¨
ČERSTVÉ
MASO - FRESH
- výstava studentů katedry výtvarné výchovy PF a Fakulty užitého
umění a designu UJEP - Od 2. 7. do 30. 8. 03 se příznivci
současného výtvarného umění mohli v Městském Muzeu v Ústí
n. L. prostřednictvím výběru kurátorky Evy Mrázikové z Galerie
Emila Filly seznámit s tvorbou nejmladší generace umělců -
studentů Fakulty užitého umění a designu a katedry výtvarné
výchovy PF Univerzity J. E. Purkyně v Ústí n. L. Výstava zahrnovala
široké spektrum výtvarných vyjadřování: tradiční obrazy a
kresby však měly vůči modernějším trendům - objektům, fotografiím,
videu a instalaci spíše submisivní roli, a to ještě značně
neklasickou. Autorem těchto neklasických obrazů je Milan Žák,
jenž ve své tvorbě kreativně čerpá z dynamického a u nás poměrně
stále mladého kódu subkultury graffitti. V muzeu se Žák prezentoval
malovanými, stříkanými, kreslenými a prořezávanými ženskými
akty a portréty na kartonu. S lehkou nadsázkou se dá říci,
že tyto práce jsou svou originalitou 'Avignonskými slečnami
21. století'. Plošný a jednorozměrný plán nástěnného obrazu
je zpochybněn prořezáváním jako svébytným doplňkem malby a
kresby ve tvarování a stínování figury. V souladu s postmoderním
étosem slučují Žákovy práce vysoké (žánr portrétu a aktu)
s nízkým (specifický, odborně dosud málo diskutovaný vizuální
kód graffitti, doplněný dokonce tagem - uměleckým podpisem
sprayerova alter ega namísto autorského podpisu). Zajímavým
tématem, zpochybňujícím věrohodnost přenosu skutečnosti prostřednictvím
média fotografie za použití esteticky zajímavého nápadu, přispěla
Leona Telínová. 8 černobílých a 3 barevné snímky malého formátu
zachycují mikrokosmos sui generis - svět panenek a pro panenky,
vypadající však na první pohled docela věrohodně jako svět
lidských rozměrů. Podobně znejišťující průřez realitou provedla
Marie Laburdová, když rozřezala objekty, jež nám slouží běžně
k užívání (mobil, promítačka, panenky apod.). Tyto věci po
chirurgickém zásahu přestaly být k užitku, a vystoupila tak
jejich bytnost v jiné - estetické dimenzi, v jejich (doslova)
vnitřní struktuře. Velice zdařilé video poskytl Michal Tlustý.
Na snímku 'The best of the best', natočeném digitální kamerou
a zpracovávaném na počítači, imitujícím akční počítačové hry
a filmy pracoval 170 hodin a je to vidět i slyšet. Příběh
o elitní jednotce (výborně zahrané Tlustého kamarády), která
bojuje s mimozemšťany, doprovází vypracovaná hudba i zvukové
a vizuální efekty. Parodizující vztah k inspirujícímu materiálu
podtrhují scéna s ufouny - loutkami, připomínajícími Jú a
Hele, a také sestřih úsměvných nepovedených scén na konci
snímku. Kratší video daleko méně akčního ražení předvedl Dušan
Skala. Jeho 'Super Mirafiori' je volně poskládaným řetězcem
scén s různým obsazením a s různými protagonisty. Ireálná
nálada v kombinaci s velmi pravděpodobnými situacemi, vláčná
smyčcová hudba a další prvky, přibližují Skalu
k lynchovské poetice. Takovou náladou oplývají ostatně i jeho
fotografie středního formátu. Autonomní náměty, nedořečenost
a distanc autora vyvolávají v divákovi otázky a nutkání vytvořit
si svůj vlastní příběh. Zuzana Musilová se na výstavě podílí
instalací a dvěma videosnímky. Instalace zahrnuje např. kombinaci
zelených figurek vojáčků s těžko identifikovatelnými objekty,
vzniklými slepením různých materiálů pomocí lepidel a barev.
V kódu 'estetiky zvráceného' jsou realizovány i další objekty
('ozdobené' plato na vajíčka či brýle). První video 'Prostor'
popisuje za pomocí deformovaného obrazu tápání člověka/kameramana
ve svém okolí. Druhý film, 'Posun prostoru', je záznam performance,
v níž se autorka, oblečená jenom ve spodním prádle, polepená
výstřižky z časopisů, předvádí vesnici a potom i osazenstvu
jejího hostince. Výstavy nejmladších umělců nejsou na naší
oficiální výtvarné scéně řídké, většinou se však jedná o prezentaci
vesměs klauzurních prací studentů jednotlivých ateliérů, přičemž
absentuje ucelenější kurátorský záměr. V tomto směru originální
počin kurátorky Mrázikové akcentoval tu polohu studentské
tvorby, jež je především významově a intelektuálně podbarvená
a která reaguje na současné trendy vizuální kultury. Podle
mého názoru se v případě prací M. Laburdové a L. Telínové
nedokázal vyhnout nebezpečí prvoplánovitosti a upovídanosti:
několika objekty/fotografiemi říkají mladé umělkyně to, o
čem by mohlo vypovídat pouze jedno dílo, umělecký záměr je
příliš jasný; antiestetická instalace Z. Musilové zase podle
mě postrádá - byť příznačně hnusný - šarm: prostě není ani
příjemná, ani dostatečně nepříjemná. Pozitivně hodnotím především
vposledku velice civilně a skromně působící video M. Tlustého,
které je velice příjemné tím, že si ve svém hraní paradoxně
na nic nehraje, a také invenční příspěvky M. Žáka. Jaroslav
Balvín (foto Barby za asist. Eli)
¨ Přijďte
navštívit hudební oddělení
Městské knihovny v Děčíně. Najdete zde široký
výběr všech žánrů včetně alternativních. V minulých přehledech
jsme vám nabídli výběr z nových titulů jazzu a world music,
tentokrát se podíváme, jaké filmové soundtracky si můžete
v hudebním oddělení zapůjčit. Na své si přijdou milovníci
klubových i komerčních filmů. Ve fondech knihovny můžete najít
soundtracky k MATRIX, MATRIX RELOADED, ANIMATRIX, RESIDENT
EVIL, BLADE RUNNER… až po např. hudbu k filmu HABLE CON ELLA
(Mluv s ní) španělského kultovního režiséra P. Almódovara,
kterou má na svědomí A. Iglesias a poslechnout si z něj můžete
takové velikány brazilské hudby jako např. G. Velosa, R. Ellis
či T. Jobima. Další lahůdkou je soundtrack z filmu SIESTA,
kterou nahrál M. Davis s baskytaristou a producentem M. Millerem
- potěší milovníky jazzu a španělské hudby. Kultovní klubový
snímek FOUR ROOMS (Čtyři pokoje) má také zajímavou muziku,
za kterou stojí kapela COMBUSTIBLE EDISON s velmi zajímavou
zpěvačkou a těžko zařaditelným, leč pozoruhodným hudebním
stylem. Další titul, který si můžete půjčit, potěší fanoušky
hiphopu: soundtrack k GHOST DOG - Cesta samuraje, kterou složil
a vybral 'hiphopper' RZA, bývalý člen kultovních WU TANG CLAN.
K tomuto CD by se trefně hodil podnázev 'To nejlepší z hiphopu
okořeněné trochou zenu'. Za zmínku stojí i kompilace JAZZ
ON CINEMA aneb průřez hudbou z filmů počínaje Jamesem Bondem,
konče například nedávno v TV uváděným klubovým německým filmem
Hotel Bagdad. Hrají a zpívají např. M. Davis, C. Baker a jiní.
Milovníky francouzských komedií typu Četník ze Saint-Tropez
jistě potěší kompilace TWIST AGAIN AU CINÉ - hudba k francouzským
filmům 60. let. Úplní šílenci zase ocení výběr hudby z indických
filmů THE BEST OF BOLLYWOOD - indický pop ve spojení s dramatickou
scénickou hudbou z ně-ko-likahodinových hollywoodských trháků.
Teď trochu filmové klasiky - mimo CD THE BEST OF BOND… JAMES
BOND si můžete také půjčit hudbu k bondovkám ve svérázné úpravě
jazzové formace SEX MOB. Celé CD se jmenuje SEX MOB DOES MOB,
doporučujeme jazzovým fajnšmekrům. Pro návštěvníky filmových
klubů ve zkratce: hudba z filmů D. Lynche je v našich fondech
zastoupena tituly LOST HIGHWAY, TWIN PEAKS a TWIN PEAKS -
FIRE WALK WITH ME, dále jsou k mání tituly BUENA VISTA SOCIAL
CLUB, hudba M. Nymana (proslavil se hlavně hudbou k filmu
PIANO) k THE COOK, THE THIEF, HIS WIFE AND HER LOVER (pro
nezasvěcené: Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec - filmová
lahůdka od P. Greenwaye), Bjork: SELMA SONGS aneb hudba z
DANCE IN THE DARK (Tanec v temnotách), dále pak například
jediné, co se dá od PET SHOP BOYS poslouchat - a to soundtrack
k THE CRYING GAME (Hra na pláč), LE ROI DANSE (Král tančí),
AMELIE FROM MONTMARTRE, TRAINSPOTTING, PULP FICTION, DESPERADO…
až po ZIGGYho STARDUSTa (David Bowle) nebo české soundtracky
z filmů SMRADI (Jablkoň + Svěcený), DĚVČÁTKO, VÝLET, PUPENDO…
a spoustu dalších. Jedna malá perlička na závěr: můžete si
u nás půjčit také CD CYBERTROPIC CHILANGO POWER od mexické
vypalovačky LOS
DE ABAJO (www.losdeabajo.com), která proslula spolu s vlnou
mexických filmů jako např. Láska je kurva, Mexická jízda…
(na těchto
'soundtrackcích' najdete jejich hudbu) a která úspěšně vystupovala
na letošní Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Další
tituly najdete na internetové adrese www.dcknihovna.cz, půjčujeme
2 tituly na týden, za jedno cd zaplatíte 20,- a otevřeno máme
každý den mimo středy: 9 - 12 + 13 - 18 hod. Za hudební oddělení
Miroslava Černá (cerna@dcknihovna.cz)
¨ Po
BITVĚ je každý JENERÁLEM
- Války nemám zrovna rád, proč taky. Škody,
ztráty, mrtví, slzy a tak. Na rekonstrukci bitvy u Chlumce,
kde před 190ti lety dostal ten náfuka Napoleon souhrou náhod
a okolností i kvůli velkým obětem (hlavně z řad elity carské
armády) na prdel (a pak už se to s ním tak nějak táhlo), prostě
na tom blbnutí nadšenců Pod Horkou poslední prázdninovou sobotu
bylo něco fascinujícího. Nablýskané uniformy i zbraně, tábor
s gulášem, malé děti v uniformičkách nabízející v něm vojsku
co proviant kousky dřeva, čekající vděčnost. Fůra lidí na
finále, děti za krkem, drobný déšť a pak zas slunce, hořící
domek, rachot výstřelů pušek i hromy z děl a ještě před tím
slavnostní pochod vojsk s prápory z centra Chlumce na místo
bitvy. 'A jestli padnu, dejte mi na hrob kytičku', loučil
se před odchodem do boje jeden voják
v parádní uniformě. A chlumecká fascinace podruhé - skvělé
byly velké dřevěné sochy vojáků s velkými nosy, vznikající
pod dlátem a dalšími nástroji Josefa Markse přímo na pouti
chlumecké. A ještě jedna zajímavost. Ve finále hudebně zábavného
programu vystoupila legenda CS rocku Rebels s Jirkou Kornem
na basu tak jako dřív. 'Hrajem tak dvakrát do roka, je to
pro nás svátek. Klávesák, syn bubeníka žije a pracuje v New
Yorku, hned po show odjel a teď už sedí v letadle a vrací
se do Ameriky', byl celkem sdílný večer, hodinku před koncertem
Žlutého psa na labském létě kytarista Rebels a Psa (a kdysi
i Hevalu Jany Kratochvílové) Zdeněk Juračka. Pozn.: Že i dnes
není válka z lacinýho kraje, jen rekonstrukce pitvy prej stála
půl melounu v korunách. Dobrý, ne? (uwe) + foto
¨ Poslední
srpnovou sobotu
proběhl v obci Lešany ležící jižně od Prahy Den dětského
časopisu ABC tématicky zaměřený na tanky a obrněná vozidla.
V Lešanech se totiž nachází muzeum (www.militarymuseum.cz)
těchto strojů, ve většině případů funkčních. Má původní představa
o tom, že nás v onom areálu uvítají tři umaštěné tanky a jeden
hakl se záhy rozplynula, neboť po vstupu, u nějž nás uvítal
legendární růžový tank, nevěděli jsme na jakou krásu vojenské
techniky se dříve vrhnout. Kuriozitou opravdu značnou byl
již sám růžový tank, který byl socialistickými mocipány a
jejich přisluhovači vydáván za střední tank T-34, přičemž
se evidentně jednalo o tank těžký IS-3. Důvodem záměny strojů
byla příslovečná sovětská megalománie, model: 'Vystavíme tu
něco velkýho, ať Češi čuměj!' Ti pak čuměli ještě jednou v
osmašedesátém. Den časopisu ABC se velmi vydařil, viděli jsme
celou řadu mohutných pancéřových kolosů v akci, nejstarší
syn mé manželky si dokonce, jako vítěz soutěže jmenovaného
časopisu mohl vlézt i se svým mladším bratrem do tanku, jehož
model vyhrál. Za pozornost stály i špionážní bezpilotní prostředky
Rejs, k spatření byl i legendární tank Lidice a vojenský trabant,
takzvaný kýbltrabi armády NDR. Gabrielu H., manželku známého
teplického meteorologa ponejvíce zaujal obrněný transportér
účastnící se v 5/45 obrany ČS rozhlasu. Jeho funkčnost komentoval
náš řidič pan Jiří Závodný z Chomutova slovy: 'Kulomet to
sice nemělo, leč povstalci s tím kroužili kolem rozhlasu a
dělali na Němce bubáky.' Návštěvu muzea v Lešanech více než
doporučuji, pokud se tam vydáte letos, tak využijete nemalé
výhody a sice té, že do konce sezóny je vstup do všech vojenských
muzeí zdarma. (neu) ¨
Básnířka
severočeského kraje 4. část - Je až neuvěřitelné kolik
autorů (autorek) básní najdeme v našem kraji. Tentokrát vás
seznámím s Marcelou Zlatohlávkovou a její sbírkou básní 'Pruty
naděje'. Ústecká spisovatelka je členkou Severočeského klubu
spisovatelů v Ústí n. L. Narodila se 25. 9. 1962. Spolupracuje
s Ústeckým deníkem, kde jí vycházejí krátké články, ve kterých
se vyjadřuje ke všedním problémům. V letošním roce vydala
Severočeská vědecká knihovna Ústi n. L. se Severočeským klubem
spisovatelů její výše zmíněnou sbírku. Kresbami opravdu citlivými
knížku veršů doplnila Kristýna Jiroušková. Začteme-li se do
básní, hned v první je skryta otázka - čemu dáme naději přebolet?
I v následujících je skrytá určitá obava, ale i naděje. Vyznává
se z lásky k domovu, opěvuje střekovský hrad i nábřeží. Básně
jsou plné metafor, skrytých smyslů. Je možné poznat, že má
strach nebo obavu ze samoty, ztrácí na určitou dobu přátele,
ale stále věří na pruty naděje. Láska je spojovacím článkem.
Ve verších skryla myšlenky i své problémy. Budoucnost nevidí
vždy optimisticky, přesto nalézáme něžné pohlazení. Věří na
osud. Čtenářům dává několik rad: 'I v pohádce, kdy bylo nebylo
za chyby se vždycky platilo. I v říkance, co neříká se hladce
platí časem ověřená praxe. I v sedmém nebi, když si ustýláš,
pod sebou velkou, prázdnou díru máš. I v komnatě, co od ní
hledáš klíč, čeká tě láska, nenávist i bič. Sbírka je milá
filozofickým podtextem a vede čtenáře k zamyšlení. Závěrem
- s autorkou se můžete setkat na besedě v Severočeské knihovně
v Ústí n. L. (původní prostor) - 16. října v 17.00 hodin.
Bude to jistě zajímavé setkání. Mgr. Marie Peterková
¨ Filmový
kameraman Frank Planer
- Ve čtvrtek 25. září v 8 hodin uvedla Americká
filmová akademie u příležitosti 50. výročí premiéry filmu
Prázdniny v Římě jeho slavnostní promítání v Samuel Goldwyn
Theater v Hollywoodu. Frank Planer byl za kameru tohoto snímku
svého času nominován na Oscara (www.oscars.org/events/roman_holiday/index.html).
F. Planer je jedním z nejúspěšnějších, ale zároveň asi také
nejméně známým filmařem, který pocházel z českých zemí. Původně
Franz Planer se narodil 29. března 1894 v Karlových Varech,
jeho rodina později žila v Ústí n. L., kde žily také jeho
dvě sestry (viz B. Rohan - Ústecký šoulet). Živil se jako
portrétní fotograf, od r. 1919 pracoval jako kameraman ve
filmovém průmyslu (Německo, Rakousko, Francie, Itálie), od
r. 1937 působil v USA v Hollywoodu (zde se z něj stal Frank),
kde se vypracoval na jednoho z nejuznávanějších mistrů ve
svém oboru. V l. 1949 - 51 třikrát získal za kameru Zlatý
Glób, pětkrát byl nominován na Oscara v l. 1949 - 61. Celkem
natočil více než 120 filmů, z jeho nejslavnějších to jsou
například 'Smrt obchodního cestujícího' z r. 1951 (dle námětu
Artura Millera) nebo řadu filmů s Audrey Hepburnovou (např.
Snídaně u Tiffanyho, Jeptiška, Prázdniny v Římě). Jeho poslední
a nedokončený - Something's Got to Give (1962) je také posledním
a rovněž nedokončeným filmem Marilyn Monroe. Zemřel v Hollywoodu
10. ledna 1963. Další informace k F. Planerovi viz filmové
weby: www.allmovie.com nebo us.imdb.com. Jinak je to další
ústecký příspěvek k dějinám filmu. Ústí n. L. se může pyšnit
například československou premiérou zvukového filmu na jaře
1929 v budově dnešního Činoherního studia nebo první ženou,
která natočila filmový dokument o své cestě kolem světa Marthou
Schichtovou (1932). Z Ústí pocházel také filmový producent
Rudolf Sieber, který byl manželem slavné herečky Marlen Dietrichové
a otcem jejich jediné dcery. Václav Houfek (houfek@muzeumusti.cz)
¨ CZECHTEKK
2003
- 'Kolik bude stát vstupenka? Kde je nouzový východ? Můžu
si tam vzít něco k pití?' Tyto dotazy určitě nezaslechnete
během připravování jedné z největších a nejnavštěvovanějších
FREE party v této republice. Andělka? Ralsko? Lipnice? Ledkov?
Ano, i tak začíná každý ročník cz-tekku, který se snaží být
utajen do posledních chvil. Kdo tam nebyl, nedokáže si představit,
co umí udělat 40 tisíc lidí během pár dnů. Chudák soudruh
pronajímatel, který půjčil pozemek o několika kilometrech
čtverečních za 3.146,- na několik dní, zaplakal nad výdělkem.
Letošní rok pořadatelé vybrali místo pro 'country party' :)
nedaleko Jičína v obci Kopidlno a její části Ledkov. Byla
klasicky doprovázena policií, starostkou obce, TV Novou a
dalšími zástupci 'Káč káč' periodik. Během víkendu se na plochu
nastěhovalo (dle médií) okolo 40 tisíc lidí, několik desítek
sound systémů z Čech (např. APHRIKKA, ANALCOMANDOZ, CIRKUS_ALIEN,
CABARET se 40metrovou stěnou, DIRECT_DRIVE, EASTEK, EKO, FATAL_NOISE,
HYPNO, GARDENZITTY, IGRA, ISLAND, IRINOIK, KOMATSU, KR-TEKK,
KURSK23, KWAN, LABYRINT, LAYKA, LUXOR, MACHINE_WORKS, MAYAPUR,
MERKUR, METRO, MIKRO, TSUNAMI, MOZAIKA, MUSHROOM, MUTAPHONE,
NSK, OKTEKK, VIURUs spektro, PENTATONIKA, PHABAL, REMEK, SHAMANIC,
SPOFA, STRAHOV, TELE2BEATZ, VIRUS, VOSA, ZUQWA, ZMATEKK, NOVÁ
EPOCHA LIDSTVA, Quix (light-produce-sound GREEN EYE LASER),
ze zahraničních METEK (F), IILEGAL, STINKY PINK, etc… prostě
pekelná pouť plná prapodivností, ďábelských kolotočů a světel.
Systémy hrály od jemného hausu přes etnickou hudbu k hustotkám
o 180 bmp. Czech-tekk, Medikafest, Festival 'o přežití, o
vodu', máme spousty přívlastků k tomuto svátku techno hudby,
svátku, kde zřízení padá a nastává anarchie, neplatí žádné
zákony, vyhlášky ani žádná pravidla, žije se v pohodě a klidu,
tančí se, užívá naprosté svobody s dalšími tisíci lidí, kde
atmosféra je tak silná, že zapomínáte na to, že v pondělí
máte jít do práce a opět sloužit systému. Zdviháte prostředníček
a řvete hlasitě 'fuck, teď a tady - sem svobodným člověkem
bez daní, poplatků'… no prostě paráda. Toto slovo sem během
těch několika dnů řekla asi stokrát. Jinak lidé a příroda?
I když se mi líbí teknové pravidlo 'kde si usteleš, tam si
lehneš, pak vstaň a ukliď po sobě', pořád to neplatilo pro
všechny. Hromada PET lahví, prostě bordelu a o lidském exkrementu
dláždícím cestičku k rybníku nemluvě. Podávané medikamenty
nepříliš přály lidem, obzvláště z holandských Apotheken. Že????Freetekk
doprovázelo měření hladiny hluku, která přesáhla několik decibelů,
dokonce paní starostka Slavíková a obyvatelé Ledkova se na
nás se svými dětmi chodili koukat jak do Safari, ano byla
to taková 'malá' soukromá zoologická zahrada, ale stálo to
za to. Hlavní zástupci hygieniků z Hradce Králové se snažili
ve zbývající desítce tisíc lidí najít pořadatele a doručit
jim obsílku s informací o zastavení akce. Marná snaha. V tu
chvíli si pánové už nechávali zřejmě masírovat záda opálenými
roštěnkami s brčkem v koutku úst. ? Po uplynutí lhůty smlouvy
o pronájmu pozemku se zjistilo, že firma Primo, s. r. o. (fiktivně
vytvořená) byla vymazána z obchodního rejstříku. Soudruh zemědělec
si půdu půjčil od obce, která mu ji pronajala s jedinou podmínkou
- že jí nesmí pronajmout třetí osobě za úplatu. Pronajal,
nezákonně se obohatil, a tím vzniká první právní spor. Druhý
hned navazuje na konflikt pořadatele cz-tekku a hygieny a
třetí vyplývá z podání žaloby na pořadatele ze strany starostky
Slavíkové (penalizace může dosáhnout do výše 2 miliónů korun,
což by bylo nemilé). Vzniká spor, kde se jeden zákon mlátí
s ostatními zákony.
jeskyne@post.cz
¨ BIGBÍTOVÉ
LÉTO v Krchlebech
- V letních časech o prázdninách se vždy roztrhne pytel s
hudebními festivaly. Jeden takový bigbítový festiválek vypadl
z pytle 16. 8. v plzeňském kraji, ve vesnici Krchleby. Jako
první začali hrát pro již dobře zaplněný 'dvůr' krchlebské
hospody L.S.D. z Plzně. Trojčlenná skupina je zřejmě ve zdejším
kraji známá, páč si řada lidí během vystoupení L.S.Déček prozpěvovala
písně. Poté bylo připraveno překvapení, které zorganizoval
Václav Petrmichl. Jednalo se o produkci nově vzniklé kapely
(Š)Krchlebband. Ta zahrála pouze jednu píseň, a myslím, že
byla škoda, že (Š)Krchlebbanda nevystoupila později. Lidé
se dobře bavili, ale zatím se nikdo neodhodlal k tanci. Po
(Š)Kb. se na pódiu vyloupli Intimní život. Děčínsko-ústecko-pražská
formace se dvěma kytarami, saxíkem, basou, bicími a zpěvačkou.
A právě IŽ dokázal publikum roztančit. Líbil se natolik, že
byl nucen na přání posluchačů (z těch známých např. herec
Ivan Trojan a další) přidávat asi čtyřikrát. Jako čtvrtí pak
účinkovali Lili Marlen. Jejich produkci již nechybělo umělé
osvětlení, a tak se tančilo dál. Po zajímavé klávesami, efekty
a zpěvačkou vybarvené hudbě, se představili Beatles Revival.
Názory na tuto skupinu se lišily. Někomu se líbí a někomu
ne. 'Jsou to takový kašpárci…', 'Já vás miluju kluci, ať žijou
brouci…' - atd. Nicméně Ilegal Beatles Broken Band, jak se
hoši vtipně pojmenovali, donutili na začátku vystoupení k
tanci ještě větší spoustu lidí. (A to je podstatné.) Tato
si však nestačila ani odpočinout, jelikož už tu byli Precedens.
Pražáci. Dobrá muzika se zpěvem Petra Koláře (který těsně
před produkcí v Krchlebech stihl vystoupiti i v zábavném programu
na TV Nova, v pořadu Zlatá hokejka) návštěvníky velmi bavila.
Bohužel po Precedens se většina tanečníků i sedících rozhodla
odejít, ale ti co tu vydrželi, mohli zhlédnout Welblouda.
Pohodičková muzika se saxofonem pobavila. Na závěr zahráli
ještě Matahari, ale ty už mé bystré uši neslyšely. Třetí ročník
krchlebského festivalu se velmi povedl, lidí bylo také dost
(tři pětky - 555 z toho asi 300 platících) a tak si myslím,
že se zde všichni zase za rok sejdeme. Hlavně doufám, že přijde
Anča a zbytek bráchů a séger z nedalekého Staňkova. Vykoukles
¨ 3.
- 7. 6. 03 - ČESKÝ BROD - 15.000 DIVÁKŮ NA ROCK FOR PEOPLE
- V obvyklém čase byl i letos odstartován 9. ročník jednoho
z největších festivalů v Čechách Rock For People, na který
se letos sjelo zatím rekordních 15.000 diváků a vystoupilo
přes 130 kapel. Letošní fesťáček se prodloužil o celé jedno
odpoledne, proto se začlo hrát již ve čtvrtek na Rock and
Pop Stage. Čtvrteční odpoledne se neslo malinko v tvrdším
hudebním duchu. Ve 14 hod. nastoupili vyškovští Dark Gamballe,
kteří začali v metalových rytmech. Nadšení bylo i z punk rockové
německé kapelky Donots. Nám známí Iné kafe to drželi na stejné
vlně. Visací zámek, Už jsme doma, či Krucipüsk byly významnými
držáky. Z vrcholu českého rockového žebříčku nepřilétl nikdo
jiný než Kabát. Závěr si ponechal legendární Brutus. V pátek
se první formace ukázaly po 12. hod. Nejprve své hudební kousky
předvedly vítězné bandy z internetové soutěže. Odpolední náladu
nadzvedli vynikající popoví Southpaw. Nechyběly i známé české
fláky, jako Anna K, která opět nelítala nízko, Kryštof, nebo
Mig 21, který si přijel svým malotraktorem. Převážná většina
již očekávala jednu z hvězd letošního festu, hip-hopové Cypress
Hill. Sobotní den začal opět soutěženími kapelkami, ale jinak
bylo opět z čeho vybírat. Po ránu se představili funkoví Nukleátní
vokurky nabo punkoví Volant. K večeru přišli na scénu Tři
ségry, Divokej Bill nebo Mňága a Žďorp, které nemá cenu představovat.
Svůj funky stýlek rozbalili Monkey Business. Vrchol večera
přichází s Oi-Va-Voi z Anglie, nebo polskými Paprika Korps.
Poslední den bude opět co uslyšet. Hned po ránu Prohrála v
kartách, či punkoví No Side. Svou dechovou sekci nenechala
na pokoji ani Laura s jejíma tygrama. Po pódiu přeběhl i Žlutej
pes, nebo Lenka Dusilová. Kurtizány z 25. av. a Walk Chock
Ice rovněž nemohli chybět. Jako z posledních nedělních fláků
nemohu opomenout irskou skvadru Therapy, nebo 4lyn z Německa.
Až na pár deštivých přeháněk se 9. ročník fakt vyvedl jak
hudebně, tak organizačně. Nezbývá nic jiného než se těšit
10. ročník. Honza Škopek
¨ HEI
DOMA
(kdekoliv se cejtíte v pohodě), pozdrav z NORSKA posílá Emilio
a Mychadlo, 2 ústecký bandasky (aby bylo jazzno...). A jaxme
se sem dostali? To bylo tak...: 15. 7. usedáme v Ústí do busu
směr Petrovice, odtud pěšky přes hranice a šup na stopa -
první v mým životě! Ten samej den se ocitáme v Drážďanech
a Berlíně, kde zachrápnem v altánku na benzínový pumpě. Dál
na ROSTOCK, odtud trajektem do DÁNSKA - 2 noci (1x u golfovýho
hřiště - máme pár trofejí), druhá v parku u parkoviště. Náhoda
jaxeví tomu chtěla, abysme právě tu potkali přátele mýho bratránka
z Německa (svět je malej...) a ty nás hodili přes HELSINBORG
do švédskýho HELSINGORU. Pod švédským nebem tuhnem 1 noc,
ranní rosa je fakt krutá, kor dyž spíte pod široněm... Stručně
napsáno, v NORSKU sme byli z Čech za 6 dní, v OSLU přechrupnem
v +-150 cm vysoký trávě poblíž jedný fabriky a dal mastíme
směr LILLEHAMMER, TRONDHEIM, s cílem POLARNI KRUH a LOFOTY.
Jenže... na 1 odpočívadle ještě před 'městem zimních olympijských
her' stopnem postarší pohodovou dámu - GRETU, kterážto nás
posléze ochotně vezme do míst, kam bychom se teďka s báglama
(+-30 - 40 kg) těžko dostávali a protože máme zájem aj o ňákej
ten arbajt a její ex manžel OLAV je farmář a shodou okolností,
ona za nim má teď cestu, páč chce vidět syny, frčíme též...
VOLDA (www.volda.org) = menší 'studentské' (www.hivolda.no)
městečko poblíž Orsty s +-6 tis. obyv. (v semestru vč. studentů
+-8 tis.) hned u fjordu, oblast MORE OM ROMSDAL - dyžtak číhněte
do mapy... Fšude wokolo vás parádní výhled na kopce, hory
s ostrůvkama sněhu (lyžovačka samozřejmostí...), jezera s
průzračnou vodou a hlavně oceán, kde sem mj. chytil 1. rybu
svýho života a další den hned 5 dalších čouzků za 1 hodinu!
(Mychadlo, jakožto zkušenější rybář, válel lip...) Pohodář
OLAV býval velkým farmářem, bohužel však situace v Norsku
není buhvíjak růžová (a prý bude hůř...), delší dobu se této
činnosti nevěnuje a přilehlá pole teď prohánějí hůlky golfistů.
První naše práce byla vykydat 2 chlívky plný hnoje (výstižnější
výraz: sraček), což nám taky zabralo 2 dny upocenýho zasmrádlýho
arbajtu... Stížnosti ale stranou, páč každej den tady nám
přijde jak třeba tejden v Čechách, esi si rozumíme, prostě
furt se dozvídate nový věci, komunikujete (english + 'ruka-noha
jazzyk'), vstřebáváte, zapisujete... Všady vládne neuvěřitelná
pohoda, lidi sou tu přátelský, ochotný, se smyslem pro humor
- aspoň dle naší zkušenosti. Taky vám cpou furt ňáký jídlo
- moc pobízet nás nemusej... Na farmě u móóóc hodnýýý pani
CECILKY vyděláváme první peníze, její fešná dcera HEIDRUN
potřebuje oškrabat a namalovat barák a tak máme arbajt na
dalších pár dnů (+ nocleh, žrádluňg mňamuňg, pokecung, výletuňg...)
Další naše kroky vedou přes moře do části VOLDY zvané LAUVSTAD
- oškrábat a natřít (sccrabbling & painting) kravín (cowhouse)
nám v rodině pana LEIDULFA a pani INGEBORG zabralo 8 dní na
výtahu + žebříku (10 až 12 hod. denně). Taky hlavu mám teď
barevnou jak ňákej Pan-káč... 5 synů, 1 dcera, manželky, děti
- ti všichni nás tu výtečně bavěj, klídek a pohoda, nikdo
do nikoho neprudí, všechno v cajku a tak to má/by mělo bejt.
Nedělní výlet mi dopřává 1. wobr houbu mýho života - mohla
mít tak 30 - 40 cm!!! Za těch dní strávených na farmě požerem
víc ryb než za celej náš dosavadní život vč. druhu velryby
zvaného 'plejtvák obrovský' - maso chutná jak hovězí. Z dalších
ochutnaných specialit jmenujme klobásu ze sobího masa (mňam),
speciální norskou ovesnou kaši (porridge) s rozinkama, cukrem
a skořicí atd. POČASÍ - místama vedra jaxeví +-30°C (v CZ
TV ukazujou 15°C, nevěřte jim...), místama celodenní vytrvalej
chcanec. Jeden tu nikdy neví, a tak je lepší si na delšího
tripa nabalit věci 'for all weather'... Kámo na židli vedle
mě upozorňuje na další vychytávku: norský pifko za (grrrr,
uaaahhh, naše nejlepší) 50 NOK - si vynásobte +-4 na naše
a máte nejdražší pivko našeho žití pití bl... SLUNCE tu zapadá
kolem +-22. h a jasno bývá do +-24 h, čiliže s klídkem můžete
makat (jako my) do pozdních hodin a furt na to vidíte (sakra
práce); čím výš pak ste (myšleno north of Norway), tím pozdějc
se stmívá. ČAS - stejnej jak u nás. CENY +- stejný jako u
nás, ale: 1 NOK = 4 Kč!!! K prachům třeba podotknout, že 15.
srpna to je přesně měsíc od našeho 'vypluti' a my zatím utratili
tak neuvěřitelně málo peněz, vůbec nic z dovezených peněz
a naprostý minimum z vydělaných. Čiliže - Češi se nezapřou
- vyžíraj a vyžívaj kudy můžou... A kam povedou naše další
kroky? Tak předně se teďka musíme nadlábnout, pak domluvit
arbajt u Olafa na farmě - stavění plotu na jeho 'road to heaven'
- na +-14 dnů zůstanem a pak vyrazíme na stopa dál směr LOFOTY,
POLÁRNÍ KRUH a možná dáme aj NORDKAPP. Ale jeden tu nikdy
neví, kam ho vítr zavane, mezitím můžem zas někoho potkat
a všechno bude úplně jinak... Mějte se všichni parádně a taky
třeba někam vyražte, sou to neuvěřitelný zkušenosti k nezaplacení
a hlavně pohoda jaxvin (aspoň v našom případě). A taky napištééé.
HALDEBRA (norsky 'ahoj/čau' při loučení). EMILIO & MYCHADLO
PS: Na mejla se moc nedostanem, ale přesto se těšíme na novinky
z našej vlasti a tak vůbec.
¨ ZA
VODOU DO BELGIE
- Voda je nezbytnou podmínkou života, bez čisté vody by žádný
život neexistoval, právo na čistou vodu by měl mít každý jedinec…
a víte, že 1,2 miliardy lidí na naší planetě v dnešní době
nemá přístup k čisté vodě, je opravdu stále čas, než náš postoj
k vodě změníme…? S odhodláním udělat něco víc, než jen mluvit,
se vydala skupina 5 studentů ze Scholy Humanitas (www.humanitas.cz)
na 'SPLASH - třetí kongres evropské mládeže o vodě', který
se tentokrát konal v belgickém městečku Geel. Zástupci školy
byli na tuto akci pozváni v rámci projektu 'Ciconia', který
na škole běží od r. 2001. Tento jsme zároveň v Geelu prezentovali
na 'fóru projektů', které slavnostně zahajoval svým projevem
belgický princ Laurent. Celá akce, kterou organizovala KOGEKA
(sdružení 6 škol), město Geel, 5 zástupců předchozího kongresu
a nevládní organizace GREEN Belgium, začala symbolicky 22.
března, na Mezinárodní den vody, a trvala 7 dní. Více než
500 lidí ve věku od 12 do 18 let z 28 různých zemí, včetně
Jihoafrické republiky, týden společně žilo a pracovalo na
mnoha 'vodních' projektech: voda a jídlo, voda a zemědělství,
vodní experimenty, voda a zdraví, voda - zdroj života, voda
v rozvojových zemích, posuzování kvality vody, voda v umění,
voda a náboženství, mýty, ságy, zvuky vody. Dva studenti z
naší skupiny se stali součástí dočasného evropského parlamentu
mládeže, jehož práce měla závažnější charakter. Čtyři skupiny
studentů se během týdne snažili hledat řešení v oblastech:
voda a lidská práva, voda a solidarita, voda a místní samosprávy,
voda a spotřeba. Po týdnu diskusí přednesli společná usnesení
a návrhy řešení přímo v budově evropského parlamentu v Bruselu,
kde jejich práci velmi ocenilo pět členů evropského parlamentu.
Celý týden byl zároveň týdnem životního prostředí, kdy si
účastníci vyměňovali zkušenosti z oblasti trvale udržitelného
rozvoje a péče o životní prostředí se zaměřením na vodu. Projekt
tak navázal na OSN, která vyhlásila r. 2003 Mezinárodním rokem
čisté vody. Akce SPLASH nebyla jen unikátním zážitkem, ale
i příspěvkem k šíření environmentálního povědomí a demokratických
hodnot mezi mladými lidmi v Evropě.
Mgr. Ivana Paulovičová - Schola Humanitas Litvínov
¨ ANTISOCIÁLNÍ
SVOJŠICE 03
- Punkový rok se sešel s punkovým rokem a přelom půlky letních
prázdnin opět poukazoval na svátek neučesané hudby - a to
jsme si s pár přáteli nemohli nechat ujít - IX. Antisociety
Fest. Já a Sedlokan jsme osedlali plechového oře Š120 ve čtvrtek
navečír a vyrazili do Helvíkovic u Žamberka nabrat posledního
spolucestujícího - Štěpána 'Yettiho' Stejskala. Dříve to nešlo,
páč po minikoncertu Argies a spol viz strana 65 (NÚP 09/03)
v Metru předešlého večera mi jaksi nesloužil žaludek a hlavu
mi okupovala tlupa nepříčetných skřítků, Budweiser je trest.
Na statku v Helvíkovicích na nás čekalo rozsáhlé distro a
po šichtě unavený punkový Yetti. Obložili jsme tudíž auto
a za počínajícího deště vypluli směr Svojšice. Jen aby nepršelo,
to jediné jsme si přáli, ale prudké bouřce v níž jsme vjeli
to bylo šuma fuk. A tak za potlesku obr dešťových kapek, burácení
hromů a světla z blesků jsme chvíli po půlnoci dorazili na
místo určení, kde na nás již čekala Píďalka a Štěpán Málek
(NVÚ). Ještě za deště jsme statečně zabojovali se stavbou
stánku na zítřejší mecheche a konečně, jistě zaslouženě, jsme
se odebrali ku pivku do knajpy. Co čert či čerokeez nechtěl,
již u vchodu do ní nás vítal poutač Budvaru - to je pech.
A tak po jednom kousku odebral jsem své tělo do spacáku a
nechal zbytek osazenstva se bavit do hluboké noci. Ráno nás
všechny probudilo ostré slunce a tak jsme jako ptáčata vstali
již brzičko. A že po ránu bývá žízeň jali jsme se hledat pivního
centra, jenže s naší a nejen naší žízní se po ránu nepočítalo
a tak hrdla zůstala suchá až do poledne. Pankáči zatím obsadili
místní sámošku, kde snad až na hřebíky vypili všechno co tam
měli. Slunce smažilo o stošest a časem se schylovalo k začátku
akce, kdo čekal prodlevy, zmýlil se. Vše začalo snad s nulovým
zpožděním. Do areálu skoro konstantně proudily davy, a to
nejen díky kyvadlové dopravě z Pardubic, ale i díky nepřebernému
počtu tranzitů, aut, moto, kol, pěších nohou... Už ani nevím,
jestli se úvodních akordů ujali Punk Floid nebo proběhla jedna
z velice mála dramaturgických změn, ale zkrátka po jedné to
vypuklo a už se nedalo couvnout. První se začala rozehřívat
'malá' scéna, kde hnedle v úvodu nastoupili též výše zmiňovaní
Argies, také legendární P.S. s Kratosem a flaškou čůča v tramvaji
a také morfóza V3Sek v Do řady! Na 'velké' scéně Zničehonic
mezitím zařádili v 77 vyModelovaní tepličáci a tím připravili
výbornou atmosféru pro výborné blitíčko v autobuse Sick On
the Bus. Lidí valem stále přibývalo a slunce pražilo jako
na Sahaře. Gambrinusovské stánky pod davem žíznivců ani vidět
pomalu nebylo. I mně ne hořčice, ale alkohol z houby a studeného
pivka, stoupal nad nos do hlavy. Na malé scéně zatím smažili
němečtí Rejected Youth a na velkou se chystaly davy psychotiků
na Davovku. Jano opět rozhazoval své škleby po celém areálu,
slovenština rozhýbávala publikum, rachot jak má být. A aby
lidi nezůstali jen tak stát, tak si mohli zaTleskač. A že
na mě křičej, že jsem americkej píčus mně nevadí, ale baví
a tělo rozSKÁče. Obloha se pomalu převlékla z modra do černého
saténu a na place se objevili hoši, co mají Sníženou Pracovní
Schopnost a rozezpívali celej kotel do jednoho chóru. Při
Svobodě mi až naskočila husí kůže, zkrátka pro první den vrchol
český scény. Do rozprouděného kotle vzápětí vlétla Konfliktní
parta zo Slovače a my zjistili, že Taký sme - kotel byl opět
v plném proudu. Další průběh mi už nějako splývá - díky slunci
a konzumaci alkoholu na mne sedla únava jako hrom. Jen bych
ještě vyzdvihl dvě psycho a rockabilly bandy, parádní šou
předvedli jak čeští Green Monsters tak němečtí legendárně
šílení gangsteři Mad Sin. Parádní jízda drsnýho rokenrolu
s nepřehlédnutelným kontrabasem. Podle mne byli lepší Mad
Sins a je fakt, že nejen já, ale i Sedlokan na ně koukal s
otevřenými ústy, jak to šlapalo. Po jejich vystoupení si Fučík
(jeden z hlavních pořadatelů) postěžoval, že jako show dobrá,
ale že mu zlikvidovali zpěvovej aparát. No co se dá dělat
- stejně to byla jízda. Pak vystoupilo několik kapelek věhlasných
jmen ze spojeného království (Alternative TV...), ale jak
jsem říkal ty už mi nějak splynuly. Jen jednu, a to Los Paraliticos
musím zmínit, hrál tam totiž zakladatel the Exploited - Big
Jon. Veselej a doopravdy mohutnej chlapík, jo a v sobotu na
výkon Wattieho jen tak zakroutil hlavou... No co se dá dělat.
No a vlastně to bylo z prvního dne skoro vše. Jako poslední
vystoupili the Scrapy, no a na ty jsem byl opravdu zvědav,
tak jsem přemohl spánek a do 4. ráno jsem bděl a poslouchal
svižný radikálně antifašistický skapunk, hodně mne potěšili,
škoda jen, že bdících by se skoro dalo na prstech jedné ruky
spočítat. Tak i proto patří scrapákům velké díky. Tak a spánek
byl opět sladký a velmi potřebný. Dobré ráno sobotní bylo
zaručeno, poněvadž místo kokrhání kohouta vytáhly nás ze spacáku
libé písně znojemského prasopornofolkaře Záviše, to se vám
pak hnedle lépe stává. Po folku, ze kterého by Wabimu naskočila
asi husí kůže, se už na zbytek dne otěží opět ujaly punkové
rytmy. Jablko znetvořené L. F. rozproudilo pomalu se probouzející
osazenstvo rychlým HC/punkem, podle přátel špička. Já poslouchal
jen z povzdálí, opatroval jsem distro. A nebyl jsem sám, distra
čítaly tak na dvě desítky a krom nich tam byly naši staří
známí vegetariáni z Útulekfestu, akorát zde měli celou přenosnou
jídelnu. Pak jsem opět usnul, to slunce bylo velice zákeřné.
Probudil jsem se až na další útulekfesťákovce Už jsme doma
a po nich na Mladé rozlety, jejichž spevak strielal husky
tenisovou rakietou po publike. Docela mne zklamali, ale nemůže
být vše fajnové. Zato polský Analogs měli šťávy na rozdávání
a jejich punk mě konečně probral ku životu. Pak jsem skočil
na gulášek do backstageovské knajpy a sledoval z vrchu asi
určitě pro mne nejlepší zahraniční kapelku toho dne - Deadline
- UK zplodilo zpěvačku, jak má být, dostávají velkou jedničku.
Po 'obídku' už jsem jen ležérně poslouchal Šanov a Disorder,
taková klasika - takže splnila mé očekávání. Den se opět klátil
k noci a já už měl jaksi toho punkování tak akorát, a to ještě
nehrála hlavní hvězda. Opět jak den předešlý mi nějak začalo
vše sklouzávat do jednoho monotónního zvuku, a tak jen vyberu
perličky, které mě z monotónie vytrhly. Jistě na prvním místě
to byla legenda strakoňská Novodurská - stejně jako v pátek
na SPS - zas kotel jak jeden hlas pěl písně punkové a že kotel
čítal na tisíce hlav, prostě atmosféra hodná legend. Další
perličkou byla návštěva z Japonska Greedy Bambi. Dvojice děvčat
a jeden maník, z nichž dva se půlhoďku před hraním zmazali
vínečkem tak, že ani nevěděli že hrají. Koncert trval tak
15 minutek a kytaristka Naoko se s prominutím nasrala a jako
jediná střízlivá utekla z pódia a bylo po parádě. No a Exploited?
Já nevím, mě to vůbec nebavilo, Wattie nezpíval, ale křičel
a nějak to prostě postrádalo tu šťávu, co jsem očekával. Ať
si kdo chce co chce říká, pro mne to bylo jednoznačně zklamání.
No a pak už přišel zase spánek. Druhý den balení distra a
těžká cesta zpět přes Helvíkovice do Ústí, do vany a do postýlky.
Bylo to náročné, ale stálo to zato, takže za rok na punku
na viděnou.
Barby + foto B. a Sedlo