impozantní. Ve 20:50 je Laibach v optimální
provozní teplotě a může začít samotná propagace nového alba
WAT. Bohužel právě v té chvíli vplouvá na pódium dvojice copatých
jihoslovanských sadomaso opic, které se s bubínky a hlavovými
mikrofony pokoušejí o simulaci mohutné rytmiky; resp. sborových
zpěvů (do konce vystoupení se už děvčat nezbavíme a upřímně
řečeno - právě ona budou nejslabší stránkou celé akce: Jejich
pohybové kreace totiž připomínají v lepším případě ranní rozcvičku
dozorkyň v Ravensbrücku; v té horší variantě pak upocenou
drůbež z happeningů typu 'Cvičíme s Bárou'...). Za totáče
by to lidi určitě brali jinak: Možná by měli pocit, že křoví
s kozama je to pravý ořechový a domů by se plazili s bílkem
ve slipech. Jenže dnes je podobných kundiček takový přetlak,
že už to působí dokonale vágně... Nuže, možná se pletu; třeba
právě taková debilita je dalším z geniálních záměrů slovinských
šokmajstrů - mít ale tu možnost, prostě se seberu a táhnu
do hajzlu, protože i trapárna by měla mít určitá pravidla.
Koncert mezitím běží na plné obrátky: V elektronickém hluku
začíná být slyšet kytaru (mimochodem velmi erudovanou) a sem-tam
dokonce pleskne basa. S uznáním konstatujeme, že kapela hraje
poctivě, naživo a nesnaží se do mrtě kopírovat svoji placku
(to by ostatně hoši nemuseli vážit cestu do Prahy a lepší
dýdžej by je se svojí aparaturou spolehlivě nahradil). Dav
spokojeně řičí, dvojice domin trestá své pomyslné oběti a
čas letí a letí... Ve 21.45 hudba náhle ustává. Liga Mistrů
odchází bez jediného slova rozloučení do zákulisí a nyní je
na davu, aby ji přivolal nazpět. Daří se: Aplaus, pískot,
a řev je opět přerušen další, téměř bezchybnou kombinací elektroniky
a živého projevu; Laibach přidává! Musím se dokonce přiznat,
že právě v té chvíli jsem nucen poopravit svůj názor na výše
kritizovanou dvojici samiček - s rozpuštěnými vlasy vypadají
podstatně lépe a zejména ta vlevo má hlavový mikrofon nasazený
tak šikovně, že ze všeho nejvíce připomíná blonďatého Adolfa
s hárem až na lopatky. No nežerte to... Definitivní konec
nastává přesně ve 22.00. Sál se pomalu rozsvěcí a lidé se
tlačí k východům. Zůstáváme na místě, protože nás baví sledovat
cvrkot. Jsem například fascinován šipkami s nápisem 'Nouzový
východ': Vidím je tady nahoře na každém kroku a všechny ukazují
cestu k záchraně. Problém ovšem tkví ve skutečnosti, že nouzový
východ z ochozu je totožný s jediným vchodem tamtéž... Nu
což, dolů jsou to nějaké 4 metry... Alence se naproti tomu
líbí vcelku čistý a dýchatelný vzduch v sále; vzhledem k záplavě
vajglů o patro níže však tento fakt přičítám spíše výkonné
vzduchotechnice. Odcházíme jako jedni z posledních. Mormo
kvačí pro svůj vysněný plakát, my se pomalu přesouváme do
pasáže. Zatímco si sdělujeme první dojmy, Mormo shání pořadatele,
s nimiž se předtím domlouval. Když posléze vidíme jeho rozzářený
ksicht, je vše jasné - ušetřil kilo pade a plakát je 'doma'.
Hlásí také, že akce se zúčastnilo nějakých 1300 lidí (krát
půl hadru .... no tě prdel...). Vracíme se zpět k Wilsoňáku;
nálevny nižších cenových skupin zejí temnotou a ty ostatní
nejsou pro nás. Nakonec tedy bereme zavděk jedním ze stánků
přímo na nádraží. Dojem z Holešovic se však opakuje a proto
odcházíme na perón k přistavenému vlaku. Čekání si kolegové
krátí - jak jinak - cigárem. Úderem 23.30 se konečně dáváme
do pohybu směrem k domovu. Alenka to rovnou zalamuje a ani
Mormo již není tím klasickým informačním gigantem; prostě
máme všichni dost. Cesta přesto ubíhá bez větších problémů
a nebýt faktu, že náš rychlík staví v každé díře (zaplaťpámbu
že ne na znamení), ani bych ji neregistroval. V Ústí kotvíme
ve čtvrt na dvě a protože noc je ještě mladá, jdeme do Pohody.
Taky kam jinam, že... Na místě dovršujeme otravu alkoholem
a docházíme k závěru, že za 520 káčé (v předprodeji) se nám
dostalo vcelku kvalitního zboží. A že jsme snad čekali větší
mazec? No co byste chtěli za blbý pětikilo... kristynko@centrum.cz
u 16 LET OD SVÉHO VZNIKU
letos oslavil Open Air Music Festival TRUTNOV. Ten první (východočeský
Woodstock) byl ještě před zahájením totálně rozprášen 'příslušníky
VB a STB', ten letošní začal ještě dříve, než bylo psáno na
plakátech. Již ve čtvrtek se prý hrálo v krušovickém stanu
(Benjaming Band, DJ náčelník Geronimo...), avšak já jsem přibyl
na festival až v pátek po 9té večer, tj. 5 hodin po začátku
hlavního programu. Z těch, jež jsem chtěl vidět, jsem propásl
November 2nd, P. S., -123min a Skyline, Wohnout neznámo proč
nedorazili. S prvním vyběhnutím na HLAVNÍ SCÉNU stíhám tanečně-rockové
Tata Bojs, jak pumpují svojí energii do zhruba 15titisícového
davu, který skáče po vzoru Mardoši (basa, zpěv). Jako další
nastupují J.A.R., kteří s velkou rezervou předvádějí standardní
hudební výkon, jenž však postrádá již zmíněnou energii 'předskokanů'.
Odcházím zmapovat další scény. Nejprve se stavím v PUB STAGE,
kde hraje legendární hanspaulská bluesovka Bluesberry (kterou
založil Petar Introvič již v r. 1971), sypala ze sebe blues&boogie&rock'n'roll,
jakoby se nechumelilo… A nechumelilo. Je něco před půlnocí
a stupňů asi tak 60 Fahrenheita, na hlavní scéně s očekáváním
velkých pátečních hvězd teplota ještě více stoupá. Nechávám
si radit od Mr. Diestlera a jdu se podívat na mně dosud neznámou
ostravskou formaci Robson, právě vystupuje na MALÉ SCÉNĚ.
Dělám dobře, poněvadž jejich nenuceně chytlavé a inteligentní
písničky (opsáno z fest-bulletinu) příjemně lahodily mému
uchu. Robsonům, kteří se od r. 1994 celkem úspěšně probíjejí
soutěžemi hudebních skupin (v r. 2000 absolutní vítězství
Jim Beam Rock), už chybí jen vydat vysněné album. Po skoro
hodinové přípravě zahajují Suicidal Tendencies svou 'crossover-hardcoreovou?'
show. Tato americká parta si, jak už to u stylově podobných
bývá, vyhrává s technikou hry tak, že se o tom některým hudebníkům
(mně už ani zdání nepomůže) zdá a přes poměrně nevydařený
zvuk (snad díky nočním hodinám a snaze zvukaře udržet hladinu
hluku na hygienické normě) potěšili k prasknutí naplněný kotel.
Než se připraví další lahůdka, jdu navštívit 4. stage, ALTERNATIVNÍ
A MEDITATIVNÍ STAN, odkud právě zní Nirvana Mantra Dance Revival,
jenž hraje Nirvanu tak, jak ji známe z nahrávek, jen texty
si trochu (více) upravili k obrazu svému. Slyšet v každé písni
'Hare krišna, hare krišna…' mě moc nebaví, tak se po Smells
Like Teen Spirit vracím na hlavní stage, kde právě začíná
opravdový bonus - argentinští Karamelo Santo, z jejichž salsy
je nadšen i človíček jménem Manu Chao. Ten jim ostatně pomáhal
i při natáčení posledního alba. Musím říci, že ne nadarmo
se o nich říká, že naživo jsou absolutně nejenergičtější a
nejdynamičtější skupinou na světě. Kdo v Trutnově byl, mohl
se o tom přesvědčit na vlastní oči, uši a především tělo,
protože prostát jejich vystoupení bez jediného pohybu je prakticky
nemožné. Prostě nádhera. I zvukově to najednou nemělo chybu,
takže se domnívám že si u ST zvukař asi seděl na uších. Je
asi půl čtvrtý, sedím v kavárně festivalového městečka u kelímku
horké kávy. Z pódia se ozývá poslední účinkující. Že by Morcheeba???
Ne, je to Björk s bigbítovou formací! Ne, jsou to Roe Deer.
Příjemné a pohodové. Skvělý hlas Emy Brabcové a neméně dobrá
kapela z Prahy. Prý jsou největší nadějí naší scény, což rád
potvrzuji. K probouzení do sobotního rána mi z nedalekého
pódia hráli Fru Fru. Fronty u mycích žlabů se začaly prodlužovat
a kotel hlavní scény se pomalu plnil. Raní polévka, káva,
první cigárko a na hlavním pódiu hraje Karel Bubuljak, spoluzakladatel
Mama Bubo, se svou současnou kapelou Snoo. Už teď tuším, že
dnešní den bude paráda. V programu lovím, co nesmím zameškat.
Téměř celý patří PUB STAGE pořadu Hudební sklepy Václava Koubka,
kde vystoupí písničkáři D. Andrtová, Sarközi, J. Burian, J.
Noha, Vl. Třešňák, Vl. Merta, D. Vokatá, samozřejmě V. Koubek
a další. Hynek Verner Tichý, foto: Blanka Nováková - pokračování
příště
u NA BOŽÍ VODĚ - Padesát
let zemědělského učňovského školství v Liběchově - V honbě
dnešních časů není špatné čas od času se zastavit a spočinout.
Takovou příležitost jistě nabízí i připomínky významných výročí,
ať už se týkají osob či událostí. Jedno takové chci připomenout
tímto příspěvkem. Z hlediska lidského věku znamená 50 let
jeden produktivní život. Ale co v životě školy? Nepochybně
i v těchto souvislostech se můžeme ptát, zda se její 'produktivní
věk' nesl ve znamení zřetelného étosu a vědomí smyslu vlastního
konání, či zda se leckdy nejednalo o jakési proplouvání bouřlivými
proměnami času. Nečiním si na tomto místě nárok odpovědět
na tuto otázku. Možná postačí prosté srovnání stavu před oněmi
padesáti lety a dnes. Bylo zajisté možné - tak jako dosud
- ponechat dokumenty a fotografie ve složkách a šuplících.
Nicméně nejen v životě školy se ukazuje, že právě pro posilování
étosu a vědomí smyslu vlastní práce mají mnohé události a
děje v mnoha ohledech platnost a význam větší než pouze krátkodobě
aktuální. Věřím, že toto připomenutí má svou cenu mimo jiné
také jako poděkování - nejen dnešním pracovníkům, ale v neposlední
řadě i všem ostatním, kteří zde za celá ta léta měli možnost
působit. l PRVNÍ BUDOVA (1882 - 1921) - 1882 Původní objekt
byl postaven pro potřeby banky Bensener Sparkasse. 1893 Nemovitost
přešla do vlastnictví rodiny Leclairových. 1908 Majiteli budovy
se stali Margarete a Oskar Seemannovi. 1919 Objekt zakoupili
Ludwig a Maria Fischerovi. l SANATORIUM (1922 - 1952) - 1922
V květnu zakoupila objekt č. p. 50 Nemocenská pojišťovna živnostenských
pomocníků při společenstvu krejčích v Praze za 250 tisíc Kč.
Ještě téhož roku provedla nákladem 120 tisíc Kč přestavbu
a zřídila léčebnu. Ředitelem ústavu byl pan Sylvestr Učeň.
1923 Provedena adaptace, zakoupeny přilehlé pozemky, rozšířen
sad, zřízen vodovod a kanalizace úhrnným nákladem 500 tisíc
Kč. Dále byla za 100 tisíc Kč zbudována biologická stanice.
1925 Dokončena výstavba druhé budovy za 550 tisíc Kč. 1928
Vystavěna hospodářská budova a skleníky nákladem 80 tisíc
Kč. Ústav zaměstnával 1 vedoucího lékaře, 2 diplomované ošetřovatelky
a 11 provozních zaměstnanců. 1938 V důsledku německého záboru
Sudet bylo lázeňské zařízení odstěhováno do Prahy. 1939 Německá
správa v areálu zřídila dívčí pracovní tábor pro děti říšských
příslušníků. 1942 Na základě kupní smlouvy bylo 7. října vloženo
vlastnické právo ve prospěch obce Gemeinde Liboch. O toto
právo pak byl veden spor o dalších 50 let později. 1945 V
objektu bylo ubytováno 86 dětí řeckých uprchlíků. 1950 Dne
14. srpna převzala objekty Ústřední národní pojišťovna Praha.
l OD UČŇOVSKÉ ŠKOLY KE STŘEDNÍMU ODBORNÉMU UČILIŠTI (1953
- 1989) - 1953 Nemovitosti převzalo k 17. říjnu Ministerstvo
zemědělství Československé republiky. Zemědělská technická
škola (ZTŠ) Mělník zde jako svou pobočku umístila Učňovskou
školu zemědělskou (UŠZ) Mělník. Odtud datujeme počátek učňovského
zemědělského školství na liběchovské Boží Vodě. 1955 K 31.
prosinci byla UŠZ organizačně oddělena od ZTŠ Mělník. 1956
1. ledna vznikla dnešní škola jako samostatný subjekt, původně
pod názvem Učňovská škola zemědělská Liběchov, jejímž zřizovatelem
bylo nejprve Ministerstvo zemědělství ČSR. Ředitelem byl jmenován
dosavadní vedoucí účetní zaniklé UŠZ Mělník pan Vladimír Valenta.
1957 Vybudováno ústřední topení. 1958 Výsadba ovocného sadu
(meruňky, ořechy) na ploše 3 hektarů. 1960 Výstavba skleníku
u hlavní budovy. 1961 Zemědělské učiliště navštěvovalo 119
žáků. Pro nedostatek ubytovacích kapacit byl jeden ročník
umístěn v Mělníce. Koncem roku škola převzala internát v Rašínových
objektech v Liběchově od národního podniku Loděnice. Při své
účasti na mezinárodní výstavě v Erfurtu v tehdejší Německé
demokratické republice získala škola pro Československo bronzovou
medaili za své výpěstky brukve. 1962 Učňovská škola přešla
do působnosti a řízení odboru školství Okresního národního
výboru (ONV) Mělník. (Kontakt: SOU zemědělské, OU a U, Boží
Voda 230, 277 21 Liběchov, tel.: 315 697 020, e-mail: uciliste.libechov@tiscali.cz)
Marek Belza (mbelza2002@yahoo.com) pokračování příště