2.
kapitola
Naše podkrušnohorské hnědé uhlí pochází z třetihor. Pře padesáti
miliony let se vrásněním pohoří budoucích Krušných hor a Českého
Středohoří vytvořilo velké množství jezer, močálů a bohatá
vegetace kolem nich. Ta byla horninami zavalena, slisována
a působením věků zuhelnatěla. Vzniklo bohatství i prokletí
našeho kraje. Podkrušnohorské uhlí je méně výhřevné než uhlí
černé, obsahuje víc vody (10 až 40%) i síry (nejméně má chabařovické:
0,35% v sušině), zůstává po něm víc odpadu, ale přesto jsme
si na ně zvykli a potřebujeme ho - zatím. Severočeská hnědouhelná
pánev se rozkládá na ploše asi 1.400 km2. Sloje jsou nestejné
šíře a v různých hloubkách. Proto někde stačila povrchová
lomová těžba, jinde se hloubily pravé hornické těžní jámy.
Naši uhelnou pánev tvořily dva revíry, mostecký a sokolovský.
Traduje se, že uhlí znali už majitelé předlického panství
- johanité - kolem roku 1169. O rozsahu těžby a využití uhlí
se můžeme jen dohadovat. Hledání zlata, stříbra, různých rud
a později i uhlí bývalo spojováno s čarodějnictvím. První
zpráva o uhlí v Čechách jako užitkového materiálu se zachovala
v městské knize Duchcova z 21. května 1403. V polovině 16.
století, někdy v roce 1550, požádal horní hejtman Jáchymova
pan Bohuslav Felix Hasištejnský z Lobkovic o povolení k hornickému
podnikání v kraji žateckém, litoměřickém a slánském. Žádost
zdůvodnil nedostatkem palivového dříví. V roce 1560 se historie
zmiňuje o dole na uhlí poblíž města Hrobu. Původně patřil
klášteru v Oseku. Jedním z dalších majitelů byla mostecká
rodina Weidlichů. Ti zažádali u císaře Matyáše o povolení
těžit uhlí na pozemcích města Mostu a u Havraně. Privilegiu
k těžbě bylo mosteckému měšťanovi a radnímu Weidlichovi uděleno
20. 11. 1613. Součástí povolení byla doložena 'i s uhlím libovolně
nakládat'. Majitel užíval tedy uhlí podle svých představ 'k
vydatnému vytápění světnic v pecích uměle zřízených'. Uhelné
dolování navazovalo na rudné a dlouho se, vlastně až dodnes,
prolínalo. Zachované středověké kresby nám líčí 'bohulibý
život' obyvatel pracujících na poli, v řemeslech i rudách
pro pány a taky pro sebe. Jako ve všech mimořádných jevech
a objevech se spatřovala vůle a dílo Boha, dobrých i zlých
duchů, skřítků, trpaslíků a dalších. Vytvořila se spousta
pověr, zvyků a tradic spojená s dolováním rud i uhlí. Dodnes
ve všech částech světa obětují havíři místním pánům hor i
podzemí různé dary, od potravin přes talismany až ke svatým
obrázkům. Úrazy totiž bývaly velmi časté. Stará ústecká sága
o Elizabethschachte píše o množství mrtvol havířů nikdy nepohřbených
či nenalezených. Těžba byla primitivní, hlavně v místech,
kde sloje vystupovaly až na povrch. Stačilo vykopat jámu a
uhlí v kbelících vytahovat. Počáteční 'těžařské společnosti'
tvořily rodiny, na jejichž pozemcích se uhlí objevilo. Dlouho
byla těžba spíše zimním experimentem. Když se na podzim sklidilo,
začala se pole přehrabávat a hledat ďábelský černý kámen.
Často se uhlí jen pálilo na hromadách a popel se prodával
řemeslníkům jako hnojivo. Takovou neodbornou těžbou se získalo
jen asi 30% ložiska. Proto se uhlí po mnoha letech nacházelo
i v dříve vykutaných místech. Moderní stroje se často propadaly
do starých chodbiček a jam. Helena
Borská